Mitkä on ne arvot?

Anonyymi-ap

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minun arvomaailmani ja mitkä on ne minun arvot. Rehellisesti puhuen en tiedä. En osaa arvottaa arvojani, ne elää tilanteiden mukaan. Eikä niillä ole lopulta mitään merkitystä.

Näen arvojen puolesta puhujat ja niiden perään kuuluttavat jotenkin ehdottomina ihmisinä. Ja kaikki ehdottomuus on patologista. Eli minulle aika lailla punainen vaate ne arvoista puhuvat arvokkaat ihmiset. Jokainen elää jossain omassa pienessä arvokuplassa eikä edes yritä ymmärtää mitä ympärillään tapahtuu. Ja miksi.

Kysyn siis, että mitkä on ne arvot mistä moni puhuu ja peräänkuuluttaa? Onko ne kaikki kiveenhakattuja niin, ettei niistä voi joustaa missään tapauksessa eikä missään tilanteessa?

126

675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Ei tarvi suuttua jos lääkäri tai sairaanhoitaja sanoo sinulla on hyvät sokeriarvot tai tulehdus arvot on hyvät olet terve

• Anonyymi
      UUSI

Arvomaailma voi olla joko liberaali (naiset) tai konservatiivinen (miehet).

• Anonyymi
        UUSI

Minusta tähän hyvä todeta niin, että ne asiat joita itse kokee itselle tärkeiksi ja toinen niitä ei juurikaan arvosta on hyvä mittari sille, että yhdessä olo ei tule toimimaan. Toisen kunnioitus ja arvostaminen syntyy siitä, kun kokee itsensä merkitykselliseksi toiselle, silloin arvostus on myös molemminpuolista.

Hyvä arvostuksen mittari ja tapa ajatella asioita on se, että käyttäydy muita kohtaan niin kuin toivoisit heidän käyttäytyvän sinua kohtaan. Tee hyviä asioita toiselle niin silloin saat lähes aina hyvää myös itselle. Antamisen ilo on parasta iloa, silloin on helpompi ottaa myös vastaan hyvää, vuorovaikutteisuus.

Nämä koskee yhtä lailla ystävyyttä, suhdetta kuin suhtautumista läheisiä kohtaan. Arvona voi olla halu auttaa muita ja samalla kokea tulevansa huonoina hetkinään autetuksi, silloin kun sille on tarvetta. Hyvällä asenteella saa paljon enemmän hyvää aikaan, kun taas huonolla voi pilata koko ilmapiirin ympärillään. Miehen mutu.

• UUSI

No arvot hyppää esille monessa asiassa. Joissain arvoissa voi olla joustoa enemmän kuin toisessa.

Esimerkiksi en voisi olla sellaisen kanssa lähemmissä tekemisissä, joka väittäisi, että Venäjän hyökkäys on oikeutettua Ukrainaan.

Tai että lapsilla, vanhuksilla, vammaisilla jne. ei tarvitse olla mitään oikeuksia.

Tai, ettei suostu käyttämään turvavyötä autossa.

Haluaisi kieltää kaikki rokotukset tarpeettomina.

Väittää, ettei ole mitään ilmastonmuutosta.

Uskoo autoritääristen maiden tapaan elää paremmin kuin demokraattisten oikeusvaltioiden tapaan.

Näitä olisi paljon, mutta harvoin irl törmää sellaiseen, joka olisi kaikkia noita yllämainittujen arvokysymysten vastainen.

Jostain mielipidekysymyksestä saattaisin suostua olemaan arvojen mukaan vain erimieltä, jos se ei vaikuta arkielämään. Mutta jotkut vaikuttaa siihen arkeen, niin sitten tulisi ristiriitoja vaan suotta.

• Anonyymi
        UUSI

Kuka pitä mitäkin arvoina, mutta ylimielinen suhtautuminen toista mieltä oleviin ei sinällään mikään arvo ole. Kyseenalaistaminen ja kriittiinen suhtautuminen on välttämätöntä kehityksen kannalta auktoriteettiuskovaisuuden sijaan, sillä kellään ei pitäisi olla valtaa päättää asioista muiden yli, koska ilman tietoisuutta päätös tehdään uskomuksen pohjalta ja usein pelottelun ryydittämänä kuten koronapiikityksien kohdalla tehtiin.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka pitä mitäkin arvoina, mutta ylimielinen suhtautuminen toista mieltä oleviin ei sinällään mikään arvo ole. Kyseenalaistaminen ja kriittiinen suhtautuminen on välttämätöntä kehityksen kannalta auktoriteettiuskovaisuuden sijaan, sillä kellään ei pitäisi olla valtaa päättää asioista muiden yli, koska ilman tietoisuutta päätös tehdään uskomuksen pohjalta ja usein pelottelun ryydittämänä kuten koronapiikityksien kohdalla tehtiin.

On se aika pitkälti arvokysymys. Mielipiteitähän on ja syitä niihin mielipiteisiin, mutta jokainen arvottaakin asiat miten tykkää.

Minulle joku uskonollisuus on aivan sama johonkin jumalaan, mutta en esimerkiksi hyväksyisi lähelle saatananpalvojaa. Vaikka itse en usko sellaiseen jumala-ajatteluun, niin en pidä siitäkään, että joku tietentahtoen haluaisi palvella tai kannattaa pahaa.

Ja minusta saa olla Venäjämyönteinen ja vaikka minkäkainen mielipiteissään, mutta läheistä ei kaikista juurikin arvoerimielisyyksien vuoksi tule minun kanssa ja se vaan on niin.

• Anonyymi
      UUSI

Joku mormoni suljen oven heti

• Anonyymi
      UUSI

Arvot eivät ole kupla. Niillä näet miksi asiat tapahtuu ja rajaat mitä ympärilläsi tapahtuu tai miten. Jos tarkoitat, että aina sanot ja teet niinkuin muutkin ympärilläsi kulloinkin tekevät ja että tämä vaihtelee ympäristön mukaan, niin sekin voi sisältää konformiteetin arvostamista tms., mutta joudut tietenkin silloinkin määrittelemään tuon itse. Että mitä miksi milloin juuri sinulle on tärkeätä.

• Anonyymi
        UUSI

Hyvin sanottu.

• Anonyymi
        UUSI

Mikä on konformiteetti?

Liian hienoa..

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on konformiteetti?

Liian hienoa..

Se tarkoittaa tyytymistä vallitseviin olosuhteisiin, vaikka se sotisikin omia näkemyksiä vastaan. Jos minulta kysytään on konformiteetti yleensä uskomista johonkin epätodelliseen mistä on yhdessä sovittu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se tarkoittaa tyytymistä vallitseviin olosuhteisiin, vaikka se sotisikin omia näkemyksiä vastaan. Jos minulta kysytään on konformiteetti yleensä uskomista johonkin epätodelliseen mistä on yhdessä sovittu.

Silloin ne ei ole sun omia arvoja! Eli voisit toteuttaa jonkun rikollisryhmän arvoja, jos olet sitoutunut niihin? Heillähän ei ole arvoja, jotka on yleisesti allekirjoitettuja. Ihan höpöä tuo puheesi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Silloin ne ei ole sun omia arvoja! Eli voisit toteuttaa jonkun rikollisryhmän arvoja, jos olet sitoutunut niihin? Heillähän ei ole arvoja, jotka on yleisesti allekirjoitettuja. Ihan höpöä tuo puheesi.

Tottakai se voi olla arvo. Ettei rikota harmoniaa tai sodita traditioita tai normeja vastaan. Liike-energian suuntaisesti eikä mitään mummo hangessa meininkiä. Sellaista vähän Japanilaistyylistä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai se voi olla arvo. Ettei rikota harmoniaa tai sodita traditioita tai normeja vastaan. Liike-energian suuntaisesti eikä mitään mummo hangessa meininkiä. Sellaista vähän Japanilaistyylistä.

Ja lisäisin että tarkemmin aiheeseen tutustumatta niin veikkaisin että esim. Cosa Nostraan lähinnä synnytään ja heillä taatusti on tiukasti määriteltyjä arvoja (sama).

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohan on myös arvo ja arvovalinta, että tyytyy vallitseviin olosuhteisiin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö resilienssi aja saman asian?
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Vaikeaa ellei mahdotonta arvostaa ketään joka puhuu korvaan särähtämisestä, varsinkaan sen tapahtuessa noin liberaalilla otteella.

• UUSI

Joo ei oikein osaa itsekään tällasia asioita ajatella. Ne tulee kuitenkin toisen ajatuksissa ja teoissa ilmi. Mutta en mä sellaisia kysele erikseen muilta.

• Anonyymi
      UUSI

Eettisen ja aineellisen välillä siinä valintaa tehdään, kohtuus kaikessa siinäkin ✌.

• Anonyymi
      UUSI

Että jos joku tyyppi ärsyttää sua, niin voit samoin tein tappaa hänet?

• UUSI

Visioni on, että missiot yleensä epäonnistuvat.

• Anonyymi
      UUSI

Arvoni ovat aika selvät, eivät joustamattomat. Tässä muutamia...
      1. Perhe, (arvo Koti) jossa on isä ja äiti tai heitä vastaavat samaa sukupuolta olevat, ei väliä onko vihitty vai ei. Jousto: Jos ei millään pariskunta pysty toimimaan yhdessä perheen puolesta, ero on ok.
      2. Lait, asetukset ja säännöt. Noudatan, voi sanoa aina. Jousto: kävelen yöllä päin punaista, joskus ajankin jos parin kilsan säteellä ei näy ketään missään.
      3. Rehellisyys. Kun tekee ja sanoo oikein. ei tarvitse jälkeenpäin miettiä ja muistella, miten silloin valehtelinkaan. Jousto: Jos toisesta ihmisestä kysytään jotain ikävää, sanon ihan pokkana: En yhtään tiedä, vaikka tiedän.
      4. Hoidan itseäni hyvin. Jos sitten joku sairaus iskee, olen tehnyt parhaani. Se on raamatun mukaista leiviskän hoitamista. (arvo Uskonto) Jousto: Joku tarjoaa epäterveellistä ruokaa, en sano mitään vaan syön.
      5. Hoidan työnantajan omaisuutta ja muidenkin yhtä hyvin kuin omaani. Jousto: juhlissa ahmin joskus alkoholia kolme lasillista, jos jää yli, vaikka jokaisen oli tarkoitus ottaa vain yksi.
      6. Mutta Isänmaa. Lähtisinkö lotaksi sodan keskelle. Taitaisi tulla P**kat housuun.
      On niitä arjessa monia arvoja ja joustoja....

• Anonyymi
      UUSI

Sekin, ettei ole ehdoton minkään suhteen, on yksi arvo.

• Anonyymi
      UUSI

Näet omat arvosi toiminnassasi. Kelaat vain taaksepäin niin sieltä se löytyy.
      Arvot näkyy myös motivoitumisessa eli siinä, mikä ihmistä motivoi.

• Anonyymi
        UUSI

Minun toimintani on usein improvisaatiota. Ihan kaikessa. Miten arvotat jotain sellaista, mikä ei ikinä toistu samanlaisena?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minun toimintani on usein improvisaatiota. Ihan kaikessa. Miten arvotat jotain sellaista, mikä ei ikinä toistu samanlaisena?

Ehkä luovuus on sinulle arvo sitten, rutiinien kaihtaminen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä luovuus on sinulle arvo sitten, rutiinien kaihtaminen.

Miten sä saat luovuudesta arvon? Millä ja miten sä mittaat sen?

Arvo tai arvot on kuitenkin jotain, mikä on mitattavissa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sä saat luovuudesta arvon? Millä ja miten sä mittaat sen?

Arvo tai arvot on kuitenkin jotain, mikä on mitattavissa.

Arvoa voi mitata asian merkityksellisyydestä itselle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Arvoa voi mitata asian merkityksellisyydestä itselle.

Minua on aina kiinnostanut näissä arvoasioissa eniten se, että millä se mitataan? Raha on yleisin ja selkein arvon mitta. Mutta millä muulla yhtä selvällä asialla arvoa tai arvoja voi mitata? Minulle arvokas voi olla jollekin muulle arvoton.

Sitä tässä yritän ymmärtää, että miksi ihmiset tarttuu niin epätodellisiin asioihin kuten ne paljon puhutut arvot? Minulla on hyvin vähän yhteistä ihmisten kanssa, joilla on arvot. Ihmiset, joilla on arvet, on paljon mielenkiintoisempia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minua on aina kiinnostanut näissä arvoasioissa eniten se, että millä se mitataan? Raha on yleisin ja selkein arvon mitta. Mutta millä muulla yhtä selvällä asialla arvoa tai arvoja voi mitata? Minulle arvokas voi olla jollekin muulle arvoton.

Sitä tässä yritän ymmärtää, että miksi ihmiset tarttuu niin epätodellisiin asioihin kuten ne paljon puhutut arvot? Minulla on hyvin vähän yhteistä ihmisten kanssa, joilla on arvot. Ihmiset, joilla on arvet, on paljon mielenkiintoisempia.

En tiedä, oletko neliraajahalvaantunut ja kirjoitat tätä pilli suussa. Sen arvo, että olet ollut terve; kävellyt ja tehnyt asioita itsenäisesti joskus konkretisoituu todennäköisesti saman tien sängyssä maatessa ja pilliä käyttäessä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä, oletko neliraajahalvaantunut ja kirjoitat tätä pilli suussa. Sen arvo, että olet ollut terve; kävellyt ja tehnyt asioita itsenäisesti joskus konkretisoituu todennäköisesti saman tien sängyssä maatessa ja pilliä käyttäessä.

En mitään niistä, mutta elämässä on aina muuttuvia tekijöitä, mitkä voi muuttaa kaiken. Jos sille kaikelle antaa arvon, isomman tai pienemmän, niin mitä sitten kun ne kaikki on menetetty syystä tai toisesta? Menee kaikki arvotkin?

Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla.

Mut hupsista! Näinhän kaikki arvoista ihmissuhteissa puhuvat tekevätkin. Mittaavat arvonsa ja toistenkin arvon rahassa tai jollain muulla vaihtoarvolla. Ilmankos en koe omaavani kovinkaan paljon yhteistä sellaisten kanssa... :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En mitään niistä, mutta elämässä on aina muuttuvia tekijöitä, mitkä voi muuttaa kaiken. Jos sille kaikelle antaa arvon, isomman tai pienemmän, niin mitä sitten kun ne kaikki on menetetty syystä tai toisesta? Menee kaikki arvotkin?

Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla.

Mut hupsista! Näinhän kaikki arvoista ihmissuhteissa puhuvat tekevätkin. Mittaavat arvonsa ja toistenkin arvon rahassa tai jollain muulla vaihtoarvolla. Ilmankos en koe omaavani kovinkaan paljon yhteistä sellaisten kanssa... :)

Ai, voih. Yhdistät kenties somessa heiteltyjä provokatiivisia asioita tosielämään. Muista mikään täällä kerrottu ei ole totta. Ilmankos minulla ei ole mitään yhteistä sellaisten luulottelujen kanssa :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ai, voih. Yhdistät kenties somessa heiteltyjä provokatiivisia asioita tosielämään. Muista mikään täällä kerrottu ei ole totta. Ilmankos minulla ei ole mitään yhteistä sellaisten luulottelujen kanssa :)

En kuule arvoista pelkästään somessa. Arvoista puhuu moni myös ihan siellä reaalielämässäkin. Mutta joka kerta kun kysyn, että mitä ne arvot on, tulen aina siihen tulokseen ettei kukaan oikein tiedä. On vaan arvokasta puhua arvoista, jotta vaikuttaisi ulospäin hyvältä ihmiseltä. Minkälainen lie sekin on...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En kuule arvoista pelkästään somessa. Arvoista puhuu moni myös ihan siellä reaalielämässäkin. Mutta joka kerta kun kysyn, että mitä ne arvot on, tulen aina siihen tulokseen ettei kukaan oikein tiedä. On vaan arvokasta puhua arvoista, jotta vaikuttaisi ulospäin hyvältä ihmiseltä. Minkälainen lie sekin on...

Itse en puhu arvoista juurikaan. Kuitenkin minulla on arvoja. En ole hyvä ihminen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itse en puhu arvoista juurikaan. Kuitenkin minulla on arvoja. En ole hyvä ihminen.

Eiväthän arvot tee ihmisestä hyvää tai sen kummemmin myöskään pahaa. Se miten sinun arvosi tuolla hyvä-paha-akselilla määritetään riippuu sen tulkitsijan omista arvoista. Sekin, että ei puhu arvoistaan on arvovalinta.

• Anonyymi
      UUSI

Arvo on se, mikä on eettisesti oikein. Ajatukset, mitkä vievät toteuttamiseen.
      Jos jotain tehdään tai sanotaan, mikä on epäeettistä, on se myös vastoin arvojani.
      Orjuus, alistaminen, rasismi, kiusaaminen, pelottelu, uhkailu, väkivalta jne. Kaikki tämä on epäeettistä ja siis myös vastoin arvojani.
      Arvomaailma kait sisältää montaa asiaa.
      Vilma

• Anonyymi
        UUSI

Oikea ja väärä on lopulta ihmisten luoma illuusio. Jotain mihin uskotaan, mutta mitä ei lopulta ole sellaisena kuin meille on opetettu.

On olemassa asioita ja menetelmiä mitkä toimii ja mitkä ei toimi. Eikä ikinä voi luottaa siihen, että sama asia tai menetelmä toimii aina. Koska ne muuttuvat tekijät...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oikea ja väärä on lopulta ihmisten luoma illuusio. Jotain mihin uskotaan, mutta mitä ei lopulta ole sellaisena kuin meille on opetettu.

On olemassa asioita ja menetelmiä mitkä toimii ja mitkä ei toimi. Eikä ikinä voi luottaa siihen, että sama asia tai menetelmä toimii aina. Koska ne muuttuvat tekijät...

Eihän se illuusio voi olla.
        Meillä on lait ja tuomioistuimet.
        Ja Kantin kategorista imperatiiviakaan ei kandee unohtaa.
        Meillä ei noin vain pudotella ihmisiä ikkunoista.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän se illuusio voi olla.
        Meillä on lait ja tuomioistuimet.
        Ja Kantin kategorista imperatiiviakaan ei kandee unohtaa.
        Meillä ei noin vain pudotella ihmisiä ikkunoista.
        Vilma

Mutta jos joku pudottaisi Putinin ikkunasta, se olisi oikein? Eettinen oikean ja väärän arvo vaihtaisikin yhtäkkiä paikkansa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta jos joku pudottaisi Putinin ikkunasta, se olisi oikein? Eettinen oikean ja väärän arvo vaihtaisikin yhtäkkiä paikkansa?

19:43
        Näkkileipäkuuri enemmin.
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Kotiruokaa sen olla pitää, se on arvo. Ei nälkäisenä wolttaaminen.

• Anonyymi
      UUSI

Arvoja ovat mm minulla rakkaus, ystävyys, vapaus, elämän kunnioitus 🤷‍♀️

- Sheena

• Anonyymi
        UUSI

Klishee.

• Anonyymi
        UUSI

Isoja, tärkeitä asioita nostit mun mielestä.

Sivusta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Klishee.

Yritä joustaa.

- Sheena

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Klishee.

Sanot sinä, arvoton ihminen.

- Sheena

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sanot sinä, arvoton ihminen.

- Sheena

Olen täysin samaa mieltä arvottomuudestani. Se tarkoittaa sitä, ettei minulle ole hintaa.

• Anonyymi
      UUSI

Mikä on sun mielestä arvokasta?

• Anonyymi
        UUSI

Ei oikeastaan mikään. Jos jokin minulle tärkeä olisi arvokasta, sille olisi hinta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei oikeastaan mikään. Jos jokin minulle tärkeä olisi arvokasta, sille olisi hinta.

Mikä on lahjomattomuuden hinta?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on lahjomattomuuden hinta?

En tiedä hintaa, mutta laiskuus on synonyymi lahjattomuudelle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lahjomattomuus? Vieras sana sinulle?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos todella on lahajaton, sillehän ihminen ei itse voi mitään. Jokaisella on kuitenkin ihmisenä luovuttamaton olemassa olon oikeutus. Se lahja jokaisella aina on. Jos joku sitä haluaa kyseenalaistaa, tekee äärettömän pahan teon.

Sitäpaitsi, jokaisella on kuitenkin joku lahja. Voi olla vaikka vain hiljainen ja kauniisti käyttäytyvä. Sekin on suuri lahja tässä maailmassa, jossa jopa "älykkäät" ihmiset tekevät tarkoituksellisesti pahaa muille.

Aika yksinkertaista, eikö? Ei mitään rakettitiedettä ainakaan.

Kaikkea hyvää!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lahjomattomuus? Vieras sana sinulle?

Sori, luin väärin. :)

Ei lahjomattomuudelle ole hintaa eikä näin ollen arvoakaan. Jos olisi, jokainen voisi jonkinlaisen lahjomattomuuden ostaa tai saada jonkinlaisella vaihtokaupalla.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos todella on lahajaton, sillehän ihminen ei itse voi mitään. Jokaisella on kuitenkin ihmisenä luovuttamaton olemassa olon oikeutus. Se lahja jokaisella aina on. Jos joku sitä haluaa kyseenalaistaa, tekee äärettömän pahan teon.

Sitäpaitsi, jokaisella on kuitenkin joku lahja. Voi olla vaikka vain hiljainen ja kauniisti käyttäytyvä. Sekin on suuri lahja tässä maailmassa, jossa jopa "älykkäät" ihmiset tekevät tarkoituksellisesti pahaa muille.

Aika yksinkertaista, eikö? Ei mitään rakettitiedettä ainakaan.

Kaikkea hyvää!

Lahjat on lopulta hyödyttömiä, jos niitä ei opi käyttämään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lahjat on lopulta hyödyttömiä, jos niitä ei opi käyttämään.

Semanttinen sotku.
        Lahjottava ja lahjakas.
        Sotkua tuli.
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Näin se on, että jos kauhalla annetaan, menee lusikalla pidempi aika hörppiä, mutta jos lusikka on kultaa, väliäkös sen.

• Anonyymi
      UUSI

Joku konservatiivien pallero yrittää lässyttää ajattelemaan samalla lailla

• Anonyymi
        UUSI

20:12
        Ei hyvätapaista nimitellä ketään täällä.
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

Arvot, eräänlaiset moraaliset säännöt joiden mukaan elät. Ilman arvoja on kuin kaarna laineilla, menee minne sattuu virran mukana.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI

Joo. Jos yhteisiä arvoja ei olisi, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
        Jos eettisiä normeja/ moraalia ei olisi takaraivossa, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Jos yhteisiä arvoja ei olisi, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
        Jos eettisiä normeja/ moraalia ei olisi takaraivossa, maailma olisi vielä sekavampi kuin nyt.
        Vilma

Kyllä kyllä, sitten on vielä ne omat arvot minkä mukaan elämäänsä rakentelee ja elää. Esim. Yksi omista arvoistani on ettei minua kiinnosta sekaantua muitten elämään ja arvoihin, niin kauan kun he eivät sekaannu ensin minun arvoihin ja elämään. Keskityn mieluusti vain omaan henkilökohtaiseen elämääni ja toivon muiden tekevän samoin. Tämä on sellainen vakio.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kyllä, sitten on vielä ne omat arvot minkä mukaan elämäänsä rakentelee ja elää. Esim. Yksi omista arvoistani on ettei minua kiinnosta sekaantua muitten elämään ja arvoihin, niin kauan kun he eivät sekaannu ensin minun arvoihin ja elämään. Keskityn mieluusti vain omaan henkilökohtaiseen elämääni ja toivon muiden tekevän samoin. Tämä on sellainen vakio.

Entinen Eivori

Ja ainakin itselleni osa arvoistani ne tärkeimmät ovat sellaisia mitä en muuta enkä jousta kenenkään takia, vaikka jäisin täysin yksin sen takia ja kaikki muut astuisi toiselle vastaviivalle. Miksi? Koska ne ovat minun arvoni ja periaatteeni joista luopuen en olisi enää minä ja sinut itseni kanssa. Yksin olen silti yhä itseni, jolloin yksin jääminen ei pelota.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ja ainakin itselleni osa arvoistani ne tärkeimmät ovat sellaisia mitä en muuta enkä jousta kenenkään takia, vaikka jäisin täysin yksin sen takia ja kaikki muut astuisi toiselle vastaviivalle. Miksi? Koska ne ovat minun arvoni ja periaatteeni joista luopuen en olisi enää minä ja sinut itseni kanssa. Yksin olen silti yhä itseni, jolloin yksin jääminen ei pelota.

Entinen Eivori

En oikeastaan ymmärrä ihmisiä jotka säätää arvojensa kanssa, jos ne on arvoja eihän niitä jatkuvasti jos ollenkaan säädellä. Ne pysyy, koska ne on.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En oikeastaan ymmärrä ihmisiä jotka säätää arvojensa kanssa, jos ne on arvoja eihän niitä jatkuvasti jos ollenkaan säädellä. Ne pysyy, koska ne on.

Entinen Eivori

Ja on ihan eri asia muuttaa mielipidettä jostain ihmisestä tai asiasta, kun muuttaa arvojaan sen takia. Tämä vaan tuli mieleen, kun joskus näkee miten näissä ihmiset ei nää eroa.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ja on ihan eri asia muuttaa mielipidettä jostain ihmisestä tai asiasta, kun muuttaa arvojaan sen takia. Tämä vaan tuli mieleen, kun joskus näkee miten näissä ihmiset ei nää eroa.

Entinen Eivori

Tuossapa oli se, mistä olisinkin kirjoittanut. Mielipide.
        Mielipidehän kertoo, mikä mielestämme on hyvää tai huonoa, on se sitten täysin/vähän oikein tai väärin.
        Opetetaanhan meille asioita lapsesta asti, miten on ja siitä rakentuvat arvot.
        Mutta mitä ihminen niillä yksin tekee? Kylläpä me vertaamme.
        Sekaantuminen. Väittäisin kyllä niin, että kun keskustelemme ja vaikkapa kirjoitamme täällä, tarkistamme samalla arvojammekin.
        Tässä ketjussa kait mietimme, onko vai eikö ole arvoja.
        Jos lähtisimme luettelemaan, mitä ne ovat, lista olisi tolkuton.
        Vilma
        Mielenkiintoinen ketju!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossapa oli se, mistä olisinkin kirjoittanut. Mielipide.
        Mielipidehän kertoo, mikä mielestämme on hyvää tai huonoa, on se sitten täysin/vähän oikein tai väärin.
        Opetetaanhan meille asioita lapsesta asti, miten on ja siitä rakentuvat arvot.
        Mutta mitä ihminen niillä yksin tekee? Kylläpä me vertaamme.
        Sekaantuminen. Väittäisin kyllä niin, että kun keskustelemme ja vaikkapa kirjoitamme täällä, tarkistamme samalla arvojammekin.
        Tässä ketjussa kait mietimme, onko vai eikö ole arvoja.
        Jos lähtisimme luettelemaan, mitä ne ovat, lista olisi tolkuton.
        Vilma
        Mielenkiintoinen ketju!

Kyllä kaikilla arvoja on, ne voi olla niin itsestäänselviä että niihin sokeutuu eikä ymmärrä arvoiksi. Eikä ole olemassa oikeaa tai väärää arvoa, vaikka ihanteemme on että arvot olisivat jotain hienoa ja humaania. Niin onhan ne myös niitä negaatioita, kunkin yksilön omia näkemyksiä mikä on hyvä elämä ja miten ja millaisin arvoin se rakennetaan.

Ne ei ole kaverin arvot tai jonkun muun, ne on niitä omia miten asioita arvottaa. Mitään kiveen hakattuja arvoja ei ole kuin ideologeissa, uskonnoissa. Ja kyllähän arvotkin voi muuttua kun oivaltaa elämästä enemmän. Mutta usein perusteet säilyy, koska ihmisillä on taipumusta katsoa sen oman mehupillin läpi maailmaa. 😃

Nyt tarttee lähteä syömään, työpäivä alkaa pian. Eikä mulla ole taukoja. 👍

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kaikilla arvoja on, ne voi olla niin itsestäänselviä että niihin sokeutuu eikä ymmärrä arvoiksi. Eikä ole olemassa oikeaa tai väärää arvoa, vaikka ihanteemme on että arvot olisivat jotain hienoa ja humaania. Niin onhan ne myös niitä negaatioita, kunkin yksilön omia näkemyksiä mikä on hyvä elämä ja miten ja millaisin arvoin se rakennetaan.

Ne ei ole kaverin arvot tai jonkun muun, ne on niitä omia miten asioita arvottaa. Mitään kiveen hakattuja arvoja ei ole kuin ideologeissa, uskonnoissa. Ja kyllähän arvotkin voi muuttua kun oivaltaa elämästä enemmän. Mutta usein perusteet säilyy, koska ihmisillä on taipumusta katsoa sen oman mehupillin läpi maailmaa. 😃

Nyt tarttee lähteä syömään, työpäivä alkaa pian. Eikä mulla ole taukoja. 👍

Entinen Eivori

9:41
        E.E.
        Mutta täytyy meillä olla tietoakin, mitä saamme opetuksen, kokemuksen ja esimerkkien kautta.
        Ei niitä ihan hatusta oteta.
        Eikö negaatiota ole se, että ihminen kieltää esim. taustansa, siis teeskentelee olevansa jotain muuta.
        Parhaimmillaan tai pahimmillaan arvomme ilmenevät vaalien lopputuloksessa.
        Nythän meillä on tätälajia.
        Vilma

• Anonyymi
      UUSI

No, esimerkiksi muiden kunnioitus, sävyisyys, rehellisyys, rikkeettömyys, uskollisuus jne. Aika hyvin tunnistaa. Vastakohdat noissakin aiheuttaa aina jotain ongelmaa tai pahaa, mutta hyvät arvot aina hyvää. Aika helppo. Voi hyvin!

• Anonyymi
        UUSI

Miten ja millä sinä mittaat niiden arvojen arvon?

• Anonyymi
      UUSI

Juuri nyt arvostaisin paljon kivuttomuutta.

Mutta sellaista arvollisuutta ei aloittaja ymmärrä arvostaa, arvostella taitaa.

• Anonyymi
        UUSI

Miksi minun pitäisi arvostaa nimenomaan sinun kivuttomuutta? Mikä tekee siitä minulle arvokkaan?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi minun pitäisi arvostaa nimenomaan sinun kivuttomuutta? Mikä tekee siitä minulle arvokkaan?

Empatiakyky on ominaisuus sekin..

Sivusta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Empatiakyky on ominaisuus sekin..

Sivusta

Kyllä, mutta miksi minun pitäisi arvostaa juuri sinun kivuttomuutta?

Oma kivuttomuus on ihan ok, mutta en todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi arvostaa jonkun tuntemattoman anonyymin palstakirjoittajan kivuttomuutta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ihmisillä ympärilläsi on hyvä olla, sinunkin olemisesi helpottuu.

xLiner

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, mutta miksi minun pitäisi arvostaa juuri sinun kivuttomuutta?

Oma kivuttomuus on ihan ok, mutta en todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi arvostaa jonkun tuntemattoman anonyymin palstakirjoittajan kivuttomuutta.

No vaikka siksi, että kivut tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Ne maksaa, kun niitä hoidetaan verovaroin. Siinä sulle syy, hinta vaihtelee yksilön tarpeiden mukaan.

Tai omaisesi kivut voi maksaa sulle rahaa ja vaivaa.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

No vaikka siksi, että kivut tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Ne maksaa, kun niitä hoidetaan verovaroin. Siinä sulle syy, hinta vaihtelee yksilön tarpeiden mukaan.

Tai omaisesi kivut voi maksaa sulle rahaa ja vaivaa.

Entinen Eivori

Tämä siis, jos muitten hyvinvointi ei kiinnosta yksilön hyväksi, mutta rahallinen arvo kiinnostaa.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä siis, jos muitten hyvinvointi ei kiinnosta yksilön hyväksi, mutta rahallinen arvo kiinnostaa.

Entinen Eivori

Tuntemattoman kirjoittajan kivuttomuuden arvostus tai empatiseeraaminen ei sen tuntemattoman kipua poista. Ajanhukkaa. Kipulääkityksellä on siihen paljon paremmat mahdollisuudet.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuntemattoman kirjoittajan kivuttomuuden arvostus tai empatiseeraaminen ei sen tuntemattoman kipua poista. Ajanhukkaa. Kipulääkityksellä on siihen paljon paremmat mahdollisuudet.

Ei, mutta antaa inhimillisyyttä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, mutta antaa inhimillisyyttä.

Maailma on täynnä kivuista kärsiviä ihmisiä. Pitääkö minun empatiseerata jokaista niitä, jotta kokisin olevani inhimillinen?

Olen pahoillani, mutta en ole niin hyvä ihminen.

• Anonyymi
      UUSI

Omat arvoni tunnistan siitä, että saatan kiivastua niistä eri mieltä oleville. Eikä siinä vielä kaikki, vaan tiedän itsekin toimineeni joskus omien arvojeni vastaisesti.

En lähde yleensä sotajalalle, ellei joku käyttäydy erityisen ärsyttävästi. Ehkä hän vain provoaa omaa pahaa oloaan ja hakee siihen vastusta.

• Anonyymi
      UUSI

Aloittaja hihkuu yhden aloituksen verran siitä, ettei arvosta mitään.

Mitä arvon palstalaisten tästä pitäisi ajatella?

Mitä arvossa pitäminen on muuta kuin arvostamista? Ystävien, läheisten, rauhan, rakkauden, terveyden jne arvossa pitäminen???

• Anonyymi
        UUSI

Ajatelkaa mitä lystää. :D

• Anonyymi
        UUSI

Arvostaa hän, muuten hänellä ei olisi vaatteita, kotia, irtaimistoa eikä rakastettuja. Kunhan hölisee tapansa mukaan. Se että hän voi olla ostettavissa taas on arvo sekin, löperö arvo mutta täysin hänen arvojensa mukainen silti.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Arvostaa hän, muuten hänellä ei olisi vaatteita, kotia, irtaimistoa eikä rakastettuja. Kunhan hölisee tapansa mukaan. Se että hän voi olla ostettavissa taas on arvo sekin, löperö arvo mutta täysin hänen arvojensa mukainen silti.

Entinen Eivori

Eikä hän välittäisi itsestäänkään ilman arvopohjaa. Tai saada ruokaa suuhunsa jne. Lapselle hyvää äitiä, koulutusta jne.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI

Se, että ei arvosta jotakin, on myös arvovalinta. Aloittaja hihkuu, koska ei tajua koko käsitettä, josta hän yrittää päteä.

• Anonyymi
      UUSI

Arvoista tuli mieleen.
      Jos ei ole arvoja, ei ole omaatuntoa. Silloin esim. muiden ihmisten kiusaaminen ja häirintä vaikkapa kasvottomasti on helppoa. Ei tunnu missään, koska kukaan ei ole arvokas ja omaakaan arvoa tule mietittyä.
      Siihen päälle jos on sadistisia taipumuksia, edellä mainituista toiminnoista saa nautintoa. Terapiasta nämä henkilöt eivät hyödy, koska he oppivat sieltä vain uusia tapoja teeskennellä ja näytellä tuntevaa ihmistä.
      Ajauduin aika kauas aloituksesta, näin ne ajatukset juoksee.

• Anonyymi
        UUSI

Minä mietin tätä asiaa siltä kantilta, ettei muiden ihmisten kiusaaminen ja häirintä ole vaivan arvoista. Eli ei mitään arvoa sellaiselle.

• Anonyymi
      UUSI

Arvot on se mitä koet maailmassa merkitykselliseksi. Se voi olla eettinen toiminta ja muun elävän kunnioittaminen. Se voi olla myös kuolleet esineet, rakennelmat, jäljet ihmisen mahtavuudesta tai mitättömyydestä maailmankaikkeudessa. Se voi olla myös se miten merkitystä luodaan sinne, missä sitä tarvitaan: taiteella, musiikilla, tai vaikka tallentamalla ne hyvät hetket videonauhalle ja jakamalla ne. Arvo voi olla myös se, että kokee itseään merkitykselliseksi, tai että arvostaa sen, ettei itselle merkitykselliset asiat välttämättä liikuta toisia lainkaan, tai että on valmis aina uudestaan määrittelemään mitä itselle on merkityksellistä. -Ikuisesti 42.

• Anonyymi
        UUSI

Eli arvot on aika yksilöllinen kokemus?

Jos lähdetään siitä, että jokainen ihminen on yksilö ja hänellä on yksilölliset arvot niin mikä mahdollisuus on kahden samanlaiset arvot omaavan kohdata toisensa?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jos lähdetään siitä, että jokainen ihminen on yksilö ja hänellä on yksilölliset arvot niin mikä mahdollisuus on kahden samanlaiset arvot omaavan kohdata toisensa?

Ei välttämättä yksilöllinen kokemus. Mutta yksilöt yhdessä merkitsee enemmän.
        Jokainen osaltaan.
        Nykyisin yritykset kirjaavat eettiset arvot esiin.
        Tällöin ne koskevat yrityksen sisäisiä ja ulkoisia asioita, tapoja, tekoja jne.
        Se kuuluu yrityskuvaan.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ympäristö muokkaa arvoja vaikkei siihen tietoisesti pyrkisikään. Samanlaisesta taustoista, kulttuurista, yhteiskuntaluokista (niitähän siis Suomessa ei juuri ole) ja muutenkin elämänkokemuksista, muokkautuu todennäköisemmin samankaltaiset arvot. Olet mitä syöt. Olet mitä teet.

• Anonyymi
      UUSI

Aloittaja teeskentelee (kuten hyvän kirjoittajan toisinaan täytyy lukijansa vuoksi)

kuin hän olisi kadottanut arvomaailmansa
      hukannut sen

Ehkä hän on pettynyt inhimillisyyteen tai vain syvästi kiinnostunut ihmisyydestä. Ei hän arvoton ole.

Mieletön rakkaus elämään ja sen käsittämättömään rikkauteen tihkuu läpi.

Aloittaja on niin kartalla kuin ihminen vain olla voi.

Hänen ei tarvitse varoa mitään.
      Ei (hädin tuskin) kysyä koska tietää jo

Arvojaan hän ei paljasta kenellekään

Ettei menettäisi niitä
      arvottomille.

• Anonyymi
        UUSI

Eiköhän noi hänen arvot ole jo käyneet vuosien saatossa selville ja juutuubi linkein. Spottista.

Jep. Ja arvottomana muitten pitäminen on pohjautuvaa omaan arvottomuuteen, ei se muusta kerro.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI

4:56
        No tämä se vasta oli...sivuraiteilla ja aika täysillä.
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

4:56
        No tämä se vasta oli...sivuraiteilla ja aika täysillä.
        Vilma

Osaatteko lukea ja ymmärrättekö lukemanne?

"Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla."

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Osaatko kertoa mitä tarkoitat arvoilla? Niin kuin ylempänä kerroin, ymmärrän hyvin esimerkiksi rahalla mitattavan arvon, esineiden vaihtoarvon ja sellaiset. Sen ymmärtämisessä ei ole mitään ongelmaa. Ongelma ymmärryksessäni tulee esiin aina silloin kun puhutaan arvoista ihmissuhteissa. Niitä arvoja en oikein ymmärrä, että mistä on kyse ellei niitä mitata rahassa, vaihtoarvolla tai vastaavalla."

Eikö yksi arvo ole jo se, että jos olet aina lapsesi tuki? Kumppanisi tuki, rehellinen heille, sekin on arvo ihmissuhteessa että olet niissä omaitsesi etkä teeskentele heille? Yksi arvo voi olla myös se, ettet päästä lähellesi ketään kestä et pidä. Sekin on osa sinun arvomaailmaasi, että valikoit ihmissuhteesi.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö yksi arvo ole jo se, että jos olet aina lapsesi tuki? Kumppanisi tuki, rehellinen heille, sekin on arvo ihmissuhteessa että olet niissä omaitsesi etkä teeskentele heille? Yksi arvo voi olla myös se, ettet päästä lähellesi ketään kestä et pidä. Sekin on osa sinun arvomaailmaasi, että valikoit ihmissuhteesi.

Entinen Eivori

Jos ihmissuhteissa ei olisi arvoja, ajautuisi sitä mihin vaan ihmissuhteeseen, koska millään ei ole mitään väliä, merkitystä ja arvoa. Ne kaikki on arvoja mihin ihmissuuhteesi perustuu.

Entinen Eivori

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

8:59
        Minusta tuntuu, että ymmärsin liiankin hyvin.
        Me ihmiset emme ole tavaroita tai esineitä. Olemme inhimillisiä olioita: höyhenettömiä, kaksijalkaisua.
        Mutta ymmärrätkö sinä?
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Me ihmiset emme ole tavaroita tai esineitä. Olemme inhimillisiä olioita: höyhenettömiä, kaksijalkaisua.
        Mutta ymmärrätkö sinä?
        Vilma

Joka kerta kun puhutte arvoista, te teette itsestänne esineitä joilla on mitattavissa oleva arvo. Joko rahalla, jollain muulla vaihtoarvolla yms. Puhuessanne samoista arvoista ihmissuhdeasioissa, olette asettaneet omille arvoillenne vaihtoarvon, millä olette valmiita neuvottelemaan tois(t)en kanssa. Mittaatte niitä, että onko ne samanarvoisia kuin teidän ja teette sen perusteella päätöksen tuleeko vaihtokaupat tai ei.

Olen kertonut saman asian usein ennenkin. Lukekaa omia viestejänne ajatuksella. Miettikää niitä kunnolla. Saatatte jopa oppiakin jotain.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Joka kerta kun puhutte arvoista, te teette itsestänne esineitä joilla on mitattavissa oleva arvo. Joko rahalla, jollain muulla vaihtoarvolla yms. Puhuessanne samoista arvoista ihmissuhdeasioissa, olette asettaneet omille arvoillenne vaihtoarvon, millä olette valmiita neuvottelemaan tois(t)en kanssa. Mittaatte niitä, että onko ne samanarvoisia kuin teidän ja teette sen perusteella päätöksen tuleeko vaihtokaupat tai ei.

Olen kertonut saman asian usein ennenkin. Lukekaa omia viestejänne ajatuksella. Miettikää niitä kunnolla. Saatatte jopa oppiakin jotain.

Ongelma on siinä, että sinä et ymmärrä monimerkityksisyyttä. Tai kyllähän sinä selvästi sen ymmärrät, mutta sotket tahallasi saman sanan eri merkitykset keskenään. Arvo arvot arvottomuus arvokkuus arvokas lahjaton lahjakas lahja ja lahjat ... näin joulun aikaan voi miettiä, että onko lahjallinen vai lahjaton, lahjaton vai lahjakas lahjanantaja, jos antaa lahjaksi arvokkaan arvostaman arvon, mutta jota lahjakas lahjansaaja pitää arvottomana.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelma on siinä, että sinä et ymmärrä monimerkityksisyyttä. Tai kyllähän sinä selvästi sen ymmärrät, mutta sotket tahallasi saman sanan eri merkitykset keskenään. Arvo arvot arvottomuus arvokkuus arvokas lahjaton lahjakas lahja ja lahjat ... näin joulun aikaan voi miettiä, että onko lahjallinen vai lahjaton, lahjaton vai lahjakas lahjanantaja, jos antaa lahjaksi arvokkaan arvostaman arvon, mutta jota lahjakas lahjansaaja pitää arvottomana.

Ok. Kulttuuriantropologi taas äänessä.

Kun kuuntelette mitä toinen puhuu, kiinnittäkää huomiota myös siihen mitä toinen tekee. Onko sanat ja teot synkassa tai ei. Voin sanoa, että enimmäkseen ei ole. Ja silloin arvot tulee esiin hyvin selvästi.

Arvoista puhuessa tulee aina esiin vaihtoarvo. Oli se vaihtoarvo sitten rahassa mitattavissa tai jollain muulla. Sen jälkeen niitä verrattuna ja punnittuna, niille annetaan jonkinlainen arvo minkä perusteella tehdään päätös siitä, että tuleeko kaupat tai ei. Tämä on asia mikä toistuu kaikkialla koko ajan. Kaikkialla missä on ihmisiä. Etkä sinä sitä miksikään muuksi muuta, vaikka minkälaisia sanoja ja selityksiä keksisit. Ei tule sedästä tätiä eikä tädistä setää. Ihmiset neuvottelee tavalla tai toisella vaihtokaupoista aina. Ihmisillä on myös hämmästyttävä taipumus ja kyky kieltää todellisuus. Jopa sellainen mitä itse luovat päivästä toiseen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko taloustieteilijä tai ekonomisti?
        Ei tuo nyt kaikkeen käy.
        Voin toki myydä työpanokseni, mutten itseäni.
        Toki on ollut esimiehiä, jotka ovat tulkinneet asian laajemmin.
        Voi niitä tyttöparkoja!
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla on vaihtoarvo sinullakin, se ei ole arvomaailmassa kiellettyä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla on vaihtoarvo sinullakin, se ei ole arvomaailmassa kiellettyä.

Minun osaamisella on hinta ja vaihtoarvo. Mutta ei minulla.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minun osaamisella on hinta ja vaihtoarvo. Mutta ei minulla.

Ja toisaalta se mikä minulle on tärkeää, sen saatan antaa ilmaiseksi jos niin valitsen. Sillä ei ole arvoa. Usein kyllä pidän sen itselläni, koska muut haluaa antaa sille jonkinlaisen arvon.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta ymmärrätkö sinä?
        Vilma

Hyvä kirjoitus!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ok. Kulttuuriantropologi taas äänessä.

Kun kuuntelette mitä toinen puhuu, kiinnittäkää huomiota myös siihen mitä toinen tekee. Onko sanat ja teot synkassa tai ei. Voin sanoa, että enimmäkseen ei ole. Ja silloin arvot tulee esiin hyvin selvästi.

Arvoista puhuessa tulee aina esiin vaihtoarvo. Oli se vaihtoarvo sitten rahassa mitattavissa tai jollain muulla. Sen jälkeen niitä verrattuna ja punnittuna, niille annetaan jonkinlainen arvo minkä perusteella tehdään päätös siitä, että tuleeko kaupat tai ei. Tämä on asia mikä toistuu kaikkialla koko ajan. Kaikkialla missä on ihmisiä. Etkä sinä sitä miksikään muuksi muuta, vaikka minkälaisia sanoja ja selityksiä keksisit. Ei tule sedästä tätiä eikä tädistä setää. Ihmiset neuvottelee tavalla tai toisella vaihtokaupoista aina. Ihmisillä on myös hämmästyttävä taipumus ja kyky kieltää todellisuus. Jopa sellainen mitä itse luovat päivästä toiseen.

Kokeilepa ensiksi toteuttaa itse tuo oma neuvosi. "Kun kuuntelette mitä toinen puhuu, kiinnittäkää huomiota myös siihen mitä toinen tekee. Onko sanat ja teot synkassa tai ei. Voin sanoa, että enimmäkseen ei ole. Ja silloin arvot tulee esiin hyvin selvästi."

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeilepa ensiksi toteuttaa itse tuo oma neuvosi. "Kun kuuntelette mitä toinen puhuu, kiinnittäkää huomiota myös siihen mitä toinen tekee. Onko sanat ja teot synkassa tai ei. Voin sanoa, että enimmäkseen ei ole. Ja silloin arvot tulee esiin hyvin selvästi."

Minä olen toiminut näin koko elämäni. Juuri tämän takia koen hyvin huvittavana tämän arvokeskustelun, koska juuri kukaan ei näytä tietävän mistä puhuu. :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Arvoista puhuessa tulee aina esiin vaihtoarvo. Oli se vaihtoarvo sitten rahassa mitattavissa tai jollain muulla."

Tuohon täytyy todeta, että olen pahoillani sun puolestasi, jos elämässäsi oikeasti menee noin. Minun perusarvoillani ei ole vaihtoarvoa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Arvoista puhuessa tulee aina esiin vaihtoarvo. Oli se vaihtoarvo sitten rahassa mitattavissa tai jollain muulla."

Tuohon täytyy todeta, että olen pahoillani sun puolestasi, jos elämässäsi oikeasti menee noin. Minun perusarvoillani ei ole vaihtoarvoa.

Ne puheet ja teot.

Vähän sama osastoa kun sanon, että kerro minulle vahvuutesi ja tiedän sinun heikkoutesi. Tässä tapauksessa heikkoutesi on sinun perusarvot(mitkä ne sitten onkaan). Ja ne vaikuttaa olevan ehdottomia, eli patologisia. Korjaa toki, jos ymmärsin väärin.

Mikäs siinä. Valinta sekin. :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen toiminut näin koko elämäni. Juuri tämän takia koen hyvin huvittavana tämän arvokeskustelun, koska juuri kukaan ei näytä tietävän mistä puhuu. :)

Ethän sä tuossa edelläkään toiminut. Et kuunnellut/lukenut lainjaan mitä puhuin/kirjoitin/tein. Juuri sen takia koen ton sun tennäisen sanojen merkitysten vääntelysi koomiseksi. Pelkää tekoälykästä lätinää, joka ei onnistu kovin hyvin edes siinä. Olet joko oikeasti niin tyhmä, ettet tajua monimerkityksiä. Tai sitten tajuat sentään noiden eron, mutta älysi ei kuitenkaan tekemään tuosta vääntelystäsi älykkään oloista.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ne puheet ja teot.

Vähän sama osastoa kun sanon, että kerro minulle vahvuutesi ja tiedän sinun heikkoutesi. Tässä tapauksessa heikkoutesi on sinun perusarvot(mitkä ne sitten onkaan). Ja ne vaikuttaa olevan ehdottomia, eli patologisia. Korjaa toki, jos ymmärsin väärin.

Teot nimenomaan. Se, että oletat kyseessä okevan jokin muu kuin juuri teot, kertoo siitä, että et ole kivin älykäs. Et ainakaan likipitäenkään niin älykäs kuin tykkäät kuvitella olevasi.

Arvoni ovat minun vahvuuteni. Toki be ovat täysin ehdottomia. Sehän nyt olisi patologista toimia tavoilla, joilla satuttaa itseään pahemmin kuin milläån muulla on mahdollista.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ne puheet ja teot.

Ja siis toki valinta tuo sinunkin valintasi on. Itse olen muutakin kuin tyhjä kuori, johon valuu milloin mitäkin ja erinomaista niin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ethän sä tuossa edelläkään toiminut. Et kuunnellut/lukenut lainjaan mitä puhuin/kirjoitin/tein. Juuri sen takia koen ton sun tennäisen sanojen merkitysten vääntelysi koomiseksi. Pelkää tekoälykästä lätinää, joka ei onnistu kovin hyvin edes siinä. Olet joko oikeasti niin tyhmä, ettet tajua monimerkityksiä. Tai sitten tajuat sentään noiden eron, mutta älysi ei kuitenkaan tekemään tuosta vääntelystäsi älykkään oloista.

Ei täällä voi oikein toimia millään muulla tavalla kuin lukemalla ja kirjoittamalla. Eikä se toiminta kerro lopulta yhtään mitään. Kertoo korkeintaan sen mihin uskot(te) ja mihin ei. Ja tämän ketjun perusteella uskotte johonkin epätodelliseen, koska se tuo teille jonkinlaisen turvallisuuden tunteen.

Ja ai että kun on taas tuotu esiin hieno sana, monimerkityksellisyys. Mennään sen taakse ja kaikki on hyvin. Mutta pysähdy oikeasti miettimään mistä on kyse. Jos olet kykeneväinen ajattelemaan, saattaisit huomata kuin merkityksettömäksi kaikki se monimerkityksellisyys muuttuu.

Kaunokirjallisuus ja runous on taas asia erikseen. Siitä ei ollut tässä aloituksessa kyse.

Mutta joo. Hyvä että sinun älykkyys tuli hyvin esiin... :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei täällä voi oikein toimia millään muulla tavalla kuin lukemalla ja kirjoittamalla. Eikä se toiminta kerro lopulta yhtään mitään. Kertoo korkeintaan sen mihin uskot(te) ja mihin ei. Ja tämän ketjun perusteella uskotte johonkin epätodelliseen, koska se tuo teille jonkinlaisen turvallisuuden tunteen.

Ja ai että kun on taas tuotu esiin hieno sana, monimerkityksellisyys. Mennään sen taakse ja kaikki on hyvin. Mutta pysähdy oikeasti miettimään mistä on kyse. Jos olet kykeneväinen ajattelemaan, saattaisit huomata kuin merkityksettömäksi kaikki se monimerkityksellisyys muuttuu.

Kaunokirjallisuus ja runous on taas asia erikseen. Siitä ei ollut tässä aloituksessa kyse.

Mutta joo. Hyvä että sinun älykkyys tuli hyvin esiin... :)

Nimenomaan. Alat (ehkä) tajuta. Täällä tosiaan kirjoitus on teko ja kaikki muu on sinun omaa kuvitelmaasi ja harhaasi ja jokainen tekemäsi tulkinta kertoo vain sinusta itsestäsi. Juuri siksi sinä näyttåydyt tässä ketjussa hyvin koomisena ja pätemisentarpeisena yksilönä, joka ei nyt itse ihantajua, että ei tajua mistä kirjoittaa.

• Anonyymi
      UUSI
      • Anonyymi
        UUSI

E.E.
        Oikeastaan sana arvoton on monimielinen.
        Vastakohta ihmiselle, jolla ei ole arvoja tai ihminen, jota ei arvosteta (orja).
        Vilma

• UUSI

On erikseen olemassa ihmisarvot sekä naisenarvot, samoin kun on ihmisoikeudet sekä naistenoikeudet ynnä lastenoikeudet.

• Anonyymi
        UUSI

Tykkäätkö niin, että ihmisarvon = miesten arvot.
        Naisenarvot ja lastenarvot ovat jotain muuta.
        Siis piilokirjoititko jotain?
        Vilma

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tykkäätkö niin, että ihmisarvon = miesten arvot.
        Naisenarvot ja lastenarvot ovat jotain muuta.
        Siis piilokirjoititko jotain?
        Vilma

Miehillä ei ole mitään arvoa eikä mitään oikeuksia. Alexander Grace on juuri julkaissut erinomaisen 11 minuutin yhteenvedon tästä ongelmasta "The Truth Is Finally Sinking In" https://www.youtube.com/watch?v=qVHxD4VKUCw

• Anonyymi
      UUSI

Eikö sinulla ole ihmissuhteita?

• Anonyymi
        UUSI

10:46
        Ai sulla vai?

• UUSI

Nykypäivän femakkoslangissa "arvot" on piiloilmaus joka tarkoittaa rajoituksia ja kieltoja joita naisten pitäisi asettaa miehilleen.

• Anonyymi
        UUSI

11:00
        Osuin siis oikeaan.
        Femakko nimittely ei ole kovin hyvätapaista.
        Emme me naiset puhu miehistä niin, että he edustaisivat jotain jätkäkulttuuria.
        Vilma
        Nythän repesi...

• Anonyymi
      UUSI

Sä olet tässä ketjussa esitellyt jo isonnmäärän arvojasi ja arvovalintojasi ja vaikutat olevan hyvinbehdoton niiden suhteen, eli omien sanojesi mukaan ne ovat patologisia. Suurin ongelmasi näyttääkin olevan se, että et tunnista omia arvojasi tai tiedä mitä arvot ylipäänsä ovat. Ei niinkään se, etteikö sinulla olisi arvoja.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4423
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      60
      3221
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2541
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      121
      2394
    5. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      90
      2198
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      2043
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1997
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1753
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1637
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1618
    Aihe