"Jumalan" olemassa olo ja sen merkityksettömyys?

korppu_

Mietin juuri tuossa omassa pienessä päässäni tälläisen tekeleen.
Jumalan tai jumalien olemassa olosta ei ole todisteita mutta ei myöskään ole todisteita siitä että niitä ei olisi. Joten eikö tämän asian miettiminen ole silloin turhaa?

16

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-ole-havaintoa

      Onkohan se nyt ihan fifty-fifty? Jos olisi olemassa, pitäisi kai olla jotakin havaintoa. Entä kyöpelit? Ei niiden olemassolosta ole todisteita puolesta eikä vastaan. Onko kysymys kyöpeleiden olemassaolosta jotenkin epävarma? Entä haltioiden, entä etiäisten, entä keijujen? Entä muiden uskomusolentojen?

      • Kun jumalat ja muut uskomusolennot ovat ihmisen mielikuvituksen tuotetta niin ei se niistä kyllä totta tee vaikka kuinka niihin uskoisi. Mutta toisaalta ei kukaan voi sanoa etteikö niitä sitten taas olisi. Pitäisi pystyä määrittämään määre jolla pystyttäisiin mittaamaan aina jonkin asian olemassa oloa. Jos pelkkä "havainto" olisi määreenä niin silloin niitä ei olisi. (ps. En tarkoita "havainto" sanaa lainausmerkeissä ikävänä huomautuksena tekstimuodosta vaan sinä että me kaikki ihmiset ymmärrämme sanat ja niiden tarkoitukset eri tavalla. Mielestäni viittasit näköhavaintoon?)


      • ei-ole-havaintoa
        korppu_ kirjoitti:

        Kun jumalat ja muut uskomusolennot ovat ihmisen mielikuvituksen tuotetta niin ei se niistä kyllä totta tee vaikka kuinka niihin uskoisi. Mutta toisaalta ei kukaan voi sanoa etteikö niitä sitten taas olisi. Pitäisi pystyä määrittämään määre jolla pystyttäisiin mittaamaan aina jonkin asian olemassa oloa. Jos pelkkä "havainto" olisi määreenä niin silloin niitä ei olisi. (ps. En tarkoita "havainto" sanaa lainausmerkeissä ikävänä huomautuksena tekstimuodosta vaan sinä että me kaikki ihmiset ymmärrämme sanat ja niiden tarkoitukset eri tavalla. Mielestäni viittasit näköhavaintoon?)

        En viitannut näköhavaintoon. Kaikki kävisi, olisi sitten millä tahansa aistilla tai intrumentilla tehty havainto, josta kävisi riittävästi ilmi, että kyseessä on uskomusolento. Lisäksi havainto täytyisi olla mielivaltaisesti toistettavissa.


      • Ilman että menen saivartelun puolelle kuinka ihmiset ovat joskus tarpeeksi "kehittyneitä" käyttämään kaikkia meille annettuja fysiikanlakeja ja älyllisiä voimiamme niin oikeastaan millään meidän tämän hetken 5 aistilla ei voida todentaa jumalien tai minkään muunkaan kuvitteellisten olentojen olemassa olo. Ilmeisesti uskonnollisilla ihmisillä on vain sellainen tunne... tunne ei vain ole todiste mistään. Se on vain tunne.


    • Jumalista on vaikka kuinka paljon todisteita. Esimerkiksi Egyptiläisessä historiassa mainitaan monia faaraoita jotka oli Jumalia.

      Se että ihmiset ei usko historiaan ja mytologia on eri asia.

      • Se että joku ihminen väittää olevansa jumala tai jumalan poika ei ole todiste siitä että jumalia olisi olemassa. Egyptissä faaraoita palvottiin jumalina mutta he eivät olleet sellaisia vaan jumalten lapsia jotka olivat ihmisiä. Jumalalla tässä keskustelussa tarkoitan vaan niitä kaikkivoivia ja kaikkialla yhtäaikaa olevia jumalolentoja. ("Se että ihmiset ei usko historiaan ja mytologia on eri asia" en oikein ymmärrä tuota kommenttia? Tarkoitatko että historia ja mytologia olisivat eri asiat. Koska mytologia on osa historiaa.)


      • korppu_ kirjoitti:

        Se että joku ihminen väittää olevansa jumala tai jumalan poika ei ole todiste siitä että jumalia olisi olemassa. Egyptissä faaraoita palvottiin jumalina mutta he eivät olleet sellaisia vaan jumalten lapsia jotka olivat ihmisiä. Jumalalla tässä keskustelussa tarkoitan vaan niitä kaikkivoivia ja kaikkialla yhtäaikaa olevia jumalolentoja. ("Se että ihmiset ei usko historiaan ja mytologia on eri asia" en oikein ymmärrä tuota kommenttia? Tarkoitatko että historia ja mytologia olisivat eri asiat. Koska mytologia on osa historiaa.)

        Kirjoitin vähä väärin tuon viimeisen lauseen. Näin oli tarkoitus kirjoittaa: "Se että ihmiset ei usko historiaan ja mytologiaan on eri asia."

        Aika merkillistä jos ihmiset palvoivat faaraoita Jumalina jos heillä ei ollut mitään yliluonnollisia voimia. Miksi heitä nimitettäisiin Jumaliksi jos heillä ei olisi mitään yliluonnollisia voimia?


      • Uskoisin että samalla tavalla kuin kaikki muutkin valtaan päässeet ihmiset... Pohjois- Korea voi toimia hyvänä esimerkkinä nykypäiväinä." Usko että minä olen jumala ja palvo minua sellaisena tai sinulta katkeaa pää." Suosittelen erittäin lämpimästi sellaista kirjaa kuin verkostoitunut ihmiskunta kirjoittanut J.R. McNeill ja William H. McNeill. Historia näkökulmasta kuvattu koko ihmiskunnan liikkeitä ja valtaan nousuja alusta loppuun. Itseäni ei historia ole pahemmin kiinnostanut aikaisemmin mutta kirja avasi uusia ovia minulle.


      • korppu_ kirjoitti:

        Uskoisin että samalla tavalla kuin kaikki muutkin valtaan päässeet ihmiset... Pohjois- Korea voi toimia hyvänä esimerkkinä nykypäiväinä." Usko että minä olen jumala ja palvo minua sellaisena tai sinulta katkeaa pää." Suosittelen erittäin lämpimästi sellaista kirjaa kuin verkostoitunut ihmiskunta kirjoittanut J.R. McNeill ja William H. McNeill. Historia näkökulmasta kuvattu koko ihmiskunnan liikkeitä ja valtaan nousuja alusta loppuun. Itseäni ei historia ole pahemmin kiinnostanut aikaisemmin mutta kirja avasi uusia ovia minulle.

        Itse uskon että se on yksinkertaisesti niin miten historia ja mytologia sanoo, että ihmiset vanhaan aikaan oli puolijumalia ja jumalia (mistä tällainen ajatus jumalasta muuten olisi syntynyt?), siinä mielessä että heillä oli yliluonnollisia voimia. Siksi heitä kunnioitettiin, siksi he pääsivät valtaan, ja heillä oli oikeus valtaan (divine right of kings).

        Siitä se ajatus esimerkiksi kuninkaallisesta verestä (royal blood) on tullut, koska jotku ihmiset olivat geneettisesti erilaisia, mikä antoi heille yliluonnolliset voimat. Siksi kuninkailla on sauva, joka symbolisoi voimaa, koska se oli aikoinaan taikasauva jota he käytti magiaan.

        Sitten kun ihmiskunta menetti yliluonnolliset voimat, valtaan alkoi päästä tavallisia ja pahoja ihmisiä joilla ei ollut mitään yhteyttä jumalaan eikä mitään yliluonnollisia voimia. Kuninkaat tänään on vain vanhaa traditiota.


      • Jos sinun oma näkemyksesi oikeasti on näin niin selvä asia ja toivottavasti ymmärrät miksi en halua enää jatkaa tätä keskustelua eteenpäin. Mutta jos olet internetin syövereistä ryöminyt trolli niin olen hieman pahoillani koska minä oikeasti suosittelin sinulle hyvää kirjaa.


    • numbercode

      Kyllä, uskominen on turhaa. Jumala voi olla olemassa abstraktina käsitteenä mutta käytännössä se on ihan yhdentekevää jos se oikeasti vaikuta mihinkään. Oleellisempaa on terve filosofia todellisuuden parantamiseen.

    • Näkijäntekele

      > Jumala voi olla olemassa abstraktina käsitteenä mutta käytännössä se on ihan yhdentekevää jos se oikeasti vaikuta mihinkään. <

      Mutta usko jumalien olemassaoloon vaikuttaa muutaman miljardin ihmisen käyttäytymiseen ja tekemisiin. Siinä mielessä ei lainkaan merkityksetöntä.
      Mielikuvitusolentojen olemassaolon pohtiminen tieteelliseltä kannalta on turhaa, koska ne ovat määritellyt uskomisen pohjalta. Ihmisen psyyke vaikuttaa olevan sellainen, että usko korkeampien voimien olemassaoloon on ainakin joissain oloissa eri kehitysvaiheissa auttanut selviämään. Tällöin on syntynyt uskontoja ja niiden avulla yhteisöön vaikuttavia valtarakenteita. Hups, tämä ajatusvuo johtaa niin syville vesille, että jätän tähän.

    • KonstaPylkkönen

      Eikös se joku viisas sanonu että jos ei varmasti tiiä onko Jumala olemassa vai ei niin on hyvä ratekia uskoa, eipähän siitä mittään haettaakaan oo. Onpahan semmonen porsaanreikä taevaaseen jos se on olemassa.

    • v.iäräuskonen

      Eläimet eivät pääsääntöisesti tapa lajitovereitaan. Mikähän usko tämän estää.

    • unohda_vaikeat_asiat

      Ihmisen kyky ajatella Jumalan olemassaoloa on aivan merkityksetöntä. Ihmisen ajattelulla ei ole näin äärettömän suurta voimaa.
      Olet vain suuruuden hullu eli et kykene tunnistamaan oman ajattelusi rajallisuutta.

      Koeta keskittyä vaikka universumin olemassaolon kieltämiseen. Onnistuuko ?
      Miksi edes yrität ajatella itsellesi liian vaikeita asioita?

      Tee niinkuin minä. Minä ajatteln vain niitä asioita joihin henkiset kykyni riittää.

    • älä_edes_yritä

      Miksi oletat, että pieneen päähän mahtuu äärettömän suuret ajatukset? Tämä yhdistelmä tuottaa täydellä varmuudella hörhöisiä ajatuksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe