miten pienillä purkkareilla on pallo kierretty?
mailmanympäri
70
18728
Vastaukset
- kestävät koneet
Olen jostakin lukenut että Havsfidralla olisi pallo kierretty.
Venelehdessä on jossakin kuvatekstissä ilmennyt että joku veneäläinen sankari on ollut reissussa 5,5 metrisellä veneellä.- punaniska
Pienillä on menty. Pääasia ettei kukaan lähde yrittämään millään Bavarialla. Hajoaa jo vesille laskettaessa. Optimivene on Ohlsson 29, ei oo turhan iso eikä liian pieni ja kestää kaikki tsunamit ja muut. Menee myös kovaa. Jos on liian iso vene menee koko kierto perseelleen kun pitää maata tanssilattian kokoisella turkilla ketarat levällään kun ei saa mistään kiinni.
- jurpo
punaniska kirjoitti:
Pienillä on menty. Pääasia ettei kukaan lähde yrittämään millään Bavarialla. Hajoaa jo vesille laskettaessa. Optimivene on Ohlsson 29, ei oo turhan iso eikä liian pieni ja kestää kaikki tsunamit ja muut. Menee myös kovaa. Jos on liian iso vene menee koko kierto perseelleen kun pitää maata tanssilattian kokoisella turkilla ketarat levällään kun ei saa mistään kiinni.
Venettä ei tee hyväksi valtameriveneeksi se, että se on raskas ja hidas - pitäisi olla myös lujarakenteinen. Ei taida Ohlsson pärjätä Antillalle... Oletko kenties myymässä Ohlssoniasi, vai mistä moiset kehut?
- Janos
jurpo kirjoitti:
Venettä ei tee hyväksi valtameriveneeksi se, että se on raskas ja hidas - pitäisi olla myös lujarakenteinen. Ei taida Ohlsson pärjätä Antillalle... Oletko kenties myymässä Ohlssoniasi, vai mistä moiset kehut?
Kolme norjalaista seilasivat Shipman 28:lla maailman ympäri. Veneen nimi taisi olla casiopeija, mikäli oikein muistan. Pari ruotsalaista menivät samanlaisella veneellä Lähi-Intiaan. Että kyllä se onnistuu sillä Ohlssonillakin aivan yhtä hyvin.
Sääntö numero yksi: vene on aina yhtä merikelpoinen kuin sen miehistö... - jurpo
Janos kirjoitti:
Kolme norjalaista seilasivat Shipman 28:lla maailman ympäri. Veneen nimi taisi olla casiopeija, mikäli oikein muistan. Pari ruotsalaista menivät samanlaisella veneellä Lähi-Intiaan. Että kyllä se onnistuu sillä Ohlssonillakin aivan yhtä hyvin.
Sääntö numero yksi: vene on aina yhtä merikelpoinen kuin sen miehistö...on: lue huolella ennen kuin vastaat. Viestissä, johon minä vastasin, pidettiin Ohlsson 29:ää optimiveneenä. Epäilemättä pallon pystyy kiertämään silläkin, mutta paljon mieluummin Antillalla. Ohlssoneita näkee saaristomerellä, mutta ei edes eteläisellä Itämerellä.
- Janos
jurpo kirjoitti:
on: lue huolella ennen kuin vastaat. Viestissä, johon minä vastasin, pidettiin Ohlsson 29:ää optimiveneenä. Epäilemättä pallon pystyy kiertämään silläkin, mutta paljon mieluummin Antillalla. Ohlssoneita näkee saaristomerellä, mutta ei edes eteläisellä Itämerellä.
Kylläpä ollaan pahalla päällä siellä. Kirjoitit itse syvällä rintaäänellä: "Venettä ei tee hyväksi valtameriveneeksi se, että se on raskas ja hidas - pitäisi olla myös lujarakenteinen". Johon minä polkasin, että muutamat norjalaiset ja ruotsalaiset ovat menneet hyvinkin kauas Shipman 28:lla (joka on itse asiassa 29 jalkainen, kuten Ohlssonkin). Eihän tuota nyt ole niin vaikeata sulata, eihän? By the way, Ohlsson ON hyvin vankka vene.
- Kyrösjärven 1. perämies
Janos kirjoitti:
Kylläpä ollaan pahalla päällä siellä. Kirjoitit itse syvällä rintaäänellä: "Venettä ei tee hyväksi valtameriveneeksi se, että se on raskas ja hidas - pitäisi olla myös lujarakenteinen". Johon minä polkasin, että muutamat norjalaiset ja ruotsalaiset ovat menneet hyvinkin kauas Shipman 28:lla (joka on itse asiassa 29 jalkainen, kuten Ohlssonkin). Eihän tuota nyt ole niin vaikeata sulata, eihän? By the way, Ohlsson ON hyvin vankka vene.
Visbyssä vierasvenesatamssa oli kolme Ohlson 29:iä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna 2004- en huomannut enempää mitään muutakaan venetyyppiä. (yksi oli Kotkasta) -en pannut merkille olivatko Arteknoa vai myöhempää Ruotsin länsirannikon tuotantoa, ulkoisen ja sisätilatarkastelun perusteella Ohlson vaikutti rakenteiltaan jopa vielä tukevammalta kuin Shipman 28.
- oiva
Kyrösjärven 1. perämies kirjoitti:
Visbyssä vierasvenesatamssa oli kolme Ohlson 29:iä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna 2004- en huomannut enempää mitään muutakaan venetyyppiä. (yksi oli Kotkasta) -en pannut merkille olivatko Arteknoa vai myöhempää Ruotsin länsirannikon tuotantoa, ulkoisen ja sisätilatarkastelun perusteella Ohlson vaikutti rakenteiltaan jopa vielä tukevammalta kuin Shipman 28.
jopa h-veneitä, ja albin vega on usein tullut vastaan, ruotsin urhot tulee niillä salmen yli. suomalaisista ollaan aina oltu sataman pienin vene mitä on tullut vastaan visbyssä ja sitä etelämpänä. veneemme on se paljon haukuttu suomen bavaria sw27.
- jurpo
Kyrösjärven 1. perämies kirjoitti:
Visbyssä vierasvenesatamssa oli kolme Ohlson 29:iä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna 2004- en huomannut enempää mitään muutakaan venetyyppiä. (yksi oli Kotkasta) -en pannut merkille olivatko Arteknoa vai myöhempää Ruotsin länsirannikon tuotantoa, ulkoisen ja sisätilatarkastelun perusteella Ohlson vaikutti rakenteiltaan jopa vielä tukevammalta kuin Shipman 28.
Visby on normalisti ensimmäinen pysähdyspaikkamme matkalla Espoosta Saksaan. Visby ei ole mikään saavutus eikä todiste veneen kelpoisuudesta maailmanympäripurjehdukseen, sillä sinne pääsee kevyellä päiväpurjehduksella Ruotsin mantereen puolelta esim. Västervikistä.
- Kyrösjärven piraatti
jurpo kirjoitti:
Visby on normalisti ensimmäinen pysähdyspaikkamme matkalla Espoosta Saksaan. Visby ei ole mikään saavutus eikä todiste veneen kelpoisuudesta maailmanympäripurjehdukseen, sillä sinne pääsee kevyellä päiväpurjehduksella Ruotsin mantereen puolelta esim. Västervikistä.
Ei ole Visby et. Itämerellä, mutta kyllä sinne pysähdytään usein - matkalla etelään. Ilmat on paremmat kuin muualla Itämerellä - Kaupungin mäen länsipuolelle pyrkii muodostumaan reikä pilviin matalapaineellakin. On se upea paikka muutenkin. Kun arvioi veneitä ja niillä tehtyjä matkoja, ensimmäinen asia on perälippu. Wingat ja Ohlsonit, joita näkee nykyään kauempana ovat yleensä suomalaisia - Ruottalaiset kansan-purjehtijatkin jo vähemmän lamasta kärsineinä saaneet vähintään Linjettin, Maxi 95:n tai Comfortinan. En muuten pidä näitä Balladeja ja Antilloja paljonkaan esimerkiksi näissä keskusteluissa usein mainittua O 29:iä kummempina. Vanhoja vene-lehtiä selatessa tuli vastaan Antilla 30 ja Ohlsonin (vai oliko Winga)vertailu. Antilla todettiin hieman paremmaksi, mutta hinnat ovat korkeammat ja Ohlson oli vertailussa vanhoilla purjeilla! Toki Tsunamien pelottelema perhe voi Suomestakin tulla Ruotsin rannikon tuntumassa säitä seuraten ja matalammalla aallokolla sitten Gotlantiin.
- oiva
jurpo kirjoitti:
Visby on normalisti ensimmäinen pysähdyspaikkamme matkalla Espoosta Saksaan. Visby ei ole mikään saavutus eikä todiste veneen kelpoisuudesta maailmanympäripurjehdukseen, sillä sinne pääsee kevyellä päiväpurjehduksella Ruotsin mantereen puolelta esim. Västervikistä.
luonnollisesti. Jos matka suuntautuu suomen etelärannikolta vaikkapa sine eteläiselle itämerelle bornholmiin tai saksaan tms. niin kyllä legi hanko-visby tai utö -visby on se pisin avomeripätkä,olettaen että siellä käydään, kuten tapana on. Visbystä "eteläiselle itämerelle" on kovin lyhyt matka jonka toki voi tehdä rantoja seuraillen öölannin suojassa niin halutessaan ja nukkua joka yö satamassa.
Kaiken kaikkiaan kyse oli kai siitä soveltuuko joku tietty venemalli avomeripurjehdukseen vai ei, eikä niinkään siitä mikä paikka on kaukana. Voihan sitä purjehtia vaikka suomenlahdella kaksi viikkoa edestakaisin käymättä maissa, mutta silti ei voi vielä sanoa soveltuuko vene pallon kiertoon.
- KariL
Tärkeintä on kostruktio, koolla ei hirveän suurta väliä ole (siis järki mukana että ei optarilla lähde). Itse valitsin veneen joka on suunniteltu -80 ja viimeiset korjauspiirustukset tehty 1994, joka sekin oli 'dog house'. Rakenteeseen ei ole muutoksia tullut sitten1989 ja sekin oli eräs peräsinvaihtoehdoista (kaikkiaan niitä on 5 eri vaihtoehtioa!)
Veneeni on Van de Stadt 34' joka ehdottoman passelin kokoinen. Ei liian iso eikä pieni. Helat, riki, kone, ym. osat ovat kohtuuhintaisia vielä tässä kokluokassa. Kun mennään luokkaan 36' taikka 38' on tilanne jo huomattavasti toinen.
Valtameren ylityksiä tällä kostruktiolla on tehty todella monia, sillä veneitä on arvion mukaan tehty liki 500 kpl, joista toki osa jäänyt metsän koristeeksi kun into on lopahtanut, tai voimat :(
Vähän tietoa VdS 34:stä (josta on muuten tehty Dehler 36')
http://home.austarnet.com.au/eddierooms/vds391.htm
Alla repliikki jonka leikkasin sivuostolta
http://home.austarnet.com.au/eddierooms/endlessdream.htm
" This fantastic vessel came through the infamous storm which decimated the 1994 New Zealand to Tonga race fleet, unscathed, surviving 70 knot winds and mountainous breaking seas."
Meidän proggigsesta saat tietoa www.marthatoo.fi
Itse olisin hieman epäilevällä kannalla ja hieman kutkuttaisi mahan pohjasta jos lähtisi näillä uusilla 'kelluvilla laitteilla', jotka on tarkoitettu lähinnä seilattavaksi tässä Itämeren alueella.
Mutta paljon on hyviä. Yksi on juuri 'oollssoni 29', Joe 30 ja 33, CA 30 ja 33, Nordan 34, Albinilta on hyviä, P. Petterssonin veneet on ihan OK¨... Ja sitten tietty ne 'svaaniluokat', mutta antaa niiden nyt tässä olla :)- jiippi
projekti teillä. Olen vilkaissut ja lukenutkin purjehtija lehdestä siitä. Muistaakseni teillä oli meininki kiertää vieläpä Cap Hornin kautta. Meillä on kanssa meininki lähteä vuorotteluvapaalle vuodeksi. Eli ARC ja keväällä takas, eipä juuri pitemmäs ehdi. Lähtöä kaavailtu 2006 keväällä.
- Circumnavigate
Mainitsit monia hyviä veneitä. Onko näkemystä toppirikisestä Elan 33:sta?
Olisi mukava kuulla onko ko. veneessä potentiaalia. - KariL
Circumnavigate kirjoitti:
Mainitsit monia hyviä veneitä. Onko näkemystä toppirikisestä Elan 33:sta?
Olisi mukava kuulla onko ko. veneessä potentiaalia.Uskon että Elan 33:lla on potentiaalia. Vaikka moni taivasteleekin sitä, että "pienelläpä lähdette", niin joku 10-11 matrinen on riittävä. Vielä 20 vuotta sitten Vene-lehtikin puhui 32' kokoluokan valtameripurjehtijasta, nyt sama käsite on min. 40' kokoinen vene, jossa on vähintäinkin jääpalakone. Onko kelit sitten koventuneet viimeisest 20 vuodesta, vai markkinavoimat ja mainosmiesten keinot parantuneet ;)
Itse asiassa Elan 33, tai paremminkin 333 oli yksi vaihtoehto kun kostruktioita tuumailtiin. Vaikka meillä on hyvin perinteinen malli ( kokolailla pitkä/keksipitkä köli, kapea keula ja kapea perä), niin ei valtameripaatin sellainen tarvitse olla. Se totta kai voi olla hyvinkin moderni, muta niilläkin on eronsa, ja niihin kannattaa paneutua todella huolella.
Eli kannattaa perentyä kostruktioon, suunnittelijaan, valmistajaan ja -tekniikkaan. Kisakäytöstä saa myös hyviä kokemuksia.. jne. Ja sitä paitsi, elän on tyylikäs vene, eikä valtameripaatin tarvii olla hidas ja pyöreä pullo, vaan se voi olla ihan linjakas ja nopea vene. - KariL
jiippi kirjoitti:
projekti teillä. Olen vilkaissut ja lukenutkin purjehtija lehdestä siitä. Muistaakseni teillä oli meininki kiertää vieläpä Cap Hornin kautta. Meillä on kanssa meininki lähteä vuorotteluvapaalle vuodeksi. Eli ARC ja keväällä takas, eipä juuri pitemmäs ehdi. Lähtöä kaavailtu 2006 keväällä.
Joo, tarkoitus oli ja on kiertää Kap Horn. Nyt kun lähtömme ilmeisesti lykkääntyy keväälle 2007, niin ajateltiin lähteä suoraan keväällä (vielä aikataulu toki avoin) jolloin kerettäisiin mukavasti ennen joulua Cap Hornille, jolloin se on hyvä kiertää. Tuo CH:n kierto on alusta saakka kummitellut mielessä, ja se on myös huomioitu rakenteissa. Kelpaa kuule vaikka jäissä seilata ;)
Juttua meistä on ollut Purjehtijassa ja monessa muussakin lehdessä, mutta artikkelidiili on kuitenkin tehty Veneilijä -lehden kanssa. Lehden voipi lukaista netistäkin osoitteessa http://www.veneilija.fi jossa onkin nyt viime numerossa meitin juttu. - sivusta seurannut
KariL kirjoitti:
Uskon että Elan 33:lla on potentiaalia. Vaikka moni taivasteleekin sitä, että "pienelläpä lähdette", niin joku 10-11 matrinen on riittävä. Vielä 20 vuotta sitten Vene-lehtikin puhui 32' kokoluokan valtameripurjehtijasta, nyt sama käsite on min. 40' kokoinen vene, jossa on vähintäinkin jääpalakone. Onko kelit sitten koventuneet viimeisest 20 vuodesta, vai markkinavoimat ja mainosmiesten keinot parantuneet ;)
Itse asiassa Elan 33, tai paremminkin 333 oli yksi vaihtoehto kun kostruktioita tuumailtiin. Vaikka meillä on hyvin perinteinen malli ( kokolailla pitkä/keksipitkä köli, kapea keula ja kapea perä), niin ei valtameripaatin sellainen tarvitse olla. Se totta kai voi olla hyvinkin moderni, muta niilläkin on eronsa, ja niihin kannattaa paneutua todella huolella.
Eli kannattaa perentyä kostruktioon, suunnittelijaan, valmistajaan ja -tekniikkaan. Kisakäytöstä saa myös hyviä kokemuksia.. jne. Ja sitä paitsi, elän on tyylikäs vene, eikä valtameripaatin tarvii olla hidas ja pyöreä pullo, vaan se voi olla ihan linjakas ja nopea vene.Olen katsellut markkinoilla olevia 40-jalkaisia purjeveneitä ostomielessä. En ole huomannut, että missään olisi ollut edes lisävarusteena jääpalakonetta. En sellaista ole omaanikaan ajatellut hankkia mutta ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää kuka valmistaja sellaista tarjoaa?
- KariL
sivusta seurannut kirjoitti:
Olen katsellut markkinoilla olevia 40-jalkaisia purjeveneitä ostomielessä. En ole huomannut, että missään olisi ollut edes lisävarusteena jääpalakonetta. En sellaista ole omaanikaan ajatellut hankkia mutta ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää kuka valmistaja sellaista tarjoaa?
Se oli sarkasmia. Jos olet miettinyt veneen ostoa 10-15 vuotta sitten ja sitten nyt, niin huomaat argumentoinnin eron ja mihin suuntaan se nyt on painottunut.
Laiturikeskustelujen suurin puheenaihe - tietty purjehdittujen miljoonien mailien jälkeen - on se, kuinka nopeasti meidän jääkaappi kylmentää bisset.
Tuo oli taas sarkasmia :) Hyvää loppuvuotta! - sivusta seurannut
KariL kirjoitti:
Se oli sarkasmia. Jos olet miettinyt veneen ostoa 10-15 vuotta sitten ja sitten nyt, niin huomaat argumentoinnin eron ja mihin suuntaan se nyt on painottunut.
Laiturikeskustelujen suurin puheenaihe - tietty purjehdittujen miljoonien mailien jälkeen - on se, kuinka nopeasti meidän jääkaappi kylmentää bisset.
Tuo oli taas sarkasmia :) Hyvää loppuvuotta!Ai niinkö on? En itse ole koskaan ollut osallisena tai kuulemassa sellaista laiturikeskustelua.
Olin ostamassa venettä myös 13 vuotta sitten. En ole huomannut, että purjeveneiden myyntiin liittyvä argumentointikaan olisi tuona aikana muuttunut. Venekoko toki on kasvanut jos sitä tarkoitat. - KariL
sivusta seurannut kirjoitti:
Ai niinkö on? En itse ole koskaan ollut osallisena tai kuulemassa sellaista laiturikeskustelua.
Olin ostamassa venettä myös 13 vuotta sitten. En ole huomannut, että purjeveneiden myyntiin liittyvä argumentointikaan olisi tuona aikana muuttunut. Venekoko toki on kasvanut jos sitä tarkoitat.Aivan, olet oikeassa.
- maapalloa
KariL kirjoitti:
Joo, tarkoitus oli ja on kiertää Kap Horn. Nyt kun lähtömme ilmeisesti lykkääntyy keväälle 2007, niin ajateltiin lähteä suoraan keväällä (vielä aikataulu toki avoin) jolloin kerettäisiin mukavasti ennen joulua Cap Hornille, jolloin se on hyvä kiertää. Tuo CH:n kierto on alusta saakka kummitellut mielessä, ja se on myös huomioitu rakenteissa. Kelpaa kuule vaikka jäissä seilata ;)
Juttua meistä on ollut Purjehtijassa ja monessa muussakin lehdessä, mutta artikkelidiili on kuitenkin tehty Veneilijä -lehden kanssa. Lehden voipi lukaista netistäkin osoitteessa http://www.veneilija.fi jossa onkin nyt viime numerossa meitin juttu.Olet jauhanut tästä pallonkierrostasi julkisesti niin paljon, etten ussko sinun kiertävän palloa purkkarilla.
Perusteluna pidän sitä, että koetat varmistella hommaa liian paljon, mikä lisäksi retostelet suunnitelmillasi.
Ne jotka pallokierron tekevät ovat hiljaa eivätkä retostele.
Sinä et tule kiertään palloa purjeveneellä.
SE ON VARMA! - Kari
maapalloa kirjoitti:
Olet jauhanut tästä pallonkierrostasi julkisesti niin paljon, etten ussko sinun kiertävän palloa purkkarilla.
Perusteluna pidän sitä, että koetat varmistella hommaa liian paljon, mikä lisäksi retostelet suunnitelmillasi.
Ne jotka pallokierron tekevät ovat hiljaa eivätkä retostele.
Sinä et tule kiertään palloa purjeveneellä.
SE ON VARMA!Sorry jos olet saanut kuvan että 'retostelen' jollakin asiaa. Se ei ole varmaankaan tarkoituksni, kuten sen varmasti lukiessasi tekstejä huomaatkin. Jos vain haluat. Olen vastannut VAIN kysymyksiin, enkä ole aloittanut asian tiimoilta yhtään topicia.
Toimin suoraselkäisesti, rehellisesti omalla nimelläni, joka varmaan on tyhmää. Mutta arvitseehan sinunlaisesikin ajankulua. Suuri Viisaus yleensä löytyy sieltä mistä ei sitä näe katsoa - vaikkapa näin nimimrkkien takaa ;)
Hyvää vuotta 2005 sinulle joka tapauskessa. - jani
maapalloa kirjoitti:
Olet jauhanut tästä pallonkierrostasi julkisesti niin paljon, etten ussko sinun kiertävän palloa purkkarilla.
Perusteluna pidän sitä, että koetat varmistella hommaa liian paljon, mikä lisäksi retostelet suunnitelmillasi.
Ne jotka pallokierron tekevät ovat hiljaa eivätkä retostele.
Sinä et tule kiertään palloa purjeveneellä.
SE ON VARMA!ei todellakaan. dunkkerikin kirjoitti monta kirjaa lehtijutuista puhumattakaan ja kyllä henkselit paukkui ja lujaa! Mutta silti mies teki sen minkä suunnitteli, joten sillä että asian tuo julkisuuteen tai ei tuo ei ole paskan vertaa tekemistä toteutuksen kanssa. Kyllä se karin suunitelma kuulostaa ihan jäkevältä, mutta sun veneilykokemus on varmasti myös esittelemisen arvoinen asia, siitä voisi moni täällä hyötyä jos avaisit vähän sanaista arkkuasi.
- silleen
jani kirjoitti:
ei todellakaan. dunkkerikin kirjoitti monta kirjaa lehtijutuista puhumattakaan ja kyllä henkselit paukkui ja lujaa! Mutta silti mies teki sen minkä suunnitteli, joten sillä että asian tuo julkisuuteen tai ei tuo ei ole paskan vertaa tekemistä toteutuksen kanssa. Kyllä se karin suunitelma kuulostaa ihan jäkevältä, mutta sun veneilykokemus on varmasti myös esittelemisen arvoinen asia, siitä voisi moni täällä hyötyä jos avaisit vähän sanaista arkkuasi.
Niin:
Oleppa ystävällinen ja kerro kokemuksistasi merellä:
- kauanko olet veneillyt?
- missä olet veneillyt?
- mitä veneitä sinulla on ollut?
- montako venettä olet rakentanut?
- mitä tutkintoja Sinulla on aiheesta?
- jne? - köli
Circumnavigate kirjoitti:
Mainitsit monia hyviä veneitä. Onko näkemystä toppirikisestä Elan 33:sta?
Olisi mukava kuulla onko ko. veneessä potentiaalia.Toppirikinen Elan33 on aika alirikattu mutta sehän sopii isommille vesille lähdettäessä. Mastossa 2 saalingit ja 4 sivuvanttia / puoli,tukuisasti siis...
Veneessä 2x100 l vesitankit (salongin punkkien alla). Keulahytti sopiva 175 cm tai lyhyemmille henkilöille, takana tilaa enempi.
Venehän on periaatteessa 31 jalkainen mutta reilunkokoinen uimataso takana tuo ton puuttuvan 2 jalkaa mittaa.
Veneen hinta käytettynä (siis tuossa vm-88-90) on noin 45-53 te. - KariL
silleen kirjoitti:
Niin:
Oleppa ystävällinen ja kerro kokemuksistasi merellä:
- kauanko olet veneillyt?
- missä olet veneillyt?
- mitä veneitä sinulla on ollut?
- montako venettä olet rakentanut?
- mitä tutkintoja Sinulla on aiheesta?
- jne?Olisin mielelläni vähän hissukseen nyt kun (innostunut) kirjoitteluni tulkittiin kurjasti väärin, mutta toki vastaan nyt kun asiaa on tiedusteltu.
Leikkaan muutaman lauseen tuolta nettisivuiltamme joka saattaa antaa vastauksen esitettyihin kyssäreihin (http://www.marthatoo.fi/miehisto.htm):
Purjehtija
- Vuodesta 1980
- Maileja kertynyt noin 30.000
- Purjehtinut pääasiallisesti Itämerellä ja Välimerellä
- Rannikkolaivuri (SNL)
- Kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja (MKL)
- Päällikkötutkinto (SPL)
- Vuokraveneen kuljettajankirja (MKL)
- Purjehduskouluttaja (SPL)
- ROC radiolupa
Jäsenyydet pursi- tms. seuroissa
- HNK rf:n kommodori
- HUS rf:n jäsen
- TuMK ry:n jäsen
- SVP ry:n jäsen
- Hangon Meripelastajat ry:n jäsen
Veneitä on ollut Rock 20, Guy 22, Guy 27, Avance 36.... nykyinen vene Hai ja saaristoristelijä 32' (vuodelta -55). On niitä jotakin ollut mutta ei kuitenkaan kovin montaa yksilöä. Näillä ollaan tultu pääasiassa toimeen.
Veneitä on rakennettu ja oltu mukana pääsääntöisesti lasikuitupaateissa, joihin kosketus saatu Siltala Yachtsilta vuonna 1982 (kesäpoikana). Siitä sitten ollaan näperrelty jos jonkunmoista, pääasiallsiesti muiden.
Mutta veneitä nyt vähemmän kuitenkin rakennettu, joten pääsääntöisesti nyt rakennutetaan tuokin, mutta enemmän merenkulkua on tullut harrastettua enemmän - siis suhteessa rakentaiseen. Sivutoimena opiskelen Vaktstyrman, Vux -linjalla Åbo Svenska Navigationistitut nimisessä oppilaitoskessa (virallisestihan se kuuluu tuohon 'syyvestiin'). Ei musta koskaan peräsmiestä tule, mutta mielenkiintosita tuo joka tapauskessa on.
Nykyisin toimin keväällä ja talvella Väliemrellä kipparoimassa, ja kesällä vastaavasti kipparoin täällä Suoemessa. Myös purjehduskouluttajana toimin satunnaisesti (tarkoittaa muutamaa kurssia vuodessa). Myös siirtopurjehduksia eteäinen Eurooppa - Suomi akselilla mahtuu 0-2 vuodessa.
Mutta tuollaista pientä jota on harrastuspohjalla tehtyä. Ei oikeastaan mitään kovin erityistä kuitenkaan. - maapallon
KariL kirjoitti:
Olisin mielelläni vähän hissukseen nyt kun (innostunut) kirjoitteluni tulkittiin kurjasti väärin, mutta toki vastaan nyt kun asiaa on tiedusteltu.
Leikkaan muutaman lauseen tuolta nettisivuiltamme joka saattaa antaa vastauksen esitettyihin kyssäreihin (http://www.marthatoo.fi/miehisto.htm):
Purjehtija
- Vuodesta 1980
- Maileja kertynyt noin 30.000
- Purjehtinut pääasiallisesti Itämerellä ja Välimerellä
- Rannikkolaivuri (SNL)
- Kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja (MKL)
- Päällikkötutkinto (SPL)
- Vuokraveneen kuljettajankirja (MKL)
- Purjehduskouluttaja (SPL)
- ROC radiolupa
Jäsenyydet pursi- tms. seuroissa
- HNK rf:n kommodori
- HUS rf:n jäsen
- TuMK ry:n jäsen
- SVP ry:n jäsen
- Hangon Meripelastajat ry:n jäsen
Veneitä on ollut Rock 20, Guy 22, Guy 27, Avance 36.... nykyinen vene Hai ja saaristoristelijä 32' (vuodelta -55). On niitä jotakin ollut mutta ei kuitenkaan kovin montaa yksilöä. Näillä ollaan tultu pääasiassa toimeen.
Veneitä on rakennettu ja oltu mukana pääsääntöisesti lasikuitupaateissa, joihin kosketus saatu Siltala Yachtsilta vuonna 1982 (kesäpoikana). Siitä sitten ollaan näperrelty jos jonkunmoista, pääasiallsiesti muiden.
Mutta veneitä nyt vähemmän kuitenkin rakennettu, joten pääsääntöisesti nyt rakennutetaan tuokin, mutta enemmän merenkulkua on tullut harrastettua enemmän - siis suhteessa rakentaiseen. Sivutoimena opiskelen Vaktstyrman, Vux -linjalla Åbo Svenska Navigationistitut nimisessä oppilaitoskessa (virallisestihan se kuuluu tuohon 'syyvestiin'). Ei musta koskaan peräsmiestä tule, mutta mielenkiintosita tuo joka tapauskessa on.
Nykyisin toimin keväällä ja talvella Väliemrellä kipparoimassa, ja kesällä vastaavasti kipparoin täällä Suoemessa. Myös purjehduskouluttajana toimin satunnaisesti (tarkoittaa muutamaa kurssia vuodessa). Myös siirtopurjehduksia eteäinen Eurooppa - Suomi akselilla mahtuu 0-2 vuodessa.
Mutta tuollaista pientä jota on harrastuspohjalla tehtyä. Ei oikeastaan mitään kovin erityistä kuitenkaan.Moi taas!
Anteeksi rienaamiseni.
Piti vähän koetella sinua ja asetella jäitä hattuun:
Kunnioitukseni Sinua kohtaan nousi kirjoitettuasi litanian tekemisistäsi.
Ehkäpä kierrätkin maapallon! - purjehdus
KariL kirjoitti:
Olisin mielelläni vähän hissukseen nyt kun (innostunut) kirjoitteluni tulkittiin kurjasti väärin, mutta toki vastaan nyt kun asiaa on tiedusteltu.
Leikkaan muutaman lauseen tuolta nettisivuiltamme joka saattaa antaa vastauksen esitettyihin kyssäreihin (http://www.marthatoo.fi/miehisto.htm):
Purjehtija
- Vuodesta 1980
- Maileja kertynyt noin 30.000
- Purjehtinut pääasiallisesti Itämerellä ja Välimerellä
- Rannikkolaivuri (SNL)
- Kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja (MKL)
- Päällikkötutkinto (SPL)
- Vuokraveneen kuljettajankirja (MKL)
- Purjehduskouluttaja (SPL)
- ROC radiolupa
Jäsenyydet pursi- tms. seuroissa
- HNK rf:n kommodori
- HUS rf:n jäsen
- TuMK ry:n jäsen
- SVP ry:n jäsen
- Hangon Meripelastajat ry:n jäsen
Veneitä on ollut Rock 20, Guy 22, Guy 27, Avance 36.... nykyinen vene Hai ja saaristoristelijä 32' (vuodelta -55). On niitä jotakin ollut mutta ei kuitenkaan kovin montaa yksilöä. Näillä ollaan tultu pääasiassa toimeen.
Veneitä on rakennettu ja oltu mukana pääsääntöisesti lasikuitupaateissa, joihin kosketus saatu Siltala Yachtsilta vuonna 1982 (kesäpoikana). Siitä sitten ollaan näperrelty jos jonkunmoista, pääasiallsiesti muiden.
Mutta veneitä nyt vähemmän kuitenkin rakennettu, joten pääsääntöisesti nyt rakennutetaan tuokin, mutta enemmän merenkulkua on tullut harrastettua enemmän - siis suhteessa rakentaiseen. Sivutoimena opiskelen Vaktstyrman, Vux -linjalla Åbo Svenska Navigationistitut nimisessä oppilaitoskessa (virallisestihan se kuuluu tuohon 'syyvestiin'). Ei musta koskaan peräsmiestä tule, mutta mielenkiintosita tuo joka tapauskessa on.
Nykyisin toimin keväällä ja talvella Väliemrellä kipparoimassa, ja kesällä vastaavasti kipparoin täällä Suoemessa. Myös purjehduskouluttajana toimin satunnaisesti (tarkoittaa muutamaa kurssia vuodessa). Myös siirtopurjehduksia eteäinen Eurooppa - Suomi akselilla mahtuu 0-2 vuodessa.
Mutta tuollaista pientä jota on harrastuspohjalla tehtyä. Ei oikeastaan mitään kovin erityistä kuitenkaan.Eipä toi tosiaan niin ihmeellistä ole. Mailit,tutkinnot ja purjehdusalueet aika tavanomaisia. Veneet tosin aika pieniä. Tässä porukassa tuo on tietysti paljon.
- omia/vieraita
purjehdus kirjoitti:
Eipä toi tosiaan niin ihmeellistä ole. Mailit,tutkinnot ja purjehdusalueet aika tavanomaisia. Veneet tosin aika pieniä. Tässä porukassa tuo on tietysti paljon.
Oletko ajanut nuo mailit privaatisti vai charterina? Lienee kuitenkin niin että et chateria noille ole ajanut: Rock 20 jne?
- purjehdus
KariL kirjoitti:
Olisin mielelläni vähän hissukseen nyt kun (innostunut) kirjoitteluni tulkittiin kurjasti väärin, mutta toki vastaan nyt kun asiaa on tiedusteltu.
Leikkaan muutaman lauseen tuolta nettisivuiltamme joka saattaa antaa vastauksen esitettyihin kyssäreihin (http://www.marthatoo.fi/miehisto.htm):
Purjehtija
- Vuodesta 1980
- Maileja kertynyt noin 30.000
- Purjehtinut pääasiallisesti Itämerellä ja Välimerellä
- Rannikkolaivuri (SNL)
- Kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja (MKL)
- Päällikkötutkinto (SPL)
- Vuokraveneen kuljettajankirja (MKL)
- Purjehduskouluttaja (SPL)
- ROC radiolupa
Jäsenyydet pursi- tms. seuroissa
- HNK rf:n kommodori
- HUS rf:n jäsen
- TuMK ry:n jäsen
- SVP ry:n jäsen
- Hangon Meripelastajat ry:n jäsen
Veneitä on ollut Rock 20, Guy 22, Guy 27, Avance 36.... nykyinen vene Hai ja saaristoristelijä 32' (vuodelta -55). On niitä jotakin ollut mutta ei kuitenkaan kovin montaa yksilöä. Näillä ollaan tultu pääasiassa toimeen.
Veneitä on rakennettu ja oltu mukana pääsääntöisesti lasikuitupaateissa, joihin kosketus saatu Siltala Yachtsilta vuonna 1982 (kesäpoikana). Siitä sitten ollaan näperrelty jos jonkunmoista, pääasiallsiesti muiden.
Mutta veneitä nyt vähemmän kuitenkin rakennettu, joten pääsääntöisesti nyt rakennutetaan tuokin, mutta enemmän merenkulkua on tullut harrastettua enemmän - siis suhteessa rakentaiseen. Sivutoimena opiskelen Vaktstyrman, Vux -linjalla Åbo Svenska Navigationistitut nimisessä oppilaitoskessa (virallisestihan se kuuluu tuohon 'syyvestiin'). Ei musta koskaan peräsmiestä tule, mutta mielenkiintosita tuo joka tapauskessa on.
Nykyisin toimin keväällä ja talvella Väliemrellä kipparoimassa, ja kesällä vastaavasti kipparoin täällä Suoemessa. Myös purjehduskouluttajana toimin satunnaisesti (tarkoittaa muutamaa kurssia vuodessa). Myös siirtopurjehduksia eteäinen Eurooppa - Suomi akselilla mahtuu 0-2 vuodessa.
Mutta tuollaista pientä jota on harrastuspohjalla tehtyä. Ei oikeastaan mitään kovin erityistä kuitenkaan.Pitipä itsekin oikein katsoa lokikirjasta maileja. En niitä ole sen kummemmin laskenut tai muille mainostellut mutta viimeisimmässä kirjassa joka alkaa syksystä -99 näyttää kertyneen omilla veneillä n. 15 000 mailia.
- KariL
omia/vieraita kirjoitti:
Oletko ajanut nuo mailit privaatisti vai charterina? Lienee kuitenkin niin että et chateria noille ole ajanut: Rock 20 jne?
Nuo mailit (tilanne elokuu 2003) on ajettu milloin milläkin, eli omilla ja vierailla. Suhdettaa oma/vieras -vene en ole koskaan laskenut. Käytän tietty omassa veneessä lokikirjaa, mutta sitten on myös 'reissulokikirja' jota pidä aina vieraan aluksen lokikirjan ohella henk.koht. lokikirjana. Hyvä asia muuten. On kivaa tsekkailla ja muistella tilanteita ja selailla mitä ihmeellisimpiä leimoja lokirjasta mitä on kerännyt :) Jos paljon purjehtii eri vesillä, eri ihmisten kansas ja eri veneillä, niin menee kyllä musiti että missä on ollut ja koska ja kenen kassa. Mutta tuo henk.koht. lokikirja on hyvä keksintö.
Mutta kun puhutaan charterista, niin en tietenkään ole ajanut millään Rocilla, vaan yleensa venekoot ovat jotakin min. 42-44' kokoluokkaa, suurimman ollessa 55' kokoinen. Mutta suurin ei olekaan ollut hankalin, joten .... hmmmm missä ja miltä sitten parhaat taika hankalimmat kokemukset on tullut, lienee arvoitus tai vähintäin makuasia. Ehkä purjehduskoulussa?
Itse suosin pieniä veneitä, ja n. 30' kokoinen on erityisen oiva Itämerellä. Helpot manööveraukset ja nopsasti/huokeella saa varustettua yksipurjehduskuntoon. Kohtuu halvalla saa konnossapidot, huollot, korjaukset, varaosat... jne. Ja on kuitenkin riittävän merikelpoinen (toki riippuu konstruktiosta). Joku onkin joskus sanonut, että miksi kiertää maapallo jahdila kun voi kiertää Itämeren folkkarilla. Olen paljolti samaa mieltä.
Eli nuo mainitsemani veneet ovat omistamiani, ja toki aika monilla muilla merkeillä ollaan seilattu.
Mutta paras Itämeren vene jolla olen seilannut, on Antilla. Niitä vaan on vissiin hanlala tänäpäivän löytää. Toinen kiva on Botnia 6. Jos Itämeri, Pohjanmeri, Välimeri sektori riittää, niin nuo ovat enemmän kuin hyviä. Ja on Bavariatkin ;) - KariL
purjehdus kirjoitti:
Pitipä itsekin oikein katsoa lokikirjasta maileja. En niitä ole sen kummemmin laskenut tai muille mainostellut mutta viimeisimmässä kirjassa joka alkaa syksystä -99 näyttää kertyneen omilla veneillä n. 15 000 mailia.
Elikkä 4:ssä vuodessa 15.000 NM?
Jos noin on etkä ammatiksesi seilaa, niin hyvin on vedetty, ja paljon oltu talvikuukausia pois Suomesta. Siis jos purjehtimalla on tuo vanavesi tehty. - purjehdus
KariL kirjoitti:
Elikkä 4:ssä vuodessa 15.000 NM?
Jos noin on etkä ammatiksesi seilaa, niin hyvin on vedetty, ja paljon oltu talvikuukausia pois Suomesta. Siis jos purjehtimalla on tuo vanavesi tehty.laskettu. pannaan nyt vielä kysymysmerkki perään niin kuin asiaan näyttää kuuluvan ? ei talvikuukausia poissa. Purjeveneellä, osin koneella ajaen.
- KariL
purjehdus kirjoitti:
laskettu. pannaan nyt vielä kysymysmerkki perään niin kuin asiaan näyttää kuuluvan ? ei talvikuukausia poissa. Purjeveneellä, osin koneella ajaen.
Tuo siis tarkoittaa että merellä on ollut vuodessa nettpurjehdus/koneajopäiviä yli 60, jolla jokaisena päivänä on ajetty 25-30 NM.
Siis hyvin ajettu jos näin on mennyt. - Kalavale on pikkujuttu
purjehdus kirjoitti:
laskettu. pannaan nyt vielä kysymysmerkki perään niin kuin asiaan näyttää kuuluvan ? ei talvikuukausia poissa. Purjeveneellä, osin koneella ajaen.
Kalavalekin on pikkujuttu sun valeen rinnalla. Väität purjehtivasi noin 4.000 mailia vuodessa kun normaali perhepurjehtijan ka. on 4 viikon lomalla 20 erillistä purjehduspäivää vuodessa noin 250-450 mailia. Mitä sun purkkari kulkee? Sata solmua? Hah hah! Ja jos et ulkomailla purjehti etkä ansiotyöseen, niin sanon vaan että: Hah hah!Hah hah!Hah hah!Hah hah!
Suomen suurimman purjehduskoulun pääopettajalla on meripäivä 70 vuodessa, ja maileja tulee alle 2.000 ja siihenkin sisältyy vissiin muutama viikko etelässä. Kamooooon! - Inferno 31
Kalavale on pikkujuttu kirjoitti:
Kalavalekin on pikkujuttu sun valeen rinnalla. Väität purjehtivasi noin 4.000 mailia vuodessa kun normaali perhepurjehtijan ka. on 4 viikon lomalla 20 erillistä purjehduspäivää vuodessa noin 250-450 mailia. Mitä sun purkkari kulkee? Sata solmua? Hah hah! Ja jos et ulkomailla purjehti etkä ansiotyöseen, niin sanon vaan että: Hah hah!Hah hah!Hah hah!Hah hah!
Suomen suurimman purjehduskoulun pääopettajalla on meripäivä 70 vuodessa, ja maileja tulee alle 2.000 ja siihenkin sisältyy vissiin muutama viikko etelässä. Kamooooon!Itse pidin "sapattikesän" ja olin 80 päivää vesillä (joista noin 70 päivää liikkeessä, 10 laiturissa), mittariin tuli maileja 2700, pisin päivä oli 130 nm, lyhin 11 nm, koneella tuli ajettua 120 h eli 700 nm tuosta määrästä. Kaikki tuo itämerellä ja mielestäni en muuta tehnytkään kun painelin saaresta toiseen koko ajan. Ei pysty joka kesä paineleen 4000 nm kesäloman ja viikonloppujen aikana, ei millään. Ensi kesänä pidän taas 3 kk lomaa ja matkaan max. 1000 nm ja nautin elämästä :)
- Teemu
Kalavale on pikkujuttu kirjoitti:
Kalavalekin on pikkujuttu sun valeen rinnalla. Väität purjehtivasi noin 4.000 mailia vuodessa kun normaali perhepurjehtijan ka. on 4 viikon lomalla 20 erillistä purjehduspäivää vuodessa noin 250-450 mailia. Mitä sun purkkari kulkee? Sata solmua? Hah hah! Ja jos et ulkomailla purjehti etkä ansiotyöseen, niin sanon vaan että: Hah hah!Hah hah!Hah hah!Hah hah!
Suomen suurimman purjehduskoulun pääopettajalla on meripäivä 70 vuodessa, ja maileja tulee alle 2.000 ja siihenkin sisältyy vissiin muutama viikko etelässä. Kamooooon!"normaali perhepurjehtijan ka. on 4 viikon lomalla 20 erillistä purjehduspäivää vuodessa noin 250-450 mailia"???????
Ja sitten tällä palstalla haukutaan Bavarioita :o)
No, tottahan se on että tyypillinen purjevene makaa suurimman osan kesäviikonlopuista laiturissa. Osa sitten on liikenteessä joka viikonloppu huhti- toukokuusta aina loka-marraskuuhun. - jani
Teemu kirjoitti:
"normaali perhepurjehtijan ka. on 4 viikon lomalla 20 erillistä purjehduspäivää vuodessa noin 250-450 mailia"???????
Ja sitten tällä palstalla haukutaan Bavarioita :o)
No, tottahan se on että tyypillinen purjevene makaa suurimman osan kesäviikonlopuista laiturissa. Osa sitten on liikenteessä joka viikonloppu huhti- toukokuusta aina loka-marraskuuhun.noin 1000 vuodessa. Aloittelijalla tietysti vähemmän ja pienemmällä veneellä on mailit kovemman työn takana. Mutta 4000 on kyllä raskaasti liioittelua, se ei ole mikään pikkujut jos oletetaan että puhutaan normaalista 4-5 viikon kesälomasta.
- Viki
Teemu kirjoitti:
"normaali perhepurjehtijan ka. on 4 viikon lomalla 20 erillistä purjehduspäivää vuodessa noin 250-450 mailia"???????
Ja sitten tällä palstalla haukutaan Bavarioita :o)
No, tottahan se on että tyypillinen purjevene makaa suurimman osan kesäviikonlopuista laiturissa. Osa sitten on liikenteessä joka viikonloppu huhti- toukokuusta aina loka-marraskuuhun.Pitemmät avomerikeikat kerryttävät maileja toisella tavalla kuin päiväpurjehdukset saaristossa. Hesasta Itämeren etelärannalle ja takaisin, niin lähes tuhat mailia on jo lokissa. Sen keikan tekee parissa viikossa ja kait on muitakin kuin minä jotka nauttivat tuon tyyppisestä meiningistä?
Itse tykkään että jos mailit jäävät alle tonnin purjehduskaudessa, niin jotain on mennyt pieleen. Yli kahdentuhannen puolestaan harvoin menee, normaali kesäloma ei riitä, mutta joskus kuitenkin tuokin trippilukema on ylittynyt kun on saanut järjestettyä aikaa 6-7 viikon seilaukselle.
15 000 mailia neljässä kesässä on hyvä saavutus, ja tietysti aivan mahdollinen vaikka vene talvitelakoitaisiin Suomessa. Avovettä on kuitenkin reilu puoli vuotta ja mikäli on käytettävissä tuota nykysuomessa rahaa harvinaisempaa niukkuushyödykettä, eli vapaa-aikaa, niin mikä ettei. Eihän se vaadi kuin pari-kolmekymmentä vuorokautta avomerellä ja siihen vähän päälle päiväpurjehduksia saaristossa. - Viki
KariL kirjoitti:
Elikkä 4:ssä vuodessa 15.000 NM?
Jos noin on etkä ammatiksesi seilaa, niin hyvin on vedetty, ja paljon oltu talvikuukausia pois Suomesta. Siis jos purjehtimalla on tuo vanavesi tehty.Vuoden -99 syksystä vuoden -04 syksyyn on 5 (viisi) purjehduskautta...
2000
2001
2002
2003
2004
Eli 3000 mailia kaudessa... jees, kunnioitettava seilausmäärä, mutta ei kait ensinkään kummallista? - purjehdus
Viki kirjoitti:
Pitemmät avomerikeikat kerryttävät maileja toisella tavalla kuin päiväpurjehdukset saaristossa. Hesasta Itämeren etelärannalle ja takaisin, niin lähes tuhat mailia on jo lokissa. Sen keikan tekee parissa viikossa ja kait on muitakin kuin minä jotka nauttivat tuon tyyppisestä meiningistä?
Itse tykkään että jos mailit jäävät alle tonnin purjehduskaudessa, niin jotain on mennyt pieleen. Yli kahdentuhannen puolestaan harvoin menee, normaali kesäloma ei riitä, mutta joskus kuitenkin tuokin trippilukema on ylittynyt kun on saanut järjestettyä aikaa 6-7 viikon seilaukselle.
15 000 mailia neljässä kesässä on hyvä saavutus, ja tietysti aivan mahdollinen vaikka vene talvitelakoitaisiin Suomessa. Avovettä on kuitenkin reilu puoli vuotta ja mikäli on käytettävissä tuota nykysuomessa rahaa harvinaisempaa niukkuushyödykettä, eli vapaa-aikaa, niin mikä ettei. Eihän se vaadi kuin pari-kolmekymmentä vuorokautta avomerellä ja siihen vähän päälle päiväpurjehduksia saaristossa.Joo näinhän se on kun Viki sanoo. Tietysti jos purjehdusalueena on vain Suomi ja Ruotsin itärannikko ja vene seisoo viikonloput satamassa niin voi olla ettei lokiin tule yli tuhatta purjehduskaudessa. Itse tykkään liikkua koko itämeren piirissä ja viikonloppuisinkin. Yleensä on jo ennen kesälomaa tässä keskustelussa mainittu ja ilman valehtelijaksi leimaamista hyväksytty normaalimäärä kasassa. Eipä tolla tietenkään ole mitään merkitystä paljonko itse kukin veneellään liikkuu. Purjehdushan on hyvin henkilökohtainen harrastus ja kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee.
- jurpo
Viki kirjoitti:
Vuoden -99 syksystä vuoden -04 syksyyn on 5 (viisi) purjehduskautta...
2000
2001
2002
2003
2004
Eli 3000 mailia kaudessa... jees, kunnioitettava seilausmäärä, mutta ei kait ensinkään kummallista?On todella kunnioitettava määrä ja jopa kummallista. Itse vietin muutama kesä sitten 11 viikkoa Itämerellä kiertäen sen ja sen lahdet Pietaria ja Perämerta myöten. Lokiin kertyi tuo mainittu 3000 mailia. Aika veijareita ovat, jos tekevät tuon saman joka kesä. Ihan oikeasti. Taitaa loki vaatia aikamoista kalibrointia?
- Matkapurjehtija
purjehdus kirjoitti:
Pitipä itsekin oikein katsoa lokikirjasta maileja. En niitä ole sen kummemmin laskenut tai muille mainostellut mutta viimeisimmässä kirjassa joka alkaa syksystä -99 näyttää kertyneen omilla veneillä n. 15 000 mailia.
kotisatama virtaavan veden äärellä ja loki päällä.
- Ilmari
Matkapurjehtija kirjoitti:
kotisatama virtaavan veden äärellä ja loki päällä.
Kyllä 3000 mailia/kesä ja viisi kesää peräkkäin kuulostaa jo melkoiselta suoritukselta. Silloin ollaan kyllä oltu kaikki kesät vapaana.
Itse seilasin pohjoismaiden ympäri ja siihen meni 2 kuukautta, josta varsinaisia matkapäiviä 45. Keskimääräinen päivävauhti oli 80 mailia ja sen eteen tehtiin melkoisesti työtä. Tuo matkalukema on kyllä suhteellisen tarkka koska se mitattiin sekä GPS:lla että lokilla. - ei kai valehtijaksi pidä ha...
Ilmari kirjoitti:
Kyllä 3000 mailia/kesä ja viisi kesää peräkkäin kuulostaa jo melkoiselta suoritukselta. Silloin ollaan kyllä oltu kaikki kesät vapaana.
Itse seilasin pohjoismaiden ympäri ja siihen meni 2 kuukautta, josta varsinaisia matkapäiviä 45. Keskimääräinen päivävauhti oli 80 mailia ja sen eteen tehtiin melkoisesti työtä. Tuo matkalukema on kyllä suhteellisen tarkka koska se mitattiin sekä GPS:lla että lokilla.onhan sellainenkin mahdollisuus, että jollain on oikeasti aikaa purjehtiakin. ja voihan vene olla tuollainen 40 jalkainen, jolloin päivämatkatkin voivat olla helposti muuta kuin 25 mailia.
hiihtäähän ne jotkut toista tuhatta kilometriä talvessakin, toiset juoksevat monta maratonia vuodessa, jotkut litkivät kaljaa täyspäiväisesti ympäri vuoden jne. - elät?
KariL kirjoitti:
Olisin mielelläni vähän hissukseen nyt kun (innostunut) kirjoitteluni tulkittiin kurjasti väärin, mutta toki vastaan nyt kun asiaa on tiedusteltu.
Leikkaan muutaman lauseen tuolta nettisivuiltamme joka saattaa antaa vastauksen esitettyihin kyssäreihin (http://www.marthatoo.fi/miehisto.htm):
Purjehtija
- Vuodesta 1980
- Maileja kertynyt noin 30.000
- Purjehtinut pääasiallisesti Itämerellä ja Välimerellä
- Rannikkolaivuri (SNL)
- Kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja (MKL)
- Päällikkötutkinto (SPL)
- Vuokraveneen kuljettajankirja (MKL)
- Purjehduskouluttaja (SPL)
- ROC radiolupa
Jäsenyydet pursi- tms. seuroissa
- HNK rf:n kommodori
- HUS rf:n jäsen
- TuMK ry:n jäsen
- SVP ry:n jäsen
- Hangon Meripelastajat ry:n jäsen
Veneitä on ollut Rock 20, Guy 22, Guy 27, Avance 36.... nykyinen vene Hai ja saaristoristelijä 32' (vuodelta -55). On niitä jotakin ollut mutta ei kuitenkaan kovin montaa yksilöä. Näillä ollaan tultu pääasiassa toimeen.
Veneitä on rakennettu ja oltu mukana pääsääntöisesti lasikuitupaateissa, joihin kosketus saatu Siltala Yachtsilta vuonna 1982 (kesäpoikana). Siitä sitten ollaan näperrelty jos jonkunmoista, pääasiallsiesti muiden.
Mutta veneitä nyt vähemmän kuitenkin rakennettu, joten pääsääntöisesti nyt rakennutetaan tuokin, mutta enemmän merenkulkua on tullut harrastettua enemmän - siis suhteessa rakentaiseen. Sivutoimena opiskelen Vaktstyrman, Vux -linjalla Åbo Svenska Navigationistitut nimisessä oppilaitoskessa (virallisestihan se kuuluu tuohon 'syyvestiin'). Ei musta koskaan peräsmiestä tule, mutta mielenkiintosita tuo joka tapauskessa on.
Nykyisin toimin keväällä ja talvella Väliemrellä kipparoimassa, ja kesällä vastaavasti kipparoin täällä Suoemessa. Myös purjehduskouluttajana toimin satunnaisesti (tarkoittaa muutamaa kurssia vuodessa). Myös siirtopurjehduksia eteäinen Eurooppa - Suomi akselilla mahtuu 0-2 vuodessa.
Mutta tuollaista pientä jota on harrastuspohjalla tehtyä. Ei oikeastaan mitään kovin erityistä kuitenkaan."Mutta tuollaista pientä jota on harrastuspohjalla tehtyä. Ei oikeastaan mitään kovin erityistä kuitenkaan"
Vaikuttaa, että teet vähän sitä ja vähän tätä, mutta et oikein mitään kunnolla.
Elikkä:
- millä elät?
- millä syöt?
- millä maksat korot?
- jne
Muuten vaan olis mielenkiintoista tietää?
Pitäisikö ottaa todesta vai ei? - Jop, jop
Viki kirjoitti:
Vuoden -99 syksystä vuoden -04 syksyyn on 5 (viisi) purjehduskautta...
2000
2001
2002
2003
2004
Eli 3000 mailia kaudessa... jees, kunnioitettava seilausmäärä, mutta ei kait ensinkään kummallista?Tuo nyt on mahdollista vain nettikskusteluissa. Käytännössä mahdotonta, sillä jos ajattelee esim viime kesää, niin amamttiseilaajatkaan ei ole saanut vastaavaa. EIkä saa muutenkaan.
Suomen toinen täys'aikaisista purjehduksenopettajista Esa Kalervo seilaa toukokuusta syyskuhun joka päivä, eikä saa tuolta mailikasaa vuodessa.
Että joo, pasukkaa, pasukkaa... Nettiseilaaja Heh! - KariL
elät? kirjoitti:
"Mutta tuollaista pientä jota on harrastuspohjalla tehtyä. Ei oikeastaan mitään kovin erityistä kuitenkaan"
Vaikuttaa, että teet vähän sitä ja vähän tätä, mutta et oikein mitään kunnolla.
Elikkä:
- millä elät?
- millä syöt?
- millä maksat korot?
- jne
Muuten vaan olis mielenkiintoista tietää?
Pitäisikö ottaa todesta vai ei?>>> Vaikuttaa, että teet vähän sitä ja vähän tätä, mutta et oikein mitään kunnolla.
Mikä on se jota en tee kunnolla? Omistan viestintäalan yrityksen ja olen ollut allalla 17 vuotta. Siis ammattilainen. Olen jättänyt vähän tuota duunia muillekin ja alkanut opiskella aikuisiänmukaan muutakin kuin 'pisnistä', ja painottamaan enemmän elämisen laatuun. Myös harrastuksista saa tehdä liketoimintaa, koska se on mielestäni tervettä ja helkutin hauskaa.
Voisitko vastata kysymykseen; mikä on se jota en tee kunnolla? Ja miten olet päätynyt tuohon ajatelmaan.
Voisitko itse kertoa minulle vaikka tässä näin miesten kesken ja ihan vaan luottamuksella, että miten elät, millä syöt ja miten maksat lainoistasi korot. Ja pitäisikö sinut ylimalkaan ottaa tosissaan, sinut, joka heinuu anonyyminä keksittyjen nimien takana.
Hei halloo! - kippari
Jop, jop kirjoitti:
Tuo nyt on mahdollista vain nettikskusteluissa. Käytännössä mahdotonta, sillä jos ajattelee esim viime kesää, niin amamttiseilaajatkaan ei ole saanut vastaavaa. EIkä saa muutenkaan.
Suomen toinen täys'aikaisista purjehduksenopettajista Esa Kalervo seilaa toukokuusta syyskuhun joka päivä, eikä saa tuolta mailikasaa vuodessa.
Että joo, pasukkaa, pasukkaa... Nettiseilaaja Heh!Joo just noin. Kukaan ei voi seilata vuodessa enempää kin Esa Kalervo. Jokuhan voisi vaikka vuosittain julkaista mainitun hemmon mailimäärän, ettei sitten tietämättömät lähde liikaa seilaamaan.
kiva kun on tällainen huippuasiantuntijoiden palsta missä saa tietoa mm. sallituista mailimääristä. - jani
KariL kirjoitti:
>>> Vaikuttaa, että teet vähän sitä ja vähän tätä, mutta et oikein mitään kunnolla.
Mikä on se jota en tee kunnolla? Omistan viestintäalan yrityksen ja olen ollut allalla 17 vuotta. Siis ammattilainen. Olen jättänyt vähän tuota duunia muillekin ja alkanut opiskella aikuisiänmukaan muutakin kuin 'pisnistä', ja painottamaan enemmän elämisen laatuun. Myös harrastuksista saa tehdä liketoimintaa, koska se on mielestäni tervettä ja helkutin hauskaa.
Voisitko vastata kysymykseen; mikä on se jota en tee kunnolla? Ja miten olet päätynyt tuohon ajatelmaan.
Voisitko itse kertoa minulle vaikka tässä näin miesten kesken ja ihan vaan luottamuksella, että miten elät, millä syöt ja miten maksat lainoistasi korot. Ja pitäisikö sinut ylimalkaan ottaa tosissaan, sinut, joka heinuu anonyyminä keksittyjen nimien takana.
Hei halloo!ei kai toi sulle ollut tuo kuittailu vaan nimimerkille purjehdus, jonka käsitys perusmatkapurjehtijan mailimäärästä oli kaukana totuudesta.
- saattaa olla
jani kirjoitti:
ei kai toi sulle ollut tuo kuittailu vaan nimimerkille purjehdus, jonka käsitys perusmatkapurjehtijan mailimäärästä oli kaukana totuudesta.
Saattaa olla. Se vaan on jotenkin mennyt mun kommenttiin/kirjoitukseen.
- Malla
kippari kirjoitti:
Joo just noin. Kukaan ei voi seilata vuodessa enempää kin Esa Kalervo. Jokuhan voisi vaikka vuosittain julkaista mainitun hemmon mailimäärän, ettei sitten tietämättömät lähde liikaa seilaamaan.
kiva kun on tällainen huippuasiantuntijoiden palsta missä saa tietoa mm. sallituista mailimääristä.Totta, kukaan ei vi seilata enepää kuin Esa Kalervo, koska Esa on jumala.
- rannikkolaivuri
Jop, jop kirjoitti:
Tuo nyt on mahdollista vain nettikskusteluissa. Käytännössä mahdotonta, sillä jos ajattelee esim viime kesää, niin amamttiseilaajatkaan ei ole saanut vastaavaa. EIkä saa muutenkaan.
Suomen toinen täys'aikaisista purjehduksenopettajista Esa Kalervo seilaa toukokuusta syyskuhun joka päivä, eikä saa tuolta mailikasaa vuodessa.
Että joo, pasukkaa, pasukkaa... Nettiseilaaja Heh!mitä rantarosvoja täällä nyt oikein taas huutelee?
itse olen reissannut kesäloman lomarahat vapaana yhdistelmällä alle 30 jalkaisella paatilla toista tuhatta mailia kesälomassa parin alle kouluikäisen lapsen kanssa.
jos on vaikka vähän isomman veneen omistava peruskoulunopettaja talous ja seilaa koko kesäloman plus viikonloppuja, niin miten tuo nyt niin mahdotonta on.
vähän isommalla veneellä esimerkiksi kööpenhaminaan purjehtimisessa kestää 4-5 päivää ja maileja tulee enemmän, mitä hesasta ahvenenmaalle ja takas. ajatelkaa nyt pikku sielut vähän laajemmin, kun omaan napaan perustuvalla kokemuspohjalla. voihan pursimies olla vaikka menestyvän yksityisyrityksen omistava patruuna, joka ajelee 50 jalkaisella laivallaan pitkin ja poikin. - Johannes Hirvonen
kippari kirjoitti:
Joo just noin. Kukaan ei voi seilata vuodessa enempää kin Esa Kalervo. Jokuhan voisi vaikka vuosittain julkaista mainitun hemmon mailimäärän, ettei sitten tietämättömät lähde liikaa seilaamaan.
kiva kun on tällainen huippuasiantuntijoiden palsta missä saa tietoa mm. sallituista mailimääristä.Käsitin ainakin itse että kyseessä olisi ollut vertaus ammattimaisesti purjehtija ja ei ammattimaisesti purjehtijan mailimääristä, ei sallituista maileista.
Paljon on nuo terassiseilaajat purjehtineet, jotka sitten omien mahdottomien 'kalajuttujen' ansiosta saa niidenkin mailimäärille hymyt suupieliin moottorivenemiehiltä, jotka ihan oikeasti purjehtivat.
Nämä nimettömät ja mailinielijät ovat yleensä aika harvinainen näky ylimalkaan missään jossa ihan oikeet purjehtijat ovat, joten mikäköhän on niiden hemmojen sijainti noin ylimalkaan kun sesonkia on? Ja missä sitä purjehditaan? Varmaankin kuuluvat siihen mastonulkoiluttaja kaartiin joka purjehtii vain netissä tai puheissa. Piilossa kun pysyvät nimineen (tarkoitan veneen nimiä, sillä jos maileja tulee kotimaassa 3000 niin vene näkyy kyllä). - Jeppe
Johannes Hirvonen kirjoitti:
Käsitin ainakin itse että kyseessä olisi ollut vertaus ammattimaisesti purjehtija ja ei ammattimaisesti purjehtijan mailimääristä, ei sallituista maileista.
Paljon on nuo terassiseilaajat purjehtineet, jotka sitten omien mahdottomien 'kalajuttujen' ansiosta saa niidenkin mailimäärille hymyt suupieliin moottorivenemiehiltä, jotka ihan oikeasti purjehtivat.
Nämä nimettömät ja mailinielijät ovat yleensä aika harvinainen näky ylimalkaan missään jossa ihan oikeet purjehtijat ovat, joten mikäköhän on niiden hemmojen sijainti noin ylimalkaan kun sesonkia on? Ja missä sitä purjehditaan? Varmaankin kuuluvat siihen mastonulkoiluttaja kaartiin joka purjehtii vain netissä tai puheissa. Piilossa kun pysyvät nimineen (tarkoitan veneen nimiä, sillä jos maileja tulee kotimaassa 3000 niin vene näkyy kyllä).sanomattakin on selvää, että jos tulee paljon maileja (minulle ei tule), niin todennäköisesti tällaiseen veneilijään ei törmää keskellä parasta kautta meidän rannikkoränneistä - pitää mennä kauemmaksi etsimään :o)
- Johannes Hirvonen
Jeppe kirjoitti:
sanomattakin on selvää, että jos tulee paljon maileja (minulle ei tule), niin todennäköisesti tällaiseen veneilijään ei törmää keskellä parasta kautta meidän rannikkoränneistä - pitää mennä kauemmaksi etsimään :o)
Kyllä ymmärsin, mutta et taida nyt iha itse oivaltaa. jos joku seilaa tuollaiset 3000-4000 mailia per vuosi, niin joku (pursiseuralainen) sen tuntee tai ainakin veneen tuntee, joten jatkuva tuollainen Mr. Aktiivitonnimaili ei jää huomioimatta. Pueet kulkee vaikka ei itse paljon puhuisikaan, mikä tässä ei pidä paikkaansa.
Voisiko ko. SuurSeilori vaikka kertoa purjenumeronsa? Tuskin, sillä silloinhan salat paljastuu, ja onkin siksi hellppoa keksiä syytä jos toista että ei purjenumeroa anna. Selityksiä löytyy aina. Ja nimimwerkkian taakse piiloutuneita seiloreita, joiden mailimäärä on aina suurempoi kuin niiden jotka nimellään kirjoittavat. Kummallista :) - jani
rannikkolaivuri kirjoitti:
mitä rantarosvoja täällä nyt oikein taas huutelee?
itse olen reissannut kesäloman lomarahat vapaana yhdistelmällä alle 30 jalkaisella paatilla toista tuhatta mailia kesälomassa parin alle kouluikäisen lapsen kanssa.
jos on vaikka vähän isomman veneen omistava peruskoulunopettaja talous ja seilaa koko kesäloman plus viikonloppuja, niin miten tuo nyt niin mahdotonta on.
vähän isommalla veneellä esimerkiksi kööpenhaminaan purjehtimisessa kestää 4-5 päivää ja maileja tulee enemmän, mitä hesasta ahvenenmaalle ja takas. ajatelkaa nyt pikku sielut vähän laajemmin, kun omaan napaan perustuvalla kokemuspohjalla. voihan pursimies olla vaikka menestyvän yksityisyrityksen omistava patruuna, joka ajelee 50 jalkaisella laivallaan pitkin ja poikin."Eipä toi tosiaan niin ihmeellistä ole. Mailit,tutkinnot ja purjehdusalueet aika tavanomaisia. Veneet tosin aika pieniä. Tässä porukassa tuo on tietysti paljon."
Ei todellakaan mahdotonta. Kyllä mullakin tulee perheen kanssa ja 27-jalkaisella yli tuhat mailia kesässä, MUTTA tämä hemmo meinaa että ollakseen "tavanomainen purjehtija" pitäisi tulla se 3000 mailia ja vielä viisi kesää peräkkäin. Se on paljon ja eikä todellakaan tavanomaista vaan kunnioitettava suoritus jos noin paljon purjehtii viisi kautta peräkkäin. - Jeppe
Johannes Hirvonen kirjoitti:
Kyllä ymmärsin, mutta et taida nyt iha itse oivaltaa. jos joku seilaa tuollaiset 3000-4000 mailia per vuosi, niin joku (pursiseuralainen) sen tuntee tai ainakin veneen tuntee, joten jatkuva tuollainen Mr. Aktiivitonnimaili ei jää huomioimatta. Pueet kulkee vaikka ei itse paljon puhuisikaan, mikä tässä ei pidä paikkaansa.
Voisiko ko. SuurSeilori vaikka kertoa purjenumeronsa? Tuskin, sillä silloinhan salat paljastuu, ja onkin siksi hellppoa keksiä syytä jos toista että ei purjenumeroa anna. Selityksiä löytyy aina. Ja nimimwerkkian taakse piiloutuneita seiloreita, joiden mailimäärä on aina suurempoi kuin niiden jotka nimellään kirjoittavat. Kummallista :)olit oikeassa, en ymmärtänyt mitä tarkoitit. tuossa puskaradiossa on kyllä pointti.
- Jeppe
jani kirjoitti:
"Eipä toi tosiaan niin ihmeellistä ole. Mailit,tutkinnot ja purjehdusalueet aika tavanomaisia. Veneet tosin aika pieniä. Tässä porukassa tuo on tietysti paljon."
Ei todellakaan mahdotonta. Kyllä mullakin tulee perheen kanssa ja 27-jalkaisella yli tuhat mailia kesässä, MUTTA tämä hemmo meinaa että ollakseen "tavanomainen purjehtija" pitäisi tulla se 3000 mailia ja vielä viisi kesää peräkkäin. Se on paljon ja eikä todellakaan tavanomaista vaan kunnioitettava suoritus jos noin paljon purjehtii viisi kautta peräkkäin.siis minä en niin ymmärtänyt, että pursimiehen mielesetä TAVANOMAISELLE purjehtijalle tulisi tulla 3000 mailia. hän käsittääkseni totesi, että hänelle tulee nuo mailit. viestistä jäi se mielikuva, että hän olettaa TÄLLÄ PALSTALLA kirjoittelevien seilaavan vähemmän.
voi tosin olla, että olen taas :o) ymmärtänyt jotain väärin. hieman ylempänä näin pääsi käymään (minkäs sille voi, jos on luonteeltaan tohottaja, toimii ennen kun kerkeää ajatellakaan) - jani
Jeppe kirjoitti:
siis minä en niin ymmärtänyt, että pursimiehen mielesetä TAVANOMAISELLE purjehtijalle tulisi tulla 3000 mailia. hän käsittääkseni totesi, että hänelle tulee nuo mailit. viestistä jäi se mielikuva, että hän olettaa TÄLLÄ PALSTALLA kirjoittelevien seilaavan vähemmän.
voi tosin olla, että olen taas :o) ymmärtänyt jotain väärin. hieman ylempänä näin pääsi käymään (minkäs sille voi, jos on luonteeltaan tohottaja, toimii ennen kun kerkeää ajatellakaan)"Eipä toi tosiaan niin ihmeellistä ole. Mailit,tutkinnot ja purjehdusalueet aika tavanomaisia..."
kyllä tuosta saa aika selkeästi käsityksen että "purjehtijalle" ko. mailimäärä oli tavanomainen. - Viki
jani kirjoitti:
"Eipä toi tosiaan niin ihmeellistä ole. Mailit,tutkinnot ja purjehdusalueet aika tavanomaisia..."
kyllä tuosta saa aika selkeästi käsityksen että "purjehtijalle" ko. mailimäärä oli tavanomainen.Ymmärsit varmaankin oikein. Ne olivat hänelle tavanomaisia.
Tässä on nyt suomalaisen kateuden paikka, ei perskale vaikka on puolen megamummon paatti, mutta kun ei ehdi seilaamaan! Vapaa-aika liiettynä jonkunlaisen tulo/omaisuustasoon on nykyisin nimittäin harvinaisempi luonnonvara kuin se nappula, jonka autuaaksi tekevään vaikutukseen monet uskovat.
Pirunko väliä sillä on kuinka paljon kukakin seilaa? Meitä on niin moneksi. Jos tykkää avomerihommasta, niin maileja kertyy ihan eri tavalla kuin saariston koluajalle. Pari vuorokautta syssyyn ja siinä on viikon parin mailit rantareittejä purjehtivalle perheelle.
So what? - JHK
Viki kirjoitti:
Ymmärsit varmaankin oikein. Ne olivat hänelle tavanomaisia.
Tässä on nyt suomalaisen kateuden paikka, ei perskale vaikka on puolen megamummon paatti, mutta kun ei ehdi seilaamaan! Vapaa-aika liiettynä jonkunlaisen tulo/omaisuustasoon on nykyisin nimittäin harvinaisempi luonnonvara kuin se nappula, jonka autuaaksi tekevään vaikutukseen monet uskovat.
Pirunko väliä sillä on kuinka paljon kukakin seilaa? Meitä on niin moneksi. Jos tykkää avomerihommasta, niin maileja kertyy ihan eri tavalla kuin saariston koluajalle. Pari vuorokautta syssyyn ja siinä on viikon parin mailit rantareittejä purjehtivalle perheelle.
So what?Jos vaan olisikin niin, vaan ei ole. Nimittäin jos osakin siitä 'avomerihemmoista' olisi todella avomerellä seilaamassa mitä sanovat, niin jo olisi maileja mittarissa, mutta kun ei ole. Jos olisi joku tietty paatti joka siellä koko ajan heiluu, niin tulisi tutuksi mulle työn kautta, mutta kun ei ole näin. Paitsi mitä nyt muutama vene joka avomerikisoja seilaa, niin on tullut tutuksi kun koko ajan harjoittelee ja heittää sen 4000 mailia vuodessa, mutta ne onkin merellä ´koko ajna ja siis on tullut sen takia tutuksi. Yksikään privaattivene ei ole. Luulen että puhutut mailit on kertasuorituksia ja tykäisykä, ja siitä tehty sitten jokavuotinen totuus jota juistaa täällä.
Tuolla joku mainitsi, että olisi kiva jos sen verran tulisi seilaaja ulos että ilmoittaisi purjenumeronsa, niin ei tarvii kinata. Tuolla mailimäärällä se tunnistettaisiin. Mutta ei ole esiin tullut ;) Ja eikä tule!
Ja vastaukseksi sulle kysymykseen: "Mitä väliä sillä on kuinka paljon seilaa?"
On ja ei ole väliä, sillä jos joku niistä maileista täällä juttelee, niin silloin on niistä SILLE väliä, ja silloin niitä saa myös kommentoida!
Ihan vaan tiedoksi. - Viki
JHK kirjoitti:
Jos vaan olisikin niin, vaan ei ole. Nimittäin jos osakin siitä 'avomerihemmoista' olisi todella avomerellä seilaamassa mitä sanovat, niin jo olisi maileja mittarissa, mutta kun ei ole. Jos olisi joku tietty paatti joka siellä koko ajan heiluu, niin tulisi tutuksi mulle työn kautta, mutta kun ei ole näin. Paitsi mitä nyt muutama vene joka avomerikisoja seilaa, niin on tullut tutuksi kun koko ajan harjoittelee ja heittää sen 4000 mailia vuodessa, mutta ne onkin merellä ´koko ajna ja siis on tullut sen takia tutuksi. Yksikään privaattivene ei ole. Luulen että puhutut mailit on kertasuorituksia ja tykäisykä, ja siitä tehty sitten jokavuotinen totuus jota juistaa täällä.
Tuolla joku mainitsi, että olisi kiva jos sen verran tulisi seilaaja ulos että ilmoittaisi purjenumeronsa, niin ei tarvii kinata. Tuolla mailimäärällä se tunnistettaisiin. Mutta ei ole esiin tullut ;) Ja eikä tule!
Ja vastaukseksi sulle kysymykseen: "Mitä väliä sillä on kuinka paljon seilaa?"
On ja ei ole väliä, sillä jos joku niistä maileista täällä juttelee, niin silloin on niistä SILLE väliä, ja silloin niitä saa myös kommentoida!
Ihan vaan tiedoksi.Mikä lie ammatti, jossa pystyy havainnoimaan paljon seilaavia pursia?
- merivartija? ei koska Itämerellä riittää lääniä, ei tarvitse kuin kerran tullata ulos tai ilmoittaa Ruottiin lähtö, toisen kerran paluu
- laivalla töissä? Ei varmaankaan, porauslautan messipoikana tarkkaillaan aika suppeaa merialuetta ja Väinänmeren sekä itärannan koluajat jäävät vaille huomiota.
En usko, että kukaan ulkopuolinen kiinnitti huomiota veneeseemme niinä kesinä kun seilattiin paljon. Göta-kanavalla tapasi satunnaisia suomalaisia, Tanskassa ja Itämeren eteläreunalla sitten ei paljon tuttuja näkynyt. Kuuden viikon keikka, pari tuhatta mailia, viikonloppupurjehdukset päälle.
Niin, on sillä minulle väliä, paljonko maileja kertyy. Mutta sitä en ymmärrä miten sillä voi olla jollekulle muulle merkitystä, paljonko minä kykenen purjehtimaan. Eikä sillä ole minulle mitään merkitystä, paljonko JHK haluaa purjehtia.
Sitä minä tarkoitin tuolla "pirunko väliä" lausahduksella, että purjehdus on monimuotoinen harrastus, turha on vertailla saaristoa koluavan perhepurjehtijan mökinkorvikeveneen mailimääriä avomeripurjehtijan maileihin. Lokin trippi on ihan väärä mittari harrastuksen aktiivisuudesta.
- paitsi
bavarialla, kylpyammekin purjehtii paremmin
- bavaristi
omani tuntuu kulkevan aivan riittävästi siihen tarkoitukseen, mihin on ostettu. tosin voisihan sillä kisoihinkin lähteä, onhan sillä pärjätty euroopan IMS kisoissa 670 luokassa erittäin hyvin.
- Necesse
Moro,
terveiset taalta Barbadokselta.
Meidan matkasta loytyy kuvia sivulta www.ruotsalainen.net ja sielta Necessen matka.
Kylla taalla kaiken kokoisia veneita nakee. Meidan paatti on varmaan pienimmasta paasta. tarkeinta on veneen kunto ja sen varusteet. - Jonne
Muistaakseni H-veneellä nyt ainakin Atlantti on ylitetty, mutta palloa ei vissiin kierretty (vai?). Mutta ainakin folkkarilla ollaan seilattu Australiaan, joten uskoisin silloin myös maapallon kierretyn, koska ainoa 'viisas' (lue ns. helppo) tapa kiertää maapallo on mennä myötäpäivään.
- Jeppe
joo, h-veneellä atlantin ylittänyt taisi olla ammattilainen. muistaakseni oli pulisen tusinaa kertaa mennyt lätäkön yli ennen h-veneellä menoa. matkalla taisi kaatua mastokin kerran etustaakin pettäessä...
http://www.h-boot.de/
- JHK
En voinut 'hierarkian päättymisen' vuoksi enää jatkaa, vaan piti aloittaa uusi.
Onhan niitä ammatteja, Viki hyvä, joissa vähän kikaroidaan ja katselaan ja purjenumeroitakin ylös laiettaan, mikäli kovin liikkuu ulkorannikoilla ja avovesilla niin kuin jatkuvalla syötöllä. Ja vuodesta tiseen. Etkös sitä tiennyt? Jos et, niin nyt tiedät :)
Niin että jos pukkaa maileja 4000 vuodessa jota ei kotivresillä seilaamalla duunari saa, niin jo varmasti 4 vuoden kuluttua sellainen vene on tiedossa. Ihan varmaan on.
Ei minulla olen merkitystä mailen kanssa, ja siksi en ole edes niitä esille tuonut. Tuon esille vain sen mistä haluan keskustela, en sitä mistä en halua jutella.
" Eikä sillä ole minulle mitään merkitystä, paljonko JHK haluaa purjehtia. "
- Käsittääkseni en ole koko asiaa edes kirjoitusesani ottanut esille, joten tuo on omaa mielikuvitusta ja päätelmää.
Edelleenkin väistit purjenumeroasian?
"...turha on vertailla saaristoa koluavan perhepurjehtijan mökinkorvikeveneen mailimääriä avomeripurjehtijan maileihin."
- Sitähän juuri teet, minä en. Kyseealaistin vaan asiasi. En siis vertailut!
" Lokin trippi on ihan väärä mittari harrastuksen aktiivisuudesta"
- Samaa kirjoittamisellani olen viestinyt kera pienen sarkasmin, varsinkin kun asioita voidaan verifioida ja yleensä ne jää sitten kuitenkin väittävän tahon ansiosta verifioimatta, tässä tapauksessa sinun, koska et siihen kykene. Ja puheethan suurista 3-4 tuhannen mailien matkoista ovatkin vai haaveita kaunihita ;) Yksi niistä vinksahtaneista löytyy täältä:
http://www.yrvind.com/
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1975948Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442817- 442287
- 932029
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382001Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291385- 761352
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2831303Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131277Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j41217