Hei!
Olen pian 21-vuotias nuorimies, vailla tutkintoa ja ajattelin, että aikuiskoulutus voisi olla minua varten. Olin pari kuukautta amiksessa nyt sähköpuolella, mutta se jäi kesken, johtuen monestakin syystä, kuten siitä, että aloitin sen vasta lokakuun alussa, eikä muutenkaan tuntunut olevan motivaatiota siellä naperoiden seassa, kun ala ei edes kiinnostanut minua.
Nyt olisi kyllä jotain keksittävä ja kyselisinkin, että kannattaako näin peruskoulu-pohjalta hommata ammattia tällä tavalla? Lukioa olen käynyt 35 kurssia aikoinaan, mutta siitä nyt ei mitään hyötyä luulisi olevan.
Mitenkäs sitten nuo tukiasiat, jos on jossain työvoimakoulutuksessa? Puolisoni odottaa meille pienokaista, joka syntyy kesällä ja olen kovasti koittanut miettiä, mennäkkö töihin, että saa enemmän rahaa, vai kouluttautua, eli olisi kiva hieman siitäkin tietää, että miten tulee rahaa, kun opiskelee aikuiskoulutuksessa..
Olisi kiva myös kuulla muiden ihmisten kokemuksia aikuiskoulutuksesta, joten kertokaa ihmeessä omista kokemuksistanne! :)
Tutkintoon aikuiskoulutuksella?
7
1204
Vastaukset
- ope
Hakeudu työvoimatoimistoon, siellä on tiedot alkavasta koulutuksesta.
Saat päivärahaa ja 8 e/pvä jos työssäkäyntialueen sisällä, 16 e jos koulutus on kauempana kotoa. koulutuksesta ei ole sinulle kuluja, mm materiaali, tutkintomaksut ym.
selvitä ensin, mihin haluat suuntautua, sitä voit tutkia myös avo (amm valin ohjaus), johon työvoimassa on jonoa. tee netissä ammativalntaohjelmilla pikku testejä!
lycka till - Antti
Meikäläisellä on hiukan samanoloinen tilanne. täytän kesällä 21 ja peruskoulu pohjalla olen porskutellut. Menin naimisiin männä kesänä. Pienokaista ei ole vielä tuloilla.
Ilmoittauduin itse merkonomi koulutukseen ammattikoulun aikuislinjalle. kestää abaut 2 vuotta. Sen jälkeen voisi jatkaa ammattikorkeakouluun tradenomiksi tai Bachelor of Business Administration:iin. Kiinnostusta löytyy noihin niin tosi mielellään opiskelen. ihan eri meininki kun joskus peruskoulun jälkeen.
Ei oo mitään lukio kursseja tms. Armeijan sissikomppania käytynä. Kyllä kannattaa.Ainakin, jos haluaa rauhallisempaa ja vähän enemmän käytännönläheisempää koulutusta käydä.Ei olla"niskaan hengittämässä"jostain kursseista kuten muissa kouluissa niin helposti käy.Ainakin amiksessa ja lukiossa tapaan.
Riippuen aiemmasta koulutuksesta huomioivat aikuiskoulutuksessa aiemmin suoritettua koulutusta melko mukavasti ja saa"turhaa jauhamista"pois.
Lisäksi koulutuksesta saa edes järjellisen korvauksen opintotukeen verrattuna, joka on onnettoman pientä.
Sen verran kannattaa tutustua kursseihin, että osaa valita huuhaa kurssit, joilla ei tee yhtään mitään, asiallisista kursseista.Niitäkin sentään on.- Eeriika
Aikuiskoulutukseen pääsemiseen on ikäraja, tässä tapauksessa alaikäraja. Aikuiskoulutuksessa tehdään jokaiselle opiskelijalle HOPS: siihen sisältyviin tunteihin on kyllä läsnäolopakko. Kuinka voisi ammattiin valmistua ilman näyttöä opituista asioita? Näytössä menestyminen ei yksin riitä vaan myös teoria puoli on hallittava. Harva opettaja ottaa ylimääräistä työtä, eli antaisi tehtäviä millä kuitata läsnäoloa. Siitä työstä ei opettajalle makseta ja työtä on kyllä aivan riittämiin muutenkin.
Ikänne puolesta suunta on nuorisopuoli opiskelussa. Kuten open viestissä oli niin työvoimatoimisto neuvoo näisssä asioissa. Tässä toisen open neuvot. Eeriika kirjoitti:
Aikuiskoulutukseen pääsemiseen on ikäraja, tässä tapauksessa alaikäraja. Aikuiskoulutuksessa tehdään jokaiselle opiskelijalle HOPS: siihen sisältyviin tunteihin on kyllä läsnäolopakko. Kuinka voisi ammattiin valmistua ilman näyttöä opituista asioita? Näytössä menestyminen ei yksin riitä vaan myös teoria puoli on hallittava. Harva opettaja ottaa ylimääräistä työtä, eli antaisi tehtäviä millä kuitata läsnäoloa. Siitä työstä ei opettajalle makseta ja työtä on kyllä aivan riittämiin muutenkin.
Ikänne puolesta suunta on nuorisopuoli opiskelussa. Kuten open viestissä oli niin työvoimatoimisto neuvoo näisssä asioissa. Tässä toisen open neuvot.Pieni korjaus tuohon muuten on se, että tarkoitat kai lähinnä suositusta, että opiskelijaksi otetaan pääsääntöisesti yli 20-vuotiaita?Ei varsinaista ikärajaa ole kuin se oppivelvollisuusiän ylitys.Tunnen monia alle 20-vuotiaita, jotka on otettu aikuiskoulutukseen ja silloin siinä on käytetty tiettyjä kriteerejä.Teoria puoli on muuten usein kiinni aivan omasta itsestä.Ei opettaja sinun puolestasi tehtäviä tee.Sama pätee muillakin tavoilla.Sen verran sanon, että monissa ammateissa ei ole juurikaan väliä osaatko tai muistatko teoriaa.Sitä varten ovat nämä netit ja kirjat ja moni katsoo sieltä, jos ei jotain tiedä.Niin itsekin.Läsnäolopakko on muuten nuoriasteellakin, jos mielii saada opintotuen.
Toinen korjaus..aikuiskoulutuksessa opettajan paperinen"työmäärä"noin maalaisjärjelläkin ajatellen on eri asia kuin esim.lehtorin viran omaavalla jossakin lukiossa.Kyllä opiskelijat laitoksiin kelpaavat.Se tarkoittaa rahoitusosuuksien nousua, joka taas määräytyy oppilasmäärien mukaan tai tutkintojen mukaan.Ei siinä opettajien mielipiteitä juuri kysellä.
Nuorisopuolella opiskellessa on se vika omasta mielestä, että siitä ei saa mitään.Opintotuki vastaan aikuiskoulutuksen tuet ovat aika eroavia..
- IHMISIÄ....
Joilla on tutkintopapereita enemmänkin, ei se tutkinto paperi takaa työpaikkaa, se on paperi muiden todistuksien joukossa !
- Aikuiskoulutuksessa
Ei aikuiskoulutustukea saa vain siksi että on aikuiskoulutuksessa. Siihen on tietyt kriteerit, kuten aika monen vuoden työhistoria. Jos on työtön ja on todettu koulutustarve (tämäkään ei ole automaattista) voi saada omaehtoisen opiskelun tukea (ansiosidonnaista joka ei itselläni ole suuri, koska olin viimeksi pienipalkkaisessa osa-aikatyössä) 2 vuotta. Sen jälkeen normaali Kelan opintotuki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764