Miten lataan ohjelmia netistä Linuxille?

missyouwindows

Hei, päädyin vahingossa linux-käyttäjäksi ja olen aivan hukassa.
Voisiko joku alusta alkaen neuvoa kuinka netistä voi ladata ohjelmia linuxille..? Olen yrittänyt lukea ohjeita ja kokeillut niiden mukaan monta kertaa, mutta ei vaan onnistu.

10

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kuullosta uskottavalta. Ei linuxien käyttäjäksi voi päätyä vahingossa. Ja jos päädyitkin, "vahingossa", kysy apua siltä "vahingolta", joka sinut sinne pani.

      Annahan tulla uskottavampaa juttua, jos apua haluat. Kyllä sieltä varastoista löytyy useampi kymmenen tuhatta ilmaista ohjelmaa, ja maksulliset lisäksi. Kunhan määrittelet tarpeesi, jos niitä on.

      • missyouwindows

        Mitä väliä sillä on millä tavalla linux minulle tuli, pitääkö mun nyt selittää tähän tarina ihan alusta alkaen kuinka tähän tilanteeseen päädyin, että saisin pientä apua?
        Eikö riitä että kerroin etten osaa käyttää sitä, ja tarvitsisin selkokieliset/yksinkertaiset ohjeet kuinka lataan netistä ohjelmia, kun en noilla yleisillä ohjeilla saa mitään aikaiseksi, jos vaan joku haluaisi vähän valaista.
        Elikkäs oma koneeni meni rikki, isälläni oli kaapissa ylimääräinen läppäri joka oli kaatunut ja ajattelin että otan siitä itselleni "uuden" koneen.
        Vein kaatuneen koneen kaverilleni korjattavaksi ja tämä laittoi koneen kuntoon, mutta oli asentanutkin windowsin sijasta linuxin.
        Otin koneen hetki sitten käyttöön, kyllä perusjutut sujuu mutta harmittaa kun tarvitsisi nimenomaan netistä ladata muutama tärkeä ohjelma eikä onnistu.
        En voi viedä konetta takasin, enkä kysyä apua tältä kaverilta, kun ei olla pahemmin oltu tekemisissä ja taustalla hiertää hiljattain sattunut ikävä tapahtuma.
        Tarvitsisin vain muutaman perusohjeen että pääsen alkuun!


      • missyouwindows kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on millä tavalla linux minulle tuli, pitääkö mun nyt selittää tähän tarina ihan alusta alkaen kuinka tähän tilanteeseen päädyin, että saisin pientä apua?
        Eikö riitä että kerroin etten osaa käyttää sitä, ja tarvitsisin selkokieliset/yksinkertaiset ohjeet kuinka lataan netistä ohjelmia, kun en noilla yleisillä ohjeilla saa mitään aikaiseksi, jos vaan joku haluaisi vähän valaista.
        Elikkäs oma koneeni meni rikki, isälläni oli kaapissa ylimääräinen läppäri joka oli kaatunut ja ajattelin että otan siitä itselleni "uuden" koneen.
        Vein kaatuneen koneen kaverilleni korjattavaksi ja tämä laittoi koneen kuntoon, mutta oli asentanutkin windowsin sijasta linuxin.
        Otin koneen hetki sitten käyttöön, kyllä perusjutut sujuu mutta harmittaa kun tarvitsisi nimenomaan netistä ladata muutama tärkeä ohjelma eikä onnistu.
        En voi viedä konetta takasin, enkä kysyä apua tältä kaverilta, kun ei olla pahemmin oltu tekemisissä ja taustalla hiertää hiljattain sattunut ikävä tapahtuma.
        Tarvitsisin vain muutaman perusohjeen että pääsen alkuun!

        Kyllä siihen pieneen apuun tarvitsisi tietää mikä käyttöjärjestelmä on kyseessä.


    • tuplavahinko

      Soon simmoonne "Ohjelmistohallinta" mist ainakii täsä saap ladattuu.

    • vindovs_säätiedotus

      seppo taas vetänyt jenkemiä ja sinolia. tiedossa jälleen aivopierumyrsky palstalle

    • Asiaa auttaa jos kerrot mikä käyttöjärjestelmä on kyseessä.

      Mutta noin yleensä jos ladataan käyttöjärjestelmän ulkopuolisia sovelluksia niin klikataan omalle käyttöjärjestelmälle suunnattua asennuspakettia. Mutta nuohan alkavat kyllä olla usein menneisyyttä kun nykyään sovellukset on suurelta osin HTML5:sta.

      Monet palvelimille tarkoitetut sovellukset ladataan toki ihan vaan tiedostopaketteina ja ohjeiden mukaan asennetaan manuaalisesti ja kehitystyöhön joitakin ohjelmia asennetaan ohjelmointivälineiden omilla pakettivälineillä.

      • missyouwindows

        Ubuntu 14.04 LTS 64-bittinen.
        Yrittäessäni ladata ohjelmaa olenkin klikannut omalle järjestelmälle tarkoitettua asennuspakettia mutta siihen se "osaaminen" sitten jääkin, mitä sen jälkeen tehdään?
        Kun tiedostot on ladattu vaikkapa työpöydälle, en saa niitä auki enkä tiedä miten edetä.


      • missyouwindows kirjoitti:

        Ubuntu 14.04 LTS 64-bittinen.
        Yrittäessäni ladata ohjelmaa olenkin klikannut omalle järjestelmälle tarkoitettua asennuspakettia mutta siihen se "osaaminen" sitten jääkin, mitä sen jälkeen tehdään?
        Kun tiedostot on ladattu vaikkapa työpöydälle, en saa niitä auki enkä tiedä miten edetä.

        Tarkista ensiksi, että se todellakin on omalle järjestelmälle tarkoitettu.

        Eli Ubuntu 14.04 LTS 64-bit tehdyt ohjelmat ovat .deb muotoisissa, 64-bit asennuspaketeissa joiden luvataan toimivan Ubuntu 14.04 LTS:ssä. Eli lataat sen asennuspaketin ensiksi sieltä sovelluksen valmistajan sivulta, esim. täältä: https://www.google.fi/chrome/browser/desktop/

        Siellä näkyy 64-bit .deb

        Se kun on ladattu niin sitten vaan tuplaklikataan sitä. Ubuntu kysyy varmistuksena salasanan mikäli se asentuu järjestelmänlaajuisesti, kaikille käyttäjille. Yleensä näin on.


      • missyouwindows

        Ei kyllä onnistu mulla. Onko mitään muuta tapaa, oon lukenut että "kodinjuureen" saisi tehtyä kansion ja purkaa ladatut tiedostot sinne, mutta mitä ne komennot ovat ja miten ne tehdään?


      • missyouwindows kirjoitti:

        Ei kyllä onnistu mulla. Onko mitään muuta tapaa, oon lukenut että "kodinjuureen" saisi tehtyä kansion ja purkaa ladatut tiedostot sinne, mutta mitä ne komennot ovat ja miten ne tehdään?

        Mitä tapahtuu kun tuplaklikkaat vaikka sitä Chromen 64-bit .deb asennuspakettia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe