Onko Sinulla hyvinvoiva mieli?

eppu2

Ikäinstituutin mielenvoima-opas määrittelee asian näin.
-myönteinen suhtautuminen
-usko kehittymisen mahdollisuuteen
-näkökulman vaihtamisen taito
-kyky palautua muutoksista
-menneen hyväksyminen osaksi elämää
-anteeksianto itselle ja muille
-rohkeus pyytää tarvittaessa apua.

Löydätkö näitä taitoja itsestäsi, toivoisitko löytäväsi? Pyritkö toimimaan mielesi hyvinvoinnin eteen tälläisin keinoin vai pidätkö koko asiaa humpuukina?

100

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MIllä rasvalla paistat lettusi?
      Vastaa sinä ensin.

      H.

      • mimmimum-mi

      • eppu2
        mimmimum-mi kirjoitti:

        Tehdään oikein semmonen ...lättytorni....ja hilloa suomalaista.. herkutellaan vaan ...eikä ajatella ikäviä asioita ....

        https://www.youtube.com/watch?v=0qZrIlEdXeg

        Olipa hieno video, sopi aiheeseenkin mukavasti.


    • Heikunkeikku

      Tähän vielä kommentoin ja kk:n ketjuun ja sitten häippäsen.
      Pitää ehtiä kultasepänliikkeeseen ennen töitä vaihdatuttamaan rannekelloon patterin.
      Oon kun mitäkin vailla, kun kello ei toimi.
      .
      Aloitukseesi:
      Ajattelen juuri noin, kuten luettelit ja mun on ihan pakko sanoa, että löydän nuo luetellut asiat itsestäni. Peräti ihan kaikki.

      • eppu2

        Voin hyvin kuvitella kohdallasi olevan noin, kirjoituksesi ovat huumorilla höystettyjä ja valoisia.


      • eppu2 kirjoitti:

        Voin hyvin kuvitella kohdallasi olevan noin, kirjoituksesi ovat huumorilla höystettyjä ja valoisia.

        "eppu2"

        Onko tämä sinun tarkoituksesi?

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Onko tämä sinun tarkoituksesi?

        H.

        Mene takaisin sänkyysi ja nouse oikealla jalalla, jospa Sinulla sitten olisi hyvinvoivampi mieli.


      • Kuin.hän.terminaalissa
        eppu2 kirjoitti:

        Mene takaisin sänkyysi ja nouse oikealla jalalla, jospa Sinulla sitten olisi hyvinvoivampi mieli.

        Kroonikkojen osastolla Hunkzsin aika on käynyt todella pitkäksi ja se on näkynyt hänen teksteissään jo monta kuukautta.


    • Provoilija

      Aika pitkälle on minulla jo nuo taidot. Kaksi viimeistä vähän takertelee mutta vielä on elämää jäljellä. Itselläni on nykyään myös rohkeus taistella yksinkin vääräksi kokemaani vastaan. Sellaisia tilanteita tulee yllättävän usein. Varsinkin isokenkäiset saavat huutia, ja ovat yllättyneitä. Nuorena olin ujo - en mennyt lauman mukana nuorenakaan vaan olin sellainen vastarannan kiiski.
      Olen perfektionisti (ollut?). Ihanasti sanoi horoskooppini tänään: Asiasi voisivat olla huonomminkin, mutta se ei yhtään helpota paineitasi. Älä vaadi itseltäsi niin paljon, vaan ole armollisempi itsellesi. Asiat järjestyvät, vaikket poltakaan itseäsi loppuun. (mtv3)

      • eppu2

        Iän karttuessa kasvavat myös elämä taidot.
        Itselläni on aina kompastuskivenä tuo viimeinen kohta. Yritän aina pärjätä omillani.


    • Lyhyt vastaus: ensimmäiseen kysymykseen: kyllä.
      Toiseen: en pidä humpuukina.
      Hunkszille tsemppiä yritä nyt jaksaa tänkin aloituksen yli.
      Hyvä aloitus ja asia joita kaikkien tulisi jossain vaihteessa miettiä. Itsensä ja ympäristönsä takia.

      • eppu2

        Löysin tuon idean päivän lehdestä, ajattelin, että hyvinkin keskeisiä elämän tien viittoja.
        Me hoidamme fyysistä kuntoamme, luemme kaikenmaailman ohjeita siihen.
        Miksi ei samanlailla voi pohtia mielensä kunnon ylläpitoa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Löysin tuon idean päivän lehdestä, ajattelin, että hyvinkin keskeisiä elämän tien viittoja.
        Me hoidamme fyysistä kuntoamme, luemme kaikenmaailman ohjeita siihen.
        Miksi ei samanlailla voi pohtia mielensä kunnon ylläpitoa.

        Kaksi viimeistä ovat vaikeita, mutta ne muut tuntuvat luonnollisilta minulle. Anteeksiantaminen muille tuottaa joskus vaikeuksia, mutta antaa anteeksi itselleen on vieläkin vaikeampaa.
        Avun pyytämisen vaikeus taitaa kuulua meidän eloveenojen kansalliseen sielunkuvaan ja osa "perisyntiämme". Minä olen aivan toivoton siinä suhteessa.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kaksi viimeistä ovat vaikeita, mutta ne muut tuntuvat luonnollisilta minulle. Anteeksiantaminen muille tuottaa joskus vaikeuksia, mutta antaa anteeksi itselleen on vieläkin vaikeampaa.
        Avun pyytämisen vaikeus taitaa kuulua meidän eloveenojen kansalliseen sielunkuvaan ja osa "perisyntiämme". Minä olen aivan toivoton siinä suhteessa.

        Itselleen anteeksi antaminen on tosiaan vaikeampaa. Pitää välillä muistuttaa itseään, ettei tarvitse olla täydellinen.


    • nuormieli

      Kyl noin on, löydän itsestäni nuo ominaisuudet vain tuo viimeinen," rohkeus pyytää apua tarvittaessa" on vielä opeteltava, olen niin kauan elänyt yksin ja tottunut "omaapu parasapu" tuottaa vaikeuksia hyväksyä et ihan kaikkessa ei se omaapu olekaan parasapu, minulla on esiitynyt pientä huimausta, josta syystä en uskalla ja voi nousta korkealle esim. ikkunoiden pesussa ja verhojen vaihdossa on turvauduttava muiden apuun.
      Tuo huimaus johtuu niskasta ja käynkin fysioterapeutilla noita rentouttavia liikkeitä ja ohjeita saamassa.

      • Minulla on samanlaista huimausta ollut jo pitkään mutta tohtorini ei ole ottanut sitä oikein vakavasti. Sitä tulee ajoittain ja siihen ei liity varsinaista pyörrytystä tai pahoinvointia. Pyydän poikaani tai miestäni hieromaan niskaani ja se on todellakin auttanut!


      • eppu2

        Niinkuin Paloma sanoi, tuo avunpyytämisen vaikeus on ihan ´´perisynti´´varmaan monet ikäisemme tunnistavat sen itsessään.
        Tuo niskahuimaus on tuttua. Eräänä talvena iltapäivästä alkaen tunne oli, kuin olisin ollut ylen aikaa juovuksissa. Kävelylenkilläkin pelkäsin, että kävelenkö ollenkaan suoraan. Kuukauden päästä menin lääkäriin.
        Lääkäri sanoi heti, niskat ihan jumissa. Hierontaa ja lihasrelaxanttia, oireet hävisivät. Kävin ihan ammattihierojalla.


      • nuormieli
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minulla on samanlaista huimausta ollut jo pitkään mutta tohtorini ei ole ottanut sitä oikein vakavasti. Sitä tulee ajoittain ja siihen ei liity varsinaista pyörrytystä tai pahoinvointia. Pyydän poikaani tai miestäni hieromaan niskaani ja se on todellakin auttanut!

        Minä olen käynyt kuntosalilla jossa on ohjaava fysioterapeutti katsomassa et liikkeet ja laitteet ovat sopivia juuri minulle, huomaan jo et olen saanut huomattavan avun ja niskani on rennompi, suosittelen.


    • Ei mitään humpuukia, jokaisen on hyvä pitää hyvä huoli niin mielestään kun kropastaan.
      Tietoisen pyrkimyksen kanssa on vähän niin ja näin. Asiat tulevat vain eteen elämässä ja sitten ne avataan ja ratkaistaan. Repussani ne sitten painavat tai kepeästi keikkuvat tilanteesta riippuen.
      Jatkuvasti joka päivä omalla polullaan kompastelee ja itsensä kanssa saa kehityskeskusteluja käydä, nuttuaan kääntää ja anteeksiantaa.
      Onneksi mieleni ei kuitenkaan ole niin hyvinvoiva, ettei alvariinsa elämästä jotain uutta oppisi ja mieleensä painaisi.

      • eppu2

        Kasvaminen kestää eliniän. Se lienee yksi elämän tarkoituksista.
        Myöskään elämän tohinassa, emme ehdi tiedostaa uinuvia voimavarojamme.
        Viime vuonna eräs eläkkeelle jäänyt tehtaanjohtaja piti taidenäyttelyn.
        Kovin pidin hänen maalauksiaan. Sillä hetkellä ei juuri ollut muita, hän kertoi taulujensa taustoja, joita oli ammentanut hirtoriastaan.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kasvaminen kestää eliniän. Se lienee yksi elämän tarkoituksista.
        Myöskään elämän tohinassa, emme ehdi tiedostaa uinuvia voimavarojamme.
        Viime vuonna eräs eläkkeelle jäänyt tehtaanjohtaja piti taidenäyttelyn.
        Kovin pidin hänen maalauksiaan. Sillä hetkellä ei juuri ollut muita, hän kertoi taulujensa taustoja, joita oli ammentanut hirtoriastaan.

        Uinuvia voimavaroja ihminen helposti lataa tulevaisuuteen, juuri tässä iässä kuulee usein sanat, että sitten kun eläkkeelle pääsen, teen sitä ja tätä.
        Jos sitten elinpäiviä riittää, niin sehän on vain mukavaa kun vihdoinkin voi toteuttaa unelmiaan, joita elämän kiireessä on sinne piilottanut.
        Ehkä tässä kohtaa voisi ajatella, että mielen hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä muuttaa näkökulmaansa aikaisemmin ja antaa mahdollisuuden uudelle kehittymiselle esim mieliharrastuksensa parissa. Mutta kiireinen työelämä vaatii aina omansa ja aikansa.


      • eppu2
        rosaliiin kirjoitti:

        Uinuvia voimavaroja ihminen helposti lataa tulevaisuuteen, juuri tässä iässä kuulee usein sanat, että sitten kun eläkkeelle pääsen, teen sitä ja tätä.
        Jos sitten elinpäiviä riittää, niin sehän on vain mukavaa kun vihdoinkin voi toteuttaa unelmiaan, joita elämän kiireessä on sinne piilottanut.
        Ehkä tässä kohtaa voisi ajatella, että mielen hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä muuttaa näkökulmaansa aikaisemmin ja antaa mahdollisuuden uudelle kehittymiselle esim mieliharrastuksensa parissa. Mutta kiireinen työelämä vaatii aina omansa ja aikansa.

        Joo, ihmisillä on paljon luovuutta ja neuvokkuutta, työ-ja perhe-elämän kiireissä ne eivät pääse esille.
        Ehkäpä monet eläkeläiset matkustelevat paljon juuri, toteuttaen aikaisempia haaveitaan.


    • 1eero

      On mulla mieli elon eloisa
      Ei haittaa jos suru vain väliaikanen
      pimpuli pampuli iloinen
      Tän miehen kulku viel vaivaton
      Trallati ti rallaa vettä sataa meillä
      Entäs teillä ei talves viel tietoakaan
      Tuikun marraskuiseen pimeyteen
      Kohta sytytän kahvi tippuu haju sen on kutsuva
      Tei päivää hyvää jatkoa etsikäätte
      Nyt lorun lopeta ilman porua, heippa heippa hei"

      • eppu2

        Harmaata se on täälläkin muttei sada, kahvit keitän sitten, kun ensin käyn lenkillä kohta.
        Sinä olet ilmeisesti selvinnyt hyvin. Ehkä voisi sanoa, myönteinen suhtautuminen.


      • Sgool
        eppu2 kirjoitti:

        Harmaata se on täälläkin muttei sada, kahvit keitän sitten, kun ensin käyn lenkillä kohta.
        Sinä olet ilmeisesti selvinnyt hyvin. Ehkä voisi sanoa, myönteinen suhtautuminen.

        Joo, tuntuu eero vaihteeksi selvinnee. Saas nähdä millon alkaa seuraava känni. Kyllä sen täältä sitten taas voi lukea.


      • eppu2
        Sgool kirjoitti:

        Joo, tuntuu eero vaihteeksi selvinnee. Saas nähdä millon alkaa seuraava känni. Kyllä sen täältä sitten taas voi lukea.

        Jaa-a, en ihan noin tuota selvinnyt-sanaa tarkoittanut.
        Tarkoitin ihan muuta, mitä E on kokenut.


      • 1eero
        Sgool kirjoitti:

        Joo, tuntuu eero vaihteeksi selvinnee. Saas nähdä millon alkaa seuraava känni. Kyllä sen täältä sitten taas voi lukea.

        Sgool härskisti :)
        Jos vaikka vappuna, en pohdi tuota tai ei ole mielessä.


    • No, tutkitaan tätä potilasta:
      -myönteinen suhtautuminen / On, on mukavaa olla välillä allapäin niin arvostaa taas aikoja kun on yltiöpäin.

      -usko kehittymisen mahdollisuuteen / Kehitin nuo muksut, heihin uskon.

      -näkökulman vaihtamisen taito / Juup, oikea takinkääntäjä tarvittaessa.

      -kyky palautua muutoksista / Osaan laittaa korkin kiinni. Ja laihduttaa suklaalevyn jälkeen.

      -menneen hyväksyminen osaksi elämää / Tiellä ollaan. Mikä ei tapa se vahvistaa.

      -anteeksianto itselle ja muille / Itelleni joskus tiukassa.

      -rohkeus pyytää tarvittaessa apua / Apua, nyt tuli paha. Tuo on vähän hakusessa. Apu siis. En pyydä, olen helkkarin hyvä marttyyri.

      • eppu2

        Olen ymmärtänyt tässä matkan varrella, kun kommenttejasi olen lukenut, että olet selviytyjä.


    • ent.siivoojaparka

      Kolmessa viimeisessä olen aina ollut vahva.
      Neljä ensimmäistä on sitä inhoamaani lällyä.

      • höpöhöpö11

        Älä viitsi , anteeksianto muille vahva puolesi ?


      • eppu2

        Ehkäpä Sinun kannattaisi ihan miettiä, miksi 4 ensimmäistä on mielestäsi lällyä.
        Jostainhan se kumpuaa.
        Minun mielestäni ne ovat aivan varteenotettavia asioita.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Ehkäpä Sinun kannattaisi ihan miettiä, miksi 4 ensimmäistä on mielestäsi lällyä.
        Jostainhan se kumpuaa.
        Minun mielestäni ne ovat aivan varteenotettavia asioita.

        Kaikki mikä tulee, se tulee itsensä sisältä luonnostaan ilman oppaita ja niitten seuraamista. Se on minun hyvinvointini alfa ja omega ja minä voin hyvin.
        Sinulle, "höpöhöpö11".
        Anteeksianto todellakin vahva puoleni. Sinäkin saat anteeksi tuon epäilyksesi ennenkuin ehdit pyytämäänkään. Kaikkea ei heti unohda, mutta sitä katsoo eri silmin (enimmäkseen humoristisin) ilman, että mitään jää kaivelemaan hampaankoloon. Minulle on suorastaan typerä loukkausyritys, jos minulta tullaan pyytelemään anteeksi.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kaikki mikä tulee, se tulee itsensä sisältä luonnostaan ilman oppaita ja niitten seuraamista. Se on minun hyvinvointini alfa ja omega ja minä voin hyvin.
        Sinulle, "höpöhöpö11".
        Anteeksianto todellakin vahva puoleni. Sinäkin saat anteeksi tuon epäilyksesi ennenkuin ehdit pyytämäänkään. Kaikkea ei heti unohda, mutta sitä katsoo eri silmin (enimmäkseen humoristisin) ilman, että mitään jää kaivelemaan hampaankoloon. Minulle on suorastaan typerä loukkausyritys, jos minulta tullaan pyytelemään anteeksi.

        Itsestä ja sisäisestä oivalluksesta kaikki pitääkin tulla. Muu ei ole kestävää kehitystä.
        Keskustelu, tutkimukset, kirjoitukset ovat välineitä asioiden jäsentämiseen ja oivaltamiseen.
        Emmehän me opi puhumaankaan, jos joku ei meille puhu.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Itsestä ja sisäisestä oivalluksesta kaikki pitääkin tulla. Muu ei ole kestävää kehitystä.
        Keskustelu, tutkimukset, kirjoitukset ovat välineitä asioiden jäsentämiseen ja oivaltamiseen.
        Emmehän me opi puhumaankaan, jos joku ei meille puhu.

        Se puhumaan oppiminen oli lapsena, se. Silloin kehittymisiässä.
        Ihanko tosissasi kehität itseäsi tuollaisten oppaitten avulla? Kehität mihin? Mitä varten? Kehität itseäsi väkisinvääntäen pois itsestäsi joittenkin gurujen taideteokseksi.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Se puhumaan oppiminen oli lapsena, se. Silloin kehittymisiässä.
        Ihanko tosissasi kehität itseäsi tuollaisten oppaitten avulla? Kehität mihin? Mitä varten? Kehität itseäsi väkisinvääntäen pois itsestäsi joittenkin gurujen taideteokseksi.

        Älä nyt taas mene ihan hakoteille kuvitelmiesi kanssa. Kukaan ei ole puhunut mintään väkisinvääntämisestä eikä guruista, muut, kun Sinä.
        Sanoinhan, että sisäisestä oivalluksesta.
        Ihmisen koko ikä on oppimista, ei kenenkään elämä ja ympäristö ole jähmettynyt paikoilleen.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Älä nyt taas mene ihan hakoteille kuvitelmiesi kanssa. Kukaan ei ole puhunut mintään väkisinvääntämisestä eikä guruista, muut, kun Sinä.
        Sanoinhan, että sisäisestä oivalluksesta.
        Ihmisen koko ikä on oppimista, ei kenenkään elämä ja ympäristö ole jähmettynyt paikoilleen.

        On se väkisin, itsensä henkistä pahoinpitelyä, jos ne ohjeet otta jostain oppaasta ja sitten taas jostain toisesta oppaasta.
        Katso nyt tuotakin kohtaa yksi: "-myönteinen suhtautuminen". Siis mihin? Tuohon muuhun läpätykseen vai yleisesti kaikkeen? Luoja varjelkoon minua niistä kaikkeen myönteisesti suhtautuvista, jotka suhtautuvat myönteisesti kaikkeen vain siksi, koska ovat "oivaltaneet", että gurun mukaan niin on oikein ja paras ja luulevat siten kehittyneensä itseään paremmiksi ihmisiksi ja voivansa paremmin kritisoimatta tai laittamatta ehdolle mitään.


    • Itsensä.edustaja

      Minulla on kaikki pareet ja hyveet ja paheet, lähes kaikki, mitä miehellä voi olla. Paheita ovat, että en ole uskossa enkä juo viinaa.

      • eppu2

        Oletkos ihan varma, että nuo ovat paheita. Ja jos ovat, niin mitkä ovat sitten hyveitä?


      • nuormieli

        "Paheita ovat, että en ole uskossa enkä juo viinaa" hei sinähän olet melkein täydellinen kaikkine paheinisikin!, ei oo totta et kaltaisiasi on, kerro nyt edes yksi kunnon pahe, muuten et oo todellinen.


      • Itsensä.edustaja

        Tupakkaa tuprauttelen kaikessa hyveessä hyvän mielen saavuttamiseksi. Vaikka eihän se korvaa - elämää. Paheitani on tehdä hieman töitä vaikka voisin olla eläkkeellä, heittää ilkeitä juttuja...eilen "hukz.ei.kirjautunut" nimellä ja milloin mitenkin. Huumorini menee alta takatukan, itse en kasvata sellaista, on liian vanhoillista. Tukka on kyllä harallaan mutta oma edelleen, kokonaisena. Minua vaivaa myös ankara laiskuuden puute, laiskottelen vasta unissani.


      • nuormieli
        Itsensä.edustaja kirjoitti:

        Tupakkaa tuprauttelen kaikessa hyveessä hyvän mielen saavuttamiseksi. Vaikka eihän se korvaa - elämää. Paheitani on tehdä hieman töitä vaikka voisin olla eläkkeellä, heittää ilkeitä juttuja...eilen "hukz.ei.kirjautunut" nimellä ja milloin mitenkin. Huumorini menee alta takatukan, itse en kasvata sellaista, on liian vanhoillista. Tukka on kyllä harallaan mutta oma edelleen, kokonaisena. Minua vaivaa myös ankara laiskuuden puute, laiskottelen vasta unissani.

        Ei nuo oikeastaan mitään paheita oo, (tupakan tupruttelu on vaarallista jos askikaupalla polttelee) mut jos siitä saa hyvänmielen en sitäkään paheeksi laskisi. ps tuosta laiskuuden puutteesta voisit hieman lähettää minulle ja minä voin tuosta laiskottelustani antaa osan sinulle, minä kun olen nyt vasta oppinut sen laiskottelun taidon ja sehän ei suostu lähtemään minnekään vaik kuinka sitä yrittäisin harhauttaa.


    • Viatonsivullinen

      Täytyy sanoa että tähän ikään on tuo lista sisäistetty ja paljon muuta.
      Noista kiinnostavin on ollut näkökulman vaihtamisen taito. Et ole niin ehdoton oman kantasi kanssa. Ongelma. Neuvotteluissa voi olla vaikeuksia päätöksenteon kanssa
      jos vetää jokasuuntaan. Hävyttömän kauan meni, valitettavasti, ennen kun näkökulmani monipuolistui. Näkökulman monipuolisuus lisää
      ymmärrystä. Ratkaisevasti.

      i

      • eppu2

        Just noin minunkin mielestäni. Kun katselee montaa näkökulmaa samaan asiaan, ymmärrys lisääntyy.
        Ja hyvien perusteluiden myötä voi näkökulmansa täysin vaihtaa.
        Minusta se voi kertoa ajattelun kehityksestä, jotkut taas sanovat sitä takinkäännöksi.


    • eläke-ukko

      Kaikki kohdat löytyy. Mieli korjailee tarvittaessa itseään.
      Ilman lääkitystä, joten en voi edes vedota siihen ,että nyt ei ole aamu lääkettä otettu.
      Joskus joku asiakas kysyi otatko mitään koskaan vakavasti. Sanoin että seuraan maksatko laskusi ajallaan.

      • eppu2

        ´´Mieli korjailee tarvittaessa itseään.´´ Hyvä ilmaisu. Tulee mieleen, että on sinut itsensä kanssa.


      • eläke-ukko
        eppu2 kirjoitti:

        ´´Mieli korjailee tarvittaessa itseään.´´ Hyvä ilmaisu. Tulee mieleen, että on sinut itsensä kanssa.

        se pitää paikkansa, jos ei ole tyytyväinen itseensä, hakee vikoja mielellään toisista.
        Mielialan vaihtelut kuuluu elämään. Siksi ei pitäisi heti alkaa miettimään olenko masentunut, pitääkö hakeutua lääkäriin.
        Asia joka tänään voi tuntua hyvinkin ikävältä, yön yli nukuttua voi näyttää paremman puolen.
        Olen oikeasti ollut henkisesti työkyvytön yli 4v.Ilman lääkitystä kompuroin. Kuitenkin ja sen tähden olin tietoinen missä mennään.
        Ulkoistamalla aivonsa jollekin lääkärille oma arviointi kyky heikkenee .


      • eppu2
        eläke-ukko kirjoitti:

        se pitää paikkansa, jos ei ole tyytyväinen itseensä, hakee vikoja mielellään toisista.
        Mielialan vaihtelut kuuluu elämään. Siksi ei pitäisi heti alkaa miettimään olenko masentunut, pitääkö hakeutua lääkäriin.
        Asia joka tänään voi tuntua hyvinkin ikävältä, yön yli nukuttua voi näyttää paremman puolen.
        Olen oikeasti ollut henkisesti työkyvytön yli 4v.Ilman lääkitystä kompuroin. Kuitenkin ja sen tähden olin tietoinen missä mennään.
        Ulkoistamalla aivonsa jollekin lääkärille oma arviointi kyky heikkenee .

        Esim. masennus vaivaa 1-4% vanhempaa väestöä.
        Nythän on alkanut tulla tutkimustietoa siittä, ettei ne lääkkeet ole ainoa autuaaksi tekevä asia. Lumelääkkeillä on saatu yhtä hyviä vaikutuksia.
        Alkuvaiheessa niistä on se apu, että kun ne auttaa tasaamaan mieltä, saadaan ihmiseen keskusteluyhteys.
        Pitkässä juoksussa muut keinot pitäisi olla pääasia.

        Juurikin noita normaaleja mielialan vaihteluita on käytetty hyväksi.
        Normaalista surustakin, on tehty sairaus.
        Japanissa kuulemma jo 16-vuotiaille syötetään Viagraa, mukahäiriöihin.
        Luonnostaan vilkkaat lapset amerikassakin ovat turrutetut Ritalinilla, koska ylivilkkaus-diagnoosi on muotia, niimpä sitä nähdään kaikkialla.


    • routapoutapilvi

      Harmaa aamu,räntää rätkii ;) säässä alkaa tuoksua talvelta,hyvä,sillä loppu syksyn
      tuoksu saa jäädä,eteen päinhän tässä mennään.
      Myönteinen mieli, sen olen saanut elämältä lahjaksi,joku kyllä sanoi
      että putoan aina jaloilleni kuin kissa, olkoon vaikka niin.
      Kuitenkin kaikki lähtee itsensä hyväksymisestä,hippununen pilkettä
      silmäkulmassa ja toisetkin hyväksyvät !
      Tosin vaikeaa on pyytää apua, silloin kuin sitä tarvitsee,ainakin työuran
      aikan pyrki aina tekemään aivan liikaa itse,armollisempi mieliala
      olisi ollut itselle hyväksi, vaan sen oikeastaa huomaa vasta nyt eläkellä
      kun on aikaa itselle ja aikaa levätä.
      Kevyt huumori myös piristää mieltä,saa suun korviin asti hymyyn.
      Apuva,hampaat näkyy ja hiskatti niitä aika ei ole kohdellut niin hyvin
      kuin mieltäni,sisälläni hymyilee kuitenkin se kauniin hammasrivin omistaja,,,

      • eppu2

        Mukava kirjoitus.
        Pilke silmäkulmassa auttaa monessa tilanteessa.
        Tuo viimeinen kohta se on kinkkisin tuosta luettelosta.
        Kun ikää tulee ja aikaa on enemmän ajatella, voimatkin pikkuhiljaa vähenee parhaista vuosista, saa ajattelemaan, että voisipa sitä joku jotain minunkin edestä tehdä.


      • routapoutapilvi

        Vielä toki voin erittäin mainiosti mutta naapurini äkkillinen halvaus sai kyllä
        miettimään että kaikeen tulisi varautua,,,
        Nyky maailmassa kun lapset on kaukana ei heitäkään voi velvoittaa erityisemmin
        huolta kantamaan,,,
        Nyt tätyisi mennä nukkumaan,harrastukset vie tään ihmisen ajan melko tarkkaan,
        onneksi aikaa on ;)
        Kiitos eppu2 ;)


      • eppu2
        routapoutapilvi kirjoitti:

        Vielä toki voin erittäin mainiosti mutta naapurini äkkillinen halvaus sai kyllä
        miettimään että kaikeen tulisi varautua,,,
        Nyky maailmassa kun lapset on kaukana ei heitäkään voi velvoittaa erityisemmin
        huolta kantamaan,,,
        Nyt tätyisi mennä nukkumaan,harrastukset vie tään ihmisen ajan melko tarkkaan,
        onneksi aikaa on ;)
        Kiitos eppu2 ;)

        Kiitos kiitoksista. Kauniita unia!


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Mukava kirjoitus.
        Pilke silmäkulmassa auttaa monessa tilanteessa.
        Tuo viimeinen kohta se on kinkkisin tuosta luettelosta.
        Kun ikää tulee ja aikaa on enemmän ajatella, voimatkin pikkuhiljaa vähenee parhaista vuosista, saa ajattelemaan, että voisipa sitä joku jotain minunkin edestä tehdä.

        """Tuo viimeinen kohta se on kinkkisin tuosta luettelosta."""
        Miten tuo viimeinen kohta voi olla kaikkein kinkkisin?
        Siinähän on tuo sana "tarvittaessa". Minkälainen nynny on ihminen, jolla ei ole rohkeutta pyytää apua silloin kun sitä todella tarvitsee?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """Tuo viimeinen kohta se on kinkkisin tuosta luettelosta."""
        Miten tuo viimeinen kohta voi olla kaikkein kinkkisin?
        Siinähän on tuo sana "tarvittaessa". Minkälainen nynny on ihminen, jolla ei ole rohkeutta pyytää apua silloin kun sitä todella tarvitsee?

        Nynny? Pahanlaatuiseksi sisuksi mä on sitä sanonut. Että prkl mä pärjään ite, teen sen vaikka henkeni uhalla.
        Mulla on yksi tuttava joka pyytää apua tuon tuosta, ei pärjää missään hommissa yksin. Jos ei muuta, pitää olla hanslankarina ja ojentaa työnkaluja. Että se on ärsyttävää, melkoisen nynnyä touhua.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Nynny? Pahanlaatuiseksi sisuksi mä on sitä sanonut. Että prkl mä pärjään ite, teen sen vaikka henkeni uhalla.
        Mulla on yksi tuttava joka pyytää apua tuon tuosta, ei pärjää missään hommissa yksin. Jos ei muuta, pitää olla hanslankarina ja ojentaa työnkaluja. Että se on ärsyttävää, melkoisen nynnyä touhua.

        Näen asian myös näin, että sisulla mennään.


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Nynny? Pahanlaatuiseksi sisuksi mä on sitä sanonut. Että prkl mä pärjään ite, teen sen vaikka henkeni uhalla.
        Mulla on yksi tuttava joka pyytää apua tuon tuosta, ei pärjää missään hommissa yksin. Jos ei muuta, pitää olla hanslankarina ja ojentaa työnkaluja. Että se on ärsyttävää, melkoisen nynnyä touhua.

        Huomioi se sana "tarvittaessa".
        Kuljet metsässä, liukastut kalliolla ja nyrjäytät lonkkasi. Ei muuta kuin pahanlaatuisella sisulla vaan raahaudu siitä kotias kuolemaan.
        Olet liikuntakyvyttömänä punkassasi ja alkaa nälkä kaivelemaan suoliasi. Onko rohkeutta pyytää joku tuomaan sinulle evästä? Vaiko vain pahanlaatuisella sisullaasi pureskelet vanhoja kengänpohjiasi?
        Miksi sinä olet niin nynny, että autat sinun hölmöyttäsi selvästi hyväksikäyttävää sellaisessa, mikä ei ole avun pyytämistä "tarvittaessa"?
        Ei se ole tyhmä, joka teettää toisella vaan se on tyhmä, joka tekee kaiken, minkä toinen voisi tehdä itsekin. Yllytyshullu...


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Huomioi se sana "tarvittaessa".
        Kuljet metsässä, liukastut kalliolla ja nyrjäytät lonkkasi. Ei muuta kuin pahanlaatuisella sisulla vaan raahaudu siitä kotias kuolemaan.
        Olet liikuntakyvyttömänä punkassasi ja alkaa nälkä kaivelemaan suoliasi. Onko rohkeutta pyytää joku tuomaan sinulle evästä? Vaiko vain pahanlaatuisella sisullaasi pureskelet vanhoja kengänpohjiasi?
        Miksi sinä olet niin nynny, että autat sinun hölmöyttäsi selvästi hyväksikäyttävää sellaisessa, mikä ei ole avun pyytämistä "tarvittaessa"?
        Ei se ole tyhmä, joka teettää toisella vaan se on tyhmä, joka tekee kaiken, minkä toinen voisi tehdä itsekin. Yllytyshullu...

        Silloin on rohkeutta soittaa ambulanssia :) jonka jälkeen pääsen ite kepeillä kauppaan. Olisi varmaan rohkeutta soittaa sukulais-apuakin, mutta jos ei ole tarvetta koska sisua riittää?
        Kuka sen tarpeellisuuden määrittelee? Jos hänen tarve-kynnys saada apua on paljon paljon pienempi kuin mun? Miksen siinä tapauksessa auta?


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Silloin on rohkeutta soittaa ambulanssia :) jonka jälkeen pääsen ite kepeillä kauppaan. Olisi varmaan rohkeutta soittaa sukulais-apuakin, mutta jos ei ole tarvetta koska sisua riittää?
        Kuka sen tarpeellisuuden määrittelee? Jos hänen tarve-kynnys saada apua on paljon paljon pienempi kuin mun? Miksen siinä tapauksessa auta?

        Jos olet niin lepsu, että autat vaikka et haluaisi, eikä sinulla ole rohkeutta sanoa, että saathan tuon itsekin tehtyä, niin miksi sitten hänen selkänsä takana valitat siitä, että hän teettää sinulla.
        Jos taas haluat auttaa sellaista jolla on rohkeutta pyytää apuasi, niin mitä siinä sitten on valittamista toisesta.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos olet niin lepsu, että autat vaikka et haluaisi, eikä sinulla ole rohkeutta sanoa, että saathan tuon itsekin tehtyä, niin miksi sitten hänen selkänsä takana valitat siitä, että hän teettää sinulla.
        Jos taas haluat auttaa sellaista jolla on rohkeutta pyytää apuasi, niin mitä siinä sitten on valittamista toisesta.

        Joskus toisen onni menee omani edellä. Joskus sisu ohittaa sen, mutta rohkeuden puutteesta mikään niistä ei johdu. Ja siitähän me tässä alkujaan keskusteltiin.
        Sanoinko että hän teettä hommia minulla? En sanonut. Taas tulkitset omiasi ;) Ja muuten, sekin on sun tulkintaa että valitin selän takana. Annoin sulle esimerkin kun olit ihan hakoteillä :))


      • ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

        Joskus toisen onni menee omani edellä. Joskus sisu ohittaa sen, mutta rohkeuden puutteesta mikään niistä ei johdu. Ja siitähän me tässä alkujaan keskusteltiin.
        Sanoinko että hän teettä hommia minulla? En sanonut. Taas tulkitset omiasi ;) Ja muuten, sekin on sun tulkintaa että valitin selän takana. Annoin sulle esimerkin kun olit ihan hakoteillä :))

        Valitit muuten vain, miten se ärsyttää. Tälleen avoimesti etkä selän takana.
        """"Mulla on yksi tuttava joka pyytää apua tuon tuosta, ei pärjää missään hommissa yksin. Jos ei muuta, pitää olla hanslankarina ja ojentaa työnkaluja. Että se on ärsyttävää, melkoisen nynnyä touhua.""""


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Valitit muuten vain, miten se ärsyttää. Tälleen avoimesti etkä selän takana.
        """"Mulla on yksi tuttava joka pyytää apua tuon tuosta, ei pärjää missään hommissa yksin. Jos ei muuta, pitää olla hanslankarina ja ojentaa työnkaluja. Että se on ärsyttävää, melkoisen nynnyä touhua.""""

        Niinhän mä. Se on ollut yksi netin hyviä puolia, että tänne voin kirjoittaa aivan vapaasti mistä tahansa, valittaa miehestä jota vihaan, äitini skitsofreniasta, siskoni jouppoudesta, exäni paskamaisuudesta. Ja te ette edes tiedä kenestä kirjoitan, vaikka hän tulisi kadulla vastaan ette tunnustaisi.
        Ai niin... hitsinhitsi. Tuli just mieleen joku tapaus missä on kaivettu henkilötietoja esiin ja levitetty ympäri palstaa, eli koko maailmalle. Tarttisko lopettaa tää valittaminen.
        Laita tuohon mun vikalistaan myös "naiivi".
        Pientä ärtyneisyyttä mulla? Syytä kahvikuppia, ei ole tyhjä vielä. Kyl täällä aurinko vielä nousee..


    • kylmätotuus

      Hyvä aloitus "eppu2"!
      Jos mieli ei voi hyvin, niin se ilmenee usein fyysisinä oireina.

      -Olen elämänmyönteinen, mutten suhtaudu läheskään kaikkiin asioihin ja ilmiöihin myönteisesti.
      -Uskon kehittymisen mahdollisuuteen.Jos en uskoisi, voisin lyödä hanskat tiskiin ja jämähtää paikalleni.
      -Näkökulmaa olen pyrkinyt avartamaan ja vaihtamaan.Ilman noita taitoja ei mitään muutosta synny.
      Elämä on ollut paras opettajani.
      -Kyky palautua muutoksista ja sopeutua niihin on joskus hyvin vaikea ja hidas prosessi.
      -Menneen hyväksyminen osaksi elämääni on kaiketi parhaiten hallinnassani. Senkin olen oppinut iän myötä. Menneitä en voi muuttaa, joten ne on vaan hyväksyttävä, jos mielin olla sovussa itseni kanssa. Koen, että kaikilla tapahtumilla elämässäni on ollut jokin tarkoitus. Siis se on sitä elämänkoulua, jonka opetuksen saattaa nähdä vasta vuosien jälkeen.
      -Anteeksiantoa joudun treenaamaan jatkuvasti.Itsesyytökset vaanivat, mutta jokainen anteeksianto itselleni on askel eteenpäin. Toisille anteeksiantaminen on minulle helpompaa, mutta vakavien vääryyksien unohtaminen on rehellisesti sanoen "kiven alla", en tiedä pystynkö siihen koskaan. Toivottavasti joskus sillekin tasolle kasvan!
      -Apua pyydän aina, kun sitä tarvitsen. Se ei ole minulle mikään ongelma.
      Autan myös toisia, jos suinkin pystyn. Ei täällä kukaan ominavuin selviä.

      Kokonaisuutta tarkkaillen koen, että minulla on hyvinvoiva mieli ja olen sovussa itseni kanssa.
      Lisäksi suhteeni perheenjäseniin on avoin ja mutkaton. Se on aarteistani kallein.

      • Mietin anteeksiannon osuuttaa tässä mielen hyvinvoinnissa. Minusta se että antaa toiselle anteeksi on ehkä vähän yliarvostettua, se jankkaus että se antaa mielen vapautta. Ei kaikkea voi eikä saa antaa anteeksi, paitsi aina pitää antaa se itselleen, aina.
        Mutta tärkeetä olisi ymmärtää toisen "pahuutta", mistä se tulee ja mikä oma osuus oli siinä. Sitä kautta tulee se itselleen anteeksiantaminenkin.. Armoa pitää antaa. Mutta ei anteeksi, välttämättä.
        Joskus joutuu erottelemaan tekoa ja ihmistä, että antaa ihmiselle anteeksi, mutta ei tekoa. Mutta jos ei ole tekemisissä ihmisen kanssa, on minusta ihan samaa vaikka ei antaisi ihmiselle anteeksi.


      • hmp.f kirjoitti:

        Mietin anteeksiannon osuuttaa tässä mielen hyvinvoinnissa. Minusta se että antaa toiselle anteeksi on ehkä vähän yliarvostettua, se jankkaus että se antaa mielen vapautta. Ei kaikkea voi eikä saa antaa anteeksi, paitsi aina pitää antaa se itselleen, aina.
        Mutta tärkeetä olisi ymmärtää toisen "pahuutta", mistä se tulee ja mikä oma osuus oli siinä. Sitä kautta tulee se itselleen anteeksiantaminenkin.. Armoa pitää antaa. Mutta ei anteeksi, välttämättä.
        Joskus joutuu erottelemaan tekoa ja ihmistä, että antaa ihmiselle anteeksi, mutta ei tekoa. Mutta jos ei ole tekemisissä ihmisen kanssa, on minusta ihan samaa vaikka ei antaisi ihmiselle anteeksi.

        Luulen että anteeksiantaminen on kristillinen hyve joka meihin on iskostettu äidinmaidossa. kaikille pitäisi antaa anteeksi vaikka mitkä solvaukset, väärinteot, melkein mitä vaan koska se auttaa pääsemään paratiisiin. "Ålä anna auringon laskea vihasi yli", "joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään" jne ovat vanhan kansan ohjenuoria miten hoidetaan omaa mielentetveyttä. Minä annan anteeksi niille jotka ovat minua vastaan rikkoneet....mutta en unohda tekoja koskaan :)


      • eppu2

        Kylmätotuus, hieno kommenttisi sai minut lukemaan sen kolmeen kertaan.
        Tuo lista oli otsikoitu ´´tunnista hyvinvoiva mieli´´.
        Myönteinen ajattelu ja elämänkokemus ovat suuria voimavaroja, Sinulla ne nähtävästi on.
        Noihin fyysisiin oireisiin tutustuin henkilökohtaisesti opiskelustressin aikoihin.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luulen että anteeksiantaminen on kristillinen hyve joka meihin on iskostettu äidinmaidossa. kaikille pitäisi antaa anteeksi vaikka mitkä solvaukset, väärinteot, melkein mitä vaan koska se auttaa pääsemään paratiisiin. "Ålä anna auringon laskea vihasi yli", "joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään" jne ovat vanhan kansan ohjenuoria miten hoidetaan omaa mielentetveyttä. Minä annan anteeksi niille jotka ovat minua vastaan rikkoneet....mutta en unohda tekoja koskaan :)

        Aika yleensä auttaa anteeksiannonasiassakin, jos kokemiinsa vääryyksiin jää vellomaan saa mustan mielen.
        On vaarassa katkeroitua.
        Anteeksiannon avulla voi ottaa asian käsiensä väliin ja siirtää taakseen (kuvainnollisesti sanoen).
        En tullut ajatelleeksi, että anteeksianto olisi kristillinen hyve, voi kai se sitäkin olla.
        Itse ajattelin sitä vuorovaikutuksellisena tapahtumana.
        Olen joskus katsellut näitä tapaamisia, missä vakavan rikoksen uhriksi joutunut tapaa tekijän. Tippa on tullut silmään.


      • niinpäjoopa
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luulen että anteeksiantaminen on kristillinen hyve joka meihin on iskostettu äidinmaidossa. kaikille pitäisi antaa anteeksi vaikka mitkä solvaukset, väärinteot, melkein mitä vaan koska se auttaa pääsemään paratiisiin. "Ålä anna auringon laskea vihasi yli", "joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään" jne ovat vanhan kansan ohjenuoria miten hoidetaan omaa mielentetveyttä. Minä annan anteeksi niille jotka ovat minua vastaan rikkoneet....mutta en unohda tekoja koskaan :)

        Mielestäni silloin ei tekoa ole anteeksi annettu jos se kaihertaa vielä paljonkin mielen päällä.

        Hävyttömästi käyttäytyvän ja jatkuvasti mollaavan ihmisen kohdalle toivon loputtomia omantunnon tuskia.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Luulen että anteeksiantaminen on kristillinen hyve joka meihin on iskostettu äidinmaidossa. kaikille pitäisi antaa anteeksi vaikka mitkä solvaukset, väärinteot, melkein mitä vaan koska se auttaa pääsemään paratiisiin. "Ålä anna auringon laskea vihasi yli", "joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään" jne ovat vanhan kansan ohjenuoria miten hoidetaan omaa mielentetveyttä. Minä annan anteeksi niille jotka ovat minua vastaan rikkoneet....mutta en unohda tekoja koskaan :)

        Voi hyvinkin olla! Nöyryys, kärsimys... jaloja lajeja joita kirkko ehkä viljelee vähän liikaakin.
        Entisessä elämässä huomasin sen saman, ettei mieli helpolla unohda vaikka antaakin anteeksi. Sekin on varmaan joku (terve) suoja, että varautuu ett vituiks tää voi mennä silti :) Jos ei tule uusintatarvetta anteeksi annolla, muisti kirjoittaa sen ajan kanssa yli. Mutta jos aina vaan putoo saamaan kuoppaan, anteeksiannotkin loppuu.


      • hmp.f kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla! Nöyryys, kärsimys... jaloja lajeja joita kirkko ehkä viljelee vähän liikaakin.
        Entisessä elämässä huomasin sen saman, ettei mieli helpolla unohda vaikka antaakin anteeksi. Sekin on varmaan joku (terve) suoja, että varautuu ett vituiks tää voi mennä silti :) Jos ei tule uusintatarvetta anteeksi annolla, muisti kirjoittaa sen ajan kanssa yli. Mutta jos aina vaan putoo saamaan kuoppaan, anteeksiannotkin loppuu.

        "humps"

        Teevee, älä kiroile.

        H.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luulen että anteeksiantaminen on kristillinen hyve joka meihin on iskostettu äidinmaidossa. kaikille pitäisi antaa anteeksi vaikka mitkä solvaukset, väärinteot, melkein mitä vaan koska se auttaa pääsemään paratiisiin. "Ålä anna auringon laskea vihasi yli", "joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään" jne ovat vanhan kansan ohjenuoria miten hoidetaan omaa mielentetveyttä. Minä annan anteeksi niille jotka ovat minua vastaan rikkoneet....mutta en unohda tekoja koskaan :)

        Puhut, Paloma, nyt ehkä itsestäsi.
        Ei tietenkään menneisyyttään ja kaikkia tapahtumia siitä pysty unohtamaan ennenkuin dementoituu täysin, mutta siihen minkä on anteeksi antanut, suhtautuu eri tavalla; osana menneisyyttään ja osana omaa kasvamistaan. Ei minulla ole jäänyt mitään kaihertamaan mieltä ketään vastaan vaikka ei olisi anteeksi pyydettykään. Silti muistaa (minkä minä sille hyvämuistisena voin) yhtä ja toista , mutta suupieli vinoon vetäen (kieli poskessa niinkuin sinä sanot).
        Jos anteeksiantaminen on kristillinen hyve, niin mitä on tuo jatkuva anteeksipyytäminen meidän ei-kristittyjen uusruotsalaistemme taholta; "ursäkta" joka hiivatin lauseen alussa. Mitä ne pyytää anteeksi? Tarkoittaako ne sillä mitään vai onko se jotain, mikä vain purkautuu suusta joskus vihaisellakin äänenpainolla?


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        Teevee, älä kiroile.

        H.

        Se sana johon ainakin luulen että viittasit ei ole kirosana, ruotsinkielellä vastaava sana tarkoittaa "fuktig sommaräng".
        Niin että voihan kosteaa kesäniittyä sun kanssa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Puhut, Paloma, nyt ehkä itsestäsi.
        Ei tietenkään menneisyyttään ja kaikkia tapahtumia siitä pysty unohtamaan ennenkuin dementoituu täysin, mutta siihen minkä on anteeksi antanut, suhtautuu eri tavalla; osana menneisyyttään ja osana omaa kasvamistaan. Ei minulla ole jäänyt mitään kaihertamaan mieltä ketään vastaan vaikka ei olisi anteeksi pyydettykään. Silti muistaa (minkä minä sille hyvämuistisena voin) yhtä ja toista , mutta suupieli vinoon vetäen (kieli poskessa niinkuin sinä sanot).
        Jos anteeksiantaminen on kristillinen hyve, niin mitä on tuo jatkuva anteeksipyytäminen meidän ei-kristittyjen uusruotsalaistemme taholta; "ursäkta" joka hiivatin lauseen alussa. Mitä ne pyytää anteeksi? Tarkoittaako ne sillä mitään vai onko se jotain, mikä vain purkautuu suusta joskus vihaisellakin äänenpainolla?

        Niin, sä oot vähän samoilla aalloilla kuin Eppu tässä anteeksi antamisessa? Ite miellän ne niin, että kun tapahtuu joku asia jonka yli on vaikeaa päästä, on ensin annettava anteeksi itselleen, sen jälkeen hyväksyttävä että se on tapahtui. Mun kohdalla homma loppuu siihen, ja minusta ne estävät mielen katkeroitumisen tai mustumisen.
        Anteeksiantoa se toinen voi pyytää itseltään jos hän sen tarvitsee. Mutta jos pyydän anteeksi, se tarkoittaa että ymmärrän tehneeni väärin. Vain silleen voi saadakin anteeksi. En ymmärrä oikein sellaista että antaa anteeksi noin yleismaallisesti, se on vähän sama asia kuin sanoisin että kävelkää vain mun yli, mulla ei ole rajoja.
        Ruotsinkielellä "förlåt" on sama kuin anteeksi. "Ursäkta" sanalle ei ole vastinetta suomenkielellä, se on pelkkä kohteliaisuus. Englanniksi "excuse me".


      • eppu2 kirjoitti:

        Aika yleensä auttaa anteeksiannonasiassakin, jos kokemiinsa vääryyksiin jää vellomaan saa mustan mielen.
        On vaarassa katkeroitua.
        Anteeksiannon avulla voi ottaa asian käsiensä väliin ja siirtää taakseen (kuvainnollisesti sanoen).
        En tullut ajatelleeksi, että anteeksianto olisi kristillinen hyve, voi kai se sitäkin olla.
        Itse ajattelin sitä vuorovaikutuksellisena tapahtumana.
        Olen joskus katsellut näitä tapaamisia, missä vakavan rikoksen uhriksi joutunut tapaa tekijän. Tippa on tullut silmään.

        Anteeksiannosta tuli vain mieleen se että yleensä viimeistään arkun vierellä seisten annetaan anteeksi jollekin läheiselle kaikki ne vääryydet mitä ao. on eläessään tehnyt. Suuren Sovittelijan edessä me kaikki nöyrrymme ja sitten muistotilaisuudessa pidetään hienoja puheita ihmisistä jotka eivät meidän mielestämme kauheesti ylistystä ole ansainneet. Mutta kun kuolleista ei SAA puhua pahaa...miksi? Koska ne voi tulla kummittelemaan? Koska on niin alhaista puhua jonkun ihmisen pahoista teoista kun hän ei enää pääse itseään puolustamaan? Koska se ei kuulu tapakulttuuriimme? Tekopyhyys kukoistaa. Oma valintani on tällöin olla hiljaa...laskea kukat pitämättä puheita.


      • hmp.f kirjoitti:

        Se sana johon ainakin luulen että viittasit ei ole kirosana, ruotsinkielellä vastaava sana tarkoittaa "fuktig sommaräng".
        Niin että voihan kosteaa kesäniittyä sun kanssa.

        :) aivan...


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Puhut, Paloma, nyt ehkä itsestäsi.
        Ei tietenkään menneisyyttään ja kaikkia tapahtumia siitä pysty unohtamaan ennenkuin dementoituu täysin, mutta siihen minkä on anteeksi antanut, suhtautuu eri tavalla; osana menneisyyttään ja osana omaa kasvamistaan. Ei minulla ole jäänyt mitään kaihertamaan mieltä ketään vastaan vaikka ei olisi anteeksi pyydettykään. Silti muistaa (minkä minä sille hyvämuistisena voin) yhtä ja toista , mutta suupieli vinoon vetäen (kieli poskessa niinkuin sinä sanot).
        Jos anteeksiantaminen on kristillinen hyve, niin mitä on tuo jatkuva anteeksipyytäminen meidän ei-kristittyjen uusruotsalaistemme taholta; "ursäkta" joka hiivatin lauseen alussa. Mitä ne pyytää anteeksi? Tarkoittaako ne sillä mitään vai onko se jotain, mikä vain purkautuu suusta joskus vihaisellakin äänenpainolla?

        No jopas jotakin, olet oppinut uuden sanonnan, mutta käytät sitä väärin. "Kieli poskessa" tarkoittaa puolitotisesti, pahankurisuudella, puolileikillään, ei suu vinossa.
        Minullakin on hyvä muisti. Joskus tulee mieleen että on antanut anteeksi liian helpolla, vähän niinkuin pikkulapset päiväkodin pihalla jotka sanoo förlåt förlåt ja jatkavat toisen kiusaamista.
        Anteeksi antaminen ja itseenkohdistetun vääryyden unohtaminen ovat kaksi asiaa jotka menevät vain hieman päällekkäin. Kyllä minulle tulee mieleen, joskus pitkänkin ajan jälkeen, jo anteeksiannetut synnit. Ei se anteeksipyyntö ja anteeksianto ole aina niin sydämestä kumpuavaa.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Anteeksiannosta tuli vain mieleen se että yleensä viimeistään arkun vierellä seisten annetaan anteeksi jollekin läheiselle kaikki ne vääryydet mitä ao. on eläessään tehnyt. Suuren Sovittelijan edessä me kaikki nöyrrymme ja sitten muistotilaisuudessa pidetään hienoja puheita ihmisistä jotka eivät meidän mielestämme kauheesti ylistystä ole ansainneet. Mutta kun kuolleista ei SAA puhua pahaa...miksi? Koska ne voi tulla kummittelemaan? Koska on niin alhaista puhua jonkun ihmisen pahoista teoista kun hän ei enää pääse itseään puolustamaan? Koska se ei kuulu tapakulttuuriimme? Tekopyhyys kukoistaa. Oma valintani on tällöin olla hiljaa...laskea kukat pitämättä puheita.

        Kyllä jokaisesta ihmisestä löytyy senverran jotain hyvää, että yhden lyhyen hautajaispuheen verran, jos haluaa.
        Itse en arkun vierellä sen kummempia puheita pidä, koska ei se vainaja kuule kuitenkaan. Kuiskaan vain hiljaa; näkemiin. Loput puheet pidän (yksinpuheluna) jo ennen hautajaisia ja sen jälkeen.
        Meidän suvussa on aika hirtehinen ja "raarollinen" huumori. Ei meitä estä kummitukset puhumasta ei aina niin positiivisia asioita edesmenneistä (vaikkakin nauraen tai ainakin virnistellen), jos sellaista vain mieleen tulee. Ei sitä silti arkun vieressä toisten hautajaisvieraitten kuullen viitsi töräyttää, että olit sinä yks tuhannen epeli.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        No jopas jotakin, olet oppinut uuden sanonnan, mutta käytät sitä väärin. "Kieli poskessa" tarkoittaa puolitotisesti, pahankurisuudella, puolileikillään, ei suu vinossa.
        Minullakin on hyvä muisti. Joskus tulee mieleen että on antanut anteeksi liian helpolla, vähän niinkuin pikkulapset päiväkodin pihalla jotka sanoo förlåt förlåt ja jatkavat toisen kiusaamista.
        Anteeksi antaminen ja itseenkohdistetun vääryyden unohtaminen ovat kaksi asiaa jotka menevät vain hieman päällekkäin. Kyllä minulle tulee mieleen, joskus pitkänkin ajan jälkeen, jo anteeksiannetut synnit. Ei se anteeksipyyntö ja anteeksianto ole aina niin sydämestä kumpuavaa.

        Tuota minä olen aina kummeksinut, kun kuulee lapsille sanottavan, että nyt pyydät anteeksi kaveriltasi. Sitten toinen urahtaa toisen pakoittamana sen anteeksi. No niin ja sitten kaikki on olevinaan hyvin. Anteeksi pyydetty (ilman katumuksen häivääkään) ja anteeksi annettu?
        Yhtä hullua se, kun koulussa piti pyytää opettajalta anteeksi myöhästymistään. Mitä ihmettä, kun myöhästyi niin myöhästyi ja aina siihen joku syy oli. Eihän siinä opettajalle mitään pahaa ollut tehnyt. Opettaja ei sitten kuitenkaan antanut anteeksi pyynnöistä huolimatta vaan jätti jälkkäriin ja pudotti huolellisuusnumeron yhdeksikköön.


      • kylmätotuus
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Anteeksiannosta tuli vain mieleen se että yleensä viimeistään arkun vierellä seisten annetaan anteeksi jollekin läheiselle kaikki ne vääryydet mitä ao. on eläessään tehnyt. Suuren Sovittelijan edessä me kaikki nöyrrymme ja sitten muistotilaisuudessa pidetään hienoja puheita ihmisistä jotka eivät meidän mielestämme kauheesti ylistystä ole ansainneet. Mutta kun kuolleista ei SAA puhua pahaa...miksi? Koska ne voi tulla kummittelemaan? Koska on niin alhaista puhua jonkun ihmisen pahoista teoista kun hän ei enää pääse itseään puolustamaan? Koska se ei kuulu tapakulttuuriimme? Tekopyhyys kukoistaa. Oma valintani on tällöin olla hiljaa...laskea kukat pitämättä puheita.

        Saatan olla sydämetön ihminen, mutta en yhdy sanontaan:" Hyvä se on koirakin kuoltuaan".
        Ei kuolema tee vainajan tekoja tekemättömiksi.
        On todellakin tekopyhää nostaa vainaja jalustalle, jota hän ei eläessään ole ansainnut.
        Ei kuolleesta tarvitse pahaa puhua, jos siihen ei ole aihetta, mutta totuuden voi kyllä sanoa.
        Tekopyhyys on ällöttävää.

        Jos joku minun muistotilaisuudessani uskaltautuisi vain kehumaan minua olemattomista hyveistäni ja sivuuttaisi kaikki pahat puoleni, potkaisisin häntä hengessäni persuuksille ja kiljaisisin: "Pysy totuudessa ja lopeta kaunopuheet!"


      • eppu2
        kylmätotuus kirjoitti:

        Saatan olla sydämetön ihminen, mutta en yhdy sanontaan:" Hyvä se on koirakin kuoltuaan".
        Ei kuolema tee vainajan tekoja tekemättömiksi.
        On todellakin tekopyhää nostaa vainaja jalustalle, jota hän ei eläessään ole ansainnut.
        Ei kuolleesta tarvitse pahaa puhua, jos siihen ei ole aihetta, mutta totuuden voi kyllä sanoa.
        Tekopyhyys on ällöttävää.

        Jos joku minun muistotilaisuudessani uskaltautuisi vain kehumaan minua olemattomista hyveistäni ja sivuuttaisi kaikki pahat puoleni, potkaisisin häntä hengessäni persuuksille ja kiljaisisin: "Pysy totuudessa ja lopeta kaunopuheet!"

        Minä en omiin hautajaisiini halua mitään esitelmää.
        Lyhyet neutraalit muistosanat vain ja nekin vaan tavan vuoksi.


      • PalomaNonSeq
        eppu2 kirjoitti:

        Minä en omiin hautajaisiini halua mitään esitelmää.
        Lyhyet neutraalit muistosanat vain ja nekin vaan tavan vuoksi.

        Mä haluan joko irlantilaiset tai kolumbialaiset hautajaiset.
        Irlantilaiset kuljettaa ruumista saattuessa pitkinkylänraittia ja pysähtyy jokaikisen pubinkohdalla ottaan paintin kuolleen muistolle "koska oli se nyt missä tahansa, joka tapauksessa paremmassa paikassa kuin täällä". Kolumbialiset sanoo että kuollut kuoppaan ja eloonjännet tanssiin salsaa!!!!

        Tai sitten en. Puheita saa pitää, pitkiäkin. Nekin harvat jotka eivät ole kavereitani saavat naama märkänä kertoa siitä miten he minua kaipaavat ja miten kuolema on Suuri Sovittelija että me vielä tapaamme kerran....minä leijun varmaan jonnain siivekkäänä kirkon katonrajassa ja voihkaisen että voi ei.....ostankin lipun sinne minne sinulla ei ole asiaa.

        Vaatimattomuus ei ole minun hyveitäni, vaikka tietysti monen mielestä pitäisi olla, kun ei ole mitään millä leuhkia.


      • eppu2
        PalomaNonSeq kirjoitti:

        Mä haluan joko irlantilaiset tai kolumbialaiset hautajaiset.
        Irlantilaiset kuljettaa ruumista saattuessa pitkinkylänraittia ja pysähtyy jokaikisen pubinkohdalla ottaan paintin kuolleen muistolle "koska oli se nyt missä tahansa, joka tapauksessa paremmassa paikassa kuin täällä". Kolumbialiset sanoo että kuollut kuoppaan ja eloonjännet tanssiin salsaa!!!!

        Tai sitten en. Puheita saa pitää, pitkiäkin. Nekin harvat jotka eivät ole kavereitani saavat naama märkänä kertoa siitä miten he minua kaipaavat ja miten kuolema on Suuri Sovittelija että me vielä tapaamme kerran....minä leijun varmaan jonnain siivekkäänä kirkon katonrajassa ja voihkaisen että voi ei.....ostankin lipun sinne minne sinulla ei ole asiaa.

        Vaatimattomuus ei ole minun hyveitäni, vaikka tietysti monen mielestä pitäisi olla, kun ei ole mitään millä leuhkia.

        Juu, sitten, kun rituaali on ohi, niin menkööt ja nostakoot shampanjamaljan, kun muori on päässyt vihreille niityille.


    • Virpin-päivänä

      Ensimmäiset 5 aika hyvin hallussa, kahden viimeisen kanssa vielä tekemistä.
      Anteeksianto muuten ihan ok, paitsi henkilöille jotka aina uudestaan ja uudestaan tekevät samoja juttuja mitkä pitäisi antaa anteeksi uudelleen ja uudelleen.
      Avun pyytäminen ei myöskään ole helppoa muilta kuin omaa lihaa ja verta olevilta, kysymys ei kuitenkaan ole mielestäni rohkeudesta pyytää apua, vaan siitä etten halua jäädä kiitollisuudenvelkaan. Avunpyynnöt verhoan yleensä avun vaihtoon, tai tarjoudun ostamaan avun.

      • eppu2

        Nämä kaksi viimeistä kohtaa näyttävät eniten mietityttävän täällä.
        Itselläkin on ollut ja on vieläkin niissä pohtimissa.
        Juuri omaisten kesken on aika luonnollistakin tuo avun vastavuoroisuus.
        Itse ajattelisin, että jos on kyseessä henkilö, joka aina jatkaa samaa ´´pahan teon´´ kaavaa, jos mahdollista pitäisi yrittä ottaa etäisyyttä tällaiseen henkilöön.


    • Eiainajaksaollakiva

      Muutama kohta mietityttää. En helposti vaihda kantaani, mutta jos saan "valaimillästusta asioihin", saatan loiventaa kantaani. Kokisin, että olisin tuuliviiri, jos muuttelisin näkemyksiä. Eri ihmisten kanssa kommunikoi eri tavalla, joidenkin kanssa huumoria ja toisten kanssa vakavaa maailmanparannuskeskustelua.
      Anteeksiantaminen on minun akilleenkantapääni. Jos joku on p-mäinen mua kohtaan, kyllä ketuttaa ja mietin, millä oikeudella. Itselle anteeksiantaminen on sellaista omien mokien sietämistä ja selittelyä. En siis ole täydellinen. Opiskeltavaa elämässä on. Osaan kyllä nauraa itselleni ja en harrasta muiden pilkkaamista. Arvostelen kyllä joskus muita, koska joskus ihmiset temppuilevat. Ja piällysmiesmäistä käytöstä en siedä yhtään, koska kuka sellaisen valtikan on antanut.

      • eppu2

        Ajattelisin, että, jos tapahtuu jotain, mitä ei voi muuttaa, mikä on ikävää, voisiko ajatella ottavansa uuden näkökulman asiaan.
        Löytää jotain, joka helpottaa.
        Toinen ajatus tuli tuosta semmonen, että jonkun asian suhteen, josta on ollut jotain mieltä, näkökulma muuttuu, kun saa hyviä perusteluja, jotka voi hyväksyä.
        Tuosta piällysmiehestä. Eikös siellä perustuslaissakin lue, että synnymme tasa-arvoisina.


      • kylmätotuus

        Nimim. "Eiainajaksaollakiva" en koe olevani tuuliviiri, vaikka joskus joudunkin muuttamaan mielipidettäni. On asioita, joita on pakko tarkastella uudesta näkökulmasta , kun elämänkokemus niin vaatii.

        Taito nauraa itsellemme on antoisaa. Siinä huomaa, miten pieniä olemmekaan " oikeine" mielipiteinemme.

        Tuo äsköne, viimene kirjuutus ei tietenkää koske minua. Oonha minä savolaene piällysmies.


    • eppu2

      Tuo anteeksiantaminen, näyttää kirvoittaneen useita mielipiteitä.
      Katselin tuota listaa.
      Ajattelin, että se hyvinkin nivoutuu myös tähän näkökulman muuttamiseen.
      Ensipettymyksessään saattaa, itsekseen raivota, ettei ikinä anna anteeksi.
      Mutta aika ja elämänkokemuksen lisääntyminen muuttaa ihmistä ihan huomaamattaan.
      Silloin myös tämä kohta, menneen hyväksyminen osaksi elämää tulee todeksi siltä osin.

    • Hyvä aloitus juuri meidän ikäisille. En lue ketjua tällä kertaa on varmasti hyvä.,
      Oman mielen kuntoon vaikuttaa terveydentila ja se miten sitä hoidetaan..
      Monenlaiset menetykset, luopumiset ja avioero, kuormittavat suurinta osaa lisäksi.

      Edellä on paljolti sitä mistä on täytynyt selvitä ja kehitellä mieluisia menoja kodin ulkopuolelle - laulu, kulttuuririennot, ystävät, tiivistää lähisuvun yhdessä oloa - hyvinvoivan mielen yhtenä pohjana koen opiskelun, se palkitsee.

      • eppu2

        Juurikin noin, että kun kohtaa menetyksiä ja on luovuttava erilaisista asioista, tilalle tulee jotakin muuta elämän mielenkiintoa yllä pitävää.
        Mieln hyvin- tai pahoinvointi vaikuttaa myös fyysiseen kehoomme ja päinvastoin.


    • de-meter

      Noilla mittareilla mitaten mieleni taitaa olla aika hyvinvoiva, vaikka ei aina siltä tunnu.
      Kuten monille muillekin lista viimeiset kohdat tuottavat kyllä vaikeutta aika ajoin.

      Taitaa myös olla niin, ettei niitä ole tarvinnut kovasti harjoitellakaan. Ei ole ollut niin paljon anteeksiannettavaa eikä kai -pyydettävääkään. Ei niin, että olisin erityisen hyveellinen tai lähipiirini olisi, mutta ajattelen, että jos joku ei toimi niin kuin tahtoisin tai ole sellainen kuin toivoisin, mikä minä olen häntä mestaroimaan ? Antaa hänen olla
      Avun antaminen on minulta aina sujunut, avun pyytäminen taas ei. Vähän olen vanhemmiten oppinut malttamaan mieleni, antanut toisen itse määritellä avuntarpeensa ja pyytämään apua, jos sitä tarvitsee. Oma avuntarve taas on toistaisseksi ollut niin satunnaista ja vähäistä, ettei avun pyytämistä ole vielä tarvinnut suuremmin harjoitella. Tai sitten kuulun niihin, joita palvellaan kuin huomaamatta: kotona ja kylässä..)) ... Perheen nuoremmille jää usein sellainen rooli päälle.

      • eppu2

        Joskus olen pohtinut itsekseni, että, jos sellainen päivä tulee, ettei pystykään arkeaan hoitamaan, kuinka sitä sopeutuu, jos paljonkin apua tarvitsee.
        Kesälläkin tuntui ihan hassulta, kun miniä toi mökillä kuppiin kaadetun kahvin ja piirakanpalan nenän eteen.
        Ja pojantytär sanoi, ettei sun tartte aina tiskata ja rupesi tiskaamaan.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Joskus olen pohtinut itsekseni, että, jos sellainen päivä tulee, ettei pystykään arkeaan hoitamaan, kuinka sitä sopeutuu, jos paljonkin apua tarvitsee.
        Kesälläkin tuntui ihan hassulta, kun miniä toi mökillä kuppiin kaadetun kahvin ja piirakanpalan nenän eteen.
        Ja pojantytär sanoi, ettei sun tartte aina tiskata ja rupesi tiskaamaan.

        Meillä tuota ihmettä ei ole vielä tapahtunut, että virran suunta kääntyisi jälkikasvusta minuun päin. Tosin merkkejä on kyllä ollut ilmassa: vointia kysytään, ei odoteta palvelua itsestään selvänä asiana. Ehkä tilanne olisi toinen, jos olisi tyttäriä, heille olisi vastavuoroisuuden malli siirtynyt luontevammin, uskoisin.
        Taitaa olla meidän kaikkien kauhukuva tuo, että joutuisi jättäytymään muiden avun varaan... Täytyy vain toivoa, että omatoimisuus säilyisi mahdollisimman pitkään ja olen sitä mieltä, että jonkin verran siihenkin voi itse vaikuttaa. Kuntapalvelujakin sentään vielä saa ja kolmas sektori tarjoaa edullisia palveluja. Minullakin on pari yli 80-vuotiasta naapuria, jotka pärjäävät omakotitalossaan kylätalkkarin avun turvin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7334
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2214
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1621
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1469
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1176
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1036
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      905
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      893
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      797
    Aihe