Voiko Fiat Puntoon asentaa alkuperäistä akkua suuremman akun? Alkuperäinen on vain 43ah. Tilaa käsittääkseni on moottoritilassa riittävästi.
Fiatin akun koko?
32
1955
Vastaukset
- stilomies-2
Jos isompi sopii niin siitä vaan
- stilomies-2
tarkoitin, että jos se kokonsa puolesta sopii, niin muuta estettä ei ole
- Kapasiteettia
Auton ohjekirjassa kyllä se kielletään, "älä asenna autoon tarvikeakkua" ( mikä se on?), alkuperäisestä kokonsa, muotonsa tai napojensa suhteen poikkeavaa akkua. Ko. toimet saattavat aiheuttaa oikosulun ja tulipalon. Toisaalta taas muutamat ammattiautoilijat yllyttävät asentamaan isomman akun.
- Freeze37
Lineaan vaihdatin äskettäin merkkihuollossa 60 ah akun alkuperäisen turkkilaisen tilalle. Akulle on valmiina reilunkokoinen alusta ja kaikki alkuperäiset kiinnitykset käyvät.
- Kapasiteettia
Niinhän minunkin autossa on akku toisessa sivussa, mutta silti lähes keskellä autoa ja ympärillä runsaasti tilaa navat ihan normaalikokoiset ja normaalisijoituksella. Eli tilan puolesta mahtuu, mutta entä jos kesällä 60ah akku ylilatautuu pitemmillä matkoilla, voiko se vaurioittaa autoa. Talvella ei taatusti ole ko .ongelmaa, vaan kauppamatkoilla pakkasella 43ah akku ei riitä eikä lataudu siis tarpeeksi.
- isommanakunasentanut
Eihän siinä ole mitään estettä, etteikö isompaa akkua voisi asentaa, jos se vain sinne sopii niin, että siitä ei aiheudu vaaraa. Pitää vain saada akku kiinnitettyä turvallisesti ja niin, ettei akun navat ota kiinni mihinkään esim. konepeltiin ja aiheuta oikosulkua.
Itse asensin aikoinaan Fiat 600 (pompannappiin) 100Ah akun ja virtaa riitti kylmäkäynnistyksiin.
Monet autojen maahantuojathan asentavat isommat akut meillä myytäviin autoihin jo muutenkin, joten eipä siinä mitään ihmeitä ole.- En_ole_autosähkömies
1970-luvun alkupuolella olin mukana Helsingin Sompasaaressa purkamassa M/S Dyvi Pacificin Barcelonasta (nykyisin VW-konserniin kuuluvilta) Seat-tehtailta tuomaa Fiat-lastia, jota mainostettiin siihenastiseksi yhdessä laivauksessa kuljetettujen autojen maailmanennätykseksi (runsaat 3 500 kpl, suurin osa mallia Fiat 600, mausteeksi jonkin verran mallia Fiat 850). Pieni ”pompannappi” Fiat 600 oli noina vuosina myyntitilastojen kärkiautoja!
Tuohon aikaan Suomessa myytävät pikku-Fiatit olivat tosiaankin peräisin Espanjasta Seat-tehtailta. Vastaavasti eräät Renault-mallit (lähinnä malli 12) valmistuivat Romaniassa Dacia-tehtailla; niistä osa myytiin muistaakseni Relluina ja osa Dacioina.
Senaikaisten autojen latausgeneraattorit olivat tasavirtatyyppisiä – pelkoa tasasuuntausdiodien palamisesta ei ollut, vaikka akun irrotti moottorin käydessä. Tuon lastin autot tulivat Suomeen ilman akkuja. Ne käynnistettiin laivassa irtoakkujen ja kaapelien avulla, minkä jälkeen ne saivat sytytysvirtansa laturista ja ajettiin maihin laivan neloskannelta ramppia pitkin (laivassa oli 10 päällekkäistä kantta). Matkalle sammuneet autot oli käynnistettävä taas uudelleen irtoakun avulla. Suomessa autoihin asennettiin Suomessa valmistetut akut, joissa oli kapasitettia enemmän kuin Etelä-Euroopassa myytävissä versioissa.
Käsittääkseni autoon voi hyvin asentaa alkuperäistä kapasiteetiltaan suuremman akun kohtuuden rajoissa; ensimmäisenä tulee vastaan akkukotelon koko eli akun ulkomitat. Napakenkien tyyppi ja sijoitus sekä kaapelien pituudet on myös tarkistettava yhteensopivuusmielessä. Kovin järeän akun täyteen lataaminen pieneksi mitoitetulla laturilla voi osoittautua haasteelliseksi.
- oikosulkuoikarinen
Joo jos koon puolesta menee ja tukevasti saa kiinni.Mutta mitä laturi tuottaa amppeereita niin se on maksimi mikä voi olla.Jos laturi lataa vaikka 75 A sinne on ihan turha laittaa 100Ah akkua kun täyteen se ei tule koskaan.
- kerrokerrotarkemmin
Mikä ihmeen lainalaisuus estää 100Ah akun lataamisen "täyteen" nimellisvirraltaan 75A VAKIOJÄNNITEGENERAATTORILLA jos samalla generaattorilla voidaan samoissa olosuhteissa ladata vaikkapa 60Ah akku "täyteen"?
100% varaustilassahan se ei ole ajoneuvokäytössä milloinkaan minkäänlainen akku vaan varaus lienee 80-90% tietämillä. - En_ole_autosähkömies
Tuo voi pitää jopa paikkansa, mutta laturin antaman maksimivirran ja akun kapasiteetin lukuarvoja ei silti pidä tuijottaa suoranaisesti toisiaan vastaavina!
Virranvoimakkuus mitataan ampeereina (A), akun kapasiteetti ampeeritunteina (Ah). Ja todellakin ampeeri eikä ”amppeeri”. - En_ole_autosähkömies
Tulkoon vielä mainituksi, että saan veneeni kohtalaisen järeän akun (170 Ah) ihan mukavaan varaustilaan verkkovirralla käytettävällä Ctek-älylaturillani, josta ei irtoa kymmentäkään ampeeria latausvirtaa.
- En_ole_autosähkömies
Vielä yksi kommentti: auton latausgeneraattorin (”laturin”) tehtävänä on sekä tuottaa sähköenergiaa auton eri sähkölaitteiden tarpeisiin ajon aikana että ladata auton käynnistysakkua (pitää sen varaustilaa riittävän korkeana). Ajovalot ja sytytys vievät yhdessä melkoisesti virtaa, heiveröisen generaattorin tuottama napajännite ei välttämättä riitä suuren kuormituksen aikana kunnolla akun lataamiseen vaan kaikki tuotettava energia meneekin saman tien kulutukseen (etenkin talvisissa olosuhteissa). Ja mitä kylmempi akku on, sitä huonommin se kykenee ottamaan varausta vastaan (vaatisi pakkasella latautuakseen normaaliakin suuremman napajännitteen)!
- paejd923
En_ole_autosähkömies kirjoitti:
Vielä yksi kommentti: auton latausgeneraattorin (”laturin”) tehtävänä on sekä tuottaa sähköenergiaa auton eri sähkölaitteiden tarpeisiin ajon aikana että ladata auton käynnistysakkua (pitää sen varaustilaa riittävän korkeana). Ajovalot ja sytytys vievät yhdessä melkoisesti virtaa, heiveröisen generaattorin tuottama napajännite ei välttämättä riitä suuren kuormituksen aikana kunnolla akun lataamiseen vaan kaikki tuotettava energia meneekin saman tien kulutukseen (etenkin talvisissa olosuhteissa). Ja mitä kylmempi akku on, sitä huonommin se kykenee ottamaan varausta vastaan (vaatisi pakkasella latautuakseen normaaliakin suuremman napajännitteen)!
millä ihmeen vuosikymmenellä sinä elät jos ajovalot ja sytytys vie yhdessä muka "melkoisesti virtaa"? 80-luvulla? nykyaikaisissa autoissa generaattori on 150 ampeerin kokoluokassa melkein järjestään tai isompi.
kaikenlainen elektroniikka pelkästään voi viedä kymmeniä ampeereita ja lämmityslaitteessa voi olla apuna sähkövastukset. mutta kyllä nämä nykyään on suunniteltu niin että latausvirta riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan. - Alimitoitettuja
paejd923 kirjoitti:
millä ihmeen vuosikymmenellä sinä elät jos ajovalot ja sytytys vie yhdessä muka "melkoisesti virtaa"? 80-luvulla? nykyaikaisissa autoissa generaattori on 150 ampeerin kokoluokassa melkein järjestään tai isompi.
kaikenlainen elektroniikka pelkästään voi viedä kymmeniä ampeereita ja lämmityslaitteessa voi olla apuna sähkövastukset. mutta kyllä nämä nykyään on suunniteltu niin että latausvirta riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.Ovat nykyautoissa laturit ja akut.
- En_ole_autosähkömies
paejd923 kirjoitti:
millä ihmeen vuosikymmenellä sinä elät jos ajovalot ja sytytys vie yhdessä muka "melkoisesti virtaa"? 80-luvulla? nykyaikaisissa autoissa generaattori on 150 ampeerin kokoluokassa melkein järjestään tai isompi.
kaikenlainen elektroniikka pelkästään voi viedä kymmeniä ampeereita ja lämmityslaitteessa voi olla apuna sähkövastukset. mutta kyllä nämä nykyään on suunniteltu niin että latausvirta riittää kaikkeen kulutukseen ja akkua lataamaan.Elän vielä tällä hetkellä vuotta 2015, mutta olen jo valmistautunut ottamaan vastaan seuraavankin vuoden.
Tämänhetkinen autoni (ei Fiat) on vuosimallia 2015. Sen ajovalot adaptiivisine kaukovaloineen on toteutettu ledeillä, joiden virrankulutus on todellakin pienempi kuin edellisen, vuotta 2008 edustaneen autoni ksenon-kaasupurkausvalojen vastaava. Autoni latausgeneraattorin virranantokyky on tietääkseni 175 A.
Suurin osa Suomen liikenteessä olevasta autokannasta kuumentelee kuitenkin tänä päivänäkin halogeenitäytteisten lamppujen hehkulankoja (tyypillisesti kai tasolla 50–60 W / ajovalolamppu).
Sytytyksen tehon-/virrantarpeesta minulla ei ole esittää lukemia, mutta viimeksi asiasta jotain lukiessani olin yllättynyt tasosta: tavallisen nelisylinterisen ottomoottorin sytytysjärjestelmä haukkaa normaaliajossa mieluummin satoja kuin kymmeniä watteja, mikä 12 voltin sähköjärjestelmän kyseessä ollen merkitsee kymmenien ampeerien virrankulutusta. Kukin sytytyskipinä vaatii määränsä energiaa, ja sytytystapahtumien lukumäärä aikayksikössä on melkoinen jo tavanomaisilla 2 000–3 000 rpm käyntinopeuksilla ajettaessa – riippumatta siitä, onko kyseessä kärjellinen tai kärjetön, perinteinen tai puolijohteistettu sytytysjärjestelmä.
Kuten olen myöntänyt, en ole autosähkömies (vaan askarrellut ammatikseni enemmänkin hupielektroniikan, tietoliikenne- ja automaatiotekniikan sekä elektroniikan komponenttikaupan palveluksessa). VW Kuplaani vm. 1968 jouduin vaihtamaan katkojan kärjet tien päällä joskus vuosien 1976–1977 tienoilla, mutta sen jälkeen olen jättänyt sen puolen hommat pääsääntöisesti itseäni viisaammille. - paejd923
En_ole_autosähkömies kirjoitti:
Elän vielä tällä hetkellä vuotta 2015, mutta olen jo valmistautunut ottamaan vastaan seuraavankin vuoden.
Tämänhetkinen autoni (ei Fiat) on vuosimallia 2015. Sen ajovalot adaptiivisine kaukovaloineen on toteutettu ledeillä, joiden virrankulutus on todellakin pienempi kuin edellisen, vuotta 2008 edustaneen autoni ksenon-kaasupurkausvalojen vastaava. Autoni latausgeneraattorin virranantokyky on tietääkseni 175 A.
Suurin osa Suomen liikenteessä olevasta autokannasta kuumentelee kuitenkin tänä päivänäkin halogeenitäytteisten lamppujen hehkulankoja (tyypillisesti kai tasolla 50–60 W / ajovalolamppu).
Sytytyksen tehon-/virrantarpeesta minulla ei ole esittää lukemia, mutta viimeksi asiasta jotain lukiessani olin yllättynyt tasosta: tavallisen nelisylinterisen ottomoottorin sytytysjärjestelmä haukkaa normaaliajossa mieluummin satoja kuin kymmeniä watteja, mikä 12 voltin sähköjärjestelmän kyseessä ollen merkitsee kymmenien ampeerien virrankulutusta. Kukin sytytyskipinä vaatii määränsä energiaa, ja sytytystapahtumien lukumäärä aikayksikössä on melkoinen jo tavanomaisilla 2 000–3 000 rpm käyntinopeuksilla ajettaessa – riippumatta siitä, onko kyseessä kärjellinen tai kärjetön, perinteinen tai puolijohteistettu sytytysjärjestelmä.
Kuten olen myöntänyt, en ole autosähkömies (vaan askarrellut ammatikseni enemmänkin hupielektroniikan, tietoliikenne- ja automaatiotekniikan sekä elektroniikan komponenttikaupan palveluksessa). VW Kuplaani vm. 1968 jouduin vaihtamaan katkojan kärjet tien päällä joskus vuosien 1976–1977 tienoilla, mutta sen jälkeen olen jättänyt sen puolen hommat pääsääntöisesti itseäni viisaammille.niin siis sinullako ei 175 ampeerinen generaattori kykene pitämään jännitettä korkealla sytytyksen ja ajovalojen virrankulutuksen takia? kyllä jos ei jännite pysy oikeana on jossain vikaa ja korjaamolle vietävä auto!
en usko että yhdessäkään nykyisessä autossa on alimitoitettuja generaattoreita jotka ei kykene pitämään akkua latauksessa. nykyautoissa tosin on kaikenlaisia poltoaineensäästötoimintoja, jotka vaikuttaa lataukseenkin.
voi olla että normaalin ajon aikana ja tyhjäkäynnillä pidetäänkin akkua vähän vajaana ja latausjännite on vaikka 13 volttia mutta sitten moottorijarrutuksessa jännite nostetaan vaikkapa reiluun 15 volttiin ja ladataan minkä pystytään, otetaan jarrutusenergiaa "talteen" tällä tavalla. sitten voi olla että kun polkaistaan kunnolla kaasua niin silloin lataus katkaistaan hetkeksi kokonaan jne.
aika pöljiä toimintoja suomen olosuhteisiin mutta kyllä niidenkin pitäisi toimia... - En_ole_autosähkömies
paejd923 kirjoitti:
niin siis sinullako ei 175 ampeerinen generaattori kykene pitämään jännitettä korkealla sytytyksen ja ajovalojen virrankulutuksen takia? kyllä jos ei jännite pysy oikeana on jossain vikaa ja korjaamolle vietävä auto!
en usko että yhdessäkään nykyisessä autossa on alimitoitettuja generaattoreita jotka ei kykene pitämään akkua latauksessa. nykyautoissa tosin on kaikenlaisia poltoaineensäästötoimintoja, jotka vaikuttaa lataukseenkin.
voi olla että normaalin ajon aikana ja tyhjäkäynnillä pidetäänkin akkua vähän vajaana ja latausjännite on vaikka 13 volttia mutta sitten moottorijarrutuksessa jännite nostetaan vaikkapa reiluun 15 volttiin ja ladataan minkä pystytään, otetaan jarrutusenergiaa "talteen" tällä tavalla. sitten voi olla että kun polkaistaan kunnolla kaasua niin silloin lataus katkaistaan hetkeksi kokonaan jne.
aika pöljiä toimintoja suomen olosuhteisiin mutta kyllä niidenkin pitäisi toimia...En ole suinkaan väittänyt, että _oman_ autoni genu ei olisi toistaiseksi suoriutunut tehtävästään. Juuri tänään koeajoin ihka ensimmäistä kertaa autoni polttoainetoimisen lisälämmittimen (eli ”webaston”; merkkikin sattuu tällä kertaa olemaan Webasto eikä Eberspächer kuten edellisessä kiesissäni). Viime päivien ensipakkasilla ei ollut tätä ennen vielä esiintynyt mitään tarvetta kokeilla moista (joulunajan ajelut yhteenlaskettuna tasan 0 km). Hyvin pelasi, ts. genu oli puskenut akkuun tarpeeksi potkua Webaston tarpeisiin.
Autossani on myös sähköllä toimivat lohkolämmitin ja sisätilalämmitin, joita olin ehtinyt jo käyttää kuluneen syksyn parina holotna-aamuna. Auto on luovutettu minulle heinäkuussa 2015.
En siis ole aikeissa viedä tuoretta ja toimivaa autoani korjaamolle, vaikka sekä takuu että huolenpitosopimus ovat voimassa.
Muistelen parissa aikaisemmassa autossani vaihtaneeni elämänsä ehtooseen ehtineen akun onnistuneesti saman tien vähän tojakampaan (esim. 55 Ah → 60 Ah), mutta en mene vannomaan muistikuvieni oikeellisuutta.
Oleellista tämän keskusteluketjun avausviestissä esitetyn kysymyksen kannalta on, että uskaltaisin ilman muuta tehdä tuollaisen tempun nykyisen, kieltämättä puutteellisen tietämykseni valossa.
Hyvää Uutta Vuotta 2016 kaikille palstalaisille, minun lienee aihetta vetäytyä tästä jo sivummalle!
- faktaa-homma
Siihen voi asentaa amppeeri määrältään tietenkin suuremman akun vain jännite on oltava sama eli 12 volttia. Punton akku on suomen olosuhteisiin aivan liian hepponen. Ihmetyttää miten maahantuoja aikoinaan laitattikin tuomoisen alatehoinen akun. Piste
- pätkäajua
Onko riisseli ja webasto myös, silloin tarttee virtaa julmetusti jopa fiiuut?
- jetiputijee
Ei ole mitään hyötyä, kun laturi ei jaksa kuitenkaan lataa sitä täyteen.
Hyväkuntoinen, oikeankokoinen akku ajaa asiansa. 70Ah akkua on turha lataa 50Ah:n laturilla- Kuten_on_jo_todettu
Laturin kyvykkyyttä hoitaa asiansa ei mitata ampeeritunteina (Ah) vaan ampeereina (A). Käsite ”50 Ah:n laturi” ei tarkoita yhtikäs mitään.
- 100_Ah_toimii_hyvin
Vedä alahuuli pääsi yli ja nielaise. Pässi!
Minulla oli 80-luvun alun tojolootassa 100 Ah akku ja hyvin toimi. Käytettyä autoa kun olin ostamassa, niin siitähän oli tietty akku loppu. Myyjä löysi varastostansa 100 Ah venekäyttöön tarkoitetun akun ja onnistui änkeämään sen pellin alle. Orkkisakku lie ollut 55 A tjsp ja laturi varmaankin 70 A (molemmat tuohon aikaan tyypillisiä arvoja) mutta hyvin tuntui 100 Ah akku näilläkin eväin latautuvan, pätkäajossakin, ja iso akku jaksoi pakkasessakin pyörittää konetta piiiiiiiitkään. Mikä tuli tarpeeseen, eihän nyt 7 vuotias tojoloota nyt tosta noin vaan voi pakkasessa käynnistyä!
Nykyautoissa laturit alkavat olemaan jo 100-120 A luokassa, 150 A lie enempi dieselien juttuja (sähköiset lisälämmittimet...). Että nykyään on vielä paremmat edellytykset lataamiseen...
Ja tosiaan nämä 45 tjsp. Ah akut pitäisi meidän oloissamme kieltää lailla. Muistelen, että ensimmäissä Stiloissakin oli naurettavia 45 Ah akkuja ja sitten sai auto mainetta, kun pakkasilla paloi kaikki mahdolliset vikavalot taulussa. Kun startissa jännite notkahti liian alas ja tietokoneet tilttasi... - df35fsf
Näiden "70a laturi ei lataa 100ah" akkua täyteen henkilöiden ajatusmallilla millään marketeissa myytävillä akkulatureilla ei oikeastaan tee mitään koska "eihän 4A laturi pysty mitenkään lataamaan edes 60ah akkua täyteen".
Oikeasti laturi mitoitetaan lähinnä auton sähkölaitteiden kulutuksen mukaan ja akku sitten moottorin käynnistyksen mukaan. Jossain traktorissa voi olla vaikka 100ah akku ja 50a laturi koska moottorin käynnistykseen tarvitaan suuri akku mutta ajon aikaisia sähkölaitteita ei ole paljoa.
Jossain bensa autossa voi taas olla joku 60ah akku ja 120a laturi koska pieni bensamoottori on helpompi käynnistää kuin trakorin iso dieselmoottori mutta ajon aikaisia sähkölaitteita on taas traktoriin verrattuna paljon enemmän.
- Sähköinenasentaja
Sinne saa kuule vaikka 100Ah akun laittaa jos saat sopimaan. Laturin latausteholla ei ole vaikutusta siihen mikä akun maksimikapasiteetti saa olla. On vain enemmän puskuria niin sanotusti.
- Puntoilija_
Ainakin 1. koppaiseen meni heittämällä 55Ah akku 45:n tilalle. Kiinnitykselle porasin uuden reiän. Voi toki kiinnitää tukevasti vaikka räikkäliinoilla tms.
- ToinenkinPuntoilija
60Ah Exide menee myös mainiosti
- Fiathemmo
Joo voi laittaa. Mä laitoin 60 MAh fissio-akun ja olen ajellut pelkästään starttimoottorilla. Säästyy näet pensaa ja vihreät on tyytyväisiä.
- Kapasiteettia
Hei! Olemme kaikki jokseenkin samaa mieltä, että jo valmistajalta on ollut järjen vastaista rakentaa auto, jossa hyvin toimivan akun tarpeen oletetaan olevan vain 43 ah. Sain juuri Fiatin huoltoliikkeen tarjouskirjeen, jossa mainostettiin myös Fiatin akkuja, kirje oli asiakas ja merkkikohtainen ja tarjolla oli 45ah:n ja 55ah:n akkuja, joten kirjeittenne ja pohdintojen pohjalta uskaltaisin laittaa alkuperäisen akun paikalle navoiltaan ym. sopivan 55ah:n akun. Sekin jo vähän lisää kapasiteettia eikä aiheuta ylimääräisiä vastuuongelmia, vikojen sattuessa kohdalle.
oon ite vaihtanu akun fiattiin mutta ostettiin uus akku pieni siis ja ei mahdu isompaa sinne ja jos mahtuu se voi vahingoittaa ehkä...? joten ainakin mä suosittelisin alkupeläistä akkua.
- Ehkäpä_ehkä
Kiitos tästä! Vastauksestasi kuvastuu autosähköopin tietämys syvällisimmillään!
- Anonyymi
Itse olisin kaivannut fyysisiä mittoja.
- Anonyymi
Itse olen vaihtanut Puntoon kahdesti 55 Ah:n akun. Tuo on mielestäni pienitehoisin jota kannattaa harkita. Silti joskus vähillä ajoilla pitää ladata akkulaturilla.
Akkukotelon aluslevystä otin rälläkällä etuosasta reunuksen pois; silloin sopii pitempikin akku. Akkuliikkeestä kysyin ja sanoivat että vanhempiin autoihin voi vapaasti laittaa isompitehoisen akun ilman ongelmia.
Pikaisesti mitaten ainakin 30 cm pitkä ja 22 cm korkea akku sopii hyvin konepellin alle. Leveyshän taitaa yleisesti olla 175 mm.
Pitempikin akku pysyy hyvin kiinni akun päällä olevalla kiristinraudalla. Se kannattaa kiristää hyvin mutta ei liian tiukkaan että akku vioittuu.
Itse laittaisin nyt Puntoon 70-90 Ah:n akun , silloin sähköinen ohjaustehostinkin pelaa paremmin. Ja lataisin silti akkua silloin tällöin ainakin pakkaskausina ja jos ajot ovat vain lyhyitä pyrähdyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1233124Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen372486Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302435Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631112149- 1141690
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711398Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .241297Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2901234Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2761218- 621077