Pakkomuistamiset

Tässäpä pohdittavaksi asia, joka minua on viime aikoina ruvennut ärsyttämään oikein olan takaa:

Kummius ja siihen liittyvä "pakko" muistaminen: onko pakko muistaa kummilastaan joka joulu ja syntymäpäivä, vaikka kaikki muu yhteydenpito ja tunneside kummilapseen ja hänen perheeseensä on katkennut?

Tilanne on se, että tuttujemme lapsi on meidän kummilapsemme, ja meidän lapsemme vastavuoroisesti heidän kummilapsensa. Molemmat lapset ovat jo toisella kymmenellä, ja vuosien saatossa yhteydenpito on typistynyt ja jäänyt ainoastaan näihin pakkomuistamisiin, synttärivierailuihin. Minusta on typerää yrittää väkinäisesti pitää yhteydenpitoa yllä, kun ihmiset eivät muuten kiinnosta enää tippaakaan. Olen vaistonnut samaa toisellakin puolella. Sitä paitsi lapset ovat mielestäni jo niin isoja, että typerän lahjojen lähettelyn voisi jo unohtaa. Mielestäni kummiudessa pitäisi jonkun muun (siis aito välittäminen, ajan ja läheisyyden antaminen lapselle) olla tärkeämpää kuin kaiken maailman krääsän lähettely ja/tai pakkovierailut vain sen takia, että on kummi! Vai mitä olette mieltä?

Tuntuu että nykyään on oikein muotia pyytää lapselle jopa kymmeniä kummeja riittävien lahjavuorien varmistamiseksi..?!

3

568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi

Tietenkään ei ole pakko muistaa lahjoilla. Ota asia puheeksi toisen osapuolen kanssa. Kannatan avoimuutta. Itse olen sanonut heti selväksi kummilapsen vanhemmille,että en aio hankkia Joululahjoja vaan muistan ainoastaan syntymäpäivänä,jos muistan...

• kannattaa lopetaa

Kun muksu on 10, niin kannattaa lopettaa synttäreitten vieton ja sanoa, että nyt voit kutsua vain kavereita eikä aikuisia enää ollenkaan.
      Sano kummiperheeseesi kauniisti, että lapset viettävät "bileitä" vaan keskenään.
      Sitten siirryt syntymäpäiväkorttiin ja muistat vasta rippijuhlassa, jos sinut kutsutaan.
      Minusta kummius ei ole pelkästään lahjojen antamista.
      Jos kiinnostus ei ole jatkuvaa, niin sitä on turha tekohengityksellä pittää voimassa.

• Neljän kummi

Mielestäni pakkomuistaminen ei anna kummallekaan osapuolelle kuin vaivautuneen olon. Itse olen neljän lapsen kummi, joista kaksi ovat minulle todella rakkaita ja kyläilevät luonani säännöllisesti ja ikävöin heitä väliaikana, ostelen aika ajoin yllätyksiä jne...

Yhden kummilapsen tapasin juuri kahden vuoden jälkeen enkä todellakaan tuntenut kummilastani - eikä hän minua, side kun katkesi aikoinaan vanhempien välisten väärinkäsitysten vuoksi. En ole väkisin muistanut lasta, kun ei syntymäpäiville kutsuttukaan.

Neljännen kummilapseni luona vierailen aika ajoin, mutten ole onnistunut luomaan häneen samanlaista tunnesidettä kuin kahteen rakkaimpaan ja vaikka tapaammekin aika ajoin, en tunne oloani kummiksi, enkä väkipakolla koetakaan muistaa, syntymäpäivinä ja jouluna kuitenkin, ainakin toistaiseksi.

Kummius voi parhaimmillaan olla ihanaa ja kummilapset tuovat paljon iloa elämään, melkein kuin omat lapset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      153
      3410
    2. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      83
      2952
    3. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      58
      2440
    4. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      41
      2330
    5. Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen

ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?
      Maailman menoa
      50
      2243
    6. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      115
      2235
    7. Mikä aate kaiken pahan takana?

Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.
      Maailman menoa
      151
      2149
    8. Kyllä nämä nyky autonakut ja autotki on heikloja

Vuoden vanha akku, eikä inahdakaan.... Pistin vara-akun just lataukseen ja lähen sillä antamaan apuvirtaa Jos ei toimi,
      Ikävä
      16
      2041
    9. Muistan vuosikymmenten takaa

Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.
      Ikävä
      12
      1526
    10. Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!

Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1503
    Aihe