Auton akkulaturin käyttö tupansytyttimestä?

Virrathukassa

Joidenkin latureiden kohdalla ilmoitetaan niiden toimivan myös tupakansytyttimen kautta HELPPOA LATAAMISTA. Voiko tosiaan ladata akkua sitä kautta vai edellyttääkö se jotakin autolta ja akulta. Löytyykö koemusta ja tietoa, myönteistä tai kielteistä palautetta? KIITÄN jo etukäteen.

84

15078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkennuksia

      Riippuu autosta. Jos tupakansytytin ei toimi kuin virrat päällä, joudut koko latauksen ajan pitämään autossa virtoja päällä. Jos laturi on pienitehoinen, ei se välttämättä jaksa ladata akkua virrat päällä.

      • eilataannu

        ei jaksa mikään akkulaturi ladata tupakansytyttimen kautta niin että autossa täydet virrat päällä. koko sähköjärjestelmä nykyautoissa tuossa tilanteesasa kuluttaa enemmän kuin tupakansytyttimen johdotus ja sulakkeet kestää.


      • uutta.innovaatiota

        Siis herra lataa akkua kun auto ei käy eli ottaa akusta virtaa jolla ladataan akkua.


      • Kysyjäitte

        Hetkinen, eikös virta kulje suuremmasta varauksesta pienempään, jos siis akku on tyhjä latauksen pitäisi kulkea laturista auton akkua kohden. Laturihan on verkkovirrassa ja kykenee siis antamaan tasaista virtaa. Valmistajan mukaan ko. laturi tunnistaa lataustarpeen ja lopettaa toimintansa, kun akku on ladattu. Eri asia on sitten toimiiko lataus ainoastaan niissä autoissa, joista voi ottaa virtaa sytyttimestä , vaikka virta-avain ei olisi päällä.


      • veio2

        Tiedän autoista kaiken.
        Käännä radiosta kanava jossa moinostettiin että heidän lähetyksissä on virtaa ja sehän on juuri sitä niinku jännitettä ja radion voi jättää yöksi päälle kunhan ei ole täysillä.
        Museoautossani ei ole radiota joten se ei onnistu. Ostin siis sellaisen konvertterin joka muuttaa tupakan sytyttimen 12v. 220veeksi. Siitä otin virran akkulaturiin ja vedin johdot suoraan akkuun ja sitten vaan töpseli kiinni ja akku latautuu. On mainio keksintö kovilla pakkasilla kun akkukin on vähän vanha.
        Seuraavaksi kehitän ikiliikkujan, on jo sen verran kokemusta näistä museoikiliikkujista.


    • eiOngelmia

      Hyvin on toiminut ns. älylaturi tupakansytyttimen kautta.

      • Kysyjäitte

        Onko sinulla sellainen auto, jonka savukkeensytyttimestä saa virran lepotilassakin. Mainostaa ei saa , mutta tekisi mieli kysyä mikä auto ja mikä laturi?


      • sähkö.kulkee

        Ainakin -98 tojossa on savukkeensytytin, mikä toimii virtalukon kautta ja sitten erillinen liitin, mistä saa virtaa koko ajan. Panelissa siis 2 erillistä.
        Virtalukon ekassa asennossa siis vain sytkärin liitin ja soitin toimivat, mutta muuten ei autossa ole virtoja päällä. Näin se on käsittääkseni kaikissa vanhoissa autoissa, jopa -65 Amazonissa.


      • P.pasuuna
        sähkö.kulkee kirjoitti:

        Ainakin -98 tojossa on savukkeensytytin, mikä toimii virtalukon kautta ja sitten erillinen liitin, mistä saa virtaa koko ajan. Panelissa siis 2 erillistä.
        Virtalukon ekassa asennossa siis vain sytkärin liitin ja soitin toimivat, mutta muuten ei autossa ole virtoja päällä. Näin se on käsittääkseni kaikissa vanhoissa autoissa, jopa -65 Amazonissa.

        Mulla on passatti -05 vanhakoppa ja siinä ainakin tupakansytytin antaa virtaa vaikka virrat poikki tai starttaa niin ei virrat katkea.
        Luulin että nykyisin kaikissa autoissa olisi näin kun älylaitteiden lataus on hankalaa jos vain ajaessa voi ladata.
        Joissakin ylläpitolatureissa pitää painaa nappulaa kun aloittaa latauksen elikkä ei lataa automaattisesti jos ottaa virtaa ajastinkellon kautta.
        Kannattaa varmistua kuinka ylläpitolaturi toimii ennenkuin sen ostaa.


    • enLähtisUudempiaKoittaan

      Ei tulisi mieleenkään leikkiä tuollalailla. Ei ole kummoinen vaiva laittaa hauenleukoja akunnapoihin tai apuvirtanapoihin.

      • oletkostyhmä

        Leikkimistä pakkasessa ja pimeässä on hauenleukojen kiinnittäminen akkuun, vieläpä vaarallista terveydelle ja omaisuudelle, kun asian voi hoitaa helposti tökkäämällä pistokkeen savukkeensytyttimeen.


      • Mopomiekkonen

        Laturi sisätilalämmittimen pistokkeeseen ja tupakinsytytinvastakeeseen. Ei voisi helpompaa olla. Jos auton moottorissa vielä tehoton 300W säteilylämmitin, niin yliyön latauksen hinnaksi tosin tulee vajaat puolitoista euroa eli ei tuota jatkuvasti kannata tehdä.
        Prätkässä tupakinsytytinliittimen kautta lataus on tosi näppärä konsti, jos liittimen on tullut asentaneeksi lisälaitteita, esim. navia varten.


    • Virrathukassa

      Ei ole kummoinen vaiva, mutta jos ja kun on kireä pakkanen ja pohjoistuuli ja lunta tupruttaa taivaan täydeltä, niin mielestäni auton konepeltiä ei voi pitää auki, toisaalta kun konepelti on auki, auton konepuolen sisälle pääsee kuka vaan taloyhtiön parkkipaikan ohikulkija. Eli tilannetta olisi vahdittava minuutti minuutilta, vaikka sade hellittäisi tai voisi käyttää autopeittoa suojana. Ko. ylläpitolatureita mainostetaan juuri myös sen vuoksi, että lataus on helppoa tupakansytyttimen kautta ja myös siksi että laturi sopii juuri silloin kun autoa käytetään vähän harvemmin juuri talvisaikaan. Ostin nimittäin juuri sellaisen, mutta mieleeni tuli, että autossani ei ole kaiketi tupakansytyttimessä virtaa , virta-avaimen ollessa pois eli lepotilassa. Akku on tyhjä, latasin eilen vähän lumisateessa vanhalla laturilla ja kävin tänään ostoksilla, mutta ilo taisi jäädä lyhyeksi.

      • kikkailuksi.menee

        Joo,, on tuo akun lataus tehty aika hankalaksi nykyautoissa. Aika useissa autoissa virtaa ei tule savukkeen sytyttimeen ellei virta-avainta käännä on asentoon.

        Jos autossa on vara-avain tallella, voi tietysti kikkailla siten että ottaa ajo-valojen sulakkeet irti, ettei valot ole päällä ladattessa, ja laittaa virrat päälle. Sitten laittaa vara-avaimilla ovet lukkoon, nin ei tarvitse auton vieressä koko ajan seistä.


      • köyhäilyksi_meni
        kikkailuksi.menee kirjoitti:

        Joo,, on tuo akun lataus tehty aika hankalaksi nykyautoissa. Aika useissa autoissa virtaa ei tule savukkeen sytyttimeen ellei virta-avainta käännä on asentoon.

        Jos autossa on vara-avain tallella, voi tietysti kikkailla siten että ottaa ajo-valojen sulakkeet irti, ettei valot ole päällä ladattessa, ja laittaa virrat päälle. Sitten laittaa vara-avaimilla ovet lukkoon, nin ei tarvitse auton vieressä koko ajan seistä.

        Häh? Akku latautuu aina, kun on moottorinlämmitin & sisätilanlämmitin käytössä. Kas kun kaupasta saa kiinteästi asennettavia ylläpitolatureita. Eivät moiset ole edes kalliita.... jos ei tällaiseen ole varaa, niin sitten puhutaan persaukisesta, jolla ei autoa pitäisi olla lainkaan!

        Nimittäin jos raha on niin tiukalla, että joutuu ihan koko ajan senttejä laskemaan, kulujen karsinta pitää aloittaa autosta. Vanhaan rotiskoonkin tuppaa menemään useampi satanen kuussa, vaikka laskutaidottomat yleensä sössöttääkin, ettei mee kuin satku kuussa bensaan. Oikeasti bensa on vain murto-osa kokonaiskuluista.... mutta sitähän nämä laskutaidottomat eivät myönnä edes itselleen. "Raha vaan häviää jonnekin" (autenttinen lausunto, joka on kuultu monta kertaa).


      • Kysyjäitse
        kikkailuksi.menee kirjoitti:

        Joo,, on tuo akun lataus tehty aika hankalaksi nykyautoissa. Aika useissa autoissa virtaa ei tule savukkeen sytyttimeen ellei virta-avainta käännä on asentoon.

        Jos autossa on vara-avain tallella, voi tietysti kikkailla siten että ottaa ajo-valojen sulakkeet irti, ettei valot ole päällä ladattessa, ja laittaa virrat päälle. Sitten laittaa vara-avaimilla ovet lukkoon, nin ei tarvitse auton vieressä koko ajan seistä.

        Autossani ei mene valot päälle, vaikka virta-avain olisi on asennossa, ne kyllä sammuvat ,vaikka moottorin sammuttaisi ja valot olisivat päällä. Ylläpitolaturi on 20Wattinen, joten se saisi olla päällä melko pitkään, ennen kuin edes euron lasku täyttyisi, 100 tuntia tekisi vasta 2000wattia, eli 2kwh. Tosin jos sitä käytetään yhdessä lohko- tai letkulämmittimen kanssa, lasku kasvaa. Toisaalta, kun tolpasta saa sähköä vain sen 2tuntia/vrk , ei lasku ainakaan suurene laturin takia.


      • virtaa-avaimesta

        Mulla on ainakin kaikista autoista löytynyt virta-avaimesta 2 asentoa ennen starttausta eli 1. tulee virta vain tupakansytyttimeen ja stereoihin
        2. syttyy paneliin kaikki keltaiset ja punaiset valot sekä ajovalot 3. startti
        En tiedä miten nämä nykyiset , jollakin muovipalikalla käynnistyvät oikein toimivat kun "avaimia" voi pitää jopa taskussa ovia avatessa ja käynnistettäessä.


      • Virrathukassa

        Autoni ei käsittääkseni kuluta sähköä juuri enempää, vaikka virta-avain olisi ykkösasennossa ja jäisi päälle pariksi tuntia. Yksi ongelmakohta saattaa olla, nimittäin radio. Luin autoni papereista, että radio ei autossa toiminut sen ollessa uusi ja se on korjattu siten, että sähkö tulee radioon suoraan akulta. Radio on uutta tyyliä, eli sellainen, jonka etuosa voidaan irrottaa, varkauksien estämiseksi autosta poistuttaessa. Olen pitänyt sitä autossa vain kesällä pitkiä matkoja ajaessani, en aina silloinkaan. Olisiko se jotenkin voinut jäädä päälle poistosta huolimatta. Jos auton virrankulutus virta-avain lukossa ollessa olisi 0,15 ah luokkaa, se kuluttaisi 2 tunnissa 0,3ah ja laturi lataisi 1,2 x2 eli 2, 4 ah, jäisi akulle vielä kertaa kohden 2,1ah. Tietysti laite tulee poistaa ja virta-avain käytön jälkeen, mutta on se huomattavasti helpompaa kuin moottoritilassa räpeltää, etenkin voimakkaalla tuulella ja lumisateella.


    • voi.ladata

      Akkua voi ladata tupakansytyttimestä, tai sen kautta voi syöttää 12 v jännitettä auton sähköjärjestelmään sillä aikaa kun esim. akkua vaihdetaan.
      Tarvitaan laturi tuollainen liitin.

      http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1604

      Voi olla että virta-avain pitää olla -on- asennossa joissain autoissa, jotta virta menee tupakansytyttimestä akkuun.

      • Anonyymi

        Mistä helsinginstä saa tään l osaan


    • Virrathukassa

      Ostamassani laturissa, joka lataa auton akkua 1,2A virralla oli mukana liitin, jota käytetään lataukseen tupakansytyttimen kautta, lisäksi hauenleuat laturin akun napoihin kytkemiseksi. On todella hieno asia, tai olisi jos auton akkua voisi ladata huoletta sisätilojen kautta ja käydä tarkistamassa tilannetta. Ostamani laturi on vielä kokeilematta. Kyseinen laturi näyttää jos virtaa kulkee tai ei kulje sen kautta ja koska akku on täynnä. En tiedä tarkkaan mitkä toiminnot autossani on päällä virta-avaimen ollessa pois, koska ajan sillä ensimmäistä talvea, auto ei silti ole uusi, vaan jo muutamia vuosia elänyt Fiat Punto. Valot eivät ainakaan jää palamaan. mutta joitakin toimintoja kyllä, esim. kello ja ehkä radio. Radiosta en tiedä, kun olen pitänyt sitä enimmäkseen kotihyllyssä toistaiseksi, se kun on uutta mallia murtovarkaiden varalle. Ohjekirjojen muka ei ainakaan tupakkaa pysty sytyttämään, ellei virta ole päällä.

    • qwercqw

      Aika vähän on tehoja, 1,2 A eli tyhjän akun lataus pakkasella kestää 15 tuntia. Tyhjä akku on n. 12,3v jännitteinen

      • RMB

        Ylläpitolaturina kyllä menee kesäaikana, mutta kun talvipakkanen hyydyttää akun, ei 1,2A ole riittävä.


      • käytiin

        mulla on 12.3v akussa
        ei se ole tyhjä lähtee auto käyntiin.


      • EiTyhjä

        12.3V jännitteellä akussa on noin 68-72% varausta jäljellä.
        Ainakin vanhoissa lyijyakuissa varausta tulisi olla vähintään noin 75% verran että akku kestäisi pidempään.


    • onpastämänytvaikeaa

      Onpas asia tehty vaikeaksi edeltävistä viesteistä päätellen. Jos tup. sytkärissä on sähköä senkin jälkeen kun virta-avain on poistettu virtalukosta, lataus onnistuu. muuten ei. Mitenkö asian voi testata? Laittamalla jonkin laitteen tup. sytkäriin kun virta-avain on taskussa. Vaikka sen tupakansytkärin voi painaa pohjaan ja katsoa pomppaako pois.

      • eikannatakokeilla

        ei kannata tupakansytkäriä painaa pohjaan. jos se kylmän takia esim. jumiutuu pohjaan eikä sitten ponnahda ylös niin kun seuraavan kerran starttaa auton alkaa tupakan sytytin lämmetä etkä muista sitä siinä vaiheessa.

        sitten kun se on jumiutunut pohjaan niin se lämpenee ja lämpenee lopulta sulaa koko sytytin ja pistoke tai jopa syttyy palamaan. tai jos virtaa on saatavilla myös moottorin ollessa pysäyksissä mutta oletat että ei ole koska sytytin ei ponnahda ylös niin se jää päälle ja varmaan palaa koko auto.


      • onpastämänytvaikeaa
        eikannatakokeilla kirjoitti:

        ei kannata tupakansytkäriä painaa pohjaan. jos se kylmän takia esim. jumiutuu pohjaan eikä sitten ponnahda ylös niin kun seuraavan kerran starttaa auton alkaa tupakan sytytin lämmetä etkä muista sitä siinä vaiheessa.

        sitten kun se on jumiutunut pohjaan niin se lämpenee ja lämpenee lopulta sulaa koko sytytin ja pistoke tai jopa syttyy palamaan. tai jos virtaa on saatavilla myös moottorin ollessa pysäyksissä mutta oletat että ei ole koska sytytin ei ponnahda ylös niin se jää päälle ja varmaan palaa koko auto.

        Tai tulee sydänkohtaus kesken testin. Tai kakkahätä, ja helpotuksen jälkeen unohtaa omistaneensa auton. Tai rosvo vie auton kesken sytkäritestin.
        On ihmisiä kenenkä ei kannata miettiä akun latausta. Ja niitä jotka ei tiedä että virke aloitetaan isolla alkuirjaimella.


      • Virrathukassa

        En kyllä ole ollut epätietoinen siitä onko oman autoni savukkeensytyttimessä virtaa avaimen ollessa pois virtalukosta, vaan siitä onnistuuko lataaminen siitä huolimatta. Laturin ohjekirjassa ei ollut siitä mainintaa. Tiedän että virtaa ei ole. Tupakansytytin on kyllä turha laite nykyautoissa. Kyseinen laite on käytössä huomattavasti tärkeimpien toimintojen kohdalla ja pitäisi kieltää "sytkärit" jotka kuumenevat. Tupakan voi todella sytyttää helposti muulla tavoin, mutta auton akun lataaminen kylmällä tuulisella ilmalla ulkoparkissa muulla tavoin huomattavasti vaikeampaa. Varoitus kokeilusta on paikallaan. Olen itse rikkonut matkatv:n laittaessani sen tupakansytyttimeen, mutta siitä on jo aikaa.

        Ylläpitolaturien mainokset väittävät, että 1,2 A on riittävä. Toinen asia on se, että taloyhtiöiden parkkipaikoilla latausaika on 2 tuntia/päivä. Laturi on tarkoitettu käytettäväksi autoille, joilla ei ajeta päivittäin säännöllisesti, eli laturi esim. omakotitalon pihassa, jossa voi vapaasti pitää laturia, menee päälle aina kun auton akun varaus laskee tietylle tasolle. Jos akku on jo mennyt hyvin tyhjäksi, tarvitaan pitempi aika ja vahvempi laturi. On ikävää, että alkuperäisten asiallisten pohdintojen jälkeen kirjoittelu on mennyt asiattomille linjoille, mutta kiitos asiallisista vastauksista ja pohdinnoista.


      • onpastämänytvaikeaa

        "Tupakansytytin on kyllä turha laite nykyautoissa. Kyseinen laite on käytössä huomattavasti tärkeimpien toimintojen kohdalla ja pitäisi kieltää "sytkärit" jotka kuumenevat."
        -Ota sytkäri käteesi.
        -Ota rintamasuunta suuntaan jossa ei ole särkyviä kohteita
        -Heilauta sytkärin sisältävää kättä laajassa kaaressa voimakkaasti
        -Nyrkin ollessa lakipisteessä, avaa se
        Ja kas, näin olet päässyt eroon turhasta ja kuumenevasta tupakansytkäristä. Mistä muusta haluat päästä eroon? Puoliso? Anoppi?

        Kuten jo mainitsin latauksen mahdollisuudesta. Tässäkin kävi niikuin näissä keskusteluissa yleensä. Takerrutaan epäolennaisuuksiin, kuten sinäkin. Alat nillittää tupakansytkärin vaaroista ja turhuudesta. Kyyneleen tirautan televisiosi vuoksi. Jos ei ohjeet kiinnosta, älä niitä kysele.
        Laturi lataa taloyhtiön parkkipaikalla 1,2A:n virralla 2h/vrk. Auto kuluttaa virtaa 22h 10mA, sen mikä muistien ylläpito vaatii.
        Teoriassa lataus on tuottanut varausta 2,4 Ah. Purkausta on tapahtunut 0,22 Ah. Käytännössä asia ei mene täsmälleen näin. Suhde latauksesta/purusta on sama.


      • Eivoi.ladata
        Virrathukassa kirjoitti:

        En kyllä ole ollut epätietoinen siitä onko oman autoni savukkeensytyttimessä virtaa avaimen ollessa pois virtalukosta, vaan siitä onnistuuko lataaminen siitä huolimatta. Laturin ohjekirjassa ei ollut siitä mainintaa. Tiedän että virtaa ei ole. Tupakansytytin on kyllä turha laite nykyautoissa. Kyseinen laite on käytössä huomattavasti tärkeimpien toimintojen kohdalla ja pitäisi kieltää "sytkärit" jotka kuumenevat. Tupakan voi todella sytyttää helposti muulla tavoin, mutta auton akun lataaminen kylmällä tuulisella ilmalla ulkoparkissa muulla tavoin huomattavasti vaikeampaa. Varoitus kokeilusta on paikallaan. Olen itse rikkonut matkatv:n laittaessani sen tupakansytyttimeen, mutta siitä on jo aikaa.

        Ylläpitolaturien mainokset väittävät, että 1,2 A on riittävä. Toinen asia on se, että taloyhtiöiden parkkipaikoilla latausaika on 2 tuntia/päivä. Laturi on tarkoitettu käytettäväksi autoille, joilla ei ajeta päivittäin säännöllisesti, eli laturi esim. omakotitalon pihassa, jossa voi vapaasti pitää laturia, menee päälle aina kun auton akun varaus laskee tietylle tasolle. Jos akku on jo mennyt hyvin tyhjäksi, tarvitaan pitempi aika ja vahvempi laturi. On ikävää, että alkuperäisten asiallisten pohdintojen jälkeen kirjoittelu on mennyt asiattomille linjoille, mutta kiitos asiallisista vastauksista ja pohdinnoista.

        "En kyllä ole ollut epätietoinen siitä onko oman autoni savukkeensytyttimessä virtaa avaimen ollessa pois virtalukosta, vaan siitä onnistuuko lataaminen siitä huolimatta. "....Tiedän että virtaa ei ole."

        Lataus ei onnistu, jos virtaa ei tule tupakkasytkäriin. Virtalukossa katkaisin, rele tms. joka stoppaa virran kulun sytkäriin, kun avaimet ottaa pois. Tällöin ei myöskään virta kulje akulle päin.

        Joku autosähkäri varmaan osaisi ohittaa tuon systeemin, siten että virtaa tulisi jatkuvasti, mutta jos lämmitys-tolppapaikassa sähkön saanti rajoitettu 2 tuntiin on ehkä turha alkaa kikkailemaan tuon tupakkasytkärin kansa. Voi mennä sekaisin koko sähköjärjestelmä..

        Kannattaa ostaa vara-akku, niin voi ladata aina jompaa kumpaa sisätiloissa.


      • Virrathukassa

        Tuon juuri halusin tietää, ymmärrän sähköoppia, mutta en ole syvällisemmin perehtynyt auton sähkölaitteisiin, automerkkikokemuksenikin on heikonlainen. Automerkkien kohdalla on eroja, samoin vuosimallien. Mietin voisiko esim. minun autossani silti syöttää virtaa sytyttimen kautta, vaikka ei ottaa, avaimen ollessa pois ja auto lukittuna. Toisaalta voisikohan akkua ladata siten, että virta-avain on Mar- tai parkkiasennossa. Ostin kyseisen latauslaitteen juuri siksi, että sen kohdalla mainostettiin turvallista latausta tupakansytyttimen kautta. Omaan kyllä tavallisen vanhanaikaisen laturinkin, jota olen aina silloin tällöin joutunut käyttämään. Joissakin mainoksissa on kerrottu, että tavaratilaan voisi laittaa pysyvän latauspisteen, jos latausta tarvitaan usein. Käsittääkseni tosiaan tupakansytytintä käytetään eniten virran ottamiseen kännyköihin, kylmälaukkuun, "läppäriin" jne. Ei siis alkuperäiseen tarkoitukseen. Tupakansytytintä tarvitaan siis kaksisuuntaisena sähkön välittäjänä, mutta kuumentuva laite ei kyllä tarvitse eikä mielestäni saisikaan olla em. mainituista syistä. En ole päässyt vielä testaamaan laitettani, joten tämä on "kylmäharjoittelua" Hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty.


      • Virrathukassa
        onpastämänytvaikeaa kirjoitti:

        "Tupakansytytin on kyllä turha laite nykyautoissa. Kyseinen laite on käytössä huomattavasti tärkeimpien toimintojen kohdalla ja pitäisi kieltää "sytkärit" jotka kuumenevat."
        -Ota sytkäri käteesi.
        -Ota rintamasuunta suuntaan jossa ei ole särkyviä kohteita
        -Heilauta sytkärin sisältävää kättä laajassa kaaressa voimakkaasti
        -Nyrkin ollessa lakipisteessä, avaa se
        Ja kas, näin olet päässyt eroon turhasta ja kuumenevasta tupakansytkäristä. Mistä muusta haluat päästä eroon? Puoliso? Anoppi?

        Kuten jo mainitsin latauksen mahdollisuudesta. Tässäkin kävi niikuin näissä keskusteluissa yleensä. Takerrutaan epäolennaisuuksiin, kuten sinäkin. Alat nillittää tupakansytkärin vaaroista ja turhuudesta. Kyyneleen tirautan televisiosi vuoksi. Jos ei ohjeet kiinnosta, älä niitä kysele.
        Laturi lataa taloyhtiön parkkipaikalla 1,2A:n virralla 2h/vrk. Auto kuluttaa virtaa 22h 10mA, sen mikä muistien ylläpito vaatii.
        Teoriassa lataus on tuottanut varausta 2,4 Ah. Purkausta on tapahtunut 0,22 Ah. Käytännössä asia ei mene täsmälleen näin. Suhde latauksesta/purusta on sama.

        Hyvin laskettu ja asiallista tietoa, mutta miksi sinä takerrut siihen tupakansytyttimen moittimiseen. Tarkoitan tietenkin, että tupakansytytintä ei nykyisin kyllä tarvita alkuperäiseen käyttöön , vaan ko. 12V pistoke tulisi tehdä turvalliseksi sähkön syöttöä varten akun suuntaan ja sähkön ottamiseen sitä kautta nykylaitteille.


      • eivoiladata

        Jos sytytin ei anna virtaa ulos niin ei sitä mene sisäänkään koska yhteyttä sytyttimen pistokkeesta akun navoillle ei ole ja virta piiri ei sulkeudu! Siellä on joku rele jonka koskettimet on auki eli sama kuin olisi leikannut johtimen saksilla poikki.

        Sytyttimen sähköt ei pidä olla kytketty virran ollessa pois päältä koska monet pitää siinä esim. kännyköiden latureita tms. jotka voi unohtua ja sitten ne tyhjentää akun jos virta jää päälle.


    • lattaaja

      Minä laitoin henkilö- ja matka-autoihin lisä "pistorasioita", joihin tulee jatkuva virta. Varsinkin matka-autossa jatkuvasta virrasta on hyötyä mm. navikaattorin ja puhelimen latauksissa ja tietysti siinä akunlatauksessa.

      • RMB

        Aika "vaarallinen" tapa käyttää virrankuluttajia kun auto ei ole käynnissä. Ladataan kännyköitä, läppäreitä ja tuo navi päällä. Jonain päivänä kun vettä sataa ja tuulee ja muutenkin vituttaa. Menet autoon ja starttaat. Kuuluu vain vou... vou ja releet räpättää.
        Jälleen kerran potkitaan renkaita ja syytetään autoa.


      • lattaaja
        RMB kirjoitti:

        Aika "vaarallinen" tapa käyttää virrankuluttajia kun auto ei ole käynnissä. Ladataan kännyköitä, läppäreitä ja tuo navi päällä. Jonain päivänä kun vettä sataa ja tuulee ja muutenkin vituttaa. Menet autoon ja starttaat. Kuuluu vain vou... vou ja releet räpättää.
        Jälleen kerran potkitaan renkaita ja syytetään autoa.

        Joo, onhan se noinkin. Mutta, vielä ei ole dementia niiiin pitkällä, että olis unohtunu laitteet piiitkäksi aikaa syömään virtaa.:-) Tähän mennessä on ollut asiassa vain hyviäpuolia. No, ken elää hän näkee ja kokee. :-)


      • Pieni.auto.punainen
        RMB kirjoitti:

        Aika "vaarallinen" tapa käyttää virrankuluttajia kun auto ei ole käynnissä. Ladataan kännyköitä, läppäreitä ja tuo navi päällä. Jonain päivänä kun vettä sataa ja tuulee ja muutenkin vituttaa. Menet autoon ja starttaat. Kuuluu vain vou... vou ja releet räpättää.
        Jälleen kerran potkitaan renkaita ja syytetään autoa.

        Pientä se on kännykän, läppärin ja navin päällä pito.Ei akku tyhjene niin paljoa että käyntiin lähtö huononisi.


      • koasd0
        Pieni.auto.punainen kirjoitti:

        Pientä se on kännykän, läppärin ja navin päällä pito.Ei akku tyhjene niin paljoa että käyntiin lähtö huononisi.

        Mutta sitten jos sinne unohtuukin kylmälaukku niin käyntiin lähtö alkaa olla vaakalaudalla jo muutamien tuntien jälkeen.


      • Anonyymi
        koasd0 kirjoitti:

        Mutta sitten jos sinne unohtuukin kylmälaukku niin käyntiin lähtö alkaa olla vaakalaudalla jo muutamien tuntien jälkeen.

        Kylmälaukku kulutta noin 5 a virran.
        Elikkä kuin valot jäisi päälle.

        Kyllä lataus pienelläkin virralla tekee hyvää akulle pakkasella se lämpenee hiukan ja toimii parrmmin

        Jossain Utoissa tupakka pistoke y takakontissa se kautta onnistuu lataus aina.

        Jos akku a pitää ladata onakku vanha osta uusi tai ajat liian lyhyttämatkaa tai jokin laite purkaa akkua esim takakontinvalo. Kokemusta on.


        Nykystoissa on tupa sytytin kojelaudassa ja takakontissa sekä 5 usb pistoketta edessä konsolissa ja taka tilassa kuin
        Rav nelosessa uusikoppadessa 222hv mallissa


    • Virrathukassa

      Testasin tänään uuden laturin, toimii, mutta vain virta-avain lukossa. Tosin ilmoitti akun olevan vielä täyden, joten varsinaista latausta en voinut testata.

      • eivoiladata

        Jos sen laturin virta on 1,2A ja pidät virta-avaimen päällä niin akku purkaantuu koko ajan koska vaikka kytkisit kaikki mahdolliset laitteet pois päältä niin päälläoleva elektroniikka kuluttaa paljon enemmän kuin 1-2A, todennäköisesti akku on muutamassa tunnissa tyhjä vaikka laturi olisi koko ajan päällä.

        Älä siis kokeile.


    • Virrathukassa

      Tuolla aikaisemmin on toisenlaista tietoa auton elektroniikan kulutuksesta, eli että se on minimaalista, ellei valot ym vastaavat ole päällä. Avaimen ollessa virtalukossa autostani on radio pois, kello on päällä ja osa mittarin merkkivaloista, joiden ei pitäisi kuluttaa juuri mitään. Kai se on myös merkkikohtainen asia. Tilasin postimyynnistä myös mittarin, jolla voin mitata akun tilan tupakansytyttimestä. Tämä laturi näyttää vain toimiiko se ja lataako se , vai onko akku täynnä. Käsittääkseni laturin ohjeissakin luki, että jotkut automallit vaativat, että virta on päällä latauksen aikana. En ole varma, kun ohjeet on käännetty ja painettu suomeksi suoraan googlen kääntäjän avulla, ei siis puhdasta suomea.
      Autoni ohjekirjoissa lukee mm. että jos auton virtalukon kääntää Park asentoon, saa myös ottaa avaimen pois ja silloin voi laittaa parkkivalot päälle ja poistua autosta. Uskoisin, että ko. tavalla voisi istua autossa ja ottaa usb lisälatteen kautta virtaa tablettiin ja surffailla tai katsella tv:tä. Eli laitteisiin mjoiden virrankulutus on minimaalista. Muuten nimimerkki "eivoiladata" oli oikeassa siinä, että virta ei kulkenut kumpaankaan suuntaan. Muistaakseni kuitenkin sähköopin mukaan olisi komponentteja joiden avulla saadaan virta kulkemaan vain yhteen suuntaan. Ihanne olisi jos autojen valmistajat ottaisivat huomioon nykytekniikan kehityksen ja autoissa olisi tupakansytytintä vastaavat pistorasiat, joista toinen kulkee akulle ja toinen akulta poispäin. Ihminen on loistava keksijä, mutta jostain syystä monet keksinnöt jäävät keskeneräisiksi ja pienestä kiinni.

    • Virrathukassa

      Vielä kerran pyydän apua ja hierokaa älynystyröitänne. Paljastan, että kyse on saman valmistajan eli tunnetun hiomalaitteen eli" rälläkän" valmistajan tuotteesta, kun suora mainonta ei ole oikein hyväksyttävää. Tuote on tarkoitettu yksinomaan ylläpitolaturiksi ja ampeerimäärä siksi alhainen vain 1, 2 ja akku voi olla 6V tai 12V.
      Mukana hauenleuat, rengasliittimet ja liitin tupakansytyttimeen, jota ohjekirjassa nimitetään kytkennäksi lisälaitteeseen
      Annan nyt ohjekirjan käännöksen suomeksi ja saman tekstin englanniksi ja saksaksi. Kertokaa nyt mitä lisäohjeella ja huomautuksella tarkoitetaan, eli olenko ymmärtänyt ohjeen oikein vai väärin.



      "Joissakin autoissa edellyttää, että virta kytkeä lisälaitteen liitäntään asema, jotta valtaan lisävarusteen pistorasia"

      some vehicles require that the ignition be switched to the accessory socket position in order to power the accessory socket
      einige fahrzeuge erfordem , dass die Zungdung um das zubehör-buchse geschaltet werden um Strom zu den zubehöransschluss
      seen.

      • virratpäällä

        et voi ladata tuolla akkua jos virta pitää olla päällä avaimesta koska 1,2 ampeeria on niin vähän että akun lataamiseen ei jää mitään! melkein jo pelkät mittariston varoitusvalot vie tuon verran!

        kytke akun napoihin.


      • onpastämänytvaikeaa

        Tämä provokaatio typerä tehty kääntäjä apuna. Uskomaton se asia.


      • Virrathukassa

        Tämä ei ole provokaatiota, vaan tekstit ovat suoria lainauksia laturin mukana tulleesta ohjekirjasta, jossa teksti on kyllä valitettavasti painettu suoraan kääntäjän tulkinnoista. Ohjeet ovat kyllä monella kielellä.
        Laite on Black&Deckerin ja olin iloinen aluksi tuotteen löydettyäni. Olen tekniikkaa aikanani opiskellut ja kerroin juuri pakkasten alettua tyttärelleni, että mies on kyllä keksinyt kaikenlaista, auton, lentokoneen ja raketin, mutta jättänyt kaiken pahasti kesken. Tarvittaisiin ehkä naisälyä viemään asiat loppuun. Käsittääkseni auton akkukin pitäisi voida ladata paljon helpommin ja myös valvoa sen kapasiteettia esim. juuri tupakansytyttimen kautta ja sitten löysinkin laitteita, jotka lupaavat tehdä juuri toiveitteni mukaisesti. Olen hukassa autoni kanssa, jonka akku on vain 43ah, pihassa 2 tunnin sähköautotolpat ja taloyhtiössä kaartti autottomia vanhoja asukkaita "pihapoliiseina".


      • Virrathukassa
        virratpäällä kirjoitti:

        et voi ladata tuolla akkua jos virta pitää olla päällä avaimesta koska 1,2 ampeeria on niin vähän että akun lataamiseen ei jää mitään! melkein jo pelkät mittariston varoitusvalot vie tuon verran!

        kytke akun napoihin.

        Voitko tarkemmin perustella väitettäsi. Autoja on monen merkkisiä ja eri vuosimalleja, tuskin yleispätevästi voi sanoa, että virrat päällä kuluu enemmän kuin 1,2 ampeeria. Jos parkit (5w) on päällä tunnin, se vie 1,2 ampeeria, mutta muiden esim. valvontataulun valojen jne. kulutus on käsittääkseni vain 0,12 ah- luokkaa. Radion saa pois ja valot. Mitä jää? Autoni on vuosimallia 2003. Testasin laitetta sen verran, että laitteessa vilkkuu vihreä latauksen merkkivalo, kun virrat on päällä ja laite kytkettynä. Vanhalla laturillani ladatessa, aluksi menee tunnin verran 3A ja sen jälkeen 1,5A. Jos pakkaset jatkuvat vielä akkuni on entinen joka tapauksessa kylmässä pakkasessa seistessään. Moottoritilassa lataus on pakkasella minulle mahdotonta.


      • virratpäällä
        Virrathukassa kirjoitti:

        Voitko tarkemmin perustella väitettäsi. Autoja on monen merkkisiä ja eri vuosimalleja, tuskin yleispätevästi voi sanoa, että virrat päällä kuluu enemmän kuin 1,2 ampeeria. Jos parkit (5w) on päällä tunnin, se vie 1,2 ampeeria, mutta muiden esim. valvontataulun valojen jne. kulutus on käsittääkseni vain 0,12 ah- luokkaa. Radion saa pois ja valot. Mitä jää? Autoni on vuosimallia 2003. Testasin laitetta sen verran, että laitteessa vilkkuu vihreä latauksen merkkivalo, kun virrat on päällä ja laite kytkettynä. Vanhalla laturillani ladatessa, aluksi menee tunnin verran 3A ja sen jälkeen 1,5A. Jos pakkaset jatkuvat vielä akkuni on entinen joka tapauksessa kylmässä pakkasessa seistessään. Moottoritilassa lataus on pakkasella minulle mahdotonta.

        aika yleispätevästi voi sanoa että 1,2 ampeeria ei riitä virrat päällä missään nykyaikaisessa autossa. jos voit kertoa mikä auto se on niin sitä voi tarkemmin yrittää haarukoida mikä virtaa vie. oletan että autossa on täydet sytytysvirrat päällä. kysyt mitä jää noiden jälkeen?

        ensiksi kaikki elektroniikka. jos autossa on väylätekniikkaa niin siellä voi olla kymmeniä pieniä ja vähän isompiakin elektroniikkabokseja mitkä ottaa virtaa. tässä vaiheessa voi jo suoraan sanoa että varmaan kymmenkertainenkaan virta (12 ampeeria) ei riitä.

        vähintään moottorinohjausjärjestelmä on jännitteellinen ja kuluttaa virtaa, järjestelmä on valmiina moottorin käynnistykseen. esimerkiksi happianturin lämmitys voi olla päällä (en tiedä onko jos moottori ei käy).

        mittaristo on päällä ja kuluttaa virtaa, siellä on elektroniikkaa sisällä eikä pelkästään muutamaa lamppua.

        latausgeneraattorin magnetointivirta voi olla tai on osittain päällä, riippuen vähän minkälainen kytkentä autossa on. jos perinteinen kytkentä missä laturi herää merkkilampun / mittariston vastuksen kautta niin se kuluttaa n. 3-5w, jos väyläohjattu säädin tai moottorinohjauksen ohjaama niin voi kuluttaa mitä vaan nollasta täyteen magnetointivirtaan joka on useita ampeereita, jos sinne tulee säätimelle 15 niin voi kuluttaa useita ampeereita.

        luistoneston, lukkiutumattomien jarrujen, turvatyynyjen ym. ohjainlaitteet on todennäköisesti ainakin osittain päällä, järjestelmät sinällään tuskin kokonaisuudessaan kun moottori ei käy.

        onko autossasi manuaalinen vai automaattinen ilmastointi, sen puhallin ja koko järjestelmä on saatava myös pois päältä, sen kulutus on suuri.

        tottakai laite lataa kokoajan kun se on kiinni tupakan sytyttimessä ja virrat on päällä, mutta jos auton sähkölaitteet vie yli 1,2 ampeeria niin akku purkaantuu koko ajan. suosittelen, että et kokeile ainakaan silloin jos sinun tulee varmasti päästä liikkeelle.


      • virratpäällä

        mitä jos hankkisit siihen autoon vaan uuden akun? ja niin ison kun mahtuu, 43ah on todella pieni suomen talveen. ja jos vanha niin vielä huonompi.


      • Virrathukassa
        virratpäällä kirjoitti:

        aika yleispätevästi voi sanoa että 1,2 ampeeria ei riitä virrat päällä missään nykyaikaisessa autossa. jos voit kertoa mikä auto se on niin sitä voi tarkemmin yrittää haarukoida mikä virtaa vie. oletan että autossa on täydet sytytysvirrat päällä. kysyt mitä jää noiden jälkeen?

        ensiksi kaikki elektroniikka. jos autossa on väylätekniikkaa niin siellä voi olla kymmeniä pieniä ja vähän isompiakin elektroniikkabokseja mitkä ottaa virtaa. tässä vaiheessa voi jo suoraan sanoa että varmaan kymmenkertainenkaan virta (12 ampeeria) ei riitä.

        vähintään moottorinohjausjärjestelmä on jännitteellinen ja kuluttaa virtaa, järjestelmä on valmiina moottorin käynnistykseen. esimerkiksi happianturin lämmitys voi olla päällä (en tiedä onko jos moottori ei käy).

        mittaristo on päällä ja kuluttaa virtaa, siellä on elektroniikkaa sisällä eikä pelkästään muutamaa lamppua.

        latausgeneraattorin magnetointivirta voi olla tai on osittain päällä, riippuen vähän minkälainen kytkentä autossa on. jos perinteinen kytkentä missä laturi herää merkkilampun / mittariston vastuksen kautta niin se kuluttaa n. 3-5w, jos väyläohjattu säädin tai moottorinohjauksen ohjaama niin voi kuluttaa mitä vaan nollasta täyteen magnetointivirtaan joka on useita ampeereita, jos sinne tulee säätimelle 15 niin voi kuluttaa useita ampeereita.

        luistoneston, lukkiutumattomien jarrujen, turvatyynyjen ym. ohjainlaitteet on todennäköisesti ainakin osittain päällä, järjestelmät sinällään tuskin kokonaisuudessaan kun moottori ei käy.

        onko autossasi manuaalinen vai automaattinen ilmastointi, sen puhallin ja koko järjestelmä on saatava myös pois päältä, sen kulutus on suuri.

        tottakai laite lataa kokoajan kun se on kiinni tupakan sytyttimessä ja virrat on päällä, mutta jos auton sähkölaitteet vie yli 1,2 ampeeria niin akku purkaantuu koko ajan. suosittelen, että et kokeile ainakaan silloin jos sinun tulee varmasti päästä liikkeelle.

        Vastauksesi vaikuttaa asiantuntevalta, mutta enhän sitten voi myöskään ottaa virtaa tupakansytyttimen kautta esim. tabletin tai kännykän lataukseen, koska myös silloin pitää virta-avain olla on- asennossa. Silloinhan olen vain ottamassa, eikä sisälle ole menossa yhtäkään ampeeria. Olen ostanut laitteen , jossa on usb- liitin ja jonka avulla voisin ottaa virtaa auton akusta, mutta en ole onneksi sitä kokeillut. Mökilläni ei nimittäin ole sähköä ja ostin varalta ko. laitteen. Missään en ole nähnyt varoitusta, että kaikista autoista lataus ei onnistu ilman lisäsuruja. Autoni on Fiat Punto, akun kapasiteetti on vain 43Ah ja auto on omistuksessani ensimmäistä talvea. Akusta en tiedä täyttä varmuutta, mutta kesä sujui hyvin ja kerran lataamalla tavallisella hauenleukasysteemillä syksykin. Ajattelin ostaa viimeistään keväällä uuden akun hieman alkuperäistä tehokkaamman. Auto pitäisi pitää ajokunnossa siihen asti, sillä ajaa pitää vaikka autohuoltoonkin. On myös joitain asioita joita voi hoitaa vain omalla autolla.


      • virratpäällä
        Virrathukassa kirjoitti:

        Vastauksesi vaikuttaa asiantuntevalta, mutta enhän sitten voi myöskään ottaa virtaa tupakansytyttimen kautta esim. tabletin tai kännykän lataukseen, koska myös silloin pitää virta-avain olla on- asennossa. Silloinhan olen vain ottamassa, eikä sisälle ole menossa yhtäkään ampeeria. Olen ostanut laitteen , jossa on usb- liitin ja jonka avulla voisin ottaa virtaa auton akusta, mutta en ole onneksi sitä kokeillut. Mökilläni ei nimittäin ole sähköä ja ostin varalta ko. laitteen. Missään en ole nähnyt varoitusta, että kaikista autoista lataus ei onnistu ilman lisäsuruja. Autoni on Fiat Punto, akun kapasiteetti on vain 43Ah ja auto on omistuksessani ensimmäistä talvea. Akusta en tiedä täyttä varmuutta, mutta kesä sujui hyvin ja kerran lataamalla tavallisella hauenleukasysteemillä syksykin. Ajattelin ostaa viimeistään keväällä uuden akun hieman alkuperäistä tehokkaamman. Auto pitäisi pitää ajokunnossa siihen asti, sillä ajaa pitää vaikka autohuoltoonkin. On myös joitain asioita joita voi hoitaa vain omalla autolla.

        totta kai voit ottaa virtaa tupakansytyttimestä niin paljon kuin sulakkeet kestää kunhan sinulla on moottori käynnissä eikä pelkästään virrat päällä. jos latailet tablettia tms. pitkiä aikoja virrat päällä ja moottori pysäyksissä niin akku menee tyhjäksi.

        tuossa on ilmeisesti tuon auton sähkökaavio: www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=483770 sivulla 6 on sytyttimen kytkentä ja se näköjään vaatii että täysi sytytysvirta on päällä ennenkuin pistokkeessa on virtaa.

        väylätekniikkaa autosta ei näytä löytyvän ja muutoinkin vaikuttaisi olevan kohtuullisen yksinkertainen, että kymmenien ampeerien virrankulutuksia tuskin on. kuitenkin laturin kytkentä näyttää perinteiseltä eli siihen hukkuu ehkä joku 3-5w, riippuu minkälainen merkkilamppu ja sen rinnalla oleva vastus on.

        sitten moottorinohjausjärjestelmä ottaa osansa, sitä ei tuossa kaaviossa esitetä muuten kuin viittauksilla "engine managementiin". turvatyynyjen ja abs jarrujen ohjainlaitteet saa virtaa, sekä tuolla on jokin "multi-timer unit" joka myös ottaa varmaankin jonkun verran. mittariston sisälläkin jotain näyttää olevan, eli sinnekin menee vähäsen.

        luulisin että 1,2 ampeeria ei riitä kattamaan noita kulutuksia. voit hankkia yleismittarin ja mitata jännitteen akusta kun aloitat lataamaan tuolla, sitten mittaat vaikka tunnin päästä uudelleen. jos jännite laskee niin kulutus on suurempi kuin laturisi antama virta.

        kannattaako sitä akun ostoa kevääseen lykätä, jos sinulla on nyt ongelmia sen kanssa niin olisi paremmin hyödyksi ostaa se jo nyt? keväällä lämpenee ja akut jaksaa taas paremmin.


      • Virrathukassa
        virratpäällä kirjoitti:

        totta kai voit ottaa virtaa tupakansytyttimestä niin paljon kuin sulakkeet kestää kunhan sinulla on moottori käynnissä eikä pelkästään virrat päällä. jos latailet tablettia tms. pitkiä aikoja virrat päällä ja moottori pysäyksissä niin akku menee tyhjäksi.

        tuossa on ilmeisesti tuon auton sähkökaavio: www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=483770 sivulla 6 on sytyttimen kytkentä ja se näköjään vaatii että täysi sytytysvirta on päällä ennenkuin pistokkeessa on virtaa.

        väylätekniikkaa autosta ei näytä löytyvän ja muutoinkin vaikuttaisi olevan kohtuullisen yksinkertainen, että kymmenien ampeerien virrankulutuksia tuskin on. kuitenkin laturin kytkentä näyttää perinteiseltä eli siihen hukkuu ehkä joku 3-5w, riippuu minkälainen merkkilamppu ja sen rinnalla oleva vastus on.

        sitten moottorinohjausjärjestelmä ottaa osansa, sitä ei tuossa kaaviossa esitetä muuten kuin viittauksilla "engine managementiin". turvatyynyjen ja abs jarrujen ohjainlaitteet saa virtaa, sekä tuolla on jokin "multi-timer unit" joka myös ottaa varmaankin jonkun verran. mittariston sisälläkin jotain näyttää olevan, eli sinnekin menee vähäsen.

        luulisin että 1,2 ampeeria ei riitä kattamaan noita kulutuksia. voit hankkia yleismittarin ja mitata jännitteen akusta kun aloitat lataamaan tuolla, sitten mittaat vaikka tunnin päästä uudelleen. jos jännite laskee niin kulutus on suurempi kuin laturisi antama virta.

        kannattaako sitä akun ostoa kevääseen lykätä, jos sinulla on nyt ongelmia sen kanssa niin olisi paremmin hyödyksi ostaa se jo nyt? keväällä lämpenee ja akut jaksaa taas paremmin.

        Sinulle voin vastata, että viimeksi uudella laturilla ladatessani ja palatessani autolle ottaakseni virta-avaimen pois, lataus oli keskeytynyt eikä mittaristoon tullut enää mitään merkkivaloja on asennossa , pelästyin ja latasin akkua kolmena päivänä sen vajaat 2 tuntia vanhalla menetelmällä ja ilman lauhduttua uskalsin lähteä yrittämään. Lähtö onnistui, mutta olen huolissani, mitä autolle tapahtui. Eli varoitus paikallaan. Autossani ei pala valot , kun moottori ei käy, radio toimisi, mutta olen sen paneelin ottanut pois (Blaupunkt) ja kello toimii, mutta muista laitteista olen tietämätön. Todennäköisesti jotakin meni samalla jo päälle. Ajoin eilen "laariin" joitakin kilometrejä. Sen uuden laturin voi laittaa myös moottoritilaan. Ongelmana on virran otto ja se mahtuuko hauenleuat olemaan akun navoissa kiinni moottorin kannen ollessa kiinni.


      • Anonyymi
        virratpäällä kirjoitti:

        totta kai voit ottaa virtaa tupakansytyttimestä niin paljon kuin sulakkeet kestää kunhan sinulla on moottori käynnissä eikä pelkästään virrat päällä. jos latailet tablettia tms. pitkiä aikoja virrat päällä ja moottori pysäyksissä niin akku menee tyhjäksi.

        tuossa on ilmeisesti tuon auton sähkökaavio: www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=483770 sivulla 6 on sytyttimen kytkentä ja se näköjään vaatii että täysi sytytysvirta on päällä ennenkuin pistokkeessa on virtaa.

        väylätekniikkaa autosta ei näytä löytyvän ja muutoinkin vaikuttaisi olevan kohtuullisen yksinkertainen, että kymmenien ampeerien virrankulutuksia tuskin on. kuitenkin laturin kytkentä näyttää perinteiseltä eli siihen hukkuu ehkä joku 3-5w, riippuu minkälainen merkkilamppu ja sen rinnalla oleva vastus on.

        sitten moottorinohjausjärjestelmä ottaa osansa, sitä ei tuossa kaaviossa esitetä muuten kuin viittauksilla "engine managementiin". turvatyynyjen ja abs jarrujen ohjainlaitteet saa virtaa, sekä tuolla on jokin "multi-timer unit" joka myös ottaa varmaankin jonkun verran. mittariston sisälläkin jotain näyttää olevan, eli sinnekin menee vähäsen.

        luulisin että 1,2 ampeeria ei riitä kattamaan noita kulutuksia. voit hankkia yleismittarin ja mitata jännitteen akusta kun aloitat lataamaan tuolla, sitten mittaat vaikka tunnin päästä uudelleen. jos jännite laskee niin kulutus on suurempi kuin laturisi antama virta.

        kannattaako sitä akun ostoa kevääseen lykätä, jos sinulla on nyt ongelmia sen kanssa niin olisi paremmin hyödyksi ostaa se jo nyt? keväällä lämpenee ja akut jaksaa taas paremmin.

        Useimmat akku ongelmat johtuvat talvella liian lyhyistä ajosta ja useista startista
        Sr Kuluttaa akun varaustila.
        Jokaisen startin jälkeen pitäisi ajaa puoli tuntia.

        Joskus itse jätin auton talvella käymään pidemmäksikin aikaan tyhjäkäynnillä.

        Sen jälkeen ei akkuongelmas


    • fkfjhfhfdhd

      Eli voiko noilla halvoilla apukäynnistin akuilla sitten laittaa virtaa tupakansytyttimen kautta kun vaihtaa akkua uudempaan menopeliin joissa sekaisin menevät systeemit virrattomana?

      • Virrathukassa

        Kuten kirjoitin, idea on tärkeä parannus Suomen talviautoiluun. Tuulilasi-lehdessä oli kirjoitus miten Defan vastaavaa luria varten autoon oli tehty lisäpistoke akulta suoraan. Defaan saa lisälaitteena tupakansytyttimeen laitettavan johdon. Tuskin näillä , näin pitkään jatkuneilla pakkasilla enää liikkeelle lähtevät kuin omakotitalojen ja lämpöisten tallien omistajien autot ilman suuria lisätöitä.


      • onpastämänytvaikeaa
        Virrathukassa kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, idea on tärkeä parannus Suomen talviautoiluun. Tuulilasi-lehdessä oli kirjoitus miten Defan vastaavaa luria varten autoon oli tehty lisäpistoke akulta suoraan. Defaan saa lisälaitteena tupakansytyttimeen laitettavan johdon. Tuskin näillä , näin pitkään jatkuneilla pakkasilla enää liikkeelle lähtevät kuin omakotitalojen ja lämpöisten tallien omistajien autot ilman suuria lisätöitä.

        Pitkäänpä tämä provo saa vastauksia.
        Alkuun esitetään tietämätöntä asiallisesta asiasta ja kovasti kiitellään tulevista vastauksista. Sitten kun tulee vastauksia että ei toimi, jatkuu keskustelu kommenteilla, jospa, entä näin, mitä pitäisi tehdä jne. Tähän vastaukseen taas: jospa, entä näin, mitä pitäisi tehdä jne. Ja koko ajan esitetään tietämätöntä, joka jostain on kuullut että...


      • Virrathukassa

        Anteeksi nyt, mutta odotin enemmän asiantuntevia vastauksia joita ei todellakaan löytynyt. Monelle palstan kirjoittajalle on vielä täysin tuntematonta, että tupakansytyttimen kautta voi yleensä ladata. Tietävistäkin toinen kieltää ehdottomasti käyttämästä, jos virta-avain on päällä, toinen väittää että onnistuu hyvin. Kuten kerroin olen aikaisemmin toiminut sähköalalla ja saanut alan koulutuksen, ( vanhan ajan vahvavirran), mutta en autoalan. Olen omistanut kortin vuodesta 86 ja omistanut käytettyjä autoja.
        MIkä yleishaukkumanimi tuo provottaminen on? Tämä kirjoittelu on jo jatkunut jonkin aikaa ja olen kaiken aikaa tehnyt johtopäätöksiä ja yrittänyt etsiä lisää tietoa muualtakin netistä ja ulkomailta. En halua tuhota autoani, mutta sisätilan kautta lataamisen helppous houkuttaa. Ei ole kyse yksin tästä pakkaskaudesta, vaan laturia voi kaiketi käyttää useamman vuoden seuraavat kesät ja talvet. En voi mitään, että valmistaja on lintsannut manuaalia laatiessaan, Jos laturin käyttö virta-avain päällä vie enemmän kuin tuo, ei niin voi tehdä, mutta jos ampeereita jää plussan puolelle ja auton elektroniikka ei hajoa ko. käytössä, ajaisin ensin auton akun täyteen, jos sen yleensä saan tuolta pakkasesta lähtemään ja/tai lataan vanhalla laturilla useamman kerran joka antaa 4 ampeeria maximi. Sen jälkeen voisin jättää auton rauhassa parkkipaikalle odottamaan lämpimämpiä ilmoja sekä laturi, että lohkolämmitin päällä ja auto lämpiää 2 tuntia ja latautuu 2 tuntia ja kulkea bussilla tai kimppakyydillä kunnes sää paranee.


      • Virrathukassa
        onpastämänytvaikeaa kirjoitti:

        Pitkäänpä tämä provo saa vastauksia.
        Alkuun esitetään tietämätöntä asiallisesta asiasta ja kovasti kiitellään tulevista vastauksista. Sitten kun tulee vastauksia että ei toimi, jatkuu keskustelu kommenteilla, jospa, entä näin, mitä pitäisi tehdä jne. Tähän vastaukseen taas: jospa, entä näin, mitä pitäisi tehdä jne. Ja koko ajan esitetään tietämätöntä, joka jostain on kuullut että...

        Mieti nyt itse vähän niitä asiallisia vastauksia. Onko joukossa yksikään, joka pystyi neuvomaan varmuudella tärkeimmissä kysymyksissä. En taida kertoa miten minulle kävi, kun laitoin sen laturin tupakansytyttimeen ja jätin toisen virta-avaimen lukkoon ja virrat päälle ja annoin ladata parina päivänä sen 2 tuntia. Minähän tässä silti työt teen ja minä ja autoni ovat ensimmäisiä koekaniineja. Kukaan ei ole osannut oikeaa teknistä käännöstä edes, eikä kenelläkään tunnu olevan todella ko. kokemuksia.


      • onpastämänytvaikeaa

        Pelle!


      • onpastämänytvaikeaa
        Virrathukassa kirjoitti:

        Anteeksi nyt, mutta odotin enemmän asiantuntevia vastauksia joita ei todellakaan löytynyt. Monelle palstan kirjoittajalle on vielä täysin tuntematonta, että tupakansytyttimen kautta voi yleensä ladata. Tietävistäkin toinen kieltää ehdottomasti käyttämästä, jos virta-avain on päällä, toinen väittää että onnistuu hyvin. Kuten kerroin olen aikaisemmin toiminut sähköalalla ja saanut alan koulutuksen, ( vanhan ajan vahvavirran), mutta en autoalan. Olen omistanut kortin vuodesta 86 ja omistanut käytettyjä autoja.
        MIkä yleishaukkumanimi tuo provottaminen on? Tämä kirjoittelu on jo jatkunut jonkin aikaa ja olen kaiken aikaa tehnyt johtopäätöksiä ja yrittänyt etsiä lisää tietoa muualtakin netistä ja ulkomailta. En halua tuhota autoani, mutta sisätilan kautta lataamisen helppous houkuttaa. Ei ole kyse yksin tästä pakkaskaudesta, vaan laturia voi kaiketi käyttää useamman vuoden seuraavat kesät ja talvet. En voi mitään, että valmistaja on lintsannut manuaalia laatiessaan, Jos laturin käyttö virta-avain päällä vie enemmän kuin tuo, ei niin voi tehdä, mutta jos ampeereita jää plussan puolelle ja auton elektroniikka ei hajoa ko. käytössä, ajaisin ensin auton akun täyteen, jos sen yleensä saan tuolta pakkasesta lähtemään ja/tai lataan vanhalla laturilla useamman kerran joka antaa 4 ampeeria maximi. Sen jälkeen voisin jättää auton rauhassa parkkipaikalle odottamaan lämpimämpiä ilmoja sekä laturi, että lohkolämmitin päällä ja auto lämpiää 2 tuntia ja latautuu 2 tuntia ja kulkea bussilla tai kimppakyydillä kunnes sää paranee.

        Oivoivoivoi, kylläpäs tulee avointa ja tunteisiin syvälletukeutuvaa purkautumista. Jospa latailit itseäsi useamman vuoden seuraavat kesät ja talvet.


      • kerro.mitäkävi
        Virrathukassa kirjoitti:

        Mieti nyt itse vähän niitä asiallisia vastauksia. Onko joukossa yksikään, joka pystyi neuvomaan varmuudella tärkeimmissä kysymyksissä. En taida kertoa miten minulle kävi, kun laitoin sen laturin tupakansytyttimeen ja jätin toisen virta-avaimen lukkoon ja virrat päälle ja annoin ladata parina päivänä sen 2 tuntia. Minähän tässä silti työt teen ja minä ja autoni ovat ensimmäisiä koekaniineja. Kukaan ei ole osannut oikeaa teknistä käännöstä edes, eikä kenelläkään tunnu olevan todella ko. kokemuksia.

        "...En taida kertoa miten minulle kävi, kun laitoin sen laturin tupakansytyttimeen..."

        No kerro nyt vaan...;)? poksahtiko sulake vai mitä kävi ??? Onhan tänne jotkut kirjoittaneet asiallisiakin vastauksia. Kerro edes, latautuiko akku yhtään, vai tyhjenikö kokonaan. Näillä (-30) pakkasilla olisi hyvä saada akku sisälle latautumaan, kuten tuossa alempana viestissä joku totesi..

        Tai yksi vaihtoehto on akunlämmitin, jos on paljon esim. lyhyttä ajoa talvisin. Se lämmittää akkua ajon aikana. Kylmä akku ei ota virtaa vastaan kunnolla, mutta lämmin akku latautuu jo puolta lyhyemmässä ajassa...

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/455080/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-40-70-Ah-12-V-akuille


      • Virrathukassa

        Pelkään pahinta, pakkanen on estänyt tarkemmat kontrollit. Odottelen postista tilaamaani lisämittaria, volttimittaria, joka sekin toimii tupakansytyttimestä.


      • Kunnonlaturit
        kerro.mitäkävi kirjoitti:

        "...En taida kertoa miten minulle kävi, kun laitoin sen laturin tupakansytyttimeen..."

        No kerro nyt vaan...;)? poksahtiko sulake vai mitä kävi ??? Onhan tänne jotkut kirjoittaneet asiallisiakin vastauksia. Kerro edes, latautuiko akku yhtään, vai tyhjenikö kokonaan. Näillä (-30) pakkasilla olisi hyvä saada akku sisälle latautumaan, kuten tuossa alempana viestissä joku totesi..

        Tai yksi vaihtoehto on akunlämmitin, jos on paljon esim. lyhyttä ajoa talvisin. Se lämmittää akkua ajon aikana. Kylmä akku ei ota virtaa vastaan kunnolla, mutta lämmin akku latautuu jo puolta lyhyemmässä ajassa...

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/455080/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-40-70-Ah-12-V-akuille

        Ctek MXS 5.0 polar ja Exide 12/7 Pystyvät lataamaan akkua ilman ongelmia -30c pakkasellakin. Nämä laturit nimittäin nostavat jännitettä latauksen aikana joksikin aikaa jopa 15.8v jännitteeseen kovilla pakkasilla kompensoidakseen pakkasen aiheuttamaa vastusta akun latautumista vastaan. Ainakin Ctek muistaa lataus asetuksensa jos tulee sähkökatkos, mutta akkulaturin kaapelit ovat kuitenkin yhteydessä akkuun. Sitten akun lataus jatkuu automaattisesti kun sähköä on taas saatavilla. Molemmissa akkulatureissa itsessään on lämpöanturit millä laturit tunnistavat ulkoilman lämpötilan.


      • Virrtahukassa

        Mainitsemasi laturit ovat todella tehokkaita, mutta voiko ko. latureilla ladata tupakansytyttimen kautta? Oma vanha laturinikin pystyi kyllä lataamaan pakkasella akun napojen kautta, vaikka hitaammin. Ongelmana on valvonta ja ko. perinteinen lataus ei onnistu ulkona turvallisesti, vesi, lumi- ja räntäsateessa ja kovalla tuulella. Autoni ohjeissa lukee, että akkua ei saa ladata pikalaturilla. Voi olla että sairastuukin pakkasilla flunssaan, selkä jumittaa ,tai lähdetään matkoille ym. Ko, ajanjaksoina olisi kuin taivaan lahja toimiva ylläpitolaturi sisätilan eli sisätilapistokkeen ja tupakansytyttimen kautta. Uusi laturini kyllä toppaa, kun akku on täynnä ja jatkaa taas myös sähkökatkon jälkeen latausta. Muuta mittaria ei ole kuin lataa ei lataa ja punainen merkkivalo silloin kun syöttö ei onnistu akulle.


      • Anonyymi
        Virrathukassa kirjoitti:

        Anteeksi nyt, mutta odotin enemmän asiantuntevia vastauksia joita ei todellakaan löytynyt. Monelle palstan kirjoittajalle on vielä täysin tuntematonta, että tupakansytyttimen kautta voi yleensä ladata. Tietävistäkin toinen kieltää ehdottomasti käyttämästä, jos virta-avain on päällä, toinen väittää että onnistuu hyvin. Kuten kerroin olen aikaisemmin toiminut sähköalalla ja saanut alan koulutuksen, ( vanhan ajan vahvavirran), mutta en autoalan. Olen omistanut kortin vuodesta 86 ja omistanut käytettyjä autoja.
        MIkä yleishaukkumanimi tuo provottaminen on? Tämä kirjoittelu on jo jatkunut jonkin aikaa ja olen kaiken aikaa tehnyt johtopäätöksiä ja yrittänyt etsiä lisää tietoa muualtakin netistä ja ulkomailta. En halua tuhota autoani, mutta sisätilan kautta lataamisen helppous houkuttaa. Ei ole kyse yksin tästä pakkaskaudesta, vaan laturia voi kaiketi käyttää useamman vuoden seuraavat kesät ja talvet. En voi mitään, että valmistaja on lintsannut manuaalia laatiessaan, Jos laturin käyttö virta-avain päällä vie enemmän kuin tuo, ei niin voi tehdä, mutta jos ampeereita jää plussan puolelle ja auton elektroniikka ei hajoa ko. käytössä, ajaisin ensin auton akun täyteen, jos sen yleensä saan tuolta pakkasesta lähtemään ja/tai lataan vanhalla laturilla useamman kerran joka antaa 4 ampeeria maximi. Sen jälkeen voisin jättää auton rauhassa parkkipaikalle odottamaan lämpimämpiä ilmoja sekä laturi, että lohkolämmitin päällä ja auto lämpiää 2 tuntia ja latautuu 2 tuntia ja kulkea bussilla tai kimppakyydillä kunnes sää paranee.

        Nii minkä kortin vuodesta 86 ajokortin

        Nyt tarvitaan sähkö tutkin joita mulla on jo useita

        Edidonni


    • opelius

      Herää kysymys eli sinulla on mopoauto jota lataat??????

    • akkusisälle.laturiin

      Onkos Fiat Puntossa niin hankala tuo akun irroitus ettei onnistu "maallikolta"?? Kovilla pakkasilla akku lataantuu parhaiten sisällä.
      Ja kaikenlisäksi aloittaja taisi mainita että on vain tolppapaikka, niin ei tuollaisilla älylatureilla tee mitään, jos virrantulo katkeaa parin tunnin päästä.

      • Virrathukassa

        Kyllä on minulle. Olen joskus nuorempana kesällä yrittänyt irrottaa akkua ja laittaa paikalleen, huomattavasti paremmissa olosuhteissa huonolla menestyksellä. Lujuusopin mukaisti kovalla pakkasella ruuvit ovat kireällä ja voivat helposti murtua. Minä en lisäksi itse ( oma terveys) kestä työskentelyä kylmässä, en myöskään omaa kovia voimia ja minulta on kielletty raskaiden taakkojen nostelu, olen ennakko-oletuksista huolimatta nimittäin vielä nainen. Joudun palkkaamaan ko. tehtävään henkilön, eivätkä huoltoaseman ammattilaiset edes tee kotikäyntejä.


      • helppo_ratkaisu
        Virrathukassa kirjoitti:

        Kyllä on minulle. Olen joskus nuorempana kesällä yrittänyt irrottaa akkua ja laittaa paikalleen, huomattavasti paremmissa olosuhteissa huonolla menestyksellä. Lujuusopin mukaisti kovalla pakkasella ruuvit ovat kireällä ja voivat helposti murtua. Minä en lisäksi itse ( oma terveys) kestä työskentelyä kylmässä, en myöskään omaa kovia voimia ja minulta on kielletty raskaiden taakkojen nostelu, olen ennakko-oletuksista huolimatta nimittäin vielä nainen. Joudun palkkaamaan ko. tehtävään henkilön, eivätkä huoltoaseman ammattilaiset edes tee kotikäyntejä.

        Sinä olet kyllä yksi tavan kenokaula insinööri tai vastaava. Mikään käytännön asia ei onnistu käytännössä millään tavalla mutta juttua siitä riittää kyllä aivan mahdottomasti.

        Noin niinkuin vähän käytännön läheisempi ihminen menisi vaikka sinne 30 pakkaseen akkua irroittamaan, kun sinä istut sisällä ja mietit mikä kaikki voi mennä vikaan ja miten asian voisi hoitaa evääkään liikauttamatta. Eihän siinä mitään, mukavampihan se niin on.

        Tässä tilanteessa suosittelen etukäteen tarkastamaan lähistöllä akkuja myyviä liikkeitä netin kautta ja sen jälkeen kyselemään sähköpostilla tai soittelemalla niihin, löytyykö autoosi sopivaa akkua, vaihtavatko he akun jos ajat auton pihaan ja mitä se tulee kustantamaan.

        Sitten vaan valitset parhaimman ja saavut autolla kyseisen liikkeen pihaan aukioloaikojen puitteissa, ja menet sisälle hoitamaan asian.


    • ei_onnistu_näin

      Ei todellakaan onnistu. Minun autossa tupakansytyttimen sulake on 10 A lattasulake ja se virta ei jaksa ladata auton omaa akkua ei vaikka moottori olisi käynnissä. (siis laturi olisi pyörimässä)
      Sulake palaa aina. Laturille ilmoitetaan virta arvoksi 55 A /12 V tietyllä kierrosluvulla.
      Miten 10 A sulake kestää 55 A virtasyötön laturilta?
      Onko joku muuttanut sähköoppia?
      Luultavasti laturin virtaa pitäisi alentaa roimasti laturin säätimeltä?
      Tupakan sytyttimessähän ei ole virtasäätöä, ei ainakaan minun autossa. Eihän se sulake kestä edes 12 A kuormaakaan palamatta poikki.

      • Virrathukassa

        Et ehkä lukenut aivan alusta viestejä. Kyse ei ole tavallisesta akkulaturista, vaan nimenomaan ylläpitolaturista. Laturi syöttää ainoastaan 1,2A virtaa akulle tupakansytyttimen pistorasian kautta. Käyttö edellyttää, että auton akku on parkkiin jätettäessä jokseenkin täynnä, mutta akku ei tyhjene seisonnan aikana pakkasessa, kun laturi syöttää pientä virtaa aina tarvittaessa. Minulla oli/on myös tavallinen akkulaturi, joka antaa sekin ainoastaan enimmillään 5 ampeerin virtaa. Siksi latureiden onkin oltava päällä useampia tunteja.


      • Pieni.auto.punainen

        Kukahan nyt sekoilee auton omassa laturissa EI ole mitään 10Ampeerin sulaketta!
        Tupakan sytyttimessä EI voi olla virtasäätöä,vain sulake suojaus!
        Jos akulta suora virta tupakan sytyttimelle niin sitä kautta voit ladata sen 10Ampeerin verran sähköä akulle jos laturisi antaa niin paljon virtaa.
        Yleensä akkulaturit antaa sen n.max. 4A virran.
        Sekoitat kaksi eri laturia! Sähköoppi ei ole muuttunut mutta kaikki ei tajua siitä mitään.


    • Virrathukassa

      Yhteenvetona voin todeta, että autossa pitäisi olla tupakansytytin, johon jää virrat päälle, virta-avaimen ollessa pois, tai asentaa erillinen pistoke ylläpitolaturille, jotta ylläpitolaturin toiminta olisi täysin varmaa ja turvallista. Täällä Hämeessä ei ole ollut vuosikymmeniin näin kovia yhtämittaisia pakkaspäiviä, joten en tiedä mikä osuus on pakkasella ja mikä ko. laturin käytöllä, mutta viimeksi laturia käyttäessäni ja palatessani autolle, merkkivaloista kaikki olivat pimeät ja kerran virta-avainta uudelleen kääntäessäni paloi ainoastaan turvatyynyn valot. Kiitokset kaikille asiallisesti vastanneille ja sähkökaavion lähettäneelle erityisesti. Se vaatii tosin pitkällistä perehtymistä. Jään edelleen odottelemaan muiden kokemuksia ko. latureista.

      • katkeavasytytin

        Voithan sinä asentaa siihen sellaisen pistokkeen johon kytkeä se laturi. Varmaan radion takaa löytyy johto johon tulee jatkuva virta.

        Suurin osa autojen käyttäjistä tuskin kaipaa tuollaista vaan nimenomaan sellaisen sytyttimen jossa ei ole aina virtaa koska muuten siihen voisi unohtaa jonkin laitteen kiinni ja saada akun tyhjäksi.


      • Virrathukassa
        katkeavasytytin kirjoitti:

        Voithan sinä asentaa siihen sellaisen pistokkeen johon kytkeä se laturi. Varmaan radion takaa löytyy johto johon tulee jatkuva virta.

        Suurin osa autojen käyttäjistä tuskin kaipaa tuollaista vaan nimenomaan sellaisen sytyttimen jossa ei ole aina virtaa koska muuten siihen voisi unohtaa jonkin laitteen kiinni ja saada akun tyhjäksi.

        Kerroin jo aiemmin, että Tuulilasi suosittelee lisäpistokkeen asentamista. Kyseinen laturi, josta etsin kokemuksia, on jätetty keskeneräiseksi ainakin asennusohjeiden ja käyttöohjeiden suhteen, vaikka laite muuten olisi hyvä. Autossani on tupakansytyttimelle 20A sulake, joten siitä voisi enimmillään ottaa virtaa alle 240w laitteelle, tietysti akku kyllä tyhjenisi nopeasti , mutta johdotuksen pitäisi kestää ko. kuorma myös toiseen suuntaan. Kyseisessä ylläpitolaturissa on juuri turvaisuussyistä ainoastaan 1,2A syöttövirta eli vastaa esim. kulutusvirtana 14,4w, jonka johdot kyllä kestävät ja tulisi kestää, eli paljon enemmänkin. Koska en saa taloyhtiön pistokkeesta virtaa kuin 2 tuntia/kertasäätö, täytyy miettiä mitä tehdä, koska mitään nojatuoli-istumista ei laturin käyttö olisi kuitenkaan. HUKKAAN TAISI MENNÄ hieno ajatus. Toimiihan ko. laturi perinteisellä tavalla, mutta sellainen laturi minulla oli jo ennestään.


      • Pieni.auto.punainen
        katkeavasytytin kirjoitti:

        Voithan sinä asentaa siihen sellaisen pistokkeen johon kytkeä se laturi. Varmaan radion takaa löytyy johto johon tulee jatkuva virta.

        Suurin osa autojen käyttäjistä tuskin kaipaa tuollaista vaan nimenomaan sellaisen sytyttimen jossa ei ole aina virtaa koska muuten siihen voisi unohtaa jonkin laitteen kiinni ja saada akun tyhjäksi.

        Laitettu akulta suora virta SULAKKEEN kautta GPS.sää ja kännykkää ym. varten.
        Käy sopiva pistokemalli tai tupakansytin pistoke asennukseen.
        Normaali tupakansytin pistorasia kun katkaisi aina virrat kun koneen sammutti.


      • Lieväofftopic
        Virrathukassa kirjoitti:

        Kerroin jo aiemmin, että Tuulilasi suosittelee lisäpistokkeen asentamista. Kyseinen laturi, josta etsin kokemuksia, on jätetty keskeneräiseksi ainakin asennusohjeiden ja käyttöohjeiden suhteen, vaikka laite muuten olisi hyvä. Autossani on tupakansytyttimelle 20A sulake, joten siitä voisi enimmillään ottaa virtaa alle 240w laitteelle, tietysti akku kyllä tyhjenisi nopeasti , mutta johdotuksen pitäisi kestää ko. kuorma myös toiseen suuntaan. Kyseisessä ylläpitolaturissa on juuri turvaisuussyistä ainoastaan 1,2A syöttövirta eli vastaa esim. kulutusvirtana 14,4w, jonka johdot kyllä kestävät ja tulisi kestää, eli paljon enemmänkin. Koska en saa taloyhtiön pistokkeesta virtaa kuin 2 tuntia/kertasäätö, täytyy miettiä mitä tehdä, koska mitään nojatuoli-istumista ei laturin käyttö olisi kuitenkaan. HUKKAAN TAISI MENNÄ hieno ajatus. Toimiihan ko. laturi perinteisellä tavalla, mutta sellainen laturi minulla oli jo ennestään.

        Jotkut asentavat autoihinsa esimerkiksi Ctekin akkulatureita. Yksi keino laittaa laturi on sisäpuolelle ja sitten vetää johdot sieltä läpivienti kumien tai muovien läpi moottoritilaan ja moottoritilasta akulle. Tällöin käytetään liittiminä hauenleukojen sijasta rengasliittimiä ja sulakekin pitää aina olla liitoksen välissä. Toinen mahdollisuus on sähkökaavion avulla etsiä autosta jokin sähkölaite mihin tulee jatkuva virta ja kytkeä akkulaturi saman johtosarjan alkuun eli sinne mistä laite ottaa virtansa,eikä sinne puolelle missä itse laite sijaitsee. Yksi tällainen kohde voisi olla esimerkiksi hansikaslokeron valaisimen johtosarjan alku ennen sitä valaisimen virtakytkintä. Kiinteässä laturin asennuksessa ei käytetä lainkaan hauenleukoja koska hauenleuat saattavat irrota ja aiheuttaa oikosulun.

        Kesäksi sitten voi olla syytä ottaa kokonaan laturi irti ettei akkulaturi ala hitaasti tyhjäämään akkua noin 1ah per kk verran.


    • aa_see_dee_see_delta

      Tupakansytyttimen sulake ei ole mitoitettu tuollaiseen käyttöön, eikä tilalle kannata vaihtaa rautanaulaakaan kun ne tupakansytyttimelle menevät kaapelit ovat niin ohutta että polttavat koko katoksen, kuten on käynyt jo Oulussa sekä Torniossa...

      Vakuutusyhtiö kiittää, jos et ymmärrä kuinka sähkö toimii.

      • suoraansanoenOletTyhmä

        Kiitos nauruista ;D Luulet että tupakansytyttimen hehkuvastukset vaativat vähemmän virtaa, mitä ylläpitolaturi tuottaa :D


    • einfach-praktisch

      Miten näin selvässä asiassa pystytään sekoilemaan niin perusteellisesti.
      Jos virta kulkee akusta sytyttimeen, niin se kulkee myös toisinpäin.
      laitteen OHJEET: suomenkielinen käännös on jotakin merkonomin tekemään potaskaa, mutta sekä engl. että saksakielisessä ohjeessa vaan ilmoitetaan että autosta pitää kääntää "virrat päälle", jotta lataus onnistuu.
      Jos malttaa hieman perehtyä virta-avaimen mekaniikkaan, niin ekassa asennossa syttyy valot VAIN sytyttimeen ja radioon. (Garage-asento)
      Vasta asennossa 2 syttyy valot mittaristoon ja asennossa 3 starttaa.
      Kun asennossa 1 sammuttaa radion niin virtaa kuluttaa vain sytyttimen ympärillä oleva pyöreä rengasvalo (led). Sopivan laturiin liitetyn plugin työntämällä sytyttimeen saa akkua ladatuksi sitä kautta ( sul. on 15-20 A)
      Pystyy siis lataamaan 1,2A, 3,5ACtek kuten mulla, 4A, 6A, 8A ja 12A:n latureilla ihan hyvin. Em. sulake kestää kaikki nämä laitteet.
      Luulin että mullakin auton toinen pistoke antaisi jatkuvaa virtaa ja mahdollistaisi esim. latauksen ilman virta-avainta, mutta sekin vaatii avaimen kääntämisen asentoon 1.
      Kysyjä joutuu siis nyt vetämään verkkojohdon oven tai ikkunan välistä sisään autoon, jotta saisi laturiinsa puhtia. Oletan, että Puntossa lienee vielä virta-avain olemassa. (En ota kantaa palikoilla ja/tai kauko-ohjaimilla käynnistettäviin autoihin)
      JOs autossa olisi lokilämmitin sisätilanlämmitin, niin lataus olisi vielä yksinkertaisempaa. Sisälämppärin pistokkeeseen vaan laturi kiinni ja toinen pää sytyttimeen ja virta-avain asentoon 1. Sitten vaan lämmitysjohdin kiinni puskuriin ja toinen pää tolppaan.
      Päivittäin ei tarvitsisi irroittaa kuin se verkkojohdin autosta.
      Se, joka pitää autoaan pitkään, asennuttaa ehkä jonkin defan ylläpitolaturin järjestelmään, niin saa samalla virrat lataukseen, lämppärille ja sisätilaan. Se olisi mukavuutta ja varmuutta, mutta maksaa toki muutaman satasen.
      Kysyjän auton akkukoteloon mahtuisi ehkä tehokkaampi akku>45A, vaikkapa jokin AGM-akkumalli. Onnea ja yritystä lopputalveen.

    • kysyjäitte

      Kiitos kaikista kommenteista, akku on lopulta vaihdettu, kun se tyhjeni kokonaan. mutta vaikka tilaan mahtuu tehokkaampi akku, auton akkua varten valmistettuun suojakoteloon ei ja asiantuntijat ovat sitä mieltä, että on tärkeää huomioida myös akun antama käynnistysvirta, joka ei saa ylittää valmistajan antamia ohjearvoja, koska sähkölaitteiden valvontajärjestelmä menee sekaisin, joten jouduin tyytymään siihen samaan ampeerimäärään, ylittyi se yhdellä ja uusi akku on ehkä pakkasenkestävämpi. SE ylläpitolaturi joutaa vaikka harrasteakkujen lataukseen toistaiseksi, ellen osta autoa, jossa on virta päällä tupakansytyttimessä. Kokeilin latausta ja tulos oli sellainen, että en uskalla edes kertoa. Auto rauhoittui lopuksi vanhalla laturilla, hyvää jatkoa ja VAPPUA vaan kaikille vanhollisille ja myös uusille kokeilijoille. Se kiinalainen volttimittari, jonka lopulta sain postista postimyynnin kautta toimi hienosti tupakansytyttimestä ja testasi auton latautumista ajojen aikana ( niiden jälkeen) sekä tyhjenemistä seisonnassa hyvin. Itse ajossa en pitänyt testeriä päällä-

    • henskelimies6

      Tärkeintähän on pakkasella että kun jättää auton parkkiin..niin joku laite käyttää akun virtaa...että elektrodit ovat akussa liikkeellä ja siten vireystilassa..jos akku on vaikka kaapelikengät irtikytkettynä autossa..niin akku kyllä jämähtää ja jäätyykin todella nopeasti...yksi konsti on vielä.että käyttää akun ympärille asennettavia lämpölevyjä ja niihin virta vaikka haaroittamalla lohkolämmitinjohdosta..niin puolikuntoinenkin akku antaa todella hyvin virtaa

    • Anonyymi

      kiinnostaisi ajaa auto hiekkarannalle ja tehdä töitä läppärillä sieltä, millaisella akulla pyörittäisi läppärilä 8h? (ei tietenkään autoon tarvii olla sidottu)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1179
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1038
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      833
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      811
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      754
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    Aihe