Ankkurointi Aspön edustalla?

Redillä

Olen kuullut, että Aspö:n lahdella ei kannata ankkuroida pohjassa olevan romun takia. Onko tästä jollain parempaa tietoa?

29

2439

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempaa_elämää

      Kuulemma jotain vaijereita pohjassa enempikin. Siksi ei suositella ankkuroimista.
      Tietäiskö joku enemmän?

    • mikä.niistä

      Mitä Aspön lukuisista lahdista tarkoitat?

      Ainakin siinä yhteysaluslaiturin eteläpuolella on näkynyt veneitä ankkurissa.

      • Parempaa_elämää

        No juu, viime kesänä siellä oli tosiaan ainakin musiikkipäivänä hirveä määrä veneitä kylänlahdella ankkurissa joten kyllä siinä ainakin voi ankkuroida.


      • vaijereitajäljellä
        Parempaa_elämää kirjoitti:

        No juu, viime kesänä siellä oli tosiaan ainakin musiikkipäivänä hirveä määrä veneitä kylänlahdella ankkurissa joten kyllä siinä ainakin voi ankkuroida.

        Joo kyllä Aspön kylän lahdella voi ankkuroida, mutta pohjassa on yhä saksalaisten sotalaivojen jättämiä vaijereita. Se ankkurointipaikka, mikä on heinäkuussa suosituin, on vapaa vaijereista. Paikallisilta asukkailta voi kysellä, jos aikoo ankkuroida redille eikä kallion kupeeseen.


      • sotasatamana
        vaijereitajäljellä kirjoitti:

        Joo kyllä Aspön kylän lahdella voi ankkuroida, mutta pohjassa on yhä saksalaisten sotalaivojen jättämiä vaijereita. Se ankkurointipaikka, mikä on heinäkuussa suosituin, on vapaa vaijereista. Paikallisilta asukkailta voi kysellä, jos aikoo ankkuroida redille eikä kallion kupeeseen.

        Toisen maailmasodan aikana saksalaiset sotalaivat Prinz Eugen ja Lützow ottivat Aspön sotasatamakseen.
        Prinz Euegen oli 207.7m pituinen, 21.7 m levyinen. Syväys oli 7.2 m. Sen huippunopeus oli 41 solmua. Kun Aspössä samaan aikaan oli toinenkin suunnilleen saman kokoinen saksalainen sotalaiva Lützow, satamassa oli varmaankin ahdasta ja paljon kiinnitysketjuja tarvittiin. Osa niistä jätettiin pohjaan. Vaijereita meren pohjaan tuli siksi, että sotasatama suojattiin sukellusveneverkoilla.
        Vanhemmilla aspöläisillä on runsaasti tietoa sen aikaisista tapahtumista ja myös pohjassa lojuvista vaijeverkon jäänteistä. Kannattaa jutella ruotsiksi, joka on kyläläisten äidinkieli.


      • Mielenkiintoist

        Mielenkiitosta ja hyvää tietoa. Kiitos siitä.
        Vähän kyllä jäi askarruttamaan tuo 41 solmun huippunopeus. Valtava uppoumarunkoinen alus n. 7 m. syväyksellä. Vaatii mielettömät konetehot, jotta kulkisi 41solmua. Voi vain kuvitella niitä aaltoja joita tuollainen aiheuttaisi.
        Kyllähän senaikaisetkin sotalaivat oli nopeita, mutta toi 41 solmua on vähän liian paljon. Oiskohan tuossa pikku virhe?


      • isoakalustoa
        Mielenkiintoist kirjoitti:

        Mielenkiitosta ja hyvää tietoa. Kiitos siitä.
        Vähän kyllä jäi askarruttamaan tuo 41 solmun huippunopeus. Valtava uppoumarunkoinen alus n. 7 m. syväyksellä. Vaatii mielettömät konetehot, jotta kulkisi 41solmua. Voi vain kuvitella niitä aaltoja joita tuollainen aiheuttaisi.
        Kyllähän senaikaisetkin sotalaivat oli nopeita, mutta toi 41 solmua on vähän liian paljon. Oiskohan tuossa pikku virhe?

        Olet oikeassa Prinz Eugenin huippunopeudesta. Lähde, josta olin luvun ottanut, olikin ilmoittanut 41 mph. Virhe oli minun. Maamailia tunnissa ei ole sama kuin kn! Silti luku on hieman liian korkea. 41 mph on hiukan alle 36 kn. Tarkistin luvut nyt useasta lähteestä. Koneteho oli 136 000 akselihv/101 000 kW, nopeus oli 33.5 kn. Aluksen historia on mielenkiintoinen. Sodan jälkeen se oli US Navyn hallussa ja sitä käytettiin Bikinien atollien ydinräjäytysten koealuksena. Se selvisi siitäkin, mutta upotettiin myöhemmin.
        Toinen Aspön kyläsatamassa ollut sotalaiva Lützow oli 210 m pitkä, 21.8m leveä ja syväys oli 7.90 m. Voimanlähteenä oli kolme höyryturbiinia, jotka tuottivat 132 000 aks.hv (98 000 kW) ja 37 mph (=n. 32 kn).


      • Sweduamonotankasseille
        sotasatamana kirjoitti:

        Toisen maailmasodan aikana saksalaiset sotalaivat Prinz Eugen ja Lützow ottivat Aspön sotasatamakseen.
        Prinz Euegen oli 207.7m pituinen, 21.7 m levyinen. Syväys oli 7.2 m. Sen huippunopeus oli 41 solmua. Kun Aspössä samaan aikaan oli toinenkin suunnilleen saman kokoinen saksalainen sotalaiva Lützow, satamassa oli varmaankin ahdasta ja paljon kiinnitysketjuja tarvittiin. Osa niistä jätettiin pohjaan. Vaijereita meren pohjaan tuli siksi, että sotasatama suojattiin sukellusveneverkoilla.
        Vanhemmilla aspöläisillä on runsaasti tietoa sen aikaisista tapahtumista ja myös pohjassa lojuvista vaijeverkon jäänteistä. Kannattaa jutella ruotsiksi, joka on kyläläisten äidinkieli.

        Kannttaa heti alkuun kommunikoida kaikkien Suomalaisten äidinkielellä. Suomi on siis oikea valinta, jos mongertaa takaisin jotain kummaa on varminta ottaa pari napakkaa iskua pallean ja kysyä uudestaan.


      • vaihtoehtoja
        Sweduamonotankasseille kirjoitti:

        Kannttaa heti alkuun kommunikoida kaikkien Suomalaisten äidinkielellä. Suomi on siis oikea valinta, jos mongertaa takaisin jotain kummaa on varminta ottaa pari napakkaa iskua pallean ja kysyä uudestaan.

        Ruotsi on noiden suomalaisten käyttämä äidinkieli.


      • niilokillo
        vaihtoehtoja kirjoitti:

        Ruotsi on noiden suomalaisten käyttämä äidinkieli.

        Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.


      • puupäästä
        niilokillo kirjoitti:

        Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.

        Puhu mitä puhut tai älä puhu, saavat niin muutkin tehdä


      • WikiKertoo
        isoakalustoa kirjoitti:

        Olet oikeassa Prinz Eugenin huippunopeudesta. Lähde, josta olin luvun ottanut, olikin ilmoittanut 41 mph. Virhe oli minun. Maamailia tunnissa ei ole sama kuin kn! Silti luku on hieman liian korkea. 41 mph on hiukan alle 36 kn. Tarkistin luvut nyt useasta lähteestä. Koneteho oli 136 000 akselihv/101 000 kW, nopeus oli 33.5 kn. Aluksen historia on mielenkiintoinen. Sodan jälkeen se oli US Navyn hallussa ja sitä käytettiin Bikinien atollien ydinräjäytysten koealuksena. Se selvisi siitäkin, mutta upotettiin myöhemmin.
        Toinen Aspön kyläsatamassa ollut sotalaiva Lützow oli 210 m pitkä, 21.8m leveä ja syväys oli 7.90 m. Voimanlähteenä oli kolme höyryturbiinia, jotka tuottivat 132 000 aks.hv (98 000 kW) ja 37 mph (=n. 32 kn).

        Useampia laivoja, ja hitaampia kuin täällä on väitetty:
        1)
        https://en.wikipedia.org/wiki/German_cruiser_Deutschland
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Deutschland_(taistelulaiva)
        Toisen maailmansodan alettua Deutschland nimettiin uudelleen Lützowiksi, sillä Adolf Hitler ei halunnut isänmaan mukaan nimetyn laivan joutuvan vaaraan merellä.
        Nopeus: 28.5 solmua (53km/h)
        Uppouma: 12 100 tonnia tyhjänä, 16 200 tonnia täynnä
        Pituus: 186 metriä
        Leveys: 21,6 metriä
        Syväys: 7,4 metriä
        Teho: 52 050 hevosvoimaa (40 MW:a)
        Commissioned eli otettu käyttöön: 1 April 1933

        2)
        The ship was laid down in August 1937 and launched in July 1939, after which the Soviet Union requested to purchase the ship. The Kriegsmarine agreed to the sale in February 1940, and the transfer was completed on 15 April. The vessel was still incomplete when sold to the Soviet Union.
        https://en.wikipedia.org/wiki/German_cruiser_Lützow_(1939)
        Length: 210 m (689 ft 0 in) overall
        Beam: 21.80 m (71 ft 6 in)
        Draft: Full load: 7.90 m (25.9 ft)
        Propulsion:
        3 × Blohm & Voss steam turbines
        3 × three-blade propellers
        100,000 hp (75 MW)
        Speed: 32 knots (59 km/h; 37 mph)

        3)
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Prinz_Eugen
        https://en.wikipedia.org/wiki/German_cruiser_Prinz_Eugen
        Uppouma: 15 000 tonnia (vakio) 18 400 tonnia (täysi lasti)
        Pituus: 212,5 m
        Leveys 21,8 m
        Syväys: 7,2 m
        Nopeus: 32,0 ... 32,5 solmua
        Koneteho: 136 000 hv


      • Alkuperäiskieli
        niilokillo kirjoitti:

        Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.

        Niillä saarilla on aina puhuttu ruotsia. Jo silloin kun olimme samaa maata ruotsin kanssa. Se nyt vain on alkuperäiskieli siellä suunnalla. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.


      • Kielimies12345
        niilokillo kirjoitti:

        Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.

        Puhu sinä nuija sitä kieltä mitä osaat, minä puhun sitä kieltä mitä minä haluan. Ja se voi olla suomea, ruotsia, saksaa...


      • Alkuperäiskieli kirjoitti:

        Niillä saarilla on aina puhuttu ruotsia. Jo silloin kun olimme samaa maata ruotsin kanssa. Se nyt vain on alkuperäiskieli siellä suunnalla. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

        Itse asiassa suomenruotsalaisten kielititeilijöiden mukaan saaristomerellä puhuttiin suomea ennen ruotsalaisten tuloa. Tästä todistavat monet paikannimet, jotka on väännetty suomesta ruotsiin. Suomalaiset asukkaat pikku hiljaa sulautuivat runsaampaan ruotsalaiseen väestöön, jolloin nimet jäivät eloon. Itse käytän aina sitä kieltä, jolla keskustelu parhaiten onnistuu. Joskus se on suomi, joskus ruotsi.


      • korjaa.kielesi
        Sweduamonotankasseille kirjoitti:

        Kannttaa heti alkuun kommunikoida kaikkien Suomalaisten äidinkielellä. Suomi on siis oikea valinta, jos mongertaa takaisin jotain kummaa on varminta ottaa pari napakkaa iskua pallean ja kysyä uudestaan.

        Voisit edes hiukan kunnioittaa suomenkieltä ja kirjoittaa oikein suomalaiset pienellä s:llä.


      • Make.xxxx
        Bossu kirjoitti:

        Itse asiassa suomenruotsalaisten kielititeilijöiden mukaan saaristomerellä puhuttiin suomea ennen ruotsalaisten tuloa. Tästä todistavat monet paikannimet, jotka on väännetty suomesta ruotsiin. Suomalaiset asukkaat pikku hiljaa sulautuivat runsaampaan ruotsalaiseen väestöön, jolloin nimet jäivät eloon. Itse käytän aina sitä kieltä, jolla keskustelu parhaiten onnistuu. Joskus se on suomi, joskus ruotsi.

        Jep. Myös Ahvenanmaalla puhuttiin suomea kunnes se jostain syystä autioitui n. 1000v sitten. Sen jälkeen Ruotsin kuningas asutti sinne ruotsalaisia strategisista syistä. Ahvenanmaalaiset tosin kovasti yrittävät peitellä arkeologisia todisteita...


      • lähialue
        Make.xxxx kirjoitti:

        Jep. Myös Ahvenanmaalla puhuttiin suomea kunnes se jostain syystä autioitui n. 1000v sitten. Sen jälkeen Ruotsin kuningas asutti sinne ruotsalaisia strategisista syistä. Ahvenanmaalaiset tosin kovasti yrittävät peitellä arkeologisia todisteita...

        Miksi ne ruotsalaiset alkoivat puhua suomenruotsia asetuttuaan Ahvenanmaalle?


      • Make.xxxx
        lähialue kirjoitti:

        Miksi ne ruotsalaiset alkoivat puhua suomenruotsia asetuttuaan Ahvenanmaalle?

        No kyllä Ahvenanmaan murre on aikalailla riikinruotsin kuuloista. Ahvenanmaalla on muuten paljon suomenkielisiä paikannimiä. Siihen nähden on uskomatonta että saarella yritetään kieltää suomen kieli ja paikannimien suomennokset.


    • Parempaa_elämää

      No, aika haipakkaa menivät siltikin.
      Mielenkiintoinen historiapläjäys!

      • Harva tietää sitäkään, että Airistohotellilla oli saksalaisten sukellusveneiden tukikohta. Siellä myös koulutettiin suomalaisia sukellusvenemiehistöjä 30-luvulla.


    • Redillä

      Kiitos tiedoista ja myös mielenkiintoisesta historiasta!

    • Nuukaniilo

      Huimia ovat olleet nuo saksalaisten sotalaivat. Kotimaiset Turunmaa ja Karjala (74 mtr ja 700 tonnia) huippunopeuddeltaan 35 solmua. Laivaston legendojen mukaan 60-luvulla telakan testeissä ennen sotatekniikan asentamista olisivat menneet 50 solmua, uskomattomalta tuntuu vaikka hevosia onkin 24 000.Mutta saksalaisten 200-metriset, huh huh...

      • laivoja

        Toisen maailmansodan aikaisen Iowa-luokan 270-metrisen USS Missouri -taistelulaivan nopeus oli 32.7 solmua. Se palautettiin käyttöön 1980-luvulla ja ehti osallistua vielä Persianlahden sotaankin.


      • Makexxxx

        Niin ja Suomen idiootit romuttavat Pohjanmaan joka on rungoltaan vasta sisäänajettu. Ei ole varaa varastorasvoihin.


      • viheltää

        Karjala ja sisarlaiva on aika huikea peli erikseen kytkettävällä akseli kytkimellä kaasuturbiiniin. Siis aluksessa kolme man pääkonetta kolmella akselilinjalla, halutessa keskimmäinen diesel kytketään irti akselilinjasta kaasuturbiini liitetään akselilinjaan konaluskytkimellä ja avot, sitten alkaa tapahtua, kun kerta rykäisyllä rols Royce potkaisee yli puolet alukse kokonais tehoista.

        Pääkoneen 3 x MTU 2200kw ja kaasuturbiini 16000kw


      • tykkiveneet

        Ei tuosta saanut mitään selvää, puoliteho on vajaateho.


      • rrrrromu

    • Pensarissakin jäi peräankkuri johonkin kaapeliin tai vaijeriin kiinni viime kesänä. Jaksoin kiskoa sitä muutaman metrin pohjasta ylös ja onneksi se oli Fortress-ankkuri, joka liukui vähän sivuun kun tipautin sen takaisin, jolloin se liukui pois kaapelin alta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1320
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      853
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      846
    Aihe