Laittakaa fiksu perustelu että lapsi tajuaa

miksi_linux

Eli ottaa päähän suunnattomasti kun ei saa toista ymmärtämään Linux Mintin etuja verrattuna win 10:n.

On käyttänyt pöytäkoneessa Minttiä yli vuoden mutta kuulemma uudessa läppärissä pitää sitten olla win 10, en jaksa ymmärtää.

50

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopa-joo1

      Tietoturva, luotettavuus, vakaus. Kävisikö nuo nyt aluksi vaikka tosin lapsi ei välttämättä ymmärrä..
      Minäkään en ymmärrä miksi pitää olla sellainen vakoileva käyttiksen irvikuva kuin windows 10. Itse en sitä ottaisi vaikka maksaisivat mulle.

      • Manjarolinuxkäyttäjä

        Linuxin vapaampi muokattavuus ja käyttäminen.
        Maksuttomuus jos haluat käyttää linuxia laillisesti.
        Voit huoletta ja vapaasti käyttää uudelleen vanhempia kiintolevyjä. Voit myös siirtää kiintolevyn suoraan toiseenkin tietokoneeseen ja linux käynnistyy siinäkin tietokoneessa jos rauta on linuxille sopiva. Windowsilla tämä ei onnistu.
        Voit käyttää nykyistä tietokonettasi niin kauan kunnes se menee totaalisesti rikki. Ei tarvitse olla ostamassa uutta tietokonetta tai päivittämässä nykyisen tietokoneen osia käyttöjärjestelmän tai perus ohjelmien vuoksi. Eli linux on loppujen lopuksi rahaa säästävämpi ja ympäristöystävällisempi valinta kuin windows. Linux toimii hyvin vanhemmissa ja halvemmissakin tietokoneissa kuin windows koska linux on laitteistovaatimuksiltaan paljon kevyempi kuin windows.
        Linuxilla varustettua tietokonetta ei niin usein tarvitse käynnistää uudelleen jonkin ohjelman jumittumisen/kaatumisen vuoksi kuin windowsia.
        Nopeammin asentuvat jä käyttöönotettavat päivitykset. Lisäksi uudemmalla kernelillä varustettua linux tietokonetta ei tarvitse yleensä ikinä uudelleen käynnistää edes päivityksienkään jälkeen.


    • Jos se Windows 10 on tarpeisiin sopiva, niin käyttää sitten sitä.
      Miksi sitä Mint Linuxia pakko tyrkyttämään.

      Käytä sinä sitä Minttiä ja anna hänen käyttää mitä hän itse haluaa.

    • ei_laumasielu

      Lapsi ei tajua, koska hänelle ei ole kehittynyt kykyä ajatella itsenäisesti. Yleensä asioiden oivaltaminen tapahtuu suunnilleen samassa iässä kun Clerasilin käyttö loppuu.

      • Lapsi kyllä tietää ja oivaltaa asioita hyvinkin tarkasti. Kyky ajatella itsenäiseti tulee esiin jo ensimmäisen uhmaiän aikana. Noin kaksi vuotiaana.


      • joopa-joo1

        Valitettavasti kaikki ei oivalla asioita edes eläkeiässä.


    • eitajua

      Jos kerran naapurin Hermannilla on windows 10-läppäri, kyllä se lapsikin sellaisen tarvii. Ei siihen mitkään perustelut auta.

      • heh-heh-heh-

        Näin se on, ei lapselle siinä tilanteessa mene jakeluun mitkään perusteet. Kun kaverilla oli haisaappaat, minun piti saada myös.


      • "Jos kerran naapurin Hermannilla on windows 10-läppäri, kyllä se lapsikin sellaisen tarvii. Ei siihen mitkään perustelut auta."

        Niin juuri. Vaihe jossa pitää kaikki olla mitä naapurillakin. Silti se lapsi osaa itse päättämään asioista. Kohta onkin IN se mitä naapurilla ei ole.

        Onko ne lapsen päätokset aina järkeviä? Kuka tietää. Onko ne aikuisten päätökset aina järkeviä? Kuka tietää.

        Virheistä oppii ja omaa päätä ja tahtoa käyttävä oivaltaa kyllä itselle oikeat asiat ja itselle hyödylliset järkevyydet.

        Turha lapsia on kuvata jotenkin "vähä-älyisiksi" kun aikuiset tekee samaa ihan omasta tahdosta. Jee aikuiset ovat todella järkeviä ja virheettömiä olentoja, jotka ajattelee itse asioita ja tekee sitä mitä itse haluaa. Aikuinen on aina oikeassa. ;)

        Joku Linux tubutus on yhtä sairasta luettavaa, kuin jokin Windows tuputus. Itse asiassa ne jotka eivät hallitse järjestelmää itse ilman toisten apua ovat yleensä Ubuntu tai Mint Linux käyttäjiä. Ikävää mutta totta. Ilman Ubuntua näitä räkänokkia ei olis lähes ollenkaan palstoilla esittämässä kaiken tietävää Gurua.

        Pakollinen tarve evangelistaa sitä "oman" käyttiksen ilosanomaa ja olla niin täydellisen oikeassa kaikessa. Juu sain asennettua jotain. Olenpa vittu jumalasta se ylin ja tiedän nyt kaiken kaikesta.

        Vaihtoehtoja voi näyttää ja niistä kertoa. Tuleeko kukaan autuaaksi pakotuksesta? Voi olla, mutta harvoin. Päättäköön itse mitä tarvitsee omiin tarpeisiin.


      • lkde kirjoitti:

        "Jos kerran naapurin Hermannilla on windows 10-läppäri, kyllä se lapsikin sellaisen tarvii. Ei siihen mitkään perustelut auta."

        Niin juuri. Vaihe jossa pitää kaikki olla mitä naapurillakin. Silti se lapsi osaa itse päättämään asioista. Kohta onkin IN se mitä naapurilla ei ole.

        Onko ne lapsen päätokset aina järkeviä? Kuka tietää. Onko ne aikuisten päätökset aina järkeviä? Kuka tietää.

        Virheistä oppii ja omaa päätä ja tahtoa käyttävä oivaltaa kyllä itselle oikeat asiat ja itselle hyödylliset järkevyydet.

        Turha lapsia on kuvata jotenkin "vähä-älyisiksi" kun aikuiset tekee samaa ihan omasta tahdosta. Jee aikuiset ovat todella järkeviä ja virheettömiä olentoja, jotka ajattelee itse asioita ja tekee sitä mitä itse haluaa. Aikuinen on aina oikeassa. ;)

        Joku Linux tubutus on yhtä sairasta luettavaa, kuin jokin Windows tuputus. Itse asiassa ne jotka eivät hallitse järjestelmää itse ilman toisten apua ovat yleensä Ubuntu tai Mint Linux käyttäjiä. Ikävää mutta totta. Ilman Ubuntua näitä räkänokkia ei olis lähes ollenkaan palstoilla esittämässä kaiken tietävää Gurua.

        Pakollinen tarve evangelistaa sitä "oman" käyttiksen ilosanomaa ja olla niin täydellisen oikeassa kaikessa. Juu sain asennettua jotain. Olenpa vittu jumalasta se ylin ja tiedän nyt kaiken kaikesta.

        Vaihtoehtoja voi näyttää ja niistä kertoa. Tuleeko kukaan autuaaksi pakotuksesta? Voi olla, mutta harvoin. Päättäköön itse mitä tarvitsee omiin tarpeisiin.

        Hyvä kommentti, parasta luettavaa vähän aikaan :)

        Varsinkin kohta "Pakollinen tarve evangelistaa sitä "oman" käyttiksen ilosanomaa ja olla niin täydellisen oikeassa kaikessa. Juu sain asennettua jotain. Olenpa vittu jumalasta se ylin ja tiedän nyt kaiken kaikesta." nauratti.


      • laurix kirjoitti:

        Hyvä kommentti, parasta luettavaa vähän aikaan :)

        Varsinkin kohta "Pakollinen tarve evangelistaa sitä "oman" käyttiksen ilosanomaa ja olla niin täydellisen oikeassa kaikessa. Juu sain asennettua jotain. Olenpa vittu jumalasta se ylin ja tiedän nyt kaiken kaikesta." nauratti.

        Kiitän. :)


      • sadasddqd
        lkde kirjoitti:

        "Jos kerran naapurin Hermannilla on windows 10-läppäri, kyllä se lapsikin sellaisen tarvii. Ei siihen mitkään perustelut auta."

        Niin juuri. Vaihe jossa pitää kaikki olla mitä naapurillakin. Silti se lapsi osaa itse päättämään asioista. Kohta onkin IN se mitä naapurilla ei ole.

        Onko ne lapsen päätokset aina järkeviä? Kuka tietää. Onko ne aikuisten päätökset aina järkeviä? Kuka tietää.

        Virheistä oppii ja omaa päätä ja tahtoa käyttävä oivaltaa kyllä itselle oikeat asiat ja itselle hyödylliset järkevyydet.

        Turha lapsia on kuvata jotenkin "vähä-älyisiksi" kun aikuiset tekee samaa ihan omasta tahdosta. Jee aikuiset ovat todella järkeviä ja virheettömiä olentoja, jotka ajattelee itse asioita ja tekee sitä mitä itse haluaa. Aikuinen on aina oikeassa. ;)

        Joku Linux tubutus on yhtä sairasta luettavaa, kuin jokin Windows tuputus. Itse asiassa ne jotka eivät hallitse järjestelmää itse ilman toisten apua ovat yleensä Ubuntu tai Mint Linux käyttäjiä. Ikävää mutta totta. Ilman Ubuntua näitä räkänokkia ei olis lähes ollenkaan palstoilla esittämässä kaiken tietävää Gurua.

        Pakollinen tarve evangelistaa sitä "oman" käyttiksen ilosanomaa ja olla niin täydellisen oikeassa kaikessa. Juu sain asennettua jotain. Olenpa vittu jumalasta se ylin ja tiedän nyt kaiken kaikesta.

        Vaihtoehtoja voi näyttää ja niistä kertoa. Tuleeko kukaan autuaaksi pakotuksesta? Voi olla, mutta harvoin. Päättäköön itse mitä tarvitsee omiin tarpeisiin.

        "Itse asiassa ne jotka eivät hallitse järjestelmää itse ilman toisten apua ovat yleensä Ubuntu tai Mint Linux käyttäjiä."
        Ilmeisesti se ristirunkkari debianitubutttaja taas trollaa...
        Minä osaan käyttää kolmea käyttistä ja parhaiten ubuntua.


    • linuuksikuraa

      Muna on viisampi, kuin kana. Lapsi tietää, että liinuksit on ihan yöstä ja siksi haluaa käyttää ainoaa ja oikeaa käyttöjärjestelmää,eli Windows.

      • linux-on-paras

        Windows ei ole mikään oikea käyttöjärjestelmä vaan sen irvikuva joten mene muualle trollaamaan!


    • Linux_vs_Windows

      Hän on oikeassa ja tarvitsee kunnon ohjelmia ja pelaaminenkin on varmasi hänelle tärkeää, linux jakeluissa nämä asiat voi unohtaa, se ei oikein sovellu muuhun kuin surffaamiseen netissä.

      • älä-taas-aloita

        Linux sopii kuule kaikenlaiseen käyttöön joten lopeta toi paskanjauhaminen ja trollaus!


      • MäMie

        Paitsi että linuxille on wine kunnon ohjelmia ja pelejä.


      • Linux_vs_Windows
        MäMie kirjoitti:

        Paitsi että linuxille on wine kunnon ohjelmia ja pelejä.

        Miksi kikkailla jonkun winen kanssa joka on muutenkin epävarma tapa, miksi ei asentaisi kerralla Wondowsia jos tarvitsee siihen olevia ohjelmia ja pelejä.

        Linux ei sovi kaikenlaiseen käyttöön


      • Linux_vs_Windows
        älä-taas-aloita kirjoitti:

        Linux sopii kuule kaikenlaiseen käyttöön joten lopeta toi paskanjauhaminen ja trollaus!

        Linux ei sovi kaikenlaiseen käyttöön windowsin ohjelmille ja peleille joten lopeta valehtelu ja trollaus


      • linux-sopii-kaikkeen

        Linux SOPII kaikenlaiseen käyttöön, tämän tietää jokainen linuxeja itse pitkään käyttänyt. Mutta sinä et koska olet windows-vajakki.


      • linux-sopii-kaikkeen
        Linux_vs_Windows kirjoitti:

        Linux ei sovi kaikenlaiseen käyttöön windowsin ohjelmille ja peleille joten lopeta valehtelu ja trollaus

        Sinähän se itse valehtelet ja trollaat, mokomakin psykopaatti!


      • Linux_vs_Windows
        linux-sopii-kaikkeen kirjoitti:

        Linux SOPII kaikenlaiseen käyttöön, tämän tietää jokainen linuxeja itse pitkään käyttänyt. Mutta sinä et koska olet windows-vajakki.

        Sinä et näköjään ymmärrä että Windowsissa on windowsin ohjelmat ja pelit, linuxissa linuxin ohjelmat ja pelit, et ymmärrä sitä koska olet vajakki trolli


      • Linux_vs_Windows
        linux-sopii-kaikkeen kirjoitti:

        Sinähän se itse valehtelet ja trollaat, mokomakin psykopaatti!

        Oletko sinä tämä sinappikone joka väittää olevansa "aikuinen"
        Menehän trolli nukkumaan.


      • linux-sopii-kaikkeen
        Linux_vs_Windows kirjoitti:

        Sinä et näköjään ymmärrä että Windowsissa on windowsin ohjelmat ja pelit, linuxissa linuxin ohjelmat ja pelit, et ymmärrä sitä koska olet vajakki trolli

        Olenko jotain muuta väittänyt? Taidat itse olla trolli, ja lisäksi psykopaatti!


      • Linux_ei_sovi_kaikkeen
        linux-sopii-kaikkeen kirjoitti:

        Olenko jotain muuta väittänyt? Taidat itse olla trolli, ja lisäksi psykopaatti!

        Tuossa ylempänä sanot että linux sopii kaikenlaiseen käyttöön mikä ei pidä paikkaansa, oletkohan psykopaatti vai muuten vain jotenkin vajaa?


      • linux-sopii-kaikkeen

        Sano edes, psykopaatti-trolli, mihin linux EI mielestäsi sovi?


      • Linux_vs_Windows
        linux-sopii-kaikkeen kirjoitti:

        Sano edes, psykopaatti-trolli, mihin linux EI mielestäsi sovi?

        Hei psykopaatti trolli, linux ei sovellu windowsin ohjelmiin ja peleihin, opettele lukemaan myös vai trollaatko ihan tarkoituksella.
        On se ihme että tuollaiset keskenkasvuiset trollit alkaa mussuttamaan kun sanoo vähän totuuksia


    • Asiantuntija123456789

      Linux toimii varmemmin, käyttökokemus ei muutu vahingossa päivityksessä, kaikki toimii niinku pitää, windows appsit saa winen/Crossoverin avulla, jos pelaa minecraftia toimii tosi paljon paremmin, on nopeampi, Ei hidastu ajan myötä.

    • De-frakki

      Aloittajan kannattaa huomioida että keskustelu on täynnä päkkipäitä kakaroita.

      • niin-onkin

        Niin tarkoitat tuota linux-vastaista trollia


      • niin-onkin-
        niin-onkin kirjoitti:

        Niin tarkoitat tuota linux-vastaista trollia

        Taitaa tarkoittaa sinua.


      • niin-onkin
        niin-onkin- kirjoitti:

        Taitaa tarkoittaa sinua.

        Ei vaan juuri sinua, toisten nimimerkkejä käyttävä windows-vajakki!


      • niin-onkin-
        niin-onkin kirjoitti:

        Ei vaan juuri sinua, toisten nimimerkkejä käyttävä windows-vajakki!

        Juuri sinua tarkoitti, toisten nimimerkkejä käyttävä trolli.
        Missä minä olen toisten nimimerkkejä käyttänyt


      • niin-onkin

        Käytät mun nimimerkkiä, trolli! Minä taas en käytä toisten nimimerkkejä vaan keksin oman.


      • niin-Onkin
        niin-onkin kirjoitti:

        Käytät mun nimimerkkiä, trolli! Minä taas en käytä toisten nimimerkkejä vaan keksin oman.

        Sinä käytät minun nimimerkkiä, minä ennole käyttänyt ainun nimimerkkiä ja oletko jo rekisteröinyt nimimerkkisi vai onko sekin vapaata riistaa?

        Meuhkaatko kadullakin huudellen ihmisille joilla onnsama nimi tai saman tapainen nimi?


      • De-frakki

        Niin onkii ja kalaa tulee.


    • Meillä on alusta asti tehty selväksi että tietokoneet ovat hyötykäyttöä varten ja pelikonsoli pelaamista varten. Ei siitä ole koskaan sen enempää mitään jurputusta tullut.

    • he-he-heh

      Anna kersan itse hoitaa Windowsinsa alusta loppuun. KUN sitten tulee ongelmia, niin levittelet vai käsiäsi ja sanot että Mintissä ei olisi käynyt tuolla tavalla:)

    • Mintillä on luvattoman heikko tukiorganisaatio verrattuna Windowsiin.

      Parempi olisi ottaa vertailukohdaksi järjestelmä jossa on jotain olennaisia ominaisuuksia Windowsia parempia.

      Että vähän riippuu mitä ominaisuuksia haluaa painottaa.

      • älä_viitsi

        Tuo nyt on paitsi valhe, niin tarpeetonta Mintin dissausta.


      • älä_viitsi kirjoitti:

        Tuo nyt on paitsi valhe, niin tarpeetonta Mintin dissausta.

        Ei ole valhe. Mintin porukka tekee omia työpöytiä ja homma toimii käytännössä Canonicalin ylläpitämän järjestelmän varassa mitä Mintin porukka on vähän muokkaillut. Mintillä ei siis itsellään riitä resurssit vastata siitä.

        Mintin työpöytäprojektit on kyllä sitten ihan asiallisia, mutta Mintin sijasta käyttäisin niitä Debianissa. Siellä on valtavasti enemmän resursseja huolehtia asioista vaikka joltain kaverilta putoaisi pää tai vaihtaisi duunia.


    • HienoWindows

      Winukassa ottaa kupoliin se, kun laittaa vaikka minkä maksullisen virustorjunnan, niin aina on joku troijalainen koneella jos ei ole tarkkana.

      Linuxjakeluiden kanssa on aivan sama missä luuhaa ja mitä klikkailee niin paskaa ei tule koneelle.

      • "Winukassa ottaa kupoliin se, kun laittaa vaikka minkä maksullisen virustorjunnan, niin aina on joku troijalainen koneella jos ei ole tarkkana."

        Valhe. Troijalaiset edellyttää sitä, että ihan itse käynnistää jotain outoja ohjelmia.


      • haittaohjelmia
        M-Kar kirjoitti:

        "Winukassa ottaa kupoliin se, kun laittaa vaikka minkä maksullisen virustorjunnan, niin aina on joku troijalainen koneella jos ei ole tarkkana."

        Valhe. Troijalaiset edellyttää sitä, että ihan itse käynnistää jotain outoja ohjelmia.

        paskaa tulee koneelle ihan sähköpostissa, ei tarvii käynnistää mitään ohjelmaa.
        Tulee myös luvattomia seurantaevästeitä, ilman että klikkaisit jotain hyväksyntää.


      • haittaohjelmia kirjoitti:

        paskaa tulee koneelle ihan sähköpostissa, ei tarvii käynnistää mitään ohjelmaa.
        Tulee myös luvattomia seurantaevästeitä, ilman että klikkaisit jotain hyväksyntää.

        Troijalaiset ovat ohjelmia, sellaisella koneen saastuttaminen edellyttää haittaohjelman käynnistämistä itse.

        Seurantaevästeet eivät liity mitenkään troijalaisiin ja ovat harmittomia.


    • Linux2016

      Ehkäpä viestisi sopisi paremmin suomi24:n Linux/Mint -foorumille? (Tai Sodat-palstoille Linux vs. Windows). En itsekään valitettavasti ymmärrä, miksi valinta olisi Mint, kun hyviä Linux-jakeluja on pilvin pimein.
      Windows 10 ei taas ole edes palstan aihe :(

      • MiksEtItse

        Painu ite vittuun vaan ja kiitos kaloista.


    • KymppiOnSontaa

      En minäkään tajua, miksi Kymppi pitäis korvata Mintillä?
      Kun parempia on mm:
      Ubuntu ja Deepin

      Hitaissa koneissa käyttäisin Ubuntu Mate tai Lubuntua.

    • koneilija

      Minä en Mateile enää.Ongelmallinen.

      Mieluummin Debian Mate.

      Kyllä täällä on Linux Mint xfce pelannut jo vuosia ilman ongelmia vanhasssa Dell pc:ssä,
      myös viimeisin Rosa päivitys.

    • AloittajaTässä

      No nyt sillä lapsella on sitten se kovasti hinkuamansa w10, eikä sitten kirveelläkään hotspotin kautta verkkoon.

      Ilmoittaa täydet kentät ja on yhdistetty, mutta ilmoittaa että ei internetyhteyttä, w10 on kuraa.

      En suostu auttamaan, paiskatkoon vaikka paskan seinään.
      Ostan sitten tori.fi:stä jonkun 20,- koneen ja laitan siihen Mintin niin toimii taas hotspotit sun muut bluetoothit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2661
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1745
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      82
      1592
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1269
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      96
      1211
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1116
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      88
      1053
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      114
      1037
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe