Joulukirkkossa en käynyt. En osallistunut joululaulutilaisuuksiin. Kävin kerran seurakunnan puurojuhlassa. Vanhuksia puuroa jakamassa toisille vanhuksille vapisevin käsin.
Minun uskoni on nyt heikko. Ei sitä ole se on sumentunut tai sitten järkeni on kirkastunut.
Jeesus oli radikaali, kuului ääriliikkeeseen. Menestyi sai seuralaisia ja oli perustamassa yhteisöä omilleen, kävi vaaraksi sikäläiselle yhteiskuntajärjestelmälle ja vallanpitäjille. Hänet eliminoitiin, ristiinnaulittiin.
Samaa yhtäläisyyttä näen Isiksen kalifaatin perustamishankkeissa. Oma valtakunta, omat lait, vaarallinen yhtälö nykyajan kanssa. Isis on tukahdutettava.
Historia jatkaa toistoaan aina tulee uusia itsensä kautta toisenlaisen jumalan palvojia.
Uskottomat pitää tappaa.
Voi hyvä Jumala...tai siis mikä?
129
434
Vastaukset
- reppuriika
Eipä sitä uskoa ihminen hatusta tempaa, jos ei sitä ole. Minulle taas usko ja Jumalan läsnäolo on sitä joka päivää. Se on oikeastaan koko elämää liikkeellä pitävä voima. Kerran vuossa kirkossa käynti, ei välttämättä ole mikään uskon osoitus, jos se vain on perinteeseen kuuluva tapa.
Kävin joulujumalanpalveluksessa, kun oli musiikillista vastuuta. Selkä oli niin kipeä, että olin Burnan voimalla siellä.
Onttoa ja tyhjää elämä olisi ilman uskonulottuvuutta ja vielä tyhjempää jos sen loppuisi viimeiseen hengenvetoon.
En kyllä missään mielessä häpeä tunnustaa sitä, että uskon Jeesukseen Kristukseen ja hänen kautta iankaikkiseen elämään Isän luona kirkkaudessa.
Jeesus on yhtä lailla täydellinen ihminen ja Jumala. Ei hän ole vain joku historiallinen tyyppi ja ilmiö niin kuin aikoinaan Otto Wille Kuusinen ja tyrä Hertta.
Luin äskettäin romaanin Hertan elämästä ja katsoin kolmiosaisen TV-sarjan tämän romaanin pohjalta.- älkääuskoko
Sie oot reppunen tekouskovainen. Jos on uskovainen on kuuliainen ja hyväntahtonen. Semmonen immeinen ei heittäyvy työttömäksi yhteiskunnan varoilla eläväksi niiku sie teit. Semmonen ei käytä häikäilemättä hyväkseen kavereittesa joulupöytää niinku sie teit. Jos sie usot siun Jeesus-kuvvaan sie et tekis syntii. Sie oot viäräuskonen.
- Mihin.oikein.uskot
"Reppuriika"
Uskot Jeesukseen ja Jumalaan....
...Mutta
"""Kävin joulujumalanpalveluksessa, kun oli musiikillista vastuuta. Selkä oli niin kipeä, että olin Burnan voimalla siellä."""
...tarvitset buranaa kipuihisi? Reppuriika@ Ei ole kysymys siitä montako kertaa ihminen käy kirkossa uskoakseen jumalaan. (huomannet, että en enää kirjoita jumala sanaa isolla) Kysymys on siitä, että usko iskostettiin meille lapsena kasvatuksessa, se on hakattu päähän kansakoulussa karttakepillä jos et usko jumalaan olet kadotuksen oma. Joudut helvettiin. Pelolla uhkailua. Isis levittää valtaa samalla tavoin, pelolla.
Jeesuksen lapset voi teitä reppanoita, tunnen monta. Ette avioituneet koska jeesus on heidän sulhasenne, rakastettunne jonka he kohtaavat kun aikanne tulee. Aivan kuin Isiksen terroristit, tappaessaan itsensä ja muita epäuskoisia itsemurhaiskussa heistä tulee marttyyreitä he uskovat pääsevänsä neitseiden syliin, neitseiden jotka syöttävät heille hedelmiä ja kutittavat navan alta.- ent.siivoojaparka
älkääuskoko kirjoitti:
Sie oot reppunen tekouskovainen. Jos on uskovainen on kuuliainen ja hyväntahtonen. Semmonen immeinen ei heittäyvy työttömäksi yhteiskunnan varoilla eläväksi niiku sie teit. Semmonen ei käytä häikäilemättä hyväkseen kavereittesa joulupöytää niinku sie teit. Jos sie usot siun Jeesus-kuvvaan sie et tekis syntii. Sie oot viäräuskonen.
""" Semmonen ei käytä häikäilemättä hyväkseen kavereittesa joulupöytää niinku sie teit. Jos sie usot siun Jeesus-kuvvaan sie et tekis syntii."""
Minkälainen sinun Jeesus-kuvasi mahtaa olla?
Jos sinun mielestäsi toisten vieraanvaraisuuden hyväksikäyttäminen on syntiä, niin silloinhan Jeesuskin teki syntiä aterioidessaan ystäviensä kotona, niinkuin Raamattu kertoo.
On niitä maallisempia aiheita, joilla voi päätään vaivata.
Nämäisisitkin on niin kaukana,etten minä ainakaan niille mitään mahda, kun ei ole pommikoneita, ja vahvasti epäilen, ettei ne tule minulta neuvoja kyselemään.
Minä en tuosta uskosta tiedä, mutta elämä on minulle tärkeä, eikä sitä pitäs tärvellä.
Tuo iankaikkinen elämä taitaa olla vain jäljellejääneiden kanssaihmisten muistoissa.
Jos eivät kovin pahalla muistele, niin eikö se silloin ole mennyt hyvin.
Ei isis tule maailmanhistoriassa olemaan pitkäikäinen valtio, vaikka sen annettaisiin olla.
Ei sellainen valtio, joka perustuu väkivaltaan ole pitkäikäinen, mutta ihmisen mittapuun mukaan siihen menee liian kauan.
Onhan ne eri uskonnot yrittäneet toisiaan tappaa jo vuosituhansia, siinä onnistumatta.
Että tuota tuohon touhuun minä en ala, on se liian iso urakka.Kotton ei ole mitään iänkaikkista elämää, on elämää, joka jatkuu jatkumona lapsissamme. Jeesuksen morsiammet ovat lapsettomia, joten heille jeesus on se mikä isiksen taistelijoille on paratiisi neitseineen. Niin surullista kuin se onkin on karmeaa jos uskoo johonkin joka on utopiaa.
korpikirjailija kirjoitti:
Kotton ei ole mitään iänkaikkista elämää, on elämää, joka jatkuu jatkumona lapsissamme. Jeesuksen morsiammet ovat lapsettomia, joten heille jeesus on se mikä isiksen taistelijoille on paratiisi neitseineen. Niin surullista kuin se onkin on karmeaa jos uskoo johonkin joka on utopiaa.
Suomi on tasa-arvon mallimaana innokkaasti kouluttamassa kehitysmaissa naisia ja tyttöjä, mutta minne unohtuu pojat.
Jos pojilla ei ole tulevaisuutta, ne on helppo houkutella terroristeiksi, ja näin ne on paljon vaarallisempia kun tytöt.
Ei sillä Suomen koulutuksella ole näissä väkirikkaissa maissa yhtään mitään merkitystä.
En minä kenenkään uskomisia mene arvostelemaan, mutta sieltä rajan takaa ei ole kukaan tullut sanomaan millaista siellä on, että elämä kannattaa elää siihen malliin,että siellä ei ole mitään.- ent.siivoojaparka
k-kotton kirjoitti:
Suomi on tasa-arvon mallimaana innokkaasti kouluttamassa kehitysmaissa naisia ja tyttöjä, mutta minne unohtuu pojat.
Jos pojilla ei ole tulevaisuutta, ne on helppo houkutella terroristeiksi, ja näin ne on paljon vaarallisempia kun tytöt.
Ei sillä Suomen koulutuksella ole näissä väkirikkaissa maissa yhtään mitään merkitystä.
En minä kenenkään uskomisia mene arvostelemaan, mutta sieltä rajan takaa ei ole kukaan tullut sanomaan millaista siellä on, että elämä kannattaa elää siihen malliin,että siellä ei ole mitään.Mistäs sellainen kuvitelma yleensä on kristinuskoon tullut, että ihmisen henki tai sielu jatkaisi heti ihmisen kuoltua elämistä tietoisessa tilassa jossakin helvetissä tai taivaassa?
Raamattuhan ei sellaista käsitystä tue missään kohtaa.
Raamatun mukaan ihminen on kuoltuaan tiedottomassa tilassa, kunnes hänet viimeisenä päivänä herätetään kaikkien muitten kuolleitten kanssa samaan aikaan, joko ensimmäisessä tai toisessa ylösnousemuksessa.
Ylösnousemuksia on kaksi; toinen vanhurskasten ja toinen jumalattomien ylösnousemus. Toiset (jotka uskovat Kristukseen syntiensä sovittajana) herätetään ikuiseen elämään, toiset viimeiselle tuomiolle (missä jokainen saa tekojensa mukaan) ja kadotukseen. Huom. kadotukseen (ikuiseen kuolemaan), eikä mihinkään helvettiin kitumaan loputtomasti.
Noin siis Raamatun mukaan.
Kirkot puhuvat omiaan. Se sielun taivaaseen tai helvettiin livahtaminen heti kohta kuoltuaan on lut.kirkossakin katolisen kirkon peruja. Katolinen kirkko keksi sen tienatakseen rahaa aneilla. Jos jälkeenjääneet maksoivat reilusti, niin vainajan sielu pääsi taivaaseen. "Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa". Hömpitettiin lukutaidottomia uskomaan, että niin Raamatussa sanotaan.
e.sp (lähes pappi) - huuhaahuuhoo
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mistäs sellainen kuvitelma yleensä on kristinuskoon tullut, että ihmisen henki tai sielu jatkaisi heti ihmisen kuoltua elämistä tietoisessa tilassa jossakin helvetissä tai taivaassa?
Raamatun mukaan ihminen on kuoltuaan tiedottomassa tilassa, kunnes hänet viimeisenä päivänä herätetään kaikkien muitten kuolleitten kanssa samaan aikaan, joko ensimmäisessä tai toisessa ylösnousemuksessa.
Ylösnousemuksia on kaksi; toinen vanhurskasten ja toinen jumalattomien ylösnousemus. Toiset (jotka uskovat Kristukseen syntiensä sovittajana) herätetään ikuiseen elämään, toiset viimeiselle tuomiolle (missä jokainen saa tekojensa mukaan) ja kadotukseen. Huom. kadotukseen (ikuiseen kuolemaan), eikä mihinkään helvettiin kitumaan loputtomasti.
Kirkot puhuvat omiaan. Se sielun taivaaseen tai helvettiin livahtaminen heti kohta kuoltuaan on lut.kirkossakin katolisen kirkon peruja. Katolinen kirkko keksi sen tienatakseen rahaa aneilla. Jos jälkeenjääneet maksoivat reilusti, niin vainajan sielu pääsi taivaaseen. "Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa". Hömpitettiin lukutaidottomia uskomaan, että niin Raamatussa sanotaan.
e.sp (lähes pappi)Kyllä aika tiedottomassa tilassa kuoltuaan on kun ei ole enää jäljellä kunin luita tai tuhkaa.
- oma.asiasi.uskotko
k-kotton kirjoitti:
En minä kenenkään uskomisia mene arvostelemaan, mutta sieltä rajan takaa ei ole kukaan tullut sanomaan millaista siellä on, että elämä kannattaa elää siihen malliin,että siellä ei ole mitään.Kyllä sieltä on satoja ihmisiä tullut kertomaan mitä siellä on. Se että sinä et tiedä tai et halua tietää tai väität kertomuksia valeiksi, ei muuta yhtään mitään.
Ne kertomukset sitten - niitä on paremmista ja pahemmista paikoista. Lääkärien mukaan ne pahemman paikan kertomukset unohtuvat ensimmäisinä ja jokaiselta elvytetyltä pitää HETI kysyä mitä koit, koska sen muistaminen otetaan yleensä pian pois.
Muistan minäkin missä elin Maan päällä ennen tätä nykyistä olomuotoani. Sukunimikin on tiedossa samoin kuolitapa ja -paikka ja useita pätkiä elämästä, jotka noin 50-vuotiaana olen käynyt tarkistamassa ja oikeiksi havainnut. Etunimi ei ole selvillä eikä vuosiluvut. Väliajalta hyvin vähän muistan ja sitten sen mitä tapahtui juuri ennen syntymääni. Mitä silloin sanottiin, se on toteutunut. Pian pääsen pois, toivottavasti sinne parempaan paikkaan vaikka huonoimpanakin, ja toivottavasti ei tänne murheen laaksoon tarvitse enää tulla. Tämä lienee jo ainakin kolmas kerta enkä liian hyvin ole osannut tätäkään elää. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Mistäs sellainen kuvitelma yleensä on kristinuskoon tullut, että ihmisen henki tai sielu jatkaisi heti ihmisen kuoltua elämistä tietoisessa tilassa jossakin helvetissä tai taivaassa?
e.sp (lähes pappi)Kansakoulun eka luokilla opettajat kehottivat lukemaan raamattua.
Minä kilttinä poikana tottelin, ja aloin lukemaan, pääsin viisi sivua, ja siihen se jäi, ja sillä olen pärjänny.
Että minä olen huono kovin suuria viisauksia uskonnoista lausumaan.
Minä vaan epäilen, että sielunylösnousemista, siinä mielessä, kun useimmat toivovat, sitä ei ole.
Että parempi elää tämä elämä ainutkertaisena.
En minä mikään uskonnon vihaaja ole, Olen laittanut kirkonkorjausrahastoon satoja euroja, ja ihan vapaaehtoisesti.
Ja komeen kirkon tekivät, tule vaan laulaa luikauttamaan siellä.oma.asiasi.uskotko kirjoitti:
Kyllä sieltä on satoja ihmisiä tullut kertomaan mitä siellä on. Se että sinä et tiedä tai et halua tietää tai väität kertomuksia valeiksi, ei muuta yhtään mitään.
Ne kertomukset sitten - niitä on paremmista ja pahemmista paikoista. Lääkärien mukaan ne pahemman paikan kertomukset unohtuvat ensimmäisinä ja jokaiselta elvytetyltä pitää HETI kysyä mitä koit, koska sen muistaminen otetaan yleensä pian pois.
Muistan minäkin missä elin Maan päällä ennen tätä nykyistä olomuotoani. Sukunimikin on tiedossa samoin kuolitapa ja -paikka ja useita pätkiä elämästä, jotka noin 50-vuotiaana olen käynyt tarkistamassa ja oikeiksi havainnut. Etunimi ei ole selvillä eikä vuosiluvut. Väliajalta hyvin vähän muistan ja sitten sen mitä tapahtui juuri ennen syntymääni. Mitä silloin sanottiin, se on toteutunut. Pian pääsen pois, toivottavasti sinne parempaan paikkaan vaikka huonoimpanakin, ja toivottavasti ei tänne murheen laaksoon tarvitse enää tulla. Tämä lienee jo ainakin kolmas kerta enkä liian hyvin ole osannut tätäkään elää.Enhän minä tuota usko. Se on rehellisesti sanottu.
Minä en ole ollut täällä aiemmin.
Minulla on ollut hyvä työntäyteinen elämä, jota vielä haluaisin elää pitkään. Saa nähdä, miten käy.- kylmätotuus
e.sp (lähes pappi)Missä kohtaa ev.lut.kirkko opettaa, että ihmisen kuoltua hänen sielunsa livahtaisi heti taivaaseen tai helvettiin?
Ko. kirkon hautajaisseremoniassa pappi sanoo:" Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman. Viimeisenä päivänä meidän herramme Jeesus Kristus on sinut herättävä."
Raamatussa Luuk.23:43 Jeesus sanoi toiselle ristiinnaulitulle:" Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
Siis Raamatusta löytyy kohta, jossa siirtyminen heti kuolemasta uuteen elämään on mahdollista.
En ole läheskään pappi, mutta Raamatun olen lukenut, varsinkin Uuden Testamentin. - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Missä kohtaa ev.lut.kirkko opettaa, että ihmisen kuoltua hänen sielunsa livahtaisi heti taivaaseen tai helvettiin?
Ko. kirkon hautajaisseremoniassa pappi sanoo:" Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman. Viimeisenä päivänä meidän herramme Jeesus Kristus on sinut herättävä."
Raamatussa Luuk.23:43 Jeesus sanoi toiselle ristiinnaulitulle:" Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
Siis Raamatusta löytyy kohta, jossa siirtyminen heti kuolemasta uuteen elämään on mahdollista.
En ole läheskään pappi, mutta Raamatun olen lukenut, varsinkin Uuden Testamentin.Tuo mainitsemasi kohta se onkin kompastuskivi monelle Raamattua tuntemattomalle.
Vielä vuoden 1938 käännöksessä se kuului näin: Totisesti minä sanon sinulle: Tänä päivänä sinun pitää oleman minun kanssani paratiisissa.
Alkuperäisessä tekstissähän ei ollut välimerkkejä lainkaan. Tässä tulee nyt esiin se välimerkkien oikeassa paikassa oleminen, mitä Paloma tuolla väheksyi.
Koska Raamattu ei missään kohtaa muualla tue heti kuoltuaan paratiisiin menoa, niin kaiken järjen mukaan sen pitäisi kuulua näin: Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä: sinun pitää oleman minun kanssani paratiisissa.
Johan sen pitäisi järki sanella siinäkin, että jos Jeesus lupasi sinä samana päivänä ryövärin olevan hänen kanssaan paratiisissa, niin silloinhan hän vetäisi pitkän valheen, koska ei hän Raamatun mukaan itsekään mennyt sinne, vaan lepäsi haudassaan, mistä nousi kolmantena päivänä. Vasta Helatorstainahan (oliko se 40 päivää myöhemmin?) hän nousi sinne paratiisiin.
Tuo lut. hautajaisseremonia ei minua lakkaa koskaan ihmetyttämästä. Toisaalta pappi siteeraa Raamattua: " Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman. Viimeisenä päivänä meidän herramme Jeesus Kristus on sinut herättävä."
Mutta sitten heti muistotilaisuudessa vetäisee Raamatun ulkopuolelta, että siellä hän nyt on taivaan ilossa ja kuvailee, minkälaista hänellä siellä on. Miten niin, jos hänet vasta viimeisenä päivänä herätetään?
Viime hautajaisissa tuli vähän hämminkiä, kun lut. pappi lupasi vainajan olevan jo taivaan ilossa (vaikka oli justiinsa luritellut ne; maasta sinä...), mutta ortodoksi leski uskoi vainajan sielun livahtavan taivaaseen vasta 40 päivää kuolemansa jälkeen (edellyttäen, että vainajan puolesta jaksetaan rukoilla tarpeeksi paljon ja hartaasti sen aikaa).
Ruotsalainen pappi meni vieläkin pitemmälle huuhailussaan, kun kertoi saarnastuolista ihan pokkana vainajien olevan Nangijalassa. Sehän on Astrid Lindgrenin kirjassa Veljeni Leijonamieli se paikka minne se pikkupoika pääsi seikkailemaan kuoltuaan. Vähänkin vaarallista, jos joku pikkunen kuvittelee pääsevänsä seikkailemaan Nangijalaan, kun hyppää seitsemännen kerroksen ikkunasta.
e.sp (lähes pappi)
Ps.:
Anteeks,i Paloma, Jeesus, ryöväri ristillä, lut.pappi, ortodoksi leski, vainaja, ruotsalainen pappi, Astrid Lindgren...
Tämä anteeksipyyntö siksi, kun minua toisessa ketjussa "pitkäänseurannut" torui siitä, että "Eivät osaa keskustella muuta kun toisista". - kylmätotuus
Tuo mainitsemasi kohta se onkin kompastuskivi monelle Raamattua tuntemattomalle.
Vielä vuoden 1938 käännöksessä se kuului näin: Totisesti minä sanon sinulle: Tänä päivänä sinun pitää oleman minun kanssani paratiisissa.
Alkuperäisessä tekstissähän ei ollut välimerkkejä lainkaan. Tässä tulee nyt esiin se välimerkkien oikeassa paikassa oleminen, mitä Paloma tuolla väheksyi.
Koska Raamattu ei missään kohtaa muualla tue heti kuoltuaan paratiisiin menoa, niin kaiken järjen mukaan sen pitäisi kuulua näin: Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä: sinun pitää oleman minun kanssani paratiisissa.
Johan sen pitäisi järki sanella siinäkin, että jos Jeesus lupasi sinä samana päivänä ryövärin olevan hänen kanssaan paratiisissa, niin silloinhan hän vetäisi pitkän valheen, koska ei hän Raamatun mukaan itsekään mennyt sinne, vaan lepäsi haudassaan, mistä nousi kolmantena päivänä. Vasta Helatorstainahan (oliko se 40 päivää myöhemmin?) hän nousi sinne paratiisiin.
Tuo lut. hautajaisseremonia ei minua lakkaa koskaan ihmetyttämästä. Toisaalta pappi siteeraa Raamattua: " Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman. Viimeisenä päivänä meidän herramme Jeesus Kristus on sinut herättävä."
Mutta sitten heti muistotilaisuudessa vetäisee Raamatun ulkopuolelta, että siellä hän nyt on taivaan ilossa ja kuvailee, minkälaista hänellä siellä on. Miten niin, jos hänet vasta viimeisenä päivänä herätetään?
Viime hautajaisissa tuli vähän hämminkiä, kun lut. pappi lupasi vainajan olevan jo taivaan ilossa (vaikka oli justiinsa luritellut ne; maasta sinä...), mutta ortodoksi leski uskoi vainajan sielun livahtavan taivaaseen vasta 40 päivää kuolemansa jälkeen (edellyttäen, että vainajan puolesta jaksetaan rukoilla tarpeeksi paljon ja hartaasti sen aikaa).
Ruotsalainen pappi meni vieläkin pitemmälle huuhailussaan, kun kertoi saarnastuolista ihan pokkana vainajien olevan Nangijalassa. Sehän on Astrid Lindgrenin kirjassa Veljeni Leijonamieli se paikka minne se pikkupoika pääsi seikkailemaan kuoltuaan. Vähänkin vaarallista, jos joku pikkunen kuvittelee pääsevänsä seikkailemaan Nangijalaan, kun hyppää seitsemännen kerroksen ikkunasta.
e.sp (lähes pappi)
Ps.:
Anteeks,i Paloma, Jeesus, ryöväri ristillä, lut.pappi, ortodoksi leski, vainaja, ruotsalainen pappi, Astrid Lindgren...
Tämä anteeksipyyntö siksi, kun minua toisessa ketjussa "pitkäänseurannut" torui siitä, että "Eivät osaa keskustella muuta kun toisista".Ehkäpä paratiisi ja taivas ovatkin aivan eri paikkoja?
Kukapa sitäkään voi varmuudella tietää?
On paljon asioita, jotka liittyvät uskontoon, joita meidän kovin vajavainen tietoisuudentasomme ei kykene selittämään.
Mielenkiintoista niitä on kuitenkin joskus pohdiskella.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Ne hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
Pieniä kulkijoitahan me kaikki ihmiset lopultakin olemme.
- hytinäx1
En kyllä menisi vertaamaan Jeesusta ja hänen opetuslapsiaan jotka julistivat hyvyydestä ja armosta ihmisten kesken terroristiliikkeeseen jota nyt onneksi ollaan tuhoamassa niin Irakissa kuin Syyriassakin. Syyriassa tosin ei venäjän avulla vaikka herra putin sellaista yrittää omalle kansalleen tuputtaa.
Kyllä sinä sen itsekin tiedät kunhan yrität saada jotain hämminkiä aikaan.Olen perehtynyt kansainvälisten historian tutkijoiden päätelmiin. Jeesus lie kaukana ja siitä myytistä, että Jeesus olisi ollut Jumalan poika. Jeeseksesta on otettu irti rakkaus ja hyväksyntä, mikä ei suinkaan ole totuus vaan oletus, Maria Magdaleena oli huora, jonka Jeesus hyväksyi yhteisöönsä. Mikä oli Marian rooli se jää vain mielikuvituksen varaan.
- eppu2
Olen perehtynyt kansainvälisten historian tutkijoiden päätelmiin. Jeesus lie kaukana ja siitä myytistä, että Jeesus olisi ollut Jumalan poika. Jeeseksesta on otettu irti rakkaus ja hyväksyntä, mikä ei suinkaan ole totuus vaan oletus, Maria Magdaleena oli huora, jonka Jeesus hyväksyi yhteisöönsä. Mikä oli Marian rooli se jää vain mielikuvituksen varaan.
Maria Magdalena ei ollut huora.
Hän oli Jeesuksen opetuslapsi ja työkumppani.
Vuonna 591 silloinen paavi leimasi hänet huoraksi, jonka katolinen kirkko on sittemmin perunut.
Sehän ei sopinut katolisille kirkkoisille, että nainen olisi ollut opettajan roolissa.
1950-luvulla Egyptin autiomaasta löydettiin luolasta ns. gnostiset evankeliumit.
Niissä MariaMagdalenan asema on keskeinen Jeesuksen opetustyössä.
Asiakirjat piilotettiin, koska ne eivät sopineet katolisten kirkkoisien valtarakenteisiin. eppu2 kirjoitti:
Maria Magdalena ei ollut huora.
Hän oli Jeesuksen opetuslapsi ja työkumppani.
Vuonna 591 silloinen paavi leimasi hänet huoraksi, jonka katolinen kirkko on sittemmin perunut.
Sehän ei sopinut katolisille kirkkoisille, että nainen olisi ollut opettajan roolissa.
1950-luvulla Egyptin autiomaasta löydettiin luolasta ns. gnostiset evankeliumit.
Niissä MariaMagdalenan asema on keskeinen Jeesuksen opetustyössä.
Asiakirjat piilotettiin, koska ne eivät sopineet katolisten kirkkoisien valtarakenteisiin.Katollinen kirkko, mieheni lapsuuden pisteliän peikko. En ihmettele miksi hän on ateisti.
Muuten kaikki on vain oletusta sekin mitä sinä kirjoitit. Vuonna 591 paavi leimasi ja myöhemmin kumosi, uskotko sinä katolilaiseen kirkkoon, pikkupoikien hiplaaja porukkaan?- novoiettätaasen
Katollinen kirkko, mieheni lapsuuden pisteliän peikko. En ihmettele miksi hän on ateisti.
Muuten kaikki on vain oletusta sekin mitä sinä kirjoitit. Vuonna 591 paavi leimasi ja myöhemmin kumosi, uskotko sinä katolilaiseen kirkkoon, pikkupoikien hiplaaja porukkaan?Katoton kirkko on melko kolkko paikka sateella.
- pärekatto.paras
Siellä hompokin hyytyy kun tuleesade rankka ja hintin vie.
- paskova.ukana
Katolisuus on ihmisen palvontaa, ei Jumalan.
Tutkiskelepas mielessäsi onko noin. - eppu2
Katollinen kirkko, mieheni lapsuuden pisteliän peikko. En ihmettele miksi hän on ateisti.
Muuten kaikki on vain oletusta sekin mitä sinä kirjoitit. Vuonna 591 paavi leimasi ja myöhemmin kumosi, uskotko sinä katolilaiseen kirkkoon, pikkupoikien hiplaaja porukkaan?En oikein ymmärrä kysymystäsi. Juurikin kommentissani kerroin millaista touhua katolisen kirkon kirkkoisät harrasti totuuden salatakseen.
Kerroin myös löytyneistä asiakirjoista, jotka kertovat ihan toista.
Katolisen kirkon käsikassarahan oli myös inkvisitio.
Tiedemiehihiäkin kidutettiin, kun uskalsivat tuoda eri näkemyksiä, kuin ko. kirkko.
1200-luvulla muodostunut kataarien asutus tapettiin paavin käskystä viimeisen ihmiseen.
Syy oli se, että he uskoivat, ettei mitään välikäsiä tarvita, vaan ihminen voi olla suorassa yhteydessä Jumalaansa.
Moinen kerettiläisyys olisi levitessään vienyt paavilta viran.
Päässemme asiaan, uskovaisuus tänä päivänä Suomessa, lestaadiolaisuutta läheltä katsovana ja Keskusta puoluetta tuntevana, tiedän, kulissit pitää olla kasassa.
Se ei ole mies eikä mikään joka jättää vaimon tai päin vastoin. Homo ei saa olla ja jos on on parempi olla kaapissa. Tätä on suomalaisen ns. uskovan elämä, olen kypsynyt en usko enää muuhun kuin itseeni ja rakkaisiini niihin, jotka ovat ihan lähellä. Sukukin on perseestä..- ent.siivoojaparka
Tuliko joulunaikaan eripuraa suvun kanssa vai mikä se alkoi riepomaan?
Miksi katsot vajavaiseen ihmiseen, katsot kirkkoon...? Miksi etsit Jumalaa kirkoista tai "uskovaisista"? Et sinä häntä sieltä löydä.
Paavo Ruotsalaisen sanoin: "Yhtä sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki; Kristuksen sisäinen tuntemus".
e.sp (lähes pappi) - Sukuhutkija
Eikä Paavolta puuttunut muuta kuin viinaa. Mitä pahempi krapula, sitä voimallisempia saarnoja piti. Tunnettiin Löyhkä-Paavona. Kesken kiireimpien töittenkin piti jättää perhe ja lähteä kylille juopottelemaan ja krapulassa saarnaamaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.
Esi-isäni lähisukulainen Hökän Jaako Iijoen etelätörmältä, sittemmin piireihin päässeenä Jaakko Högman, oli Löyhkä-Paavon oppi-isä. Jaakon juopottelusta en tiedä mitään.
- karhumorsian
En minäkään kuulu mihinkään seurakuntaan
- ajattelen silti että joku kolmiyhteys silti minussakin on
-henki, sielu ja ruumis,
- tiedän raamatun lukeneena että mikään liha ei koskaan taivasta peri,
- ajattelisin silti elon viimeisenä iltana vanhan laulun sanoin
Isä Taivainen
anna takaisin lapsen usko ja luottamus
anna olla enkelten
oppaanani matkallain
kun tomuni lähtee takaisin luonnon kiertokulkuun.
Vaikka sappi välill kiehahtaiskin ja sanoiskin yleensä elämästään maan päällä
-että paska reissu , mutta tulipahan tehtyä. - ylpeyslankeamuksenedellä
Rakastan ihmisiä sukupuoleen ja uskontoon katsomatta. Ateistit ja homoseksuaalit ovat myöskin tervetulleita ystäväkseni. En ole sen parempi ihminen kuin kukaan muukaan.
Hyvin on kirkko markkinoinnin hoitanut, kun sinutkin näihin päiviin asti on uskon syrjässä kiinni pitänyt.
Meinaatko kokonaan jessen viitanliepeestä irti päästää?
Uskoa voi mihin tahansa, mutta uskovaisiin ei kannata uskoa. Sen olen huomannut.- de-meter
Minä en pidä jessen viitanliepeestä kiinni, mutta hän tuntuu pitävän minusta kiinni.
Eli aivopesty ruhkake taidan sitten olla..))
Vähän rohkenen ojentaa Ancelinaa: "uskovaiset" eivät taida olla ihan homogeeninen joukko. Itse olen elämäni varrella tuntenut heitä paljonkin, enkä kahta samanlaista muista.
Hesarissa taisi olla juttua politiikkojen uskosta, kai sekin oli nähtävä yritykseksi hahmottaa "Suomen henkistä tilaa" tai tuota, mitä korppis toi julki: uskon asemaa tämänpäivän Suomessa. Tuon artikkelin mukaan, Raamatun opit vaikuttavat edelleen ihmisten mielissä, jopa päätöksenteossa, vaikka "lähde" jätetään mainitsematta. Eli "aivopesu" on ollut aika tehokasta..)) de-meter kirjoitti:
Minä en pidä jessen viitanliepeestä kiinni, mutta hän tuntuu pitävän minusta kiinni.
Vähän rohkenen ojentaa Ancelinaa: "uskovaiset" eivät taida olla ihan homogeeninen joukko. Itse olen elämäni varrella tuntenut heitä paljonkin, enkä kahta samanlaista muista.
Hesarissa taisi olla juttua politiikkojen uskosta, kai sekin oli nähtävä yritykseksi hahmottaa "Suomen henkistä tilaa" tai tuota, mitä korppis toi julki: uskon asemaa tämänpäivän Suomessa. Tuon artikkelin mukaan, Raamatun opit vaikuttavat edelleen ihmisten mielissä, jopa päätöksenteossa, vaikka "lähde" jätetään mainitsematta. Eli "aivopesu" on ollut aika tehokasta..))Ojenna ihmeessä, mutta näytä minulle se oikea uskovainen.
- de-meter
Ancelina kirjoitti:
Ojenna ihmeessä, mutta näytä minulle se oikea uskovainen.
Menisköhän se niin, että jokainen on omasta mielestään se "oikea uskovainen",
muut ovat sitten tekopyhiä ja hurskastelijoita ? ..)) - siilimuori3
de-meter kirjoitti:
Hesarissa taisi olla juttua politiikkojen uskosta, kai sekin oli nähtävä yritykseksi hahmottaa "Suomen henkistä tilaa" tai tuota, mitä korppis toi julki: uskon asemaa tämänpäivän Suomessa. Tuon artikkelin mukaan, Raamatun opit vaikuttavat edelleen ihmisten mielissä, jopa päätöksenteossa, vaikka "lähde" jätetään mainitsematta. Eli "aivopesu" on ollut aika tehokasta..))Sitähän se minnäi demeter: ! Juu ja yleistys se soomipoijjaan ja tytön tiellä pittää :)."
de-meter kirjoitti:
Menisköhän se niin, että jokainen on omasta mielestään se "oikea uskovainen",
muut ovat sitten tekopyhiä ja hurskastelijoita ? ..))Ei se niin mene, vaan seurakunnan työntekijä sen määrittelee. Minulle on sanottu etten ole oikea uskovainen ja oli meitä kehnoja muitakin diakoniatyön johtokunnassa.
Hurskastelijoita löytyy enemmän itseään hyvinä uskovaisina pitävistä kuin meistä muista.
Ja tuon olen omin silmin nähnyt ja omin korvin kuullut.- de-meter
siilimuori3 kirjoitti:
Sitähän se minnäi demeter: ! Juu ja yleistys se soomipoijjaan ja tytön tiellä pittää :)."
Just siilimuori, en ehtinyt kompata tuota aikaisempaa..))
Ei sillä ettenkö yleistäisi itsekin. On se täällä huomattu... de-meter kirjoitti:
Just siilimuori, en ehtinyt kompata tuota aikaisempaa..))
Ei sillä ettenkö yleistäisi itsekin. On se täällä huomattu...Niinpä, kuten jo sanoin, hurskastelijoita löytyy.
Tekopyhiä myös.
Yleistämättä mitenkään ja millään tavalla.- de-meter
Ancelina kirjoitti:
Ei se niin mene, vaan seurakunnan työntekijä sen määrittelee. Minulle on sanottu etten ole oikea uskovainen ja oli meitä kehnoja muitakin diakoniatyön johtokunnassa.
Hurskastelijoita löytyy enemmän itseään hyvinä uskovaisina pitävistä kuin meistä muista.
Ja tuon olen omin silmin nähnyt ja omin korvin kuullut.Jaa, Ancelina. Enpä voi vastaankaan väittää. Kyllä minuakin on ojennettu, vaan enpä ole tuosta ojentunut. Toistaiseksi olen kelvannut vapaaehtoistyöhön, mutta jos lakkaan kelpaamasta, voin jättää senkin. Kaunaa en jaksa kantaa. Minkä minä kenelläkään voin ? Ei minua kukaan ole kuolettavasti haavoittanut..))
de-meter kirjoitti:
Jaa, Ancelina. Enpä voi vastaankaan väittää. Kyllä minuakin on ojennettu, vaan enpä ole tuosta ojentunut. Toistaiseksi olen kelvannut vapaaehtoistyöhön, mutta jos lakkaan kelpaamasta, voin jättää senkin. Kaunaa en jaksa kantaa. Minkä minä kenelläkään voin ? Ei minua kukaan ole kuolettavasti haavoittanut..))
"de-meter"
Hurskastele sinä vaaan...
vaikka kanssa Ancelinaaaan...
Kunhan et mene väärille maille
onneasi onkimaan.
Vain säveltäjä puuttuu.
Me taisimme muinoin Jessen kanssa hurskastella.
Jessen mielestä niin pitääkin aina tehdä.
Silloin kun faijansa torkkuu ja näkee kaiken-maailman uniaan.
Se on sille kuulema ihan oikein.
Faija on myös aina sanonut että taloissa tehdään ajallaan, ja poiketaan
tavallaan.
Jessen isän huoneessa ei tapoja, saati aikoja ole.
Eikä lattioita, seiniä ja kattoja.
Kellari kyllä löytyy.
Mutta siellä ei säily mikään.
"Älä koskaan katsele paahtoleipäsi tummia kuvia"
H.de-meter kirjoitti:
Jaa, Ancelina. Enpä voi vastaankaan väittää. Kyllä minuakin on ojennettu, vaan enpä ole tuosta ojentunut. Toistaiseksi olen kelvannut vapaaehtoistyöhön, mutta jos lakkaan kelpaamasta, voin jättää senkin. Kaunaa en jaksa kantaa. Minkä minä kenelläkään voin ? Ei minua kukaan ole kuolettavasti haavoittanut..))
En alennu kaunaa kantamaan, tiedän itse paremmin mikä olen ja mihin uskon.
Tuossa tapauksessa vain näkyi hyvin kuinka "oikeassa uskossa" oleva näyttää ylemmyttään. Hän oli myös uudestisyntynyt, mahtavaa. Tosin huijasi vanhan ihmisen rahat itselleen, varmaan kysyi jesseltä luvan- de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Hurskastele sinä vaaan...
vaikka kanssa Ancelinaaaan...
Kunhan et mene väärille maille
onneasi onkimaan.
Vain säveltäjä puuttuu.
Me taisimme muinoin Jessen kanssa hurskastella.
Jessen mielestä niin pitääkin aina tehdä.
Silloin kun faijansa torkkuu ja näkee kaiken-maailman uniaan.
Se on sille kuulema ihan oikein.
Faija on myös aina sanonut että taloissa tehdään ajallaan, ja poiketaan
tavallaan.
Jessen isän huoneessa ei tapoja, saati aikoja ole.
Kellari kyllä löytyy.
"Älä koskaan katsele paahtoleipäsi tummia kuvia"
H.Demariko se siellä puhuu ? Seinät kaukana ja katto korkealla, vai miten se oli ?
Ole huoletta hunksi. Sisäinen johdattaja, jota sinä ilmeisesti jesseksi kutsut,
pitänee huolta meistä kaikista... - de-meter
Ancelina kirjoitti:
En alennu kaunaa kantamaan, tiedän itse paremmin mikä olen ja mihin uskon.
Tuossa tapauksessa vain näkyi hyvin kuinka "oikeassa uskossa" oleva näyttää ylemmyttään. Hän oli myös uudestisyntynyt, mahtavaa. Tosin huijasi vanhan ihmisen rahat itselleen, varmaan kysyi jesseltä luvanOnneksi en ole itse törmännyt kovin räikeisiin tapauksiin - siis uskovien taholta, Ancelina.
Tai sitten hurskastelija ei tunnista toista hurskastelijaa..))
Mutta ihan tosissaan. Minun tuntemissani uskovissa on sekä ahdasmielisia että avarasti ajattelevia. En niputa heitä yhteen, enkä halua tuomita jonkun pahoista teoista kaikkia uskovia, kuten monesti tehdään. de-meter kirjoitti:
Onneksi en ole itse törmännyt kovin räikeisiin tapauksiin - siis uskovien taholta, Ancelina.
Tai sitten hurskastelija ei tunnista toista hurskastelijaa..))
Mutta ihan tosissaan. Minun tuntemissani uskovissa on sekä ahdasmielisia että avarasti ajattelevia. En niputa heitä yhteen, enkä halua tuomita jonkun pahoista teoista kaikkia uskovia, kuten monesti tehdään.Usein uskova sulkee silmänsä toisen kaltaisensa rikkeiltä, voi olla ettei haluakaan tunnistaa. Kieltää kolmasti kuten Juudas konsanaan, pesee kätensä ja jopa jalkansa, sitten rukoillaan yhdessä ja ollaan taas niin pyhiä ja hyviä.
Ihmisissä on monenlaisia, niin varmaan myös uskovaisissa, kuka heitä yhteen niputtaisikaan.
Minua ärsyttää tekopyhyys ja itsensä korottaminen muiden yläpuolelle, samalla kun ahnaasti vedetään omaan pussiin. Kehitysvammaisten huijaaminen on toinen hyvä esimerkki uskovaisen touhuista.
"Kuten monesti tehdään", niinpä niin, kiertoteitä pitkin sekin tuli sanottua.
- siilimuori3
Juu ja yleistys se soomipoijjaan ja tytön tiellä pittää :).
Jokaisen uskonto kuuluisi mun mielestä olla pyhä asia. Ja eräänlainen uskonto se ateismikin on. Niihin ei saa kajota, ei saa ottaa sitä pois toiselta, tai sen ihmisen pohja putoaa. Se on koko ihmisen perusta! Vaihtaa mielipiteitä voi, mutta ei saa repiä toisen uskoa.
Ongelmaksi muodostaa ne uskonnot missä on joku jumala, koska ne kaikki perustuu siihen että niitä tulisi levittää, ne siis sisältävät jossain määrin epäkunnioitusta toisen jo olemassa olevaa uskoa kohtaan.
Vallanhimo on toinen ongelma. Sen avulla voi tehdä uskonnosta kuollettavan viiruksen.
Uskon siihen että kauneutta ja kunnioitusta pitää viljellä. Jos laittaa vihansiemenen itämään, ei siitä mitään rauhankyyhkyä kehity.- de-meter
Minä en välttämättä pidä uskontoa pyhänä vaikka sen kautta voi kokea pyhyyttä. Usko ja epäilys kuuluvat minusta yhteen, siksi olen Paloman kanssa yhtä mieltä siitä, että usko on prosessi, ei mikään valmis rakennelma, josta pidän kynsin hampain kiinni.
de-meter kirjoitti:
Minä en välttämättä pidä uskontoa pyhänä vaikka sen kautta voi kokea pyhyyttä. Usko ja epäilys kuuluvat minusta yhteen, siksi olen Paloman kanssa yhtä mieltä siitä, että usko on prosessi, ei mikään valmis rakennelma, josta pidän kynsin hampain kiinni.
En ajattelut sitä niin, että pyhyys tuo mukanaan muuttumattomuutta. Lähinnä että vaikka toista ei kunnioittaisi, niin pitäisi kunnioittaa toisen elämänkatsomusta kuin pyhää asiaa.
Voihan siitä silti keskustella, esittää oman kantansa. Mutta yleensä näin ei tehdä, vaan pyritään muuttamaan toisen uskoa repimällä ja syyttämällä.
Uskonto on minusta pyhää, se on yleensä kaunis utopia, jotain johon pitäisi pyrkiä. Me ihmiset emme ole pyhiä, me vaan pyrimme johonkin samalla kun meidän inhimilliset vietit ja halut vie meidät kuin pässiä narussa. Enkä nyt välttämättä puhu seksuaalisista vietteistä, vaikka osana nekin.
Olen aina kulkenut omaa tietä. Nuorena jo jouduin aatteiteni takia kovaan syyniin, olin silloin kommunisti vahvassa suomenruotsalaisessa yhteiskunnassa. Kun menin uskovan kanssa naimisiin, se repiminen vain jatkui hetken, kunnes sovittiin että tämän viivan yli ei astuta. Kun erosin, ex-anoppini lupasi lapsille että he pääsevät taivaseen mutta minua he eivät siellä näe.
Kyllä usko ja aatteet ovat minulle pyhä asia.
Ja vielä tuohon anoppiin... ei ollut uskonto joka sai hänet sanomaan minkä sanoi, vaan inhimillisyys.- de-meter
hmp.f kirjoitti:
En ajattelut sitä niin, että pyhyys tuo mukanaan muuttumattomuutta. Lähinnä että vaikka toista ei kunnioittaisi, niin pitäisi kunnioittaa toisen elämänkatsomusta kuin pyhää asiaa.
Voihan siitä silti keskustella, esittää oman kantansa. Mutta yleensä näin ei tehdä, vaan pyritään muuttamaan toisen uskoa repimällä ja syyttämällä.
Uskonto on minusta pyhää, se on yleensä kaunis utopia, jotain johon pitäisi pyrkiä. Me ihmiset emme ole pyhiä, me vaan pyrimme johonkin samalla kun meidän inhimilliset vietit ja halut vie meidät kuin pässiä narussa. Enkä nyt välttämättä puhu seksuaalisista vietteistä, vaikka osana nekin.
Olen aina kulkenut omaa tietä. Nuorena jo jouduin aatteiteni takia kovaan syyniin, olin silloin kommunisti vahvassa suomenruotsalaisessa yhteiskunnassa. Kun menin uskovan kanssa naimisiin, se repiminen vain jatkui hetken, kunnes sovittiin että tämän viivan yli ei astuta. Kun erosin, ex-anoppini lupasi lapsille että he pääsevät taivaseen mutta minua he eivät siellä näe.
Kyllä usko ja aatteet ovat minulle pyhä asia.
Ja vielä tuohon anoppiin... ei ollut uskonto joka sai hänet sanomaan minkä sanoi, vaan inhimillisyys.Kunnioitukseni sinulle, hmp.f. Kovan koulun olet käynyt näidenkin asioitten kohdalla ja paineessa timantitkin syntyvät. Ja kai se meidän timantti on syvenevä ymmärrys.
Kunpa tuo ymmärrettäisiin, minkä totesit viimeisessä kappaleessa: ei uskonto tee pahaa, vaan ihminen... de-meter kirjoitti:
Kunnioitukseni sinulle, hmp.f. Kovan koulun olet käynyt näidenkin asioitten kohdalla ja paineessa timantitkin syntyvät. Ja kai se meidän timantti on syvenevä ymmärrys.
Kunpa tuo ymmärrettäisiin, minkä totesit viimeisessä kappaleessa: ei uskonto tee pahaa, vaan ihminen...Ei nuo nyt vielä kauheen vaikeita asioita ollut, siis aika nopeasti ylitse pääsi :) Ja joskus käy niinkin, että kun toisen uskoa yrittää horjuuttaa, se juurtuu vaan syvemmin.
Eikä ollut tarkoitus itkeä, mutta joskus esimerkki valaisee tietä.
Ihmisellä on harvoin kokonainen kuva mistään joka kohdistuu häneen :) Ulkoapäin kun miettii maailmaa näkee vähän enemmän sävyjä.- de-meter
hmp.f kirjoitti:
Ei nuo nyt vielä kauheen vaikeita asioita ollut, siis aika nopeasti ylitse pääsi :) Ja joskus käy niinkin, että kun toisen uskoa yrittää horjuuttaa, se juurtuu vaan syvemmin.
Eikä ollut tarkoitus itkeä, mutta joskus esimerkki valaisee tietä.
Ihmisellä on harvoin kokonainen kuva mistään joka kohdistuu häneen :) Ulkoapäin kun miettii maailmaa näkee vähän enemmän sävyjä.En minä kuvaustasi itkuna ottanut, hmp.f. Pikemminkin rohkaisuna sille, että ihminen voi elää toisin ja selvitä.
- Kusetti.mua
En rakasta kaikkia kuten "ylpeyslankeemuksenedellä", mutta hyväksyn kyllä. Käyn kirkossa ja seurakunnan tilaisuuksissa, uskoani en ole arvuuttanut, onko tosiuskoa vai ei. Joskus kiroilen ja ryyppään, mutta toisia kohtaan teen oikein ja muutenkin elän suorasti. Kuuntelin kerran luennoitsijaa, joka kertoi pystyvänsä ihmisestä päältäpäin näkemään, onko tosi uskovainen vai ei. Minä heti käsi pystyyn ja ilmoittauduin, olisihan ollut mukava tietää, vaan eipä ruvennut arvioimaan.
- Joulun.palkka
Kävin kerran kirkossa joulun aikana, lyhyen tuokion verran. En ehtinyt juurikaan muualle. Tein lähes kaiken kotona yksin. Siivosin, leivoin, valmistin ruuat, ei ollut paljon aikaa levätä tai pysähtyä kuuntelemaan joulua. Palvelin joulun juhlijoita. Joulunaika tuli ja meni, hautausmaalla huomasin hetken sen läsnäolon ja lasten kirkkaissa odottavissa silmissä. Joulu joka on aina ollut mielestäni vuoden tärkein juhla. Nyt siivoan ja pyykkään joulun jälkiä pois..........ja olen yhä väsynyt ja kipeä.
- hytinäx1
En käsitä näitä väsyneitä ihmisiä, miksi te ette ota vastaan apua? Onko pakko valmistaa niin mahdottomasti? Onko pakko tehdä kaikki itse ja siivota etukäteen joka paikka putipuhtaaksi ennen ison porukan tuloa. ?
Pyydä ensi joulu vapaaksi valmisteluista ja jälkitöistä, laittakaa joulu yhdessä, jokainen toisi jotain syötävää, tai tekisitte yhdessä pakasteeseen paria kuukautta aiemmin leivonnaiset ja laatikot. Vieraat varmasti toisivat omat lakanat ja pyyheliinat mukanaan jos pyytäisit. Kyllä vieraasi tai omaisesi sinua kuuntelevat jos vain aukaiset suusi. - Minun.jouluni
Minä en viettänyt Joulua muuten kuin syömällä puolitoista kiloa valmiskinkkua. Se on nyt kolmena kilona vyötäröllä. Housun liitinki ei yllä kiinni.
En käynyt edes kirkossa, Saatanan oppia matutuksen merkeissä siellä palkkapappi saarnaa. Sen verran ulkona kävin, että jonakin pyhänä roskat vein ennenkuin alkoivat haisemaan. Ei käynyt meilläkään ketään. Ihana rauha; ei räkyttänyt yläkerran rakki eikä paukkunut ja ulissut alakerran stereo.
Lattian kuitenkin Jouluksi aattona imuroin jotenkuten.
Uskonnot ovat ihmisestä, ei jumalista lähtöisin ja vastaavat tarpeeseen antaa pienen ihmisen arkipäivään turvallisuuden tunnetta, mutta en koe niitä mitenkään "pyhinä" silleen etteikö niitä voisi ottaa keskustelun aiheeksi ja en tiedä miten, muut, luultavasti jokainen ratkaisee uskonasiat oman luonteensa ja temperamenttinsa mukaan, mutta minulla uskonasiat ovat aina olleet prosessi joka on joko hiipumassa tai kasvamassa. Luokittelen itseni agnostikoksi elikkä siis uskon että on mahdotonta tietää onko jumalaa tai jumalia varmuudella, mutta minulla ei ole todisteita kieltääkään sitä mahdollisuutta.
Mihinkään kainalosauva-jumalaan tai suojelusenkeleihin (ettei tarvitse itse ottaa vastuuta omista harha-askeleistaan) en ole uskonut enää pitkään aikaan.Mutta entäs jos...
Kuvitteleppa että jokainen pitäisi uskontoa pyhänä asiana, myös toisen, varsinkin toisen. Kun antaa sen ajatuksen lentää, se kuva mikä muodustuu on niin kaunis että väkisinkin pidän kiinni siitä :)
Vai menikö niin että pää pilvessä näkee vain pumpulisia asioita, tarkoitan nyt itteäni.- de-meter
hmp.f kirjoitti:
Mutta entäs jos...
Kuvitteleppa että jokainen pitäisi uskontoa pyhänä asiana, myös toisen, varsinkin toisen. Kun antaa sen ajatuksen lentää, se kuva mikä muodustuu on niin kaunis että väkisinkin pidän kiinni siitä :)
Vai menikö niin että pää pilvessä näkee vain pumpulisia asioita, tarkoitan nyt itteäni.Jaa, hmp.f. Eikös kymmenessä käskyssä kielletä tekemästä Jumalasta kuvaa ?..))
Ehkäpä sinä olet esteetikko ? Itse on koe tarpeelliseksi määritellä Jumalaa. "Hänessä me olemme, elämme ja liikumme" riittää minulle määritelmäksi.
Jotenkin olen kyllä ymmärtävinäni sinua. Jossakin kohtaa Raamattua taidettiin puhua Pyhän hengen pilkkaamisesta ja sitä ei annettaisi anteeksi. Siivooja varmasti tietää... Minä ajattelen, että juuri tuota prosessia, ihmisen etsintää ja sisäisiä löytöjä ei saisi pilkata. de-meter kirjoitti:
Jaa, hmp.f. Eikös kymmenessä käskyssä kielletä tekemästä Jumalasta kuvaa ?..))
Ehkäpä sinä olet esteetikko ? Itse on koe tarpeelliseksi määritellä Jumalaa. "Hänessä me olemme, elämme ja liikumme" riittää minulle määritelmäksi.
Jotenkin olen kyllä ymmärtävinäni sinua. Jossakin kohtaa Raamattua taidettiin puhua Pyhän hengen pilkkaamisesta ja sitä ei annettaisi anteeksi. Siivooja varmasti tietää... Minä ajattelen, että juuri tuota prosessia, ihmisen etsintää ja sisäisiä löytöjä ei saisi pilkata.Lähinnä esteellinen :))
Mä en ihan ymmärrä ehkä nyt... Tuli kova tarve sanoa että en ole uskovainen, mulla ei ole minkäänlaista jumalaa. Aatteeton kuitenkaan kukaan ei varmaan ole.
Ehkä tuo pyhä-jutska aukeaa jos kerron... Uskon ihmisten hyvyyteen, usko jonka ihmiset järjestelmällisesti haluaa repiä ja kumota, näyttää tuhansin keinoin mikä naiivi tollo olen. Minä en halua että sitä uskoa minussa tuhotaan, ilman sitä maailmasta tulisi niin synkkä ja vaarallinen paikka että en haluaisi elää. Haluan että tätä mun uskomusta käsitellään kauniina, puhtaana ja pyhänä asiana, kunnioituksella, ja koska sitä haluan, kohtelen sillä tavalla muita.
Luulen ja uskon että moni Jumalaan uskova tuntee samoin, että jos joku onnistuisi saamaan heitä uskomaan että Häntä ei ole olemassa, he eivät halua elää enää siinä maailmassa.
Kun jonkun uskon löytää, se on suuri valaistus, mitä sitten jos sen menettää? Mä joutuisin henkilökohtaisesti miettimään kaikki elämäni tapahtumat uudelleen, koettaa löytää uusi selviytymistapa niihin. En mä sitä jaksa uudelleen käydä läpi. Ei nyt niinkään että se uskoni niin helposti horjuisi... mutta tapahtuu sitä, korppiksellekin niin kävi :)- bessie-
hmp.f kirjoitti:
Lähinnä esteellinen :))
Mä en ihan ymmärrä ehkä nyt... Tuli kova tarve sanoa että en ole uskovainen, mulla ei ole minkäänlaista jumalaa. Aatteeton kuitenkaan kukaan ei varmaan ole.
Ehkä tuo pyhä-jutska aukeaa jos kerron... Uskon ihmisten hyvyyteen, usko jonka ihmiset järjestelmällisesti haluaa repiä ja kumota, näyttää tuhansin keinoin mikä naiivi tollo olen. Minä en halua että sitä uskoa minussa tuhotaan, ilman sitä maailmasta tulisi niin synkkä ja vaarallinen paikka että en haluaisi elää. Haluan että tätä mun uskomusta käsitellään kauniina, puhtaana ja pyhänä asiana, kunnioituksella, ja koska sitä haluan, kohtelen sillä tavalla muita.
Luulen ja uskon että moni Jumalaan uskova tuntee samoin, että jos joku onnistuisi saamaan heitä uskomaan että Häntä ei ole olemassa, he eivät halua elää enää siinä maailmassa.
Kun jonkun uskon löytää, se on suuri valaistus, mitä sitten jos sen menettää? Mä joutuisin henkilökohtaisesti miettimään kaikki elämäni tapahtumat uudelleen, koettaa löytää uusi selviytymistapa niihin. En mä sitä jaksa uudelleen käydä läpi. Ei nyt niinkään että se uskoni niin helposti horjuisi... mutta tapahtuu sitä, korppiksellekin niin kävi :)"Ehkä tuo pyhä-jutska aukeaa jos kerron... Uskon ihmisten hyvyyteen, usko jonka ihmiset järjestelmällisesti haluaa repiä ja kumota, näyttää tuhansin keinoin mikä naiivi tollo olen."
Jne. jne.. Just joo ja hohhoijaa taas.
En todellakaan pysty käsittelemään 'tätä sun uskomusta' kauniina, puhtaana ja pyhänä asiana, saati että vielä kunnioittamaan. Kerron tämän vain, koska itse halusit avata keskustelulle tämän kauniin? ja puhtaan? uskomuksesi. - de-meter
hmp.f kirjoitti:
Lähinnä esteellinen :))
Kun jonkun uskon löytää, se on suuri valaistus, mitä sitten jos sen menettää? Mä joutuisin henkilökohtaisesti miettimään kaikki elämäni tapahtumat uudelleen, koettaa löytää uusi selviytymistapa niihin. En mä sitä jaksa uudelleen käydä läpi. Ei nyt niinkään että se uskoni niin helposti horjuisi... mutta tapahtuu sitä, korppiksellekin niin kävi :)Kuvauksestasi, hmp.f. tulee mieleen muistovärssy, jonka alakoulun opettajani kirjoitti minulle:
"Sä lapsen uskos säilytä/ se sull on paras ystävä/. On maailman aarteet tomu vaan/rinnalla uskon lapsekkaan". "Uskoa ihmiseen" taidetaan tosiaan pitää aika naivina ja ihmisille tulee kiire todistaa toisin. Ehkä siinä on osa suojelunhalua, mutta siinä voi myös olla kateutta, haikeutta siitä, minkä on ehkä itse menettänyt.
Itse en osaa pelätä uskon menetystä. Kuten sanottu, usko on minullekin prosessi, milloin voimallisempi milloin vähäilmeisempi. Olennaista on kai luottamus:
mihin tahansa se viekin, se kantaa.
Espanjalainen mystikko Ristin Johannes puhui sielun pimeästä yöstä tarkoittaen tilannetta, jossa ihminen kokee menettäneensä uskon. Hän näki sen vaiheena, osana uskomisen prosessia, jonka jälkeen ihminen palaa takaisin isompaan
varjelukseen. de-meter kirjoitti:
Kuvauksestasi, hmp.f. tulee mieleen muistovärssy, jonka alakoulun opettajani kirjoitti minulle:
"Sä lapsen uskos säilytä/ se sull on paras ystävä/. On maailman aarteet tomu vaan/rinnalla uskon lapsekkaan". "Uskoa ihmiseen" taidetaan tosiaan pitää aika naivina ja ihmisille tulee kiire todistaa toisin. Ehkä siinä on osa suojelunhalua, mutta siinä voi myös olla kateutta, haikeutta siitä, minkä on ehkä itse menettänyt.
Itse en osaa pelätä uskon menetystä. Kuten sanottu, usko on minullekin prosessi, milloin voimallisempi milloin vähäilmeisempi. Olennaista on kai luottamus:
mihin tahansa se viekin, se kantaa.
Espanjalainen mystikko Ristin Johannes puhui sielun pimeästä yöstä tarkoittaen tilannetta, jossa ihminen kokee menettäneensä uskon. Hän näki sen vaiheena, osana uskomisen prosessia, jonka jälkeen ihminen palaa takaisin isompaan
varjelukseen.Toi ns. "lapsen usko" on mielestäni kaikkein pahinta itsepetosta ja vastuun välttämistä omista teoista ja miten ne vaikuttaa muihin ja yleensäkin yhteiskuntaan. Tulee melkein kylmät väreet selpäpiihin kun ajattelee miten ihmisiä huijataan tollasella "lapsenuskolla".......
- de-meter
Paloma.se.co kirjoitti:
Toi ns. "lapsen usko" on mielestäni kaikkein pahinta itsepetosta ja vastuun välttämistä omista teoista ja miten ne vaikuttaa muihin ja yleensäkin yhteiskuntaan. Tulee melkein kylmät väreet selpäpiihin kun ajattelee miten ihmisiä huijataan tollasella "lapsenuskolla".......
Miten minä olen ymmärtänyt, että sinä uskot ihmiseen ja ihmisen hyvyyteen, Paloma ?
Siitä minusta lapsen uskossa on kyse, eikä mistään vastuun pakenemisesta. - bessie-
Paloma.se.co kirjoitti:
Toi ns. "lapsen usko" on mielestäni kaikkein pahinta itsepetosta ja vastuun välttämistä omista teoista ja miten ne vaikuttaa muihin ja yleensäkin yhteiskuntaan. Tulee melkein kylmät väreet selpäpiihin kun ajattelee miten ihmisiä huijataan tollasella "lapsenuskolla".......
"Lapsen uskosta" varmaan on LAPSELLE paljon 'hyötyä', ajattelen sen toimivan myös eräänlaisena selviytymiskeinona. Edellyttää tietysti, että lapsella on suojelevia aikuisia, joiden suojeluhalua taas tunteisiin vetoava lapsen usko vahvistaa.
bessie- kirjoitti:
"Ehkä tuo pyhä-jutska aukeaa jos kerron... Uskon ihmisten hyvyyteen, usko jonka ihmiset järjestelmällisesti haluaa repiä ja kumota, näyttää tuhansin keinoin mikä naiivi tollo olen."
Jne. jne.. Just joo ja hohhoijaa taas.
En todellakaan pysty käsittelemään 'tätä sun uskomusta' kauniina, puhtaana ja pyhänä asiana, saati että vielä kunnioittamaan. Kerron tämän vain, koska itse halusit avata keskustelulle tämän kauniin? ja puhtaan? uskomuksesi.Sen kun huokailet :) happi tekee hyvää aivoille.
En minä odota että sä ymmärtäisit, mun tarttis elämänkertomukseni kertoa jotta tajuaisit mistä tuo usko tulee. Ja voi olla että happisi ei siltikään riitä hiffaamaan.
Silti voi joskus ajatella että tuo on varmaan tolle huldalle just oikea tapa, koska hän on sillä selvinnyt. Onneksi mulla ei ole hänen kokemuksiaan, jos ne johtaa tuollaiseen uskontoon ;))de-meter kirjoitti:
Miten minä olen ymmärtänyt, että sinä uskot ihmiseen ja ihmisen hyvyyteen, Paloma ?
Siitä minusta lapsen uskossa on kyse, eikä mistään vastuun pakenemisesta.Uskon ihmisen loppumattomiin ja rajattomiin resursseihin sekä hyvään että pahaan.
Voi olla että olen liian läheltä joutunut seuraamaan uskovaisten pakoa todellisuudesta ja vastuun siirtämistä henkiolennoille kunitse ei ole jaksanut tai viitsinyt hoitaa asioita hyvin ja loppuun saakka.Paloma.se.co kirjoitti:
Taaskaan en pysy messissä? Anna joku esimerkki?
- bessie-
hmp.f kirjoitti:
Sen kun huokailet :) happi tekee hyvää aivoille.
En minä odota että sä ymmärtäisit, mun tarttis elämänkertomukseni kertoa jotta tajuaisit mistä tuo usko tulee. Ja voi olla että happisi ei siltikään riitä hiffaamaan.
Silti voi joskus ajatella että tuo on varmaan tolle huldalle just oikea tapa, koska hän on sillä selvinnyt. Onneksi mulla ei ole hänen kokemuksiaan, jos ne johtaa tuollaiseen uskontoon ;))Niin, minähän kunnioitan kaikkien oikeutta omiin uskomuksiinsa, vaikka en kaikkia uskomuksia pystykään kunnioittamaan.
Mahdoitko ollenkaan ymmärtää, mikä sinun kirjoituksessani omasta uskomuksestasi sai minut huokaisemaan?
Uskonnonvapaus. Sananvapaus. Nämä ovat minulle tärkeitä asioita. hmp.f kirjoitti:
Taaskaan en pysy messissä? Anna joku esimerkki?
En tainnut oikein miettiä loppuun saakka tota edellistä "lapsenusko kaikista pahinta itsepetosta" kommenttia. Mielessäni pyöri taas eres perhe joka on minulle hyvin läheinen mutta joiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä aina ihmettelemme. Heillä on periaatteena että "taivaanisä" hoitaa kaikki heidänkin perheen juoksevat asiat, matkoille lähdetään ilman että paperit ja liput olisivat kunnossa (kaikki järjestyy, lapsellani on suojelusenkeli joka hoitaa että kaikki onnistuu) tosiasiassa sisko hoiti puhelimella asiat ja järkkäsi paluulipun kun lentokoneeseen ei olisi muuten päässyt, viime tipalla. Lapsenomainen usko että heillä on joku "isä" joka on kaikkivaltias ja jolla sattuu olemaan ylimääräistä aikaa korjailla juuri heidän jälkiään ja pelastaa heidät pulasta kun on törttöilty pahasti...
minusta se näyttää itsepetokselta ja vastuun kiertämiseltä.
mutta kai sen voi katsoa muultakin kantilta.bessie- kirjoitti:
Niin, minähän kunnioitan kaikkien oikeutta omiin uskomuksiinsa, vaikka en kaikkia uskomuksia pystykään kunnioittamaan.
Mahdoitko ollenkaan ymmärtää, mikä sinun kirjoituksessani omasta uskomuksestasi sai minut huokaisemaan?
Uskonnonvapaus. Sananvapaus. Nämä ovat minulle tärkeitä asioita.En ymmärtänyt sun huokailuja, eikä avaudu oikein vieläkään. Mutta kysyvähän ei tieltä eksy :) Niin että, mitä tarkoitit?
- bessie-
hmp.f kirjoitti:
En ymmärtänyt sun huokailuja, eikä avaudu oikein vieläkään. Mutta kysyvähän ei tieltä eksy :) Niin että, mitä tarkoitit?
Ensimmäinen huokaus tuli tästä ristiriitaisuudessaan älyttömästä ja mielestäni kaikkea muuta kuin kauniista ja puhtaasta ajattelusta: "Uskon ihmisten hyvyyteen, usko jonka ihmiset järjestelmällisesti haluaa repiä ja kumota, näyttää tuhansin keinoin mikä naiivi tollo minä olen."
- kylmätotuus
Paloma.se.co kirjoitti:
En tainnut oikein miettiä loppuun saakka tota edellistä "lapsenusko kaikista pahinta itsepetosta" kommenttia. Mielessäni pyöri taas eres perhe joka on minulle hyvin läheinen mutta joiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä aina ihmettelemme. Heillä on periaatteena että "taivaanisä" hoitaa kaikki heidänkin perheen juoksevat asiat, matkoille lähdetään ilman että paperit ja liput olisivat kunnossa (kaikki järjestyy, lapsellani on suojelusenkeli joka hoitaa että kaikki onnistuu) tosiasiassa sisko hoiti puhelimella asiat ja järkkäsi paluulipun kun lentokoneeseen ei olisi muuten päässyt, viime tipalla. Lapsenomainen usko että heillä on joku "isä" joka on kaikkivaltias ja jolla sattuu olemaan ylimääräistä aikaa korjailla juuri heidän jälkiään ja pelastaa heidät pulasta kun on törttöilty pahasti...
mutta kai sen voi katsoa muultakin kantilta.Kertomallasi jutulla ei ole mitään tekemistä ns. kristillisen "lapsenuskon" kanssa.
Ihminen, joka jättää kaikki asiansa ja velvollisuutensa itseään ja perhettään kohtaan "herran huomaan" tekemättä itse mitään, on edesvastuuton surkimus.
Kokemuksieni mukaan tällaiset henkilöt ovat jonkin "uskonlahkon" valtaan joutuneita. Harvoin he ovat "valtakirkkojen" jäseniä. bessie- kirjoitti:
Ensimmäinen huokaus tuli tästä ristiriitaisuudessaan älyttömästä ja mielestäni kaikkea muuta kuin kauniista ja puhtaasta ajattelusta: "Uskon ihmisten hyvyyteen, usko jonka ihmiset järjestelmällisesti haluaa repiä ja kumota, näyttää tuhansin keinoin mikä naiivi tollo minä olen."
Bessie, jos uskot sananvapauteen niin sanoisit edes jotain, etkä vaan huokailis :))
Sun pitää vähän perustella mikä siinä sun mielestä niin ristiriitaista on, en tajua vieläkään. Hyvää uskovaa ja luottavaista ihmistä käsitellään usein höppänänä, tuliko tarpeeksi nänää... ei kukaan varmaan tarkoita pahaa joka koettaa mua käännyttää, mutta toimii ilman kunnioitusta mua ja mun elettyä elämää kohtaan. He eivät tiedä että tekevät enemmän hallaan repimällä sitä, he luulevat että suojelevat ymmärtämätöntä.
Joskus ihminen tekee pahoja asioita (olematta silti paha itse) mutta tässä sun nostamassa esimerkissä ihminen ei edes omasta mielestään tee mitään pahaa, päin vastoin.
Höpisen nyt mitä luulen että tarkoitit, eihän tää keskustelu mene eteenpäin muuten millään. Juupasjaapasjahkailua.
Tiedän mihin tää keskustelu johtaa seuraavaksi, et arvaa kuinka monta kertaa tätä on käyty. "Entäs pedofiilit, psykopaatit, sarjamurhaajat." Joopa, ei mun uskontoni aukoton ole, eikä horjuuttamaton. Jos joku tekisi mun lapsille pahaa, uskoni olisi varmaankin romukopassa, ja minä sen mustan aukon kohdalla. Mutta, siihen päivään asti haluan viljellä jotain kaunista, enkä pelkkää ohdakkeita, ja uskoa että ihminen on viallinen, ei paha. Vaikka pahoja tekeekin. Jokin on mennyt vikaan geeneissä tai syntymän jälkeen. Hänen tekonsa on paha, ei hän itse. Kun elää niin, moni muu asia elämässä löytää paikkansa ja muuttuu helpommaksi. Anteeksianto, itselleen ja muille, häpeä, viha. Tuomitseminen.Paloma.se.co kirjoitti:
mutta kai sen voi katsoa muultakin kantilta.Onhan tuo aika erikoinen tapa elää... Ja mun mielestä voi sanoakin että on jonkinlainen lapsen usko, koska ei tuossa aikuisen järkeä käytetä. Lähinnä boheeminen tapa elää, ja vähän sääliksi käy perheen lapsia.
Tulee väkisin mieleen että mitä sitten jos kukaan ei auta heitä? Onkohan Jumala sitten hyljännyt heidät. Suurin osa ihmisistä ei varmaan kauhean paljon koeponnistaisi sitä suhdetta ;)hmp.f kirjoitti:
Onhan tuo aika erikoinen tapa elää... Ja mun mielestä voi sanoakin että on jonkinlainen lapsen usko, koska ei tuossa aikuisen järkeä käytetä. Lähinnä boheeminen tapa elää, ja vähän sääliksi käy perheen lapsia.
Tulee väkisin mieleen että mitä sitten jos kukaan ei auta heitä? Onkohan Jumala sitten hyljännyt heidät. Suurin osa ihmisistä ei varmaan kauhean paljon koeponnistaisi sitä suhdetta ;)Luulen että heillä on mottona Jeesuksen tokaisu taivaan linnuista. He ovat ottaneet sen elämänohjeena. Kun puhun perheen äidin kanssa (olemme läheisiä) niin hämmästyn aina hänen lapsellista luottamustaan että kyllä se taivaan isä huolehtii...lapsenuskoaan että kaikki järjestyy, vaikka ei itse niin paljon asioihin puuttuisikaan; loppupeleissähän se on kunta joka huolehtii ja valtio, koska ei Suomessa suurperheitä ole koskaan jätetty hunningolle. Tämä lapsenusko on siirtynyt perintönä seuraavalle sukupolvelle: kuudesta aikuisesta lapsesta ainoastaan kaksi ansaitsee itse oman elantonsa; muista huolehtii Isä Jumala (lue: kunta).
Paloma.se.co kirjoitti:
Luulen että heillä on mottona Jeesuksen tokaisu taivaan linnuista. He ovat ottaneet sen elämänohjeena. Kun puhun perheen äidin kanssa (olemme läheisiä) niin hämmästyn aina hänen lapsellista luottamustaan että kyllä se taivaan isä huolehtii...lapsenuskoaan että kaikki järjestyy, vaikka ei itse niin paljon asioihin puuttuisikaan; loppupeleissähän se on kunta joka huolehtii ja valtio, koska ei Suomessa suurperheitä ole koskaan jätetty hunningolle. Tämä lapsenusko on siirtynyt perintönä seuraavalle sukupolvelle: kuudesta aikuisesta lapsesta ainoastaan kaksi ansaitsee itse oman elantonsa; muista huolehtii Isä Jumala (lue: kunta).
On se luojan kiitos että maailmassa on hyviä ihmisiä pitämään heistä huolta. Vai onko sekin ehkä Jumalan ansiota, että Hän on niitä tänne laittanut ;)
Kohtalaisen passiiviseksi tuo varmaan tekee. Just tuo on niin hankalaa, kun oman uskomuksen siirtää väkisinkin lapsiinsa, tekeekö oikein. Sopiiko se heille. Ite kasvatin lapseni kristin uskoon, koska se on minusta kaunis tapa elää, ja mua on aina vähän harmittanut ettei sitä uskoa ole löytynyt mun sisältä. Ollaankin lasten kanssa sovittu, että kuolinvuoteellani käännyn äkkiä uskoon ja jumala antaa mulle kaikki synnit anteeksi ja nähdään silti taivaassa :)) Ei nyt niin että se taivasosuus olisi se kaunein osa, mutta lapsille se on tärkein mun kohdalla.hmp.f kirjoitti:
On se luojan kiitos että maailmassa on hyviä ihmisiä pitämään heistä huolta. Vai onko sekin ehkä Jumalan ansiota, että Hän on niitä tänne laittanut ;)
Kohtalaisen passiiviseksi tuo varmaan tekee. Just tuo on niin hankalaa, kun oman uskomuksen siirtää väkisinkin lapsiinsa, tekeekö oikein. Sopiiko se heille. Ite kasvatin lapseni kristin uskoon, koska se on minusta kaunis tapa elää, ja mua on aina vähän harmittanut ettei sitä uskoa ole löytynyt mun sisältä. Ollaankin lasten kanssa sovittu, että kuolinvuoteellani käännyn äkkiä uskoon ja jumala antaa mulle kaikki synnit anteeksi ja nähdään silti taivaassa :)) Ei nyt niin että se taivasosuus olisi se kaunein osa, mutta lapsille se on tärkein mun kohdalla.Minä kastatin lapseni roomalaiskatolisiksi täyttäen näin vaatimuksen jonka allekirjoitin kun olin menossa avioon. Heidät konfirmoitiin ja he pääsivät ripille paikallisen tavan mukaan 7-8 vuotiaina ja sen jälkeen en ole puuttunut heidän hengelliseen kasvatukseensa. Molemmat ovat ateisteja tällä hetkellä ainakin. Poika on kiinnostunut uskonnoista ja lukenut paljon kristinuskon alkuvaiheista etenkin ja päihittää minut mennen tullen tiedossa.
Minä en vain ole koskaan eronnut kirkosta, mutta poikani sanoo että minä taivun aina hieman kirkollisemmaksi juhlapyhien aikana (joulun ja pääsiäisen) ikäänkuin etsien sisältöä.
Suhteeni uskontoon on aina ollut ristiriitainen. Toisaalta kiinnostaa , mutta useimmiten uskovien puheet vain tympäisevät ja kasvattavat välimatkaa. Tunnen hieman yhteenkuuluvaisuutta Morgaine LeFayn kanssa (romaanihahmo Marion Zimmer Bradleyn Avalonin sumuista) joka sanoo: (vapaasti sovelletuna)"minulla ei ole mitään riitaa valkopukuisen kristuksen kanssa, ainoastaan nuo mustiin puetut vanhat miehet jotka saarnaavat helvetistä ja haluavat määrätä miten elän ovat vaivalloisia ja ärsyttäviä"Paloma.se.co kirjoitti:
Minä kastatin lapseni roomalaiskatolisiksi täyttäen näin vaatimuksen jonka allekirjoitin kun olin menossa avioon. Heidät konfirmoitiin ja he pääsivät ripille paikallisen tavan mukaan 7-8 vuotiaina ja sen jälkeen en ole puuttunut heidän hengelliseen kasvatukseensa. Molemmat ovat ateisteja tällä hetkellä ainakin. Poika on kiinnostunut uskonnoista ja lukenut paljon kristinuskon alkuvaiheista etenkin ja päihittää minut mennen tullen tiedossa.
Minä en vain ole koskaan eronnut kirkosta, mutta poikani sanoo että minä taivun aina hieman kirkollisemmaksi juhlapyhien aikana (joulun ja pääsiäisen) ikäänkuin etsien sisältöä.
Suhteeni uskontoon on aina ollut ristiriitainen. Toisaalta kiinnostaa , mutta useimmiten uskovien puheet vain tympäisevät ja kasvattavat välimatkaa. Tunnen hieman yhteenkuuluvaisuutta Morgaine LeFayn kanssa (romaanihahmo Marion Zimmer Bradleyn Avalonin sumuista) joka sanoo: (vapaasti sovelletuna)"minulla ei ole mitään riitaa valkopukuisen kristuksen kanssa, ainoastaan nuo mustiin puetut vanhat miehet jotka saarnaavat helvetistä ja haluavat määrätä miten elän ovat vaivalloisia ja ärsyttäviä"Kastatitko koska oli pakko vai omasta tahdosta?
Säkin näet ne kauniit puolet kristinuskossa. Tai missähän uskonnossa niitä ei olisi? Jos voisi erotella prosessia, voisi sanoa että kaikkien päämäärä on kaunis, väylän nimi erilainen (jumalan nimi) mutta toteutus horjuu.
Mä erosin kirkosta jo nuorena, en mennyt ripillekään. Vasta kun menin naimisiin menin rippikouluun, koska exäni halusi että hänen pappi-enonsa vihkisi meitä. Se oli mun kunnioituksen tekoni heidän uskoa kohtaan. Uskontunnustusta en kuitenkaan ole ikinä lausunut, en voisi ottaa vastaan jonkun Jeesuksen viiniä ja leipää johon en usko. En pure ruokkivaa kättä, sillä merkityksellä että jos haluan purra en voi syödä siitä :D
Sen jälkeen en ole kirkostakaan eronnut, näen että tekevät paljon hyvää, paljon enemmän kuin mitä mä niillä rahoilla ite tekisin.hmp.f kirjoitti:
Kastatitko koska oli pakko vai omasta tahdosta?
Säkin näet ne kauniit puolet kristinuskossa. Tai missähän uskonnossa niitä ei olisi? Jos voisi erotella prosessia, voisi sanoa että kaikkien päämäärä on kaunis, väylän nimi erilainen (jumalan nimi) mutta toteutus horjuu.
Mä erosin kirkosta jo nuorena, en mennyt ripillekään. Vasta kun menin naimisiin menin rippikouluun, koska exäni halusi että hänen pappi-enonsa vihkisi meitä. Se oli mun kunnioituksen tekoni heidän uskoa kohtaan. Uskontunnustusta en kuitenkaan ole ikinä lausunut, en voisi ottaa vastaan jonkun Jeesuksen viiniä ja leipää johon en usko. En pure ruokkivaa kättä, sillä merkityksellä että jos haluan purra en voi syödä siitä :D
Sen jälkeen en ole kirkostakaan eronnut, näen että tekevät paljon hyvää, paljon enemmän kuin mitä mä niillä rahoilla ite tekisin.Ei kai se pakko olisi silleen ollut että mitään olisi tapahtunut vaikka ei olisi kastettu laisinkaan. Mutta kun olin tullut luvanneeksi, niin tapanani on ollut seistä sanojeni takana. Ei se ollut ongelma, koska kuului perinteeseen ja tapoihin; kaikki muutkin suvun ja naapureiden lapset oli kastettu ja konfirmoitu katolisiksi. Minulle ei henkilökohtaisesti asia ollut edes tärkeä, kuten ei heidän isälleenkään.
Tuli mieleen Joan Manuel Serratin laulu seitkytluvulta, joka ei rakastunut ristiinaulittua jeesusta vaan sitä jeesusta joka käveli veden päällä. Minäkin olisin valmiimpi seuraamaan Valkoista Jeesusta jolla on lempeät silmät ja parantavat kädet kuin tulisilmäisiä partasuupappeja jotka vihaavat naisia.Paloma.se.co kirjoitti:
Ei kai se pakko olisi silleen ollut että mitään olisi tapahtunut vaikka ei olisi kastettu laisinkaan. Mutta kun olin tullut luvanneeksi, niin tapanani on ollut seistä sanojeni takana. Ei se ollut ongelma, koska kuului perinteeseen ja tapoihin; kaikki muutkin suvun ja naapureiden lapset oli kastettu ja konfirmoitu katolisiksi. Minulle ei henkilökohtaisesti asia ollut edes tärkeä, kuten ei heidän isälleenkään.
Tuli mieleen Joan Manuel Serratin laulu seitkytluvulta, joka ei rakastunut ristiinaulittua jeesusta vaan sitä jeesusta joka käveli veden päällä. Minäkin olisin valmiimpi seuraamaan Valkoista Jeesusta jolla on lempeät silmät ja parantavat kädet kuin tulisilmäisiä partasuupappeja jotka vihaavat naisia.Laitetaas vielä linkki mainittuun lauluun.
"Joka Pääsiäisenä romanit etsivät tikkaita kiivetäkseen ristille vetääkseen pois naulat Jeesuksen käsistä ja jaloista.........mutta minä en halua sitä Jeesusta vaan sen joka kävelee meren laineilla"
https://www.youtube.com/watch?v=Dz4m52Oka34Paloma.se.co kirjoitti:
Ei kai se pakko olisi silleen ollut että mitään olisi tapahtunut vaikka ei olisi kastettu laisinkaan. Mutta kun olin tullut luvanneeksi, niin tapanani on ollut seistä sanojeni takana. Ei se ollut ongelma, koska kuului perinteeseen ja tapoihin; kaikki muutkin suvun ja naapureiden lapset oli kastettu ja konfirmoitu katolisiksi. Minulle ei henkilökohtaisesti asia ollut edes tärkeä, kuten ei heidän isälleenkään.
Tuli mieleen Joan Manuel Serratin laulu seitkytluvulta, joka ei rakastunut ristiinaulittua jeesusta vaan sitä jeesusta joka käveli veden päällä. Minäkin olisin valmiimpi seuraamaan Valkoista Jeesusta jolla on lempeät silmät ja parantavat kädet kuin tulisilmäisiä partasuupappeja jotka vihaavat naisia.Joskus on helpompaa taipua ja sulautua. Sulla on varmaan vaiherikas elämä ollut...
Kiitos linkistä, siinä oli tunnetta. Kiitos käännöksestä myös, kaunista.
"Jankuti!
Me maksamme kirkollemmekin, jotta maallamme olisi edes jonkinlainen tulevaisuus.
Kannattaako se, on sitten toinen juttu.
Ainakin on uljasta yrittää :)
Minä pidän rahoistani kiinni niin kynsin ja hampain kun pystyn.
Minäkin taistelen siis uljaasti.
Tässä iässä, kun tulevaisuuteni on varmaan lähempänä kuin luulenkaan."
Jessen mielestä niin minun pitääkin tehdä.
Hän on aina sanonut että taloissa tehdään ajallaan, ja poiketaan tavallaan.
Jessen isän huoneessa ei tapoja ole.
Kellari kyllä löytyy.
H.Minä maksan kirkolle että saan hautapaikan muurin sisäpuolelta; aina mukana sisäpiirissä.
- de-meter
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä maksan kirkolle että saan hautapaikan muurin sisäpuolelta; aina mukana sisäpiirissä.
Heh, Paloma. Minä se vai värjöttelen ulkopuolella kun en osaa valita liittyisinkö luterilaiseen vai ortodoksikirkkoon. Oikeastaan en tunne tarvetta liittyä kumpaankaan, mutta tuo hautapaikka kyllä kiinnostaa..))
- att2
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä maksan kirkolle että saan hautapaikan muurin sisäpuolelta; aina mukana sisäpiirissä.
Muurin sisällä 716euroa ulkona 168 euroa, ulkona 3 vuotta.
- hytinäx1
att2 kirjoitti:
Asun myös Ruotsissa en kuulu kirkkoon, maksan hautausmaksua jonka veroprosentti on 0,25% jokaisesta tienaamastani kruunusta tässä seurakunnassa. En tiedä mitä kirkollisveroprosentti olisi.
att2 kirjoitti:
Onko noi hinnat standardi kaikissa Ruotsin kirkoissa? Tarvii alkaa suunnittelemaan kirkosta eroa....
hytinäx1 kirjoitti:
Asun myös Ruotsissa en kuulu kirkkoon, maksan hautausmaksua jonka veroprosentti on 0,25% jokaisesta tienaamastani kruunusta tässä seurakunnassa. En tiedä mitä kirkollisveroprosentti olisi.
Mutta tarkoittaako se että vaikka olet maksanut hautaamisveroa jokaisesta tienaamasti kruunusta sinun tarvii kuitenkin ostaa hautapaikka selvällä käteisellä, kun se aika tulee?
- ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Maksat kirkolle siitä, että saat ostaa hautapaikan niinkuin sellaisetkin, jotka eivät maksa kirkolle?
Meilläpäin sanottiin, että on muurin sisällä, kun istui lusimassa. - ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Mutta tarkoittaako se että vaikka olet maksanut hautaamisveroa jokaisesta tienaamasti kruunusta sinun tarvii kuitenkin ostaa hautapaikka selvällä käteisellä, kun se aika tulee?
Kaikkihan maksaa Ruotsissa "begravningsavgiftin", kuuluipa kirkkoon tai ei.
Maksat hyvän hyvyyttäsi vielä lisäksi kirkollisveroa kuulumalla kirkkoon, minkä oppeja et edes hyväksy. - hytinäx1
Paloma.se.co kirjoitti:
Lukasin mitä tämän kaupungin seurakunta sanoo. Ja löysin tämän: Genom begravningsavgiften som betalas av alla via skatten har du tillgång till följande tjänster.
Begravnings- lagen (1990:1144) 9 kap. § 6 säger följande:
För den som vid dödsfallet varit folkbokförd inom en huvudmans förvaltningsområde skall huvudmannen utan kostnad för dödboet tillhandahålla :
Gravplats eller motsvarande på allmän begravningsplats i 25 år.
Gravsättning inklusive gravöppning, återfyllning och iordningställande av av en öppnad grav
Transporter från det att huvudmannen övertagit ansvaret för stoftet till dessa att gravsättning skett, med undantag för gravsättning utom huvudmannens område, om inte transporten beror på ett avtal om tillhandahållande av särskilda gravplatser.
Kremering.
Lokal för förvaring och visning av stoftet
Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler.
I begravningsavgiften ingår även skötsel och nyanläggning av kyrkogårdens allmäna ytor samt vård av de kulturmärkta gravplatserna.
Skötsel av gravplats ingår inte i begravningsavgiften, för detta kan man teckna skötselavtal med förvaltningen eller välja att sköta gravplatsen själv.
Siis minut haudataan sinne kuntaan/kaupunkiin ilmaiseksi jossa olen kuolinhetkellä kirjoilla, eikä siitä synny kuluja kuolinpesälle. Saan hautapaikan 25 vuodeksi. Papin maksusta ei puhuta mitään, luultavasti se on maksullinen ja haudan hoitaminen on maksullinen ellei sitten omaiset käy hoitamassa. hytinäx1 kirjoitti:
Lukasin mitä tämän kaupungin seurakunta sanoo. Ja löysin tämän: Genom begravningsavgiften som betalas av alla via skatten har du tillgång till följande tjänster.
För den som vid dödsfallet varit folkbokförd inom en huvudmans förvaltningsområde skall huvudmannen utan kostnad för dödboet tillhandahålla :
Gravsättning inklusive gravöppning, återfyllning och iordningställande av av en öppnad grav
Transporter från det att huvudmannen övertagit ansvaret för stoftet till dessa att gravsättning skett, med undantag för gravsättning utom huvudmannens område, om inte transporten beror på ett avtal om tillhandahållande av särskilda gravplatser.
Kremering.
I begravningsavgiften ingår även skötsel och nyanläggning av kyrkogårdens allmäna ytor samt vård av de kulturmärkta gravplatserna.
Skötsel av gravplats ingår inte i begravningsavgiften, för detta kan man teckna skötselavtal med förvaltningen eller välja att sköta gravplatsen själv.
Siis minut haudataan sinne kuntaan/kaupunkiin ilmaiseksi jossa olen kuolinhetkellä kirjoilla, eikä siitä synny kuluja kuolinpesälle. Saan hautapaikan 25 vuodeksi. Papin maksusta ei puhuta mitään, luultavasti se on maksullinen ja haudan hoitaminen on maksullinen ellei sitten omaiset käy hoitamassa.Eikö hautapaikka keskustelu ole vanhanaikaista. Polttoahautausten yleistyessä voi tuhkansa toivoa heitettävän minne nyt kukin haluaa ja jos tahtoo jättä itsestään maininnan hautuumaalle voi ostaa metallisen laatan, jossa on nimi ja syntymä- sekä kuoiliaika. Se asetetaan polttohaudattujen muuriin parilla ruuvilla ja kertoo sinusta jälkipolville, että lepäät jossain taivaitten tuulissa. Maksaahan sekin, mutta ei maltaita.
hytinäx1 kirjoitti:
Kremering.
Siis minut haudataan sinne kuntaan/kaupunkiin ilmaiseksi jossa olen kuolinhetkellä kirjoilla, eikä siitä synny kuluja kuolinpesälle. Saan hautapaikan 25 vuodeksi. Papin maksusta ei puhuta mitään, luultavasti se on maksullinen ja haudan hoitaminen on maksullinen ellei sitten omaiset käy hoitamassa.Ok, kiitos tietoiskusta.
Tossa meidän kylän kirkon pihalla on hautausmaa ja tyhjää tonttia mielin määrin. Jos vielä ilmaiseksi niin vielä paree.
;)korpikirjailija kirjoitti:
Eikö hautapaikka keskustelu ole vanhanaikaista. Polttoahautausten yleistyessä voi tuhkansa toivoa heitettävän minne nyt kukin haluaa ja jos tahtoo jättä itsestään maininnan hautuumaalle voi ostaa metallisen laatan, jossa on nimi ja syntymä- sekä kuoiliaika. Se asetetaan polttohaudattujen muuriin parilla ruuvilla ja kertoo sinusta jälkipolville, että lepäät jossain taivaitten tuulissa. Maksaahan sekin, mutta ei maltaita.
Voi olla että on vanhanaikaista. Me ollaan kyllä meinattu että meidät saa laskea tähän harjun rinteeseen, kylän hautausmaahan. Tilaa näyttää olevan tosi paljon. Ei ole ahdasta ja on sopivan matkan päässä että jälkipolvi käy istuttamassa keväisin jonkun kukan kun tulevat viettämään lomiaan tänne taloon jonka perivät aikoinaan kesäpaikaksi. Tässä on uimarannat ja metsät, huvipuistot ja kalavedet vieressä. Ja jos eivät halua pitää kesämökkiä niin ei sekään haittaa.
- kylmätotuus
Eikö hautapaikka keskustelu ole vanhanaikaista. Polttoahautausten yleistyessä voi tuhkansa toivoa heitettävän minne nyt kukin haluaa ja jos tahtoo jättä itsestään maininnan hautuumaalle voi ostaa metallisen laatan, jossa on nimi ja syntymä- sekä kuoiliaika. Se asetetaan polttohaudattujen muuriin parilla ruuvilla ja kertoo sinusta jälkipolville, että lepäät jossain taivaitten tuulissa. Maksaahan sekin, mutta ei maltaita.
Ei se nyt aivan niin mene, että tuhkat voidaan heitellä minne sattuu, jos lakia noudatetaan.
Hautausmailla on kyllä uurnalehtoja, jonne tuhkat saa sirotella ja laittaa muistolaatan tai olla laittamatta. Mutta mikäli haluat tuhkasi esim. johonkin metsään, joka on ollut sinulle eläessäsi tärkeä paikka, niin siihen tarvitaan kaikkien maanomistajien luvat. Kamala paperisota ja rahaakin palaa.
Pari säästövinkkiä polttohautausta toivoville. Vaatikaa jo eläessänne, että arkku ja uurna ovat halvinta "kierrätysmateriaalia". Sääli ostaa kallista tammiarkkua poltettavaksi. Kukaan ei edes voi tietää poltetaanko arkku vai "joutuuko" se uudelleen myyntiin. Uurnaksi käy kannellinen biojäteastia, joka on vuorattu vaikka alumiininfoliolla. Pelkkään paperipussiin eivät krematoriossa tuhkia suostu laittamaan palovaaran takia. - Korpikirjailija1
kylmätotuus kirjoitti:
Ei se nyt aivan niin mene, että tuhkat voidaan heitellä minne sattuu, jos lakia noudatetaan.
Hautausmailla on kyllä uurnalehtoja, jonne tuhkat saa sirotella ja laittaa muistolaatan tai olla laittamatta. Mutta mikäli haluat tuhkasi esim. johonkin metsään, joka on ollut sinulle eläessäsi tärkeä paikka, niin siihen tarvitaan kaikkien maanomistajien luvat. Kamala paperisota ja rahaakin palaa.
Pari säästövinkkiä polttohautausta toivoville. Vaatikaa jo eläessänne, että arkku ja uurna ovat halvinta "kierrätysmateriaalia". Sääli ostaa kallista tammiarkkua poltettavaksi. Kukaan ei edes voi tietää poltetaanko arkku vai "joutuuko" se uudelleen myyntiin. Uurnaksi käy kannellinen biojäteastia, joka on vuorattu vaikka alumiininfoliolla. Pelkkään paperipussiin eivät krematoriossa tuhkia suostu laittamaan palovaaran takia.Kieltämättä en tiedä kaikkia kommervenkkejä tuhkauksen suhteen.
Voihan sen tuhkan laittaa pönikkään ja mökin takan reunalle ; ) Tai jos on riittävästi omaa maata ja rantaviivaa tai lampi omien maitten keskellä kuten Petzen eksällä oli. Siihen lampeen poika ripotteli äitinsä tuhkan. Toisaalta se ei ollut hyvä ratkaisu. Tilan myynti ei onnistu, sisar halusi osuutensa maista, mutta poika ei suostu edes pilkkomaan maita sillä äidin muisto ja tuhka lammessa estää poikaa luopumasta tilasta.
Kun itse mietin tuhkaani mökin rantaan, sen toimenpiteen unohdin kun tajusin tuhkan joissakin tapauksissa sitovan jälkipolvia ja asettavan mökin myynnin mahdottomaksi.
Uurnalehto on hautuumaiden yhteydessä. Se lie halvin vaihtoehto.
Eräs tuttavani haluaa tuhkansa levitettävän kuumailmapallosta taivaan tuuliin. Se taitaa maksaa maltaita, mutta jos on mitä panostaa tuhkaansa niin mikäpä hänessä. - ent.siivoojaparka
kylmätotuus kirjoitti:
Pari säästövinkkiä polttohautausta toivoville. Vaatikaa jo eläessänne, että arkku ja uurna ovat halvinta "kierrätysmateriaalia". Sääli ostaa kallista tammiarkkua poltettavaksi. Kukaan ei edes voi tietää poltetaanko arkku vai "joutuuko" se uudelleen myyntiin. Uurnaksi käy kannellinen biojäteastia, joka on vuorattu vaikka alumiininfoliolla. Pelkkään paperipussiin eivät krematoriossa tuhkia suostu laittamaan palovaaran takia.En tiedä, miten oli pakattu likkojen setän tuhkat, mutta harmaassa pahvilaatikossa hyvin kiinniteipattuna ja Hennesin muovipussissa se seisoi likkani hattuhyllyllä yhden joulun ja uudenvuoden ajan, kunnes suku sai päätettyä, mitä sille tehdään.
Ei siihen sen kummempaa uurnaa tarvitse itse hankkia, jos ei välttämättä itse halua. Kyllä ne krematoriossa paketoi tuhkat omien rutiiniensa mukaisesti. Korpikirjailija1 kirjoitti:
Kieltämättä en tiedä kaikkia kommervenkkejä tuhkauksen suhteen.
Voihan sen tuhkan laittaa pönikkään ja mökin takan reunalle ; ) Tai jos on riittävästi omaa maata ja rantaviivaa tai lampi omien maitten keskellä kuten Petzen eksällä oli. Siihen lampeen poika ripotteli äitinsä tuhkan. Toisaalta se ei ollut hyvä ratkaisu. Tilan myynti ei onnistu, sisar halusi osuutensa maista, mutta poika ei suostu edes pilkkomaan maita sillä äidin muisto ja tuhka lammessa estää poikaa luopumasta tilasta.
Kun itse mietin tuhkaani mökin rantaan, sen toimenpiteen unohdin kun tajusin tuhkan joissakin tapauksissa sitovan jälkipolvia ja asettavan mökin myynnin mahdottomaksi.
Uurnalehto on hautuumaiden yhteydessä. Se lie halvin vaihtoehto.
Eräs tuttavani haluaa tuhkansa levitettävän kuumailmapallosta taivaan tuuliin. Se taitaa maksaa maltaita, mutta jos on mitä panostaa tuhkaansa niin mikäpä hänessä.Mun vanhimman veljeni tuhka on siroteltu Golf-virtaan. Siitä se sitten kivasti leviää lannoittamaan kaikkia Pohjois-Euroopan rantoja Islantiin saakka. (kuvannollisesti tietenkin) Voisi myös sanoa että hänet annettiin takaisin kaloille joita hän sieltä virrasta narrasi niin usein. Sekin kuvannollisesti. Minä olen hyvin perinteellinen ja haluan että minua ei levitetä minnekään. En ole mikään säkki apulantaa.
- Parasta.tässä.ketjussa
"Ongelmaksi muodostaa ne uskonnot missä on joku jumala, koska ne kaikki perustuu siihen että niitä tulisi levittää, ne siis sisältävät jossain määrin epäkunnioitusta toisen jo olemassa olevaa uskoa kohtaan.
Vallanhimo on toinen ongelma. Sen avulla voi tehdä uskonnosta kuollettavan viiruksen.""Parasta.tässä.ketjussa"
Suomen-Kieltä kansa-koulu-vanhuksille:
...ne uskonnot PILKKU missä...
...toisen PILKKU jos...
Ongelmaksi muodostuvat....
...kuolettavan...
...viruksen.
H.Pilkut ja niiden puuttuminen (?) eivät mitenkään vaikeuta tai muuta luetun ymmärtämistä. Muuten, harvinasien selvää tekstiä. Noin se menee, parasta tässä ketjussa.
- ent.siivoojaparka
Paloma.se.co kirjoitti:
Pilkut ja niiden puuttuminen (?) eivät mitenkään vaikeuta tai muuta luetun ymmärtämistä. Muuten, harvinasien selvää tekstiä. Noin se menee, parasta tässä ketjussa.
Kyllä yksi pilkku väärässä paikassa voi muuttaa lauseen sisällön ja merkityksen päälaelleen. Voi olla kysymys elämästä tai kuolemasta.
Niinkuin entinen tuomari päätti lähettää viestinviejän mukana armahduksen rikolliselle, mutta hänen kirjurinsa laittoi pilkun väärään kohtaan.
Piti lukea: Armoa, ei kuolemaan.
Mutta siinä luki: Armoa ei, kuolemaan.
Mies hirtettiin yhden pilkun takia.
Paljon mahdollista, että minäkin olen niin paljon "väärinymmärtänyt" sinun tekstejäsi väärin asetettujen pilkkujen takia. Olisikohan niin? - PalomaNonSeq
Kyllä yksi pilkku väärässä paikassa voi muuttaa lauseen sisällön ja merkityksen päälaelleen. Voi olla kysymys elämästä tai kuolemasta.
Niinkuin entinen tuomari päätti lähettää viestinviejän mukana armahduksen rikolliselle, mutta hänen kirjurinsa laittoi pilkun väärään kohtaan.
Piti lukea: Armoa, ei kuolemaan.
Mutta siinä luki: Armoa ei, kuolemaan.
Mies hirtettiin yhden pilkun takia.
Paljon mahdollista, että minäkin olen niin paljon "väärinymmärtänyt" sinun tekstejäsi väärin asetettujen pilkkujen takia. Olisikohan niin?Tarkoitin että edellisessä kommentissa pilkkujen puuttuminen ei haitannut luetun ymmärtämistä.
Muuten, siis, noin yleensä, niinhän se menee, että yksi pilkku väärässä paikassa tekee enemmän tuhoa kuin sen puuttuminen.
Jatka sinä vain näitä pilkun N...........A yhdessä Hunkszin kaa.
Sinä ymmärrät väärin minun tekstejäni koska haluat ymmärtää ne väärin ja uskot vaikuttavasi nokkelalta kun korjailet jälkiäni. Parasta tässä ketjussa.
Tiivistit uskonto jutun älyttömän hyvin.
Kumpa muistaisin tarpeen tullen.koti-kiusattu kirjoitti:
Parasta tässä ketjussa.
Tiivistit uskonto jutun älyttömän hyvin.
Kumpa muistaisin tarpeen tullen.Serkkuni toimi lähetystyössä 45-vuotta vieden kristinuskoa viidakkoon. Tietty jotain hyvää se tiesi alkuasukkaille. Puhtausoppia ja terveydenhoitoa. Opit tehosivat ja lapsikuolleisuus väheni. Sadevesijärjestelmät auttoivat viljelmiä ja sadot paranivat tuoden kyläläisille hyvinvointia. Luontoon uskominen (mikä sinänsä on harmi) alkoi väistymään jumalaan uskomisen lisääntyessä. Yksi yhteinen tekijä noissa heimoissa kuitenkin pelasi lahjomattomana. Ulkopuolinen on aina ulkopuolinen jos heimon jäsenen ja ulkopuolisen (lähetystyöntekijän) kesken syntyi ristiriitaa. Heimolaiset tekivät päätöksensä omiaan puolustaen.
Eli aina on omat jauhot pussissa kussakin kulttuurissa. Vaikka kristinuskoa levitetään sen tuomat hyvät puolet otetaan kehitysmaissa vastaan ilolla, mutta siihen se jääkin. Välttämättä oppi ei kanna tulevaisuuteen. Aletaan tappelemaan ja varastamaan toisten kyliä jne... ja miksi, vaikkapa vaimon ryöstö mielessä.Parasta.ketjussa, kiitos kauniista sanoista :)
Hunksulle, nyt taisi tulla vähän jo liikaa pilkkuja... teksti menee silloin ihan kuin englanniksi kirjoittaisi. Suomenkielessä ei kait niin joka kerta laiteta pilkkuja, ellei ole kyse ihan suoraan sivulauseesta. Tuossa olisi pistekin johonkin kohtaan voinut laittaa, pilkun sijasta.
Mutta kiva huomata että ihmiset kaikesta huolimatta ymmärtää sisällön vaikka sanoma sanottaisi väärin. Säkin ymmärsit että typo "kuollettavan"-sanassa oli ällän kohdalla, eikä k:n ;) ei siis pitänyt olla "huollettavan" vaan ihan oikein, "kuolettavan". Hyvä poika.
Kiitos ystäväni.
Alustukseni on poikinut upeita kannanottoja. Mielestäni ihaninta ja lohduttavinta on lukea kehoitus...
säilytä lapsen uskosi.
Uskoa on vaikea pakosta ylläpitää ja jos se horjuu silloin on uskallettava myöntää olevansa jumalkäsityksessä hukassa. Helvetin pelko lie se miksi en uskalla myöntää epäuskoani. En ole uskaltanut asiaa julkisesti sanoa. Läheisistäni osa on uskovia ihania ihmisiä. Taivaaseenhan kaikki haluaa, mutta sinne pääsylle on asetettu ehto.
Voi olla, että pohdiskeluni laukaisi ennen joulua vanhan tuttavani aikuisen lapsen itsemurha. Miksi ihminen ei jaksa elää vaan tahtoo itse lopettaa maallisen taivalluksensa.
Epäonnistumiset elämässäkö, alkoholin väärinkäyttö pettymysten lieventäjänäkö ovat syyt luovuttaa, mutta minne itsemurhan tehneet uskon mukaan joutuvat. En usko, että heillä on usko motiivina joten taivasosuutta he eivät tavoittele. Onko itsemurha vain helpoin tapa lopettaa tuska, elämän helvetti ja saada iänkaikkinen rauha sielulleen.
Usko ihmisiin, usko itseensä, usko rakkauteen, usko tulevaisuuteen. Ne pitävät jatkumossa minuakin kiinni elämässä.- Lapsenusko_oli_joskus
Minäkin oikein ihmettelen tämän ketjun puheenvuoroja, aivan poikkeuksellisen hyvä ketju, vain eräs hiukan kopioi omiaan, mutta niiden yli voi hyppiä. Kiitos ketjusta!
Itse aiheesta sanoisin sen verran, että tuo usko ja siihen pakottaminen tai pakottautuminen on väärin ihmistä kohtaan.
Me uskomme, jos asia on uskottava.
Pakottaminen uskoon ei ole oikein. - ent.siivoojaparka
Kirkot ovat tehneet niin paljon hallaa siinä, kun ovat opettaneet pelkouskontoa sen ikuisen helvetissä kiduttamisen kanssa, mitä Raamattu ei edes tunne.
Raamatussa kristinusko on armouskontoa, ei pelkouskontoa.
Raamatun mukaan ei niin suurta syntiä ole, mitä ei Kristuksen sovitustyön kautta pystyisi saamaan anteeksi, jos niitä katuu ja yrittää tehdä parannuksen niistä. Sehän se on Raamatun ja kristinuskon punainen lanka ja perimmäinen sisältö.
"""Taivaaseenhan kaikki haluaa, mutta sinne pääsylle on asetettu ehto."""
Demeter tuolla toi esiin sen ainoan synnin, mitä ei Raamatun mukaan pysty saamaan anteeksi. Se on se Pyhän Hengen pilkka.
Minä ymmärrän sen Pyhän Hengen pilkan sellaisena, että ihminen ei ota vastaan hänelle tarjottua mahdollisuutta pelastua kadotuksesta, ei ota vastaan hänelle tarjottua armoa.
Ei ole meidän asia edes miettiä (saati sitten tuomita), minne joku itsarin tehnyt joutuu. Emme me ihmiset voi tietää, mikä on ollut hänen viimeinen ajatuksensa viimeisinä sekunnin murto-osina.
e.sp (lähes pappi) - Ajattelija__
Uskoa siellä VAADITAAN,
ja sitä ei itseesä voi pakottaa, jos tuntuu että ihminen kuolee kuten eläimetkin, jotka elävät eteenpäin jälkeläisissään, tai kasvi, joka syntyy, kasvaa, kukoistaa, kuihtuu ja kuolee, mutta elää jälkeläisissään.
Ihminen kuuluu luonton, vaikka miten päin asiaa ajattelisi. - ent.siivoojaparka
Ajattelija__ kirjoitti:
Uskoa siellä VAADITAAN,
ja sitä ei itseesä voi pakottaa, jos tuntuu että ihminen kuolee kuten eläimetkin, jotka elävät eteenpäin jälkeläisissään, tai kasvi, joka syntyy, kasvaa, kukoistaa, kuihtuu ja kuolee, mutta elää jälkeläisissään.
Ihminen kuuluu luonton, vaikka miten päin asiaa ajattelisi.Room. 10:17
"Usko tulee siis kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
e.sp (lähes pappi) ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kirkot ovat tehneet niin paljon hallaa siinä, kun ovat opettaneet pelkouskontoa sen ikuisen helvetissä kiduttamisen kanssa, mitä Raamattu ei edes tunne.
Raamatussa kristinusko on armouskontoa, ei pelkouskontoa.
Raamatun mukaan ei niin suurta syntiä ole, mitä ei Kristuksen sovitustyön kautta pystyisi saamaan anteeksi, jos niitä katuu ja yrittää tehdä parannuksen niistä. Sehän se on Raamatun ja kristinuskon punainen lanka ja perimmäinen sisältö.
"""Taivaaseenhan kaikki haluaa, mutta sinne pääsylle on asetettu ehto."""
Demeter tuolla toi esiin sen ainoan synnin, mitä ei Raamatun mukaan pysty saamaan anteeksi. Se on se Pyhän Hengen pilkka.
Minä ymmärrän sen Pyhän Hengen pilkan sellaisena, että ihminen ei ota vastaan hänelle tarjottua mahdollisuutta pelastua kadotuksesta, ei ota vastaan hänelle tarjottua armoa.
Ei ole meidän asia edes miettiä (saati sitten tuomita), minne joku itsarin tehnyt joutuu. Emme me ihmiset voi tietää, mikä on ollut hänen viimeinen ajatuksensa viimeisinä sekunnin murto-osina.
e.sp (lähes pappi)Ole sinä melkein pappi, mutta siihen virkaan et ole kykeneväTulkitset raamattua, mutta et pysty elämään sen oppien mukaan. Ei silti eik kukaan ei paraskaan uskovainen. Lestaadiyhteisö on esim. kova säännöistä poikenneelle. Hänet heitetään ulos eikä hänelle edes puhuta. Lapsetkin voivat lopettaa suhteen vanhempaansa joka jättää aviopuolison rakastuttuaan toiseen.
Mielestäni oli karmeinta luettavaa aikoinaan kuolinilmoitus, jossa kerrottiin erään lestaadiäidin kuolleen rauhallisesti uskossa OYKS:ssa. Totuus oli kuitenkin toinen nainen käveli junan alle Kajaanissa.
Mietin silloinkin mitä inhottavinta teatteria, kaikki tiesivät totuuden, mutta kauniiltahan se kuullosti kuolla rauhallisesti uskossa. Elämään kyllästynyt, syöpään sairastunut, useita lapsia synnyttänyt äiti päätti päivänsä kävelemällä junan alle.- ent.siivoojaparka
Ole sinä melkein pappi, mutta siihen virkaan et ole kykeneväTulkitset raamattua, mutta et pysty elämään sen oppien mukaan. Ei silti eik kukaan ei paraskaan uskovainen. Lestaadiyhteisö on esim. kova säännöistä poikenneelle. Hänet heitetään ulos eikä hänelle edes puhuta. Lapsetkin voivat lopettaa suhteen vanhempaansa joka jättää aviopuolison rakastuttuaan toiseen.
Mielestäni oli karmeinta luettavaa aikoinaan kuolinilmoitus, jossa kerrottiin erään lestaadiäidin kuolleen rauhallisesti uskossa OYKS:ssa. Totuus oli kuitenkin toinen nainen käveli junan alle Kajaanissa.
Mietin silloinkin mitä inhottavinta teatteria, kaikki tiesivät totuuden, mutta kauniiltahan se kuullosti kuolla rauhallisesti uskossa. Elämään kyllästynyt, syöpään sairastunut, useita lapsia synnyttänyt äiti päätti päivänsä kävelemällä junan alle.En minä pystyisi elämään Raamatun oppien mukaan vaikka olisin oikea pappikin. Eikä minun tarvitsekaan. Ei siihen pysty kukaan, sillä "kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla".
Jos me pystyisimme elämään prikulleen Jumalan tahdon mukaan, niin tekisimme Jeesuksen ristinkuoleman turhaksi ja eläisimme kuin Paratiisissa ennen ihmisen syntiinlankeamusta. Syntisten takia hän kärsi ristinkuoleman, eikä hurskaitten takia.
Huokaisen vaan niinkuin Paavali:
Room.7:17-19
"Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahtoisin, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo."
Ja silti Paavali tunsi kirjoitukset ja tulkitsi ne oikein. - ent.siivoojaparka
En minä pystyisi elämään Raamatun oppien mukaan vaikka olisin oikea pappikin. Eikä minun tarvitsekaan. Ei siihen pysty kukaan, sillä "kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla".
Jos me pystyisimme elämään prikulleen Jumalan tahdon mukaan, niin tekisimme Jeesuksen ristinkuoleman turhaksi ja eläisimme kuin Paratiisissa ennen ihmisen syntiinlankeamusta. Syntisten takia hän kärsi ristinkuoleman, eikä hurskaitten takia.
"Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahtoisin, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo."
Ja silti Paavali tunsi kirjoitukset ja tulkitsi ne oikein.Unohtui allekirjoitus:
e.sp (lähes pappi) ent.siivoojaparka kirjoitti:
En minä pystyisi elämään Raamatun oppien mukaan vaikka olisin oikea pappikin. Eikä minun tarvitsekaan. Ei siihen pysty kukaan, sillä "kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla".
Ja silti Paavali tunsi kirjoitukset ja tulkitsi ne oikein.Tuo on kristinuskon yksi kauneimpia puolia, anteeksianto, puolin ja toisin.
Toinen mitä ihailen on, että tehkää toisille niin kuin tahtoisit että sinulle tehtäisiin. Varsinkin avioliittoon vihkimisseremoniassa sais tulla esille ;))
- vhimsg
Puhtaus ja terveys liitetään yleensä myös uskoon ynnä
- myös yritystoimintaan - sanonta - vain puhtaan pohjan yritykset kestävät ...
- kuitenkin on niin että ihmisetkin omat bakteerinsa tarvitsevat koska ne
merkitsevät suojaa ja myös turvaa vakavampia sairauksia vastaan.
Eiköpähän viruksetkin elä ihan ihan omanlaistaan kehityskaartaan - vallasta ja väkivallasta kyllä kaikissa uskonto-oppaissa kerrotaan - muttei sanaa virus ole mainittu eikä montaa muutakaan - ?
Tohon joulunajan joulupukkeiluunkin on liitetty sanonta että lapsia naamioilla pelottelu kasvattaa ihmisistä vain tietyn puolueen jäseniä
- yhtä kaikki - ryvettymistä ja rikkimenemistä pelätään ja makaroonitkin on loppu - kurjuus ei kunnianarvoista, hiki ja valkosipuli ei hyvälle haise
- mitäs mieltä te olette ikuisesta sunnuntaista - onko se pelkkä kielikuva
jossa tavallinen arki missään näy tai ole edes olemassa? - henrjii
Voi hyvä taivaan isä sanoi kapiainen intti- aikana kun kaikki ei mennyt ihan putkeen ja piti puhuttelua.
Teistäkin tulee minun esi-miehiä, resrvin vänrikkejä, viheltäviä majureita, ja töppöjä luutnantteja.
Viheltävä majuri, ja töppö luunantti seisoi toimiston ovella kun ylikersantti paahtoi
Majurilla oli tapana alkaa viheltelemään, kun hän hermostui, ja luunantti oli tosiaan vähän töppö. Ehdotankin että Voi Hyvä Taivahan-Isä Hurlum hei...
Yksinkertaisella muurahaisella ei ole taivasta ei helvettiä
vain tämä tässä ja ...lumienkeli.- junamenjo
Ainoastaan uskon siihen .....että jos lumeen kusee, niin reikä tulee.
- Ennenkuinonmyöhäistä
Minä uskon Jeesukseen Kristukseen. Vain hänen kauttaan me voimme pelastua. Tämä on totuus. Etsikää häntä ja pyytäkää rukouksessa Jeesusta tulemaan elämäänne.
- kylmätotuus
En käy kirkossa, koska en koe sitä tarpeelliseksi. Olen kuitenkin mielestäni jonkin sortin kristitty, mutta en tarvitse välikäsiä ollakseni yhteydessä yläkertaan. Minulla on sinne suora yhteys ilman pappejakin. Tämänkin olen kokenut aivan omakohtaisesti.
Kuten aloittaja totesi, niin Jeesus oli radikaali. Hän oli suivaantunut aikalaistensa (juutalaisten) tekopyhyyteen ja halusi muutosta.
Hän ei käyttänyt väkivaltaa ja siksi vertaus Isis-järjestöön on täysin väärä.
Vuorisaarna on elämänohjeena aina tavoittelemisen arvoinen.
En ala tällä palstalla enempää kommentoimaan uskonasioita. Niille on aivan oma palstansa.
Erään musiikkilinkin kuitenkin laitan, joka kuvatkoon sitä "lapsenuskoa".
https://www.youtube.com/watch?v=WAaUOsRoJKI- Korpikirjailija1
Vertaukseni Iisikseen on mielestäni osuva siitäkin huolimatta, että pidät sitä täysin vääränä.
Jeesus oli uhka toisinajatteleville ja hänet oli tapettava.
Paavalikin oli variseus ja osallistui vastustajien murhiin. Hän kääntyi kristiuskoon koska oli myös tyytymätön vallankäyttäjiin. Apostoli Paavali pääsi päästään kristittyjen vainoissa Neron valtakaudella.
Päitä on katkottu uskon vuoksi aina.
Uskon siis uskon, en taida uskoa. Luin ketjun eilen ja tähän pitää palata. Linkistäsi suorastaan liikutuin, koska se toi mieleen anoppini. Mielimusiikkiuteluuni hän vastasi laulamalla paimenpoikaa samanlaisella hartaudella kuin tuossa linkissä esittäjä sen laulaa. Hän oli sodan kokenut ja koviakin aikoja osakseen saanut vahva maaseudun nainen, jolle uskonasiat olivat arkipäivää, suvaitsevaisuutta, periksi antamatonta tulevaisuuden uskoa ja luottamusta.
Näin ruohonjuuritason hepsankeikalle on tärkeää tarttua ihmistä käteen, kuunnella, ja uskoa ihmisen, uskonasiat ovat jokaisen sydämenasioita.
Valtavan kauniisti joku tuolla ylempänä kirjoitti kylväjästä, vihan siemenen kun kylvää ei voi rauhan kyyhkyä odottaa.
Niinhän se on elämässä muutenkin, mitä kylvät sitä niität.
Yksi korneimmista mielipiteen ilmaisuista on arviointi toisen ihmisen uskosta ja uskonelämästä. Eikö usko tuonpuoleiseen ja jumaluuteen ole yksityisimpiä asioita maailmassa? Itse tykönään uskonsa tuntee ja tietää.
Toisen uskoa epäilevät osoittavat sillä vain sen, että toivoisivat itsekin kokevansa uskon ja armon, mutta kun eivät sitä saa osakseen, halveksivat niitä, joille tämä on annettu ja omaksuttu.
Vastenmielisimpiä ovat johonkin uskonsuuntaukseen sitoutuneet, jotka halveksivat muita harhautuneita, jotka eivät ole kokeneet aitoa kääntymystä. Se on monen mielestä jumalan osoitus, ettei henkilö kelpaa, kuten aidon kääntymyksen kokenut itse. "Aitoon" uskoon kuuluu aina määrätynlaiset toimet, kasteet, sitoutumisriitit, joiden avulla ollaan uskossa. Jos ne puuttuvat, ei vilpittöminkään uskoontulija kelpaa.- Hypnoija
Eiköhän vaivuta nyt joukkohypnoosiin ja ollaan kaikki niin perkeleen synnittömiä!
- surua
Demeterillä oli hyvä huomautus tosta pyhän hengen pilkasta
- jos koko elämänsä ihminen on elänyt vainon ja sorron alla ihan pikkulapsesta
saakka - kiusattuna ja rääkättynä, hakattuna, ei koskaan edes oman kehon ja kodin rauhaa - tietää koko ikänsä olevansa pelkkää yhteiskuntajätettä
- jolle maailma ei koskaan armoa, hyväksyntää ja arvoa antanut ja osoittanut ¨
- vielä vanhoilla päivilläänkin kysyy köyhän maaorjan lapsena mitä on ihmisarvo - miksi elämäni lapsesta saakka on ollut vain pelkkää raskasta työtä
ja koko elämä pelkkää vihan alla elämistä - ei yhtään missään asiassa koe onnistuneensa, koko elo vain pelkkää surun ja pettymysten sarjaa
- ei se toisten ihmisten vika ole - mutta sen jälkeen kun on niin fyysisesti ja psyykkisestikin hajalla - hyvähän se jonkun psykoloinnin merkeissä on ihmisten hokea ismejään valintojen vapaudesta ja niiden merkityksestä samanaikaisesti kun ihminen elää vuosikymmeniä pankin velkaorjuudessa
kokien miltä tuntuu kun suurimman hyödyn vuosikymmenien ympärivuorokautisesta työstä korjaa aina joku muu kuin työntekijä. Työ antoi paljon mutta myös vei - enemmän kuin sielu sieti - olo on välillä kui seitsemän veljeksen Simeonilla, josta laulu kertoo vain liuhuparrasta, syntinen saatana kurja oli kuulemma luontonsa. Arka ihmisparka joka ketään ei miellyttänyt ja saanut vakuuttuneeksi yhtää mistään asiasta - epäilyttävä ja vastenmielinen.
Liikaako lienee pantuna paatinen taakka - jonkun toisen laulun sanatkin jäi mietintämyssyyn - korven ihmisten elo koskaan kai helppoa ollut.
Myös se että kun vuosikymmeniä on kuunnellut kuinka kevyesti ihmiset päin naamaa hokevat että vain vainoharhoja podet ja mössöjä vaan -
luulemisen ja tietämisen välille syntyy huikeita eroja - oksettaa jo koko maailma menoineen. Sanon vain hiljaa näkemiin ja toivotan hyvää uutta vuotta paremmille ihmisille.- Korppis1
Melkoinen avautuminen, eikö jumalakaan ole koskaan auttanut?
Joku voisi jo kehoittaa rukoilemaan ahkerammin. Tsemppiä Uuteen Vuoteen, yksi jonninjoutava ; )
Eräässä korpikirjailijan puheenvuorossa kerrottiin naisesta,
jolta toinen nainen vei miehen.
Ohje: ( Lähde: Tyttöjen juttuja.)
"Jos joku vie miehesi, paras rangaistus on,
että annat naisen pitää hänet.
Hyvä mies ei ole varastettavissa."- Korpikirjailija1
Kommentissani kerroin lestaadiyhteisöstä, jossa avioero on synti ja synnintekijää rangaistaan eristämällä yhteisöstä. Oli hyvä mies, olisi kelvannut useammallekin naiselle, komea ja rikas, tunnen, elää nyt onnellisena toisen naisen kanssa.
- yökyök
Jos ihmisillä on sairautta tai muuta inhimillistä hätää
- uskonnoista ja niiden sisällöistä ei saisi tehdä lyömäasetta
- siinä arkkipiispa on mi elestäni oikeassa
- eikä joka sortin yrittäjät uskovaisiks tekeytyneinä käydä
ryöväämässä ja tyhjentämässä vanhojen yksinäiste ihmisten koteja
- tai tunkemassa kulliaanpersuuksiintaikurkkuun
- jos semoistakin toimintaa muka uskontona pidetään muka-mukarakkaus- raamattuunsa liittäköön vaikka sikojenhoito-oppaan lisäliitteenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056