http://www.tiedetuubi.fi/avaruus/musta-aukko-jai-kiinni-itse-teosta
Miksei Raamattu ei mainitse asiasta?
Mustan aukon luomisesta
25
79
Vastaukset
"Miksei Raamattu ei mainitse asiasta?"
Ihminen ei tarvitse tietoa mustista aukoista. Raamattu kertoo ihmisille tarpeellisista asioista.- KunhanHuomautan
Raamattu on ollutkin hyvä peruste mm. orjuuttamiseen ja kansanmurhiin - äläkä sano, että "he eivät olleet oikeita kristittyjä", koska silloin nostat itsesi muiden yläpuolelle määrittämään kuka on oikea kristitty.
- kunhanhuomautan
Jeesus määritti sen kuka on kunnon kristitty. Hän kutsui perheeksensä niitä jotka tekevät Hänen Isänsä tahdon. Kun Häneltä kysyttiin että mikä on suurin käsky, Hän vastasi "rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja voimastasi, ja rakasta lähimmäisiäsi niinkuin itseäsi"
- KunhanKommentoin
kunhanhuomautan kirjoitti:
Jeesus määritti sen kuka on kunnon kristitty. Hän kutsui perheeksensä niitä jotka tekevät Hänen Isänsä tahdon. Kun Häneltä kysyttiin että mikä on suurin käsky, Hän vastasi "rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja voimastasi, ja rakasta lähimmäisiäsi niinkuin itseäsi"
Ja tuo jälkimmäinen eli lähimmäisenrakkaus on yhdeltä jos toiselta kristityltä pysyvästi hukassa.
kunhanhuomautan kirjoitti:
Jeesus kehoitti ihmisiä myös vihaamaan elämäänsä, perhettään, jne.
- Epiphaniuseirek
kekek-kekek kirjoitti:
Jeesus kehoitti ihmisiä myös vihaamaan elämäänsä, perhettään, jne.
"Jeesus kehoitti ihmisiä myös vihaamaan elämäänsä, perhettään, jne."
Ymmärrätkö miksi?
Me elämme syntisessä maailmassa. Meissä itsessämme vaikuttaa synti jolla on moninaisia negatiivisia vaikutuksia, emmekä ikinä pääse tässä maailmassa todelliseen vapauteen ja kirkkauteen kokonaan irti synnistä. Sen takia se joka rakastaa tätä maallista elämää, eikä kaipaa muuta, ei kaipaa täydellisyyttä ja hyvyyttä, se myös tuhoutuu maailman mukana.
"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle."
Huomaa "enemmän kuin minua" Mitä Jeesus siis oli? Tie, totuus, elämä, oikeudenmukaisuus, vanhurskaus, rakkaus, pyhyys jne.
Vaikka me rakastammekin lähimmäisiämme, niin he ovat kuitenkin synnin vallassa niinkuin me itsekin.
Meille on vaivalloista pitää lupauksiamme, ja kaikki me olemme valehdelleet, juoruilleet, olleet hillittömiä jne.
Vaikka minä kuinka rakastaisin esim äitiäni, niin ihmisenä hän saattaa silti pettää minut ja valehdella yms.
Sen takia meidän tulee rakastaa ja luottaa Hänen joka on totuus ja on täydellinen, ja toivoa että Hän joskus pukee myös meidät kirkkauteen ja pyhyyteen.
Sitä ei väkisin tehdä, mutta niille jotka sitä janoaa niin heille se on luvattu. - tieteenharrastaja
Epiphaniuseirek kirjoitti:
"Jeesus kehoitti ihmisiä myös vihaamaan elämäänsä, perhettään, jne."
Ymmärrätkö miksi?
Me elämme syntisessä maailmassa. Meissä itsessämme vaikuttaa synti jolla on moninaisia negatiivisia vaikutuksia, emmekä ikinä pääse tässä maailmassa todelliseen vapauteen ja kirkkauteen kokonaan irti synnistä. Sen takia se joka rakastaa tätä maallista elämää, eikä kaipaa muuta, ei kaipaa täydellisyyttä ja hyvyyttä, se myös tuhoutuu maailman mukana.
"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle."
Huomaa "enemmän kuin minua" Mitä Jeesus siis oli? Tie, totuus, elämä, oikeudenmukaisuus, vanhurskaus, rakkaus, pyhyys jne.
Vaikka me rakastammekin lähimmäisiämme, niin he ovat kuitenkin synnin vallassa niinkuin me itsekin.
Meille on vaivalloista pitää lupauksiamme, ja kaikki me olemme valehdelleet, juoruilleet, olleet hillittömiä jne.
Vaikka minä kuinka rakastaisin esim äitiäni, niin ihmisenä hän saattaa silti pettää minut ja valehdella yms.
Sen takia meidän tulee rakastaa ja luottaa Hänen joka on totuus ja on täydellinen, ja toivoa että Hän joskus pukee myös meidät kirkkauteen ja pyhyyteen.
Sitä ei väkisin tehdä, mutta niille jotka sitä janoaa niin heille se on luvattu.Vihaaminen on kyllä aika järeä kielikuva vähemmän rakastamiselle:
Olisikohan tuossa muutakin? - epiphaniuseirek
tieteenharrastaja kirjoitti:
Vihaaminen on kyllä aika järeä kielikuva vähemmän rakastamiselle:
Olisikohan tuossa muutakin?"Olisikohan tuossa muutakin?"
On varmasti. Tuossa tulee ilmi esim se että kuinka vähään me pystymme itsestämme, ja kuinka me olemme täysin armosta riippuvaisia.
"Jos te ette rakasta veljeänne jonka te näette, niin kuinka te rakastaisitte Jumalaa jota te ette näe?"
Moniulotteisia ja lähes paradoksaalisia asioita jotka kuitenkin ovat myös helpostikin ymmärrettävissä.
Sehän tiedetään että ihmiselle pelastuminen on mahdotonta ja kuitenkin mahdollista, ei omien tekojen kautta, vaan Jumalan tekojen ja armon kautta.
"Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?"
Todellinen parannuksen tekokin lähtee aina Jumalalta, ja silti meitä kehotetaan parannuksen tekoon. Paradoksaalista? Melkein. Itse ymmärrän sen niin että se mikä lähtee Jumalalta(esim. Parannuksenteko), niin ihmisellä on ainakin osittainen valta joko ottaa se vastaan tai ainakin pyrkiä ottamaan se vastaan, tai sitten hylätä se.
Paavali:
Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen? - tieteenharrastaja
epiphaniuseirek kirjoitti:
"Olisikohan tuossa muutakin?"
On varmasti. Tuossa tulee ilmi esim se että kuinka vähään me pystymme itsestämme, ja kuinka me olemme täysin armosta riippuvaisia.
"Jos te ette rakasta veljeänne jonka te näette, niin kuinka te rakastaisitte Jumalaa jota te ette näe?"
Moniulotteisia ja lähes paradoksaalisia asioita jotka kuitenkin ovat myös helpostikin ymmärrettävissä.
Sehän tiedetään että ihmiselle pelastuminen on mahdotonta ja kuitenkin mahdollista, ei omien tekojen kautta, vaan Jumalan tekojen ja armon kautta.
"Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?"
Todellinen parannuksen tekokin lähtee aina Jumalalta, ja silti meitä kehotetaan parannuksen tekoon. Paradoksaalista? Melkein. Itse ymmärrän sen niin että se mikä lähtee Jumalalta(esim. Parannuksenteko), niin ihmisellä on ainakin osittainen valta joko ottaa se vastaan tai ainakin pyrkiä ottamaan se vastaan, tai sitten hylätä se.
Paavali:
Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?Tarkoitin lähinnä tuota "vihata"-sanan käyttämistä. Etenit aiheesta poispäin.
- epiphaniuseirek
tieteenharrastaja kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä tuota "vihata"-sanan käyttämistä. Etenit aiheesta poispäin.
Aivan. Pahoittelut.
Aloittaja tarkoitti varmaan tätä:
"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Sama asia ilmaistu karkeammin. - tieteenharrastaja
epiphaniuseirek kirjoitti:
Aivan. Pahoittelut.
Aloittaja tarkoitti varmaan tätä:
"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Sama asia ilmaistu karkeammin.Selittääkö eilen klo 16.39 lähettämäsi viesti mielestäsi todella tuon lauseen merkityksen ja syyt, miksi se sanottiin?
"Selittääkö eilen klo 16.39 lähettämäsi viesti mielestäsi todella tuon lauseen merkityksen ja syyt, miksi se sanottiin?"
Melko pitkälti kyllä.
Tuon kohdan jälkeenhän Jeesus kehottaa ihmisiä laskemaan kustannukset, mitä Hänen seuraamisensa saattaa vaatia.
Siinä saattaa joutua perheensä hylkäämäksi tms.
Mikä käsitys sinulla on asiasta?- tieteenharrastaja
Epiphanius kirjoitti:
"Selittääkö eilen klo 16.39 lähettämäsi viesti mielestäsi todella tuon lauseen merkityksen ja syyt, miksi se sanottiin?"
Melko pitkälti kyllä.
Tuon kohdan jälkeenhän Jeesus kehottaa ihmisiä laskemaan kustannukset, mitä Hänen seuraamisensa saattaa vaatia.
Siinä saattaa joutua perheensä hylkäämäksi tms.
Mikä käsitys sinulla on asiasta?Kerroin jo:
"Mikä käsitys sinulla on asiasta?"
Minusta termi "vihata" on liian vahva siihen, mitä tuossa pyritään sanomaan. En osaa arvailla, onko virhe käännöksessä, sitaatissa vai puhujassa. tieteenharrastaja kirjoitti:
Kerroin jo:
"Mikä käsitys sinulla on asiasta?"
Minusta termi "vihata" on liian vahva siihen, mitä tuossa pyritään sanomaan. En osaa arvailla, onko virhe käännöksessä, sitaatissa vai puhujassa.Ok. 1992 käännöksessä tuo viha sana on korvattu sanalla "luopua". Siinäkin siis ilmeisesti alkuperäistekstin sana joka saattaa tarkoittaa useaa, vähän samankaltaista sanaa.
Periaatehan tuossa pysyy samana, mitä tulee siihen kustannuksien laskemiseen.- tieteenharrastaja
Epiphanius kirjoitti:
Ok. 1992 käännöksessä tuo viha sana on korvattu sanalla "luopua". Siinäkin siis ilmeisesti alkuperäistekstin sana joka saattaa tarkoittaa useaa, vähän samankaltaista sanaa.
Periaatehan tuossa pysyy samana, mitä tulee siihen kustannuksien laskemiseen.Koko tämä funderaus ssis jo korjatun käännösvirheen takia! Misä ihmeen painoksesta sinä sen vihaamisen sitten tempaisit?
- tarpeellisistako
"Raamattu kertoo ihmisille tarpeellisista asioista."
Kuten rokotteista ja muusta lääketieteestä.
Kuten kasvijalostuksesta suurempien satojen saamiseksi.
Kuten kaikkien ihmisten tasa-arvosta sukupuoleen, uskontoon tai ihonväriin katsomatta.
Kuten ihmisten elämää suuresti helpottavasta tekniikasta esimerkkinä sähkö.
Tapahtunut sattui siis 300 miljoonaa vuotta sitten, jolloin silloin ei ollut vielä ihmisiä.
Joku ei pidä paikkaansa. Maailmankaikkeus kehitti havaitsijan (ihmisen), jotta ei tuntisi olevansa yksin.- uuvuttaako_jo
Miksi Darwinin Lajien synty kirja ei kerro mitään mustista aukoista? Raamattu ei puhu mitään mustista aukoista koska se ei ole kosmologisten teorioiden esittely kirja.
Odotiko sitä, että koulusi aapiskirja kertoisi jotain mustista aukoista? Kuinkahan paksu kirja olisi jos sen pitäisi kertoa aivan kaikesta?
Et siis ymmärrä sitä, että kirjatkin voivat keskittyä rajoitettuihin aiheisiin?
No niin, tämähän on aika odotettua evoluutiouskovilta joiden luetun ymmärrys on muutenkin hyvin vajaata. Tuskinpa jaksatte edes lukea mitään paksua kirjaa kun yhden lauseen lukemisessa on aivan liian kova työ.- Hahhehhahha
Sinä varmaan olet sitten lukenut Lajien synnyn. Mutta et näköjään ymmärtänyt sen sisältöä...
>>Miksi Darwinin Lajien synty kirja ei kerro mitään mustista aukoista?<<
Toivottavasti kreationistit muistaisivat edes tämän: evoluutioteria ei todellakaan käsittele kosmologiaa.
>>Raamattu ei puhu mitään mustista aukoista koska se ei ole kosmologisten teorioiden esittely kirja.<<
Älkää te kreationistit sitten vedotko Raamattuun kosmologisissa sen kummemmin kuin muissakaan tiedekysymyksissä.- etsi_tosiasioita
kekek-kekek kirjoitti:
>>Miksi Darwinin Lajien synty kirja ei kerro mitään mustista aukoista?<<
Toivottavasti kreationistit muistaisivat edes tämän: evoluutioteria ei todellakaan käsittele kosmologiaa.
>>Raamattu ei puhu mitään mustista aukoista koska se ei ole kosmologisten teorioiden esittely kirja.<<
Älkää te kreationistit sitten vedotko Raamattuun kosmologisissa sen kummemmin kuin muissakaan tiedekysymyksissä.Et siis ymmärtänyt ilmaisua:
"Raamattu ei puhu mitään mustista aukoista koska se ei ole kosmologisten TEORIOIDEN esittely kirja".
Tottahan toki tosiasioihin voi vedota.
Todellisuus ja teoriat eroavat toisistaan riittävän paljon.
Raamatusta ei todellakaan kannata etsiä vahvistusta millekkään teorialle, mutta tosiasioita sieltä kyllä löytyy. "Raamatusta ei todellakaan kannata etsiä vahvistusta millekkään teorialle, mutta tosiasioita sieltä kyllä löytyy."
Voi sua parkaa :) Et sitten tiedä mitä tieteellinen TEORIA tarkoittaa?? :) Kannattais ottaa selvää...- etkö-tiennyt
etsi_tosiasioita kirjoitti:
Et siis ymmärtänyt ilmaisua:
"Raamattu ei puhu mitään mustista aukoista koska se ei ole kosmologisten TEORIOIDEN esittely kirja".
Tottahan toki tosiasioihin voi vedota.
Todellisuus ja teoriat eroavat toisistaan riittävän paljon.
Raamatusta ei todellakaan kannata etsiä vahvistusta millekkään teorialle, mutta tosiasioita sieltä kyllä löytyy.Tieteelliset teoriat ovat nimen omaan niitä tosasioita. Niissä on aina paras saatavissa oleva tieto kyseisestä asiasta.
- alfa123om2222
Käsittääkseni edes Intian tiedeuskonto ei mainitse mustia aukkoja. Mutta maailmassa on 36525 pyhää kirjoitusta, joista 2000 käsittelee maailman rakennetta. Maailman rakennetta käsittelevät pyhät kirjoitukset kirjoitettiin 1470-2043 jKr.
Mustat aukot ovat siis puhtaasti länsimaisen tiedeuskonnon tuotetta. Samoin kuin madonreijät yms. Mutta Intian tiedeuskonto puhuu kuitenkin käsittääkseni braaneista tai säikeistä. Aivan kaikki länsimaisen tiedeuskonnon keksinnöt eivät ole uskonnoilta "kiellettyjä", vaan eräät uskonnot ovat sulauttaneet osan niistä itseensä.
Kirkkoisä Augustinuksen ja intialaisten mukaan uskonto ja tiede päätyvät lopulta samoihin johtopäätöksiin: Kaikki osoittaa kohden Jumalaa. Merkitseekö se sitä, että Jumala on liikkumaton vai sitä, että että hän on kollektiivinen persoona? Vai mitä se merkitsee? Sitä en tiedä.- hölmö-termi
Tiedeuskonto on yhtä korni ilmaus kuin raitisjuoppo tai viisaskreationisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212218Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1921832Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j561432Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1681232- 551198
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751016Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62912Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36897- 52874
- 56831