mökkitontin perinnön myynnin vaikutus kelan tukiin

tidints

Tahtoisin tietää vaikuttaako perinnöstä saadun mökkitontin myynti kelasta saatuihin tukiin (asumistuki ja työttömyyspäiväraha). Se on 3 henkilön omistuksessa ja se myydään 5000e (kunto huono yms). Eli n. 1700e. Per henkilö. Saako tuon rahan pitää niin että tuet jatkuu? Ja toinen kysymys: kaksi noista omistajista on veloissa ja menettäisi oman osuutensa ulosottoon niin voiko he luopua tuosta rahasta ja antaa sen toiselle omistajalle ongelmitta vai onko se laitonta?

10

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KelaOnKyylä

Kyllä Kela(kansanelätyslaitos) keksii kaikki mahdolliset rahan reiät. Ja ulosotossa ei voi antaa omaansaastiiketta pois. Joskus takavuosina Kelan ämmät soitteli esimerkiksi maatiloille, jossa joku kaaupunkilaissukulainen oli syömässä "ilmaista" ruokaa. Niin pikkumaista on Kelan touhu ollut kautta vuosikymmenien.

• tidints

Paljon se sitten vaikuttaa kelan tukiin tietääkö joku? Ja meneekö nyt 2/3 rahoista ulosottoon? Eli ei oikeestaan hyödytä vittuakaan sen myymisestä eihän tässä oo mitää järkeä jos tuetki lähtee kun tulee vähän rahaa. Ja onko ketään ka TIETÄÄ tän homman eikä oleta yhestä asiasta koko hommaa.

• tidints

Ja oon kuullu että verotoimisto ilmottaa kelalle tonttikaupoista ja siitä tulee ilmeisesti leikkauksia kai? Ja sitä katsotaan hyvällä jos ite ilmottaa ja kysyy neuvoa niin pitääkö tää kans paikkansa? Ja jos yrittää veloissaan luopua rahasta niin siitä voi tulla linnaa koska se on laitonta luin toiselta palstalta. Onko mitää kikkoja joilla saa noi selvitettyä ja menettääkö tossa tukia ja jos on näin niin paljon?

• Hyödyttäähän se ulosottoasiakasta lyhentämällä velkaa.

• Kelan sivuilta poimittua ja kannattaa itse lukea sivulta 199 alkaen http://www.kela.fi/documents/10180/578283/tyomarkkinatuki.pdf:

"Koska henkilö omistamalla omaisuudella ei ole vaikutusta työttömyysetuuden määrään, ei henkilön osuutta jakamattomassa kuolinpesässä oteta työttömyysetuuden määrää laskettaessa huomioon. Kuolinpesästä mahdollisesti saatu tuotto voi kuitenkin vaikuttaa työmarkkinatuen määrään tarveharkinnan tulona. Lisäksi kuolinpesältä saatu tulo voidaan tietyin edellytyksin sovitella."

"Tuloasetuksen 3 luvun 12 §:n mukaan työmarkkinatuen tarveharkinnassa ei oteta huomioon satunnaisia tuloja. Henkilön saamaa perintöä pidetään tällaisena satunnaisena tulona, eikä sitä siten huomioida perinnön saajan omassa tai puolison tarveharkinnassa."

• tidints

Eli tämä tarkottaa että saan pitää summan itelläni? Ja tarviiko ilmottaa kelalle?

• tidints

Eli saan pitää koko summan itelläni vai? Ja pitääkö ilmottaa kelalle erikseen siitä vai ei?

• verokarhu33

Saat pitää ja ei tarvitse ilmoittaa kelaan perinnöstä.
      Jos asia vieläkin on sulle epäselvä niin ota se faking luuri käteen ja pirauta kelaan.

• tidints

Siis se tuli perinnöstä se tontti. Ei sitä varmaan enää perinnöksi luokitella vaan tontiksi niin pitääkö tontin myynnistä ilmoittaa kelaan jos siitä saatu summaki on noi pieni? Ja jos tarkotitkin tota nii kiitti ja hyvä.

• tidints

Up.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4956
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      217
      2671
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      30
      1740
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1735
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1697
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1568
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      151
      1170
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1154
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      972
    Aihe