Miksi seniorit käy

työttömätnuoret.R.Y

töissä eivätkä anna nuoremmille tilaa työmarkkinoilla. Onko se rahan puute? Eikö harrastustoiminta olisi parempi kuin "tykkään töistäni 100 vuotiaaksi asti".

58

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äänestämäsi valtio vaatii jatkamaan -> 68v.
      H.

      • Vaatikoon mitä vaatii! Ratkaisu on yksinkertainen. Kävelee esimiehensä luokse ja todistajien läsnä ollessa osoittaa seinäkalenterista viimeisen työpäivänsä. Varminta tietysti antaa eroilmoitus kirjallisena ottaen huomioon irtisanoutumisaika.

        Jos haluaa olla ahne ja ilkeä niin järjestää tilanteen siten, että työsopimus PURETAAN ilman perusteita työnantajan toimesta. Mahdollisuus ilman ennakkosopimusta saada "kultainen mononkuva" takamukseen.

        Erään kaverini syynä työssä roikkumiseen olivat ilmeisen inhottavat kotiolot. Pakkoeläköitymisen jälkeen kitui hengissä pari vuotta.


      • flegu kirjoitti:

        Vaatikoon mitä vaatii! Ratkaisu on yksinkertainen. Kävelee esimiehensä luokse ja todistajien läsnä ollessa osoittaa seinäkalenterista viimeisen työpäivänsä. Varminta tietysti antaa eroilmoitus kirjallisena ottaen huomioon irtisanoutumisaika.

        Jos haluaa olla ahne ja ilkeä niin järjestää tilanteen siten, että työsopimus PURETAAN ilman perusteita työnantajan toimesta. Mahdollisuus ilman ennakkosopimusta saada "kultainen mononkuva" takamukseen.

        Erään kaverini syynä työssä roikkumiseen olivat ilmeisen inhottavat kotiolot. Pakkoeläköitymisen jälkeen kitui hengissä pari vuotta.

        "flegu"

        Ruuna-Mirjami...
        teevee...

        Minä tein noin.
        2009 alle-kirjoitin sopimuksen kultaisesta erosta.
        Siksi saatoin nauttia ensimmäiset 2v. huolettomasti.
        2010 alkaen.
        Ihan kuin Portugalissa olisin ollut.
        Kunnes eläke alkoi juosta.
        Nythän valtiomme on alkanut suhtautua "sota-syyllisiin" kuin ennen.
        Paitsi että taitaa tehdä lakeja taannehtiville.
        Enää ei siis muutakaan kunniaa.

        H.


    • siilimuori3

      Just ja joo. Jokainehan päättää työurastaan itse. Jos haluaa olla töissä 68-vuotiaaksi niin siitä vaan.Eläkeikää nostetaan etteivat vanhat ja kokeneet pääse eläkkeelle puhumattakaan että päästettäisiin varhaiseläkeelle. Katsos kun me seniorityöntekijät olemme kultakimpaleita näille työnantajille. Liian varhainen eläkeelle pääsy maksaa maltaita työnantajalle. Sitä paitsi moni on suunnitellut elämänsä siten että siihe tarvitaan rahaa siihen asti kun vanhuuseläke kilahtaa. Eläkeläinenkään nääs kun ei pärhjää iliman rahhoo.

      • Psykoterapeutitar

        Pöh! Mitä ihmeen kokemusta vanhalla työntekijällä on, millä nykyisin on jotain arvoa? Kultakimpaleita!! Todellakin! Pitkine lomineen ja korkeampien liksoineen.
        Mihin ihmeelliseen se eläkeläinen niitä rahoja tarvitsee?


      • Kuha.höpötät
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Pöh! Mitä ihmeen kokemusta vanhalla työntekijällä on, millä nykyisin on jotain arvoa? Kultakimpaleita!! Todellakin! Pitkine lomineen ja korkeampien liksoineen.
        Mihin ihmeelliseen se eläkeläinen niitä rahoja tarvitsee?

        Omituinen kysymys!

        Mihis ihminen nyt yleensä rahaa tarvitsee? Etkö sinä käytä rahaa mihinkään. Kerro ihmeessä miten pärjäilet!


      • Psykoterapeutitar

        Eläkerahoja käyttelen esimerkiksi asuntovelan lyhentämiseen ja muihin ihan normaaleihin menoihin ja pärjäilen sillä mitä on. Tulot pienee, niin menotkin pienenee! Yksinkertaista!


      • isotappiht
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Pöh! Mitä ihmeen kokemusta vanhalla työntekijällä on, millä nykyisin on jotain arvoa? Kultakimpaleita!! Todellakin! Pitkine lomineen ja korkeampien liksoineen.
        Mihin ihmeelliseen se eläkeläinen niitä rahoja tarvitsee?

        Nooh, itsehän ehdotit harjoittelijana itseäsi pomosi paikalle mutta sut naurettiin pellolle.

        Kannattais ottaa opiksi vai oletko niin tyhmä ettet tajua.


      • Psykoterapeutitar

        Tyhmä olen, kun en oppia tajua! Eikä sitä muutenkaan enää tarvitse mitään oppia, jos jotain oppia tarvitsee, niin se on sitä täytettä tyhjyyteen vain.
        Pomonakin olen ollut ja oikein koulutuksella, enkä pelkällä nimityksellä. Että senkin puolen työelämästä kyllä tiedän!


    • Olen ihmetellyt samaa. Oliskohan kyse kekkossyndroomasta? Omasta korvaamattomuuden tunteesta? Tuossa vaiheessa tulisi työnantajan vetää oikeat johtopäätökset ja tehdä ratkaisu.

      • siilimuori3

        Eikös työnantajalle tule siis oikeasti kalliiksi päästää työntekijänsä liian varhain eläkkeelle? Jos ei niin miksi vastustavat varhaiseläkepyyntöjä? Moni haluaisi mut ei päästetä. Ei se aina ole työntekijästä kiinni.


      • Ttimon
        siilimuori3 kirjoitti:

        Eikös työnantajalle tule siis oikeasti kalliiksi päästää työntekijänsä liian varhain eläkkeelle? Jos ei niin miksi vastustavat varhaiseläkepyyntöjä? Moni haluaisi mut ei päästetä. Ei se aina ole työntekijästä kiinni.

        ei itse kannata millekään varhennetulle mennä, sairauseläke eri asia.


      • siilimuori3
        Ttimon kirjoitti:

        ei itse kannata millekään varhennetulle mennä, sairauseläke eri asia.

        Miksei kannata, taloudellisestiko?


      • siilimuori3 kirjoitti:

        Eikös työnantajalle tule siis oikeasti kalliiksi päästää työntekijänsä liian varhain eläkkeelle? Jos ei niin miksi vastustavat varhaiseläkepyyntöjä? Moni haluaisi mut ei päästetä. Ei se aina ole työntekijästä kiinni.

        Miksi aina vain eläkkeelle? Jos kerran on hinku pois töistä niin se on hyvin yksinkertainen tapahtuma. Tuskin tarvitsee selittää. Eikä tule työnantajalle kalliiksi jos se tapahtuu "tavanomaisesti" eikä ylempänä kuvaamani menetelmän mukaisesti. Mutta eläkkeestä ei ole kyse.

        Tietysti loppupeleissä eli viimein eläkeikään päästyä se näkyy pienenä eläkkeenä.
        Oma eläkkeeni on yli 30% työn lopettamishetken tuloista mutta nämä asiathan ovat selvitettävissä ennalta.
        Onneksi vaimoni tukee yhteistalouttamme yli 900€:n nettoeläkkeellä.


    • mimmimum-mi

      Olisin hyvin voinut jatkaa työssäni....jos olisin halunnut....jäin 58vee pois .. eläkkeelle.
      Kuulin usein ikäviä huomautuksia työkaveristani... joka jatkoi muutaman vuoden sen jälkeen kun olisi päässyt eläkkeelle...

      • siilimuori3

        Olikos sun virallinen eläkeikä 58v?


      • mimmimum-mi
        siilimuori3 kirjoitti:

        Olikos sun virallinen eläkeikä 58v?

        Kyllä... jäin työeläkkeelle...työsopimus edellytti .. seuraavaksi se nousikin 60...sitten heti perään 62v....


      • eppu2
        mimmimum-mi kirjoitti:

        Kyllä... jäin työeläkkeelle...työsopimus edellytti .. seuraavaksi se nousikin 60...sitten heti perään 62v....

        Mulla oli aikoinaan 57, mutta, kun ammatilliset eläkeiät poistettiin, niin sitten se olikin 60v 10kk, missä iässä sitten jäin.
        Kyllä työtä olisi ja toiset tekivätkin eläkkeellä ollessaan.


    • työssä_60_plus

      Mitä tämä tämmöinen "nuoremmille tilaa" -vouhotus oikein on? Vanhempien ihmisten itse ylläpitämää ikärasismia? Omien kykyjen vähättelyä? Mukavuudenhalua ja laiskuutta?

      Itse koulutan paraikaa itselleni seuraajaa talon sisältä, hän on ollut yhtiössä minua useita vuosia kauemmin, vaikka onkin paljon minua nuorempi. Joutunut olemaan toisen osaston töissä, kun meillä ei ole ollut hänelle töitä osoittaa. Toistuvasti sairaana enkä ole aivan varma tuosta työmotivaatiostakaan. Vaatii erittäin paljon holhousta ja tukea, ilmeisesti usko omaan oppimiskykyyn on hukassa.

      Tällä halusin sanoa vain, ettei vanha työntekijä automaattisesti ole muutoshaluton ja seniili ja nuori se vireämpi ja jaksavampi.

    • mullameneelujaa

      Päivääkään en ole rehellistä työtä tehnyt, mutta ikäni olen ollut Kommunistisen Puolueen jäsen!

    • TuireK

      Ihmisellä täytyy olla vapaus valita tekeekö töitä vai elääkö toisen kustannuksella. Holhoamiset ja avustukset pois.

      • eppu2

        Miten elää toisten kustannuksella, jos ´avustukset pois.´
        Ei kai kaikilla halukkailla ole yksityistä elättäjää.


      • att2
        eppu2 kirjoitti:

        Miten elää toisten kustannuksella, jos ´avustukset pois.´
        Ei kai kaikilla halukkailla ole yksityistä elättäjää.

        eppu2

        Sairaudessa täytyy lopettaa työ, kuolema elämän lopettaa.

        Puolestani voi kaikki avustukset lopettaa sen mitä ei itse ole tienannut.

        Suomi ei koskaan saa taloutta kuntoon elättämällä rikkaita. Täytyy olla solidaarisuus kaikessa taloudessa myös eläkkeellä sitä ei veroparatiisissa Suomessa ole, Suomen systeemi on pahempi kuin Kreikan juuri nyt.

        Ruotsin mallia ei voi ottaa ensin täytyy korjata omat.


      • Itse666
        att2 kirjoitti:

        eppu2

        Sairaudessa täytyy lopettaa työ, kuolema elämän lopettaa.

        Puolestani voi kaikki avustukset lopettaa sen mitä ei itse ole tienannut.

        Suomi ei koskaan saa taloutta kuntoon elättämällä rikkaita. Täytyy olla solidaarisuus kaikessa taloudessa myös eläkkeellä sitä ei veroparatiisissa Suomessa ole, Suomen systeemi on pahempi kuin Kreikan juuri nyt.

        Ruotsin mallia ei voi ottaa ensin täytyy korjata omat.

        Rikkaat elättävät lurjukset täällä. Köyhät eivät elätä ketään. Höriset aivan käsittämättömiä.


      • att2
        Itse666 kirjoitti:

        Rikkaat elättävät lurjukset täällä. Köyhät eivät elätä ketään. Höriset aivan käsittämättömiä.

        Ilman köyhiä ei olisi rikkaita näin kaikissa maissa.


    • hytinäx1

      Voihan se hyvinkin olla taloudellinen tilanne joka päättää jääkö koko tai puoli eläkkeelle 60 vai 65 vai 68 vuotiaana. Ehkäpä monet eivät ole saaneet tarpeeksi eläkekertymää kasaan, monet naisethan ovat olleet vielä 70-80 luvullakin kotiäiteinä ja ehkä vasta nelikymppisinä saaneet puolipäivä työn.

      • Kotiäiti status kertoo ko. henkilön olevan, tai ainakin olleen avioliitossa, yleensä.
        Silloinhan on kyse perheen taloudesta, lesken eläkkeestä tai riittävän suuresta omasta eläkkeestä. En ymmärrä ongelmaa!

        Eläköityminen? Ainoastaan sairaus voi yllättää ja eläköittää ihmisen etuajassa.
        Vaimoni eläköityi tuon vuoksi 52-vuotisena.
        Kaikissa muissa tilanteissa eläköityminen on tiedossa kaiken aikaa.
        Pientä varautumista ja suunnittelua. Oikeustoimikelpoisten ihmisten oletetaan kykenevän kalenterin lukuun ja yksinkertaisiin laskutoimituksiin.
        Ei oo vaikeeta!


    • minäki-menisin-jos-

      joku vielä huolisi,

      --
      Tässä näette mihin pieni palkka vanhatki ihmiset pakottaa,
      " kun ei rahariitä jukulauta ",
      on mentävä töihin vaikka sata vuotiaana,
      hyvä niin, jos on työpaikka mihin mennä,
      kaikilla ei taatusti ole mahdollisuutta menne vanhana töihin, ku ei ole sitä työpaikkaa edes nuoremmille,

    • Miksinuoretlaiskottelee

      Pääsin eläkkeelle JO 58 vuotiaana. Mutta olen korvaamaton. Käyn työkeikoilla vieläkin. Olen kuolevalla auringonlaskun alalla. Kun kaltaiseni kaikki lopettavat, se on esirippu eteen. Nuoria ei löydy jatkajiksi eivätkä ole edes kiinnostuneita saati, että heitä huvittaisi.
      Teen pyrähdyksiä ja sitten harrastan joutilaisuutta. En ole rahanpuutteessa mutta en viitsi harrastaakaan paljon muuta kuin seksiä silloin tällöin. Se ajaa liikkeelle.
      Muuten viihdyn yksin. Toki minulla on vapaa-ajan riennot mökkeineen

      • kerrohan-

        mikä se kuoleva-ala on,


      • Miksinuoret-twiittaavaan

        Periaatteessa kaikki alat ja ammatit ovat kuolevia, jos niihin ei kouluttaudu tai löydy jatkajia eli ei ole tunkua nuoremmasta ikäpolvesta. Esimerkiksi rakennusalalla pelkäävät monien ammattinimikkeiden kohdalla kuinka käy, kun nuorisoa ei kiinnosta ammattikoulut. Sama ilmiö kai sairaanhoitoalalla ja onhan niitä vaikka mitä.


      • liiansuuretluulot

        Enpä usko, että olet korvaamaton. Ei kukaan ole, vaikka jotkut kuvittelevat olevansa. Kaikille löytyy korvaaja ajan myötä. On suorastaan mielipuolista kuvitella itsensä korvaamattomaksi, sairasta.


    • Miksi eläke-ikää nostetaan kun työttömyyttä on paljon. Koko ajan saa lukea irtisanomisista, lisää työttömiä. Ihmisen pitäisi köpötellä vanhana ja huonokuntoisena töihin vaikka terveitä nuoria ihmisiä olisi tulossa jonossa hänen paikalleen.. Ei ole vanhusten vika kun ei nuorille ole töitä.
      Jokaisen täällä on yritettävä pärjätä parhaansa mukaan.
      Onneksi olen jo eläkkeellä enkä haikaile työelämään.

      • henrjii

        Säästö syistä, ei tarvitse maksaa eläkkeitä, ja työttömyysturvakin poistetaan.
        Kas näin se menee, 58 vuotiaat potkitaan YT neuvotelujen jäkeen pellolle, sen jälkeen on 300 päivää leikattua päivärahaa.
        Tosiasia on ettei kukaan ota enää 58 vuotiasta pitsi Tiinaa töihin, eikä heistä ole sen jälkeen kuluja


    • hävettää

      Nuorille on tehtävä tilaa, vanhat kääkät ei ajattele nuoria työttömiä ja eläkeikää nostetaan. Opiskelun jälkeen olisi ehdottomasti päästävä töihin kokemusta saamaan jos 30 kymppisenä tyhjän päällä, koulutus menee hukkaan, kansantaloudellinen tappio.

      • hytinäx1

        Miksi ne nuoret eivät liiku mihinkään sieltä omalta paikkakunnaltaan tai sen lähiympäristöstä? Tai ota niitä lyhyitä sijaisuuksia tai kesätöitä? Tai alennu vaatimuksissaan koulutuksen ja työpaikan suhteen.
        Lohdutontahan tuo on katsoa mol.fi sivustoa jossa on esillä ainoastaan 10700 työpaikkaa kun esim. Ruotsissa vapaita työpaikkoja on esillä 76000.


      • siilimuori3

        Nuorilla on napanuora usein vielä katkeamata.


      • ei.omaa.paikkakuntaa
        hytinäx1 kirjoitti:

        Miksi ne nuoret eivät liiku mihinkään sieltä omalta paikkakunnaltaan tai sen lähiympäristöstä? Tai ota niitä lyhyitä sijaisuuksia tai kesätöitä? Tai alennu vaatimuksissaan koulutuksen ja työpaikan suhteen.
        Lohdutontahan tuo on katsoa mol.fi sivustoa jossa on esillä ainoastaan 10700 työpaikkaa kun esim. Ruotsissa vapaita työpaikkoja on esillä 76000.

        --omalta paikkakunnaltaan ---

        Ei nuoret tai vanhemmatkaan omista mitään paikkakuntaa.


    • WanhaWaari

      Koska Moni tymnantaja käyttää luonnollista poistumaa. Elänmityvien tilalle ei uusia palkata, hoten elänöityvä ei vapauta paikkaansa kenellekään.

    • sappaat.jalassa.hautaan

      Kyllähän tuossa on se hyvä puoli, että eläkekulut ovat pienemmät ja toisaalta eläkeläinen ei syrjäydy. Onhan hänellä mielekästä tekemistä.
      Aloittaja, mietipä tätä. Jos sinut teotiassa koulutuksen saanut, mutta ilman käytännön kokemusta opetettaisi talon tavoille, olisitko valmis siihen, että eläköityvä opettaa sinut ja sinä teet ne työt ja kun hän jää eläkkeelle sinä vastaat niistä töistä. Toisin sanoen sinä siirryt hänen paikalleen ja hoidat työtehtävät ja saat normaalin palkan, kun olet oppinut tekemään työsi.

      KErro tämä ajatus eduskunnalle niin meidän työttömyytemme pienentyy oleellisesti ja saadaan ostovoimaa lisättyä tähän maahan ja sinullakin on töitä. Tietenkin alussa joudut tekemään vähän pienemmällä palkalla, koska vastahan sinä opetelet tekemään niitä töitä ja olet ammattilaisen opissa.

    • Asiasta on tutkimuksiakin ja ne osoittavat, että senioreiden työ ei vie työpaikkoja vaan jopa lisää niitä. Eläkikä ei tee ihmisistä työalgeriksia tai poista toimintakykä. Useat iäkkää johtavat ja jopa perustavat yrityksiä ja ylläpitävät ja luovat työpaikkoja. Useimmat iäkkäät hoitavat ja kuskaavat lasten lapsiaan säännöllisesti, jotta nuoremmat voivat käydä töissä.
      Seniorit ovat tottuneet tekemään töitä eikä laiskana olo luonnista yhtähyvin kuin valittavalta korvauseläjätä.

      • totuudenetsijä

        Mora on oikeassa, taitaa olla palastan ainoa älykäs.

        Seniorit luovat yleensä uusia työpaikkoja myös maahanmuutto lisää työpaikkoja. Kannattaa tutustua totuuksiin eikä uskoa propagandapitoisia juttuja.


      • Jos on tottunut tekemään, tykkää ja nauttii työstään ja terveys on riittävä, miksi lopettaisi jos ikä näyttää joitakin numeroita. Ei ahneudella ole sen kanssa mitään tekemistä.
        En puutu eläkeläisten ihanaan vapauteen, vallan ihanaa kun saavat matkustella ja tehdä harrastuksiaan jne Niin harrastan minäkin ja matkustelen.
        Elämä on valintoja ja jos minulle esimerkiksi työn tekeminen takaa sellaisen mahtavan sosiaalisen verkoston kun se takaa, niin minähän en siitä hevin luovu. Sen lisäksi voin itse määrittää mitä teen ja kuinka paljon, semmoinen työn teko sopii erittäin hyvin senioreille. Voin pikku hiljaa hiivuttaa jos siltä tuntuu. Kerran se loppuu kuitenkin 68 on raja, paitsi on siinäkin vielä... jos vaikka yrittäjänä, ei kannata niin pitkälle ajatella, koska kaikki voi loppua huomispäivänä. Elämä antaa elämä ottaa, minä elän vain päivän kerrallaan. Ei varmaan eläkeläisetkään sen useampaa päivää kerrallaan saa menemään...


      • roletaari
        totuudenetsijä kirjoitti:

        Mora on oikeassa, taitaa olla palastan ainoa älykäs.

        Seniorit luovat yleensä uusia työpaikkoja myös maahanmuutto lisää työpaikkoja. Kannattaa tutustua totuuksiin eikä uskoa propagandapitoisia juttuja.

        Seniorit luovat yleensä uusia työpaikkoja? Hoivapuolelle kyllä! Maksajat?
        Maahanmuuton luomat töpaikat. Taitavat olla valtaosin lisäarvoa tutttamattomia hyysäystehtäviä jotka ovat taloudellisena rasitteena.
        050v toimihenkilöiden aikaansaannoksista minulla on muutamia, vähemmän mairittelevia kokemuksia.
        Seniorin oma tunne korvaamattomuudesta ei ole harvinaista!

        Esimerkkinä kaiken kielteisen kumuloitumisesta voin mainita erään työvoimatoimiston äskettän eläköityneen johtajan ja hänen organisationsa toiminta. Ukko alkoholisoitui reilusti yli 10-vuotta sitten. Tilanne johti pian siihen, ettei ko. johtajaa voinut päästää tekemisiin ulkopuolisten kanssa, ainakaan iltapäivisin. Toimiston henkilökunta suojeli juoppoa johtajaansa hänen eläköitymiseensä saakka 65v.
        Tämä on toivottavasti ääriesimerkki seniorien korvaamattomuudesta.
        Ja kukapa maksaa? Me!


      • roletaari kirjoitti:

        Seniorit luovat yleensä uusia työpaikkoja? Hoivapuolelle kyllä! Maksajat?
        Maahanmuuton luomat töpaikat. Taitavat olla valtaosin lisäarvoa tutttamattomia hyysäystehtäviä jotka ovat taloudellisena rasitteena.
        050v toimihenkilöiden aikaansaannoksista minulla on muutamia, vähemmän mairittelevia kokemuksia.
        Seniorin oma tunne korvaamattomuudesta ei ole harvinaista!

        Esimerkkinä kaiken kielteisen kumuloitumisesta voin mainita erään työvoimatoimiston äskettän eläköityneen johtajan ja hänen organisationsa toiminta. Ukko alkoholisoitui reilusti yli 10-vuotta sitten. Tilanne johti pian siihen, ettei ko. johtajaa voinut päästää tekemisiin ulkopuolisten kanssa, ainakaan iltapäivisin. Toimiston henkilökunta suojeli juoppoa johtajaansa hänen eläköitymiseensä saakka 65v.
        Tämä on toivottavasti ääriesimerkki seniorien korvaamattomuudesta.
        Ja kukapa maksaa? Me!

        Useimmat meistä senioreista olemme työikämme maksaneet veroja, käyttäneet työterveyspalveluja maksamiemme julkisten tetveyspalveluiden sijasta. Eläköidyttyämme maksamme korkeampaa "piiskavero", huolehdimme edelleen kunnostamme ja toimimme aktiivisesti eri tehtävissä.
        Kielteisiä esimerkkejäkin aina löytyy kaikista ikäryhmistä, mutta eläkkeellä olevista noin 80% on terveitä itsestään huolehtivia veroa maksavia kansalaisia, kaikkea muuta kuin "lisäarvoa tuottamattomia hyysättäviä"!
        Emme ole saaneet avustuksia, emmekä mitään ilmaiseksi! Nyt voimme kertoa mitä olemme saaneet aikaan , missä olemme käyneet tarvitsematta jossitella jos olisimme tehneet sitä tai tätä. Täyttä elämää elämme edelleenkin!


    • siilimuori3

      Jokaisella on oma elämänsä ja työuransa . Kenenkään toisen takia ei työstä tarvitse heittäytyä pois. Jokainen petatkoon oman elämänsä. Töitä kyllä löytyy, jos ei ole turhan nirso ja ottaa vastaan työtä, joka ei mahdollisesti ole omaan ammattialaan kuuluvaa.

      • Työ_on_ok

        Mistähän tulee tuo "ottaa vastaan"? Työtä haetaan, olipa ikä mikä hyvänsä, si sitä passiivisesti kökötetä ja odoteta jotain ihme työtarjouksia, jos on tullut irtisanotuksi.

        Itselläni oli onni aloittaa ihan uudella alalla muutaman vuoden yli viisikymppisenä. Ajattelin jatkaa hieman yli tavanomaisen alimman eläkeiän. En kuitenkaan 68-vuotiaaksi saakka, kuten meillä joku muu on tehnyt, myös 67-vuotiaaksi joku jatkoi.

        Ikä on vain yksi ihmisen ominaisuus. Olemme kaikki yksilöitä. Jotkut alkavat viisikymppisenä odottaa eläkeikää, jotkut aloittavat uuden uran senikäisenä.

        Eikä kukaan ole töissä siksi, että olisi korvaamaton. Hautausmaat ovat korvaamattomia ihmisiä täynnä.

        Eikä siksikään, että ei olisi muuta tekemistä. Työ on yksi aktiviteetti muiden joukossa.


      • Työ_on_ok kirjoitti:

        Mistähän tulee tuo "ottaa vastaan"? Työtä haetaan, olipa ikä mikä hyvänsä, si sitä passiivisesti kökötetä ja odoteta jotain ihme työtarjouksia, jos on tullut irtisanotuksi.

        Itselläni oli onni aloittaa ihan uudella alalla muutaman vuoden yli viisikymppisenä. Ajattelin jatkaa hieman yli tavanomaisen alimman eläkeiän. En kuitenkaan 68-vuotiaaksi saakka, kuten meillä joku muu on tehnyt, myös 67-vuotiaaksi joku jatkoi.

        Ikä on vain yksi ihmisen ominaisuus. Olemme kaikki yksilöitä. Jotkut alkavat viisikymppisenä odottaa eläkeikää, jotkut aloittavat uuden uran senikäisenä.

        Eikä kukaan ole töissä siksi, että olisi korvaamaton. Hautausmaat ovat korvaamattomia ihmisiä täynnä.

        Eikä siksikään, että ei olisi muuta tekemistä. Työ on yksi aktiviteetti muiden joukossa.

        Sekä, että. Haetaan ja tarjotaan. Olin 46-vuotias kun viimeeksi hain työtä jonka sitten otinkin vastaan.
        Seuraavat, yksi vakituinen ja 10 tehtäväkohtaista toimeksiantoa minulle tarjottiin.
        Minä todellakin "kökötin" kotona.
        Nuo otin vastaan. Seuraavien tarjousten aikaan olin jo lopullisesti vetäytynyt ja tarjouksetkin loppuivat.

        6-vuotta kestäneen työsuhteeni sopimuksen purlamisen jälkeen ehdin olemaan kotona 13 kalenteripäivää ennen ensimmäistä tarjousta. Kysellessään kaveri ilahtui kovin kun kuuli minun olevan työttömänä. Se rupeama kesti 7kk.
        Lyhyin oli 2pv ja sekin yli 400km:n päässä. Muut tuolta väliltä sekä kestoltaan, että matkaltaan.


      • siilimuori3
        Työ_on_ok kirjoitti:

        Mistähän tulee tuo "ottaa vastaan"? Työtä haetaan, olipa ikä mikä hyvänsä, si sitä passiivisesti kökötetä ja odoteta jotain ihme työtarjouksia, jos on tullut irtisanotuksi.

        Itselläni oli onni aloittaa ihan uudella alalla muutaman vuoden yli viisikymppisenä. Ajattelin jatkaa hieman yli tavanomaisen alimman eläkeiän. En kuitenkaan 68-vuotiaaksi saakka, kuten meillä joku muu on tehnyt, myös 67-vuotiaaksi joku jatkoi.

        Ikä on vain yksi ihmisen ominaisuus. Olemme kaikki yksilöitä. Jotkut alkavat viisikymppisenä odottaa eläkeikää, jotkut aloittavat uuden uran senikäisenä.

        Eikä kukaan ole töissä siksi, että olisi korvaamaton. Hautausmaat ovat korvaamattomia ihmisiä täynnä.

        Eikä siksikään, että ei olisi muuta tekemistä. Työ on yksi aktiviteetti muiden joukossa.

        No onhan näinkin et oletetaan et joku opn työkkärissä työnhakijana. Joku titetää työpaikan ja usuttaa hakemaan. Vieläpä aika varman sellaisen. Mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta, nuoriakaan. Vaikka ei eläisään ole ollut päivääkään töissä, kyllä vaan olla öllötellään varana siit ettei kukaan tule työkkäritsä kotoa töihin pyytämään.


    • nuormieli

      Minulle on käynyt niin et en yksinkertaisesti kerkeis käydä työssä nyt eläkkeellä ollessani, aina on kiire jonnekin, ihmettelenkin miten minä kerkesin käydä työssä ja suoriutua näistä toimistani joita oli ehkä vieläkin enemmän kuin nykyisin.

    • eiolevaraa

      Jaksaa naurattaa tuo et antaa eläkeläisen matkustella, millä rahalla ja minne.

      • Yksi asia miksi ikäisistämme monet haluaa jatkaa tai käy tilapaistyössä vielä on raha.


    • rahantarpeesta

      Kävin juuri eläkelaskurilla laskemassa että varmaankin tarvii töissä käydä ainakin 68 ikävuoteen jotta selviän eläkkeellä välttämättömistä kuluistani ilman mitään sosiaalietuisuuksia.
      Eläke-kertymä alkoi vasta 23 vuoden iässä, hoidin 4 lasta kotona ollen työelämän ulkopuolella 13 vuotta. Olen tehnyt pätkätöitä, yleensä kahta osa-aikaista samaan aikaan, kertymä on silti vielä niin pieni ettei sillä pärjää, varsinkin kun elinikäodote nousee koko ajan ja sen myötä tuleva eläke pienenee.

      • nyfikenhet

        Olet ollut kotona hoitamassa lapsia joten oletettavasti sinulla on mies, tai ainakin on ollut.
        Eikö hän liity millään tapaa talouskuvioihin?


    • Töissä_aina_vaan

      Ei sitä kehtaa toisten siivellä elää jos kunto riittää töihinkin. Ennen vanhaan opetettiin elämään omillaan.

      • Anonyymi

        Ennen vanhaan opetettiin myös elämään suu säkkiä myöten ottaen huomioon oma vanheneminen ja varautuminen siihen ilman avustuksia.


    • Anonyymi

      Muistetaan kuitenkin ettei aloittajan esittämiä 100- vuotiaita ole työelämässä ainuttakaan ja että kukaan ei tahdo ainakaan noin virallisesti palkata yli 68- vuotiaita. Jokainen lait, pilkut ja pykälät tunteva työnantaja passittaa 68 täyttäneet eläkkeelle, halusivat he tai eivät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      383
      4540
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      284
      2524
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      144
      1813
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1554
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1463
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1307
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1305
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      58
      1226
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      46
      1214
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      346
      1063
    Aihe