Tapahtuipa mitä tahansa, niin luonto etenee vääjäämättömästi kohti seuraavaa vuodenaikaa. Nyt meidän pitäisi olla jo keväässä, kalenterin mukaan. Lumet häipyvät kuin savuna kuivaan ilmaan ja niin myös putoavat lumihiutaleet.
Jos ennustamaan pitäisi ruveta, niin hyvin vähän on pohjaa sille kun ei ole sammakkoa, eikä muutakaan eläintä, tiedosta puhumattakaan.
Ennustan paremman puutteessa äärimmäisen kuivaa ja poikkeuksellisen kuumaa kesää. Ennustukseni varalta menen läheiseen kauppakeskukseen, joka viime keväänä hanki kasapäin halvahkoja jäähdytimiä. Sellaisen ostamista suosittelen muillekin.
Olenko muuten palstalla pötyä puhunut tai harhaan johtanut? No, jaa, ehkä joskus, mutta sattuisi sitä muillekin jos yhtä paljon ja monenlaista kirjoittaisivat. Tekevälle sattuu! sanotaan.
Kohti kevättä
14
<50
Vastaukset
- Ramoona_
Kevät etenee kuten sen kuuluukin tehdä : harppaus lämpötilassa eteen, hypähdys taakse, mutta valo jatkaa voittokulkuaan kohti juhannusta . Maaliskuu maata näyttää, eikös vaan ainakin pälviä ole näkyvissä , pohjoinen Suomi tietysti vielä pitkään viettää lumista hiihtokautta. Huhtikuun kuuluu humauttaa lumet, ja sääkarttojen mukaan ensi viikolla niin tapahtuukin. Pääsiäisen sää saattaa olla ratkaiseva kesän suhteen, vanha kansa sanoi :
Mitä päivä pääsiäisnä, sitä särenkutuna – mitä särenkutuna, sitä viljan teriessä.
Kysymykseesi pödyn puhumisesta, vastaan : olet sinäkin, kuten me muutkin. Harhaanjohtaminen taitaa olla mahdotonta, osaamme sinne ihan omin päinkin . Pöty onkin hauska sana, tarkoittaa roskaa ja myös niin hyvää asiaa, että kannattaa pöytään syötäväksi kantaa. Puhutaan puppua ja syödä puputetaan, palturia ja potaskaakin suusta voi päästä, mutta kyllä niitä toiseenkin suuntaan kulkee. Palturi tarkoittaa kessutupakkaa ja potaska kaliumkarbonaattia, jota lipeäkalan valmistuksessakin käytetään. Sanontojen sanat alkavat usein samoilla kirjaimilla, siksi varmaan tällaisia sanapareja on käytössä. Puhua pas..aa on myös esimerkki tästä myös ja kehotetaan puhumaan pukille. Ai niin, puuta heinääkin täällä on tapana puhua. Niin lupasi säätyttömmekin kevään nyt alkavan TV 1 tiedotuksessa. Ihanaahan se, Nurmijärveltä tyttärenpojan vaimo laittoi leskenlehdestä kuvan Faceen, varmaan minunkin sisäpihallani nousee jo yhtä ja toista tuttua silmua mullasta. On se kumma kun ne on muistissa Kesäheinänkin lajit :D mieluisia kun olivat.
Nyt on herneenversoja sopivasti tulossa ja auringonkukan versoja, niistä pidänkin eniten, on rapsakoita suussa ja tietty valkosipulin versoista salaatissa tai leivänkin päällä. Tänään olikin kaupassa upeita uutta kynsisatoa, punaisine raitoineen niin tuoreita.
Kastike lampaaseen on vielä hakusessa, ei aina viitsisi samaa kahvilla maustettua laittaa.
Kiitos kun muistutit kevään tulosta ruuneitte, tapahtukoon sitten vaikka mitä, niin "
Rönnedal han valsar på Sjösala ång"
Titta ropar ungarna pappa är en brud,
med blomsterkrans i håret o nattskorta till skrud :D
O se så många blommor som redan slagit ut på ängen,..
gullviva, mandelblom. kattfot o blåviol!- pukinsorkka_
Kohti valoa ja kevättä lähdimme jo 22.12.2015 (talvipäivänseisaus). Kohti pimeyttä ja syksyä lähdemme 21.6.2016 (kesäpäivänseisaus).
Tiedetutkimus ennustaa ilmastomuutoksen etenevän laskettua nopeammin, kirjoittaa New York Times sekä Washington Post, Ilmiö johtuu jäätikön sulaveden jäädessä meren pinnalle kerrosilmiöön, jolloin se hidastaa ja estää Goöfvirran lämpimän veden virtausta.
Ilmaston viiletessä pohjoisella pallonpuoliskolla, aiheuttaisi lämmönnousu eteläisellä puoliskolla ennennäkemättömiä myrskyjä.
Maapallon kehitysvaiheissa on ollut ennen tuokaltainen ilmasto, jolloin merivesi oli 6-7 metriä korkeammalla.
Tuskimpa sitä ihminen kuitenkaan aiheutti.- nollaksi_päädytään
Voi sen nähdä niinkin, että on vain kaksi vuodenaikaa: kevät ja syksy. Aika iso kontrasti: kevät/syksy. Ehkä tätä kontrastia lieventämään puhutaankin neljästä vuodenajasta: talvi, kevät, kesä ja syksy.
Usein näitä neljää vuodenaikaa käytetään verrokkina ihmiselämään: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus.
- kat.leija
Linnutkin ilmoittavat laulullaan kevään olevan ovella. Minulla on tapana laittaa parvekkeen ovi raolleen aamuvarhaisella niin saan vielä ennen heräämistä hyvät unet. Tänä aamuna kun niin tein kaikui tästä lähimetsästä mustarastaan laulu. Kello oli puoli kuusi silloin.
Laulu toistui myös myöhään iltapäivällä kun tulin pyöräilemästä. Talitijaiset ovatkin jo jonkin aikaa tityytään sirkutelleet, mutta se on vaatimattomampaa laulua mustarastaan lauluun verrattuna. Eipä näy ikkunastani enää lunta kuin kämmenen verran tuolta varjon puolelta.
ps. mutta kellon siirtämisestä kesäaikaan en tykkää lainkaan.- korjaan
talitijaiset po. talitiaiset
- aurinkonäy
korjaan kirjoitti:
talitijaiset po. talitiaiset
aivan sama minnepäin se kello heilahtaa
- Kat.leija
Olen ajatellut että minulla on sisäinen kello, joka sijaitsee tuolla korvien välissä ja se reagoi tuohon ajansiirtoon. Ihmisiä on sekä aamuvirkkuja että illanvirkkuja. Kuvittelen etteivät aamuvirkut kärsisikään tuosta toimenpiteestä, itse kuulun illanvirkkuihin.
Olen muuten huomaavinani että näin vuosien kuluessa on tapahtunut sisäisen kellon vähitellen muistavan tämän vuosikierron. Ei se varmaan mikään ihme olisi, ihmisaivothan on aikamoinen tietokone.
Sini-sirkulle terveisiä, olen sen tyttäresi pojan vaimon parikertaa tavannut kun tunnen sitä Pekkolan sukua, kauppareissulla näin.
Terveiset myös Kat-leijalle, ja ruunelle.Kiitos vaan terveisistä! Tuo tytt.pojan. vaimo onkin hyvin taiteellinen ja osaava ihminen. Opiskelee Hels. Yliopistossa kotitalousopettajaksi, ja aina on taiteillut mitä upeimpia täytekakkuja sukujuhliin. Nykyään harvemmin täyspäiväopiskelun vuoksi tapaamme, kun ei tietokoneongelmiakaan ( joita miehensä ammatikseen näpelöi) ole minulla ilmennyt.
Hyvää jatkoa vaan kaikille palstalaisille.- Kat.leija
Kiitos LateVaan terveisistä. Terveisiä sini-sirkulle,, Ramoonlle, Makriinalle, makkarasukalle, SkillaNille ynnämuille kahvipirtin porukoille. Kirjoitelkaa kaikki minunkin puolestani. Ei tuo luettelo täydellinen ole joten älkää siitä nyt huomauttako..
Kyllä käyn lukemassa juttujanne aina silloin tällöin, mutta oma kynä on tylstynyt. Toivon mukaan sekin lie iloksi joillekin.
ps. en ole vielä yhtään kananmunaa syönyt, menenkin keitämään pari kolme ja laitan keitinveteen sipulin kuoria. Tuliskohan punasipulinkuorista hienon värisiä munia. - mustat_munat
Olen kuullut, että vapaamuurareiden rituaaleissa munat tervataan.
Kohti tulevaa kevättä, kesää, syksyä, talvea jne. mennään.
Linnut eivät laula ihmisille, vaan toisilleen ja sekin on pääasiassa reviiri-ilmoittelua.
Se on mukavaa, kun valoisa aika pitenee ja ilmat lämpenevät. Tosin täytymiset lisääntyvät; täytyy ulkona puuhata sitä ja täytyy tätä. Kesä tietää työtä vuorotta jokaisena päivänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683139
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753037Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682902On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632574Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli432078- 601657
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181629- 351625
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,241610- 591556