Bipon läheinen

Vtuväsynyt

Äitini on sairastanut bipoa jo parikymmentä vuotta. Diagnoosin sai, kun minä ja sisaruksemme olimme teini-ikäisiä. Tokihan oireilua oli ollut jo sitä ennen vuosikaupalla.
Äitini varsinainen ongelma ovat olleet vahvat ja pitkäkestoiset (useita kuukausia) hypomaaniset ja maaniset vaiheet. Näiden jaksojen aikana hän kokee olevansa elämänsä kunnossa, osaavansa kaiken ja samaan aikaan on hyvin riidanhaluinen, töykeä ja ilkeä. Kun äitimme lapsuudessamme liihotteli manioissaan, jouduimme me sisarukset pärjäilemään keskenämme. Äidiltä emme saaneet minkäänlaista hoivaa, vaan hän koki meidät lapset lähinnä uhaksi.

Kun isämme oli vielä elossa, hän järjesteli tietysti äidin hoitoon tarpeen vaatiessa. Se ei kuitenkaan ole koskaan ollut helpooa, sillä äiti ei manioissaan ole puheissaan epälooginen, vaikka teot ovatkin aivan himmeitä, ja täten hän sai aina vakuutettua lääkärit siitä, että homma on hanskassa.

Äitimme on haukkunut meidät sekä suullisesti, että sähköpostein ja jokaisen yhdessä ja erikseen. Haukkumakirjeitä hän on lähettänyt myös alle kouluikäisille lapsenlapsilleen osoitettuna. Kirjeissä hän korostaa omaa ylivertaisuuttaan ja ihmettelee, miksi on saanut aikaiseksi vain "vajaaälyisiä ja paskan arvoisia" jälkeläisiä. Pienille lapsenlapsille hän ilkeilee tahallaan. Kun oma esikoiseni oli vain nelivuotias, äitini naureskeli ääneen lapsen "tyhmyydelle", pilkkasi pikkutytön vaatteita ja esitteli ivallisia kommentteja lasten leikeistä. Jokaisen maniajakson aikana hän on myös uhannut tappaa ihmisiä, sen lisäksi, että tekee hulluja hankintoja ja muitakin älyttömiä tekoja.

Kun äidin lääkkeet on katsottu uusiksi, hän on parhaimmillaan ollut tasapainoinen vajaan vuodenkin putkeen, mutta lopettaa joka kerta lääkkeiden syömisen, kun kokee, että mielialat latistuvat. Sen jälkeen mennään taas korkealla ja lujaa.

Viimeksi äitini lopetti kesken Zyprexan, joka hänelle oli sopinut hyvin. Vannon, että tämä oli viimeinen kerta, kun hänet hoitoon toimitan. Oikeastaan en toivo muuta kuin sitä, että äiti saisi itsensä hengiltä ja me lapset saisimme lopultakin rauhan.

On helppo syytellä omaisia, jotka "eivät ymmärrä". Kenenkään ei tarvitsekaan ymmärtää sitä mielettömyyttä, jota bipot ympärilleen kylvävät. Vastuu sairaudesta ja sen hoidosta on myös ihmisellä itsellään. Lääkkeiden syönnin lopettaminen on harkittu teko ja siitä kantakoot seuraukset potilas aivan itse ja yksin: miksi läheisten pitäisi ymmärtää ihmistä, joka ei itse halua hoitoonsa sitoutua, mutta mielellään sekoittaa toistenkin ihmisten elämän?

5

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ouiytd

      Kaikkien mielisairaiden ihmisten lasten "lapsuus" on ollut helvettiä.
      Minun molemmilla vanhemmilla oli ongelmia ja vaikka äidistäni ja hänen ongelmistaan puhuttiin selän takana, niin meille siinä sairaassa "kodissa" eläville lapsille ei selvinnyt, että kyse on sairaudesta ja se mitä "kotona" tapahtuu ei ole normaalia.

      Vasta aikuisena terapian aloittamisen jälkeen on lopulta ymmärtänyt mistä oli kysymys.

      Itselleni terapia katkoi kahleet.
      Kun äitini sai tietää, että käyn terapiassa, kerron lapsuudestani ja hänet nähdessä osasin pitää puoleni sekä tehdä ikäviä kysymyksiä lapsuudestani...
      Aluksi erilaisia hulluus leimoja, väitteitä että keksin asioita mitä ei ole tapahtunut...
      Ja sitten kun kävi selväksi, että näen hänen lävitseen... raivoa, uhkauksia, selkään puukotusta... ja lopulta kielto enää koskaan olla ottamatta yhteyttä.

      Tässä vaiheessa olin ollut terapiassa vasta neljä kuukautta.
      Se kielto oli ihana, se oli vapautus. Sain syyn olla enää ottamatta yhteyttä.

      Oma terapeuttini ei lähtenyt arvioimaan, mitä äitini sairasti, mutta oli selvää, että jotain oli todella pahasti pielessä. Terapeuttini myös arvioi, että äitini on sadisti tai hänellä vähintään on todella pahoja sadistisia taipumuksia.

      Muut sisarukseni kärsivät myös lapsuuden oloista ja yhden sisarukseni työnantaja jopa pakotti hänet psykiatrille.

      Ehkä hän synnytti minut, mutta ei hän ollut äiti. Ei ainakaan muussa kuin biologisessa mielessä.

    • Bipopää

      Olisikohan äidilläsi bipon lisäksi myös jokin muu mielisairaus, esim. jokin persoonallisuushäiriö? Äitisi touhut muistuttavat erään sukulaiseni tekoja, mutta hänellä oli vain rajatilapersoonallisuus, ei bipoa. Viittaan tällä siis tuohon ilkeilyyn ja haukkumiseen, en niinkään maniavaiheen yleiseen aktivisuuteen.

      Muuten en tunnista itseäni ollenkaan tuosta bipokuvauksestasi. Itse olen ns. klassinen tyyppi, eli tuo mania ilmenee valtavana aktiivisuutena. Olen taiteilija ja manian aikana tulosta ja ideoita sitten tulee. Sen sijaan en ikinä ala manian aikana mihinkään riitoihin läheisien kanssa, mieliala on niin hyvä, etten saa itseäni suuttumaan ja lisäksi muutenkin tuntuu, etteivät vuorokauden tunnit riitä kaikkeen siihen työhön, mitä haluaisi tehdä, joten missään nimessä en silloin tuhlaa aikaani mihinkään ihmissuhdesotkuihin tai riitoihin.

    • Kaksikymmentä_Plus_Viisi

      Ei tuo kyllä ihan vain pelkältä bipolta kuulostaa, vaan enemmänkin kasalta monia eri mielenterveysongelmia.

    • khllhlklgkgkg

      Biboja on hyvin erilaisia...
      Ja kukaan ei pysty analysoimaan itseään tai sitä miten muut kokevat hänen sairautensa.

      Oma näkemys oman sairautensa vaikutuksesta läheisille on aina ja poikkeuksetta väärä!

    • Vtunväsynyt

      Eihän minun äitini ymmärrä olevansa ilkeä. Hänen mielestään letkautuksetovat vain huumoria, jota muut eivöt typeryyksissään ymmärrä. Luulen, että kysymys on nimenomaan siitä, ettei sairastunut itse näe itseään ulkopuolisin silmin. äidilläni ei pitäisi olla persoonallisuushäiriötä. Nk. normaalin vaiheen aikana hän ei ole ilkeä, töykeä, eikä riitainen, päinvastoin,
      Ongelma on juuri tuo hoitokielteisyys siinä vaiheessa kun on riittävän kauan ollut tasaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe