Hei!
Raamattu sisältää paljon tietoa.
Raamatun tutkimus on ollut huipussaan viimeisinä vuosina. 1800 luvun alussa tietoa alkoi kertymään, -lähes tyhjästä tiedossa uskonpuhdistusliikkeet alkoivat 1800 luvun alussa.
Että ihminen ymmärtäisi Raamatun joitakin isoja kokonaisuuksia, pitää usein olla pohjatietona isojakin kokonaisuuksia.
Jotkut ovat kompastuneet uskossaan Raamatun tutkimukseen -asioihin joita eivät pysty ymmärtämään.
Pelastusoppi Jeesuksesta Kristuksesta ei ole liian vaikea kenellekään, ja on kätevästi tarjolla jokaiselle.
Minäkin huomasin kirjoitelleeni hyvin hankalasti käsitettäviä teologioita muutamia.
Kirjoittelen yksityistä blogiani. Kirjoituksistani on vielä 16% viimeistelemättä, ja viimeistelen elämän varrella kirjoituksiani vielä toisenkin kierroksen, ja kirjoitan paljon lisääkin, jos/kun/mitä jakselehdin.
Tässä joitakin isoja ja hankalia asioita, mm.;
Lutherille koko UT:n vaikeimmin selitettävä teologia oli saarna vankeudessa oleville hengille; ja kaste kuolleiden puolesta; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Minulle Raamatun vaikeimmin ymmärrettävä asia oli ns. "kolminaisuus-oppi."
- "Onko kolminaisuusopille raamatulliset perusteet;?"
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1
"Taivaallisestä pyhäkköopista" olen kirjoittanut useita tekstejä, hiukan erilaisista näkökulmista; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.4
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.6
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.8
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
"Mikael- taivaallisten sotajoukkojen päämies-ruhtinas;"
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.10
Jumalan synnin opettava laki, Onko laki voimassa kaikkina aikoina, mitkä lait päättyivät ristille; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/4
"Pitääkö naisten olla hiljaa seurakunnassa;"?
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.3
"Lepopäivään liittyvää;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/8
"Kuolemaan ja tuomioon liittyvää;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14
>>>>>>>>>> Noista löytyy isoja Raamatun monille ensi alkuun hankalia kysymyksiä.
Uskossa pitää edetä helpoimmasta vaikeampaan. Tämä on oikea järjestys. Ihmisen uskonelämässä kaikki valkenee ja kirkastuu vilpittömälle tutkijalle aikanaan kun aika on kypsä. Ei pidä kompastuttaa itseään uskoaan liian vaikeaan, ja termonologiaankaan. Omia synonyymeja voi aina käyttää- niin teki jokainen Raamatun ja hengellisten asioiden kirjoittajakin ajan saatossa.
Kristinuskon perusasioita voi tutkia täältä, _ja aloittaa niistä;
https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa
Esipuhe hengellisiin kirjoituksiini;
http://jarinhotelli.blogspot.com/p/tekijanoikeuksista.html
Blogissani on noin 200 hengellistä aihetta/ kirjoitusta. Kirjoitusaiheita olen pankonnut pöytälaatikkooni monta sataa lisää muistiin, eli näissä kirjoituksissa piisaa puuhaa minulle kyllä-.
En tajunnut kuinka isoon urakkaan ryhdyn, jos kirjoitan melkolailla mahdollisimman kokonaisvaltaista Raamattu-pakettia. Harrastuksensa kullakin_.
Lopullista muotoa voi miettiä vielä tietenkin.
Vad tänker du om? Mitä ajattelet mielipiteenäsi?
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija
Raamatun hankalat teologiat;
16
55
Vastaukset
- liika.on.liikaa
Onhan se hyvä, että ihminen arvostaa itseään ja harrastuksiaan, mutta liika on liikaa siinäkin suhteessa, vai eikö ole?
[KR38: Room. 12:3]
3. Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.Hei!
Anteeksi, mistä on kyse, Oletko sitä mieltä että Raamattu on liian iso kirja ihmisyksilölle?
- Ja ettei joku saisi pitää harrastuksenaan Raamatun tutkimista?
Vai onko tässä taas joku avovalta-hierarkia-kamppailu- jossa pelkäät että joku muu on Sinua pätevämpi tiedossa?
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaOlen tavannut kyllä joitakin kateudesta vihreitä teologian kandidaatteja, jotka pelkäävät että maallikko-Raamattu-harrastelija on tiedossa paljon tietävä.
Jokainen joka on muutamankin yliopistokurssin käynyt, osaa hakea tietoa, ja tietosivuja on maailma täynnä, ja minulla sen lisäksi yksitoista metriä hengellistä kirjallisuutta kotikirjastossani.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaOn ollut joo jokunen pappi, joilla on huono itsetunto ollut, ja ovat sitten puolustautuneet tuollaisella tavalla, jos pelkäävät tiedollisuutensa vuoksi.
Etsivät sitten tuollaisia vetoomuksia, että Raamattua ei ihminen saisi harrastaa,. ja jakaa Raamatun tietoa.
Se on peräsuolesta putkahtanut varmasti, se 1920 luvun järjestelmä, josta jotkut ovat tahtoneet pitää kiinni mustasukkaisena Raamatun tiedoista.
Minä olen pienenä poikana ollut Osuuskaupan puotihupulaisena mummojen sokeripakettien kauppiaana tiskin korkuisesta poijasta, ja sitten myymäläauton apukuskina, ja sitten 1970 luvun lopulla ison kansainvälisen yhtiön palveluksessa joka koulutti kaiken henkilöstön hyvin kursseillaan. Sitten luin pari kaupallista tutkintoa, olen ollut monenlaisessa palvelutehtävässä, alaistaitoja vaativassa, että myös hallinnosta, ostoista ja myynnistä vastaavana tulos/panosyksikön johtajana, olen toiminut T:mi muotoisena yrittäjänä, sekä toista tusinaa erilaista luottamustehtävää- kunnallisessa hallinnossa, asukasdemokratiassa suuressa vuokra-yhtiössä, sekä hengellisessä yhdistys-järjestötoiminnassa. Kokemusta ja näkemystä kertyi monenlaista, ja viime vuosina suoritin hallinnollisen tieteen julkisen johtamisen perus- ja aineopinnot avoimessa yliopistossa yleissivistyksen vuoksi. Päivitin myös kaupallisia tutkintojani markkinoinnin, johtamistaitojen, ja yleisen- ja operatiivisen laskentatoimen osilta.
_ Tämä on vaatimatonta, verrattuna mitä nuoret lukevat, _ja en vanhuuseläkettäni vasten tee tutkintoa, ryhdyn vaikka taivaan rannan maalariksi, ja laulaa luritan päivät pitkät keikkapianollani säestäen. Kirjoitan blogiani hengellisissä aiheissa, ja ajokalujen historiassa.
Halusin vain sanoa, että on ihanaa olla näinkin viisas kuitenkin, ja/kun suoritin tukun erinomaisia, kiitettäviä ja hyviä arvosanoja ja pari tyydyttävää, ja yhden välttävän arvosanan tenteissä ja kirjallisissa essee- tehtävissä.
Harva kirjoittaa kolme erinomaista arvosanaa, ja paljon kiitettäviä yliopistolla kahden vuoden oppimäärän osalta. Ei tässä tämän hullumpia, eikä tämän pahemmin päästäni vialla.
Kokonainen yliopistovuosi 25 opintopistettä sujui painotetulla keskiarvolla kiitettävä (4) asteikolla 1-5. Tehkää perässä 25 opintopistettä yhden lukukauden aikana kiitettävä 4, keskiarvolla. Var god.
__ Olen neuvonut järjestö- yhdistystoiminnan asioita joiltakin osin joillekin, nähneenä ryhmien toimintojen ongelmia riittävän etäältä ja sisältäpäin.
Ei lapsukaiseni ole laitaa että yhteistyökykyiset, ja koulutetut ihmiset voisivat sopeutua 1920 luvun vertikaalisen hierarkia metodeihin_ Ei sivistyneet ihmiset tähän pysty.
Pappiskunta koulutetaan teologian aineissa, ei missään muussa, joku voi tietää ettei hevosta saa potkaista, mutta opetus on teologian aineissa ja kuudessa kielessä erilaisia valmiuksia. Näin kandidaatti, ja näin maisteri näissä aineissa syventää opintojaan. Nämä eivät muusta ymmärrä siis.
Pappiskunta onkin kätevää hengellisen tiedollisuuden asioissa.
Maallikot vilpittömässä uskossa ovat usein hyvinkin tiedollisia myös.
Eli kannattaa unohtaa tuo papin vallan himo, sellainen on korkeintaan peräsuolesta kotoisin, ihmisellä jolla on heikko itsetunto, ja yrittää sitten rajoittaa muita tuolla tavalla.
Minulla ei ole ylpeilemistä, olen vain perustietojen haltija. Yksikin 30- vuotias nuori mies on sekä insinööri ja kauppatieteiden maisteri.
Tupatohtoreitakin on. Olen hyvin tietoinen että minulla on vain perustiedollisuutta, ja teologia vain asianharrastus.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Lieneekö uskonharhainen koskaan miettinyt miksi raamattu ei ole selkeästi kirjoitettu?
Selkeästi kirjoitettu jumalan sana olisi kaikkien helposti ymmärrettävissä, eikä jarinkaan tarvitsisi sekoittaa pientä päätään koettamalla ymmärtää lammaspaimenten (ihmismiesten, joiden maailmankuva on agraarinen ja erittäin suppea) kirjoittamia tekstejä.
Jos kolmiojumalanne ei pystynyt ohjaamaan näiden lammaspaimenten kättä eikä pystynyt itse kirjoittamaan edes tahtoaan selkeästi, mihin luulette hänen pystyvän?
Kaikki, ihan kaikki, myös uskovaiset sisällään ymmärtävät, että jumala on aina epäjumala, jos se ei edes osaa tahtoaan ilmaista. Miksi te palvelette epäjumalaa tieten tahtoen?Höpönassu_
Jumaluus on ihmiselle ilmoitettu Isänä, Poikana, ja Pyhänä Henkenä.
Tämä on Raamatullinen totuus;
> 1 Moos 1:1, Joh 1:1-14, 14 luku, Kol 1:12-17, Kol 2:9, Apt 17:29, Ilm 1:7-8.
Enkelit ja Pyhä Henki on tuonut ihmiselle profetioita; 2 Piet 1:21, Hebr 1:14.
Lue joitakin ydinkohtia!
Jumala ei ole kolmeen osaan jaettu koskaan, vaan on monoteistinen yksi Jumala, ja nuo jumaluuden persoonat ovat aina kaikessa poikkeuksetta yhtä.
En minä ole järkevämpää Jumalaa koskaan tavannut lukemalla mistään.
Minulle kristinuskon vaikein kysymys oli ns. kolminaisuuden kysymys, sillä kukaan ei osannut sitä minulle opettaa, ja minun haasteenani oli pukea kolminaisuus-asian kysymys sellaiseen muotoon että se voi kajahtaa ihmisjärkeen; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaLisäys;
Emme pysty osoittamaan Raamatusta aikaa ettei kaikki jumaluuden kolme olisi olleet olemassa;
> 1 Moos 1:1-2, Kol 1:12-17, 2:9, Joh 1:1-5, Apt 17:29, Hebr 10:15-17, Apt 2, Ilm 1:7-8, 22:17,20.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijajarinhotelli kirjoitti:
Höpönassu_
Jumaluus on ihmiselle ilmoitettu Isänä, Poikana, ja Pyhänä Henkenä.
Tämä on Raamatullinen totuus;
> 1 Moos 1:1, Joh 1:1-14, 14 luku, Kol 1:12-17, Kol 2:9, Apt 17:29, Ilm 1:7-8.
Enkelit ja Pyhä Henki on tuonut ihmiselle profetioita; 2 Piet 1:21, Hebr 1:14.
Lue joitakin ydinkohtia!
Jumala ei ole kolmeen osaan jaettu koskaan, vaan on monoteistinen yksi Jumala, ja nuo jumaluuden persoonat ovat aina kaikessa poikkeuksetta yhtä.
En minä ole järkevämpää Jumalaa koskaan tavannut lukemalla mistään.
Minulle kristinuskon vaikein kysymys oli ns. kolminaisuuden kysymys, sillä kukaan ei osannut sitä minulle opettaa, ja minun haasteenani oli pukea kolminaisuus-asian kysymys sellaiseen muotoon että se voi kajahtaa ihmisjärkeen; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaKyllä kaikkivaltias jumala, jos olisi olemassa, olisi pystynyt myös tuon yhden kolmioinnin selittämään ja tarvittaessa tietysti myös neliöimään ympyrän. Mutta kun ei, jokainen kolmiouskovainen joutuu tekemään omat tulkintansa.
Johtopäätöksiä pitäisi pystyä tuosta vetämään, mutta jumalharhaisuus tietysti estää rationaalisen ajatuksen läpimenoa.Minä olen sitä mieltä että Raamattu on aika helppo ymmärtää jos alkaa lukemaan sitä Raamattuna .
Otetaan esimerkiksi nämä samaa asiaa koskevat Raamatunpaikat:
1. Moos. 2:17
Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."
1. Moos. 3:3
Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'"
Tuosta voi jokainen aika nopeasti todeta mitä Raamattu sanoo - mutta mitä tapahtuu sen jälkeen kun kirkko on "tulkinnut" yllä olevat kohdat omaan oppiinsa sopivaksi ..
Juu, ne eivät enää tarkoitakaan sitä mitä niissä tosisiassa lukee.. joten ei ihme jos Raamattua on monien mielestä vaikea tulkita - jos se mitä Raamattuun on kirjoitettu ei kelpaakaan sellaisenaan ..
alexalex.kasi kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä että Raamattu on aika helppo ymmärtää jos alkaa lukemaan sitä Raamattuna .
Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."
Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'"
Tuosta voi jokainen aika nopeasti todeta mitä Raamattu sanoo - mutta mitä tapahtuu sen jälkeen kun kirkko on "tulkinnut" yllä olevat kohdat omaan oppiinsa sopivaksi ..
Juu, ne eivät enää tarkoitakaan sitä mitä niissä tosisiassa lukee.. joten ei ihme jos Raamattua on monien mielestä vaikea tulkita - jos se mitä Raamattuun on kirjoitettu ei kelpaakaan sellaisenaan ..
alexEt näe metsää puilta.
Vaikka tuo puuvertaus tuntuu äkkiä ajatellen järkevältä, ovat ne aina uskonharhaisia ihmisiä, jotka päättävät mikä on hyvän tiedon puu ja mikä pahan.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilein_tapausalex.kasi kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä että Raamattu on aika helppo ymmärtää jos alkaa lukemaan sitä Raamattuna .
alex" SINÄ PÄIVÄNÄ, jona siitä syöt, olet KUOLEMAN OMA."
Vrt. Hebr 2:14 "Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi SEN, jolla OLI KUOLEMA VALLASSAAN, se on: PERKELEEN,
2:15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia."
Vrt Mitä on Kuolema !
http://otakoppi.webnode.fi/news/synnin-palkka-kuolema/alex.kasi kirjoitti:
alexNiinhän se on. Raamatussa ihan selvästi sanotaan, että Jumala sanoi ihmisen kuolevan varsin äkkiä, jos syö kielletyn puun hedelmää.
Lukijan hoksottimien tueksi tuo kielletty puu on nimetty hyvän ja pahantiedon puuksi. Siitä pitäisi tajuta, että Jumala vähän narrasi, koska ei halunnut ihmisen ymmärtävän hyvää ja pahaa. Se olisi nostanut ihmisen Jumalan tasolle siinä suhteessa.
Tämä tehdään selväksi 1 Moos 3 luvun lopulla:
«Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"
Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty. Hän karkotti ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit ja salamoivan, leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.»
Jahve siinä huolestuneena juttelee muiden jumalien kanssa ja ryhtyy vastatoimiin.
Mutta sitten tulevat selittäjät ja lukevat kertomuksen "hengellisin silmin", väännellen kaiken aivan päälaelleen. Kuolema tarkoittaakin jotakin ihmeellistä "hengellistä kuolemaa" tai ehkä "kuolevaisuutta". Jälkimmäinen on tosin kertomuksen valossa niin epäjohdonmukainen tulkinta, että sitä ei usein tarjota.
Selittelijät haluavat pitää kiinni siitä ennakkokäsityksestä, että Jumala on tässä ehdottoman rehellinen ja kaikkivaltias ainoa Jumala, vaikka kertomus ei tue mitään näistä ajatuksista.he-ma kirjoitti:
Et näe metsää puilta.
Vaikka tuo puuvertaus tuntuu äkkiä ajatellen järkevältä, ovat ne aina uskonharhaisia ihmisiä, jotka päättävät mikä on hyvän tiedon puu ja mikä pahan.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilein_tapausMutta jos luet Raamattua sellaisenaan .. ihan ilman selittäjiä .. kokeile anna Raamatun sanoa mitä sanoo ja ajattele vain että ok näin Raamattu sanoo.. kannattaa tietenkin miettiä mitä luettu sanoo ..
Esimerkiksi Raamattu sanoo : "Alussa Jumala loi taivaan ja maan" ..
Siis mitä Raamattu sanoo tuossa ? Juu, että
Raamattu jatkaa:
Maa ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
Ja mitä Raamattu tässä sanoo?
Juu, että
Siis vain näistä kahdesta lyhyestä Raamatun lauseesta saa selville että on olemassa Jumala joka loi taivaan ja maan - siis Jumala On Luoja .. ja tämä luominen tapahtui "alussa" ja maa jonka Jumala Luoja oli luonut oli autio ja tyhjä, pimeys peitti sen syvyydet, ja että Jumalan henki (siis Jumalassa on henki) liikkui vetten yli (siis maan päällä oli vettä).
Ei sitä tarvitse edes uskoa jos ei usko - mutta kyllä tämän nyt luulisi jokaisen normaalin ihmisen ymmärtävän ihan ilman ristiriitoja. Mutta usko tai älä jo tästäkin ollaan eri mieltä .. että mitähän tuokin nyt OIKEASTAAN tarkoittaa ..
Yleensä on Raamatun lukijoilla sekin virhe, että koska Raamattu sanotaan olevan Jumalan sanaa - niin ajatellaan että sittenhän kaikki mitä esimerkiksi Jumalan valittu kansa tekee - on ikäänkuin oikein ja profeetallista. Ja se onkin ehkä profeetallista siinä mielessä että se osoittaa minkälaisia me ihmiset olemme. Kertoo sen karun totuuden meistä.
alex
- Risti-riita
Tässäkin Raamatun armo hukassa. Ilm.20:13. Biblia. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka hänessä olivat, ja kuolema ja helvetti antoin ne kuolleet, jotka heissä olivat, ja ne tuommittiin jokainen töittensä jälkeen.
Hei!
Tuomioprosessissa syntyy joko myönteinen tai kielteinen tuomio ikuisuutta ajatellen.
En tiedä mitä kritisoit, mutta minä en voi kirjoituksissani aina sisällyttää kaikkea- vaan kirjoitan otsinkon näkökulmasta, ja toisaalla samasta aiheesta lisää eri näkökulmasta.
Siunausta
Jari Laurila
keskustelijaJuu, tuossa siteerasit 1776 vuoden käännöstä - siinä Vt:n helvetti on sama kuin myöhempien käännösten Tuonela - siis paikka tai oikeastaan kuolleiden tila - josta Raamattu lupaa kuolleiden herätyksen .. Kuolleet ovat Jumalan muistissa ja saavat Raamatun lupauksen mukaan kuolleista herätyksen . Kun helvetti (siis sama kuin myöhempien käännösten Tuonela) heitettiin tuleen se tarkoittaa vain että sen jälkeen sitä kulleiden tilaa josta on luvassa herätys takaisin elämään ei enää ole..
1776 käännös:
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka hänessä olivat, ja kuolema ja HELVETTI antoi ne kuolleet, jotka heissä olivat: ja ne tuomittiin jokainen töittensä jälkeen. Ja kuolema ja HELVETTI heitettiin tuliseen järveen. Tämä on TOINEN kuolema.
Myöhemmät käännökset kirjoittavat saman Raamatun paikan siten että Tuonela ja Kuolema heitettiin sinne tuleen ..
19333/38 käännös :
Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja TUONELA antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan. 14 Kuolema ja TUONELA heitettiin tuliseen järveen. Tämä on TOINEN kuolema: tulinen järvi.
Tämäkin sekoilu johtuu täysin siitä että kirkon käännös ei aina seuraa Raamatun oppeja vaan kirkon. Jos uskottaisi jo alkujaan että ihminen erossa Jumalasta (se on oikeudenmukaisuudesta josta rakkaus on ikäänkuin osa) on kuoleman oma - olisi paljon helpompi ymmärtää tämäkin asia.
alex
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1383329Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2732869Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2251818Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641758- 631729
- 581445
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831289Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781252Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3261163Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391062