Olen kuullut, että Aspö:n lahdella ei kannata ankkuroida pohjassa olevan romun takia. Onko tästä jollain parempaa tietoa?
Ankkurointi Aspön edustalla?
29
2260
Vastaukset
- Parempaa_elämää
Kuulemma jotain vaijereita pohjassa enempikin. Siksi ei suositella ankkuroimista.
Tietäiskö joku enemmän? - mikä.niistä
Mitä Aspön lukuisista lahdista tarkoitat?
Ainakin siinä yhteysaluslaiturin eteläpuolella on näkynyt veneitä ankkurissa.- Parempaa_elämää
No juu, viime kesänä siellä oli tosiaan ainakin musiikkipäivänä hirveä määrä veneitä kylänlahdella ankkurissa joten kyllä siinä ainakin voi ankkuroida.
- vaijereitajäljellä
Parempaa_elämää kirjoitti:
No juu, viime kesänä siellä oli tosiaan ainakin musiikkipäivänä hirveä määrä veneitä kylänlahdella ankkurissa joten kyllä siinä ainakin voi ankkuroida.
Joo kyllä Aspön kylän lahdella voi ankkuroida, mutta pohjassa on yhä saksalaisten sotalaivojen jättämiä vaijereita. Se ankkurointipaikka, mikä on heinäkuussa suosituin, on vapaa vaijereista. Paikallisilta asukkailta voi kysellä, jos aikoo ankkuroida redille eikä kallion kupeeseen.
- sotasatamana
vaijereitajäljellä kirjoitti:
Joo kyllä Aspön kylän lahdella voi ankkuroida, mutta pohjassa on yhä saksalaisten sotalaivojen jättämiä vaijereita. Se ankkurointipaikka, mikä on heinäkuussa suosituin, on vapaa vaijereista. Paikallisilta asukkailta voi kysellä, jos aikoo ankkuroida redille eikä kallion kupeeseen.
Toisen maailmasodan aikana saksalaiset sotalaivat Prinz Eugen ja Lützow ottivat Aspön sotasatamakseen.
Prinz Euegen oli 207.7m pituinen, 21.7 m levyinen. Syväys oli 7.2 m. Sen huippunopeus oli 41 solmua. Kun Aspössä samaan aikaan oli toinenkin suunnilleen saman kokoinen saksalainen sotalaiva Lützow, satamassa oli varmaankin ahdasta ja paljon kiinnitysketjuja tarvittiin. Osa niistä jätettiin pohjaan. Vaijereita meren pohjaan tuli siksi, että sotasatama suojattiin sukellusveneverkoilla.
Vanhemmilla aspöläisillä on runsaasti tietoa sen aikaisista tapahtumista ja myös pohjassa lojuvista vaijeverkon jäänteistä. Kannattaa jutella ruotsiksi, joka on kyläläisten äidinkieli. - Mielenkiintoist
Mielenkiitosta ja hyvää tietoa. Kiitos siitä.
Vähän kyllä jäi askarruttamaan tuo 41 solmun huippunopeus. Valtava uppoumarunkoinen alus n. 7 m. syväyksellä. Vaatii mielettömät konetehot, jotta kulkisi 41solmua. Voi vain kuvitella niitä aaltoja joita tuollainen aiheuttaisi.
Kyllähän senaikaisetkin sotalaivat oli nopeita, mutta toi 41 solmua on vähän liian paljon. Oiskohan tuossa pikku virhe? - isoakalustoa
Mielenkiintoist kirjoitti:
Mielenkiitosta ja hyvää tietoa. Kiitos siitä.
Vähän kyllä jäi askarruttamaan tuo 41 solmun huippunopeus. Valtava uppoumarunkoinen alus n. 7 m. syväyksellä. Vaatii mielettömät konetehot, jotta kulkisi 41solmua. Voi vain kuvitella niitä aaltoja joita tuollainen aiheuttaisi.
Kyllähän senaikaisetkin sotalaivat oli nopeita, mutta toi 41 solmua on vähän liian paljon. Oiskohan tuossa pikku virhe?Olet oikeassa Prinz Eugenin huippunopeudesta. Lähde, josta olin luvun ottanut, olikin ilmoittanut 41 mph. Virhe oli minun. Maamailia tunnissa ei ole sama kuin kn! Silti luku on hieman liian korkea. 41 mph on hiukan alle 36 kn. Tarkistin luvut nyt useasta lähteestä. Koneteho oli 136 000 akselihv/101 000 kW, nopeus oli 33.5 kn. Aluksen historia on mielenkiintoinen. Sodan jälkeen se oli US Navyn hallussa ja sitä käytettiin Bikinien atollien ydinräjäytysten koealuksena. Se selvisi siitäkin, mutta upotettiin myöhemmin.
Toinen Aspön kyläsatamassa ollut sotalaiva Lützow oli 210 m pitkä, 21.8m leveä ja syväys oli 7.90 m. Voimanlähteenä oli kolme höyryturbiinia, jotka tuottivat 132 000 aks.hv (98 000 kW) ja 37 mph (=n. 32 kn). - Sweduamonotankasseille
sotasatamana kirjoitti:
Toisen maailmasodan aikana saksalaiset sotalaivat Prinz Eugen ja Lützow ottivat Aspön sotasatamakseen.
Prinz Euegen oli 207.7m pituinen, 21.7 m levyinen. Syväys oli 7.2 m. Sen huippunopeus oli 41 solmua. Kun Aspössä samaan aikaan oli toinenkin suunnilleen saman kokoinen saksalainen sotalaiva Lützow, satamassa oli varmaankin ahdasta ja paljon kiinnitysketjuja tarvittiin. Osa niistä jätettiin pohjaan. Vaijereita meren pohjaan tuli siksi, että sotasatama suojattiin sukellusveneverkoilla.
Vanhemmilla aspöläisillä on runsaasti tietoa sen aikaisista tapahtumista ja myös pohjassa lojuvista vaijeverkon jäänteistä. Kannattaa jutella ruotsiksi, joka on kyläläisten äidinkieli.Kannttaa heti alkuun kommunikoida kaikkien Suomalaisten äidinkielellä. Suomi on siis oikea valinta, jos mongertaa takaisin jotain kummaa on varminta ottaa pari napakkaa iskua pallean ja kysyä uudestaan.
- vaihtoehtoja
Sweduamonotankasseille kirjoitti:
Kannttaa heti alkuun kommunikoida kaikkien Suomalaisten äidinkielellä. Suomi on siis oikea valinta, jos mongertaa takaisin jotain kummaa on varminta ottaa pari napakkaa iskua pallean ja kysyä uudestaan.
Ruotsi on noiden suomalaisten käyttämä äidinkieli.
- niilokillo
vaihtoehtoja kirjoitti:
Ruotsi on noiden suomalaisten käyttämä äidinkieli.
Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.
- puupäästä
niilokillo kirjoitti:
Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.
Puhu mitä puhut tai älä puhu, saavat niin muutkin tehdä
- WikiKertoo
isoakalustoa kirjoitti:
Olet oikeassa Prinz Eugenin huippunopeudesta. Lähde, josta olin luvun ottanut, olikin ilmoittanut 41 mph. Virhe oli minun. Maamailia tunnissa ei ole sama kuin kn! Silti luku on hieman liian korkea. 41 mph on hiukan alle 36 kn. Tarkistin luvut nyt useasta lähteestä. Koneteho oli 136 000 akselihv/101 000 kW, nopeus oli 33.5 kn. Aluksen historia on mielenkiintoinen. Sodan jälkeen se oli US Navyn hallussa ja sitä käytettiin Bikinien atollien ydinräjäytysten koealuksena. Se selvisi siitäkin, mutta upotettiin myöhemmin.
Toinen Aspön kyläsatamassa ollut sotalaiva Lützow oli 210 m pitkä, 21.8m leveä ja syväys oli 7.90 m. Voimanlähteenä oli kolme höyryturbiinia, jotka tuottivat 132 000 aks.hv (98 000 kW) ja 37 mph (=n. 32 kn).Useampia laivoja, ja hitaampia kuin täällä on väitetty:
1)
https://en.wikipedia.org/wiki/German_cruiser_Deutschland
https://fi.wikipedia.org/wiki/Deutschland_(taistelulaiva)
Toisen maailmansodan alettua Deutschland nimettiin uudelleen Lützowiksi, sillä Adolf Hitler ei halunnut isänmaan mukaan nimetyn laivan joutuvan vaaraan merellä.
Nopeus: 28.5 solmua (53km/h)
Uppouma: 12 100 tonnia tyhjänä, 16 200 tonnia täynnä
Pituus: 186 metriä
Leveys: 21,6 metriä
Syväys: 7,4 metriä
Teho: 52 050 hevosvoimaa (40 MW:a)
Commissioned eli otettu käyttöön: 1 April 1933
2)
The ship was laid down in August 1937 and launched in July 1939, after which the Soviet Union requested to purchase the ship. The Kriegsmarine agreed to the sale in February 1940, and the transfer was completed on 15 April. The vessel was still incomplete when sold to the Soviet Union.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_cruiser_Lützow_(1939)
Length: 210 m (689 ft 0 in) overall
Beam: 21.80 m (71 ft 6 in)
Draft: Full load: 7.90 m (25.9 ft)
Propulsion:
3 × Blohm & Voss steam turbines
3 × three-blade propellers
100,000 hp (75 MW)
Speed: 32 knots (59 km/h; 37 mph)
3)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Prinz_Eugen
https://en.wikipedia.org/wiki/German_cruiser_Prinz_Eugen
Uppouma: 15 000 tonnia (vakio) 18 400 tonnia (täysi lasti)
Pituus: 212,5 m
Leveys 21,8 m
Syväys: 7,2 m
Nopeus: 32,0 ... 32,5 solmua
Koneteho: 136 000 hv - Alkuperäiskieli
niilokillo kirjoitti:
Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.
Niillä saarilla on aina puhuttu ruotsia. Jo silloin kun olimme samaa maata ruotsin kanssa. Se nyt vain on alkuperäiskieli siellä suunnalla. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
- Kielimies12345
niilokillo kirjoitti:
Kummallista etteivät kaksikielisessä maassa kykene kommunikoimaan enemmistön käyttämällä kielellä. Itse puhun vain ja ainoastaan suomea sveduille.
Puhu sinä nuija sitä kieltä mitä osaat, minä puhun sitä kieltä mitä minä haluan. Ja se voi olla suomea, ruotsia, saksaa...
Alkuperäiskieli kirjoitti:
Niillä saarilla on aina puhuttu ruotsia. Jo silloin kun olimme samaa maata ruotsin kanssa. Se nyt vain on alkuperäiskieli siellä suunnalla. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Itse asiassa suomenruotsalaisten kielititeilijöiden mukaan saaristomerellä puhuttiin suomea ennen ruotsalaisten tuloa. Tästä todistavat monet paikannimet, jotka on väännetty suomesta ruotsiin. Suomalaiset asukkaat pikku hiljaa sulautuivat runsaampaan ruotsalaiseen väestöön, jolloin nimet jäivät eloon. Itse käytän aina sitä kieltä, jolla keskustelu parhaiten onnistuu. Joskus se on suomi, joskus ruotsi.
- korjaa.kielesi
Sweduamonotankasseille kirjoitti:
Kannttaa heti alkuun kommunikoida kaikkien Suomalaisten äidinkielellä. Suomi on siis oikea valinta, jos mongertaa takaisin jotain kummaa on varminta ottaa pari napakkaa iskua pallean ja kysyä uudestaan.
Voisit edes hiukan kunnioittaa suomenkieltä ja kirjoittaa oikein suomalaiset pienellä s:llä.
- Make.xxxx
Bossu kirjoitti:
Itse asiassa suomenruotsalaisten kielititeilijöiden mukaan saaristomerellä puhuttiin suomea ennen ruotsalaisten tuloa. Tästä todistavat monet paikannimet, jotka on väännetty suomesta ruotsiin. Suomalaiset asukkaat pikku hiljaa sulautuivat runsaampaan ruotsalaiseen väestöön, jolloin nimet jäivät eloon. Itse käytän aina sitä kieltä, jolla keskustelu parhaiten onnistuu. Joskus se on suomi, joskus ruotsi.
Jep. Myös Ahvenanmaalla puhuttiin suomea kunnes se jostain syystä autioitui n. 1000v sitten. Sen jälkeen Ruotsin kuningas asutti sinne ruotsalaisia strategisista syistä. Ahvenanmaalaiset tosin kovasti yrittävät peitellä arkeologisia todisteita...
- lähialue
Make.xxxx kirjoitti:
Jep. Myös Ahvenanmaalla puhuttiin suomea kunnes se jostain syystä autioitui n. 1000v sitten. Sen jälkeen Ruotsin kuningas asutti sinne ruotsalaisia strategisista syistä. Ahvenanmaalaiset tosin kovasti yrittävät peitellä arkeologisia todisteita...
Miksi ne ruotsalaiset alkoivat puhua suomenruotsia asetuttuaan Ahvenanmaalle?
- Make.xxxx
lähialue kirjoitti:
Miksi ne ruotsalaiset alkoivat puhua suomenruotsia asetuttuaan Ahvenanmaalle?
No kyllä Ahvenanmaan murre on aikalailla riikinruotsin kuuloista. Ahvenanmaalla on muuten paljon suomenkielisiä paikannimiä. Siihen nähden on uskomatonta että saarella yritetään kieltää suomen kieli ja paikannimien suomennokset.
- Parempaa_elämää
No, aika haipakkaa menivät siltikin.
Mielenkiintoinen historiapläjäys!Harva tietää sitäkään, että Airistohotellilla oli saksalaisten sukellusveneiden tukikohta. Siellä myös koulutettiin suomalaisia sukellusvenemiehistöjä 30-luvulla.
- Redillä
Kiitos tiedoista ja myös mielenkiintoisesta historiasta!
- Nuukaniilo
Huimia ovat olleet nuo saksalaisten sotalaivat. Kotimaiset Turunmaa ja Karjala (74 mtr ja 700 tonnia) huippunopeuddeltaan 35 solmua. Laivaston legendojen mukaan 60-luvulla telakan testeissä ennen sotatekniikan asentamista olisivat menneet 50 solmua, uskomattomalta tuntuu vaikka hevosia onkin 24 000.Mutta saksalaisten 200-metriset, huh huh...
- laivoja
Toisen maailmansodan aikaisen Iowa-luokan 270-metrisen USS Missouri -taistelulaivan nopeus oli 32.7 solmua. Se palautettiin käyttöön 1980-luvulla ja ehti osallistua vielä Persianlahden sotaankin.
- Makexxxx
Niin ja Suomen idiootit romuttavat Pohjanmaan joka on rungoltaan vasta sisäänajettu. Ei ole varaa varastorasvoihin.
- viheltää
Karjala ja sisarlaiva on aika huikea peli erikseen kytkettävällä akseli kytkimellä kaasuturbiiniin. Siis aluksessa kolme man pääkonetta kolmella akselilinjalla, halutessa keskimmäinen diesel kytketään irti akselilinjasta kaasuturbiini liitetään akselilinjaan konaluskytkimellä ja avot, sitten alkaa tapahtua, kun kerta rykäisyllä rols Royce potkaisee yli puolet alukse kokonais tehoista.
Pääkoneen 3 x MTU 2200kw ja kaasuturbiini 16000kw - tykkiveneet
Ei tuosta saanut mitään selvää, puoliteho on vajaateho.
- rrrrromu
Makexxxx kirjoitti:
Niin ja Suomen idiootit romuttavat Pohjanmaan joka on rungoltaan vasta sisäänajettu. Ei ole varaa varastorasvoihin.
Onneksi ei olekaan menossa romuksi
http://yle.fi/uutiset/miinalaiva_pohjanmaata_ei_sittenkaan_romuteta/8744705
Pensarissakin jäi peräankkuri johonkin kaapeliin tai vaijeriin kiinni viime kesänä. Jaksoin kiskoa sitä muutaman metrin pohjasta ylös ja onneksi se oli Fortress-ankkuri, joka liukui vähän sivuun kun tipautin sen takaisin, jolloin se liukui pois kaapelin alta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162178Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842118- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101296Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841207Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 78869
- 63854