Libreoffice asennus

5436

Latasin uusimman LibreOfficen paketin 5.0. Mihin osoitteeseen se puretaan? Entä kielipaketti? Ubuntu 14.04. LTS

25

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_sitä_pureta

      Minkä paketin latasit ? DEB-paketti on se oikea Ubuntulle ja sitä ei pureta mihinkään vaan tuplaklikkaamalla sitä käynnistyy asennus. Ne DEB paketit ovat Ubuntun (ja useiden muiden Debian-pohjaisten) asennuspaketteja jotka aukeavat pakettihallinnalla eli ohjelmalla joka huolehtii niiden asentamisesta.

      • 5436

      • ihateubuntu

        Mulla ei vaihdu koska ainoa näppäimistö on yleensä Finnish, muut poistettu.
        Jos joskus tarvii se saa sitten kyllä.


      • toimiipas_ilman_turhuut
        ihateubuntu kirjoitti:

        Mulla ei vaihdu koska ainoa näppäimistö on yleensä Finnish, muut poistettu.
        Jos joskus tarvii se saa sitten kyllä.

        Hän suorittaa Pääte -ohjelmassa komennon: sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade


      • 5436
        ihateubuntu kirjoitti:

        Mulla ei vaihdu koska ainoa näppäimistö on yleensä Finnish, muut poistettu.
        Jos joskus tarvii se saa sitten kyllä.

        Poistin kieliasetuksista kaikki muut paitsi suomen. Todenn'k;isesti auttaa k'ynnistyksen j'lkeen. Oli fiksu neuvo.

        Tuo Libre odottaa viel' ratkaisua. Onko parempi poistaa tuo ladattu ja ottaa sovellusvalikoimasta Libre writer 1.4...... ja Calc?


      • 5436
        toimiipas_ilman_turhuut kirjoitti:

        Hän suorittaa Pääte -ohjelmassa komennon: sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade

        Nuo komennot kuulostavat minusta p'ivityskomennoilta. Librepaketti on ty;p;yd'll'. Dist kait distribution on jakelu.


      • kivikautiset_päälläkö
        5436 kirjoitti:

        Nuo komennot kuulostavat minusta p'ivityskomennoilta. Librepaketti on ty;p;yd'll'. Dist kait distribution on jakelu.

        Kuulostelet väärin. Voin antaa kyllä komennon, jolla päivität seuraavaan versioon. Siis tuo komentp EI PÄIVITÄ KOKO JÄRJESTELMÄÄ. Ainoastaan tarjoaa ohjelmien uusimmat versiot. Voit kokeilla komentoa, että mitä se päivittää, mutta ei tietenkää ole pakko päivittää...


      • 5436
        kivikautiset_päälläkö kirjoitti:

        Kuulostelet väärin. Voin antaa kyllä komennon, jolla päivität seuraavaan versioon. Siis tuo komentp EI PÄIVITÄ KOKO JÄRJESTELMÄÄ. Ainoastaan tarjoaa ohjelmien uusimmat versiot. Voit kokeilla komentoa, että mitä se päivittää, mutta ei tietenkää ole pakko päivittää...

        Eilen tuli p'ivitys, tunti sitten tuli p'ivitys ja nyt tuo komento viel' p'ivitti 14 kpl jotain ja p'ivityskin vei yli 5 minsaa. Huh...

        J'rjestelm' p'ivityksiss' minulla on varaus seuraavaan LTS>''n. Antaa sen olla noin.


      • jööööööööö
        5436 kirjoitti:

        Eilen tuli p'ivitys, tunti sitten tuli p'ivitys ja nyt tuo komento viel' p'ivitti 14 kpl jotain ja p'ivityskin vei yli 5 minsaa. Huh...

        J'rjestelm' p'ivityksiss' minulla on varaus seuraavaan LTS>''n. Antaa sen olla noin.

        Klikkaa yläpaneelista kuvakkeesta "En" ja valitse "Fi".


      • täällä_ohjeet--
        5436 kirjoitti:

        Se on DEB tältä sivustolta http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/?type=deb-x86_64&version=&lang=fi

        Tuplaklikkaamalla se avautuu ja näkee vain mitä paketti sisältää.

        Seuraavaksi kysymys siitä mikä voisi olla syynä, että näppikset on alkanut vaihtumaan englanninkieliseen näppikseen so. n'ppikseen.

        Itse varovaisena poistin ensin zorinin sovellushallinasta olemassa olevan Zorin linuxin Libreofficen joka oli englanninkielinen ja sitten sovelsin tätä ohjetta (noista versionumeroista ei tarvitse välittää ohje on tehty sen hetkiselle versiolle kun julkaisuhetkellä on ollut)

        "The "LibO_3.x.yrc2_Linux_x86_install-deb(or rpm)_en-US" directory contains a sub-directory called DEBS/ (or RPMS/). Change to this directory

        cd DEBS/

        or

        cd RPMS/

        Enter the following command to have your system incorporate and recognise the installation (you will be prompted to enter your root password before the command will be executed):
        Debian / Ubuntu / Mint

        sudo dpkg -i *.deb


        Desktop-integration

        To complete the installation process, you may also need to install the desktop integration packages. This may not be necessary for your distribution, and is not required to run LibreOffice, especially if you will use it mainly through the terminal. To see if you even need to do this, go to the Menu in your graphical user interface, check the Office section, and see if the LibreOffice applications are already available. If so, click one and see if it opens; if it does, you're ready to roll. If not, continue on ...

        To incorporate this part, go to the "desktop-integration" directory that should be in the DEBS/ or RPMS/ directory. The command is:

        cd desktop-integration

        Now run the installation command again:
        Debian / Ubuntu

        sudo dpkg -i *.deb

        https://wiki.documentfoundation.org/index.php?title=Documentation/Install/Linux&oldid=117360

        .


    • sukathuussissa

      mikä se on?

      • mitä_tarkoitat

        Mikä se on mikä?


    • Ubuntussa on valmiina LibreOffice, joten voit poistaa sen lataamasi paketin.

      Canonical pitää huolta siitä, että Ubuntussa oleva LibreOffice toimii ja on turvallinen.

    • ei_ongelmia

      Osoite on: sinun oma tietokoneesi. Näinhän se LibreOffice paketin latauksen jälkeinen asennus toimii.
      Minulla uusi LibreOffice versio jopa osasi poistaa automaattisesti sen vanhemman versionkin.

      Aiemmissa versioissa piti itse poistaa se vanhempi versio ENNEN uuden version asennusta. LibreOffice paketin voi ladata milloin tahansa, mutta asennustoimi on eri juttu.

    • ParempiJakelu

      Jos haluat uusimman LibreOfficen, vaihdat Ubuntusta parempaan jakeluun, josta uusimman LibreOfficen saa suoraan pakettihallinnasta.

      • vaihda_trolli_pääsi

        Ubuntussa on oletuksena LibreOffice 5.


    • Noh_hitsi

      Libreoffice päivittyy Ubuntuun (automaagisesti)sitten, kun se on toimivaksi havaittu. Eipä hötkyillä siellä.

    • 5436

      Tässä Ubuntussa oli LO Writer ja Calc ja asensin ne suomenkielisinä takaisin.

      Olen nyt tehnyt kymmeniä käynnistyksiä, mutta n. puolet käynnistyksistä johtaa engl. näppäimistöön. Tänä aamuna neljäs käynnistys toi suomalaisen näppäimistön ( Googlen sähköpostin kirjautumissivu on jostain syystä Foxissa aina englanninkielinen tuosta muutoksen alusta lähtien ).
      Kieliasetuksissa ja näppäinasetuksissa jätin vain suomenkielen. Yläpanelissa on kaiken aikaa ollut vain FI.

      Onko jollain pamahtanut tässä reilun viikon aikana kesken unien mieleen ratkaisu, mutta tätä ketjua ei ole löytynyt harhaanjohtavan otsikon takia?

      • ihateubuntu

        Kannattaa tarkistaa että kaikki tarvittavat .fi paketit ovat asennettuina.


      • EN-FI

        Mulla tuon saman ongelman teki aikoinaan Draftsight-ohjelma. En saanut sitä kuntoon kuin asentamalla käyttöjärjestelmän uudelleen ja jättämällä ko. ohjelman asentamatta.


      • 5436

        Jep, nämä on lisäksi Libreoffice-l10n-fi libreoffice-voikko libreoffice-help-fi. Ainakaan kuukauteen ennen tämän kiukuttelun alkua en ollut asentanut mitään varsinaista ohjelmaa.

        Jotenkin tulee mieleen, että Foxin päivitys olisi tullut juuri silloin ja asensin Foxiin Disconnect-lisäosan, mutta en ole kummankaan ajankohdasta täysin varma. Onhan madollista, että Foxin päivitys olisi päässyt kastumaan ja vioittunut matkalla. Foxin ensimmäiset kielet ovat fi-fi ja suomi-fi. Engl näppäimet ovat kuitenkin vaikkei Foxia olisi vielä käynnistetty.


    • Linuxissa kyse on käyttäjän vapaudesta käyttää sitä niin kuin haluaa. Jos joku haluaa olla pälli ja ladata windowsin tyyliin irrallisia ohjelmatiedostoja virallisten tai edes PPA repojen ulkopuolelta se hänelle suotakoon. Parhaimmassa tapauksessa hän saattaa jopa oppia jotain eikä hän todennäköisesti huonoimmassakaan tapauksessa saa kuin oman koneensa sekaisin.

      Ja jos haluaa todella bleeding edge version niin sitten pitää ladata uusimmat sorsat ja kääntää niistä itselleen se todella uusin versio. Voi vaan olla aloittaja sankarille liian vaativa homma kun näppäimistön asetuksetkin on hebreaa hänelle.

      • Ubuntun sijasta voisi ottaa käyttöjärjestelmäksi sitten vaikka Debianin, sopii paremmin kaikenlaisiin muokkailuihin.

        OpenBSD ja FreeBSD ovat myös aika loistavia tässä.


    • Ubuntu15.10

      "Ubuntu 14.04. LTS"
      Nyt on taas unohtunut LTS eli pitkän tuen versioiden perusta. Jakelussa käytetään siihen räätälöityjä, virallisia ohjelmaversioita, jotka tarjotaan virallisilta ohjelmavarastoista. Näin varmistetaan jakelun vakaus.
      Huhtikuussa julkaistaan seuraava LTS-versio, joka jo varmasti tarjoaa vähintäänkin LibreOffice 5.x:n
      http://packages.ubuntu.com/search?keywords=libreoffice&searchon=names&suite=trusty§ion=all
      Nyt tarjollaoleva Ubuntu Xenial:in LibreOffice:
      http://packages.ubuntu.com/search?keywords=libreoffice&searchon=names&suite=xenial§ion=all

    • ffwfwfwf

      Ubuntuun tulee oletuksena libre 5... kun päivität järjestelmän. Kieliasetukset saa kuntoon Kieliasetuksista, mutta jo asennuksen jälkeen imoittaa automaattisesti niitä tehtäväksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1552
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1182
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1149
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      975
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      57
      740
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      666
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      647
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe