Minnesota hoito

23vmies

Eli tässä jonkin aikaa miettinyt Minnesota hoitoa, kun ei mikään tunnu auttavan. Tällä hetkellä olen ollut joka päivä tänä vuonna humalassa. Aamulla vapinat, puolenpäivän maissa saan vasta olon korjattua sellaiseksi, että uskaltaa lähteä ihmisten ilmoille ja siinä se päivä sitte meneekin tissutellessa muiden kaltaisteni kanssa, koska muita ystäviä ei enää pitkään aikaan ole ollut. Olen ollut varmasti yli kymmenen kertaa katkaisu hoidossta, kaksi kertaa 3 kuukauden päihdekuntoutuksessa, eikä niistä ole ollut mitään hyötyä. Minnesota on kuulemma aivan järkyttävä kokemus, mutta olen vakavissani alkanut harkitsemaan sitä, koska siinä on kuulemma erittäin korkea paranemis prosentti.

Jos joku täällä on käynyt sen läpi, tai vaikkapa jättänyt kesken, niin kysyisin kokemuksia?

107

12730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapteeni66

      Minä kävin Minnesota-hoidon kaksi vuotta sitten ja olen ollut siitä asti raittiina. Eikä hoito ollut mikään "järkyttävä" kokemus vaan ihan tavallisen ihmisen kestokyvyn mukainen homma. Se juttu mikä siinä oli että piti mennä oman pään sisään miettimään asioita. Se kun meillä juopoilla harvoin tulee tehtyä kun on helpompi laittaa viinaa vaan koneeseen ja aivot narikkaan. Mutta mene ihmeessä jos on mahdollisuus hyvin siellä pärjää. Kyllä tämä nykyinen elämä on ihan toista kuin ennen, pikku hiljaa olen asioita laitellut kuntoon. Kyllä asioilla on tapana järjestyä kun itse hieman alussa avustaa. Itse kävin Lapualla mutta muitakin on.

    • ex-juoppo

      Minnesota-mallinen hoito toimii ja raitistaa suomalaisia todella kovalla prosentilla.
      Itse jätin viinan ja lääkkeet Lapualla jo yli kymmenen vuotta sitten. Ja kokemuksesta voin kertoa ettei Minnesota-hoito ole mikään "järkyttävä kokemus", vaan päinvastoin helpottava kokemus. Siellä tunnetaan sairaus nimeltä alkoholismi, ja osataan siksi hoitaa sitä.

      Minnesota-hoidossa tosiaan tunnetaan alkoholismi ja alkoholistit. Siksi siellä onkin turha yrittää kusettaa terapeutteja tai muutakaan henkilökuntaa, niinkuin monissa muissa päihdehoitoloissa pystyy tekemään.
      Eli jos juominen ei ole enää hauskaa, niin Minnesota-hoito on oikea osoite.

      • Naapuri.vain

        Mitä lähimmäisen tulisi suhtautua raitistuneeseen alkoholistiin? Onko asiasta syytä puhua, miten saunakaveri suhtautuu saunakaljaan? Pitääkö kavereidenkin pidättäytyä alkoholista ihan reiluuden vuoksi?


      • ex-juoppo
        Naapuri.vain kirjoitti:

        Mitä lähimmäisen tulisi suhtautua raitistuneeseen alkoholistiin? Onko asiasta syytä puhua, miten saunakaveri suhtautuu saunakaljaan? Pitääkö kavereidenkin pidättäytyä alkoholista ihan reiluuden vuoksi?

        Vastaus on helppo.
        Jos alkoholisti on tosiaan raististunut, niin hänelle on aivan se ja sama mitä kaverit juovat. Alkoholi ei pyöri mielessä eikä aiheuta ongelmia.
        Tietysti alkoholistista tuntuu ensi alkuun oudolta sellainen, että joku ottaa vaan oluen tai kaksi, vaikka olis mahdollista vetää kunnon kännit.
        Olen itse hakenut kaverilleni useita kertoja juotavaa juhliin tai saunaan, mutta itse en ota.
        Joskus tuntuu että se minun ottamattomuus aiheuttaa ongelmia, varsinkin niille jotka itse juovat huonon omantunnon kanssa.


      • Anonyymi

        Ja nyt olet Jumalasta seuraava?


      • ex-juoppo kirjoitti:

        Vastaus on helppo.
        Jos alkoholisti on tosiaan raististunut, niin hänelle on aivan se ja sama mitä kaverit juovat. Alkoholi ei pyöri mielessä eikä aiheuta ongelmia.
        Tietysti alkoholistista tuntuu ensi alkuun oudolta sellainen, että joku ottaa vaan oluen tai kaksi, vaikka olis mahdollista vetää kunnon kännit.
        Olen itse hakenut kaverilleni useita kertoja juotavaa juhliin tai saunaan, mutta itse en ota.
        Joskus tuntuu että se minun ottamattomuus aiheuttaa ongelmia, varsinkin niille jotka itse juovat huonon omantunnon kanssa.

        Minun kokemukseni on toinen. Olen ollut kuivilla jo 40 vuotta, ja edelleen herään vielä siihen, että unissani olen ruvennut juomaan. Alussa näin kävi 10 vuoden ajan päivittäin.

        Sen sijaan tiedän, ettei alkoholi voi olla täystuho normaalille ihmiselle, joten olen itsekin tuonut sitä toisille. Kuivillepääsy on kyllä katkaissut monta ihmissuhdetta, sillä moni häpeää kuivilla olevan alkoholistin seurassa juomistaan.


      • Anonyymi
        ex-juoppo kirjoitti:

        Vastaus on helppo.
        Jos alkoholisti on tosiaan raististunut, niin hänelle on aivan se ja sama mitä kaverit juovat. Alkoholi ei pyöri mielessä eikä aiheuta ongelmia.
        Tietysti alkoholistista tuntuu ensi alkuun oudolta sellainen, että joku ottaa vaan oluen tai kaksi, vaikka olis mahdollista vetää kunnon kännit.
        Olen itse hakenut kaverilleni useita kertoja juotavaa juhliin tai saunaan, mutta itse en ota.
        Joskus tuntuu että se minun ottamattomuus aiheuttaa ongelmia, varsinkin niille jotka itse juovat huonon omantunnon kanssa.

        Paras hoito on kiertää alko kaukaa.


    • hyvärehappi

      itse kävin hoidossa naantalissa rehapissa minne-tyylisen hoidon puolitoista vuotta sitten. en tuolloin vielä raitistunut lopullisesti, mutta myöhemmin olen hoidosta hyötynyt ja käyttänyt sieltä saamiani ohjeita hyödykseni. nyt raittiina lähes vuoden.
      joku voi kutsua minnesota hoitoa rajuksi tms. todellisuudessa minnessä ei juoppoja hyysätä ja kaikki joutuvat raaan itsetutkiskelun tekemään ja olemaan kerrankin rehellisiä terapeuteille ja läheisilleen.
      minnessä et saa sitä hoitoa mitä luulet haluavasi vaan sitä mitä mitä todellisuudessa tarvitset. ehkä tuon takia jotkut kokevat sen rajuna, mutta hyötyä siitä saat, takuuvarmasti.

      • hyvärehappi

        vielä lisään tuohon edelliseen viestiini, että mikään hoito ei auta ja toimi, jos et ole rehellisesti itse haluamassa lopettaa alkon käyttöä. vahingossa et raitistu. kenelläkään ei ole sellaista taikasauvaa, että pystyisi sinut raittiiksi taikomaan, ellet juuri itse sitä halua.


      • muutostiloja
        hyvärehappi kirjoitti:

        vielä lisään tuohon edelliseen viestiini, että mikään hoito ei auta ja toimi, jos et ole rehellisesti itse haluamassa lopettaa alkon käyttöä. vahingossa et raitistu. kenelläkään ei ole sellaista taikasauvaa, että pystyisi sinut raittiiksi taikomaan, ellet juuri itse sitä halua.

        Olet oikeassa, itse on haluttava. Ei kai noista kaiken maailman hoidoista juuri muuta hyötyä olekaan kuin se, että ne saa juopon ymmärtämään mistä lopulta on kysymys.
        Jokainen alkoholisti sen sisimmissään tietää, mutta joidenkin kovapäisempien pitää hakea vahvistus niinkin yksinkertaiselle asialle ulkopuoliselta taholta.


      • ex-juoppo
        muutostiloja kirjoitti:

        Olet oikeassa, itse on haluttava. Ei kai noista kaiken maailman hoidoista juuri muuta hyötyä olekaan kuin se, että ne saa juopon ymmärtämään mistä lopulta on kysymys.
        Jokainen alkoholisti sen sisimmissään tietää, mutta joidenkin kovapäisempien pitää hakea vahvistus niinkin yksinkertaiselle asialle ulkopuoliselta taholta.

        Juuri tästä on kysymys.
        Ammattiataitoisinkaan hoitolaitos ei saa polkupyörän pumpulla pumpattua raittiutta juopon korvasta sisään.
        Mutta hyvä hoitolaitos tietää mistä alkoholismissa on kysymys, ja osaa siksi antaa raitistuvalle juopolle oikeat työkalut raitistumiseen.

        Juoppoa ei raitista se, että kehoitetaan hankkimaan "joku mukava harrastus", tai "tarkkailemaan omaa juomistaan" ruutuvihkoa terassilla täyttäen. Tällaiset ohjeet sopivat ehkä painonhallintaan, mutta raitistumaan ne eivät ketään saa.

        Meillä on Suomessa paljon juoppoja, ja meillä on satojatuhansia lapsia ja puolisoita jotka todellakin kärsivät juopon juomisesta. Silti meillä on "virallinen päihdehuolto" jossa "harrastelijat vaan puuhastelee" kun eivät tunne sairautta nimeltä alkoholismi.

        Yllämainitut Minnesota ja Rehappi tuntevat taudin ja osaavat kertoa juopolle mitä pitää tehdä kun haluaa raitistua.


      • Onsegeeneissä
        muutostiloja kirjoitti:

        Olet oikeassa, itse on haluttava. Ei kai noista kaiken maailman hoidoista juuri muuta hyötyä olekaan kuin se, että ne saa juopon ymmärtämään mistä lopulta on kysymys.
        Jokainen alkoholisti sen sisimmissään tietää, mutta joidenkin kovapäisempien pitää hakea vahvistus niinkin yksinkertaiselle asialle ulkopuoliselta taholta.

        Periaatteessa noin, mutta (se kuuluisa mutta)...

        Itse asiassa juova alkoholisti ei ymmärrrä omaa sairauttaan. Ja totean tämän ihan omakohtaisesta kokemuksesta. Sitä on rakentanut oman selitysmallin juomiselle, missä on juuri ratkaisevana virheenä se, että juominen johtuu jostan muusta asiasta kuin sairaudesta nimeltä alkoholismi. Hoidossa opitaan ymmärtämään tämä, oma käyttäytyminen juovana saa loogisen selityksen ja sen päälle rakennetaan työkalut, joilla selviää jatkossa ilman alkoholia mistä tahansa tilanteesta.


      • Onsegeeneissä kirjoitti:

        Periaatteessa noin, mutta (se kuuluisa mutta)...

        Itse asiassa juova alkoholisti ei ymmärrrä omaa sairauttaan. Ja totean tämän ihan omakohtaisesta kokemuksesta. Sitä on rakentanut oman selitysmallin juomiselle, missä on juuri ratkaisevana virheenä se, että juominen johtuu jostan muusta asiasta kuin sairaudesta nimeltä alkoholismi. Hoidossa opitaan ymmärtämään tämä, oma käyttäytyminen juovana saa loogisen selityksen ja sen päälle rakennetaan työkalut, joilla selviää jatkossa ilman alkoholia mistä tahansa tilanteesta.

        <<Itse asiassa juova alkoholisti ei ymmärrrä omaa sairauttaan.<<

        Geeneissä nimenomaan. Ollessani kentällä olin syvästi tietoinen sairaudestani ja sen geneettisestä luonteesta, ja niin olen edelleen.


      • Anonyymi
        kuivilla.toistaiseksi kirjoitti:

        <<Itse asiassa juova alkoholisti ei ymmärrrä omaa sairauttaan.<<

        Geeneissä nimenomaan. Ollessani kentällä olin syvästi tietoinen sairaudestani ja sen geneettisestä luonteesta, ja niin olen edelleen.

        geenien osuutta ei olla todistettu. alkoholismi on sairaus joka on itse hankittu kuten liikalihavuuskin.


    • lreke

      Googlasin Minnesota ja Rehappi -hoidoista, mutta kovin ovat kalliita.
      Tuleeko kunta yleensä mukaan? Epäilen ettei kunnilla ole varaa/haluja raitistaa juoppoja, kun muuhun tärkeämpään nekin rahat tarvittanee..

      • näitäonnähty

        Miksi kunnan pitäisi maksaa kalliista hoidosta, varsinkaan jos ei ole mitään takeita hoidon lopputuloksesta.
        Kaikki alkoholisteille tarkoitetut hoidot tahtoo olla arpapeliä, joku raitistuu joku toinen taas ei.
        Niin ikävältä kuin se kuulostaakin vastuu raitistumisesta on yksinomaan juopolla itsellään, ketään ei voi aivopestä tai halata raittiiksi.


      • Ireke

        Ei niiden pidä, mutta kun Minnesotahoidon sivulla oli tällainen: "Jotkut kunnat, kaupungit sekä yritykset ostavat mielellään palvelun jolloin oma osuus pienenee huomattavasti." Sitä vaan kyselin, että mitä tarkoittanee...


      • näitäonnähty kirjoitti:

        Miksi kunnan pitäisi maksaa kalliista hoidosta, varsinkaan jos ei ole mitään takeita hoidon lopputuloksesta.
        Kaikki alkoholisteille tarkoitetut hoidot tahtoo olla arpapeliä, joku raitistuu joku toinen taas ei.
        Niin ikävältä kuin se kuulostaakin vastuu raitistumisesta on yksinomaan juopolla itsellään, ketään ei voi aivopestä tai halata raittiiksi.

        Valtaosa alkoholisteista haluaa kuiville, vaan ei pysty autettuna eikä ilman apua.


    • Aprikoosi100

      Moi. Minun Ex-mieheni kävi Minnesota hoidon kuusi vuotta sitten ja raitistui! jota en olisi koskaan uskonu Oli todella kova juomaan eli joka päivä, viikonloppuna ja lomilla överit..potkutkin sai töistä. Suosittelen Minnesota hoitoa ja läheisviikonloppu oli aivan ihana myös jossa oli läheiset mukana. Mitään muuta järkyttävää siinä ei ole kuin hoidon kalleus,jos on rahaa maksaa itse tai sitten maksusitoumus kunnalta.luulisn ,että saat, olet nuorimies ja elämää ,työelämää edessä:! Tsempit!!

    • Aprikoosi100

      23v.mies olet muuten jo oikealla tiellä kun alat puhumaan hoidosta ja etsimään apua! Alkoholismi on sairaus ja sitä pitää hoitaa ,muuten siitä ei parane ja apua löytyy kun sitä haluaa.Tsempit vielä parantumiseen :)

      • Piako

        Millä ihmeellä maksaa 6500


      • hoitaja11

        Jos on rahaa juoda, voi ihan hyvin maksaa itse hoitonsa.


      • Anonyymi
        Piako kirjoitti:

        Millä ihmeellä maksaa 6500

        Tänä päivänä 18.05.2019 (hinnat kun tahtoo nousta)

        6500 eurolla saa yli 7065 tölkkiä halvinta keskiolutta 4.5%. Siitä pantin takaisin 0,15€ / tölkki, eli miinus 1059,75 euroa, jolla taas saa ostettua alkoholia. Eli lasketaanpa pelkkä sisältö. Halvin olut-tölkki 0,92 -0,15 =
        0,77 euroa per alkoholi-annos (annos on virallisesti mitoitettu 0,33L 4.5% olueen).

        Elikkä, 6500 euroalla juot 8441 ja puoli tölkkiä olutta. Jos keskimääräinen kulutuksesi on sama, kuin esimerkiksi minulla 13-14 annosta, pärjäät mainitulla Minnesota-hoidon maksulla lähemmäs kaksi vuotta kännissä.


    • eeroerä

      miten sinne pääsee

    • eeroera

      miten pääsen ko. hoitoitoon

    • lansssss

      täyttä paskaa koko hoito, hirveää rahastusta
      siellä opit ottamaan "askeleita" ja puhumaan paskaa, sekä saamaan uuden käsityksen itsestäsi muistaen tietysti koko ajan "korkeinta voimaa" prkle mitä tuubaa,
      tasan tarkkaan otin taas ensimmäiset huurteiset kun sieltä pois pääsin
      en suosittele kenellekään, kaikki siellä kuivisteli ja kärsi

      kohtuutta kannattaa toki välillä harrastaa, mutta pienet tumut silloin tällöin on oikeaa elämää

      • Anonyymi

        Mitä jos jo etukäteen on tehnyt sen itsetutkiskelun ja myöntänyt itselleen, ettei tässä mun touhussa ole mitään järkeä, mutta silti juo joka ikinen päivä sen 12 - 14 annosta? Eikö se hoito ole silloin täysin turha?


      • Anonyymi

        Sulla oli vielä juomatonta viinaa. En minä noita askeleita itsekään käsitä enkä filosofoi mutta silti pysynyt ihan omasta halusta raittiina hoidon jälkeen. Työtä itsensä ja oman mielensä kanssa tässä on saanut tehdä kun se homma jäi retuperälle juovana aikana. Kallista? no loppuelämä ilman yhtä kurjuuteen tai jopa hautaan vievää riippuvuutta - aika edullista loppupeleissä.


    • hyvärehappi

      eli et ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, siis et ollut valmis raitistumaan.noista askelista ja korkemmasta voimasta voi jokainen olla mitä mieltä tykkää, mutta minkäänlaista uskontoa siellä E I tuputeta. kuivistelu on sitä kuiva naukkailua joka kertoo siitä, että alkoholi/päihde pyörittää sinua.
      samoissa tunnoissa läksin itse hoidosta rehapista, mutta aika nopeesti aloin ajatella ja kokea toisin ja raittiina nyt vuosi.

      • Jos ei raitistu, vian selitetään olevan henkilössä itsessään, ei koskaan hoidossa. Samaa oppia noudattavat psykiatrit, psykologit ja muiden ideologioiden kannattajat.

        Hoidon antajilla on kiire kysellä raitistuneilta tuloksista, sillä tulevaisuudessa heitä ei ole monta.


    • ossin82

      Onko kukaan raitistunu ihan aklikan avulla

      • RaimoRaitis

        Tunnen toista sataa raitista ja en tiedä ketään a-klinikan kautta raitistunutta. Melkein kaikki on kuitenkin käyneet siellä ensin, niin minäkin. Siellä kerrottiin, että olen suurkuluttaja ja aletaan vähentämään. Töiden ja parisuhteen menettämisen, sekä törkeän rattijuopumuksen jälkeen sain oikeaa hoitoa (Minnesota) ja nyt on elämä ollut mallillaan jo vuosia.


      • niinnähtyä
        RaimoRaitis kirjoitti:

        Tunnen toista sataa raitista ja en tiedä ketään a-klinikan kautta raitistunutta. Melkein kaikki on kuitenkin käyneet siellä ensin, niin minäkin. Siellä kerrottiin, että olen suurkuluttaja ja aletaan vähentämään. Töiden ja parisuhteen menettämisen, sekä törkeän rattijuopumuksen jälkeen sain oikeaa hoitoa (Minnesota) ja nyt on elämä ollut mallillaan jo vuosia.

        Harvemmin ensimmäistä kertaa A-klinkalta apua alkoholiongelmaan hakeva haluaa luopua kokonaan alkoholinkäytöstä.
        Ollaan vielä ikään kuin kahden vaiheella laittaako korkin kiinni lopullisesti vai ei, vai olisiko sittenkin mahdollista vähentäminen kun siihen on tarjolla tukea ja neuvoja.
        Jos juominen jatkuukin entisenlaisena tai menee vieläkin pahemmaksi niin siitä syytetään totta kai A-klinikkaa eikä itseä.
        Sitten mennään itkemään johonkin vertaistukiryhmään sitä kuinka A-klinikalla kannustettiin jatkamaan juomista.


      • RaimoRaitis

        Mihin sitä A-klinikkaa sitten tarvitaan? Jos olisin päätynyt Minnesota-hoitoon silloin, kun menin A-klinikan asiakkaaksi, multa olisi säästynyt avioliitto, työ, satojatuhansia rahaa ja n. kahdeksan vuotta laadukasta elämää. A-klinikan hoitomallit on yksinkertaisesti tehottomia. Mulle niistä oli itse asiassa paljon enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Kun katson taakse omaa alkoholismiani, niin vähentäminen siinä kohtaa oli kaunis, mutta täysin absurdi hoitomuoto.

        Jos jollekulle toimii vähentäminen, on kyseessä suurkuluttaja, ei alkoholisti. Alkoholismia ei voi hoitaa vähentämällä.


      • niinnähtyä
        RaimoRaitis kirjoitti:

        Mihin sitä A-klinikkaa sitten tarvitaan? Jos olisin päätynyt Minnesota-hoitoon silloin, kun menin A-klinikan asiakkaaksi, multa olisi säästynyt avioliitto, työ, satojatuhansia rahaa ja n. kahdeksan vuotta laadukasta elämää. A-klinikan hoitomallit on yksinkertaisesti tehottomia. Mulle niistä oli itse asiassa paljon enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Kun katson taakse omaa alkoholismiani, niin vähentäminen siinä kohtaa oli kaunis, mutta täysin absurdi hoitomuoto.

        Jos jollekulle toimii vähentäminen, on kyseessä suurkuluttaja, ei alkoholisti. Alkoholismia ei voi hoitaa vähentämällä.

        "Kun katson taakse omaa alkoholismiani, niin vähentäminen siinä kohtaa oli kaunis, mutta täysin absurdi hoitomuoto."

        No mikset sanonut suoraan, että haluat lopettaa etkä vähentää?
        Aivan, et ollut niin radikaaliin elämänmuutokseen vielä tarpeeksi kypsä.
        Sinunkin piti juoda itsesi oikeasti pohjalle ennen kuin kokonaan lopettamiseen syntyi riittävä halu.
        Nuo syytökset A-klinkkaa kohtaan ovat täysin turhia, itse olet asiasi hölmöillyt.


      • niinnähtyä kirjoitti:

        "Kun katson taakse omaa alkoholismiani, niin vähentäminen siinä kohtaa oli kaunis, mutta täysin absurdi hoitomuoto."

        No mikset sanonut suoraan, että haluat lopettaa etkä vähentää?
        Aivan, et ollut niin radikaaliin elämänmuutokseen vielä tarpeeksi kypsä.
        Sinunkin piti juoda itsesi oikeasti pohjalle ennen kuin kokonaan lopettamiseen syntyi riittävä halu.
        Nuo syytökset A-klinkkaa kohtaan ovat täysin turhia, itse olet asiasi hölmöillyt.

        <<Nuo syytökset A-klinkkaa kohtaan ovat täysin turhia, itse olet asiasi hölmöillyt.<<

        Olen lukenut A-klinikkalaisten omia lasuntoja. Niissä on neuvottu VÄHENTÄMÄÄN. Ikään kuin alkoholisti kykenisi vähentämiseen. Silkkaa huijausta. Kun ei A-klinikan hoito onnistu, vika on potilaan.


    • ossin82

      Itse olen juonut useammanpäivän ja olen ennenkin juonut paljon välillä mennyt tosi hyvin olen huolestunut että saanko lopetettua kokonaan juomisen olen miettinyt aklikan tarjoamaa apua onko täällä,ketään joka ois onnistunut pelkän klikan avulla että ei tarvisi maksaa kallista hoitoa?

      • sdihlg

        Mikään apu ja hoito ei tehoa, jos alkkis itse ei ole valmis raitistumaan. Tokihan erilaiset hoidot auttavat ja osan taakasta voi antaa siellä/niissä ammattilaisten harteille.


    • kaikkipureekuottaavast

      Kaikki hoidot auttavat jos itse haluaa muutosta ja on valmis LUOPUMAAN pakenemisesta ja ottaan vastuu elämästä. Minkää minnesodan tai muun nimeen on turha vannoa, Nähty on niitä jotka on sen käyny eikä sen kummempi lopputulos. Osa on hyötyny. Sitte on kavereita jotka tullu uskoon ja vapautunu viinan ja kaman himosta ja saanu järkensä takasi. A-klinikan, kuntien ja kaupunkien päihdetyöntekijöiden avulla on tullu muutosta . kankaanpään A-kodin apu on ollu tärkeää monille ja osa on KAN-kotien kautta saanu otteen elämästä ja jotku ihan ilman hoitolaitosta. Kaikesta hoidosta on aina apua jos se saa ajatteleen ja vaikkei heti oo valmis muutokseen niin tietoa voi soveltaa ku alkaa pohja häämöttää ja valmius muutokseen olla käsillä. Myllyhoidot ja minnesodat rehapit mainostaa itseään näyttävästi. Muilla tahoilla riittänee asiakkaita muutenkin ja kaikki ei halua ongelmasta toivuttuaan sitä koko maailmalle toitottaa.

      • <<Kaikki hoidot auttavat jos itse haluaa muutosta ja on valmis LUOPUMAAN pakenemisesta ja ottaan vastuu elämästä.>>

        Lähes jokainen alkoholisti "itse haluaa muutosta ja on valmis LUOPUMAAN pakenemisesta ja ottaan vastuu elämästä". Kysymys onkin siitä, miten jo ajan kuivilla oleva saadaan pysymään näissä ajatuksissa. Kun "hoito" yleensä epäonnistuu, vika ei olekaan hoidossa, vaan ihmisessä itsessään.

        Halu päästä kuiville ei riitä kuivillepääsyyn, muutenhan koko akoholismia ei olisi olemassakaan.


    • Aaaaaarrrk

      Millähän ilveellä katkolla käyneet sais uskomaan, etteivä he sitten enää ottais sitä ensimmäistäkään pisaraa alkoholia, ei mistään syystä tai tekosyystä.
      Mikä kumma se on kun varmasti ainakin jokunen katkolla käyneistä oikeasti ja tosissaan haluaa jotain aivan muuta kuin ryypätä itsensä tärviölle... miksi hekään eivät usko, muista, tajua olevansa riippuvaisia loppuelämänsä ja ettei saa antaa enää tuumaakaan periksi herra alkoholille. Eihän katkolla käynti ole vielä yhtikäs muuta kuin alku raitistumiselle. Ei se sairaus ole mihinkään kadonnut muutamassa päivässä tai viikossa. Paljon pitää vielä sittenkin siellä pääkopan sisällä töitä tehdä ja varmasti muutama hillitön taistelukin käydä itsensä kanssa.

      • Edelleen kulee melkein kaikkien sanovan, että eihän nyt "pieni määrä haittaa" tai "ethän sinä oikea alkoholisti olekaan". Täytyy olla melkoisen pöhöttynyt itsetunto, jos tallaista ympäristön painetta pitkään kestää.


    • tiutautittan

      Maksan 1000 e tai 10 000 e. summalla ei ole väliä, vain sillä mikä sua ajaa eteenpäin. onko se viina, seuraava annos vai raittius. raittiudesta ei kannaa tehdä miitään pyhää lehmää. se tuluu kun aika on oikea, ei kun rehellisesti todeta itselleen, " ettei kiitos enää yhtään enempää". sen jälkeen elämä on hurjan helppoa. ei tarvi vahtii alkon tai kaupan aukioloaikoja, ei miettiä selityksiä omaisille tai kavereille.
      eämään tulee hiljakseen muita tärkeämpiä asioita. tosin se vie aikaa. 1-2 vuotta kaannattaa vain ottaa ulkopuolinen apu vastaan mistä sitä kokkee saavansa.

      • <<...sen jälkeen elämä on hurjan helppoa.<<

        Olen ollut kuivilla jo 40 vuotta, eikä vieläkään "elämä ole hurjan helppoa". Meistä alkoholisteista vain 1- 2 % pääsee pitkäaikaisesti kuiville. Helppoako?


    • Menin_näin_ja_poistuin2

      Jos käyt Rehappi kuntoutukseen, voit varautua, että ihmiset altistetaan hyvin vaarallisille alkoholin vieroitusoireille: ilman ammatillista koulutusta olevat ihmiset sanovat, että viinakrampit pitää hyväksyä hoidon sivuvaikutuksina. Näin 1 viikon aikana 3 alkoholin vieroitusoireista johtunutta kramppia eli epileptistä kohtausta. Potilaille ei annettu mitään asianmukaista lääkitystä kramppeihin: ambulanssia odotettiin jopa 30 minuuttia. Jokainen epileptinen kohtaus (vieroituskramppi) aiheuttaa pienemmän tai suuremman aivovaurion. Lääketieteellinen vastaava henkilö on sairaanhoitaja, joka ei ole ilmeisimmin tehnyt alansa työtä yli kymmeneen vuoteen, on ollut kyllä pitkään Telian palveluksessa, joten viestintä ja mainonta kyllä onnistuvat. Myöskään Valvira ei mitenkään valvo kyseisen laitoksen toimintaa.
      Uskontoa myös pakkosyötetään vahvasti useaan otteeseen päivittäin hoidossa, nimellisesti väitetään, ettei uskonto ja uskossa oleminen ole välttämätöntä, mutta käytännössä näin on.
      Jos siis olet valmis varauksetta antamaan fyysisen ja henkisen hyvinvointisi laitoksen (jota viranomaiset eivät näy valvovan) päätäntävaltaan, toimii tuo terapiamuoto todennäköisesti hyvin sinun kohdallasi. Tämä pätee varsinkin, jos tulet uskoon samalla.

      • ex-juoppo

        :)
        Taitaa ottaa koville?


      • Tulin_näin_ja_poistuin

        Eipä oikeastaan ota koville. Näin useita ilmeisen varakkaista oloista olevia helluntailaisia, jehovia ja valtionkirkon kannattajia, joille alkoholismi oli syvän häpeän paikka ja ilmeisesti he kokivat myös epäonnistuneensa uskovina (islaminuskoisia tai juutalaisia :) muuten ei ollut ). Näille ihmisille Rehappi vaikutti olevan juuri oikea paikka.
        Alkoholismin kerrottiin systemaattisesti olevan sairauden ja perimässä. Hoitona kuitenkaan ei Rehapin mukaan toimi muu kuin oman vajavaisuuden tunnustaminen, AA mukainen hoitokaava ja jumalaan uskominen.
        Konfrontaatioteorian mukaisesti ihmistä altistetaan rajusti ja koko ajan oman virhekäyttäytymisen aiheuttamien tilanteiden muistoille. Perusolettamus on, että jokaisella Rehappiin hoitoon tulevalla on takanaan varsinainen kaappimeri luurankoja sisällään, jos niitä ei hyvällä ymmärrä tunnustaa, henkilökunta painostaa niin kauan kunnes niitä tarvittaessa keksii, jos todellisuus on liian lattea.
        Tähän liittyy hoidon lopussa tuo sähkötuoliksi kutsuttu tilanne, jossa alkoholisti joutuu ääneti kuuntelemaan omaisten kertomukset, joskus jopa useamman tunnin ajan. Tämä muistuttaa minusta hyvin voimakkaasti joidenkin uskonlahkojen tapaa, jossa täytyy viikoittain kokoontumisten yhteydessä julkisesti kertoa kuinka on rikkonut jumalaa ja kanssaihmisiä vastaan viikon aikana, vasta sitten seurakunta julistaa synnit anteeksiannetuiksi.

        Muita alkoholismin hoitomuotoja paneteltiin hyvin vahvasti , niitä julkeasti häväistiin. Tieteelliseen alkoholismin tutkimukseen suhtauduttiin hyvin kielteisesti. Ideana oli, ettei kukaan sellainen, joka ei ole ollut alkoholisti, voi toimia terapeuttina. Kenelläkään Rehapin "terapeutilla" ei ymmärtääkseni ole psykiatrisen sairaanhoitajan, lääkärin tai psykologin perustutkintoa toimia mielenterveystyössä. Tämä on mielestäni merkillepantavaa aikana, jolloin meillä huomio on kiinnittynyt valehoitajiin ja valelääkäreihin.
        Samaa Rehapin ajatusmallia noudattaen kukaan, joka ei ole itse ollut psykoosissa (mieluiten vielä monta kertaa) ei voi toimia psykiatristen potilaiden lääkärinä tai hoitajana :)


      • kuuluu_uskontoon

        "Muita alkoholismin hoitomuotoja paneteltiin hyvin vahvasti , niitä julkeasti häväistiin."

        Samaa harrastavat AA:ssa, etenkin A-klinikka ja A-kilta ovat yleisen pilkan kohteita.


      • Anonyymi
        kuuluu_uskontoon kirjoitti:

        "Muita alkoholismin hoitomuotoja paneteltiin hyvin vahvasti , niitä julkeasti häväistiin."

        Samaa harrastavat AA:ssa, etenkin A-klinikka ja A-kilta ovat yleisen pilkan kohteita.

        Älä jauha paskaa .Itse olen raitistunut AA.kautta ja ollut yhtämittaisesti raittiina lähes 40 vuotta .ja käyn vieläkin hoitamassa itseäni .en ole koskaan kuullut AAn palaverissa moitittavan muita hoitomuotoja .mutta kylläkin olen kuullut .mainostettavan kuinka helppo on raitistua minnesotassa .onko kukaan tietoinen montako minnesotan käynyttä on raittiina esimerkiksi 5vuoden jälkeen ellei jatka hoitoa AAkerhoissa .On aivan turha luulla että se alkoholismi jää sinne lapualle kun te lähdette sieltä kyllä se viinapiru istuu olkapäällä ja huutaa mellä muutetaan meillä muutetaan .Vielä sen verran että kaikki hoidot ovat aivan turhia ellei itellä ole halu raiistua ja halua tehdä sen eteen mitään .siisspä terve tuloa AA.KERKOON.SEHÄN EI MAKSA MITÄÄN.


    • ex-juoppo

      Hyvä nimimerkki "Tulin_näin_ja_poistuin".
      Tiedän omasta kokemuksestani kuinka rankalta se tuntuu, kun joutuu luopumaan itselle niin rakkaaksi muodostuneesta oikeudesta juoda alkoholia. Tästähän sinun kohdallasi on kysymys, sinä kuvittelet että sinulta halutaan viedä juuri tämä sinulle niin rakas oikeus. Mutta voit olla huoleti, kukaan ei ole sitä sinulta viemässä.
      Maailmassa on valtavan paljon juomatonta alkoholia, ja olen täysin varma, että sinä tulet vielä saamaan siitä oman osuutesi. Voit jopa hakea vauhtia "muista alkoholismin hoitomuodoista", kukaan ei sitäkään halua sinulta kieltää.
      Sinun, kuten kaikkien muidenkin juoppojen tapauksessa, sen todellisen hinnan siitä juomisesta maksavat juopon lapset, puoliso, vanhemmat, sisarukset, muut sukulaiset, ystävät ja työkaverit. Ja lisäksi taloudellisen hinnan juomisestasi maksaa yhteiskunta, eli veronmaksajat. Mutta tätä sinä et voi käsittää, koska kirjoituksesi mukaan sinulla ei ole "luurankoja kaapeissa" nimeksikään, eikä sinun juomisestasi ole aiheutunut kenellekkään mitään pahaa.
      Aikoinaan vedonlyönti-firma Unibet tarjosi mahdollisuuden lyödä vetoa Matti Nykäsen juomisesta. Tilin tekeminen silloin muistuttikin enemmän ruumiinryöstöä kuin uhkapeliä. Luulenpa että sinun tapauksessasi ei rahan tuloa liioin voisi estää, mutta toivon silti sinulle onnea valitsemallasi tiellä.
      Ja sinun läheisillesi en toivota voimia ja jaksamista, vaan kertakaikkiaan järjen ottamista käteen.

      • Juappo

        Miten se nyt menikään, onko alkoholismi sairaus tai ongelma vai vain mahtavan oivallinen syy suhtautua pilkallisesti ja halveksuen kanssaihmiseen? Kaikkien alkoholistien (plus valtavan määrän ei-alkoholisteja suurkuluttajia) niputtaminen samaan muottiin vaikuttaa aivan käsittämättömän juurtuneelta käsitykseltä. Vain alkoholismista toipunut alkoholisti tietää, miten alkoholismista voi toipua, tämä tuntuu olevan toinen mantra.

        Itselleni viina on erittäin paha ongelma. Jos pystyn olemaan pari viikkoa juomatta, ei enää tee mieli lainkaan pitkiin aikoihin, kunnes jostain tupsahtaa täysin yllättäen ja yhtäkkiä suorastaan pakottava viinanhimo. Tämän vastaiseen taisteluun ei tunnu löytyvän mitään tolkullisia keinoja alkoholismihoitojen parista. Ja kun retkahdus aiheuttaa pahemman morkkiksen kuin mikään krapula, on minulle kehittynyt lopettamisen pelko, ei siitä syystä, että rakas viina jäisi pois, vaan siksi, ettei järki kestä enää epäonnistumista.


      • RaimoRaitis

        Sama lainalaisuus pätee universaalisti aika moneen asiaan. Ne ketkä ovat onnistuneet jossain, ymmärtävät mitä sen jonkin saavuttaminen vaatii. Ne jotka ovat yrittäneet, mutta epäonnistuneet, ymmärtävät jonkin lopputuloksen kannalta ratkaisevan asian väärin.


      • <<...mutta toivon silti sinulle onnea valitsemallasi tiellä.>>

        Jos alkoholisti voisi valita, ei alkoholismia olisi olemassakaan.


      • Anonyymi
        Juappo kirjoitti:

        Miten se nyt menikään, onko alkoholismi sairaus tai ongelma vai vain mahtavan oivallinen syy suhtautua pilkallisesti ja halveksuen kanssaihmiseen? Kaikkien alkoholistien (plus valtavan määrän ei-alkoholisteja suurkuluttajia) niputtaminen samaan muottiin vaikuttaa aivan käsittämättömän juurtuneelta käsitykseltä. Vain alkoholismista toipunut alkoholisti tietää, miten alkoholismista voi toipua, tämä tuntuu olevan toinen mantra.

        Itselleni viina on erittäin paha ongelma. Jos pystyn olemaan pari viikkoa juomatta, ei enää tee mieli lainkaan pitkiin aikoihin, kunnes jostain tupsahtaa täysin yllättäen ja yhtäkkiä suorastaan pakottava viinanhimo. Tämän vastaiseen taisteluun ei tunnu löytyvän mitään tolkullisia keinoja alkoholismihoitojen parista. Ja kun retkahdus aiheuttaa pahemman morkkiksen kuin mikään krapula, on minulle kehittynyt lopettamisen pelko, ei siitä syystä, että rakas viina jäisi pois, vaan siksi, ettei järki kestä enää epäonnistumista.

        OTA LISÄÄ KYLLÄ SE SIITÄ


    • Tulin_näin_ja_poistuin

      Niinpä, vain uskossa oleva voi tietää kuinka syvä on jumala rakkaus. Helvettiin vie niiden tie jotka eivät sitä ymmärrä. Et muuten kommentoinut tuota epileptisiin kohtauksiin altistamista :) Jos terveydenhuollon ammattilainen toimisi niin, hänen toimilupansa olisi Valviran hyvin tarkassa syynissä. Aivan kuten tatuoijat saavat tökkiä tunnetusti vaarallisia yhdisteitä ihmisten kehoon (joista niitä sitten löytyy syöpäleikkausten yhteydessä imusolmukkeista :), minkä muuten tiedän) - saavat Minnesota mannekiinit vapaasti huseerata ilman valvontaa. Jep jep, näinhän sen vapaan markkinatalouden piirissä pitääkin mennä Sipilän lestadiolaishengessä. Kuka muuten sanoi , ettei minulla ole luurankoja kaapissa, kaikilla on, tosin ei aina alkoholiin liittyviä.

      • <<Niinpä, vain uskossa oleva voi tietää kuinka syvä on jumala rakkaus.<<

        Uskovia on kahdenlaisia, a) niitä, jotka näkevät, että uskoon tulemalla kuiville päässeistä melkein kaikki sortuvat uudelleen, b) niitä, jotka eivät näe.


    • Loongin

      Juon 2/3 kertaa viikossa eikä koskaan ollut ongelmana tuo viina vaan päinvastoin saanut paljon suhteita naisiin.

      • kysynvaaaaaaaaa

        Niin, miten se Minnesota hotoon liittyy?


    • XJuappo

      Ainoa asia, joka Minnessä epäilyttää, on juuri tuo, että pitää alussa tehdä ns. Cold Turkeyt. Jokainen alkoholisti tietää, miten vakavia vieroitusoireet voivat olla, jos niitä ei hoideta.

      Itse olin kotona tulla hulluksi, kun promillet laskivat, enkä pystynyt nukkumaan. Valvepainajaisia kyllä näin. Oli pakko pyytää ystävää kuskaamaan sairaalaan, jossa (5 h odottelun jälkeen) onneksi pääsin katkaisuosastolle, koska promillet olivat alle yhden. Siellä ensimmäinen vuorokausi annetaan kahden tunnin välein 20 mg Diapamia, jotta voi rauhoittua ja nukkua. Kiihtyneeseen pulssiin (mulla pulssi oli koko ajan 118) betasalpaajaa. Seuraavana aamuna pystyin jo syömään, mitä en ollut tehnyt yli viikkoon.

      Jos olisin saanut viinakrampin, mitä en onneksi koskaan ole joutunut kokemaan, olisin ainakin ollut osaavien ammattilaisten käsissä. Ei olisi tarvinnut ambulanssia soitella ja odotella.

      Ymmärrän, että lääkkeet koukuttavat myös, mutta ettei edes vaarallisimpien vieroitusoireiden aikana anneta rauhoittavia. Annetaan neljä vuorokautta kitua. Olen joskus itsekin pystynyt siihen kotona kärvistellen, mutten suosittele kenellekään, kun diapamilla pääsee tuon helvetin yli.

      Onko siinä takana jokin psykologinen keino, että "annetaan kärsiä ja tuntea nahoissaan alkon käyttönsä seuraukset"? Jos menee juoppohulluuteen asti, niin soitetaan sitten vasta lanssi.

      Tuskinpa kukaan kuitenkaan jää pameihin koukkuun 2-3 päivän pahimpien vieroitusoireiden hoitojen aikana.

      Kyllä minä ainakin olen kiitollinen alun lääkehoidosta.
      Hienosti pääsin elämän syrjään kiinni ja nousin sieltä helvetistä.

      • katkoveteraani

        Totta hitossa pitkän ryyppyputken jälkeiset vieroitusoireet kannattaa hoitaa turvallisesti lääkityksellä.
        Liian moni on niihin oireisiin menehtynyt, kun ei ole hakeutunut tai päässyt riittävän ajoissa hoitoon.
        Vähän sama asia olisi jos syöpäpotilaalta kiellettäisiin kipua lievittävä lääkitys vetoamalla koukkuun jäämisen riskiin.


      • ex-juoppo
        katkoveteraani kirjoitti:

        Totta hitossa pitkän ryyppyputken jälkeiset vieroitusoireet kannattaa hoitaa turvallisesti lääkityksellä.
        Liian moni on niihin oireisiin menehtynyt, kun ei ole hakeutunut tai päässyt riittävän ajoissa hoitoon.
        Vähän sama asia olisi jos syöpäpotilaalta kiellettäisiin kipua lievittävä lääkitys vetoamalla koukkuun jäämisen riskiin.

        No ei teidän tarvitse olla huolissanne siitä, etteikö Suomessa saisi mahdollisuutta lopettaa juomista lääkkeiden avulla.
        Lähes kaikki alkoholistit vievät Minnesota-hoitoon mennessään omat pamit mukanaan. Että lääkkeillä on kyllä vieroteltu, kovasti ja pitkään.


      • XJuappo
        ex-juoppo kirjoitti:

        No ei teidän tarvitse olla huolissanne siitä, etteikö Suomessa saisi mahdollisuutta lopettaa juomista lääkkeiden avulla.
        Lähes kaikki alkoholistit vievät Minnesota-hoitoon mennessään omat pamit mukanaan. Että lääkkeillä on kyllä vieroteltu, kovasti ja pitkään.

        Siinä on vaan se ongelma, että kun minnesotahoidossa henkilökunta ei annostele, vaan jättää senkin potilaan omalle vastuulle - potilaan, joka ei sitä vastuuta pysty ottamaan ja on todennäköisesti lääkinnyt itseään hirveillä määrillä lääkkeitä. Potilas saa siinä sitten minnehoidossa napsia vaikka kymmeniä nappeja päivässä.

        Minun mielestäni tämä nyt ei vain voi mennä näin.

        Näyttää siltä, että on vain ajan kysymys, milloin joku kuolee deliriumtuskissaan tai tukehtuu nukkuessaan pamipäissään. Sitten laitetaan minnelaitosten oville laput luukulle.


      • ex-juoppo
        XJuappo kirjoitti:

        Siinä on vaan se ongelma, että kun minnesotahoidossa henkilökunta ei annostele, vaan jättää senkin potilaan omalle vastuulle - potilaan, joka ei sitä vastuuta pysty ottamaan ja on todennäköisesti lääkinnyt itseään hirveillä määrillä lääkkeitä. Potilas saa siinä sitten minnehoidossa napsia vaikka kymmeniä nappeja päivässä.

        Minun mielestäni tämä nyt ei vain voi mennä näin.

        Näyttää siltä, että on vain ajan kysymys, milloin joku kuolee deliriumtuskissaan tai tukehtuu nukkuessaan pamipäissään. Sitten laitetaan minnelaitosten oville laput luukulle.

        Heh, aika hyvän vitsin murjasit.
        Ei kuule Minnehoidossa kukaan sekoile pami-päissään. Sieltä tulee lähtö jos alkaa huumeita popsimaan.
        Muroja mutustellaan aivan toisenlaisissa hoitomalleissa.


      • Raitis__

        Hyvä, että negatiivista palautetta uskalletaan jo noista minne-hoidoista postata. Eihän kriittinen ja terve arvostelu ole ”kuivahuikkaa” tai alkoholismia. Vieroitus ja krampit ovat hengenvaarallista ilman asianmukaista hoitoa (=sairaala/katko).
        Tiedän silti monia, joita hoito on auttanut. Kai kyse on enemmän silloin terapiasta.
        Toivottavasti vieroitusasiaan puututaan ennenkuin joku siellä kuolee.


    • Mustaenkelisomali

      Minnesota karaisee juopoista raittiita.
      Mikäli viinakramppi tai delirium vie sontasepolta hengen on se korkeimman johdatusta. Raitis voi olla ainoastaan ilman kolmiolääkkeiden käyttöä. Hoidon tarkoitus on tehdä raittiita miehiä, eikä elimistönsä ryypänneet kuulu joukkoon , vaan menehtyvät vieroituksen alussa. Hyvä niin.

      • <<...vie sontasepolta hengen...<<

        Olet vähin sanoin onnistunut kiteyttämään koko ajatusmallisi.


    • LähesKaikkitietävä

      Ei kai Minnesotahoidon ole tarkoitus olla mikään katkaisu? Sinne mennään sitten, kun akuutit fyysiset oireet on hoidettu muualla. Tuolla pyrkimyksenä on pysyvä muutos ajattelussa ja toiminnassa.

      Suhtaudun kyllä erittäin epäillen tuon periaatteisiin, sen fanaattisuuteen ja yksisilmäisyyteen.

      • ex-juoppo

        Lapualla päin tavataan sanoa että luulo ei ole tiedon väärtti.

        Minnesotahoitoon mennään silloin kun ihminen haluaa lopettaa päihteiden käytön.
        Riittää kun ei ole humalassa, sillä krapulassahan kaikki järjestään ovat sinne mennessään. Ja benzot eli pamit ovat lähes kaikilla "päällä", kiitos suomalaisen päihdekuntoutuksen.

        Mitähän mahdat tarkoittaa fanaattisuudella ja yksisilmäisyydellä?
        Ilmeisesti sinäkin pidät alkoholismia mystisenä moniulotteisena ongelmana, jonka syyt ovat yksilöllisiä ja jo lapsuudesta johtuvia. Tämähän on hyvin yleinen ja täysin väärä ennakkoluulo.

        Kaikki alkoholistit juovat täsmälleen samasta syystä, joten jokaisen alkoholistin hoitomuotokin voi siksi olla melko "yksisilmäinen".
        Alkoholismin hoitoa on turha mystifioida ja yleensä siinä onnistustaan sitä paremmin mitä vähemmän siihen sekoitetaan lääketiedettä tai lääketeollisuutta.


      • XJuappo

        "Alkoholismin hoitoa on turha mystifioida ja yleensä siinä onnistustaan sitä paremmin mitä vähemmän siihen sekoitetaan lääketiedettä tai lääketeollisuutta."

        Aha.


      • XJuappo

        Mistähän niitä pameja saa, kun minulle niitä ei ole enää pariin vuoteen määrätty ollenkaan, vaikka useasti olen kysynyt.

        Pameja ei enää helpolla saa.


      • tzje

        "Mitähän mahdat tarkoittaa fanaattisuudella ja yksisilmäisyydellä?
        Ilmeisesti sinäkin pidät alkoholismia mystisenä moniulotteisena ongelmana, jonka syyt ovat yksilöllisiä ja jo lapsuudesta johtuvia. Tämähän on hyvin yleinen ja täysin väärä ennakkoluulo"

        Tuo sinun väittämä kaipaa myös vähä kyseenalaistusta. Päihdeongelmat on todellakin moninaisia ja jos syyksi todetaan "vain halu juoda" ei ymmärretä eikä edes haluta ymmärtää ihmisyyttä yhtään syvemmin. Siitä on kysymys jos halutaan ymmärtää ihmisten eksistentiaalisia probleemia. Minnesota-hoidon raitistumisprosentti on aika korkea ja perustunee hyvin perusteelliseen hoitomalliin. Monet tutkimukset myös osoittavat lapsuuden ongelmien heijastuvan myös päihdeongelmiin aikusiällä. Googlettamalla löydät tutkimuksia tästä aiheesta.


      • tzje kirjoitti:

        "Mitähän mahdat tarkoittaa fanaattisuudella ja yksisilmäisyydellä?
        Ilmeisesti sinäkin pidät alkoholismia mystisenä moniulotteisena ongelmana, jonka syyt ovat yksilöllisiä ja jo lapsuudesta johtuvia. Tämähän on hyvin yleinen ja täysin väärä ennakkoluulo"

        Tuo sinun väittämä kaipaa myös vähä kyseenalaistusta. Päihdeongelmat on todellakin moninaisia ja jos syyksi todetaan "vain halu juoda" ei ymmärretä eikä edes haluta ymmärtää ihmisyyttä yhtään syvemmin. Siitä on kysymys jos halutaan ymmärtää ihmisten eksistentiaalisia probleemia. Minnesota-hoidon raitistumisprosentti on aika korkea ja perustunee hyvin perusteelliseen hoitomalliin. Monet tutkimukset myös osoittavat lapsuuden ongelmien heijastuvan myös päihdeongelmiin aikusiällä. Googlettamalla löydät tutkimuksia tästä aiheesta.

        Sattuu olemaan niin, että adoptiolapsilla alkoholismin todennäköisyys, ns. odotusarvo, noudattaa täsmällisesti biologisten vanhempien mukaan laskettua ja on täysin riippumaton kasvattivanhenpien mukaan lasketusta arvosta.

        Alkoholismi on 100 %:sti geneettinen monigeenisesti periytyvä sairaus.


      • Anonyymi
        kuivilla.toistaiseksi kirjoitti:

        Sattuu olemaan niin, että adoptiolapsilla alkoholismin todennäköisyys, ns. odotusarvo, noudattaa täsmällisesti biologisten vanhempien mukaan laskettua ja on täysin riippumaton kasvattivanhenpien mukaan lasketusta arvosta.

        Alkoholismi on 100 %:sti geneettinen monigeenisesti periytyvä sairaus.

        KUKA NIIN ON SANONUT


    • Jasu123

      Kertokaas Minnen käyneet ja raitistuneet, että kuinka paljon raitistumiseen vaikutti minnen kallis hinta? Ei voi enää retkahtaa kun on maksettu monta tonnia.

      • ex-juoppo

        Hei, sinun oivalluksesihan tietää oitis lääketieteen nobelia.
        Kuka tahansa viinan kanssa kärvistelevä voi nyt laittaa lehteen ilmoituksen, että jos joku näkee minun juovan, saa minulta 10.000euroa!!!

        Tosiasiassa koeteltu keino, eikä varmasti toimi. Niin että ei nobelia sinullekaan.


      • Lapuankäynyt

        Toisaalta olishan se aika järkytys retkahtamisen jälkeen aamulla todeta että illalla tuli otettua 6500 euron ryyppy.


      • hoitotakuuehto

        Toisaalta, jos luvattaisiin maksaa 6500 euroa takaisin mikäli retkahtaminen tapahtuisi 6kk sisällä hoidon päättymisestä, niin luultavasti aika moni korkkaisi ihan huvikseen saadakseen rahat pois.


    • tiiiistenjoki

      Viinaa ja olutta juon joka viikonloppu ja en voi sanoa minua vielä juopoksi ja näin tehnyt jo 30vuotta ja arjet työssä selvinpäin.

      • Kohtuudentuttava

        Se työssä kunnalla pysyminen onkin alkoholistisuuden mitta. Se käy ilmi lukemattomista alkoholistien selityskirjelmistä.


      • Anonyymi

        On nea valtsemallasi tiellä mutta miksi sitten roikut täällä jos ei sulla ole mitään ongelmaa


    • Huuhaahommia

      Minnesota-hoitopaikassa näkyi olevan vanhoja juoppoja ns hoitajina. Osalla ei minkäänlaista terveydenhoitoalan koulutusta. Liekö kellään?

      Osa juonut aivonsa niin pilalle, että tuskin muualle kelpaisivat minkäänlaisiin töihin. Minnesotassa voivat koettaa päteä ja pullistella.

      Minnesota ja Myllyhoidot eivät pidä tilastoja epäonnistumisista, joten helppo saada näyttämään, että hoito on tehokasta.

      Sinne vaan puoskaroitavaksi, jos on liikaa rahaa eikä oma terveys kiinnosta.

      Viinakramppeja voi tulla viikkojenkin kuluttua juomisesta, mutta mitään ammattitason hoitoa ei näihin tilanteisiin ole. Jotkut saa raitistumisen sijaan pysyviä fyysisiä vammoja, joista seurauksena jopa pysyvä työkyvyttömyys!

      Ei ole myöskään vakuutuksia tapahtuvien vahinkojen varalle. Vahingot kielletään yhteistuumin. Ja vaietaan tapahtumattomiksi.
      Että sepä siitä ehdottomasta rehellisyydestä!

      Työntekijöiden vuorovaikutustaidot laitosten ulkopuolella ovat olemattomat. Lähinnä kai pyörivätkin enimmäkseen keskenään.

      Itselläni ei ole alkoholiongelmaa. Opiskeluaikana kävin tutustumassa näihin paikkoihin, tutustuin erilaisiin tarinoihin ja järkytyin.

      • 6vuottaraittiina

        Oletkohan varmasti oikea henkilö arvioimaan hoitopaikkoja, kun itselläsi ei ole alkoholiongelmaa?

        Itse kiersin nämä ns viralliset kunnan hoitolaitokset läpi ja popsin pamit yms napit. Työntekijät olivat päihdehoitokoulutuksen saaneita, mutta heiltä puuttui omakohtainen kokemus. Heille pystyi syöttämään kaikenlaisia tarinoita ja päätäni siliteltiin. Odotin vain poispääsyä, jotta pääsen taas vapaasti jatkamaan juomista.

        6 vuotta sitten kävin Minnesota hoidon Lapualla ja siellä ei päätä silitelty eikä keksittyjä tarinoitani uskottu. Jouduin kohtaamaan alkoholismini silmästä silmään. Sinne jäivät viina ja lääkkeet kerta heitolla ja tällä hetkellä elämä hymyilee :-)!

        En kokenut Minnesotaa mitenkään kauheana paikkana; siellä oli todella hyvä olla. Mitään uskontoa ei tuputettu ja huumori lensi.

        Hoito tepsi minuun, mutta en silti väitä, että se sopii kaikille.

        Myös AA sopii minulle; käyn palavereissa ajoittain pitääkseni totuuden mielessä !


      • Minätiedän

        Arvoisa nimimerkkii "huuhaahommia" 4.6.2018

        Aha, sulla ei ole alkoholiongelmaa. Sen halusit tulla kertomaan. Muusta olisikin ollut viisasta vaieta, niin ei olisi paljastunut tuo muu ongelmallisuutesi.
        Muu ongelma sinulla on se, että puhut asiasta josta et yhtään mitään tiedä. Siis et yhtään mitään. Tulit todistamaan tänne wanhan wiisaan sananparren: Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.


      • Anonyymi

        Jaa, taas joku "ammattihoitaja" purkaa turhautumiaan. Itse kävin kaikkien muiden ns. virallisten hoitojen jälkeen Minnesotahoidon ja siihen loppui juominen sekä pillerikierre, jonka sain täydentämään riippuvuuttani A-klinikalta.
        Oman pienryhmäni kahdeksasta jäsenestä tällä hetkellä raittiina on ainakin neljä. Siis itseni lisäksi. Muista en tiedä, kun en ole yhteyttä pitänyt. Ja aikaakin on kulunut 12 vuotta.


    • Anonyymi

      Myllyhoidon, sen kriisijakson ja avominnen käyneenä totean, että ei auta valitettavasti. Siis omasta kokemuksesta. Tosin taidan lukeutua valitettavasti niihin jotka eivät raitistu koskaan. Tunne-elämä ja henkilökohtaiset diagnoosit plus muut asiat on niin voimakkaita, että en ole viimeisen 1,5 vuoden ponnisteluista huolimatta hyötynyt hyttysen sontaakaan. Tosin näillä hihhuleilla on omia eriäviä näkemyksiään ja mielipiteitään kuinka asioiden pitäisi mennä kuin kusilautaa pitkin juuri näin, että tulee tulosta. Joku Na ja AA... Niin miten sen ottaa valitettavasti itsellä suuta napsasi entistä enemmän jokaisen paltsun jälkeen miltein. Sitten joskus hampaat irvessä ajattelin "tää auttaa, tää auttaa". valehtelin vain itselleni... Normaali liikennevaloille ja talkkareille kiroava persoonani tuli taas esiin kotiin polkiessa. Puuduttavaa suorittamista urheilua... No se on ollut itselle henkireikä ja ainoa millä itseä tutkiskellut. Vaikka kehuinkin kuinka ensin ryhmähoito sitten urheilu. Lisäksi olen epäsosiaalinen tietyssä määrin. Muut ihmiset ahdistaa usein. - Jouni

      • Anonyymi

        Oli niitäkin jotka eivät raitistuneet.syy ei ollut heidä he olivat syntyneet sellaisiksi että eivät pystyneet olemaan rehellisiä itselleen.


    • Akoholismin ja ahdistuneisuuden välillä on vahva positiivinen korrelaatio. Alkoholi poistaa useimmilta meistä ahdistuneisuuden puolessa tunnissa. Saa hetken levätä. Tällöin on kyse myös itselääkinnästä.

      Minkäänlainen hoito ei poista kuivillakaan olevalta alkoholistilta ahdistuneisuutta kunnolla. Olemmepa kentällä tai kuivilla, olemme pysyvästi sairaita. Koska alkoholismia on erilaista, lienee myös pieni määrä, joilla ei ole taipumusta ahdistuneisuuteen.

      Joka tapauksessa alkoholismi ja useimmiten siihen liittyvä ahdistuneisuus ovat geeniperäisiä sairauksia ja hoidolle erittäin vastustuskykyisiä.

      • Anonyymi

        Minnesota hoidossa on paljon hyviä elementtejä ja antaa apua niin paljon kuukaudessa että voi jatkoryhmissä jatkaa hoitoa.
        Ei sitä täällä palstalla voi kukaan kertoa se täytyy kokea.
        Ehdottamasti lapua minnesota ja varmaan rehabit ja samalla konseptilla toimivat hyviä.entiset käyttäjät ehdottamasti parhaita asiantuntijoita .
        Totuus tekee vapaaksi on konsepti.
        On varmaan myös todella tehottomiakin hoitoja ,esim jotka toimii kohtuukäyttäjiä tekeviksi tai lääkehoidolla.
        Maksusitoumuksia kannattaa kysyä oman kaupungin tai kunnan päihdehuollosta ja sanoa että haluan nimenomaan minnesota-hoitoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minnesota hoidossa on paljon hyviä elementtejä ja antaa apua niin paljon kuukaudessa että voi jatkoryhmissä jatkaa hoitoa.
        Ei sitä täällä palstalla voi kukaan kertoa se täytyy kokea.
        Ehdottamasti lapua minnesota ja varmaan rehabit ja samalla konseptilla toimivat hyviä.entiset käyttäjät ehdottamasti parhaita asiantuntijoita .
        Totuus tekee vapaaksi on konsepti.
        On varmaan myös todella tehottomiakin hoitoja ,esim jotka toimii kohtuukäyttäjiä tekeviksi tai lääkehoidolla.
        Maksusitoumuksia kannattaa kysyä oman kaupungin tai kunnan päihdehuollosta ja sanoa että haluan nimenomaan minnesota-hoitoon

        "On varmaan myös todella tehottomiakin hoitoja ,esim jotka toimii kohtuukäyttäjiä tekeviksi tai lääkehoidolla."

        Eiköhän se ole juoposta itsestään kiinni haluaako lopettaa kokonaan vai pelkästään pyrkiä vähentämään alkoholin kulutusta ja minimoimaan haittoja.
        Ei aikuista ihmistä voi alkaa holhoamaan sittenkään vaikka kaikki tosiasiat puoltaisivat täysraittiuden valinnan suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On varmaan myös todella tehottomiakin hoitoja ,esim jotka toimii kohtuukäyttäjiä tekeviksi tai lääkehoidolla."

        Eiköhän se ole juoposta itsestään kiinni haluaako lopettaa kokonaan vai pelkästään pyrkiä vähentämään alkoholin kulutusta ja minimoimaan haittoja.
        Ei aikuista ihmistä voi alkaa holhoamaan sittenkään vaikka kaikki tosiasiat puoltaisivat täysraittiuden valinnan suuntaan.

        Meinaatko että joka vuosi 3.000 - 4.000 suomalaista tekee mielummin tuskallisen itsemurhan, kuin lopettaa juomisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On varmaan myös todella tehottomiakin hoitoja ,esim jotka toimii kohtuukäyttäjiä tekeviksi tai lääkehoidolla."

        Eiköhän se ole juoposta itsestään kiinni haluaako lopettaa kokonaan vai pelkästään pyrkiä vähentämään alkoholin kulutusta ja minimoimaan haittoja.
        Ei aikuista ihmistä voi alkaa holhoamaan sittenkään vaikka kaikki tosiasiat puoltaisivat täysraittiuden valinnan suuntaan.

        Meinaatko että joka vuosi 3.000 - 4.000 suomalaista tekee mielummin tuskallisen itsemurhan, kuin lopettaa juomisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että joka vuosi 3.000 - 4.000 suomalaista tekee mielummin tuskallisen itsemurhan, kuin lopettaa juomisen?

        Miten niin mielummin? Pakkohoitoko olisi ratkaisu ongelmaan? Jos olisi, se ei koskisi ainoastaan alkoholisteja, vaan muitakin itsetuhoiseen elämäntapaan ajautuneita kansalaisia.
        Alkoholista johtuvat kuolemat ovat vähenemään päin, mutta ei niitä voi kokonaan estää millään tempuilla, ei edes kieltolailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin mielummin? Pakkohoitoko olisi ratkaisu ongelmaan? Jos olisi, se ei koskisi ainoastaan alkoholisteja, vaan muitakin itsetuhoiseen elämäntapaan ajautuneita kansalaisia.
        Alkoholista johtuvat kuolemat ovat vähenemään päin, mutta ei niitä voi kokonaan estää millään tempuilla, ei edes kieltolailla.

        Alkoholista johtuvat kuolemat eivät ole laskussa, päinvastoin. Vaikka kuinka väitetään, että hankeen sammunut kuoli paleltumiseen, niin kyllä senkin kuoleman aiheutti alkoholi.

        Alkoholi on ohittanut työikäisten tappajana sekä miehillä eturauhassyövän, että naisilla rintasyövän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholista johtuvat kuolemat eivät ole laskussa, päinvastoin. Vaikka kuinka väitetään, että hankeen sammunut kuoli paleltumiseen, niin kyllä senkin kuoleman aiheutti alkoholi.

        Alkoholi on ohittanut työikäisten tappajana sekä miehillä eturauhassyövän, että naisilla rintasyövän.

        Tilastot kertovat jotain ihan muuta, luotan niihin enemmän kuin johonkin suomi24 mututietoon.

        "Vuoden 2007 jälkeen, alkoholin kokonaiskulutuksen vähennyttyä noin viidenneksellä, kuolleisuus alkoholisairauksiin ja alkoholimyrkytykseen on vähentynyt lähes kolmanneksella ja myös alkoholinkäytöstä johtuviin maksasairauksiin liittyvät kuolemat ovat hieman vähentyneet.
        Tämän lisäksi tapaturmaisia tai väkivaltaisia kuolemia, joissa alkoholipäihtymys merkittiin myötävaikuttavaksi tekijäksi, oli reilu 500. Näiden tapausten lukumäärä on vähentynyt erityisen voimakkaasti."
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01120

        https://yle.fi/uutiset/3-11064531


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että joka vuosi 3.000 - 4.000 suomalaista tekee mielummin tuskallisen itsemurhan, kuin lopettaa juomisen?

        Itse pohtinut tätä 2 viikkoa vakavissani joka päivä...Että jaksanko enää kokeilla tuota Minnesota hoitoa..Ja saanko kerättyä siihen rahoituksen.
        Kunnallinen katkasu takana.Missä doupattiin pameilla 4pv ja antabuksen kanssa pihalle tammikuussa. Lisäksi kokemus Sanas Kodeilta Siuntiosta joka oli todella epämiellyttävä. Viihdyin 3pv. Kuntoutuksen oli määrä kestää 28 pv. Mutta siellä ei ollut mitään järkeä siinä touhussa. Ja kukaan ei tuntunut tietävän mitä tapahtuu ja ilmapiiri oli jäätävä...Ja minut siirrettiin sinne toisesta laitoksesta missä olin ollut n.kuukauden.

        2 itsemurha yritystä/epäonnistumista takana...
        Paras vaihtoehto tällä hetkellä on kiistaton kuolema. Ja aika lohdutonta lukea täältä että ihmiset jotka on olleet mm.40v raittiina ettei valoa paljon tunnelin päässä näy...Se on hassua kuinka pitäs papereilla olla älykäs. Mutta ei pääse eroon päihteistä millään. Joten ei tunnu kovin älykkäältä..Toivottavasti jälkikasvu ei ala seuraamaan samoja jälkiä.

        "Ystävät" on aika pitkälti kaikki päihteidenkäyttäjiä. Niin mietin tota et jo päätyisin Minnesota hoitoon niin kuka edes tulis mun läheisviikonloppuun? Mun veturikaveritko kertomaan kuinka ollaan piiskattu nenään pulvereita jos monenmoista ja kuinka ollaan ryypätty...Kyllä ne oikeat ystävät on kadonneet ja tajunnut häipyä. Olen kohtalaisen menestynyt ollut kuitenkin työssä. Ja minulla on julkinen ammatti.
        Mutta oikeastaan kaikki on mennyt kusipäisyyden, viinan ja huumeiden takia päin helvettiä. Ja niiden tuomat muut terveysongelmat.
        Hauskaa olla nousuhumalassa se on totta.
        Ihan vitun sekava teksti mutta kaipa tuosta tuli asia esille..


    • Anonyymi

      Kaikki tämä mistä minnesotassa puhutaan kuitenkin perustuu AAnohjelmaan jonka minnesota on ottanut omakseen .vaan se erottaa AA.ja minnesotan että minnesota maksaa sen 6500 kun taas AAeiota vastaan minkäänlaisia avustuksia ulkopuolisilta .Ja sitten vielä yksi asia mikä erottaa AAn ja minnesota on nimettömyys ,me emme kehuskele raittiudellamme vaan nöyrästi viemme AAn sanomaa vielä kärsiville alkoholisteille .Mutta sehän onkin selvä että kun raha on mukana niin sehän tarvitsee mainosta .olisi kyllä hyvä kuulla totuus siitäkin kuinka moni saa vuosien raittiuden yksin omaan käytyään kuukauden kurssin .sen tiedän että ne jotka jatkavat AA.kerhossa selviävät useammin.joten raitista päivää vaan kaikille,

      • Anonyymi

        On helppo hoitaa jo valmiiksi motivoitunutta valitsemaan raittiuden. Muutamalla tuhannella eurolla pääsee kuuntelemaan, kuinka hyvä ja ainutlaatuinen ihminen olet selvinpäin ja sitä miten rasittava paskapää olet kännissä läheisillesi.


    • Anonyymi

      Älä mee ei vanhat juoppoo retaleet osaa mitää opettaa eli nais ystävä on ainut joka auttaa

    • Minnesota -hoito on tehokkain Suomessa saatavilla oleva päihdehoito. Valitettavasti se ei ole Suomessa vielä virallinen hoitomuoto ja siksi asiakaspaikkojakaan ei taida vielä olla, kuin satakunta. On myös olemassa Avo-Minne, joka sekin on tehokas. Ruotsissa Minnesota -hoito on ns. virallinen hoitomuoto ja asiakaspaikkoja on n. 3500. Hoito ei ole kallis, mikäli otetaan huomioon, että asiakas on hoitopaikassa täys-ylläpidolla 4 viikkoa ja siihen kuuluu tiivis vähintään kahdeksan tunnin hoito/pvä. Hoidon jälkeen on ryhmiä kerran viikossa 11 kuukauden ajan, ja mikäli et retkahda, voit aina mennä "huilaamaan" viikonlopuksi tai viikoksi samaan hintaan. Tunnen kymmeniä minne-hoidon läpikäynneitä ihmisiä, joilla on alkanut täysin uusi ja mielekäs elämä. Minulla itselläni ei ole penniäkään kiinni noissa hoitopaikoissa, joten en niitä kehu siksi. Hoito ei ole tietenkään sataprosenttinen, eikä se ole aina hoidon tai hoitajien vika. Mutta prosentti on poikkeuksellisen suuri. Ovesta sisään menneillä se on yli 60 %. Ja niillä, jotka käyvät hoitoon kuuluvat 11 kuukauden ryhmät se on noin 90%. Tuo on jotain aivan muuta, kuin meillä vallitseva "aakkos-klinikka" saa aikaan. Silloin puhutaan noin 2 prosentista.
      Heikki Oinas-Kukkonen väitteli Oulun yliopistolla tohtoriksi Minnesota-hoidosta. Laitan tuonne alle linkin. Sivulta edelleen seuraavaan siirryttäessä seuraavalle, löytyy väitöskirja. Itse käyn hoitamassa sairauttani AA:ssa, ja mikäli kaikki menee hyvin, tulee tänä vuonna 15 vuotta mielekästä ja hyvää elämää täyteen. Kiitos jos jaksoit lukea ja mukavaa ja raitista kevättä meille kaikille! <3

      • Anonyymi

        Onko se nyt niin mielekästä rampata AA:ssa ja toistella samaa tarinaa loppuelämän ajan?
        Itse ajattelen sen olevan paikallaan junnaamista nostalgialla ja hengellisyydellä kuorrutettuna.
        Viha-rakkaus suhdetta alkoholiin ylläpidetään väkisin vaikka siihen ei olisi mitään järkevää perustetta.


    • Anonyymi

      Minnesota-hoito on myös erittäin kannattavaa liiketoimintaa ja epäilen, että näissä nettikirjoituksissa on myös jonkin verran mainostajia mukana.

      Suhtautuisin hyvin varauksella.

      Ystäväni kokemus oli kuulemma kuin "lahkoon" meno ja hän lähtikin hyvin pian hoidosta pois. Ringissä istuttiin ja puhuttiin päivät pitkät, kuuntelevat jotain yhtä ja samaa biisiä joka pianolla pimputettu.

      Ilman motivaatiota lopettaa, Minnesota-hoidosta ei ole hyötyä.
      Hakeudu siis A-klinikalle äläkä tuhlaa rahojasi jenkki-tyyliseen humpuukihoitoon.

      • Anonyymi

        Naa ei sinne mennessä tarvi olla niinhirveetä motivatsuunia, se tulee jos on tullakseen hoitojakson aikana. Jos napsu alkaa maistua niin ei muuta kuin kamat reppuun, kännykkä kansliasta, taksin tilaus ja radalle sisäkaarteen kautta.


    • Anonyymi

      ""Minnesota-hoito on myös erittäin kannattavaa liiketoimintaa ja epäilen, että näissä nettikirjoituksissa on myös jonkin verran mainostajia mukana.""

      Olisi mukava nähdä jotain linkkejä puolustamaan tuota väitettä.
      Tosiasiassa suomalaiset virkamiehet ja poliitikot ovat tehneet Minnesota-mallisesta hoidosta tappiollista liiketoimintaa. Virkamiehet vaativat hoitolaitoksilta järjettömiä satsauksia mm. sellaiseen henkilökuntaan, jolla ei ole mitään tekemistä alkoholismin hoitamisen kanssa.
      Kun suurin osa potilaista tulee suoraan työelämästä työnantajien maksamina, niin miksi hoitolaitoksessa pitää olla sosiaalitätejä "auttamassa" työelämään paluuta?
      Tai jos hoito on täysin lääkkeetöntä, niin mihin henkilökunnassa tarvitaan sairaanhoitajia ja lääkäreitä päivystämässä pilleripurkkeineen?

      Ylikansalliset hoiva-alan yritykset on laajentaneet toimintaansa Suomessa, ja ne tekevät nyt hyvää bisnestä kuivatellen juopot uutta turneeta varten "todella kilpailukykyiseen hintaan". Alkoholistin raitistamisesta ne eivät tiedä sen enempää kuin perinteiset A-klinikat tai päihdekuntoutuslaitoksetkaan.
      Nämä yritykset harjoittavat kannattavaa liiketoimintaa, ja me veronmaksajat maksamme sen.

      Lopuksi haluan kysyä, että kun meillä Suomessa on 300.000 työssäkäyää alkoholistia, ja näillä on n. 500.000 lasta, niin mistä mahtaa johtua suomalaisten lasten ja nuorten pahoinvointi?
      Eläisivätköhän he lasista lapsuutta, ja me emme välitä tehdä asialle yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Löysin tämän keskusteluketjun ihan sattumalta. Tunnen 20-30 Minnesota -hoidon käynyttä raitista ja hyvää elämää elävää ihmistä. Minnesota -hoito on tehokkain alkoholismin ja läheisriippuvuuden hoito maailmassa, sen kertovat tilastot ja puolueettomat tutkimukset. Heikki Oinas-Kukkonen väitteli tohtoriksi Oulun yliopistossa, tutkimuksen aiheena Minnesota-hoito. Laitan linkin alle. Ja mitä tulee tuohon hoidon hintaan, niin onhan se toki monen budjetille aivan liian kallis, mutta kaikki yksityinen sairaanhoito maksaa paljon. Syy on siinä, että valtio ei suostu hyväksymään hoitoa "viralliseksi" hoidoksi, joten mitään tukia ei siihen saa. Ainostaan jotkut kunnat ja kaupungit saattavat antaa maksusitoumuksen ko. hoitoon. Tässä muutama vuosi sitten Ruotsissa oli n. 3600 asiakaspaikkaa Minne-hoitolaitoksissa, samaan aikaan suomessa noin 100. Ruotsissa se on virallinen ja yleisin hoitotapa.
        Minnesota -hoito on tiukka hoito, sinne ei mennä lässyttämään, eikä perustelemaan eri verukkeilla omaa juomista. Siellä ei liioin roikuta somessa välillä telkkaria vilkuillen, vaan siellä keskitytään alkoholismi -nimisen sairauden hoitoon.

        http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-0296-9


    • Anonyymi

      ainakin terapeutit pysyvät raittiina... lopuista ei tietoa eikä tutkimustuloksia esim viisi vuotta hoidon jälkeen...

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe