Kiinnostaa siinä mielessä kun vielä 70 -luvulla puhuttiin auton moottoreista siihen tyyliin et jos on 1,6 l moottori niin sillä pääsee 160 tkm ja vastaavasti 2,0 l moottorilla sen 200 tkm ja sit alkaa moottorin ehtoo puoli. Niinhän sitä sit tehtiinkin koneremontteja ja oli korjaamoita jotka niitä tekivätkin. Ei nykyautoissa ole edes rasvanippojakaan kuten ennevanhaa. Nyt 40 vuotta myöhemmin ei taideta enään moottoriremontteja tehdä koska nykyautoilla pääsee pidemmälle tuntuu et kierrätykseen asti koska korinosat ei tahdo kestää niin kauaa kuin kone. Itellä pakettiauto jolla ajettu 300 tkm, onko se paljon sun autoon verrattuna ?
Mitä Esson pohdiskelijat on mieltä nykyautoista kuinka pitkälle niillä pääsee ?
Paljonko sun autolla on ajettu nyt
20
131
Vastaukset
- kymppi-per-vuosi
Hä!
Kylhä 70-80-lukujen autot kesti sen 350 - 499 tuhatta kilometriä. 500 tuhannen kilsan mersu oli vasta sisäänajettu. Mutta oli kai niissä huoltamista fyysisemmin kuin nyky autoissa. Ja ruoste oli paha vihollinen.
Muistelen lukeneeni vanhasta taksista jolla oli ajettu miljoona kilometriä. Se olikin vanha köpö joka sitä esitteli.
Samoin kun kattoo noita nykykäytettyjä, myynnissä, niiden mittarilukemat pyörii järkiään siellä 300 000 kilsan etapissa.
Mulla 12 vuotta vanha "pikku paku" ajettu 132 tkm. - eppu2
Mulla on vm. -89 Chevrolet van, jota käytin ennen kesät talvet. Nykyään muutaman vuoden vaan käyttänyt kesät.
Ostin sen aikoinaan käytettynä, eräältä firmalta.
Kone on 6,2. l. Ajettu on jotain yli 400 000.
Poika sanoi, että ennen auto hajoo ympäriltä, kuin kone. (Diesel) - flegmaatti
1969 vuoden Datsun 1600:n kone oli väljä lousku 170000km:ssä. Kone remonttiin.
Muutenkin sen kanssa sai olla näpi rasvassa yhtenään. Venttiilit eivät kestäneet säädöissään kuin 10000 - 20000km. Kärjellinen systytys vaati omat temppunsa.
Takajarrut oli elvytettävä varsinkin keväisin. Muuten ne jäivät kantamaan ensimmäisessä sulan tien jarrutuksessa.
Kävin läpi kaikki jarrusylinterit, ml pääsylinterin. Hoonasin ja uusin tiivisteet.
Vauhtipyörän hammaskehä oli vaihdettava. vauhtipyörä pakasteeseen ja h-kehä sähköuuniin.
Kannen tiiviste paloi kerran tietyin seurauksin.
yms. pientä.
Valoisia puolia oli ko. vekottimen yksinkertaisuus. Esimerkiksi jakoketjun ja kiristäjän vainto oli alle puolen tunnin homma katoksessa tehtynä.
Nykyinen on uutena käyttöön ottamani -98 Xara. 1,8l.
Mittarissa vain 154000km mutta itse en ole tehnyt mitään eikä perushuoltojen lisäksikään ole askaroitu paitsi takuuaikana apukuskin istuimen alla olevat sä-liitokset juotettiin kiinni.
Taitaa ukko hajota ennen autoa, ainakin nykyisillä ajomäärillä. 3500 - 5000km/vuosi.Muistatko millä työkalulla lukittiin jakopään ketju paikoilleen kun nokkaakseli irroitettiin?
- flegmaatti
koti-kiusattu kirjoitti:
Muistatko millä työkalulla lukittiin jakopään ketju paikoilleen kun nokkaakseli irroitettiin?
Auton omaan kalusarjaan kuuluvalla "peltihylsyllä" jonka sai nostetuksi pois tunkin veivillä.
flegmaatti kirjoitti:
Auton omaan kalusarjaan kuuluvalla "peltihylsyllä" jonka sai nostetuksi pois tunkin veivillä.
käytitkö koskaan puukiilaa?
koti-kiusattu kirjoitti:
käytitkö koskaan puukiilaa?
En käyttänyt. Jakoketju lukittui kun pudotti sen peltihylsyn ja varmisti tunkin varrella.
- Toiotakunetmuutasaa
210 000 ja 300 risat päälle. Onko se paljon vai vähän? Joku oli sitä mieltä että pitää jo lujaa vaihtaa auto toiseen ja joku muu sanoi, että ei mitään hätää, vielä voi kerätä toisen mokoman. Kumpaa tietämätön uskoisi.
- pakuna
Toihan on vasta sisään ajettu miks pitäs jo lujaa vaihtaa ?? Myynnissäkin on vanhoja esim. taksimersuja joiden mittarissa säännöllisesti yli 500 tkm, et tätä taustaa vasten kun ajattelee niin eihän 210 tkm ole mitn !
- Vaikkahyväonkin
Mutku Toyota ei ole Mersu ...
- automilliminäsata
Kahdeksas Corolla, ikä 10 v, mittarissa 360000km. Tänään olin korjaaamolla ja totesin, että pikkukorjauksin ollaan taas lähempänä miljoonaa kilometriä. On farmari, diesel.
- Manjaana.mösjöö
Käytössä vm -89 oleva 1,4 litrainen 5 hengen auto. Ajettu vasta 210 000 km. Tallissa toinen samanlainen, ajettu 480 000 km. Meni jarrutehustin ja näyttää, että ohjaamon varusteet pitää kaikki purkaa pois että pääsee irrottamaan. Hävittämöltä on ostettu tehostin, maahantuojalta ei mitään saa kun ei kauppa kiinnosta sen vertaa, että alustanumeron perusteella oikean osan tilaisivat. Muissa kuin ranskalaisissa merkeissä se onnistuu.
- Skånepåg
945 vm 97 alkaa ruostumaan muttei vie öljyä :D 300.000 ja risat.-
- ö-Öö
En tiedä.
Arjalaisen muskeliauton matkamittari lakkasi toimimasta kolmensadantonnin jälkeen, siitä aikaa.Noilla ajetaan joskus se miljoonakin, että kun huoltaa ja korjaa, eipä kai tarvi autoa vaihtaa, jos ei satu pahempaa kolaria, ikinä.
Aikanaan autot oli erilailla huonoja, kuin nykyisin. Suomeen tuotiin paljon halpoja autoja, ne tietenkin tehty halvellalla, kuin kalliit. Toki tuotiin arjalaisia ja jenkkejäkin, mutta vähemmän. Autokanta oli halpaa, siis kehnoa, eikä kestänyt kauaa.
Nykyisin toisenlainen ongelma. Autot tavalaan parempilaatuisia, myös halvat. Mutta niissä niin helekutisti elektroniikkaa ja tietotekniikkaa, net hajoilee niistä syistä. Lisäksi maalauksessa siirryttiin ympäristöystävällisiin väreihin, jotka ei välttämättä ole parhaita mahdollisia kestävyyden kannalta. Lisäksi ruostesuojauksessa muutoksia. Autot mätäneekin nyt vanhempina samalla tavalla, kuin aikoinaan, jolloin ei ruostesuojattu ollenkaan.
Autot muuttuneet samanlaisiksi kertakäyttötuotteiksi, kuin kahvinkeittimet ja sateenvarjot.
Kyllä autoja korjataan edelleen. Niissä samat viat ja korjauskohteet, kuin ennenkin. Nyt vaan enenpi näitä sähkö jne ongelmia. Eli net on tulleet lisäksi. Varmastikin monen nykyauton moottorilla ajaa sen puoli miljoonaa avaamatta. Jos muistaa vaihdattaa nokkahihnaa. Mutta net rapistuupi muuten ihan nopeasti, että autokauppa kannattaa. Saattaapi hyväkin auto mennä purkaamoon, jos sattuu pikku kolari ja turvatyyny poksahtaa, Tahi hajoaa jokin hiton ilmanhappianturi tms.
Autot ei ole ikuisia, ei kyllä ihmisetkään. Ihmisten elinikää pidennetään keinotekoisesti lääketieteen avulla. Harvemmin kukaan kuljettaa autoaan korjaamolla, kun se alkaa vanhenemaan ja vikoja ilmenemään..
Mitä tästä opitte?
=DW= Höpöti.
94 000
Njet.
Köpöti.
H.Kilometrejä vain kohtuullisesti
Ajelen joka päivä Essolle 1991-mallisella Tojota Carinalla, mutta matka Essolle ei ole pitkä, joten kilometrejä on tullut vain kohtuullisesti. Koska huollan autoni aina hyvin, niin se on edelleenkin erinomaisessa kunnossa. Kokonaisajomäärä on vain 208000 km, joten Tojotani on vasta sisäänajovaiheessa. Kyllä se kestää vielä ainakin 10 vuotta, sillä mitään merkkejä minkään osan pettämisestä ei ole vielä ilmaantunut.
Isolla V6-moottorilla varustetulla maantieautollani on ajettu pikkuisen vähemmän eli 186000 km. Sekin kestää minulla vielä pitkään, sillä auto on vasta 13 vuotta vanha, eikä sillä edes usein ajeta. Essolle en viitsi sillä ajella, sillä auto on taajama-ajossa melko epätaloudellinen.- entinenrek
1970-luvun alkupuolella taisi 100 000 km monesti koneelle riittää. Olivathan moottorit heikompitehoisia, silloiset öljyt huonompia ja pölyisiä hiekkateitä paljon ajettiin. Minulla oli piilofarmareita, verottomina olivat silloin halpoja ja vaihdoin uuteen parin vuoden välein. Vuonna 1972 Toyota Crown maksoi 10 900 mk, Volvo 14 500 mk. Nuorena oli myös kaasujalka raskaampi ja nopeusrajoituksia oli vain taajamissa. Eihän auto kulkenut kuin 140 km/h, mutta se myös ajettiin. Eikä se 80-lätkä takaluukussa paljon painanut. Saattoihan moottori siitäkin pahastua.
Nykyiset moottorit, öljyt ja tiet ovat parempia ja myös oma ajotapa on siistiytynyt. Mutta sadan tuhannen kilometrin jälkeen korjattavaa tulee. Vaihdossa hyvityshintaan vuosimalli ratkaise, mutta myös ajetut kilometrit. Vähän ajettu 3-4 vuotta vanha auto ei kauan autoliikkeessä vanhene.
Nykyinen autoni (XC 70) on kuitenkin jo 6-vuotias ja matkamittarissa on 104 000 km. Enää ei ole autokuume iskenyt, ja taitaa äijä itse hajota ennen kuin auto. Yksi hyvä reissu niin 80 000 menee rikki.
Kerran on service valo syttynyt ja vein sen huoltoon, piti olla kunnossa, niin jo kohta syttyi taas, vein sen sitä seuraavaan huoltoon ja pojat sano, että ei se ole pikkuhetki kun korjataan, tunti meni ja saivat selville koodin, ei muuta, olisi pitänyt tuoda uudestaan, samalta istumalta ajoin merkkihuoltoon ja kysyin, että mikäs se tämä koodi oikein on, ukko siinä tietokonetta näpläsi ja juoksenteli kyselemässä muiltakin ja ei saatu selville, pitää auton omalla tietokoneella tutkia, lopulta selvisi, joku pieni sulake oli palanut. En muista, mikä sulake, kierroksiin se jotenkin liittyi, olisi kuulemma saattanut pysähtyä liikennevaloissa. Kolme huoltoa samana päivänä, yksi pieni sulake ja 200euroa.
Kun hankin tämän auton niin kyselin heikkoja kohtia, sähkölaitteet kuulemma, eivät ole onneksi vielä pettäneet.
Kuinka kauan sitä kaikenvaran kaskoa kannattaa maksaa, jos sähkölaitteet pettää niin hinausautoa siinä silloin tarvitaan ja se on kait aika arvokasta puuhaa. Se kattaa ainakin hinauksen muualta kuin omasta pihasta, meinaan jos jää tien päälle.- eppu2
Ne uudet autot on tuollaisia.
Mulla, kun sulake palaa, ei maksa montaakaan senttiä, kun vedän palaneen pois ja laita uuden tilalle. Kyllä vanhat autot on hyviä.
Se tuo ajopli on puolkäyttönen ajettu seittemensataa tuhatta.
Ei ikä riitä ajaa loppuun, mutta jos miljoonaan pääsis.
Tuolla ravattiautolla on ajettu vajaa viiskyt tuhatta. Siihen voi kilometrit lisääntyä, jos vaikka jossain vaiheessa vähentelis työhommeleita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822