Mitä maanviljelijä tekee talvella?

kaupungista

Siis sellainen, jolla ei ole eläimiä? Kasvithan eivät kasva ja tarvitse päivittäistä hoitoa talvikaudella, jos nyt ei kasvihuoneita lasketa mukaan. Mutta mitä tekee tavallinen viljelijä talvisin?

66

4697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjldilicdl

      Minä ainakin suunnittelen tulevaa kesää tietokoneella, tunnit tietysti kirjataan työtunneiksi.

      • Anonyymi

        Mitä se kuuluu aloittajalle? Kerro mitä itse puuhaat.


    • MaitoaMaalta

      Useimmat ovat muussa palkkatyössä. Osa tekee metsätöitä, koneiden kunnostusta, remontointia tuotantorakennuksiin, myy satoa, auraa lumia, toimii mökkitalkkarina, lomittaa jne jne. Ei ne jouten ole, siitä kun ei tuloja tule, päinvastoin kuin niin täällä luulijat omalle kohdalleen haaveilee.

      • F.Akta

        Viljelijä ei saa työttömyyskorvausta.


      • Kikkomaa

        Ai vielä työttömyys korvausta , olisihan se mukavaa saisi vielä eläkettäkin ,niin pärjäisi paremmin , tietysti ruokapöydässä lihapalat olisivat luonnollisesti suurempia , Hyvä Keskusta. Olette hoitaneet asiat hyvin,,,,,,,,,,


      • Anonyymi

        Juu, se on kaupunkilaisten käsitys, että maanviljelijä, joka viljelee viljaa, perunaa ja muita kasveja, loikoilee talvet jouten ja nostelee työttömyys korvauksia.
        Olen kaupunkilainen, mutta meillä oli isovanhempien maatila, jossa maanviljely lopetettiin ja myytiin pellot naapurille, joka maata viljelee.
        Ei ne siellä jouten ole talvella, jotka esim. viljaa viljelee.
        Tekevät mainitsemiasi töitä sen jälkeen, kun viljat on puitu ja pelloilla ei uutta satoa kasva ennen seuraavaa viljelykautta keväällä.
        Osa tekee maanrakennus töitä, kun maataloudessa on työkoneita, jotka sellaiseen soveltuvat.
        Ahkeria ovat töitä tekemään ja yrittämään.


    • mitäpämuuta

      täyttää tukianomuksia????

      • Saa kai nitä täyttää vaikkei senttiäkään tule 100% varmuudella saamaan...


      • Pelto-Eemelitär

        Suunnittelee ensi kesän viljelyasioita ja huoltaa maatalouskoneitaan, mahdollisesti pyrkii tekemään ulkomaanmatkankin talvikautena. Karjatilallinen miettii edellisten asioiden lisäksi mihin tilan eläinten tuottama lanta saadaan kirjanpidollisesti hukattua, ettei tule valvonnassa sanktiota. Jotkut karjatilalliset eivät pysty omalla tilallaan hyödyntämään kuin viidenneksen lannasta. Ylimääräinen on toimitettava jollekin muulle tilalle eikä se ole kiellettyä. Pääasia on, ettei valvonnassa ole typpi- ja fosforiarvot liian korkeita tilan pelloilla.


      • Anonyymi

        Armoa anotaan, tukiaisia haetaan.


      • Anonyymi

        tekee pimeää klapikauppaa,valittaa ,valittaa,valittaa on kateellinen kaikesta ja kaikille.käy ostamassa uuden audin ,valittaa tukien pienuutta ja kiroaa palkannauttioita joille kaikki on niin helppoa ja halpaa.


    • halthandla

      suomi24 maatalous-kommentoinnit on hyväksytty maanviljelijän työtunneiksi

    • Maksaja

      Melkoisen suuri osa viettää talvet Thaimaassa, Espanjassa, Floridassa ym.

      • Härskiä

        Joo tämä on totta ainakin minun entisellä kotitilallani ja lisää pitäisi saada suvun maita halvalla, että jatkajakin " eläisi". Elikkä olisi metsää mitä myydä.


      • Anonyymi

        Törsän mukaan Pattajalla ei tartte housuja lainkaan.


    • tukiaisgubbe

      Nyt pakkasilla teen lähinnä paperitöitä, kirjanpitoa ja valmistelen veroilmoituksen tekoa. Ennen joulua oli metsätöissä nuoren metsän kunnostuksessa ja raivaussahalla poistamassa aluspuustoa tulevista leimikoista. Välillä olen käynnyt auraamassa lunta mökkiteiltä ja metsäautoteiltä. Rakennusten lämmittämistä ja polttopuiden siirtoa jossain välissä on tullut tehtyä. Jossain välissä lastataan viljakuormia rekkoihin kuivurilla ja siirretään viljaa kuivurilla kuormausta varten. Viljanäytteet otin ennen joulua analyysia varten ja toimitin ne labraan. Vähän remonttia tehty koneisiin, mutta nyt pakkasilla ei ole oikein mielekästä lämmittää hallia, odottelen hieman lämpimämpää. Keväämmällä jatketaan metsätöitä ja suoritetaan 10 ha metsän uudistaminen ennen kevätkylvöjä

    • mälliolli

      oon aikuisviihdesivuilla runkkaamas

      • Anonyymi

        respect


    • äösamakuinkengänkoko

      jep simppelit tukikaavakkeet on niin monimutkaisia että peruskoulupohjalta niiden täyttämiseen menee useampi kuukausi.... siinäse talvi kuluukin!
      wanna be korkeakoulutetulta agronomiltakin useampia viikkoja

      • Ja---

        Niitä käsittelevien virkamiesten vuosikaan ei tahdo riittää ku maksatukset jatkuvasti tuppaa seuraavan vuoden puolelle siirtyvän :(


      • JoVainTekisin

        Jos vain ne lomakkeet valmistuisi ja hakuehdot olisi tiedossa kuukausia ennen määräpäivää, niin mikäs siinä, tekisi talvella "joutessaan". Van kyllä se on niin, että tukihaku tehdään siinä kevätkiireessä, kun ei muulloinkaan voi. Takarajaahan on joskus jopa siirretty, kun viranomaiset ei saa aineistojaan kasaan aikataulussa.


      • Anonyymi

        Kaupunkilaiset ei tarvitse veroilmoituksiakaan täytellä, kun verottaja täyttää ne kaupunkilaisen puolesta.


    • Joutilaana

      Vastailen teille provoilijoille päivät pitkät.

    • Nähtyonnaapurissa

      Ei ne mitään ,syljeskelee kattoon ja odottelevat tukirahoja.

      • omiennilkkaan

        mut jos ei syö ylituettua kotimaista... syökö sun lestakaverit sontasi?


    • SeOnSitäItteensä

      Tekee oikeita töitä.
      Satun tietämään, työkaveri on viljelijä.
      Keväällä keikkuu pellolla ja syksyllä jotain syyskyntöjä, muun ajan terrorisoi meitä muita meidän työkaverina.

    • pelkkiäelättejä

      talvet hakee tukia tai auraa verovaroillamme kepukuntien hiekkateitä tms.

      • shitup

        hihihiihhhiiiii


    • ikiaikaisiaperinteitä

      talvisin jussit järkkäilee tupa-iltoja, joissa naristaan liian vähistä tuista

    • H.a

      On muualla töissä että riittäisi rahat viljellä kesällä maata.

      • niinpäniin_

        auraa kepukunnan teitä tai kaivaa ojia etelän tuilla


    • Työmiess

      Oon ite töissä tilalla jossa on peltoa 140ha ja metsää noin 1000ha. Koneurakointia paljon maarakennus, maa ja metsätalous puolella ja toki 1 koneketju ryskää talvet tilan omissa metsissä. Eli tekemistä riittää monelle ympäri vuoden. Ite isopomo ei nykyään paljon ehi varsinaisia töitä tekemään kun vetelee naruista ja pyörii sijoitusmaailmassa... onko se enää sit ees maanviljelijä vai sijoittaja?

    • vuodenkulku

      Verkkaista on ajankuluminen talvella.

      Keväällä pitääkin kaksinverroin kiirettä höpöheinän kylvössä

    • Maalain

      Tällä kylällä kaikki, joilla ei ole karjaa tai eivät ole eläkkeellä, käyvät tilan ulkopuolella töissä. Pelkästä maataloudesta ei enää nykyisin saa toimeentuloa.

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Minun kotikylässäni taitaa olla yksi kokopäiväviljelijä. Muut ovat muuallakin töissä edellämaituista syistä. Minä sitten muiden eläkeläisten tavoin puuhaan mitä milloinkin, kun kylässä asustelen. Eläkkeeni on riittävä, joten metsänikin saa olla pystyssä.

    • 2017.12

      Uusista viljelijöistä 5 % on kokoaikaisia karjatilallisia. Loput käy jossain muuallakin töissä.

    • Viljatukka

      Tähän on tultu mitä tuossa muut jo totesivat. Pelkät viljanviljelijät käyvät töissä tilan ulkopuolella. Tälläkin kylällä taitaa olla enää kaksi kokopäiväistä viljelijää.

    • paarmoja

      viljelijä kyttää talvisin naapuria ja ihmettelee kuinka sillä on kaikkea mitä itsellä ei ole

      viljelijä kasaa naapurikateutta.
      oikeita paskakasan

      • Armontoveri

        "viljelijä kyttää talvisin naapuria ja ihmettelee kuinka sillä on kaikkea mitä itsellä ei ole

        viljelijä kasaa naapurikateutta.
        oikeita paskakasan"

        Mitäköhän Sinulla itselläsi on paarmoja, mitä voisit kuvitella jonkun naapurisi kadehtivan?


    • vilijelijä

      Lomailevat hiihtokeskuksissa ympäri Eurooppaa ja ottavat aurinkoa ympäri maapalloa.

      • viljelyeikannata

        Jostain muusta täytyy sitten tulla rahaa, kuin viljelystä ja tukiaisista, jos on varaa olla viihteellä. Meillä 100ha kasvinviljelytila ja ei ole mitenkään mahdollista kierrellä maapalloa niillä tuloilla.
        Vaimo käy töissä tilan ulkopuolella ja meillä on lisäksi kaupungeissa asuntoja vuokrattuna, joista tulee vuokratuloja. Lisäksi teen metsätöitä talvella ja hieman koneurakointia.

        Harkitsemme vakavasti, että lopetamme viljelyn kannattamattomana.


    • talvionparasta

      terveisiä hua hinistä.
      täällä on alkutalvi mennyt mukavasti lokoillessa

    • ÄäniKorvesta

      Minä olen siirtnyt pirttiviljelyyn, satoa saa kantaa emäntäparka!

      • LisänäkäänEiRiitä

        Naapurissa oli iso mullikarja, yli 100 ha viljelyä ja 18 lasta. Ei silti kannattanut, nurin meni.


      • Anonyymi

        Lapsimäärästä päätellen lestaadiolaisia ja ne on ihan pölkky porukkaa että ei ihmekkään että menee tila konkkaan.


    • tuvanlämmössä

      lumitilannetta tarkkailen pankolta

    • Anonyymi

      Mää makkaan uuninpankolla päivät pitkät.

    • Tavan tukijohannes juop talavella kiljuva uuninpangolla & pieröö ja haessoop...

    • Anonyymi

      Jaa että mitäkö tekkee talavella? No ei yhtikäs mittaaän kyllä ikuunen kesä olis mukavee.

    • Anonyymi

      Eräs vesilahtelaaanen navettansa pålttanut viljueläkeläinen ei tee kesällä mittään, ei syksyllä mittään, ei talavella mittään, eikä kevväällä mittään.

      ...Ai niin, onhan hän täystyöllistettynä useilla keskustelufoorumeilla ulvomassa ikuista kurjuuttaan.

      • Anonyymi

        Jopa hinurihi kyträä ihimisiähä


      • Anonyymi

        Kaikkihan Vesilahdella on elättejä Laukosta lähtien.


    • Anonyymi

      Meen naapuri maajussi äijät ajelee avolavalla baariin kahveel joka aamu ja kupin jälkeen vaihtaa seuraavaan baariin ,noh tekee se sitä kesälläkkin .Itellä elukoita ja oikeen vihaks pistää kun aattelee noita peltopellejä ,millä vitun tavalla ne saa ajan kulumaan ,eihän ne ees viitti nousta aamusella ylös muutakuin junan kyytiin Juýväskylän kone näyttelyyn ja siel ne on niin isäntää että .ja takas tulles ympärkännis(no oon itekkin ollut) ,mutta saavat parannella krapulaa rauhas ,ei tarvi mennä aamulla tissin koetukselle,ainakaan navettaan .Minun ehotus olisi että kasvinviljely tiloilta tuet pois .

    • Anonyymi

      Me ollaan vaimoa kanssa espanjassa talvet

    • Anonyymi

      mie tien mummulle muikkukukkova .

    • Anonyymi

      Vielä 70-luvulla ja ehkä vähän 80-luvulla vielä pärjäsi pelkällä viljanviljelyllä. Silloin viljan hinta oli korkea ja kustannukset alhaiset. Tänä päivänä ei tule kuuloonkaan, että pelkästään viljan viljelyllä eläisi ellei sitä ole montaa sataa hehtaaria.

    • Anonyymi

      Pilkin sekä pankolla että järvellä

    • Anonyymi

      käyvät monasti tilan ulkopuolella töissä tai urakoivat.Itsellä ollut nautakarjaa 35 vuotta joten aattelin laittaa karjan pois . Ohisalolainen ilmasto/hiiliviljelyn kannattavuus saattaa olla parempi kuin lihantuottaminen.Ens vuonna lasketaan, mikä kannattaa seuraavat 7-9 vuotta ja toimitaan sen mukaan.Talvella kuntoilisin,matkustaisin löhöäisin 35 vuoden edestä.En ole ainoa joka näin ajattelee,maataloutta on syyllistetty kaikesta mahollisesta joten pitäkää tunkkinne.Se on varmaa,että omavaraisuusaste tulee tippumaan 15 vuoden sisällä ja ulkoa tuodaan lihaa tännekkin enenevässä määrin tulevaisuudessa.Onni on, että aina voin kasvattaa omat naudat oman perheen ja lähisuvun tarpeeseen ,koska bulkkilihaa en syö.

    • Anonyymi

      Vaihtelen solenoideja.

      T: Surikka

    • Anonyymi

      Montako kuukautta kesäkausi kestää? Eli se milloin olisi töitä viljelyn parissa? Itselläni olisi mahdollisuus ostaa pientila. Olen nyt jo saanut toimistotöiden parissa kasattua rahaa sen verran mitä loppuelämäni aikana tarvitsen, joten viljelyn ei tarvitsisi tuottaa mitään, mutta olisi hienoa tehdä jotain oikeaa työtä jolla on tarkoitus ja muuttaa Helsingin keskustasta maaseudulle luonnon pariin. Mutta montako kuukautta tuo sitoisi minua vuodesta jos olisi maanviljelijä? Unelma olisi olla osa vuodesta maaseudulla ja osa matkustella.

      Ja kuinka monta vuotta kestäisi opetella kunnon viljelijäksi kun ei ole siitä hommasta kokemusta. Toki kun ei ole tulojakaan pakko saada niin eihän tuo ole ongelma, mutta oma mielenkiinto varmaan loppuisi jos sato epäonnistuisi vuodesta toiseen.

    • Anonyymi

      Laskuttaa kovaa hintaa veronmaksajien tukemilta elättikunnilta paskaisten korpiteiden auraamisesta.

      • Anonyymi

        Pittäähän tiet olla auki suurimpaan sellusatamaan asti, muuten ei tuonti€urot kilaha Mariinin massii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pittäähän tiet olla auki suurimpaan sellusatamaan asti, muuten ei tuonti€urot kilaha Mariinin massii.

        Eikä UPM saa kaikkien aikojen voittojaan.


    • Anonyymi

      Kaupunkilaisen työpäivä on klo 07-16.00, mutta maanviljelijän työpäivä ei ala vasta 07, vaan jo klo 05, eikä työpäivä pääty klo 16, vaan jatkuu myöhään iltaan saakka.

    • Anonyymi

      Mitä tekee opettajat kesällä? Jäämurtajamiehistö kesällä? Asfalttimiehet talvella?
      Listaa voi jatkaa

    • Anonyymi

      Jaahas, alkas taas olla aika siirtyä Thaimaan ilojen pariin talveksi

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe