Antipsykootin lopettaminen,virheiden välttäminen

Sktd

Tein lukuisia virheitä lopettaessani antipsykootin. Tässä muutama neuvo kokemuksesta: 1. Älä lopeta seinään, lopeta hyvin hitaasti. Koska aivoilla kestää aikaa palautua kemiallisesta tasapainotilasta toiseen ja "kylmä kalkkuna"-tapa on suuri rasite aivoille. Ja ensinnäkin jo tardiivin dyskinesian takia. Lääke voi peittää sen ja vähentäessä se voi puhjeta joten tällöin lääkkeen käytön hitaampi vähennys/jatkaminen pienellä annoksella on turvallisempaa.mielummin pieni annos lääkettä kuin pakkoliikkeet. Riski saada td alkaa jo 3kk käytön kohdalla. Lääkkeen käyttö voi peittää td:tä ja se voi puhjeta lopettaessa, vähentäessä tai esim 2kk lopetuksesta. 2. Kärsit yliherkistä dopamiinireseptoreista lopettaessa. Varo stimulantteja(kahvin kanssakin varovainen, jotkut on yliherkkiä sokerille ja saatat yhtäkkiä olla herkistynyt vaikka mille mille aiemmin et ollut ollut), stimuloivia lisäravinteita eritoten välittäjäaineisiin vaikuttavia jotka sotkee tasapainoa, voi aiheuttaa jopa paniikkia/keskushermoston ylivirittyneisyyttä/lisätä psykoosialttiutta(mäkikuisma, tyrosiini jne), jos jotain kokeilee niin kannatan lähinnä vitamiineja(b-vitamiinilisä on joillekin liikaa), kalaöljyä, magnesiumia, teaniinia-saa vihreästä teestä, karnosiinia(rauhoittavia l-ravinteita) yksi kerrallaan pienestä annoksesta nostaen!! Suhtaudu noihinkin varoen. Terveellinen ruokakin riittää. älä tee: alkon / tupakan käytön nostoa/aloitusta, uusia lääkekokeiluja yllättäen lopetuksen jälkeisen tauon jälkeen ellet siedä poikkeuksellisen hyvin lääkkeitä. Varo voimakkaita keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Voi olla ettet siedä lääkkeitäkään kuin ennen, tai pienempiä määriä. Keep it simple, mieluiten ei aluksi mitään kuin terveellinen elämä. 3kk on aika jolloin olet erityisen herkillä.aloitus uudelleen kannattaa tehdä mahd nopeaa lopetuksesta ongelmien ilmestyessä pienellä annoksella(reinstating). Pahimpia seurauksia voi olla jopa epilepsiakohtaukset jotka liittyy näiden vahvojen lääkkeiden lopetukseen jos sotket pakkaa liikaa ja ressi/unettomuus kasvaa liian suureksi.3. Bentsot ovat kaksiteräinen miekka. Auttavat lopetuksessa, mutta kaikki tietävät tolen nousun, sen että ne vie tunteita ja että niiden vieroitus on asia sinänsä. Voivat ensin viedä ahdistuksen, sitten tuoda sen. Ne voi joko a. Ajaa asiansa b. Viedä ojasta allikkoon.Käytä pienintä mahdollista annosta vain tarvittaessa. Joskus pieni määrä antipsykoottia on parempi jos ei tarvi rauhoittavia/unilääkkeitä. Jotkut sanoo toista. 4. Jos olet käyttänyt unettavaa a-psykoottia saatat kärsiä unettomuudesta lopettaessa. Siksi antipsykootit ovatkin r:seestä koska ne on tosi koukuttavia tämän takia. Ei kannata lähteä unilääkepolulle. Kokeile melatoniini ja muut luontaisemmat keinot (unihygienia, liikunta)aina ennen unilääkkeitä - tosin kuten sanoin olet herkillä ja psykoosialttiiden herkkien henkilöiden tulee varoa jopa luontaistuotteita-valeriaana, tryptofaani jne. Uni on todella tärkeää lopettaessa. Myös antihistamiinit uneen, mirtazapiini uneen voi laukaista td-oireita.. Joskus parempi olla uneton hetken aikaa kuin lähteä unilääkkeisiin(eritoten bentsot!) jos uni korjaantuukin luonnollisesti pikkuhiljaa. Jos uniongelma äityy pahaksi, aloita murunen syömääsi antipsykoottia uudelleen ja vähennä siitä. Väliaikaiseen pahaan unettomuuteen kannattaa hakea tenox/imovane mutta varoitan: jotkut koukuttuu jo muutamasta pilleristä ja elämä jolla nukut vain tenoxilla ei ole kivaa. 5. Varaudu tunteiden heittelyyn, masennukseen. Älä säikähdä. Itsellä oma tunnemaailma koki suuren myllereyksen ja aloin kärsiä tunteesta, että asiat tuntuu vieraalta. Siksi kadunkin lopetusta hiukan eli kannattaa punnita riskit vaikkei antipsykootteja tietenkään loputtomiin kannata syödä ellet oikeasti kärsi jatkuvasta lääkitystä tarvitsevasta skitsofreniasta. Negatiiviset oireeni pahenivat,paradoksaalisesti aloinkin tuntea vähemmän,apatia kasvoi, vaikka aluksi huomasin muuta.6. Varaudu lopetusoireisiin. Mitä pitempään olet syönyt/isommalla annoksella, sitä pahemmat ne on. Joskus lääkkeen jatkaminen esim. Pienempänä annoksena on fiksumpi ratkaisu kuin kuukausien / vuosien vieroitushelvetti unettomuuksineen. Vieroitusoireet(vauriot aivoille?) on syy miksi näitä ei kannattaisi aloittaa.Kun olet jo tuossa kurassa niin et ilman kuraa sieltä pois rämmi. Ja psykoosi voi todenteolla uusia vaikka kuinka tuntisi olevansa terve. Sitten saatat olla tilanteessa jossa joudut aloitusrumbaan joka on karmea stressi aivoille ja psykoosi itsessään. 7. Älä lopeta stressaavassa elämäntilanteessa. 8.Ja kuuntele lääkärin mielipide, etsi asiantuntija. Joskus tosin lääkärit voi olla väärässä(esim.liika lääkeannostus, väärän lääkkeen syöttö josta potilas kokee haittaa ja sitä ei kuunnella. Joskus potilas tietää paremmin). 9.älä lopeta useaa lääkettä kerralla 10. Puntaroi tarkkaan lopetuksen kannattavuus 11. Tuki on tärkeää. Älä jää yksin. Tsemppiä lopetukseen! Jos jollakin jotain lisättävää, kritisoitavaa, lisäohjeita pistäkää tulemaan!

45

5587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolita_puolita

      Melko heikosti lopetukseen saa ohjetta lääkäristä.
      Alkuun ajatus oli, että puolen vuoden jälkeen annoksen puolitus ja viikon jälkeen lopetus kokonaan.
      Seuraavaksi esitettiin puolikkaan annoksen jatkamista kuukauden verran ja sitten lopetus.
      Sitten lopetusta esitettiin venytettäväksi edelleen. Ensin puolitetulla annoksella vähintään kaksi kuukautta, minkä jälkeen uusi puolitus ja sillä sitten kolme-neljä kuukautta ja sitten lopetus.
      Melko hankalaa, kun toinen sanoo toista ja toinen toista. Ja kun järki sanoo, että moisesta lääkkeestä pitäisi päästä pikimmiten eroon eli heti. Puolittele ja murentele siinä sitten tabletteja päiviä laskien.

      • vaikeeta_on

        Jos käyttöä on takana vain muutamia viikkoja, pyrkisin itse lopettamaan hyvin nopeasti, jopa seinään. Yksi "ohjesääntö" on, että lopetusjakso ei kannattaisi olla ainakaan pidempi kuin varsinainen käyttöaika, jotta myrkyllinen vaikutus saadaan minimoitua. Neuroleptilopettamisesta on todella huonosti tietoa ja lääkärit eivät ymmärrä aiheesta pääsääntöisesti mitään, mikä johtuu siitä, että neurolepteja annetaan usein skitsofreniaksi kutsuttuun pseudosairauteen ja psykiatrian dogmin mukaan ko. sairaus on krooninen ja siten neuroleptien lopettamista ei tarvitse edes miettiä, kun ne vain saadaan aloitettua.


      • Sktd

        Kuulemma ensipsykoosin jälkeen lääkettä pitäisi popsia 2v psykoosin uusimisriskin takia. Varmaankin pienellä annoksella riskit vähenee. Tiedä häntä.... Antipsykoottien lopettaminen itsessäänkin ja jopa aloitus voi herkillä laukaista psykoosia. Jos psykoosi ollut äärimmäisen tuskainen kokemus, uniongelmia, melkein itse jatkaisin sen 2v hiljalleen vähentäen nollaan. Omalla kohdalla koko kokemusmaailma äkillisen lopetuksen jälkeen muokkautui todella paljon ja masennuin.Maailma alkushokin ja inhon psykootteihin jälkeen kun tuntui turvallisemmalta ja kärsin edelleen lopetusoireistosta.


      • Sktd

        Lääkärisi on vastuuntuntoinen ehdottamalla hidasta lopetusta. Näin voidaan kartoittaa mahd. Oireiden takaisinpalaaminen ja nostaa lääkitystä turvallisemmin tarvittaessa kuin lopettaessa ja siten uudelleenaloittaessa. Lopettaessa äkillisesti aivosi ovat melkoisessa wtf-tilassa ja lopetusoireet: not nice. Kahden viikon käytönkin jälkeen lopetus kannattaa tehdä suht nopeaa kumminkin puolittamalla. Ei ryyppyputkeakaan(karkea vertaus) lopeteta seinään. Alkoholikin kun pelaa vaikka minkä välittäjäaineen kanssa ja antipsykootit on myrkky missä alkoholikin.


      • Sktd

        Ja jotenkin pelottavaa, kuinka kujalla lääkärit on neuroleptilopetuksessa. Kansalaisasiantuntijat(lue:käyttäjät,lopettajat) tietävät paremmin. Suosittelen surviving antidepressants-foorumia myös antipsykootit lopettaville. Lääkäreitä on moneen junaan ja kannattaa etsiä asiantuntija. Ja aina ei kannata lopettaa vaikka itsestä kuinka tuntuisi siltä vaan kuunnella sitä lääkärisetää/tätiä. Psykoosi ei ole leikkiä. Varsinkin jos se vie koko ihmisen toimintakyvyn, aiheuttaa suurta tuskaa.


      • vaikeeta_on
        Sktd kirjoitti:

        Kuulemma ensipsykoosin jälkeen lääkettä pitäisi popsia 2v psykoosin uusimisriskin takia. Varmaankin pienellä annoksella riskit vähenee. Tiedä häntä.... Antipsykoottien lopettaminen itsessäänkin ja jopa aloitus voi herkillä laukaista psykoosia. Jos psykoosi ollut äärimmäisen tuskainen kokemus, uniongelmia, melkein itse jatkaisin sen 2v hiljalleen vähentäen nollaan. Omalla kohdalla koko kokemusmaailma äkillisen lopetuksen jälkeen muokkautui todella paljon ja masennuin.Maailma alkushokin ja inhon psykootteihin jälkeen kun tuntui turvallisemmalta ja kärsin edelleen lopetusoireistosta.

        Miksi elämästä seuranneita reaktioita pitäisi mitenkään painaa pois kemiallisesti? Jos joku niin haluaa tehdä niin saahan sitä, vapaa maa. En kuitenkaan ymmärrä miksi vetää 2 vuotta kamaa vaan sen varalta, että elämässä tapahtuu uudelleen jotain ikävää tai, että vanha asia painaa yhä mieltä. Sitähän joutuisi vetämään kehdosta hautaan. Eikö kannattaisi käsitellä asia niin pääsisi eteenpäin? Viekkarit ovat aivovaurioriskin lisäksi yksi hyvä syy miksi neurolepteja ei kannattaisi kauaa vetää.


      • Sktd

        Psykoosi ei aina ole käsiteltävissä puhumalla eikä unettomuus(liittyy asiaan monilla) hoidu puhumalla. Joillakin onnekkailla hoituu.Jos ihminen on paranoidisessa sekavassa tilassa eristäytyneenä kotiin ja ei nuku, pelkotilassa niin joskus ei auta kuin lääkkeet. Itse sain lääkkeillä unet, koostettua sekavan pään, pelot pois, ja aloin toimia uudestaan. Psykoosi muutti kokoajan muotoaan ja voisin kuvata sitä muuttuneeksi tavaksi tutkia tulkita maailmaa eli yhtäkkiä kokemus maailmasta rakentui uudestaan, hieman harhainen se oli ja tulee tod.näk olemaankin koska olen skitsofreenikko. Kyllä psykoosi unettomuus on ihan myrkkyä aivoille myös, ja jättää aikamoisen hajaannuksen,tyhjyyden kun harhat alkaa hellittää ja se hämmennyksen tila on kamala, kun yhtäkkiä tulkitsee maailmaa hiukan eritavoin. Psykoosikokemukset on ainakin itselle olleet hyvin traumaattisia ja lääkityksen jälkeen sekavuus, uniongelmat ja hajanaisuuden tunne on pahentunut, ja aivot käy kokoajan läpi traumaa, voi olla että paluu lääkitykseen on edessä hyvän alun jälkeen joskus, valitettavasti. Kun paranee, ei tajua/muista kuinka kamala psykoosi on ja lääkkeet alkaa tuntua turhilta. Tosin olen myös miettinyt että myös itse lääkkeet voi aiheuttaa aivoille hämmennustä,traumaa joten joskus voi lääkkeettömästikin terveemmillä aivoilla työstää psykoosin läpi. Olen käynyt yhden lyhyen psykoosin lääkkeettömästi läpi,unilääkettä tosin söin, ja viikon traumaattisesta pelonsekaisesta valvomisjaksosta kesti varmaan kuukausia päästä yli. Se kummitteli mielessä ja tuo oli leikkiä pahimpaan psykoosiini verrattuna, koska olin uudessa työssä viikko psykoosin jälkeen, nykyään työkyvytön. Jos et itse skitsofreniaa sairasta tai toimit lääkkeettömästi jolloin skitsofreniasi tuskin on niin vakava, et ehkä tajua että joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys jos haluaa takaisin elävien kirjoihin niin sanotusti. Lääkkeet ovat kamalia, sivuvaikutukset kamalia mutta joskus hyöty ajaa haitan ohi. Halusin neuvoa lopetuksessa muita koska lääkityksen lopetus ei ole lastenleikkiä, koska nämä lääkkeet vaikuttaa esim. Keskushermostoon niin että ihmiset ovat hyvin sensitiivisiä psykoosin jälkeen ja aineiden lopetus on kamalaa. On myös todettu että toistuvan psykoosin jälkeen yoimintakyky ei palaa yhtä hyväksi. Lääkkeet pitää psykoosin pois. Jotkut joutuu syömään koko elämän valitettavasti.


      • vaikeeta_on
        Sktd kirjoitti:

        Psykoosi ei aina ole käsiteltävissä puhumalla eikä unettomuus(liittyy asiaan monilla) hoidu puhumalla. Joillakin onnekkailla hoituu.Jos ihminen on paranoidisessa sekavassa tilassa eristäytyneenä kotiin ja ei nuku, pelkotilassa niin joskus ei auta kuin lääkkeet. Itse sain lääkkeillä unet, koostettua sekavan pään, pelot pois, ja aloin toimia uudestaan. Psykoosi muutti kokoajan muotoaan ja voisin kuvata sitä muuttuneeksi tavaksi tutkia tulkita maailmaa eli yhtäkkiä kokemus maailmasta rakentui uudestaan, hieman harhainen se oli ja tulee tod.näk olemaankin koska olen skitsofreenikko. Kyllä psykoosi unettomuus on ihan myrkkyä aivoille myös, ja jättää aikamoisen hajaannuksen,tyhjyyden kun harhat alkaa hellittää ja se hämmennyksen tila on kamala, kun yhtäkkiä tulkitsee maailmaa hiukan eritavoin. Psykoosikokemukset on ainakin itselle olleet hyvin traumaattisia ja lääkityksen jälkeen sekavuus, uniongelmat ja hajanaisuuden tunne on pahentunut, ja aivot käy kokoajan läpi traumaa, voi olla että paluu lääkitykseen on edessä hyvän alun jälkeen joskus, valitettavasti. Kun paranee, ei tajua/muista kuinka kamala psykoosi on ja lääkkeet alkaa tuntua turhilta. Tosin olen myös miettinyt että myös itse lääkkeet voi aiheuttaa aivoille hämmennustä,traumaa joten joskus voi lääkkeettömästikin terveemmillä aivoilla työstää psykoosin läpi. Olen käynyt yhden lyhyen psykoosin lääkkeettömästi läpi,unilääkettä tosin söin, ja viikon traumaattisesta pelonsekaisesta valvomisjaksosta kesti varmaan kuukausia päästä yli. Se kummitteli mielessä ja tuo oli leikkiä pahimpaan psykoosiini verrattuna, koska olin uudessa työssä viikko psykoosin jälkeen, nykyään työkyvytön. Jos et itse skitsofreniaa sairasta tai toimit lääkkeettömästi jolloin skitsofreniasi tuskin on niin vakava, et ehkä tajua että joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys jos haluaa takaisin elävien kirjoihin niin sanotusti. Lääkkeet ovat kamalia, sivuvaikutukset kamalia mutta joskus hyöty ajaa haitan ohi. Halusin neuvoa lopetuksessa muita koska lääkityksen lopetus ei ole lastenleikkiä, koska nämä lääkkeet vaikuttaa esim. Keskushermostoon niin että ihmiset ovat hyvin sensitiivisiä psykoosin jälkeen ja aineiden lopetus on kamalaa. On myös todettu että toistuvan psykoosin jälkeen yoimintakyky ei palaa yhtä hyväksi. Lääkkeet pitää psykoosin pois. Jotkut joutuu syömään koko elämän valitettavasti.

        Miksi kutsut aineita lääkkeiksi, kun kyseessä on sedatiivit, erittäin vahvat sellaiset. Millä tavalla sedatoiminen ratkaisee mitään? Jos henkilö itse haluaa ottaa rauhoittavaa tai muuta henkiseen tuskaansa, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Se on ihan OK. Asianosainen tietää parhaiten haluaako tai onko sedattivista apua. Jos kokee sedatiivin itselleen hyväksi niin tietenkin pitää saada ja antaa ottaa. Vastentahtoisesti toiseen ei saa pakottaa mitään. Muutoin puhutaan pahoinpitelystä ja siitä on oikeudelliset seuraamukset.

        Mitään huumaavia aineita ei tarvitse syödä eläessään saatika koko elämäänsä. Saa syödä, jos haluaa ja kokee aineiden vaikutuksen mieleisekseen, mutta ei tarvitse, ei kuole ei menehdy.


      • Sktd

        Psykoosilääkkeillä on sedatiivisia ominaisuuksia, mitä itse käytin. Joskus psykoosin voi ratkaista pelkkä unilääkitys ja muutaman päivän uni kuten itsellä aiemmin ja omien pelkojen voittaminen. joskus pelkkä keskusteluapu auttaa. Olemme yksilöitä.


      • Sktd

        Niin, itsekään en usko pakottamiseen lääkityksessä.


      • Sktd
        vaikeeta_on kirjoitti:

        Miksi kutsut aineita lääkkeiksi, kun kyseessä on sedatiivit, erittäin vahvat sellaiset. Millä tavalla sedatoiminen ratkaisee mitään? Jos henkilö itse haluaa ottaa rauhoittavaa tai muuta henkiseen tuskaansa, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Se on ihan OK. Asianosainen tietää parhaiten haluaako tai onko sedattivista apua. Jos kokee sedatiivin itselleen hyväksi niin tietenkin pitää saada ja antaa ottaa. Vastentahtoisesti toiseen ei saa pakottaa mitään. Muutoin puhutaan pahoinpitelystä ja siitä on oikeudelliset seuraamukset.

        Mitään huumaavia aineita ei tarvitse syödä eläessään saatika koko elämäänsä. Saa syödä, jos haluaa ja kokee aineiden vaikutuksen mieleisekseen, mutta ei tarvitse, ei kuole ei menehdy.

        Psykoosilääkkeissä on myös muita ominaisuuksia kuin sedatoivuus, kuten hallusinogeenisten serotoniinireseptien blokkaus(harhojen vähennys), dopamiinireseptorien blokkaus, histamiinireseptoreihin vaikutus(sedatoivuus),skitsofrenian positiivisten oireiden vähennys ja negatiivisten parannus. Välillä tosin tuntuu, minkälaiseen sekamelskaan aivot laitetaan, kun a-tyyppiset uudemmat pelaa jonkun 17 eri reseptorin kanssa osa. Minkälaiseen myllerrykseen aivot joutuu. Valitettavasti dopamiinin peukalointi jolla uskotaan olevan syy-yhteys skitsofreniaan, voi vaikuttaa parkinsonismin, td:n syntyyn. Parkinsonin tautiahan hoidetaan dopamiiniagonisteilla, ja psykoosilääkkeet taas vähentää dopamiinin määrää. Jos vaan mahdollista olisi ollut, olisin hoitanut psykoosini lääkkeettömästi. Lääkkeet ovat muuttaneet minua pysyvästi.


      • vaikeeta_on
        Sktd kirjoitti:

        Psykoosilääkkeissä on myös muita ominaisuuksia kuin sedatoivuus, kuten hallusinogeenisten serotoniinireseptien blokkaus(harhojen vähennys), dopamiinireseptorien blokkaus, histamiinireseptoreihin vaikutus(sedatoivuus),skitsofrenian positiivisten oireiden vähennys ja negatiivisten parannus. Välillä tosin tuntuu, minkälaiseen sekamelskaan aivot laitetaan, kun a-tyyppiset uudemmat pelaa jonkun 17 eri reseptorin kanssa osa. Minkälaiseen myllerrykseen aivot joutuu. Valitettavasti dopamiinin peukalointi jolla uskotaan olevan syy-yhteys skitsofreniaan, voi vaikuttaa parkinsonismin, td:n syntyyn. Parkinsonin tautiahan hoidetaan dopamiiniagonisteilla, ja psykoosilääkkeet taas vähentää dopamiinin määrää. Jos vaan mahdollista olisi ollut, olisin hoitanut psykoosini lääkkeettömästi. Lääkkeet ovat muuttaneet minua pysyvästi.

        Neuroleptit eivät vaikuta spesifisti mihinkään. Sellaisia kuin harhareseptoreja ei ole sen enempää kuin onnellisuusreseptoreitakaan. Tiedemaailmassa ei uskota dopamiiniyhteyteen. Psykiatriassa uskotaan, mutta sieltä uskotaan vaikka mitä muutakin hassua.


      • puolita_puolita
        Sktd kirjoitti:

        Psykoosilääkkeillä on sedatiivisia ominaisuuksia, mitä itse käytin. Joskus psykoosin voi ratkaista pelkkä unilääkitys ja muutaman päivän uni kuten itsellä aiemmin ja omien pelkojen voittaminen. joskus pelkkä keskusteluapu auttaa. Olemme yksilöitä.

        Tuota nukkumista olen miettinyt.
        Osastolla nukutettiin viikko. Unilääkettä oli tarjolla. En ottanut. Antipsykoottia kyllä.
        En nukkunut. En myöntänyt, että en nukkunut. Sanoin vaan nukkuneeni jo vähän paremmin. Uskoivat tuon nukkumistarinani. Onneksi. Pääsin pois.
        En uskaltanut ottaa lääkettä sairaalassa. En, koska pelkäsin nukkua samassa huoneessa vieraiden ja ties miten sairaiden ihmisten kanssa. Mieluummin valvoin yöt, kuin uskaltauduin nukkumaan.
        Myöhemmin olen tuota paljon miettinyt, josko olisin päässyt helpommalla, jos olisin uskaltanut nukkua. Ja etenkin, jos olisin ymmärtänyt olla menemättä apua hakemaan lääkäristä. Kunpa olisin vaan yrittänyt nukkua yksin omassa kotona. Omassa turvassa.


      • puolita_puolita

        Psykiatrin (psykiatrien?) neuvo oli tehdä lopetus viikossa yhdellä puolituksella.
        Yleislääketieteen erikoislääkäri kehotti tuohon hitaampaan tahtiin.
        Itsekin olin lopetusvaiheessa ehtinyt tutkimaan netistä näitä lääkejuttuja ja ihmisten tarinoita, joten päädyin noudattamaan tuota hidasta lopetusta aina puolittaen: 6 kk, 3 kk, 1 kk.


      • Sktd
        puolita_puolita kirjoitti:

        Psykiatrin (psykiatrien?) neuvo oli tehdä lopetus viikossa yhdellä puolituksella.
        Yleislääketieteen erikoislääkäri kehotti tuohon hitaampaan tahtiin.
        Itsekin olin lopetusvaiheessa ehtinyt tutkimaan netistä näitä lääkejuttuja ja ihmisten tarinoita, joten päädyin noudattamaan tuota hidasta lopetusta aina puolittaen: 6 kk, 3 kk, 1 kk.

        Viikossa?! Eihän tommonen eroa seinään lopetuksesta lähes ollenkaan.tuossa sen näkee että psykiatreja "ammattilaisina" on moneen lähtöön. Fiksumpi oli toinen lääkäri. Itse jos olisin fiksumpi ollut, olisin ite lopettaessa ettinyt jonkun aiheeseen paremmin perehtyneen, koska oma nuppitohtori neuvoi aivan liian nopean lopetuksen jonka aikaansaannoksista kärsin vieläkin pitkittyneinä viekkareina. Tuo 2v psykoosin estoon liittyy varmaankin siihen että aivot tarvii psykoosin jälkeen aikaa prosessoida psykoosi ja sen traumat, koota uusi ajatuskulku. Kun tila on stabiili 2v, on turvallisempaa lopettaa.Jos heti psykosin jälkeen lopetaa lääkitys, on seurauksena sekä vieroitusoireet että prosessointi, joka voi olla yhdessä hyvin raskasta, johtaa uuteen romahdukseen sekavuuden kautta. Itsellä on pitänyt löytää itsensä tietyllä tapaa uudestaan psykoosin jälkeen.


      • ei_vastausta
        vaikeeta_on kirjoitti:

        Miksi elämästä seuranneita reaktioita pitäisi mitenkään painaa pois kemiallisesti? Jos joku niin haluaa tehdä niin saahan sitä, vapaa maa. En kuitenkaan ymmärrä miksi vetää 2 vuotta kamaa vaan sen varalta, että elämässä tapahtuu uudelleen jotain ikävää tai, että vanha asia painaa yhä mieltä. Sitähän joutuisi vetämään kehdosta hautaan. Eikö kannattaisi käsitellä asia niin pääsisi eteenpäin? Viekkarit ovat aivovaurioriskin lisäksi yksi hyvä syy miksi neurolepteja ei kannattaisi kauaa vetää.

        "Eikö kannattaisi käsitellä asia niin pääsisi eteenpäin?"
        Joo-o.
        Helppo se on sanoa, mutta kun ei tiedä mistä lähtisi ja ottaisi kiinni. Ei ole mitään suurta surua, onnettomuutta, epäonnistumista, sairautta, menetystä, ikävää - ei ole mitään patoutunutta traumaa.
        Ei kaikki ihan niin ole, kuin toivoisi olevan. Asiat voisivat olla toisin, paremminkin, jos olisi tehnyt erilaisia valintoja ja päätöksiä. Monessa asiassa olisi voinut olla viisaampi. Jälkikäteen on helppo sanoa. Mutta oikeasti olosuhteisiin nähden kaikki on ihan hyvin. Ei ole, eikä ole ollut mitään suurta hätää. En todellakaan ole löytänyt sitä suurta traumaa, mikä mieltäni painaisi. Käsittele tässä nyt sitten elämäntuskaasi. Eiköhän elämäni ole ollut suhteellisen tavallista huolineen ja murheineen.
        Ei ole mitään suurta kysymystä. Ei vastausta.


      • Terve-kuin-pukki
        Sktd kirjoitti:

        Psykoosi ei aina ole käsiteltävissä puhumalla eikä unettomuus(liittyy asiaan monilla) hoidu puhumalla. Joillakin onnekkailla hoituu.Jos ihminen on paranoidisessa sekavassa tilassa eristäytyneenä kotiin ja ei nuku, pelkotilassa niin joskus ei auta kuin lääkkeet. Itse sain lääkkeillä unet, koostettua sekavan pään, pelot pois, ja aloin toimia uudestaan. Psykoosi muutti kokoajan muotoaan ja voisin kuvata sitä muuttuneeksi tavaksi tutkia tulkita maailmaa eli yhtäkkiä kokemus maailmasta rakentui uudestaan, hieman harhainen se oli ja tulee tod.näk olemaankin koska olen skitsofreenikko. Kyllä psykoosi unettomuus on ihan myrkkyä aivoille myös, ja jättää aikamoisen hajaannuksen,tyhjyyden kun harhat alkaa hellittää ja se hämmennyksen tila on kamala, kun yhtäkkiä tulkitsee maailmaa hiukan eritavoin. Psykoosikokemukset on ainakin itselle olleet hyvin traumaattisia ja lääkityksen jälkeen sekavuus, uniongelmat ja hajanaisuuden tunne on pahentunut, ja aivot käy kokoajan läpi traumaa, voi olla että paluu lääkitykseen on edessä hyvän alun jälkeen joskus, valitettavasti. Kun paranee, ei tajua/muista kuinka kamala psykoosi on ja lääkkeet alkaa tuntua turhilta. Tosin olen myös miettinyt että myös itse lääkkeet voi aiheuttaa aivoille hämmennustä,traumaa joten joskus voi lääkkeettömästikin terveemmillä aivoilla työstää psykoosin läpi. Olen käynyt yhden lyhyen psykoosin lääkkeettömästi läpi,unilääkettä tosin söin, ja viikon traumaattisesta pelonsekaisesta valvomisjaksosta kesti varmaan kuukausia päästä yli. Se kummitteli mielessä ja tuo oli leikkiä pahimpaan psykoosiini verrattuna, koska olin uudessa työssä viikko psykoosin jälkeen, nykyään työkyvytön. Jos et itse skitsofreniaa sairasta tai toimit lääkkeettömästi jolloin skitsofreniasi tuskin on niin vakava, et ehkä tajua että joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys jos haluaa takaisin elävien kirjoihin niin sanotusti. Lääkkeet ovat kamalia, sivuvaikutukset kamalia mutta joskus hyöty ajaa haitan ohi. Halusin neuvoa lopetuksessa muita koska lääkityksen lopetus ei ole lastenleikkiä, koska nämä lääkkeet vaikuttaa esim. Keskushermostoon niin että ihmiset ovat hyvin sensitiivisiä psykoosin jälkeen ja aineiden lopetus on kamalaa. On myös todettu että toistuvan psykoosin jälkeen yoimintakyky ei palaa yhtä hyväksi. Lääkkeet pitää psykoosin pois. Jotkut joutuu syömään koko elämän valitettavasti.

        Mä nukuin psykoosissa paremmin, kuin ennen sitä ja sen jälkeen. Sen jälkeen uniongelmat huononi ennestään. Nyt ei käytännössä mitkään unilääkkeet auta ja välillä tulee kummallisia pahan olon jaksoja päivittäin, toisinaan on ihan ok. Voi kuin saisin nukuttua normaalisti. Ajattelen psykoosini johtuneen joistakin traumoista ja käsittelettömistä tunteista yhdistettynä jatkuviin univaikeuksiin. Nyt kun unilääke kortti on käytetty, niin jäljellä on asioden työstäminen, mutta en usko sen tuovan suunnatonta helpotusta arkeen, vaikka joitakin asioita ymmärtäisin, koska on niin paha uniongelmat. Ajattelen tappavani itseni jossakin vaiheessa, koska näen elämäni jatkumona, jossa nämä pahat tuntemukset jatkuu hautaan asti ja sitä on vaikea kestää ja koska tiedän, että lopullista helpotusta ei tule koskaan univaikeuksien takia. Tätä on kestänyt vuosia. Elämä psykoosissa oli sata kertaa parempaa nauroin omille harhaisille "äänille" ja kuvitelmille, ne olivat monesti tilanteisiin sopia kannustavia ja rohkaisevia käskyjä. Muutuin pieneksi pojaksi, jolta oli lapsuus jääny kokematta, elin sitä uudestaan. Välillä olin kylmä hermoinen psykopaatti, joka osasi taitavasti käyttää manipulointi taitoa saadakseen sen mitä halusi ja toisinaan sain sitä myös oikeasti kuten rahaa tilanteissa, joissa sen pyytäminen ei olisi normaalisti tullut kysymykseen. Ei ollut esteitä kaikki oli mahdollista. Parasta mitä mulle on tapahtunut vuosiin. Se kesti kolmisen kuukautta, joista vasta viimmeinen viikko oli sellaista, että en meinannut pysyä normaalin elämisen rajoissa. Jaksoi paremmin, kun moneen vuoteen, rupesin käymään salilla ja kävelin paljon joka päivä, laihduin yli 20kg osaksi niukan ruokavalion, ei tehnyt enään niin paljon mieli syödä. Olin fyysisesti paremmassa kunnossa, kuin vuosi kausiin. Välillä otin pienet mukavat päivä unet. En ole pystynyt sitä tekemään yli kymmeneen vuoteen. Ruoka maistui normaalia paremmalta. Oli vaikeuksia pysyä illalla hereillä, kun väsytti niin paljon. Tätä ei ole tapahtunut kymmeneen vuoteen. Lukuunottamatta tätä jaksoa. Mulle se ei ollut pelottava kokemus.

        Nyt olen reilut kaksiviikkoa ollut ilman psykoosi lääkettä ja vaiheittain sen lopettanu kolmen kuukauden aikana. Välissä söin lääkettä viikkokausia 1/20 annoksella. Luulen psykoosin pukkavaan päälle väkisin jossakin vaiheessa. Eilinen yö meni kahden tunnin yö unilla. Kuulostelen itseäni ja ekat harhaiset ajatukset tuli kuukausi sitten. Nyt kokeilen sellaista annan sen kunnolla tulla, jos tullakseen ja yritän sitä, että pitäisin harhat erillään normaalista ajattelusta. Uskon, että kykenen ne tunnistamaan, jos niitä tulee. Käyn läpi päivän aikana kokemiani tunteita ja tilanteita, yritän jäsentää niitä, että ei vain pyöri epämääräisesti päässä negatiivisiä tunteita ja sitä kautta aiheutuisi psykoottinen harhamaailma.


    • Minja-

      Se psyykenlääkkeissä on ongelmana että vaikka syöminen olisi sivuoireetonta, lopetus voi olla helvetti. Lääkäreillä harvoin on asiantuntemusta paitsi aineiden alotuksesta joka sekin monesti tehdään kertaheitolla ylös vetämällä joka voi laukaista vaikka manian yms...Omalla kohdalla lääkäri suositteli 10v ssrikäytön jälkeen lopetusta kuukaudessa!!! Aivan asiantuntematon kommentti. Itse sitä sai asiaa tutkia. Netti on pullollaan palstoja joissa lopetuksesta kärsivät neuvovat vähentämään lääkettä 10% kk ellei hitaamminkin murustaen lääkettä eli lopetukseen voi mennä vuosikin/vuosia annoksen määrästä /käyttöajasta riippuen. Ongelmana on että esimsyömäni essitalopraamikapseli on jo 5 mg niin pieni että miten siitä saa pienempiä murusia. Lopetin 2.5mgsta ja sekin aiheutti riittävän karseat oireet, koska cipralex on tuju lääke. Antipsykootin lopetus on oma juttunsa myöskin. Lääkärin mukaan olisin voinut lopettaa vaikka seinään 4kk käytön jälkeen.On karmeaa että lääke aiheuttaa pitkässä juoksussa melkein kaikille käyttäjille extrapyramidaalioireita, mutta silti ne on monelle ainut ratkaisu:"Tardive dyskinesia most commonly occurs in patients with schizophrenia, bipolar disorder, or other psychiatric conditions who are given antipsychotic medication, but it can occur in other patients who are treated with these drugs. Some estimates suggest that it occurs in 15-30% of patients receiving treatment with antipsychotic neuroleptic medications for 3 months or longer. Other estimates suggest that with each year of neuroleptic use, 5% of the patients will show signs of tardive dyskinesia, i.e., 5% after one year, 10% after two years, 15% after three years with no clear upper limit. Eventually, according to these estimates, if on the drugs long enough, the majority of patients will develop the disorder.[2]"....

      "Tardive Dyskinesia/Dystonia (TD) simply means late onset of the same EPS movement side effects. They can appear after months of trouble free treatment, or they can begin to appear as the dose is lowered or the drug is withdrawn. Symptoms generally appear shortly after drug withdrawal although they can appear months later. The previous cut off of three months post withdrawal is now being questioned. Tardive reactions may resolve quickly, but these late reactions are more likely to be persistent or permanent. Symptoms that persist for six to twelve months are considered to be permanent although they may diminish slightly over the course of several years.

      Masking is the term used to describe the ability of the drug to cover the toxic symptoms it is producing." eli lääke voi peittää tardiivin dyskinesian oireet jotka pamahtaa päälle vähennyksessä ja voidaan vielä estää ehkäpä nostamalla annosta takaisin, miksi antipsykootteja ei lopeteta seinään. Ei koskaan. Tardiivi dyskinesia voi olla pysyvä, loppuelämän piina. Tämä oli mielenkiintoinen artikkeli: http://www.hs.fi/m/kaupunki/a1452052289003. Pistää miettimään pystyykö psyykenlääkkeitä pitkässä juoksussa lopettamaan vammautumatta ja kannattaako joskus vaan jatkaa jos ei koe sivuoireita, käyttöä on pitkän aikaa takana ja voi hyvin... Silloin alkaa olla jo niin tottunut että riskit on suuret. Aloitus uudelleen voikin olla mahdotonta. Riskejä lopettaisessa kun on ja paljon, sanon omasta kokemuksesta. Artikkelissa:”Tunnen kuitenkin henkilökohtaisesti ihmisen, joka onnistui lopettamaan lääkityksen itse. Mies oli vahvasti lääkitty psyykelääkkeillä. Yhtenä päivänä hän päätti, ettei tämä tule olemaan hänen loppuelämänsä. Hän lopetti kaikki lääkkeet, mutta lääkkeet ehtivät vammauttaa hänet pysyvästi. Mies ei saanut korvauksia mistään”, Puirava kertoo." niin surullista ja niin läheltä liippaa omaa elämää tällä hetkellä :( on olemassa lopetukseen uskoviakin, kuten mm. Lukuisat psyykenlääkkeet lopettanut bloggari, joka pitää beyond meds blogia, joka jokaisen englantia taitavan lopetusta harkitsevan kannattaa lukea..

      • vaikeeta_on

        "Tardive dyskinesia most commonly occurs in patients with schizophrenia, bipolar disorder, or other psychiatric conditions who are given antipsychotic medication, but it can occur in other patients who are treated with these drugs."

        Tämä lause on harhaanjohtava. Skitsofrenialla, kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä (bipolar disorder) tai muilla psykiatrisilla 'sairauksilla' ei ole mitään tekemistä tardiivin dyskenisian (TD) kehittymisessä. KAIKKI, jotka käyttävät ko. aineita ovat samalla viivalla TD:n saamisen kanssa.

        TD muodostuu ajan kanssa, kun neurolepteja käytetään. Tila muodostuu käytön aikana "piilossa" (josta nimitys tardive) aineen vaikutuksen alla. Sen takia on tärkeää tasaisin väliajoin vähentää annosta ja katsoa onko TD muodostumassa (jos ylipäänsä haluaa neurolepteja vetää). Jos tätä ei tehdä, saattaa käytön aikana ilmaantua lihasnykinään ja esim. kielen liikkeitä, kun TD on ehtinyt kehittyä piilossa niin, että oireista puskee jo esiin neuroleptivaikutuksen alta. Silloin alkaa olemaan usein viimeisiä hetkiä lopettaa myrkytys ennen kuin pysyviä aivovaurioita kehittyy basal ganglian alueelle. Toisin sanoen, TD ei pysy poissa vaikka käyttöä jatkaisi vaan lopulta se puskee pintaan. Vaurion aiheuttama oireisto voidaan yrittää peittää lisäämällä annosta, mutta tämä johtaa vaan vakavampaan TD:n kehittymiseen ja annoskattokin tulee lopulta vastaan.


      • lihaskipuja

        Enteileekö lääkkeestä aiheutunut jäykkyys (lihasjäykkyys) ja kivut jotain jälkiseuraamuksia lääkkeen lopetuksen jälkeen?


      • Sktd

        Ei välttämättä, vaikka kaikki sivuoireet kannattaa huomioida, koska ne kertoo aina jotain.Lihasjäykkyyskin.....ja oliko jäykkyys välttämättä lääkkeestä johtuvaa, voi olla ihan magnesiumin puutettakin,elektrolyyttitasapaino vähän pielessä, liikaa vedenjuontia-vaikuttaako lääke asiaan jotenkin, voi olla.....Kannattaa olla varuillaan. Kuuluu lääkkeiden jopa yleisiin sivuoireisiin lihasjäykkyys ep-oireiden ohella... pahimmillaan lääkkeen aiheuttamaan parkinsonismiin, johon kuuluu myös vapina, kasvojen ilmeettömyys, köpöttävä kävely. Itsessään lihaskivut ja jäykkyys kuuluu suht yleisiin sivuoireisiin, jos huomaat kävelyvaikeuksia yms sitten on huolestuttavampaa.Omalla kohdalla yksi lääke teki akatisian, levottomat jalat, ja jäykäntuntiset lihakset, ja se lopetettiin heti, vaihdettiin. Se oli Abilify.. Enemmän olisin huolissani selkeistä extrapyramidaalioireista eli lihasspasmeista esim. Kaulalla,kasvoissa, raajoissa, vapinasta, nykäyksistä, akatisiasta, yhtäkkiä ilmestyvät levottomat jalat jotka piinaa öisin,motorisesta levottomuudesta, tic-liikkeistä, pakkoliikkeistä, tai jos tulee jotain tosi vakavaa kuten neuroleptioireyhtymä. Jos ongdlmasi jatkuvat, voi syynä olla liian korkea lääkitys jota tulisi laskea/ väärä lääke
        Kannattaa punnita hyödyt/haitat. Itse tiedät, paljonko elämänlaatuasi vaiva haittaa. Kyllähän se tieten aina jostain kertoo,että ei kaikki ole kunnossa, ja voivat kertoa ep-oireiden kehittymisestä,kun tulee tuommoisia vaivoja mutta kun lukee ap-tuoteselostetta niin vaivaa siellä on vaikka minkälaista, joista itsekin kärsinyt vaikka mistä.


      • lihaskipuja

        Lihaskivut olivat ajoittain niin kovat, että herättivät. Ei saanut nukuttua. Päiväsaikaan vähän nöyrtyivät. Lääkäri ei juurikaan reagoinut valituksiini. Lääkitystä ei muutettu.
        Kivut hävisivät lääkkeen vähennyksen ja lopetuksen myötä. Samoin lihasjäykkyys jossain parissa viikossa.
        Nyttemmin olen huomannut, että reisilihakseni ovat surkastuneet, vaikka olen treenannutkin - ihan punttia nostanut. Persekin on mennyt ihan olemattomaksi.


      • lihaskipuja

        Lääkkeen haittavaikutuksiksi on kerrottu:
        ' •lihassäikeiden hajoaminen ja lihaskipu (rabdomyolyysi) '
        Kuinkahan todennäköistä tuo on?


    • kehmi

      Minä neuvoisin lopettaessa pysymään mahd. säännöllisissä elämäntavoissa, päivärytmi,olla muuttamatta elämäntapojaan lääkityksen aikaisista ellei huomaa vaikkapa että kessunpoltto pahentaa oloa ja unohtamaan kaikki lisäravinteet lisähumpuukit. Kessua ei kannata lisätä! Kaljaan ei kannata koskea eikä rauhottaviin eikä muihinkaan lääkeaineisiin. Ei mitään lisää mikä voi pahentaa oloa. Ylös ulos ja lenkille ihmisten ilmoille vaikka ahdistus hiipisi pintaan. Tulee unikin sitten. Ja niin hitaasti lopettaa, että lopussa syö murusia ettei tarvi kärsiä yrjöilyistä sun muista huimauksista. Jos alkaa nuppi levitä, paluu annokseen aloittaen pienestä vaikka lekuri haluaisi norsukuurin ellei sitten seinille hypi ja tarvi rauhoittavaa. Voi tulla meinaan huono olo semmosesta jos heti palaa isollw annokselle. Minä selviydyin, 5 kuukautta kesti paska olo. Nyt voin paremmin kuin lääkityksen aikana!!

    • ApuaKaivattaisiin

      Missä tahdissa lopettaisitte Tsiprasidoni (Zeldox) nimisen lääkevalmisteen? Olen käyttänyt sitä nyt n. 6 kuukautta, ja viimeisen viikon aikana olen käyttänyt sitä vain muutaman kerran. Neuvokaa te jotka tiedätte näistä enemmän.

    • Minja-

      http://mentalhealthdaily.com/2014/07/11/geodon-ziprasidone-withdrawal-symptoms-duration/ Most people that have come off of the drug gradually reduce their dose by 20 mg every 2 weeks. If you try this method and are noticing that the withdrawal effects are too difficult to cope with, you could taper by 10 mg every 2 weeks or 20 mg every month. Go at a rate that you feel is slow enough to reduce symptoms.
      4. Individual Factors

      There are also individual factors that will play a role towards influencing your withdrawal. These factors include things like: whether you take other medications, whether you are transitioning to a new drug, your sleep patterns, environmental stressors, dietary and exercise habits, etc. Eli hiljaa hyvä tulee. Varovaisimman ohjeen mukaan hiljalleen tasaisesti annosta murustamalla 10% / kk, kaikkein turvallisin tahti, mutta oot käyttäny suht lyhyen aikaa eli nopeamminkin voi, mutta pointti on tasaisesti vähentäen. Se kertoo aika paljon alkaako olla viekkareita eli jos olo pahenee> hiljennät tahtia.älä harrasta satunnaisesti ottamista,suositeltavampaa hiljalleen vähentää asteittain ottaen joka päivä. Turvallisempaa aivoillesi kuin hyppivä annos. Ja juttele lääkärin kanssa asiasta!

      • ApuaKaivattaisiin

        Annokseni on juuri tuo 20mg eli voiko niin pienen annoksen lopettaa tuosta vain, vai pitääkö sekin lopettaa asteittain? Tuo lääke ei tietääkseni ole kovin voimakas neurolepti.


      • Noniinjooooo

        Minä murustaisin tuostakin vielä. Lopetin seroquel 25mg:n 6kk käytön jälkeen seinään ja viikon nukuin huonosti ja ei ollut kiva kärsiä yllärtävistä pääkipukohtauksista/migreeneistä töissä. Osa on niin herkkiä että suunnilleen milligramma kerrallaan vähentävät. Hitaasti on turvallisempaa. Yksilöllistä on ja käyttöaikaan riippuen vähennät eli jos 6 kk käyttöä niin esim. Kuukausi kaksi hitaalla vähennyksellä vaikka pilleri neljään osaan aina yks osa pois ja vähennät siitä hitaassa tahissa säännöllisesti. Seuraat olojasi samalla. Jos pahenee,unettomuutta,pahaa oloa yms> nostoa takasin/hidastat lopetusvauhtia. Usko mua, parempi niin. Voi olla että et kärsisi jos tosta lopetat, mutta parempi antipsykoottien kans olla varovainen. Ne on kaikki voimakkaita.


    • Zyprexaaaa

      Mäkin haluaisin kysyy, että miten lopettaa Zyprexa. Oon syöny lääkettä 6 kk eka annoksella 10, sit 20 mg 4 kuukautta. Neuvoja?

      • gihjoe4g

        Tästä saat suuntaa-antavaa apua vieroitusohjelman suunnittelemiseksi. Tsemppiä vieroitukseen.

        Tips for tapering off Zyprexa (olanzapine)
        http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/3743-tips-for-tapering-off-zyprexa-olanzapine/

        "Olanzapine is an atypical antipsychotic with a number of serious drug interactions and side effects, weight gain, blood sugar elevation, and movement disorders among them.

        Official FDA information at http://www.drugs.com...ne-tablets.html

        To minimize the risk of withdrawal symptoms, we recommend a conservative taper of 10% from the previous dosage every few weeks. The amount of the decrease keeps getting smaller. Some people find they can go faster and some people find they have to go slower -- they can only tolerate decreases of a fraction of a milligram at a time. See Why taper by 10% of my dosage?

        ..."


      • Zyprexaaaaa

        Kiitos.Lääkäri sano, että 2kuukautta voinnin mukaan puolittaen tabua. Eka 20, sitte 15 jne..Siis häh....Onpa hitaasti suositeltu tuolla ku lääkärini sano muuta, tosi varmaa tietävät mitä neuvoo. Olin eka pölvästi ja lopetin 3 päiväksi et lopetan niinkö suorilta(urpo,kaveri tosi lopetti sillai kympistä eikä ees kokenu mitää outoo pahemmi se on varmaa joku harvinaisuus),ja nyt oon takasi säikähtäneenä, ku enpä nukkunu juurikaan, olo oli vähän maaninen unenpuuttee vuoks, vikana päivänä tosin ihan kuallu ja tuli huimausta, paha olo kans, ja ulkona tuntu et auringonpaiste häikäsee hulluna. Ja eikö takasin lääkkeesee uuen suunnitelman kans. Olo on ku jollain narkilla joka palaa huumeisiin, heh tai oikeestaa vituttaa rehellisesti ilmastuna.......Toi 10 prossaa on aika hijas siis muutaman viikon välei. Mulla menis siis monta kuukaautta.... Yli sen ajan mitä käyttäny. Hmm... Haluais päästä tästä eroon äkkiä ,,mut en halua kärsiä ja seota, haluun nukkuu. Mulla on nytte käytössä olantsapiini ratiopharm, zyprexan korvaava halvempi versio 2x10 tabu. Ostettuna 3pakettia.En kyllä tiiä miten ton murustelen 2milligrammaksi, puolittaa ois helpompi,eikä viitis köyhänä pikkusempiakaa käyä ostaa. Prhana. Ja mitenköhän, saakohan tota pillerii ees rikkoo, vaikuttaako se imeytymisee. Lääkäri sano et voi puolittaa.


      • gihjoe4g
        Zyprexaaaaa kirjoitti:

        Kiitos.Lääkäri sano, että 2kuukautta voinnin mukaan puolittaen tabua. Eka 20, sitte 15 jne..Siis häh....Onpa hitaasti suositeltu tuolla ku lääkärini sano muuta, tosi varmaa tietävät mitä neuvoo. Olin eka pölvästi ja lopetin 3 päiväksi et lopetan niinkö suorilta(urpo,kaveri tosi lopetti sillai kympistä eikä ees kokenu mitää outoo pahemmi se on varmaa joku harvinaisuus),ja nyt oon takasi säikähtäneenä, ku enpä nukkunu juurikaan, olo oli vähän maaninen unenpuuttee vuoks, vikana päivänä tosin ihan kuallu ja tuli huimausta, paha olo kans, ja ulkona tuntu et auringonpaiste häikäsee hulluna. Ja eikö takasin lääkkeesee uuen suunnitelman kans. Olo on ku jollain narkilla joka palaa huumeisiin, heh tai oikeestaa vituttaa rehellisesti ilmastuna.......Toi 10 prossaa on aika hijas siis muutaman viikon välei. Mulla menis siis monta kuukaautta.... Yli sen ajan mitä käyttäny. Hmm... Haluais päästä tästä eroon äkkiä ,,mut en halua kärsiä ja seota, haluun nukkuu. Mulla on nytte käytössä olantsapiini ratiopharm, zyprexan korvaava halvempi versio 2x10 tabu. Ostettuna 3pakettia.En kyllä tiiä miten ton murustelen 2milligrammaksi, puolittaa ois helpompi,eikä viitis köyhänä pikkusempiakaa käyä ostaa. Prhana. Ja mitenköhän, saakohan tota pillerii ees rikkoo, vaikuttaako se imeytymisee. Lääkäri sano et voi puolittaa.

        Se on vain suuntaa-antava. Mitä pidempään käyttänyt sitä hitaammin kannattaa edetä. Joka tapauksessa joutunee viekkarit läpi kärsimään ellei tuuri käy. Yleisesti voisi maalailla, että on fiksumpi edetä alkuun hitaasti ja sitten tiivistää tahtia, jos kaikki menee ok. 10kk:n käytön jälkeen itsekin pyrkisin eroon kamasta mahd. nopeasti, mutta en lopettaisi varmastikaan seinään suoraan vaikka haluaisin. Maltti on valttia.

        Pillereiden rikkominen ja punnitseminen voi olla aika vaikeaa. Pitäisi olla nestemäinen versio (en tiedä saako Suomesta). Varmastikin pillerin saa ainakin neljään osaan suhteellisesti tarkasti? Lähtisin henkilökohtaisesti vähentämään pienimmällä selvästi mitattavalla annoksella ja etenisin siitä. Apteekeista saa pillerin puolittamiseen tarkoitettuja leikkureita.


    • Zyprexaa

      Mulla on tuo leikkuri ny hommattuna, ja sain jotenkin tabletin rikottua noin. Aattelin edetä tiputtamalla 2.5 kerralla kolmen viikon välein ja jatkaa käyttöö useemma kuukauden. Nopeutan jos ei viekkaria ja pudotan sit vaikka kahen viikon välein. Aloitin eilen 17,5lla, ei mitää eroa olossa.Mulla on pohjalla uniongelmat nii voi olla ihan jees näin. Mulla on tarvittaessa oxamin 15 ahistukseen tai sit uneen, mut huomannu 7,5sen jo katkaisevan terän ahistukselta ja yritän ottaa vaan ku maailma kaatuu niskaa oloissa joita tulee aina joskus. Vielä mä pääsen näistä pillereistäni eroon.

    • EroonLopullisesti

      Miten helvetissä Tsiprasidon kapselin muka voi leikata? Ei mitenkään koska siinä kapselissa on jauhe sisällä ja jos sen puolittaa, valuu kaikki sisältö ulos. Ei se ole mikään burana kapseli jonka voi halutessaan puolittaa. Eli saisiko nyt ihan Suomen kielellä ohjeet siihen miten tuota Tsiprasidonia pitäis alkaa lopettelemaan? Itselläkin olisi se edessä, sillä ei sellaista myrkkyä kuin neurolepti voi lopun ikää syödä, tuhoaa aivot ihan totaalisesti.

      • vaikeeta_on

        Paha paikka, jos ei pysty puolittamaan. Oletko tarkistanut saako kyseistä toksiinia pienemässä annoskoossa? Niitä yhdistelemällä voisi saada ehkä vähän portaisemman lopetuksen. Muutoin kannattaa ehkä harkita vaihtaa johonkin neuroleptiin, jossa olisi joku askellus? Mutta en tiedä onko sekään järkevään. Paha suositella mitään muutoksia edes ideatasolla, kun ovat niin myrkyllisiä kaikki. Tulee huono omatunto.

        Tästä opetuksena kaikille, että huumeita käyttäessään kannattaa varmistaa, että lopetusta varten on saatavilla helposti puolitettavia tai muokattavia annoskokoja. Muuten käy niin vähän kuin puuhun kiipeäisi tikkailla ja latvassa ollessaan tikkaat kaatuisi. Tulee hikinen, ruma alastulo.


    • Minja-

      Surviving antidepressants palstalta löytyy myös a-psykoottien vähennysohjeita. Aikamoista kikkailua se monesti on. Jotkut lääkkeet saa jopa nestemäisinä versioina(ei välttis suomesta tosin) tai pieninä annoksina, mutta osan kohdalla vähennys on tehty miltei mahdottomaksi ja jos lopettaa pienimmästä annoksesta nii siitäki on liian iso pudotus. Jotkut tekee niin esim. A-depressantti Venlafaksiinin kohdalla että rikkovat kapselin ja vetävät niitä rakeita. Lääkärien ohjeet on monesti niin edesvastuuttomia että ei hyvää päivää, yleensä lopetus tehdään aivan liian nopeaa heidän ohjeilla. Tosin seki on yksilöllistä, jotkut kestää nopeampaaki lopetusta, vaan turvallisinta on hidas. Karmeimpia seurauksia a-psykootin lopetukselle on tardiivi psykoosi. Aivan "mahtavia" lääkkeitä.

    • Nimierdfi

      Itse lopettelen 1mg risperdalia. Oon syönyt nyt 3 viikkoa 0,5mg, eikä ongelmia ole ollut.

      Onko muita vastaavia kohtalotovereita?

    • kkkkkkkkk

      Olen lopettanut onnistuneesti SSRI-lääkityksen ja pitkäaikaisen bentso lääkityksen, ei kai antipsychosis lääkityksen lopetus paljon hankalampaa voi olla?

    • erilainenmiesjust33

      Lopetin kuin seinään. Heitin antipsykootti lootan nuotioon ja lopetin puoskareiden keskustelu käynnit. 10 vuotta mennyt ja todella hyvin menee.
      Töitäkin on niin paljon kuin haluan tehdä. Oikeita töitä kunnon palkalla ,ei mitään puuhastelu 9 eurosia. Lääkkeitä jos oisin jatkanut niin makaisin sohvan pohjalla silmät punaisena vieläkin, jos olisin edes elossa.

    • Piikitetty

      Jos on käynyt pakko piikillä, ei voi lopettaa kuin seinään. Ei tarvitse enää mennä piikille, mutta pitäisi aloittaa eri lääke tabletteina. Ainoa järkevä vaihtoehto on olla ilman.

      • Anonyymi

        Ei sua voi pakottaa piikillekään. Älä mene ja vaihda osoitetietosi heti, niin oot taas vapaa.


    • Anonyymi

      On siinä hitaasti lopettamisessa asiaakin, juurikin tuo tottuminen, mutta nopeasti lopetettuna kärsit fyysisistä ja psyykkisistä vieroitusoireista (kemiallinen krapula) vain muutaman viikon ja hitaasti lopetettaessa koko sen ajan plus huomaamattomasti vielä sen jälkeenkin muutaman viikon... ja siinä kohtaa sun lääkäri kusettaa, että et ole kunnossa, nimittäin sydän hakkaa just tosta krapulasyystä, ei muista.

      NEUROLEPTIT TODETTU KV-SVEITSILÄISESSÄ TUTKIMUKSESSA LÄÄKEJÄTTEEKSI JA KONKURSSIIN MENNEIDEN YRITYSTEN (YRITYSRYPÄS ALPHA-MEDICAL, BETA MAGNIOL JA CERN CHIFETS MEDICALOS CHEMICALS) VIIMEISEKSI RAHASTUSYRITYKSEKSI.

      OLIVAT VERENPAINELÄÄKKEITÄ MYYVIÄ YRITYKSIÄ, SIKSI SYDÄN JA VERENPAINEOIREITA LUKUISASTI MAINITTU " NEUROLEPTI"-LÄÄKKEISSÄ. KUIN OTTAISIT HUIKAN GLYKOLIA ELI JARRUNESTETTÄ (AUTOJEN SELLAISTA) PÄIVITTÄIN. HEITÄ NEUROLEPTISI VITTUUN!

    • Anonyymi

      Keitä olemme?
      Sivuja ylläpitää vapaa ja avoin kansalaisryhmä, joka perusti Tarpeenmukainen hoito (Taho) yhdistyksen 2016 joulukuussa.

      Yhdistyksen tarkoituksena on mahdollistaa kaikille heidän itse haluamansa, heidän tarpeensa mukainen, psyykkinen hoito mielen pulmatilanteissa. Yhdistyksen innoittajana on ollut mm. avoimen dialogin hoitomalli Keroputaalla.

      Yhdistys suhtautuu kriittisesti vallitsevaan biolääketieteelliseen lähestymistapaan ja sen sovelluksiin mielen pulmatilanteissa.

      https://madinfinland.org/toiminta/taho-helsinki/ssri-ryhma/

      fb-vertaisryhmään. Olet tervetullut, jos käytät SSRI-lääkkeitä (ehkä myös muita psykoaktiivisia lääkeitä kuten rauhoittavia tai neuroleptejä).

      https://madinfinland.org/toiminta/taho-tampere/vieroitusryhma/

      Moni kokee, että hoitotaho ei ota psyykenlääkkeistä koituvia haittavaikutuksia ja lopettamisyrityksistä koituvia vieroitusoireita tosissaan. Psyykenlääkevieroituksen tukiryhmässä voit saada vertaistukea sekä jakaa kokemuksia ja vinkkejä psyykenlääkkeiden vähentämiseen sekä lopettamiseen liittyen. Ryhmässämme on hyvä ilmapiiri ja mukaan voi tulla mukaan matalalla kynnyksellä yksin tai vaikkapa kaverin kanssa.

      Ryhmässä suositellaan lähtökohtaisesti maltillista 10%:n kuukausittaista lääkevähennystä kuukausittain, eli edellisen kuukauden annoksen kertomista luvulla 0,9, mutta jotkut kestävät nopeampaakin pudotusta. Vieroituksen eteneminen on varsin yksilöllinen prosessi.

    • Anonyymi

      Kertokaahan viisammat. Olen syönyt Abilifyta ja Zypreskaa muutaman vuoden ja tarkoitus olisi lopettaa ne mahdollisimman pian. Ajattelin aloittaa Abilifysta. Annos on 5 mg joka aamu. Tämän lääkkeen ajattelin lopettaa seinään, kun on niin pieni annos. Kärsittyäni mahdolliset vieroitusoireet , olisi zypreskan vuoro. Sen annoskoko on 10 mg. Sen ajattelin lopettaa puolittamalla annos, eli ottamalla 5mg 10mg sijasta muutaman viikon ja sitten lopetan kokonaan.
      Miltä tämmöinen lopetus kuulostaa?

    • Anonyymi

      "On siinä hitaasti lopettamisessa asiaakin, juurikin tuo tottuminen, mutta nopeasti lopetettuna kärsit fyysisistä ja psyykkisistä vieroitusoireista (kemiallinen krapula) vain muutaman viikon"

      Jos tuo lupaus muutamasta viikosta pitäisi paikkansa niin varaisin sen muutaman viikon vieroitusoireista kärsimiseen. Mutta kun netissä on paljon tarinoita, että niistä vieroitusoireista porukka on kärsinyt useita kuukausia. Tyyliin porukka aatellut että ei nää enää kauan voi kestää ja jatkunut 8 kk.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe