Uudenaikainen ilmastointilaite kerrostaloon

Asumme pohjakerroksessa. Yläkerran naapurista on tullut monta vuotta jo meille tupakansavua, ja nyt olen valmis tekemään melkein mitä vaan, että saadaan savu pois. Olen paikantanut ainakin 7 eri kohtaa eri huoneissa, joista tupakansavu tulee erilaisista koloista läpi, usein kovalla paineella. On käytännössä mahdotonta tukkia kaikkia koloja eli tukkiminen ei ole ratkaisu (paljon olen jo tukkinut). Sisäänottoaukkojen avaaminen meillä tai yläkerran naapurilla ei ole ratkaisu, mm. koska ennemmin tai myöhemmin niitä kuitenkin avataan tai suljetaan niin, että savua tulee paineella alas meidän asuntoon. Tuota on jo koitettu monta kertaa.

Näkisin yhtenä mielenkiintoisena ratkaisuna sellaisen, että meidän asuntoon asennettaisiin jonkinlainen koneellinen ilmansisäänottolaite. Tämä laite imisi sisään ilmaa sitä suuremmalla voimalla, mitä huonompilaatuinen sisäilma on. Lisäksi laite lämmittäisi ilmaa talvella niin, että laitteesta ei aiheutuisi kylmää viimaa sisälle. Lisäksi laite pitäisi huolen siitä, että sisään tulee niin suurella paineella ilmaa, että meidän asunnossa olisi ylipaine verrattuna yläkerran asuntoon, jolloin ilma menisi meiltä heille eikä heiltä meille. Onko tällaista laitetta olemassa, ja saako tällaisen asentaa kerrostaloon (pohjakerrokseen) asuntoon?

Lisäksi meillä on myös lieden poistohormi aivan toivoton. Talon yleinen poistohormin imumoottori on muistaakseni pari kertaa päivässä jonkin aikaa päällä. Muun aikaa (ja aina muutenkin), jos kokeilee kädellä kuinka paljon lieden poistohormi imee, niin virtaus on lähes nolla. Heti jos paistaa jotakin, niin asunnossa on ihan hirveä käry eikä sille mahda mitään. Ainoa apu tässä tilanteessa on pitkään tuulettaa ikkunat auki.

Asunnossamme on neljä poistoaukkoa: kylpyhuoneessa, saunassa, lieden yläpuolella ja olohuoneessa. Erityisen paljoa nuo eivät mielestäni ime, ja jos imisivät, niin silloinhan se imu imisi myös yläkerran naapurista entistä enemmän tupakansavua meille. Tupakansavuun lieden aktiivihiilisuodatin ei varmasti auttaisi mitään, koska savua tulee laajasti eri huoneiden katoista, mutta tähän yhtälöön etsin ratkaisua lisäksi myös siis liesituulettimen suodatuksen kautta. Joskaan liesituuletinta ei tässä kerrostalossa saa asentaa (ellei sulje liesihormia ja rakenna keittiön katon rajaan uutta imuaukkoa).

Mikä neuvoksi? Rahaakin tässä vaiheessa olen valmis laittamaan asian korjaamiseksi.

4

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiylipainetta

.
      "Sekoittaako ilmanvaihtolaite kerrostalossa muuta ilmanvaihtoa?

Tuloilmalaitteet eivät sekoita rakennusten alkuperäistä ilmanvaihtoa. Kerrostaloissa ja kaikissa muissakin rakennuksissa edellytetään, että tuloilmalaite ei saa aiheuttaa ylipainetta huoneistoon. Kaikki Mobair-tuotteet onkin suunniteltu niin, ettei ylipainetta synny missään olosuhteissa ja viranomaiset ovat hyväksyneet ratkaisun."

• VitsikäsAloitus

Tupakansavu ei liiku alaspäin.

• vitsi_olet_koko_mies

Sinulla ei hissi mene ylöspäin. Ainakaan vintille asti. Niinpä siellä vintillä on myös lamput pimeänä, matot rutussa, purut kosteina ja inkkarit pudonneet kanootista.

Kerrostalossa noin pääsääntöisesti jos ilmaa pukkaa kämppään muista asunnoista, niin vika löytyy peilistä. Röökiroopella on tod. näk. ikkuna tai parvekkeen ovi auki = ei alipainetta kämpässänsä. Narisija puolestaan on sulkenut/teipannut umpeen kaikki korvausilmaventtiilit, tiivistänyt ikkunat oikein kunnolla -> koneellinen poisto vetää kämppään reippaan alipaineen ja kiskoo ilmaa a) porrashuoneesta b) rakennevuotojen kautta naapurihuoneistoista.

• Tämä teoria on ymmärrettävä, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen. En usko, että on realistista ratkaista asia avaamalla/sulkemalla röökaajan ikkuna/parvekkeen ovi. Alipainehan röökajan kämppään pitäisi saada, mutta toisaalta ko. kämpän tuulettaminen myös poistaa savua (jolloin meille tulevan savun määrä osaltaan vähenee).

Nyt kun on talvi, niin tilanne on väistämättä eri kuin kesällä. Sekä meillä että röökaajalla on luultavasti eri asennossa korvausilmaventtiilit. Mutta ongelma on myös kesäaikaan kun meidän korvausilmat on täysillä auki, silloinkin, vaikka isännöitsijä olisi juuri mennyt naapuriin laittamaan myös sieltä venttiilit oikein.

Meillä on (onneksi) ulko-ovi (tai niitä on 2 kpl) suoraan ulos eli ei ovea porrashuoneeseen. Ikkunat meillä on tiivistetty käsittääkseni aika hyvin, tämä toimenpide tehtiin jokin aika sitten kaikkiin asuntoihin (ei liittynyt tähän tupakansavuun mitenkään).

Rakennevuotojen kautta nimenomaan savu meille ylänaapurilta tulee. Me emme voi puolen tunnin välein optimoida venttiileitä sekä meillä että naapurilla sen mukaan miten kukin esim. availee väliaikaisesti ikkunoita muuttaen paineet. Korvausilmaventtiilit eivät yksinkertaisesti voi ratkaista asiaa, varsinkin kun ottaa huomioon veto- ja kylmyysongelman talvella. Tätä on kokeiltu jo monta vuotta sähköpattereiden lämmityksen kera. Kun savu tulee meille (ja se tulee usein monta kertaa päivässä), niin se jää pitkäksi aikaa vaihtelevasti eri huoneisiin eri aikoina tuuletuksesta huolimatta.

Kiitos paljon nimimerkille eiylipainetta, otan selvää nyt tuosta Mobairista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe