Työmarkkinatuki+asumistuki+toimeentulotuki (?)

Tietääkökukaan

Työmarkkinatuki 522,80€ asumistuki 300€=822,80€. Tuosta summasta vuokran ja laskujen jälkeen jää 332,80€. Eikö vuokran sähkön veden jälkeen tulisi jäädä se 485,50€ muuhun elämiseen kuten ruokaan, puhelin- ja nettilaskuihin jne? Olenko siis oikeutettu toimeentulotukeen? Mulla nimittäin menee rahaa jo yksistään bussikorttiin 70€/kk, sitten tietenkin puhelin- ja nettilaskut, ruoka, lääkkeet, tarpeelliset hygieniatarvikkeet, satunnaiset vaateostokset jne. Yleensä olen viikon ilman rahaa ennen kuin seuraavat tuet tulee..

16

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katopaite

      http://stm.fi/toimeentulotuki

      Pakollisten kulujen jälkeen pitää jäädä muihin menoihin 485,50 euroa, sitten on vielä
      harkinnanvarainen, käyhän tutkimassa, tämä oli viime vuedelta näkyi olevan otsake tossaettä tämä muuttuu,

    • fdgdfhfgj

      Minulla jää asuntolainan lyhennyksen jälkeen tmt:stä saman verran kuin aloittajalle. En saa asumistukea enkä toimeentulotukea.

      En halua lisää tukia. Haluaisin oikeuden tehdä omia keikkoja ilman, että menettäisin heti senkin viissatasen kuussa.

    • samuli77

      Olet ilmeisesti oikeutettu toimeentulotukeen ja sitä kannattaa hakea kun siihen oikeus on. Vuokran osalta kuitenkin huomioitava että vuokran määrissä on kuntakohtaiset rajat. Tyyliien esim. yksin asuvan vuokra 450e vesimaksu. Jos vuokra olisi 500e niin se ttt perusosa 489 vähenee (500e-450e) eli 50e eli saat vuokran ja vesimaksun jälkeen käteen 439e. Sähköt sitten korvataan erikseen.

    • "...Minulla jää asuntolainan lyhennyksen jälkeen"

      Asuntolainan lyhennys ei ole huomioon otettava meno. Paitsi Porissa, tilapäisesti.

      • tuetkuriin

        niinpä, ainoastaan vuokraisännän asuntolainan lyhennys on huomioon otettava meno.
        pienituloinen joutuu siinä vaiheessa loukkuun, kun siirtyy 500 euron vuokra-asumisesta 200 euron vastikkeen lisäksi 300 euron lainanlyhennykseen.
        no en ole yleensä vaatimassa tukien parantamista kenellekään, päinvastoin. mutta tasapuolisuuden nimissä, voisi olla järkevää, että tuet myönnettäisiin asumismuodosta riippumatta, esim. yksineläjälle 350 euron suuruisia asumiskuluja vastaavana. riippumatta siitä minkälaisen lukaalin on vuokrannut tai ostanut.


      • turhiakin.neliöitä
        tuetkuriin kirjoitti:

        niinpä, ainoastaan vuokraisännän asuntolainan lyhennys on huomioon otettava meno.
        pienituloinen joutuu siinä vaiheessa loukkuun, kun siirtyy 500 euron vuokra-asumisesta 200 euron vastikkeen lisäksi 300 euron lainanlyhennykseen.
        no en ole yleensä vaatimassa tukien parantamista kenellekään, päinvastoin. mutta tasapuolisuuden nimissä, voisi olla järkevää, että tuet myönnettäisiin asumismuodosta riippumatta, esim. yksineläjälle 350 euron suuruisia asumiskuluja vastaavana. riippumatta siitä minkälaisen lukaalin on vuokrannut tai ostanut.

        Sinkku omistusasuja saa 77€/kk asumistukea. Työtön pariskunta ei saa sitäkään täällä maalaiskylässä vaan joutuu pärjäämään 2*564€/4vk! Maksaako joku tuolla 77€ sähkölaskuakaan? Minä en. Asumistuet päätyvät vuokraisäntien taskuun ihan varmasti. Omaa asuntoa hoidetaan paremmin kuin vuokrattua, uskon. Neliöitä tai peruskorjauksia ei enää kysellä ja hyvä niin. Olisi se kiva, ett joskus tuettaisiin niitäkin, jotka elävät säästeliäästi, eivätkä pistä kaikkea menemään.


      • Tee_näin

        Kannattaa yhtiöittää omistusasuntona oleva omakotitalo ja sitten periä asunto-osakeyhtiönä itseltä hoitovastiketta niin että se kattaa kaikki asumiskulut, myös sähkön. Sitten vain haet asumistukea tuohon hoitovastikkeeseen.


    • MuutamaVastaus

      Autopaikka- ja saunamaksuihin ei toimeentulotukea myönnetä vaan ne pitää kustantaa perusosasta.

      Kohtuullisen vuokran ja vesimaksun ylittävä osuus pitää itse kustantaa perusosasta, jos ei ole erityistä sosiaalista syytä miksi koko asumiskulut pitäisi huomioida menona.

      Sähkönkulutuksessa voi olla myös paikallisen sosiaalilautakunnan kohtuullisen käytön rajoja, eli jos lasku on ylisuuri, niin kohtuullisen summan ylittävä osuus pitää maksaa perusosasta.

      Bussikorttiin myönnetään erillistä tukea vain vaikean sairauden, opiskelun, työssäkäynnin tai muun erityisperusteen takia. Työttömän pitää kustantaa bussimatkansa perusosasta, sillä yleensä työttömälle ei säännöllinen bussilla ajelu ole välttämätöntä.

      Ruoka, puhelin- ja nettilaskut, vaatteet, hygieanitarvikkeet, lehtitilaukset yms. sisältyvät toimeentulotuen perusosalla katettaviin menoihin, joten niiden takia et saa lisää toimeentulotukea eikä niiden maksaminen oikeuta sinua saamaan toimeentulotukea jos et sitä muutenkaan saisi.

      Työmarkkinatuen huomioimisessa on joillain paikkakunnilla käytössä 21.5 kerroin, jolloin 13x522,88e/1v työmarkkinatuesta huomioidaan tulona 12x562,09e/1v.

      Reseptilääkkeet korvataan jälkikäteen sossusta tai niihin voi saada maksusitoumuksen jos hakee sen etukäteen sossusta, joten niitä ei tarvitse perusosasta maksaa. Käsikauppalääkkeet ja vitamiinit yms. sisältyvät perusosalla katettaviin menoihin.

      Toimeentulotukeen vaikuttavat tulojen lisäksi myös säästöt ja muutkin tulot kuin vain kelan etuisuudet. Jos sinulla ei ole säästöjä, sijoituksia, osakkeita yms. etkä saa mistään muualta tuloja, niin olet todennäköisesti oikeutettu toimeentulotukeen noilla antamillasi tiedoilla.

      Jos et ole varma oletko oikeutettu toimeentulotukeen niin jätä toimeentulotukihakemus tarvittavine liitteineen oman kuntasi sossuun, niin kyllä ne siellä sitten laskevat sen oletko laskennallisesti oikeutettu siihen vai ei. Turha sitä on itse miettiä jos kerta rahat on vähissä.

    • Tietääkökukaan

      Kiitos paljon vastauksista! Laskurilla olen laskenut että saisin Oulun sosiaalitoimelta noin 140€ toimeentulotukea työmarkkinatuen asumistuen lisäksi eli laitan nyt hakemusta menemään. Tietääkö kukaan mikä on se lain pykälä ja momentti jossa viitataan tähän että 485,50e tulee jäädä vuokran sähkön veden jälkeen käteen? Bussikortin tiedän toki olevan perusosalla maksettava ja sitä todella tarvitsen koska en kuitenkaan makaa kotona vaan minulla on harrastuksia, käyn työhaastatteluissa jne. Ottaa vaan aikamoisen loven lompakosta kun tuon bussikortin maksaa ja sitten pitäisi maksaa vielä laskut, ruoka, moninaiset lääkkeet jne. Monesti pitää vanhemmilta pyytää rahaa kun ei riitä kaikkeen tuo työmarkkinatuki ja hävettää ihan mielettömästi yrittää heiltä nyhtää jotain kun ovat pienituloisia hekin. Täällä Oulussa vuokrat on tuota luokkaa eli helposti 450-500e pienikin yksiö niin siksikin niin kallis asunto mulla (mulla 460e sis. veden).

      • MuutamaVastausLisää

        Työnhakumatkat ja harrastusmatkat sisältyvät perusosalla katettaviin menoihin, joten niihin ei voi tukea saada ilman erityisperusteita. Se että harrastat ja haet töitä kuten moni muukin työtön ei tee sinusta vielä mitenkään erityistapausta lain edessä.

        Vanhemmilta saadut tilisiirrot ovat tuloa toimeentulotuen tarvetta laskettaessa ellei niiden takaisinmaksusta ole esittää tositteita (tästä on ihan oikeuden päätöskin). Se että saat vanhemmilta vaikkapa 1000e/kk "harrastuksiin", niin se ei oikeuta sinua nostamaan samalla myös toimeentulotukea vuokraan ja ruokaan, sillä on oma valintasi käyttää tuo vanhemmilta saadut 1000e/kk "harrastuksiin", eikä vuokranmaksuun ja ruokaan. Kannattaa huomioida se että toimeentulotuen myöntämisperusteet eroavat muista suomalaisista sosiaalietuisuuksista ja että kyseessä on yhteiskunnan viimesijainen tukimuoto jota haet.

        460e/kk ylittää Oulun kohtuullisen vuokratason 10e/kk, joten varaudu siihen että joudut tuon 10e/kk perusosastasi kustantamaan jossain vaiheessa. Yleensä kai noissa tulee antaa jokin aika jonka sisällä pitäisi edullisempi asunto löytää jos meinaat toimeentulotuella pitkäänkin elellä. Oulussa on kyllä edullisia asuntoja tarjolla, esim. vaikkapa Ruiskukkatiellä Rajakylässä :)


    • Tietääkökukaan

      Kiitos vastauksesta. Saan rahat tietenkin käteisenä en tilisiirtoina jos siis vanhemmilla on rahaa avustaa, harvoin niiltäkään mitään saa. Ja kyllä ymmärsin jo että bussikortti menee perusosasta. En halua mihinkään halpaan röttelöön spurgujen ja muiden sekaan asumaan, enkä varsinkaan Rajakylään siis. Mutta tosiaan laskin että mulla oikeus toimeentulotukeen niin sitä nyt haen.

    • rahakirstunvartija

      Toivottavasti oikeus toimeentulotukeen evätään tulevaisuudessa sellaisilta, jotka "halua mihinkään halpaan röttelöön". Niinpä, yhteiskunnan elätillä on tänä päivänä vielä reippaasti valinnanvaraa ja varaa valittaa jos veronmaksajat eivät riittävän tasokasta lukaalia kustanna ja vielä tarpeeksi taskurahaa.
      Tämä on vähän sama kun pakolaisista puhutaan, että eivät ne mitään oikeita pakolaisia ole jos pelkkä turvallinen maa ei riitä, pitää vielä päästä valitsemaan itselle sopiva turvallinen maa.

      • fgdhdfghgh

        Pidätkö työtöntä työnhakijaa jotenkin eri rotuna kuin muita suomalaistaviksia? Kukapa työnhakija uskoo pysyvänsä lopun ikäänsä työttömänä? Jossain on asuttava, mutta jos katsoo itsensä tavikseksi, mieluummin asuu muiden tavisten lähellä kuin jossain haisevassa, vaarallisessa, meluisassa läävässä. Vuokrasopimus kuitenkin on kirjoitettava pitemmäksi aikaa. Jos uskoo, että työpaikka on aivan nurkan takana, haluaa 'normaalin' osoitteen. Sekin on osa oman itsensä markkinointia työnantajille, uskoisin.


      • ettänäin222

        Juurikin näin kuten edellinen totesi. Katsotaan sitten rahakirstunvartija jos itse joskus joudut painiskelemaan taloutesi kanssa. Muuttaisitko itse johonkin meluisaan, törkyiseen kaupungin paskaluukkuun spurgujen ja muiden luusereiden jatkoksi, empä usko ;)


    • rahakirstunvartija

      no toistaiseksi en ole joutunut asustamaan missään kaupungin pakkasluukussa, MUTTA ensimmäinen oma asuntoni oli yhdessä suomen tunnetuimmista "maahanmuuttajien ja juoppojen" asuttamista lähiöistä. oman asunnon hankin sieltä, koska asuntojen hintataso oli varsin houkutteleva. alueella tunsi olevansa melkein kuin ulkomailla...eli asuinalueen muodostivat "paikalliset asukkaat" ja suomalaiset juopot turistit, mutta yllätys, yllätys myös erittäin suuri joukko ihan tavallisia suomalisia. meidän kerrostalossa joka kerroksessa oli 1-2 hyvin vaikeasti lausuttavaa nimeä postilaatikoissa, osa nimiensä omistamia, osa vuokralla sijoituskämpissä, lisäksi satunnaisia suomalaisia juoppoja joissain kerroksissa, mutta yli puolet asukkaista oli ihan tavallisia työssäkäyviä suomalaisia. mitä tulee talojen kuntoon, taloyhtiömme oli varmasti huonommin hoidettu kuin kaupungin rahoittamat "pakkasluukut" ihan naapurissa,asukkaiden kotimaisuusaste about sama. Kuitenkin täytyy sanoa, että koko alue osoittautui paljon mainettaan (myös nykyistä) paremmaksi.
      nykyään omistan alueelta muutaman sijoitusasunnon, enkä usko, että alueen maine on ihan heti sijoutusteni arvoa alentamassa. alueen oikeasti tuntevat haluavat siellä edelleen asua.
      itse en ole koskaan kuullut mistään oulun rajakylästä, mutta voin väittää, että mikä tahansa oulun asuinalue, häviää ainakin valtakunnan tasolla maineessaan entiselle asuinalueelleni.
      omaan työhistoriaani omalla asuinpaikallani ei koskaan ollut mitään vaikutusta.

    • Tietääkökukaan

      No mitäs ihmettä sä täällä työttömien työttömyysturvaa koskevalla palstalla teet kun kerran menee hyvin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe