Tietoturva-alan huonot neuvot

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/hakkeritapahtuman-jarjestaja-tietoturva-ala-antaa-huonoja-neuvoja-6247084

Minä annan hyvän neuvon: Varmuuskopioi. Omat tiedostot, asetukset, postit, asennusmediat, asennustiedostot ja laitteiden levypinnat.

Toinen hyvä neuvo: Huolehdi siitä, että tietokoneen hajotessa saat hommat toimimaan ostamalla samanlaisen. Pitää tietää vastaavanlaisen saatavuus tai vaihtoehtoisesti pitää saada hommat toimimaan vaikka kaupasta ei saa samanlaista.

Näillä kahdella pärjää jo pitkälle... Sitten vaan tukkii niitä turva-aukkoja.

15

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wertwerttttt

      "Suurin osa alan yrityksistä on kaukana kuluttajan todellisuudesta eivätkä toimijat tajua, kuinka epätodennäköisiä heidän neuvonsa ovat", Särkkä kritisoi."

      Tähän voisi eräät kirjoittajat täälläkin kiinnittää huomiota... *vink*


      • wertwerttttt

        "On ollut YHDEKSÄN VUOTTA aikaa valmistautua uudempaan. Windows Vista tuli 2006 lopulla, ja ei ole saatu hommia hoidettua."

        Kuten artikkelissa todetaan, on laitteita jotka eivät toimi uudemmilla versioilla. Voin kuvitella että sairaaloista löytyy koneita, jotka maksavat todella paljon ja niitä voi olla vielä monta.

        Itse näkisin, että tuossa tilanteessa koneet pitää yksinkertaisesti irroittaa ulkoverkosta ja erottaa vielä sisäverkossakin omaksi alaryhmäkseen palomuurin taakse - muun verkon ja aliverkon väliin voi laittaa vielä tietokoneen jossa on virustorjuntaohjelma jotta aliverkossa mahdollisesti liikkuvat haittaohjelmat tunnistetaan. Lisäksi pitää laatia tarkat ohjeet siitä, miten noita laitteita käytetään (ei USB-tikkuja, ei kytketä vääriin verkkoihin, ei käytetään mihinkään ylimääräiseen jne) mitään langattomia verkkoja ei saa olla, ellei tiloissa ole ehdoton mobiililaite/verkkolaitekielto ulkopuolisilta ja faradayn häkki ympärillä.


      • wertwerttttt kirjoitti:

        "On ollut YHDEKSÄN VUOTTA aikaa valmistautua uudempaan. Windows Vista tuli 2006 lopulla, ja ei ole saatu hommia hoidettua."

        Kuten artikkelissa todetaan, on laitteita jotka eivät toimi uudemmilla versioilla. Voin kuvitella että sairaaloista löytyy koneita, jotka maksavat todella paljon ja niitä voi olla vielä monta.

        Itse näkisin, että tuossa tilanteessa koneet pitää yksinkertaisesti irroittaa ulkoverkosta ja erottaa vielä sisäverkossakin omaksi alaryhmäkseen palomuurin taakse - muun verkon ja aliverkon väliin voi laittaa vielä tietokoneen jossa on virustorjuntaohjelma jotta aliverkossa mahdollisesti liikkuvat haittaohjelmat tunnistetaan. Lisäksi pitää laatia tarkat ohjeet siitä, miten noita laitteita käytetään (ei USB-tikkuja, ei kytketä vääriin verkkoihin, ei käytetään mihinkään ylimääräiseen jne) mitään langattomia verkkoja ei saa olla, ellei tiloissa ole ehdoton mobiililaite/verkkolaitekielto ulkopuolisilta ja faradayn häkki ympärillä.

        Tuollaisissa tilanteissa oikea tapa on eristää koneet niin, että niillä ei käsitellä mitään dataa. Eli jos ne ohjaa jotain laitetta ja tekee raporttia, ne tallentaa tiedot suoraan muualle johonkin levyjakoon ja näistä koneista sitten on vain se yhteys ulos, että kirjoittaa dataa johonkin levyjakoon. Myös käyttö voi olla etäkäyttöä toiselta koneelta, että vanha kone on lähinnä adapteri siihen laitteeseen mitä se ohjaa.


    • keksit-loppui-M-Kar

      "On ollut YHDEKSÄN VUOTTA aikaa valmistautua uudempaan. Windows Vista tuli 2006 lopulla, ja ei ole saatu hommia hoidettua."

      Turhaahan se olisikin ollut koska Vista on saattohoidossa.

      • ei_kelvannut

        Vistaan ei siirtynyt kukaan järjissään oleva.


      • En tarkoita sitä, että Vistaan olisi pitänyt päivittää. Todennäköisesti ongelmalliset ohjelmat paljastui jo tällä ja sehän on melkein samanlainen kuin seiska.

        Silloin piti olla tieto siitä, että on jotain mikä tarvitsee uusia ajoissa.


      • keksit-loppui-M-Kar
        M-Kar kirjoitti:

        En tarkoita sitä, että Vistaan olisi pitänyt päivittää. Todennäköisesti ongelmalliset ohjelmat paljastui jo tällä ja sehän on melkein samanlainen kuin seiska.

        Silloin piti olla tieto siitä, että on jotain mikä tarvitsee uusia ajoissa.

        Kannattaa pistää tännekin se mitä tarkoittaa, ei kaikki halua lukea rivien välistä mitä joku tarkoittaa tai luulee tarkoittavansa.


      • M-Kar kirjoitti:

        En tarkoita sitä, että Vistaan olisi pitänyt päivittää. Todennäköisesti ongelmalliset ohjelmat paljastui jo tällä ja sehän on melkein samanlainen kuin seiska.

        Silloin piti olla tieto siitä, että on jotain mikä tarvitsee uusia ajoissa.

        Fiksu kyllä tajusi Vistaakin ennen, ettei XP ole ikuinen. Typerykset eivät ole tajunneet vieläkään.


    • vapuapu

      Varmuuskopiot ovat epämääräisiä juttuja eikä sellaisia kannattaisi olla koneella tai ulkoisella kiintolevyllä.

      • känkkis

        No ei ihan noinkaan.
        Omat tärkeät voi kopioida, kaiken muun saa netistä. Asetukset voi myös säästää, jos ei halua paria minsaa säästää aikaansa.
        Mkar taitaa itse kuulua joukkoon.


      • känkkis kirjoitti:

        No ei ihan noinkaan.
        Omat tärkeät voi kopioida, kaiken muun saa netistä. Asetukset voi myös säästää, jos ei halua paria minsaa säästää aikaansa.
        Mkar taitaa itse kuulua joukkoon.

        "kaiken muun saa netistä."

        Ei välttämättä.


      • könkkis
        M-Kar kirjoitti:

        "kaiken muun saa netistä."

        Ei välttämättä.

        Mitä ei saa?


      • könkkis kirjoitti:

        Mitä ei saa?

        Vaikka TrueSpace 4 asennustiedostoa.


      • haittaohjelmiaeisaa
        könkkis kirjoitti:

        Mitä ei saa?

        Netistä ei saa haittaohjelmia. Jos menee poistamaan Windows-koneelta haittaohjelmat, niin niitä on lähes mahdoton saada takaisin. Windowsiin ei nimittäin tartu haittaohjelmia, vaikka siinä ei olisi tietoturvaohjelmistoja, koska Windowsissa ei aloittelijankaan tarvitse käyttää mitään tietoturvaohjelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe