Ajoradan ylittäminen jos ei ole suojatietä

Jalankulkijatahtooyli

Pykälä on siis tämä.

"44 §
Ajoradan ylittäminen

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.

Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Ajorataan rinnastetaan tässä pykälässä pyörätie ja raitiotie."

Mikä tuo risteyksen vierestä mahtaa oikein tarkoittaa? Eikö siis saa ylittää risteyksen kohdalla vaan pitää mennä reippaasti sivulle jos ei ole suojatietä? Mihin se risteys sitten loppuu? Pitääkö esim. kävellä 20 m risteyksestä sivulle ja ylittää ajorata sieltä?

68

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun_risteykseni

      Ennen vanhaan autokoulussa opetettiin, että risteysaluetta rajoittavat risteävien teiden ajoratojen reunojen jatkeet. En tiedä, perustuuko tämä suoraan lakiin vai vakiintuneeseen tulkintaan.

      Mainitsemasi säännön tarkoituksena lienee ohjata jalankulkijaa niin, ettei tämä tekisi ylitystään kohdalla, jossa autoja voi tulla päälle tavallista useammalta suunnalta. Ja onhan siitä keskellä risteystä kävelemisestä muille haittaakin.

      • Monen.monta.metriä

        Ei taida ihan pitää paikkansa moinen määritelmä. Katso tuo kuva ja lue sitten tarina.

        Tässä kuva: https://liikenteessa.files.wordpress.com/2012/06/img_7029.jpg

        Tässä tarina: https://liikenteessa.wordpress.com/2012/06/

        Tuossa tapauksessa pyörätien jatke kuuluu vielä risteykseen vaikka välimatka näyttäisi olevan melkoinen. Pyörätie on tuossa osa "risteysaluetta" ja risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.


      • Res.kulj.au

        Kyllä ennen (ainakin 80-luvun alussa) risteysalueeseen kuului risteyksessä olevat suojatietkin.
        Ryhmitysaluekin päättyy vasta risteysalueen viimeisen suojatien jälkeen


      • nimittäin.jos.pääset
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Kyllä ennen (ainakin 80-luvun alussa) risteysalueeseen kuului risteyksessä olevat suojatietkin.
        Ryhmitysaluekin päättyy vasta risteysalueen viimeisen suojatien jälkeen

        Mitä vittua sekoilet, ryhmitysalue ei kuulu risteysalueeseen, risteysalueella ei vaihdeta kaistaa.
        No varmaan aikanaan se sinulle selviää autokoulussa jos sinne pääset.


      • nimittäin.jos.pääset kirjoitti:

        Mitä vittua sekoilet, ryhmitysalue ei kuulu risteysalueeseen, risteysalueella ei vaihdeta kaistaa.
        No varmaan aikanaan se sinulle selviää autokoulussa jos sinne pääset.

        > risteysalueella ei vaihdeta kaistaa.

        Mihinköhän tällainen näkemys perustuu? Kyllä risteysalueella kaistaa saa vaihtaa, ellei sitä erikseen ole kielletty.


      • ei.rotan.sukua
        TheRat kirjoitti:

        > risteysalueella ei vaihdeta kaistaa.

        Mihinköhän tällainen näkemys perustuu? Kyllä risteysalueella kaistaa saa vaihtaa, ellei sitä erikseen ole kielletty.

        Pysyhän sinä nyt erossa näistä liikenneasioista, varsinkaan kun sinulta ei ole kysytty mitään. Älä tuo vääriä oppejasi näille palstoille.


      • nimittäin.jos.pääset
        TheRat kirjoitti:

        > risteysalueella ei vaihdeta kaistaa.

        Mihinköhän tällainen näkemys perustuu? Kyllä risteysalueella kaistaa saa vaihtaa, ellei sitä erikseen ole kielletty.

        Etkö osaa lukea, ei siinä lukenut ettei saa vaihtaa, vai etkö ymmärrä lukemaasi. Ja sehän ei ollut oleellinen asia tuossa risteysalueessa.
        Joten voitko olla kommentoimatta kuten sinulle jo tuosta mainittiinkin.


      • nimittäin.jos.pääset kirjoitti:

        Etkö osaa lukea, ei siinä lukenut ettei saa vaihtaa, vai etkö ymmärrä lukemaasi. Ja sehän ei ollut oleellinen asia tuossa risteysalueessa.
        Joten voitko olla kommentoimatta kuten sinulle jo tuosta mainittiinkin.

        No miksi siellä sitten ei *vaihdeta* kaistaa? Minä pyrin itse välttämään, mutta tiedän parikin paikkaa, joissa tuo on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Esimerkiksi tässä aika moni vaihtaa kaistaa yhden (tai jopa kaksi) vasemmalle, yleensä jopa ilman vilkkua: https://goo.gl/maps/373fpA5jqRw

        Ja tuo vaihto tapahtuu sekä vasemmanpuoleiselta, että oikenapuoleiselta kaistalta...

        En näemmä voi olla kommentoimatta. Pyrin aina ymmärtämään, kun näen oudolta näyttäviä väitteitä täällä. Useimmiten johtuvat siitä, ettei väittäjä joko tiedä mistä puhuu, tai sitten on vain hieman epäselvää tuo ulosanti... Ei kannata puuttua siihen.


      • Emerituslakimies
        Monen.monta.metriä kirjoitti:

        Ei taida ihan pitää paikkansa moinen määritelmä. Katso tuo kuva ja lue sitten tarina.

        Tässä kuva: https://liikenteessa.files.wordpress.com/2012/06/img_7029.jpg

        Tässä tarina: https://liikenteessa.wordpress.com/2012/06/

        Tuossa tapauksessa pyörätien jatke kuuluu vielä risteykseen vaikka välimatka näyttäisi olevan melkoinen. Pyörätie on tuossa osa "risteysaluetta" ja risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

        1) Missä siellä sanotaan, että pyörätien jatke kuuluu risteykseen? 2) Kuka tahansa saa sanoa omassa blogissaan ihan mitä lystää. Usein totuus löytyy muualta.


      • Res.kulj.au
        nimittäin.jos.pääset kirjoitti:

        Mitä vittua sekoilet, ryhmitysalue ei kuulu risteysalueeseen, risteysalueella ei vaihdeta kaistaa.
        No varmaan aikanaan se sinulle selviää autokoulussa jos sinne pääset.

        Opettelepas lukemaan! Kirjoitin että ryhmitysalue PÄÄTTYY vasta sen suojatien jälkeen.

        Autokoulun olen käynyt vuonna 1983, jolloin ajoin ABC kortin, jonka korotin ABCE kortiksi 1986.
        Kuinkas itselläsi?


      • TheRat kirjoitti:

        > risteysalueella ei vaihdeta kaistaa.

        Mihinköhän tällainen näkemys perustuu? Kyllä risteysalueella kaistaa saa vaihtaa, ellei sitä erikseen ole kielletty.

        Olisikohan niin, että vanhassa, muistaakseni vuonna 1982 uudistetussa Tieliikennelaissa olisi ollut tuo kaistanvaihtokielto? Minäkin nimittäin olen ollut siinä käsityksessä, että kaistanvaihto risteyksen "päällä" on kiellettyä, mutta TLL tai TLA eivät tätä käsitystä tue. Olen ajanut korttini sen vanhan lain aikana, joten kyse lienee vanhentuneesta tiedosta.

        Tosin tässä on tulkintaongelma. Ryhmitysmerkkien alueella ei saa vaihtaa kaistaa, mutta minä en ainakaan löydä mistään määritelmää, loppuuko se ennen risteystä vai sen jälkeen.


      • nimittäin.jos.pääset
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Opettelepas lukemaan! Kirjoitin että ryhmitysalue PÄÄTTYY vasta sen suojatien jälkeen.

        Autokoulun olen käynyt vuonna 1983, jolloin ajoin ABC kortin, jonka korotin ABCE kortiksi 1986.
        Kuinkas itselläsi?

        "Ryhmitysaluekin päättyy vasta risteysalueen viimeisen suojatien jälkeen"

        Siis edelleen mitä sönkötät, suojatiet eivät kuulu risteysalueeseen, risteys ei ole ryhmitysaluetta, eli kyllä kannattaa tutkiskella asiota ennenkuin tänne tulee itseään nolaamaan.

        Kun kerran kysyit niin ajokortti vuodesta 1969, tyyppiä ABE, en tarvitse muuta.


      • 10-14 kirjoitti:

        Olisikohan niin, että vanhassa, muistaakseni vuonna 1982 uudistetussa Tieliikennelaissa olisi ollut tuo kaistanvaihtokielto? Minäkin nimittäin olen ollut siinä käsityksessä, että kaistanvaihto risteyksen "päällä" on kiellettyä, mutta TLL tai TLA eivät tätä käsitystä tue. Olen ajanut korttini sen vanhan lain aikana, joten kyse lienee vanhentuneesta tiedosta.

        Tosin tässä on tulkintaongelma. Ryhmitysmerkkien alueella ei saa vaihtaa kaistaa, mutta minä en ainakaan löydä mistään määritelmää, loppuuko se ennen risteystä vai sen jälkeen.

        Jos ryhmitysmerkeillä tarkoitat "nuolimerkkejä", eli pakollisen ajosuunnan merkkejä 412 - 415 (sijoitettuina kaistan päälle), niin ne ovat voimassa risteyksen ajan. Perustuu tähän kohtaan laista:
        > Merkeillä osoitetaan kaikki ajoneuvolle sallitut kulkusuunnat risteyksessä.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18

        Kyseenalaisempaa on sitten sulkuviivat ennen risteystä. Olen kuullut väitteen, että ne tulkittaisiin jatkumaan risteyksen yli suoraan ajavien osalta, eli kaistanvaihto olisi tällöin kiellettyä. Vähän hataralta tuo tulkinta kylläkin kuulostaa, enkä ole laista sille tukea löytänyt tähän mennessä.


      • ei.rotan.sukua
        TheRat kirjoitti:

        Jos ryhmitysmerkeillä tarkoitat "nuolimerkkejä", eli pakollisen ajosuunnan merkkejä 412 - 415 (sijoitettuina kaistan päälle), niin ne ovat voimassa risteyksen ajan. Perustuu tähän kohtaan laista:
        > Merkeillä osoitetaan kaikki ajoneuvolle sallitut kulkusuunnat risteyksessä.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18

        Kyseenalaisempaa on sitten sulkuviivat ennen risteystä. Olen kuullut väitteen, että ne tulkittaisiin jatkumaan risteyksen yli suoraan ajavien osalta, eli kaistanvaihto olisi tällöin kiellettyä. Vähän hataralta tuo tulkinta kylläkin kuulostaa, enkä ole laista sille tukea löytänyt tähän mennessä.

        Ja mitenkäs tuo liittyy aloitukseen, ei mitenkään. Kun ei taas varsinaiseen aiheeseen osannut mitään sanoa niin piti siirtyä sivuraiteille, tyypillistä rottaa.


      • Res.kulj.au
        nimittäin.jos.pääset kirjoitti:

        "Ryhmitysaluekin päättyy vasta risteysalueen viimeisen suojatien jälkeen"

        Siis edelleen mitä sönkötät, suojatiet eivät kuulu risteysalueeseen, risteys ei ole ryhmitysaluetta, eli kyllä kannattaa tutkiskella asiota ennenkuin tänne tulee itseään nolaamaan.

        Kun kerran kysyit niin ajokortti vuodesta 1969, tyyppiä ABE, en tarvitse muuta.

        Edelleen suojatiet kuuluvat risteysalueeseen.
        Ryhmitysmerkin vaikutus jatkuu koko risteyksen yli.

        Suomessa ei ole koskaan ollut ABE ajokorttia.

        Ehkä sinun pitäisi palauttaa ajokorttisi, jota ei ole olemassakaan.


      • TheSquirrel
        10-14 kirjoitti:

        Olisikohan niin, että vanhassa, muistaakseni vuonna 1982 uudistetussa Tieliikennelaissa olisi ollut tuo kaistanvaihtokielto? Minäkin nimittäin olen ollut siinä käsityksessä, että kaistanvaihto risteyksen "päällä" on kiellettyä, mutta TLL tai TLA eivät tätä käsitystä tue. Olen ajanut korttini sen vanhan lain aikana, joten kyse lienee vanhentuneesta tiedosta.

        Tosin tässä on tulkintaongelma. Ryhmitysmerkkien alueella ei saa vaihtaa kaistaa, mutta minä en ainakaan löydä mistään määritelmää, loppuuko se ennen risteystä vai sen jälkeen.

        Liikennemerkin vaikutus kestää risteyksen yli. Uusi vaikutusalue alkaa risteyksen jälkeen. Muuten ei risteyksessä kääntyjä voi tietää mitä sääntöä kääntymisen jälkeen noudatetaan. Kun vaikutusalue alkaa risteyksen jälkeen, kääntyjä voi havaita liikennemerkin.
        Näinollen ryhmitysmerkitkin ovat voimassa risteyksen ylityksen ajan.
        Sulkuviivaa ei risteykseen voi maalata. Se estäisi liikenteen risteävältä tieltä. Sulkuviivaa ei saa ylittää.
        Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Liikennemerkin vaikutus kestää risteyksen yli. Uusi vaikutusalue alkaa risteyksen jälkeen. Muuten ei risteyksessä kääntyjä voi tietää mitä sääntöä kääntymisen jälkeen noudatetaan. Kun vaikutusalue alkaa risteyksen jälkeen, kääntyjä voi havaita liikennemerkin.
        Näinollen ryhmitysmerkitkin ovat voimassa risteyksen ylityksen ajan.
        Sulkuviivaa ei risteykseen voi maalata. Se estäisi liikenteen risteävältä tieltä. Sulkuviivaa ei saa ylittää.
        Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?

        > Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?

        Vaikkapa tuossa: https://goo.gl/maps/UdszEvJviPm


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        > Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?

        Vaikkapa tuossa: https://goo.gl/maps/UdszEvJviPm

        Tuossa ei ole pakollista ajosuuntaa osoittavia merkkejä. Opasteet ryhmittymiseen on. Merkillä kerrotaan mihin miltäkin kaistalta pääsee.
        Väärä esimerkki.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Tuossa ei ole pakollista ajosuuntaa osoittavia merkkejä. Opasteet ryhmittymiseen on. Merkillä kerrotaan mihin miltäkin kaistalta pääsee.
        Väärä esimerkki.

        Yritetään nyt vielä kerran, vaikka sinulla vähän noita vaikeuksia onkin:
        1. Onko siinä ryhmitysalue? On.
        2. Onko siinä sulkuviivat? On.
        3. Onko siinä ryhmitysmerkkejä (pakollista ajosuntaa osoittavia merkkejä)? Ei.
        = Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä? On. Tuo on esimerkki sellaisesta.


      • res.kulj.au
        TheRat kirjoitti:

        Yritetään nyt vielä kerran, vaikka sinulla vähän noita vaikeuksia onkin:
        1. Onko siinä ryhmitysalue? On.
        2. Onko siinä sulkuviivat? On.
        3. Onko siinä ryhmitysmerkkejä (pakollista ajosuntaa osoittavia merkkejä)? Ei.
        = Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä? On. Tuo on esimerkki sellaisesta.

        Kyllä kuvassa on PAKOLLISTA ajosuuntaa osoittavat merkit maalattuna katuun.
        Tieliikenneasetus 40§.


      • res.kulj.au kirjoitti:

        Kyllä kuvassa on PAKOLLISTA ajosuuntaa osoittavat merkit maalattuna katuun.
        Tieliikenneasetus 40§.

        On toki, mutta kun ne eivät ole merkkejä 412-415 ja vieläpä ajokaistan päällä, eivät ne estä kaistan vaihtamista risteysalueella. Tuolta aiemmasta viestistä olevan linkin takaa kun löytyy tämäkin kohta, jota vastaavaa taas pykälästä 40 ei löydy:

        > Ajokaistan vaihtaminen on kielletty alueella, jossa merkkejä 412–415 käytetään ajokaistakohtaisina.


      • nimittäin.jos.pääset
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Edelleen suojatiet kuuluvat risteysalueeseen.
        Ryhmitysmerkin vaikutus jatkuu koko risteyksen yli.

        Suomessa ei ole koskaan ollut ABE ajokorttia.

        Ehkä sinun pitäisi palauttaa ajokorttisi, jota ei ole olemassakaan.

        Edelleenkään suojatiet ei kuulu risteysalueeseen.

        Miksi palauttaisin ABE-kortin, kuinkas sitten ajelisin luvallisesti.


      • res.kulj.au
        TheRat kirjoitti:

        On toki, mutta kun ne eivät ole merkkejä 412-415 ja vieläpä ajokaistan päällä, eivät ne estä kaistan vaihtamista risteysalueella. Tuolta aiemmasta viestistä olevan linkin takaa kun löytyy tämäkin kohta, jota vastaavaa taas pykälästä 40 ei löydy:

        > Ajokaistan vaihtaminen on kielletty alueella, jossa merkkejä 412–415 käytetään ajokaistakohtaisina.

        40 § (21.2.1992/163)

        Valkoisella ajokaistanuolella voidaan ryhmittymistä varten osoittaa, mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä saa risteyksestä poistua.


      • S.iivAri
        TheRat kirjoitti:

        On toki, mutta kun ne eivät ole merkkejä 412-415 ja vieläpä ajokaistan päällä, eivät ne estä kaistan vaihtamista risteysalueella. Tuolta aiemmasta viestistä olevan linkin takaa kun löytyy tämäkin kohta, jota vastaavaa taas pykälästä 40 ei löydy:

        > Ajokaistan vaihtaminen on kielletty alueella, jossa merkkejä 412–415 käytetään ajokaistakohtaisina.

        Penis.


      • res.kulj.au kirjoitti:

        40 § (21.2.1992/163)

        Valkoisella ajokaistanuolella voidaan ryhmittymistä varten osoittaa, mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä saa risteyksestä poistua.

        Jeps. Poistumissuunta on osoitettu, kaistan vaihtoa ei ole kielletty.


      • ittrokEBA
        nimittäin.jos.pääset kirjoitti:

        Edelleenkään suojatiet ei kuulu risteysalueeseen.

        Miksi palauttaisin ABE-kortin, kuinkas sitten ajelisin luvallisesti.

        Missä maassa olet suorittanut ABE-luokan ajokortin? Millaisia ajoneuvoja sillä saa kuljettaa? Kiinnostaisi tietää koska Suomessa ei sellaista ajokorttia ole olemassa.


      • res.kulj.au
        TheRat kirjoitti:

        Jeps. Poistumissuunta on osoitettu, kaistan vaihtoa ei ole kielletty.

        "...mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä..."

        Kyllä itse ainakin tulkitsen tuon siten, että pakollista ajosuuntaa osoittava nuoli määrää myös kaistanvaihtokiellon, koska se osoittaa kyseisen kaistan pakollisen ajosuunnan.
        Silloin kun tulet merkin vaikutusalueelle, on suuntasi määrätty.


      • nimittäin.jos.pääset
        ittrokEBA kirjoitti:

        Missä maassa olet suorittanut ABE-luokan ajokortin? Millaisia ajoneuvoja sillä saa kuljettaa? Kiinnostaisi tietää koska Suomessa ei sellaista ajokorttia ole olemassa.

        Kyllä Suomessa on käytössä ABE-kortti, vuonna 1969 suoritin AB-kortin, vuonna 1990-luvun alkupuolella siiihen sai lisäksi niinsanotun pikku E:n, joten silloinhan se on ABE.
        Sillä saa ajaa esim sellaista matkailuvaunuyhdistelmää mikä painaa yli 3500kg, mutta kokonaispainoltaan yli 3500 kilon autoa ei saa ajaa.

        Selkenikö?


      • Osaatko_lukea
        Emerituslakimies kirjoitti:

        1) Missä siellä sanotaan, että pyörätien jatke kuuluu risteykseen? 2) Kuka tahansa saa sanoa omassa blogissaan ihan mitä lystää. Usein totuus löytyy muualta.

        "Myöhemmin liikkuva poliisi varmisti, että kääntyvä autoilija on tässäkin tapauksessa väistämisvelvollinen." Pyörätien jatke on siis osa risteystä tuossa tapauksessa.


      • Emerituslakimies
        Osaatko_lukea kirjoitti:

        "Myöhemmin liikkuva poliisi varmisti, että kääntyvä autoilija on tässäkin tapauksessa väistämisvelvollinen." Pyörätien jatke on siis osa risteystä tuossa tapauksessa.

        Väistämisvelvollisuuksia on muulllakin kuin risteyksissä, esim. pihasta tullessa. Eikä taatusti ole risteys.


      • Emerituslakimies
        res.kulj.au kirjoitti:

        "...mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä..."

        Kyllä itse ainakin tulkitsen tuon siten, että pakollista ajosuuntaa osoittava nuoli määrää myös kaistanvaihtokiellon, koska se osoittaa kyseisen kaistan pakollisen ajosuunnan.
        Silloin kun tulet merkin vaikutusalueelle, on suuntasi määrätty.

        Ajoradan ajosuuntanuoli ei määrää mitään kaistanvaihdosta. Vain ryhmitysmerkit ja sulkuviiva.
        Ja sulkuviivakin vain sen matkaa kuin se on piirretty, ei enää risteyksessä ellei sitä ole jatkettu. Tuossa voisi risteävällä kadulla olla kaistojen välissä sulkuviiva muistuttamassa ettei suoraan ajeta täältä https://goo.gl/maps/Y5LhutfZ4Ym


      • oletpas.pölkkypää
        Emerituslakimies kirjoitti:

        Ajoradan ajosuuntanuoli ei määrää mitään kaistanvaihdosta. Vain ryhmitysmerkit ja sulkuviiva.
        Ja sulkuviivakin vain sen matkaa kuin se on piirretty, ei enää risteyksessä ellei sitä ole jatkettu. Tuossa voisi risteävällä kadulla olla kaistojen välissä sulkuviiva muistuttamassa ettei suoraan ajeta täältä https://goo.gl/maps/Y5LhutfZ4Ym

        Mitä vittua jupiset, pölkkypää.


      • siis.miten.liittyy
        Emerituslakimies kirjoitti:

        Ajoradan ajosuuntanuoli ei määrää mitään kaistanvaihdosta. Vain ryhmitysmerkit ja sulkuviiva.
        Ja sulkuviivakin vain sen matkaa kuin se on piirretty, ei enää risteyksessä ellei sitä ole jatkettu. Tuossa voisi risteävällä kadulla olla kaistojen välissä sulkuviiva muistuttamassa ettei suoraan ajeta täältä https://goo.gl/maps/Y5LhutfZ4Ym

        Miten tuo liittyy aloitukseen.

        "Ajoradan ylittäminen jos ei ole suojatietä"


      • Emerituslakimies
        siis.miten.liittyy kirjoitti:

        Miten tuo liittyy aloitukseen.

        "Ajoradan ylittäminen jos ei ole suojatietä"

        En vastannut aloittajalle, joten mahdollisesti vastaukseni ei liity "Ajoradan ylittäminen jos ei ole suojatietä". Pahoittelen, että elämäsi joutui vastauksestani noin pahaan kriisitilaan.


      • siis.miten.liittyy
        Emerituslakimies kirjoitti:

        En vastannut aloittajalle, joten mahdollisesti vastaukseni ei liity "Ajoradan ylittäminen jos ei ole suojatietä". Pahoittelen, että elämäsi joutui vastauksestani noin pahaan kriisitilaan.

        Luuletko idiootti olevasi vitsikäs, ja pah.


      • Emerituslakimies
        siis.miten.liittyy kirjoitti:

        Luuletko idiootti olevasi vitsikäs, ja pah.

        En luule...


      • siis.miten.liittyy
        Emerituslakimies kirjoitti:

        En luule...

        No sitten olet idiootti.


      • res.kulj.au kirjoitti:

        "...mihin suuntaan tai suuntiin asianomaista ajokaistaa käyttävä..."

        Kyllä itse ainakin tulkitsen tuon siten, että pakollista ajosuuntaa osoittava nuoli määrää myös kaistanvaihtokiellon, koska se osoittaa kyseisen kaistan pakollisen ajosuunnan.
        Silloin kun tulet merkin vaikutusalueelle, on suuntasi määrätty.

        Sen kun vaan, mutta kun se ei määrittele pakollista ajosuuntaa, vaan pakollisen poistumissuunnan risteyksestä. Jos kahta kaistaa pitkin pääsee samaan suuntaan, on kaistanvaihto risteysalueella ainakin sallittu, tässä tapauksessa.

        Menisin kyllä niin pitkälle, että voit vielä risteysalueella vaihtaa kaistaa sellaiseksi, jolta pääset haluamaasi suuntaan. Itse asiassa tämä on jopa välttämätöntä, sillä monessa liikenneympyrässä alkaa kaistoja, joille pitäisi pystyä vaihtamaan — siinä risteysalueella — jos haluaa ympyrästä johonkin tiettyyn suuntaan poistua.


      • Emerituslakimies
        TheRat kirjoitti:

        Sen kun vaan, mutta kun se ei määrittele pakollista ajosuuntaa, vaan pakollisen poistumissuunnan risteyksestä. Jos kahta kaistaa pitkin pääsee samaan suuntaan, on kaistanvaihto risteysalueella ainakin sallittu, tässä tapauksessa.

        Menisin kyllä niin pitkälle, että voit vielä risteysalueella vaihtaa kaistaa sellaiseksi, jolta pääset haluamaasi suuntaan. Itse asiassa tämä on jopa välttämätöntä, sillä monessa liikenneympyrässä alkaa kaistoja, joille pitäisi pystyä vaihtamaan — siinä risteysalueella — jos haluaa ympyrästä johonkin tiettyyn suuntaan poistua.

        Ja kahden lähekkäisen risteyksen kääntymissäännöstä poikkeaminen edellyttää usein kaistanvaihtoa jo risteysalueella.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Yritetään nyt vielä kerran, vaikka sinulla vähän noita vaikeuksia onkin:
        1. Onko siinä ryhmitysalue? On.
        2. Onko siinä sulkuviivat? On.
        3. Onko siinä ryhmitysmerkkejä (pakollista ajosuntaa osoittavia merkkejä)? Ei.
        = Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä? On. Tuo on esimerkki sellaisesta.

        Taas rotta takertuu yhteen väitteeseen, minkä on oikeaksi ja ainoaksi ratkaisuksi todennut.
        Mitä kysyinkään: "Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?"
        Rotta jää jankuttamaan merkeistä joilla osoitetaan pakollinen ajosuunta. Ryhmitysmerkki on myös merkki 632, ajokaistan yläpuolinen viitta. Sehän opastaa mihin pääsee miltäkin kaistalta. RYHMITTYMÄÄN oikealle kaistalle. Siis ryhmitysmerkki.
        Ryhmitysmerkkiä ei liikennemerkeissä ole. Siispä ajatteluun kykenevä ihminen käsittää nimen yleisnimeksi merkeille jotka velvoittavat/opastavat RYHMITTYMISEEN.
        Elämä on helpompaa kun näkee asiat laajemmin kun joko/tai. Eikä ainakaan takerru niihin.


      • Honest_ABE
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Edelleen suojatiet kuuluvat risteysalueeseen.
        Ryhmitysmerkin vaikutus jatkuu koko risteyksen yli.

        Suomessa ei ole koskaan ollut ABE ajokorttia.

        Ehkä sinun pitäisi palauttaa ajokorttisi, jota ei ole olemassakaan.

        Omassa ajokortissani on kirjaimet A BE ja pitkä rivi tähtiä. Niillä saa ajaa moottoripyörää, alle 3500 kilon autoa, muita A- ja B-luokan sallimia ajoneuvoja ja tuo E-kirjain sallii vielä tavallista raskaamman perävaunun auton mukaan.

        Kortti on alkuaan vuodelta 1979 ja E-kirjain siihen piti käydä hakemassa poliisilta joskus muinoin, ettei olisi menettänyt oikeuksia.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Taas rotta takertuu yhteen väitteeseen, minkä on oikeaksi ja ainoaksi ratkaisuksi todennut.
        Mitä kysyinkään: "Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?"
        Rotta jää jankuttamaan merkeistä joilla osoitetaan pakollinen ajosuunta. Ryhmitysmerkki on myös merkki 632, ajokaistan yläpuolinen viitta. Sehän opastaa mihin pääsee miltäkin kaistalta. RYHMITTYMÄÄN oikealle kaistalle. Siis ryhmitysmerkki.
        Ryhmitysmerkkiä ei liikennemerkeissä ole. Siispä ajatteluun kykenevä ihminen käsittää nimen yleisnimeksi merkeille jotka velvoittavat/opastavat RYHMITTYMISEEN.
        Elämä on helpompaa kun näkee asiat laajemmin kun joko/tai. Eikä ainakaan takerru niihin.

        Sinä vastasit henkilölle, jonka mukaan ryhmitysmerkkien vaikutusalueella ei saa vaihtaa kaistaa. Täten on selvää, että hän tarkoitti nimen omaan pakollisen ajosuunan merkkejä, eikä mitään muita sinun kuvittelemiasi ryhmitysmerkkejä.

        Yrittäisit nyt kerrankin pysyä asiassa.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Sinä vastasit henkilölle, jonka mukaan ryhmitysmerkkien vaikutusalueella ei saa vaihtaa kaistaa. Täten on selvää, että hän tarkoitti nimen omaan pakollisen ajosuunan merkkejä, eikä mitään muita sinun kuvittelemiasi ryhmitysmerkkejä.

        Yrittäisit nyt kerrankin pysyä asiassa.

        Ihan rotalle vastasin. Yritä kerrankin lukea lainaukset.

        Onko nyt taas keskusteltu väärin, vastattu väärin, vai ihan kokonaan juttu menee väärästä aiheesta? Ehkäpä katsot parhaaksi taas vaieta tästä ja mustavalkoinen nillitys alkaa kokonaan toisesta aiheesta.
        Kunnes huomaat siinäkin tehneesi itsesi naurettavaksi. Sitten alkaa taas uusi...


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Ihan rotalle vastasin. Yritä kerrankin lukea lainaukset.

        Onko nyt taas keskusteltu väärin, vastattu väärin, vai ihan kokonaan juttu menee väärästä aiheesta? Ehkäpä katsot parhaaksi taas vaieta tästä ja mustavalkoinen nillitys alkaa kokonaan toisesta aiheesta.
        Kunnes huomaat siinäkin tehneesi itsesi naurettavaksi. Sitten alkaa taas uusi...

        Minä luin. Sinä ilmeisesti et.

        Sinä vastasit nimimerkille "10-14". Et minulle. Valitan. :)


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Minä luin. Sinä ilmeisesti et.

        Sinä vastasit nimimerkille "10-14". Et minulle. Valitan. :)

        Vaikeuksia lukemisen ymmärtämisessä? Se selittää monta asiaa. Eikä ajattelukaan vaikuta olevan parhaita puoliasi. Asioista jankuttaminen ilman todellisuuspohjaa näyttää olevan sinulle luontainen piirre. Tässä kopio viestistä missä "en" vastannut rotalle:
        ***********************************************************************
        TheSquirrel

        29.2.2016 14:00

        TheRat kirjoitti:

        Yritetään nyt vielä kerran, vaikka sinulla vähän noita vaikeuksia onkin:

        1. Onko siinä ryhmitysalue? On.

        2. Onko siinä sulkuviivat? On.

        3. Onko siinä ryhmitysmerkkejä (pakollista ajosuntaa osoittavia merkkejä)? Ei.

        = Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä? On. Tuo on esimerkki sellaisesta.

        Taas rotta takertuu yhteen väitteeseen, minkä on oikeaksi ja ainoaksi ratkaisuksi todennut.

        Mitä kysyinkään: "Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?"

        Rotta jää jankuttamaan merkeistä joilla osoitetaan pakollinen ajosuunta. Ryhmitysmerkki on myös merkki 632, ajokaistan yläpuolinen viitta. Sehän opastaa mihin pääsee miltäkin kaistalta. RYHMITTYMÄÄN oikealle kaistalle. Siis ryhmitysmerkki.

        Ryhmitysmerkkiä ei liikennemerkeissä ole. Siispä ajatteluun kykenevä ihminen käsittää nimen yleisnimeksi merkeille jotka velvoittavat/opastavat RYHMITTYMISEEN.

        Elämä on helpompaa kun näkee asiat laajemmin kun joko/tai. Eikä ainakaan takerru niihin.

        *************************************************************************
        Kenen kirjoittama ylläolevassa viestissä lainattu teksti on? Tässä vastasin rotan 26.2.2016 18:17 kirjoittamaan tekstiin.

        Onhan tässä luettu että väärin keskusteltu. Tai väärästä aiheesta, väärällä tavalla. Nyt tuli ensimmäinen väite että väärälle vastattu. Vai haluatko jo määrätä senkin, kenelle kirjoittaja on vastauksensa kirjoittanut.
        Ylitit rotta itsesi jälleen.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Vaikeuksia lukemisen ymmärtämisessä? Se selittää monta asiaa. Eikä ajattelukaan vaikuta olevan parhaita puoliasi. Asioista jankuttaminen ilman todellisuuspohjaa näyttää olevan sinulle luontainen piirre. Tässä kopio viestistä missä "en" vastannut rotalle:
        ***********************************************************************
        TheSquirrel

        29.2.2016 14:00

        TheRat kirjoitti:

        Yritetään nyt vielä kerran, vaikka sinulla vähän noita vaikeuksia onkin:

        1. Onko siinä ryhmitysalue? On.

        2. Onko siinä sulkuviivat? On.

        3. Onko siinä ryhmitysmerkkejä (pakollista ajosuntaa osoittavia merkkejä)? Ei.

        = Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä? On. Tuo on esimerkki sellaisesta.

        Taas rotta takertuu yhteen väitteeseen, minkä on oikeaksi ja ainoaksi ratkaisuksi todennut.

        Mitä kysyinkään: "Onko ryhmitysaluetta sulkuviivoilla ilman ryhmitysmerkkejä?"

        Rotta jää jankuttamaan merkeistä joilla osoitetaan pakollinen ajosuunta. Ryhmitysmerkki on myös merkki 632, ajokaistan yläpuolinen viitta. Sehän opastaa mihin pääsee miltäkin kaistalta. RYHMITTYMÄÄN oikealle kaistalle. Siis ryhmitysmerkki.

        Ryhmitysmerkkiä ei liikennemerkeissä ole. Siispä ajatteluun kykenevä ihminen käsittää nimen yleisnimeksi merkeille jotka velvoittavat/opastavat RYHMITTYMISEEN.

        Elämä on helpompaa kun näkee asiat laajemmin kun joko/tai. Eikä ainakaan takerru niihin.

        *************************************************************************
        Kenen kirjoittama ylläolevassa viestissä lainattu teksti on? Tässä vastasin rotan 26.2.2016 18:17 kirjoittamaan tekstiin.

        Onhan tässä luettu että väärin keskusteltu. Tai väärästä aiheesta, väärällä tavalla. Nyt tuli ensimmäinen väite että väärälle vastattu. Vai haluatko jo määrätä senkin, kenelle kirjoittaja on vastauksensa kirjoittanut.
        Ylitit rotta itsesi jälleen.

        Sinun vastauksesi oli kylläkin kirjoitettu 26.2.2016 15:45

        Jostain syystä halusit kaivaa myöhemmän viestisi. Kenties siksi, että et vain kehtaa myöntää virheitäsi. Surullista on, miten helppoa ne on kuitenkin kaivaa tästä keskustelusta esiin...

        Et tainnut lapsena olla ihan se kympin oppilas kansakoulussa...


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Sinun vastauksesi oli kylläkin kirjoitettu 26.2.2016 15:45

        Jostain syystä halusit kaivaa myöhemmän viestisi. Kenties siksi, että et vain kehtaa myöntää virheitäsi. Surullista on, miten helppoa ne on kuitenkin kaivaa tästä keskustelusta esiin...

        Et tainnut lapsena olla ihan se kympin oppilas kansakoulussa...

        Mainitsemanasi ajankohtana vastasin nimimerkille 10-14. Miksi sinä siihen puutut? Toki saat keskusteluun osallistua, mutta huolehtiminen siitä kuka kenellekin vastaa kuulostaa omituiselle. Toki tämä piirre kohdallasi on havaittu jo aiemminkin.
        Onko vika neurologinen vai psykiatrinen, en tiedä.
        Virheitäni voit luetella seuraavassa viestissäsi. Käydään sitten yhdessä jokainen virhe läpi.

        En käynyt kansakoulua. Oli jo peruskoulu. Ei siellä aina kivaa ollut istua. Tulipahan käytyä ja jotain opittua. Suosittelen sinuakin kokeilemaan.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Mainitsemanasi ajankohtana vastasin nimimerkille 10-14. Miksi sinä siihen puutut? Toki saat keskusteluun osallistua, mutta huolehtiminen siitä kuka kenellekin vastaa kuulostaa omituiselle. Toki tämä piirre kohdallasi on havaittu jo aiemminkin.
        Onko vika neurologinen vai psykiatrinen, en tiedä.
        Virheitäni voit luetella seuraavassa viestissäsi. Käydään sitten yhdessä jokainen virhe läpi.

        En käynyt kansakoulua. Oli jo peruskoulu. Ei siellä aina kivaa ollut istua. Tulipahan käytyä ja jotain opittua. Suosittelen sinuakin kokeilemaan.

        Mainitsemanani ajankohtana annoit vastauksen henkilölle, mutta sitten unohdit mistä puhuttiin, toin tämän esiin, jolloin unohdit kenelle olit vastannut. Muistutin tästäkin ja sinä sait jonkinnäköisen itkupotkuraivarin.

        Aika surullista, ottaen huomioon, että olet puheittesi perusteella jo eläkeikää lähentelevä henkilö. Noo, saat jatkaa keskustelua keskenäsi. Pidä kivaa toki...


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Mainitsemanani ajankohtana annoit vastauksen henkilölle, mutta sitten unohdit mistä puhuttiin, toin tämän esiin, jolloin unohdit kenelle olit vastannut. Muistutin tästäkin ja sinä sait jonkinnäköisen itkupotkuraivarin.

        Aika surullista, ottaen huomioon, että olet puheittesi perusteella jo eläkeikää lähentelevä henkilö. Noo, saat jatkaa keskustelua keskenäsi. Pidä kivaa toki...

        Miten voit päätellä unohtamiseni aiheesta tai keskustelukumppanistani? Saati suhtautumisestani muistutukseen viesteistäni?

        Surullista tässä on mentaalinen tilasi ja telepaattiset kykysi.
        Siis koet verbaaliset kykysi ja tietämättömyytesi riittämättömäksi ja poistut keskustelusta. Tämähän on jo koettu ennenkin. Ei mitään uutta.

        Tapaamme jälleen kohtapuoliin. Ethän pysty olemaan kirjoittamatta tänne. Pakonomainen pätemisen tarve ajaa..


      • RottaPresidentiksi
        TheSquirrel kirjoitti:

        Miten voit päätellä unohtamiseni aiheesta tai keskustelukumppanistani? Saati suhtautumisestani muistutukseen viesteistäni?

        Surullista tässä on mentaalinen tilasi ja telepaattiset kykysi.
        Siis koet verbaaliset kykysi ja tietämättömyytesi riittämättömäksi ja poistut keskustelusta. Tämähän on jo koettu ennenkin. Ei mitään uutta.

        Tapaamme jälleen kohtapuoliin. Ethän pysty olemaan kirjoittamatta tänne. Pakonomainen pätemisen tarve ajaa..

        Menee täysin ohi aiheen muttta on ihan pakko kommentoida Rotalle että sinä olet kyllä viimeinen jolla varaa väittää jollain olevan pakonomainen pätemisen tarve!


      • TheSquirrel
        RottaPresidentiksi kirjoitti:

        Menee täysin ohi aiheen muttta on ihan pakko kommentoida Rotalle että sinä olet kyllä viimeinen jolla varaa väittää jollain olevan pakonomainen pätemisen tarve!

        Miten olet tällaiseen tulokseen päätynyt?


      • RottaPresidentiksi
        TheSquirrel kirjoitti:

        Miten olet tällaiseen tulokseen päätynyt?

        Lukemalla Rotan kirjoituksia muutaman vuoden ajan ei ole voinut välttyä siltä mielikuvalta että kyseisellä nimimerkillä on poikkeuksellisen suuri tarve päästä opettamaan muita omien ajatustensa ja laintulkintojensa mukaisesti. Eipä silti moni yrittää liikenteessäkin opettaa muita ajamaan niin kuin itse kuvittelee olevan oikein. Jotkut provosoituvat todella rajusti muiden törttöilyistä ja silloin alkaa koulutus vaikkei omasta osaamisesta ja liikennesääntöjen osaamisesta ole kuin oma kuvitelma ja luulo. Rotalla se kouluttaminen jatkuu vielä täällä netissä.


      • ei.rotan.sukua

        Rotta vetäytyi jo taka-alalle ja etsii uusia pätemisen kohteita häntä koipien (reisien) välissä, sen se tekee aina kun jää alakynteen, ja niitä jäämisiä on tosi paljon.


      • Luitko-edes
        Emerituslakimies kirjoitti:

        Väistämisvelvollisuuksia on muulllakin kuin risteyksissä, esim. pihasta tullessa. Eikä taatusti ole risteys.

        Nyt puhuttiinkin tuosta kyseisestä tapauksesta.


    • selvenikö.tästä

      "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä."

      Mikä tuossa niin vaikeata on, risteysalueella ei saa jalankulkijat loikkia, sen vuoksi pitää loikkia risteysalueen vierestä. Suojatiet ei kuulu risteysalueeseen, ne rajaavat risteysalueen.

      • diiipaadaaaiii

        "Mikä tuossa niin vaikeata on, risteysalueella ei saa jalankulkijat loikkia, sen vuoksi pitää loikkia risteysalueen vierestä. Suojatiet ei kuulu risteysalueeseen, ne rajaavat risteysalueen."
        Seuraavassa Liikenneturvan järjetön vastaus asiaan liittyen.

        Kysymys:
        Onko auton pysäköinti sallittua heti suojatien jälkeen? Eli siis auton taakse jää suojatie. Koskeeko 5 metrin pysäköintimääräys vain ennen suojatietä pysäköintiä?
        Vastaus:
        Ajoneuvon saa pysäköidä heti suojatien jälkeen mikäli suojatie on esimerkiksi kadun puolivälissä.
        Mikäli suojatie on risteysalueella, saa ajoneuvon pysäköidä edelleen heti suojatien jälkeen mikäli taakse jäävään risteyksen reunaan on vähintään 5 metriä matkaa.
        Tieliikennelain mukaan 5 metrin pysäköintikielto koskee vain ennen suojatietä olevaa pysäköintiä.


      • Emerituslakimies
        diiipaadaaaiii kirjoitti:

        "Mikä tuossa niin vaikeata on, risteysalueella ei saa jalankulkijat loikkia, sen vuoksi pitää loikkia risteysalueen vierestä. Suojatiet ei kuulu risteysalueeseen, ne rajaavat risteysalueen."
        Seuraavassa Liikenneturvan järjetön vastaus asiaan liittyen.

        Kysymys:
        Onko auton pysäköinti sallittua heti suojatien jälkeen? Eli siis auton taakse jää suojatie. Koskeeko 5 metrin pysäköintimääräys vain ennen suojatietä pysäköintiä?
        Vastaus:
        Ajoneuvon saa pysäköidä heti suojatien jälkeen mikäli suojatie on esimerkiksi kadun puolivälissä.
        Mikäli suojatie on risteysalueella, saa ajoneuvon pysäköidä edelleen heti suojatien jälkeen mikäli taakse jäävään risteyksen reunaan on vähintään 5 metriä matkaa.
        Tieliikennelain mukaan 5 metrin pysäköintikielto koskee vain ennen suojatietä olevaa pysäköintiä.

        Joo, suojatie risteysalueella on väärä ilmaisu. Pitäisi olla suojatie liittyen risteykseen.

        Tuosta 5 metristä sinulla on puutteelliset tiedot. P p on kielletty myös 5 metriä risteyksestä edessä tai takana. Liittyy näkyvyyteen.

        2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla; http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P27


      • Hauka.liikenteessä
        diiipaadaaaiii kirjoitti:

        "Mikä tuossa niin vaikeata on, risteysalueella ei saa jalankulkijat loikkia, sen vuoksi pitää loikkia risteysalueen vierestä. Suojatiet ei kuulu risteysalueeseen, ne rajaavat risteysalueen."
        Seuraavassa Liikenneturvan järjetön vastaus asiaan liittyen.

        Kysymys:
        Onko auton pysäköinti sallittua heti suojatien jälkeen? Eli siis auton taakse jää suojatie. Koskeeko 5 metrin pysäköintimääräys vain ennen suojatietä pysäköintiä?
        Vastaus:
        Ajoneuvon saa pysäköidä heti suojatien jälkeen mikäli suojatie on esimerkiksi kadun puolivälissä.
        Mikäli suojatie on risteysalueella, saa ajoneuvon pysäköidä edelleen heti suojatien jälkeen mikäli taakse jäävään risteyksen reunaan on vähintään 5 metriä matkaa.
        Tieliikennelain mukaan 5 metrin pysäköintikielto koskee vain ennen suojatietä olevaa pysäköintiä.

        Mitä jos pysäköi auon väärinpäin niinku nokka suojatielle päin ja perä menosuuntaan? Koskeeko 5m sääntö sittenkin?


      • fussgänger

        "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä."

        Mikä tuossa niin vaikeata on, risteysalueella ei saa jalankulkijat loikkia, sen vuoksi pitää loikkia risteysalueen vierestä. Suojatiet ei kuulu risteysalueeseen, ne rajaavat risteysalueen."

        No, tieliikennelain mukaan jalkakäytävä on tien osa. Sinun mielestäsi risteyksessä ei saa jalankulkijat loikkia. Pitääkö kävelijän rikkoa lakia kävelemällä kadun yli suojatien vierestä, koska muuten hän joutuu risteysalueelle.


      • selvenikö.tästä
        fussgänger kirjoitti:

        "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä."

        Mikä tuossa niin vaikeata on, risteysalueella ei saa jalankulkijat loikkia, sen vuoksi pitää loikkia risteysalueen vierestä. Suojatiet ei kuulu risteysalueeseen, ne rajaavat risteysalueen."

        No, tieliikennelain mukaan jalkakäytävä on tien osa. Sinun mielestäsi risteyksessä ei saa jalankulkijat loikkia. Pitääkö kävelijän rikkoa lakia kävelemällä kadun yli suojatien vierestä, koska muuten hän joutuu risteysalueelle.

        "No, tieliikennelain mukaan jalkakäytävä on tien osa."

        Kas kun ei ollutkaan kyse jalkakäytävästä, hei vaan.


      • Oikea_vastaus_on

        Mitään yleispätevää määritelmää risteysalueelle ei ole olemassa, koska jokainen risteys on erillainen. Yleinen periaate on että risteyksestä katsottuna risteysalue päättyy viisi metriä risteävän tien jälkeen. Lisäksi pysäköinti on kielletty viisi metriä ennen suojatien tulosuunnasta katsottua etureunaa. Näistä asiosita voi siis päätellä että suojatie/pyörätien jatke on usein osa risteysaluetta. Ei kannata keksiä omia juttuja että suojatiet eivät olisi osa risteysaluetta.

        Alkuperäiseen kysymykseen voi siis vastata että pitää mennä yli 5 metriä sivuun (risteävästä tiestä laskettuna) ja kävellä yli siitä. Tämä siis mikäli suojatietä ei ole (kuten alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin).


    • Emerituslakimies

      Aloittaja, älä ota murhetta. Siinä on sana yleensä, jolloin se ylityspaikka on SUOSITUS.

      • Ei.ole.suositus

        Yleensä = pääsääntöisesti, tavallisesti, useimmiten, yleisesti.

        Pääsääntöisesti, eli yleensä tehdään jollain tapaa ja poikkeuksellisesti tehdään toisella tavalla. Yleensä ei ole mikään SUOSITUS.


    • Emerituslakimies
    • Hauka.liikenteessä

      Voiko ajoradan alittaa ilman tunnelia?

    • Mahtavaa-showta

      Jos ajoradalla oleva ajokaistanuolimaalaus kieltäisi kaistanvaihdon sen jälkeen, niin tulisi pirullisia tilanteita ruuhkassa/jonossa ajettaessa, kun nuoli näkyisi vasta, kun ollaan jo käytännössä sen päällä. Siinä sitten pysäytetään, lähdetään peruuttamaan taaksepäin kunhan on saatu ensin se takanaolevakin peruuttamaan. Mahtavaa showta...

      • Mitä...Häh

        Ja tämä liittyy miten alkuperäiseen kysymykseen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      23
      2386
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      117
      1502
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      61
      1325
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      26
      1221
    5. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1114
    6. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      32
      1087
    7. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      71
      1064
    8. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      1017
    9. Luotathan?

      Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      960
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      53
      956
    Aihe