Lupa sairastaa.

näillämennäänvaan

Täällä pyörii joitain häiriköitä, antipsykiatrisia persoonia, joiden mielestä psyyken sairaudet ovat normaaleja, hallittavissa olevia ajatuksia, joita jokaisella on.
Itse sain diagnoosini reilu vuosi sitten, voi olla, että se on epikriiseissä jo aiemmin lukenut. Tiedän, että se on ollut matkatoverini koko aikuisen elämäni ajan.
Diagnoosi vapautti minut ahdistuksesta, jota tunsin, kun yritin kokoajan olla kuin muut, kuin ne, jotka eivät tätä sairasta.
Jumalaton ärsyyntyminen, vihamielisyys, tunteiden vuoristorata, järkyttävä seksidraivi saivat selityksen.
Maniassa olen mieletön keksijä, tunteiden tulkki, taiteilija suurista suurin, vauhti on kova ja ideat mielettömiä. Masennuksessa maataan sängyssä, viikkokausia, kuukausia jopa, ei vaihdeta vaatteita, ei käydä pesulla ja mietitään mikä olisi helpoin tapa päästä tästä maailmasta ikuisuuteen.
Jos näihin tunteisiin voisin itse vaikuttaa jollain tapaa, sen tekisin.
Näille antipsykiatrian edustajille sanon vain sen, että psyykelääkkeillä ei ole asian kanssa yhtään mitään tekemistä.
Mulla on nyt vaan lupa sairastaa.

17

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IFHY

      Tää on siunaus sekä kirous.

    • IFHY

      Oletko saanut ihmiset diagnoosin myötä ymmärtämään, vai oliko se vain itsellesi lähinnä helpotus? Mä olen yrittänyt turhaan selittää sairautta ja oireita tutuilleni. Tätä on mahdoton käsittää ilman omaa kokemusta, ja se tekee todella yksinäiseksi, kun kukaan ei ymmärrä. Se paha olo on kuin demoni joka repii mun sisuskalut riekaleiksi ja polttaa koko mielen ja tunteet tuhkaksi. Se hyvä olo tuntuu kutituksena mahanpohjassa asti ja saa mut nauramaan ääneen. Tää sairaus ajaa hulluuden partaalle.

      • sealkuperäinen

        Luulen, että en ole vielä siinä pisteessä, että olisin valmis tulemaan määritellyksi psyykkisen sairauden kautta. Pelkään, että niin siinä tulisi käymään monen taholta. Ihmiset eivät tätä tai muita mielensairauksia kovin hyvin tunnu tietävän. On joku stereotypia päässä ns. mielisairaasta ja sillä kuitataan koko ala.
        Minulla on hyvin kaukainen ystävä, joka on ainoa tästä tietävä. Nyt olen ollut jonkin aikaa tekemisissä uuden ihmisen kanssa, ja siinä on monesti oma psyyken ongelma lyönyt pahasti läpi, olen miettinyt itseni kanssa tulenko tästä nyt tälle uudelle tuttavuudelle puhumaan. Se selventäisi asioita omalta puoleltani, mutta pelkään sen stigman vaikuttavan kaikkeen muuhun meidän välillämme. Se sytytyslangan lyhyys kaikissa tunteissa on se todella suuri ongelma, mikä heijastuu kaikkeen käyttäytymiseen.
        Puhut tosta hyvästä olosta viestissäsi, samoilla linjoilla mennään, ei ole manian voittanutta tunnetta. Tosin käy helvetin raskaaksi, jos mennään maniassa kuukausikaupalla-paluu siihen arkeen tai sen allehan se aina menee, on tosi kova paikka.
        Onhan tässä sairaudessa itsellekin uusia asioita. En tiennyt, että keskittymiskyvynpuute ja onneton muisti sen myötä ovat osa tätä sairautta. Nuo tuntuvatkin olevan sellaisia kokoajan eteneviä asioita, keskittyminen pysyy päällä ehkä minuutin verran kerrallaan, sitten ollaan jossain ihan omissa maailmoissa.


      • IFHY

        Tää vaikuttaa ihan mielettömän moneen asiaan. Eikä ihme kun mielihän tässä on sairaana ja me rakennutaan meidän mielestä. Ilman kättä olet yhä sinä, ilman mieltä et ole kukaan. Diagnoosin saaminen oli yksi isoimpia virheitäni. Tottakai helpotti kuulla että en ole hullu, vain sairas. Luulin että diagnoosin saatuani olisin saanut apua. Luin vanhoja potilaskertomuksiani; olen yli vuoden taistellut että pääsisin terapiaan. Hukkasin myös itseni diagnoosin myötä. Ajatuksia tulvii aina päähän: "olenko mä nyt normaali vai onko nää mun oireita?". Lääkkeiden myötä hukkasin kaikki tunteeni.

        Mä oikeastaan toivon että olisi pidempi aikaista maniaa. Mulla ne tulee ehkä n. kerran kuukaudessan max kolme päivää kestoltaan. Miltein itken onnesta, että saan edes muutaman tunnin tuntea iloa. Tottakai joskus tulee tehtyä tyhmiä ja vaarallisia juttuja, mutta mua ei haittaisi kuolla helvetin onnellisena kaahamalla kolmea sataa päin kalliota.
        Haluaisin Morgan Freemanin mun vierelle kävelemään ja kertomaan miten tätä elämää oikein kuuluu elää.


      • sealkuperäinen

        Kirjoituksesi herätti paljon ajatuksia. Mielenkiintoinen kohta tuo: "olenko mä nyt normaali vai onko nää mun oireita?". Huomaan, että ihan samaa itsekin miettinyt ja sitä mitä se normaalius on. Myös toi kohta lääkkeistä on hemmetin tuttu. Seksuaalisuuden se vei ihan totaalisesti, en edes tajunnut sitä, että ne lääkkeet aiheuttivat sen. Onhan lääkkeissä itselle se hyvä puoli ollut, että se on tasannut ne paskat tunteetkin ja sen jumalattoman vitutuksen.
        Mulla oli joitain vuosia sitten tosi pitkä maaninen kausi, joku puoli vuotta. Se oli rankkaa aikaa, kun tuli nukuttua tasan kaksi tuntia yössä. Mietin, että en tule siitä selviämään, sen kauden jälkeen sitten tulikin yksi pahimmista masennusjaksoista. Itseasiassa en tajua miten olen tässä edes kertomassa noista, sen verran kova oli pohjakosketus.
        Mulla on toi mielialojen vaihtelusykli tosi nopea ja voi päivän sisällä vaihdella äärilaidasta toiseen. Maniasta on pitkän aikaa puuttunut se euforia lähestulkoon kokonaan, mutta monta muuta hyvää siinä on, tosin sen raivon haluaisin pois.
        Nyt oon ollut ilman lääkitystä vuoden verran ja voin sanoa, että aika helvetin hirveetä aina välillä on ollut, mutta jotenkin on tullut tunne, että haluaisin tutustua itseeni. Tiedän, että lääkityksen alaisena olen aika kaukana siitä, kuka oikeesti olen.
        Mä samaistun tohon sun ajatukseen tosta helvetillisen onnellisuuden kaahaustarinasta, tajuan ihan tarkalleen.
        Morgan Freeman ois tervetullut myös mun elämääni.


      • IFHY
        sealkuperäinen kirjoitti:

        Kirjoituksesi herätti paljon ajatuksia. Mielenkiintoinen kohta tuo: "olenko mä nyt normaali vai onko nää mun oireita?". Huomaan, että ihan samaa itsekin miettinyt ja sitä mitä se normaalius on. Myös toi kohta lääkkeistä on hemmetin tuttu. Seksuaalisuuden se vei ihan totaalisesti, en edes tajunnut sitä, että ne lääkkeet aiheuttivat sen. Onhan lääkkeissä itselle se hyvä puoli ollut, että se on tasannut ne paskat tunteetkin ja sen jumalattoman vitutuksen.
        Mulla oli joitain vuosia sitten tosi pitkä maaninen kausi, joku puoli vuotta. Se oli rankkaa aikaa, kun tuli nukuttua tasan kaksi tuntia yössä. Mietin, että en tule siitä selviämään, sen kauden jälkeen sitten tulikin yksi pahimmista masennusjaksoista. Itseasiassa en tajua miten olen tässä edes kertomassa noista, sen verran kova oli pohjakosketus.
        Mulla on toi mielialojen vaihtelusykli tosi nopea ja voi päivän sisällä vaihdella äärilaidasta toiseen. Maniasta on pitkän aikaa puuttunut se euforia lähestulkoon kokonaan, mutta monta muuta hyvää siinä on, tosin sen raivon haluaisin pois.
        Nyt oon ollut ilman lääkitystä vuoden verran ja voin sanoa, että aika helvetin hirveetä aina välillä on ollut, mutta jotenkin on tullut tunne, että haluaisin tutustua itseeni. Tiedän, että lääkityksen alaisena olen aika kaukana siitä, kuka oikeesti olen.
        Mä samaistun tohon sun ajatukseen tosta helvetillisen onnellisuuden kaahaustarinasta, tajuan ihan tarkalleen.
        Morgan Freeman ois tervetullut myös mun elämääni.

        Mikä sai sut jatkamaan? Mikä se syy on että olet vielä siinä?
        Täähän on kun puhuis itsensä kanssa! Mullakin tuntuu välillä että tunnin sisällä saattaa pomppia mieli kymmeniä kertoja.
        Toi vitutus on jännä, harvoille uskallan siitä puhua. Se vitutus on töissäkin semmosta että kun joku asiakas jättää moikkaamatta niin tuntuu et sydän jättää vihan takia lyönnin väliin. Kädet puristuu nyrkkiin ja joudun käyttää kaiken energian kasvojeni lihaksiin jotta saisin väännettyä suuni edes vähän hymyä muistuttavaksi. En ymmärrä miten näin kova vitutus on mahdollista. Kaikki kaveritkin on ihan perseestä. Emmätiedä onko oikeasti mutta kun vituttaa. Tää teksti ei varmaan ole enää edes järkevää :D

        Eniten vituttaa vitutus


      • Epävakaapersoonallisuus

        Eihän alkuperäisellä kirjoittajalla ole selvästikään edes kokemusta maniasta.

        "kukaan muu ei tiedä sairaudestani" Kunnon maniasta ei voi erehtyä. Edes sinulle ventovieras ihminen. JOS sinulla olisi joskus ollut maanisia jaksoja, tottakai ystäväsi, koulukaverisi ja työtoverisi tietäisivät siitä. Heh, et ole itsekään tainnut nähdä maanista ihmistä, saati että olisi omakohtaisia kokemuksia.

        "kerran mania kesti puolisenkin vuotta" Kunnon mania johtaa aina viikoiksi tai kuukausiksi osastolle. Hypomania on erikseen.

        Rajutkin tunteiden heittelemiset, aggressio, alakulo, toivottomuus ja ahdistus ovat tuttuja ihan jokaiselle ihmiselle.

        Epävakaa persoonallisuushäiriö on yleisempi häiriö, jos useinkaan häiriöstä on edes kyse. Ihmiset kasvavat nykyisin tunnekylmissä kodeissa, ovat tottuneet kokoajan olemaan netissä, pelaamaan jne. Ei osata yhtään olla itsekseen ja käsitellä mieltä piinaavia asioita. Ja tämä EI ollut tarkoitettu kenellekään, jolla on oikeasti psyykkinen sairaus.


      • Bibonen
        Epävakaapersoonallisuus kirjoitti:

        Eihän alkuperäisellä kirjoittajalla ole selvästikään edes kokemusta maniasta.

        "kukaan muu ei tiedä sairaudestani" Kunnon maniasta ei voi erehtyä. Edes sinulle ventovieras ihminen. JOS sinulla olisi joskus ollut maanisia jaksoja, tottakai ystäväsi, koulukaverisi ja työtoverisi tietäisivät siitä. Heh, et ole itsekään tainnut nähdä maanista ihmistä, saati että olisi omakohtaisia kokemuksia.

        "kerran mania kesti puolisenkin vuotta" Kunnon mania johtaa aina viikoiksi tai kuukausiksi osastolle. Hypomania on erikseen.

        Rajutkin tunteiden heittelemiset, aggressio, alakulo, toivottomuus ja ahdistus ovat tuttuja ihan jokaiselle ihmiselle.

        Epävakaa persoonallisuushäiriö on yleisempi häiriö, jos useinkaan häiriöstä on edes kyse. Ihmiset kasvavat nykyisin tunnekylmissä kodeissa, ovat tottuneet kokoajan olemaan netissä, pelaamaan jne. Ei osata yhtään olla itsekseen ja käsitellä mieltä piinaavia asioita. Ja tämä EI ollut tarkoitettu kenellekään, jolla on oikeasti psyykkinen sairaus.

        Tuosta en nyt olisi niin vakuuttunut,että aina joudutaan osastolle.

        Minä en joutunut, vaan pystyin käymään töissä, olin todella hyvä ,suorastaan loistava työssäni, ainakin omasta mielestäni.

        Jo valmiiksi sössityt raha-asiat pahenivat puolen vuoden aikana lopullisesti.

        Minut olisi pitänyt laittaa osastolle, mutta kukaan ei tiennyt, että olen sairas, en edes minä itse.

        Elin , kuin viimeistä päivää, en tarvinnut unta, ja se toki oli hyvä, ehti tehdä kaikkea...se ei haitannut vaikka asiat jäivät kesken, kunhan oli mahdollisimman paljon tekeillä.

        Kevät meni niin lujaa , melkein puoli vuotta siinä meni, eikä sitä voi kutsua lievemmäksi muodoksi eli hypomaniaksi.

        Alkusyksystä täydellinen romahdus, sairausloma ja lääkitys, ja tulevaisuuden usko kadonnut.

        Minulla meni noin 10 vuotta , että sain oikean diagnoosin .

        Olisinpa saanut sen aikoinaan.

        Mutta tieni on kivinen, työn menetän ja ulosotto kutsuu.
        Nykyään lienee 20 vuotta , kun velat vanhenevat, ja tuskin olen enää silloin hengissä.


    • Bipopää

      Olen ihmetellyt tätä samaa, noiden antipsykiatristen henkilöiden jatkuvaa kirjoittelua täällä, ja aina samalla agendalla: mielen sairaudet ovat keksittyjä mielikuvitusvaivoja tai ne on saatu aikaan psyykenlääkeillä. Lisäksi luonnollisesti mielisairaiden yksi päämäärä on päästä eläkkeelle "loisimaan" yhteiskunnan kustannuksella. Suoraan sanoen nämä tyypit ottavat minua todella päähän, kun kaikki suhteellisen asiallisetkin keskustelut käydään pilaamassa tuolla samalla jorinalla. Itse asiassa luulen, että noilla tyypeillä on itsellään melko pahoja mielenterveysongelmia, siinä määrin pakkomielteenomaista ja osin aggressiivista on se tänne kirjoittelu.

      Aivan järjetöntä on väittää, että bipolaarisuus on jokin keksitty tai lääkkeillä aikaansaatu nykyajan ongelma, kun tauti on varmuudella tunnettu jo antiikin Kreikassa, eikä siellä nyt ainakaan mitään psyykenlääkkeitä ollut käytössä. Lisäksi todella moni kuuluisa taiteilija on ollut bipo, ja heidän elämänsä on hyvin dokumentoitu, eikä taudin luonteesta ole epäilystäkään. Psyykenlääkkeillä ei todellakaan päästy puoskaroimaan menneillä vuosisadoilla tai edes vielä 60 vuotta sitten. Samoin kuin bipolaarisuus on skitsofreniakin jo iänkaiken tunnettu tauti.

      Nämä antipsykiatriset tyypit vielä tekevät aivan väärn päätelmän, että diagnoosi tekee ihmisestä sairaan, kun asia on niin, että oikea ja täsmällinen diagnoosi helpottaa kuntoutumista. Itselläni ainakin on terapian teho parantunut valtavasti, kun diagnoosi on täsmentynyt. Lisäksi olen kasvanut hankalissa oloissa, toinen vanhemmista persoonallisuushäiriöinen ja kun hänenkin oikea diagnoosinsa on minun terapeuttini tiedossa, on tästäkin apua minun ongelmieni hoidossa.

    • BipoPipiPää

      Kyllä! Sinulla on oikeus sairastaa ja olla sen takia välillä vähän rikki ja tehdä joitain asioita puoli teholla yms.

      Mutta sinulla ei ole sairauden tai sen diagnoosin takia aina käyttäytyä kuten vain tahdot, olla töykeä/ilkeä ihmisille, laiminlyödä toista tahallaan tai vedota kaikessa vain omaan sairauteesi. Sairaus ei ole keppihevonen jonka avulla saa tehdä mitä vain, se vain selittää osittain käytöstäsi ja kulloistakin mielentilaasi ja sen avulla muut voivat ainakin osittain ymmärtää käytöstäsi paremmin.

      Lääkkeet, psykoterapia ja omat rutiinit sekä harjoittelut auttavat sairauden kanssa elämistä ja ennen kuin niistä on apua niin pitää toki myöntää itselleen että on rikkinäinen ja sairas ja että tarvitsee apua. Avun vastaanottaminen tai siitä kieltäytyminen on aina oma valinta eikä muut voi sinua siihen pakottaa, joten siinä mielessä kyllä ymmärrän näitä hoito- ja lääkekielteisiä spämmäreitä mitä tälläkin palstalla on, mutta en kuitenkaan ymmärrä heidän vähättelyä sairaudesta ja sitä että heidän valitsemansa tie on se ainoa ja oikea ja että muidenkin pitäisi tehdä samoin kuin he.

      Nim. Sairas jo vuodesta 2002 saakka, mutta virallisesti sitä vasta 2013.

    • Seilaillaan

      Aika vaarallisilla vesillä ollaan, kun neuvot, kritiikki tai varoitukset leimataan häiriköinniksi.

      • Bipopää

        Kyllä nämä "neuvot, kritiikki ja varoitukset" ovat täällä olleet nimenomaan asiaatuntematonta häiriköintiä ja selkeästi se tulee ihmisiltä, jotka eivät ole itse bipoja. En oikeastaan ymmärrä heidän motiivejaan riehua heille täysin kuulumattomilla palstoilla muita ihmisiä arvostellen.


      • IFHY

        Mut hei eks se kuulu nykypäivänä perus rutiineihin mennä haukkumaan anonyymejä nettipalstoille. kun oma elämä vituttaa ja pakkohan sitä on johonkin purkaa (;


      • Seilaillaan
        Bipopää kirjoitti:

        Kyllä nämä "neuvot, kritiikki ja varoitukset" ovat täällä olleet nimenomaan asiaatuntematonta häiriköintiä ja selkeästi se tulee ihmisiltä, jotka eivät ole itse bipoja. En oikeastaan ymmärrä heidän motiivejaan riehua heille täysin kuulumattomilla palstoilla muita ihmisiä arvostellen.

        Et tunnu osaavan erottaa perusteltuja kantoja häiriköinnistä. Jokaiselle internetpalstalla liikkuu trollaajia ja muita hölmöilijöitä, jotka haluavat sotkea keskustelua tai loukata muita keskusteluun osallistujia. Sellainen käytös on väärin, mutta internetissä liikkuvalle väelle väistämätöntä. Jokainen keskusteluihin osallistujista päättäkööt mitä maailmalla liikkeellä olevaa tietoa tai kantaa uskoo ja jättää uskomatta. Se kuulukoot jokaisen omalle vastuulle. Ketään pakoteta olemaan mitään mieltä.

        Se, että et ymmärrä mitä eri mieltä kanssasi olevien keskustelijoiden motiiveja voi johtua siitä, että et ehkä edes halua ymmärtää. Kuten mainittua joka palstalla liikkuu puhdasverisiä trolleja joiden tarkoitus ei ole kuin härnätä ja sekoittaa keskustelua, mutta heidät on varsin helppo tunnistaa. Eivät perustele kantojaan oikeastaan lainkaan. Toista maata ovat he jotka ovat aidosti eri mieltä ja antavat perusteluja eriäville näkemyksilleen. Toisekseen olettamuksesi siitä, että toista mieltä ei ole kukaan jonka sanotaan olevan niin sanottu bipo on todella tuulesta temmattu olettamus. Omien havaintojeni mukaan täällä on kirjoittaneet monet itsensä psykiatrian palveluita käyttäviksi tai aikaisemmin käyttäneiksi esittäytyneet henkilöt joilla on ollut runsaasti ikävää kerrottavaa alasta. Heidän näkemystensä, mielipiteitensä ja kannanottojensa leimaaminen häiriköinniksi on typerää, naiivia ja ylenkatsovaa, huonoa käytöstä.

        Aina ei ole pahasta miettiä asioita toisenlaisista näkökulmista. Voi oppia joskus jotain uutta.


      • Bipopää

        Tarkoitin noilla häiriköillä nimenomaan sitä porukkaa, jolla on aina nämä samat väitteet: "Kaikki mielisairaudet ovat kuviteltuja mielikuvitussairauksia", "Mielisairaiden teot/ajatukset ovat vain normaalin ihmisen normaalin toiminnan vaihtelua", "Myös persoonallisuushäiriöt ovat keksittyjä diagnooseja ja niistä kärsivien toiminta normaalia käytöksen vaihtelua", "Mielisairaudet ovat hyvä keino päästä loisimaan eläkkeelle" ja "Koska mielisairaudet ovat keksittyjä, ne paranevat kun pakottaa itsensä elämään ns. normaalia elämää". Selkeästi nämä tyypit eivät tiedä mielisairauksista mitään eivätkä varmasti ole nähneet yhtään oikein hullua ihan elävänä ja huonokuntoisena, tai pahempaa persoonallisuushäiriöistä toiminnassa saati että olisivat itse oikeita potilaita. Itsellä kun on suku täynnä hulluja ja persoonallisuushäiriöisiä, niin olen nähnyt kaikenlaista ja voin vakuuttaa, että jos noiden mielenterveyspotilaiden käytös olisi normaalia ja yleistä, niin koko yhteiskunta olisi aivan kaaoksessa. ihnottavinta näissä tyypeissä on se, että ne kaappaavat keskusteluja ja jauhavat aina tätä samaa.

        Sen sijaan psykiatriaan suhtaudun itsekin suurella varauksella, takana on yli 20 v sairastelua väärällä diagnoosilla, vaikka oireet olivat hyvin selkeät, yrityksiä pakottaa minut syömään täysin sopimattomia lääkkeitä ja yli 10 vuoden toipumisaika SSRI-myrkkyjen haitoista. En todellakaan kiistä kenenkään ikäviä kokemuksia psykiatriasta tai mielenterveyden hoitojärjestelmästä muutenkaan. Joskus on hyväkin kuulla, että muillakin on hankalaa ja hoitovirheitä sattuu, koska silloin uskaltaa itse pitää päänsä ja kieltäytyä väärästä hoidosta.


    • Babsan

      Sain eläkepaperit ,velkasaneerauksen ja lääkitys kohdallaan. Olen onnellinen sairastaja.

    • fjdsajfpojpsfaosp

      Tuossa aikaisemmin joku kirjoitti, että kunnon mania vie aina osastolle, ei vienyt minua. Olen sairastanut tätä yli 20 vuotta ja maniat ovat olleet aika rankkoja ja henkeäni olen yrittänyt välillä siinä kaaottisuudessa ja unenpuutteessa riistää.
      Isälläni on sama sairaus ja todella pahana, ollut koko hänen elämänsä ajan. Nyt ikää on noin 70-vuotta ja vauhti ei ole loppunut, välillä ollaan valtaamassa nurkkaa pankista, välillä haetaan muutaman miljoonan lainaa pankista hienoille ideoille ja suu käy, ja se käy.
      Osastolle isän on vienyt masennus. Kukaan ulkopuolinen ei ikinä olisi voinut arvata hänen sairastavan yhtään mitään, hänen perusluonteensa on äärimmäisen extrovertti ja eloisuus on mukava pieni lisä siihen päälle. En itsekään sitä ikinä ajatellut, vaikka koko elämäni näin miten mielialat vaihtuivat ja miten niitä alkoholilla yritettiin kontrolloida. Vasta oman diagnoosin myötä opin ymmärtämään mistä oli kyse, vaikka diagnoosi ei ikinä ollut salaisuus, maniassa isä sanoi aina, että nyt menee lujaa ja on maaninen olo.
      Hypomaniakin on maanisdepressiivisyyden oire kakkostyypissä. Sekä isällä, että minulla on ykköstyypin sairaudet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe