Miten puolukkaa saa viljeltyä?

Puolukankasvatusta

Pitäisi saada puolukkaa kasvamaan n. 8ha alalle, mikä olisi paras systeemi saada puolukat kasvamaan?
Kalliit taimet ei tule kyseeseen, koska niiden hinta on niin järkyttävä.
Oletteko kasvattaneet puolukkaa siemenestä? Jos, niin miten? Suoraan marjoista kylvetty kasvusto, onko onnistunut? Entä jaokkeet metsästä otetuista taimista, onko kukaan kokeillut?
Kaikki vinkit tarpeen!

35

5282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jospa aloittaja meet metsään poimimaan... Löytyy sen 8 ha edestä ainaki...

      • Puolukankasvatusta

        On minulla puolukkametsää minne mennä, ihan riittävästi, mutta nyt tarvitsisi saada tuolle 8ha:lle puolukkaa kasvaman ja kun ei ole tarkoitus viljellä, enkä niitä puolukoita saa todennäköisesti itse edes poimittua sieltä alueelta, niin hintaa tuolle viljelylle ei sen vuoksi saisi tulla paljoa, siksi kalliit taimet eivät tule kyseeseen.
        Kait sen nyt jokainen tietää, ettei puolukoiden vuoksi tarvitse alkaa niitä viljelemään erikseen!


      • Puolukankasvatusta kirjoitti:

        On minulla puolukkametsää minne mennä, ihan riittävästi, mutta nyt tarvitsisi saada tuolle 8ha:lle puolukkaa kasvaman ja kun ei ole tarkoitus viljellä, enkä niitä puolukoita saa todennäköisesti itse edes poimittua sieltä alueelta, niin hintaa tuolle viljelylle ei sen vuoksi saisi tulla paljoa, siksi kalliit taimet eivät tule kyseeseen.
        Kait sen nyt jokainen tietää, ettei puolukoiden vuoksi tarvitse alkaa niitä viljelemään erikseen!

        Minäpä annan sitte toisenlaisen vastauksen; et mitenkään. Piste.


      • Puolukankasvatusta
        jagdpanzer kirjoitti:

        Minäpä annan sitte toisenlaisen vastauksen; et mitenkään. Piste.

        Elikkäs täällä on yhtä tyhjän kanssa kysellä mitään, mikä poikkeaa vähänkään totutusta. Kokeilen nyt kuitenkin keväällä yhtä keksimääni menetelmää pienellä alalla, jos se voisi tuoda ongelmaan ratkaisun. Kiitos kuitenkin mielenkiinnosta!


      • KerroMitenKäy

        Vaikee on vastata asiaan, josta ei mitään tietoa tai kokemusta. Tosin joissakin ketjuissa se ei näytä olevan este eikä edes hidaste.


      • Puolukankasvatusta

        Äläpäs ala kaupunkilaiseksi nimittelemään! Ehta maalainen olen ja voin tietty kysyä UNKARILAISELTA Bertalanilta tätä asiaa, tosin hänen alansa on enempi ne yrtit. Olen jotain myös kysynyt Mtt tutkijoiltakin ja ollut itsekin (muissa) viljelykokeissa mukana.


    • opelius

      Kangasmaasto sieltä niitä löytää.

    • fhuthsffhgfd

      Kokeile siirtää kokonaisia marjatuppaita muualta metsästä 4-5 metrin välein. Älä revi yksittäisiksi kasveiksi, vaan anna tervejuurisen tuppaan ensin asettua vuoden verran. Niistä, jotka selviävät siirrosta, voit sitten varovasti jakaa lisää. Yksi kasviyksilö leviää kasvullisesti n.10x10 cm2 vuodessa, joten erilliskylvöön ei ehkä kannata turvautua. Monella villimarjalla on sopeuma lintujen tekemään levitykseen, eli siemen ei idä kunnolla, jos se ei käy läpi linnun suolistoa ja päädy ravinteikkaan ulostemöykyn mukana maastoon. En ole kokeillut marjakylvöä, mutta tuppaat lähtivät suht hyvin kasvuun.

      • Puolukankasvatusta

        Tuota marjatuppaiden siirtoa on mietitty, mutta alueen koko hieman hillitsee ajatusta.


    • elintarviketieteilijä

      "Kait sen nyt jokainen tietää, ettei puolukoiden vuoksi tarvitse alkaa niitä viljelemään erikseen!"

      Miksi sitten ajattelit pistää sen 8 ha puolukoille, jos et puolukoiden takia?

      • Puolukankasvatusta

        Homman nimi on ihan yksinkertainen, koska alue pitää ennalistaa ympäristöviranomaisten vaatimuksesta. Alueelle on saatava luontaisia kasveja.


    • marjanvaihto

      taitaa olla helepompi jos vaihdat puolukan mansikkaan..tuossa voi jopa tulla tulosta

      • Puolukankasvatusta

        Mansikalla ei tule nyt tässä tapauksessa tulosta, kun pitää olla puolukkaa. Lue vastaukseni 12.02.2016 tuolla aiemmin.


      • kasvatusta

        Luontaiset kasvit tulevat luontaisesti. Annat vaan mäntyjen kasvaa ja hoidat taimikon sekä ensiharvennuksen ajallaan. Puolukat leviävät sinne ihan itsekseen, jos ovat levitäkseen, noin 40 vuodessa.


      • Puolukankasvatusta
        kasvatusta kirjoitti:

        Luontaiset kasvit tulevat luontaisesti. Annat vaan mäntyjen kasvaa ja hoidat taimikon sekä ensiharvennuksen ajallaan. Puolukat leviävät sinne ihan itsekseen, jos ovat levitäkseen, noin 40 vuodessa.

        Sinäkään et näytä käsittävän tilannetta. Alue pitää ennallistaa, ei ympäristöviranomaiset odota 40 vuotta!!!


    • kiire

      Mikähän alue on kyseessä, kun noin kiire ennallistamiselle? Vai onko jo 39. vuosi menossa?

      • Puolukankasvatusta

        En nyt ala selittämään tarkemmin, kun on sen verran erikoinen tapaus. Ei näihin mitään 40 vuotta aikaa anneta, vai onko heittää joku tälläinen päätös linkkinä.


    • docphil

      Pyydäppä siltä hoitajalta pilleri niin helpottaa.

    • siirtoistutuksia.peliin

      Ilmeisesti on kyse jostain soranottopaikan/kaatopaikan tms. ennallistamisesta.
      Puolukan saaminen esim. 1-2 vuodessa sinne ei onnistu ilman mittavaa siirtoistutus-
      urakkaa.
      Erikoinen alue kyllä, jos mikään muu kuin puolukka ei kelpaa. Mäntyjä sekaan
      ja väleihin puolukkatuppaita ? Vai eikö kelpaa sekään ympäristöviranomaisille ?
      Luulisi tuossa olevan neuvotteluvaraa vähän.

      • Puolukankasvatusta

        Oikeilla jäljillä olet. Siirtoistutuksia aloitetaan tekemään keväällä.


    • opiskele.opiskele

      Aloittaja hyvä esimerkki miksi maatalous ei kaikilta onnistu.

      Tarvitaan koulutusta ja vuosien työskentely omalla ja mielellään vieraankin tilalla.

      Eikä sittenkään kaikki minkään alan yritykset menesty, koska kaikilla ei ole korvien välissä sopivaa ainesta.

    • järki_käteen

      Jos olet tuhonnut 8han alueelta aluskasvillisuuden ja maaperän täysin sopimattomaksi, niin ei siinä muutaman puolukkamättään siirto auta kissan pissan vertaa, ei ne lähde kasvamaan vaan kuolevat ensimmäisen kuukauden aikana pois.

      Ihan vaan vinkkinä, jos vaikka tyhjiin kaivettua soramonttua ennallistetaan, niin ei sinne ensimmäisenä aleta puolukkaa istuttamaan. Ensin mietitään veden kulkemissuunnat ja miten sinne saadaan oikeat kasvuolosuhteet, pistetään maaperä kuntoon, ja vasta sitten aletaan miettiä niitä puolukoita.

      • Puolukankasvatusta

        Nyt on asia niin, että minä en ole tuhonnut mitään tässä tapauksessa, toiset on sen homman tehneet ja tuomionsa siitä saanneet. Veden kulkusuunnat on selvillä ja pohjavesiputkia on tarkkailua varten melkoinen määrä. Eli nyt ei ole kyse ammattiaidoista ym. muistakaan asioista, vaan kyse on siitä, että miten saadaan puolukkaa kasvamaan sinne alueelle mahdollisimman edullisesti.
        Minulla on ollut oma tila viimeiset 26 vuotta ja alan koulutus pidemmän kaavan mukaan kaikkine harjoitteluineen. Erilaisia kasveja on tullut kasvatettua tilallani maissia, sinappia ja soijaa myöten.


    • Etsimään.vaan

      Mustikan viljelyä on tutkittu, samoin luulisi olevan puolukkaakin tutkittu, ainakin jossain Kanadassa.

      Käännä englanniksi hakuja.

      "lingonberry cultivation of arable land"
      "lingonberry cultivation"
      "lingonberry cultivation Vaccinium vitis-idaea"

      Puolukan kasvatus vaatii "hapanta" maaperää, maan pitäminen tuossa kunnossa on vaikeaa, mutta joitain toisia kasveja sinne ensin, niin luulisi onnistuvan. Maan laatu on myös tärkeä.

      Mustikalle ehkä kalkkipitoisempi maaperä.

      "Bilberry cultivation"
      https://en.wikipedia.org/wiki/Bilberry

      • Puolukankasvatusta
        Löytyy.paljon kirjoitti:

        Puolukka:
        http://www.mofga.org/Publications/MaineOrganicFarmerGardener/Winter20002001/Lingonberries/tabid/2319/Default.aspx

        Mustikka:
        http://homeguides.sfgate.com/grow-vaccinium-myrtillus-47553.html

        Mustikan viljely:
        https://www.youtube.com/watch?v=zpj1WacdBLY

        Ph-arvot:
        https://www.youtube.com/watch?v=dvf3u9G6hBY

        Kiitos, olen kyllä googletustaitoinen ja käynnyt ulkomaillakin katsomassa monenlaista viljelyä. Olen koulutettu viljelijä itsekin. Lue kokonaan tämä viestiketju, niin tilanne selviää.
        Mielenkiintoisia linkkejä silti!


    • Youtube.hyvä
      • Puolukankasvatusta

        Kahvi on tiedetty jo vanhastaan hyväksi muuttamaan ph:n, nyt vain on kyseessä sen verran suuri alue, että voi kahvin kanssa tulla kustannuksia... Ph ei ole nyt tuolla alueella ongelma ja homma on jo jotenkin hallinnassa muutenkin. Kone on valmistumassa, jolla hoidetaan osa velvoitteista.


    • maatalouspoika

      Mites olis tuollaine kuntan siirto? Sellasta mökkiläiset näköjään tekee, kun haluuvat helppohoito nurmeikkoa. 8ha on iso ala, mutta jos laittas kaistaleita sinne ja tänne, jos se puolukka siitä leviäis. Jos löytys metsä,joka on muutenkin menossa aukoksi tai rakennuksen alle, niis siitä sitä kunttaa vaan irottais.

    • Japehoo

      Löysin luonnosta jättiläispuolukkaa 5 v sitten, ja olen treenannut sen kasvatusta ruukuissa siitä lähtien. Marjat ovat karpalon kokoisia.

      Kasvatus sujuu oikein hyvin, kun kasvupohjaksi ottaa tavallista mäntykankaan pintaa avohakkuulta. Karkea sora ruukun pohjalla parantaa kasvua-

      Ruukun minimikoko on 3 litraa. 45 litran ruukussa puolukka kasvaa aika kivasti. Täyttää kohta koko ruukun. Pikkuruukuista alusta kuivuu hetkessä ja pysäyttää kasvun. Lisäksi muurahaiset pesiytyvät ruukkuihin.

      Jos sekaan laittaa silttiä tai rahkasammalta, se sitoo liikaa vettä, ja routii tai mikä lie, mutta siitä kasvi ei tykkää.

      Pensasmustikasta on yli 10 vuoden kokemus. Paras kasvualusta on mäntykankaan kuntta.

      Kaikenlainen savi ja multa nostavat pH:n ja hommasta ei tule mitään.

      Tällainen on toiminut hyvin. Olen ajattanut silokallion pinnalla hiekkakuopparapaa, eli niin hienoa ainetta, joka ei kelpaa mihinkään. Tähän sekoitetaan mäntykankaan kunttaa. Hiekkakuoppa-rapaa saa tommoseen 150 €/20 m2.

      Hapan turve ei toimi koska se haihtuu muutamassa vuodessa taivaalle. Ja on kallista ainetta. Varmaan hiekkakuoppa myy sitä kunttaakin.

      Pensasmustikka tarvitsee hyvän kastelun.

      Rukkuvilejyssä on se ongelma, että kun aurinko paistaa ruukun kylkeen, lämpötila nousee herkästi 50 asteeseen. Juuret ovat kuin saunassa.

      Molemmat kasvit kasvavat nätisti näillä periaatteilla. Kaikki metsäkasvit elävät juuriston sienikasvin turvin, ja ilmeisesti sieni hyötyy kuntan lahoavasta risusta ja rojusta.

      Puolukka ei kestä nitraattilannoitusta. Nitraatti tappaa ainakin osittain sienirihman. Jara myy pensasmustikan erikoislannosta ja sitä olen antanut myös puolukalle.

    • japehoo

      Miten saada kasvamaan 8 ha alalle?

      Mahdoton tietää, koska pitäisi olla käsitys maaperän laadusta. Tuolla II Salpausselän kankailla näkee esimerkkejä miten puolukka kasvaa. Tuohikotti-Savitaipale -väli.
      Metsäpohja on pelkkää puolukan peittämää hiekkamattoa, mutta sitten kun puut kaadetaan pois, auringon polte on niin kova että puolukat juuri ja juuri pysyvät hengissä. Ne eivät jaksa marjoa. Lehdet ovat kellan vihreitä.

      Sitten taas kun kosteutta on enemmän heinät nappaavat kasvupohjan itselleen. Ja risukko tietysti.

      Olen tavannut myös turvepohjia, joissa puolukka kasvaa kuin kokolattiamatto. Niissä ongelman on ravinteiden puute, mutta sen saa hoidettua kyllä lannoituksella.

      8 ha on jo niin iso, että hallakin voi panna puolukan kukat niin ettei ainuttakaan kukkaa kuki.

      Mielenkiintoinen juttu kuitenkin.

      Sinänsä puolukka lähtee kasvamaan yhden varren taimesta. Kirjoitusten mukaan lähtee pistokkaastakin, vaikken ole kokeillut.

      Minkä tahansa puolukan siirto ei kannata, jos siihen ryhtyy. Voisi se sitten olla joku rotutaimi. Mutta 8 ha on mieletön alue.

      Itse just ihmettelen että mitä teen 1/2 litraa jättiläispuolukan marjoille? Mihin ne siemenet laittaisin itämään?

    • japehoo

      Tiedän yhden puolukkapaikan jossa maapohja on kuin kokolattiamatto. Mattoon on kynnetty hiekkapohjaan ulottuvat vaot. Teko on alle 10 v vanha.

      Ehjäksi jäänyt kuntta on edelleen puolukan peitossa. Auringolta suojaava puusto ja risut puuttuvat. Puolukka ei jaksa kasvaa siinä, eikä saa selvästikään mäntyjen karikkeesta ravinteita.

      Kuntan välissä olevat hiekkaraidat pysyvät kasvittomana. Siinä ei ole mitään elämää.

      Se olen huomannut että puolukan varsinainen juurakko menee rapakivikalliossa todella syvälle, varmaan 1 m syvyyteen. Puolukan maavarsi kasvaa hyvinkin 30 cm vuodessa jos on sopiva maaperä ja kosteus. Jos maapohja on kuiva, voi olla että puolukan taimet kuolevat ennen kuin ne pääsevät riittävään syvyyteen.

      • Puolukankasvatusta

        Kiitos mielenkiintoisista kirjoituksista! Olen myös huomannut, että puolukoilla ja puolukoilla on eroja. Olen myös huomannut, että puolukka kasvaa hiekassa/sorassakin. Ajoin soraa aikoinaan 1980-luvulla eräälle tielle ja tienristeykseen sattui ilmeisesti kuormien mukana tulemaan penkasta sortunutta kunttaa puolukoiden kera. Nykyään tuo risteysalue puskee puolukkaa niiltä osin ihan mattona, missä ei ole liikennettä.
        Tuo 8ha on kookas alue, joka pitää ennallistaa edellisten omistajien jäljiltä, joten varsinaisesta puolukkaviljelmästä ei ole kyse. Tietty asia alkoi kiinnostaa enempi, kun ympäristöviranomaiset esittivät näitä vaatimuksiaan, että voisihan homman tehdä kunnollakin.


      • japehoo
        Puolukankasvatusta kirjoitti:

        Kiitos mielenkiintoisista kirjoituksista! Olen myös huomannut, että puolukoilla ja puolukoilla on eroja. Olen myös huomannut, että puolukka kasvaa hiekassa/sorassakin. Ajoin soraa aikoinaan 1980-luvulla eräälle tielle ja tienristeykseen sattui ilmeisesti kuormien mukana tulemaan penkasta sortunutta kunttaa puolukoiden kera. Nykyään tuo risteysalue puskee puolukkaa niiltä osin ihan mattona, missä ei ole liikennettä.
        Tuo 8ha on kookas alue, joka pitää ennallistaa edellisten omistajien jäljiltä, joten varsinaisesta puolukkaviljelmästä ei ole kyse. Tietty asia alkoi kiinnostaa enempi, kun ympäristöviranomaiset esittivät näitä vaatimuksiaan, että voisihan homman tehdä kunnollakin.

        En käy maalailemaan mitään puolukkaistutuksia, mutta minulla on käsitys, että ei sille sora-alueelle ainakaan puolukkaa saa kasvamaan.

        Parina vuonna olen käynyt Savitaipaleen puolukkakankailla ja katsellut, mitä on käynyt avohakkuille. Kaakkois-Suomen helteen ovat saaneet puolukkakasvustot henkihieveriin. Viisarin tiehaarasta kun kääntyy, karuuden näkee mäkikummuissa. Jossain pohjoisrinteessää on elävät sammalrinteet ja poimintakelpoista puolukkaa.

        Olen 50 vuotta siirrellyt kaiken maailman kasveja paikasta toiseen, ja 90% siirroista on kuollut alle 4 vuoden.

        Kun humus on poissa, sen kuskaaminen paikan päälle oli mieletön homma. Ja kun humuksen tuo paikalle, siitä ei ole jäljellä mitään 10 v päästä.


        Kun ajattelee, kuinka monta 1000 vuotta on tarvittu Salpausselän 10 cm humuskerroksen / kuntan synnyttämiseen, ei se ihan kohta takaisin tule.
        Mutta vanhoista suurista hiekkakuopista näkee, mitä niissä kasvaa 10 v kuluttua.

        Yksi tekijä hiekkakuoppien kasvillisuudessa on erilaiset sammalet, jotka peittävät mineraalimaan ennemmin tai myöhemmin. Mitään kukkakasveja ei kylläkään tule puhtaaseen soraan.

        Vähän matkan päässä oleva kalliopohja pysäyttää veden, jos sellainen sattuu olemaan paikalla. Luontainen pohjaveden pinta näkyy keväällä.

        Jos hiekka-alueelle on jäänyt vettä pidättävää saviainesta, siihen saa kasvamaan typpilannoituksen avulla typpeä sitovaa kasvillisuutta. Harmaaleppä tai tervaleppä voisi olla hyvä.

        Jos alueelle saisi edes pieniä saarekkeita ja pesäkkeitä, joista tervalepän kaltainen kasvi alkaisi levittää typpipitoista kariketta, sekin auttaisi vihertymistä. Männyn neulaskarike tappaa kaiken alleen, jopa sammaleet.

        Ja kaikille niille, jotka nyt itkevät tämän kadonneen kuntan puolesta, niin hankkikaa elämä. Jos teillä ei ole elämässä tapahtunut mitään pahempaa kuin 100 km päässä oleva hiekkakuoppa, niin hyvin on pärjätty.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe