Olisi pohdinnassa käytettyn veneen hankinta. Vaatimuksiksi ovat nousseet seuraavat ominaisuudet:
- kohtuullisesti purjehtiva, omassa nyt lys 1,20 paljoa ei tuon alle
- riki 19/20, 7/8, ehkä toppi varauksin
- pituus 35-38 jalkaa
- syvyys max. 1.8m, luonnonsatamiin
- eväköli, joka kestää pienet kolhut
- leveys kohtuullinen n. 3,5m, ei 4m
- paino 5000 - 8000 kg, ei esim. 10 0000
- kone riittävä 30-60hv
- kaksi kajuuttaa, joista toinen pitää olla kunnon punkilla 200x140cm, ei pistis tai keulakolmio
- seisomakorkeus salongissa yli 187cm
- suojaiset avotilat, ei racing-layout vrt. vanhojen Swanien kaksoiskaivot yms.
- perusvarusteluna kunnon ankkurointikalustukset
- hinta n. 100 000 €
Ideoita tarvittaisiin erilaisista vaihtoehdoista. Erityisesti kiinnostaivat meillä tuntemattomammat merkit ja mallit.
Matkavene Itämerelle
48
1983
Vastaukset
- Mikkix
nettivene.fi kannattaa vilkaista sieltä. tuolla bujetilla saa laidasta laitaan erilaisia veneitä ja noilla spekseillä on todella laaja valikoima.
- eiosaapäättää
Samaa mieltä! Keskustelun avaajalla on ilmeisesti hiukan purjehduskokemusta jo ennestään. Siksi ihmettelen, miksei hän voisi itse selata myynti-ilmoituksia. Tietysti muillekin on ajanvietettä selata niitä ja tehdä omia ehdotuksiaan tai kehua omaa valintaansa. Niiden perusteella kysyjä varmaankin päättää, mikä vene on hänelle kaikkein sopivin ja ostaa sen ;-)
- Veneenvaihtanut
eiosaapäättää kirjoitti:
Samaa mieltä! Keskustelun avaajalla on ilmeisesti hiukan purjehduskokemusta jo ennestään. Siksi ihmettelen, miksei hän voisi itse selata myynti-ilmoituksia. Tietysti muillekin on ajanvietettä selata niitä ja tehdä omia ehdotuksiaan tai kehua omaa valintaansa. Niiden perusteella kysyjä varmaankin päättää, mikä vene on hänelle kaikkein sopivin ja ostaa sen ;-)
Itse voi fakkiutua muutamaan tuttuun vaihtoehtoon tai tietyn aikakauden malleihin. Näin ainakin kävi itselleni. Täällä saa aikaan viihdyttävän keskustelun, ja ehkä jotain uusia ideoita. Tuohon speksiinhän tosiaan menee valtava määrä veneitä uudemmista perusbavarioista vanhoihin klassikoihin. Ja hintaluokka alkaa olla sellainen, että haku Ruotsista tai Keski-Euroopasta voi olla järkevää.
- Sigma362
Sigma 362, englantilainen mukava peli. Purjehtii hyvin ja sopii suuremmillekin vesille.
Toppiriki. - Näinmeillä
Makuja on monia, mutta tuollaisella kokoonpanolla voi jo lähteä kiertämään palloa. Kun vene suurenee niin yleensä tuntuma purjehdukseen heikkenee ja samalla nautinto vähenee. Mielestäni Itämerta kiertää mielusti 28-32 jalkaisella, joilla on helppo saada paikka ahtaissa/täysissä satamissa ja manooveritkin onnistuu mukavasti. Lisäksi rahaa säästyy rutkasti ;)
- Bavariaristi
28-32 -jalkaisissa ei taida hyttijärjestelyt yleensä vastata aloittajan vaatimuksia.
- JesuusSail
Osta Bavaria. Tuolla rahalla saat muutaman kajuutan ja uusia varusteita veneeseen. Ei ehkä purjehdin kohtuullisesti, mutta tilat ovat yleensä sopivat.
- Bavariaristi
JesuusSail kirjoitti:
Osta Bavaria. Tuolla rahalla saat muutaman kajuutan ja uusia varusteita veneeseen. Ei ehkä purjehdin kohtuullisesti, mutta tilat ovat yleensä sopivat.
Kyllä kaikki Bavariat ihan kohtuullisesti purjehtivat. Eivät ehkä ihan raaseritasolla, mutta riittävästi.
- mikä.vaivaa
Bavariaristi kirjoitti:
Kyllä kaikki Bavariat ihan kohtuullisesti purjehtivat. Eivät ehkä ihan raaseritasolla, mutta riittävästi.
Jokin merkillinen ongelma tuntuu yhä edelleen bavarian omistaminen olevan, kun sitä pitää jatkuvasti tuoda esiin tuolla tavalla. Olisi jo luullut vuosien parantaneen tuon taudin.
- tietoa_on
mikä.vaivaa kirjoitti:
Jokin merkillinen ongelma tuntuu yhä edelleen bavarian omistaminen olevan, kun sitä pitää jatkuvasti tuoda esiin tuolla tavalla. Olisi jo luullut vuosien parantaneen tuon taudin.
Jokin merkillinen ongelma tuntuu yhä edelleen olevan se luulo että Bavaria ei purjehdi edes kohtuullisesti.
- mikä.vaivaa
tietoa_on kirjoitti:
Jokin merkillinen ongelma tuntuu yhä edelleen olevan se luulo että Bavaria ei purjehdi edes kohtuullisesti.
Bavaria purjehtii kohtuullisesti, vähintään sen kuin muutkin cruisereiksi tehdyt. Se ei ole se ongelma. Ongelma on se, että omistajien pitää yrittää kertoa sitä aina ja kaikkialla tarjoten bavaa ratkaisuksi kaikille. Kohtuullisesta purjehtimisesta kerrotaan, vaikka kukaan ei sitä edes kyseenalaistaisi. Se kertoo jostain kompleksista.
- lukisitte.edes.jotakin
mikä.vaivaa kirjoitti:
Bavaria purjehtii kohtuullisesti, vähintään sen kuin muutkin cruisereiksi tehdyt. Se ei ole se ongelma. Ongelma on se, että omistajien pitää yrittää kertoa sitä aina ja kaikkialla tarjoten bavaa ratkaisuksi kaikille. Kohtuullisesta purjehtimisesta kerrotaan, vaikka kukaan ei sitä edes kyseenalaistaisi. Se kertoo jostain kompleksista.
Eikös tuossa nimenomaan ensimmäiseksi kyseenalaistattu Bavan purjehtimista?
- jo.on.herkkää
lukisitte.edes.jotakin kirjoitti:
Eikös tuossa nimenomaan ensimmäiseksi kyseenalaistattu Bavan purjehtimista?
Täytyy olla hyvin, hyvin herkkähipiäinen, jotta tuohonkin tarttuu. Pitää vielä muistaa, että kohtuullisen purjehtimisen määritelmä on täysin henkilökohtainen näkemys.
- Vonapii
Baltic 38DP. Juuri oivallinen tuohon.
- Killebaltic
Ääni Balticille
- Vesillemielii
Tarkoisukseni oli tosiaan saada uusia ideoita. Sigma 362 oli uusi tuttavuus, joka vaikuttaa aika pohjoismaiselta. Tuota Gran Soleilia olin katsonut, mutta laatu arvoitus. Baltic on ollut joskus kiikarissa, mutta 80-luvun rikaus toppirikillä vähän hirvittää 50m2 genuan osalta.
Omia löytöjä esim. Nordship 35 DS, joka lienee purjevene (ei moottoripurjehtija), C-Yachts eri malleja ja hintavasta päästä esim. Malö ja Forgus Ruotsista.
Monessa em. veneessä ja ns. perusveneissä esim. pa-tankit ovat 50-70l ja vesitankit n. 100l. Jos aikoo asustella saaristossa pidempia aikoja, on hyvä olla vettä enemmän. Ja ehkä jos suuntana suuremmat vedet, olisi hyvä olla naftaakin vähintään 150l / 50h mukana.- tankkikoko
Tartuin tuohon tankkikoon arveluusi, jos "suuntana suuremmat vedet". 150 l on varmaankin riittävä Itämerelle ja Euroopan rannikoille, jossa satamia on tiheässä ja välimatkat lyhyitä.
Pitemmille reissuille tankkikoon jonkinlaisena nyrkkisääntönä on pidetty, että yhdellä tankillisella pitäisi voida ajaa vähintään 500 mpk. Valtamerillä sekin voi olla liian vähän.
Valtameripursien keskimääräinen tankkitilavuus oli Jimmy Cornellin tekemän tilaston mukaan 450 litraa. Yleinen suositus veneen koosta riippumatta oli, että tyynellä kelillä ja puolikaasulla yhdellä tankillisella voisi ajaa 750 mpk. Ajatus lienee lähtenyt siitä, että mastohaverista huolimatta todennäköisesti pystyisi ajelemaan lähimpään satamaan. Valtameren ylitykseen 750 mpk kapasiteetti ei tietenkään riitä.
Vesitankkien tilavuuden voi arvioida henkilöluvun mukaan. Jokainen kuluttaa keskimäärin 5 l makeaa vettä vrk:ssa, vaikka tulisikin hätätilassa toimeen parilla litralla vrk:ssa. Valtamerten ylityksille pitäisi varata vettä arvioimalla ylityksen kesto (esim. 3 tai 4 viikkoa) viikko ylimääräistä. Watermaker on monen matkapurjehtijan ratkaisu, jolloin isoista vesivarastoista voi tinkiä. Massatuotantoveneiden tankkikoot eivät yleensä ole riittäviä "edes" ARC:iin. Tavallista on, että veneeseen kannetaan iso lasti vesipulloja ja jerrykannuissa dieseliä.
Itse arvostan tukevaa toppirikiä enkä pidä isoa genuaa matkapurjehduksissa ongelmana, pikemmin etuna (varsinkin pasaatituulissa). - varavoima
Eikö suunnattoman polttoainetankin sijasta varalla vois olla jonkunlainen pieneen tilaan varastoitava teleskooppi-hätämasto purjeineen siltä varalta että masto menetetään kokonaan eikä sitä voi enää hyödyntää mitenkään?
- mulle.GS
Kovin syvällisesti en ole Grand Soleilin laatuun tutustunut, mutta yleisesti niitä hyvinkin laadukkaina pidetään. Se ainakin vakuuttaa, minkä päällepäin näkee. Niin kauniita kuin vanhat Balticit ovatkin, eikä laatua tarvitse arvuutella, olisi GS kuitenkin etusijalla. Sellaiseen voisin itsekin kuvitella vaihtavani, ellen olisi nykyiseeni niin tyytyväinen.
- tankkikoko
varavoima kirjoitti:
Eikö suunnattoman polttoainetankin sijasta varalla vois olla jonkunlainen pieneen tilaan varastoitava teleskooppi-hätämasto purjeineen siltä varalta että masto menetetään kokonaan eikä sitä voi enää hyödyntää mitenkään?
Onko tankki "suunnaton", jos se riittää 500 tai 750 mpk koneajoon? Tarvetta polttoaineelle on muutenkin kuin maston menetyksessä. Kylmillä leveysasteilla kamiina voi olla yhtäjaksoisesti päällä viikkokausia. Valtamerilläkin voi olla pitkiä tyyniä jaksoja. Sähköäkin pitää tuottaa mm. watermakeria varten.
Näet muiden veneiden käytännön, jos teet pitempiä retkipurjehduksia. Aika monissa veneissä on patteristo jerrykannuja kannella, koska tankki on liian pieni. Karibian kierros voi olla opettavainen siinäkin suhteessa.
Spinnupuomi on tavallisimmin käytetty maston korvaaja hätärikauksessa. - Mareadia
varavoima kirjoitti:
Eikö suunnattoman polttoainetankin sijasta varalla vois olla jonkunlainen pieneen tilaan varastoitava teleskooppi-hätämasto purjeineen siltä varalta että masto menetetään kokonaan eikä sitä voi enää hyödyntää mitenkään?
Suurilla vesillä tarvitaan paljon polttoainetta pysyvien korkepainealueiden ylitykseen, sillä siellä on tyyntä tai tuulet ovat heikkoja, sekä suunnaltaan hyvin vaihtelevia.
Monilla venekunnilla ei ole aikaa jäädä sinne odottelemaan sopivia tuulia ja siksi ajetaan hyvinkin pitkiä matkoja koneella niiden alueiden läpi. - Joakim1
tankkikoko kirjoitti:
Tartuin tuohon tankkikoon arveluusi, jos "suuntana suuremmat vedet". 150 l on varmaankin riittävä Itämerelle ja Euroopan rannikoille, jossa satamia on tiheässä ja välimatkat lyhyitä.
Pitemmille reissuille tankkikoon jonkinlaisena nyrkkisääntönä on pidetty, että yhdellä tankillisella pitäisi voida ajaa vähintään 500 mpk. Valtamerillä sekin voi olla liian vähän.
Valtameripursien keskimääräinen tankkitilavuus oli Jimmy Cornellin tekemän tilaston mukaan 450 litraa. Yleinen suositus veneen koosta riippumatta oli, että tyynellä kelillä ja puolikaasulla yhdellä tankillisella voisi ajaa 750 mpk. Ajatus lienee lähtenyt siitä, että mastohaverista huolimatta todennäköisesti pystyisi ajelemaan lähimpään satamaan. Valtameren ylitykseen 750 mpk kapasiteetti ei tietenkään riitä.
Vesitankkien tilavuuden voi arvioida henkilöluvun mukaan. Jokainen kuluttaa keskimäärin 5 l makeaa vettä vrk:ssa, vaikka tulisikin hätätilassa toimeen parilla litralla vrk:ssa. Valtamerten ylityksille pitäisi varata vettä arvioimalla ylityksen kesto (esim. 3 tai 4 viikkoa) viikko ylimääräistä. Watermaker on monen matkapurjehtijan ratkaisu, jolloin isoista vesivarastoista voi tinkiä. Massatuotantoveneiden tankkikoot eivät yleensä ole riittäviä "edes" ARC:iin. Tavallista on, että veneeseen kannetaan iso lasti vesipulloja ja jerrykannuissa dieseliä.
Itse arvostan tukevaa toppirikiä enkä pidä isoa genuaa matkapurjehduksissa ongelmana, pikemmin etuna (varsinkin pasaatituulissa).Cornellin tankkikoot tulevat varmaankin ARC:stä. 2014 ARC:n keskimääräinen venekoko oli reilut 48 jalkaa ja vain 15% oli alle 40-jalkaisia: http://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/arc-survey-2014-64060
Ei siis kovinkaan relevantti tilasto 35-38 jalkaiselle. Tyynessä 6 solmua ajaen tuollainen kuluttaa n. 2 l/h, joten 750 mpk pääsee 250 litralla. En kyllä usko, että puolessakaan ARC-fleetin veneistä on polttoainetta 750 mpk ajoon. Toki 50-jalkainen voi mennä vielä aika pienellä kulutuksella, jos malttaa ajaa hyvin hiljaa (vaikkapa tuota 6 solmua) eikä lähellekään runkonopeutta.
Ko. tilaston mukaan pakastin, vedentekokone ja ilmastointi olivat varsin tyypillisiä varusteita, joten polttoainetta tarvittanee hyvin paljon sähkön tuottamiseen. - tankkikoko
Mareadia kirjoitti:
Suurilla vesillä tarvitaan paljon polttoainetta pysyvien korkepainealueiden ylitykseen, sillä siellä on tyyntä tai tuulet ovat heikkoja, sekä suunnaltaan hyvin vaihtelevia.
Monilla venekunnilla ei ole aikaa jäädä sinne odottelemaan sopivia tuulia ja siksi ajetaan hyvinkin pitkiä matkoja koneella niiden alueiden läpi.Juuri näin. Omalla reissulla sattui viikon kestänyt tyven Galapagoksen ja Ranskan Polynesian välillä. Tyynessä on sekin harmi, ettei vetouistinta voi käyttää eli on siirryttävä säilykeruokaan mikäli jää osottelemaan. Toinen harmi on, ettei tuuligenu tuota sähköä. Mukavampi vaihtoehto on edetä konevoimalla.
Tonga/Fidzin ja NZ välisellä merialueella tyyni jakso päättyy usein trooppiseen matalapaineeseen, jota on paras koettaa välttää koneajon avulla. Riittävä määrä polttoainetta on turvallisuuskysymys.
Sattuu pitkiä tyyniä jaksoja täällä kotivesilläkin. Muutama vuosi sitten paluumatkalla Itämeren yli poikkesin Kalmariin, mutta en tullut tankanneeksi polttoainetta (koska Kalmarin bensiksellä oli jonoa). Tankki oli puolillaan. Tulikin pitkällinen korkeapainepläkä. Ajelin koneella Gostka Sandötä kohti kuvitellen, että kyllä tuuli kohta viriää. Ei virinnyt. Oli ollut tarkoitus purjehtia Kalmarista suoraan Porkkalan kautta kotiin, mutta peilityyni jatkui ja jatkui. Jouduin lopulta köröttämään koneella Hankoon saakka. Sinne asti polttoaine sentään riitti hyvin. Ehkä olisi riittänyt stadiin saakka. Onneksi pa-tankkini ei ole minikokoa! - VähemmälläkinPärjää
Joakim1 kirjoitti:
Cornellin tankkikoot tulevat varmaankin ARC:stä. 2014 ARC:n keskimääräinen venekoko oli reilut 48 jalkaa ja vain 15% oli alle 40-jalkaisia: http://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/arc-survey-2014-64060
Ei siis kovinkaan relevantti tilasto 35-38 jalkaiselle. Tyynessä 6 solmua ajaen tuollainen kuluttaa n. 2 l/h, joten 750 mpk pääsee 250 litralla. En kyllä usko, että puolessakaan ARC-fleetin veneistä on polttoainetta 750 mpk ajoon. Toki 50-jalkainen voi mennä vielä aika pienellä kulutuksella, jos malttaa ajaa hyvin hiljaa (vaikkapa tuota 6 solmua) eikä lähellekään runkonopeutta.
Ko. tilaston mukaan pakastin, vedentekokone ja ilmastointi olivat varsin tyypillisiä varusteita, joten polttoainetta tarvittanee hyvin paljon sähkön tuottamiseen.Tiedän ainakin yhden 40-jalkaisen suomalaisveneen, jossa on yhteensä 230 litran polttoainetankit ja jolla on seilattu maailman ympäri. Kertaakaan ei ollut polttoaineen riittävyys ongelma.
- kauheaa
tankkikoko kirjoitti:
Juuri näin. Omalla reissulla sattui viikon kestänyt tyven Galapagoksen ja Ranskan Polynesian välillä. Tyynessä on sekin harmi, ettei vetouistinta voi käyttää eli on siirryttävä säilykeruokaan mikäli jää osottelemaan. Toinen harmi on, ettei tuuligenu tuota sähköä. Mukavampi vaihtoehto on edetä konevoimalla.
Tonga/Fidzin ja NZ välisellä merialueella tyyni jakso päättyy usein trooppiseen matalapaineeseen, jota on paras koettaa välttää koneajon avulla. Riittävä määrä polttoainetta on turvallisuuskysymys.
Sattuu pitkiä tyyniä jaksoja täällä kotivesilläkin. Muutama vuosi sitten paluumatkalla Itämeren yli poikkesin Kalmariin, mutta en tullut tankanneeksi polttoainetta (koska Kalmarin bensiksellä oli jonoa). Tankki oli puolillaan. Tulikin pitkällinen korkeapainepläkä. Ajelin koneella Gostka Sandötä kohti kuvitellen, että kyllä tuuli kohta viriää. Ei virinnyt. Oli ollut tarkoitus purjehtia Kalmarista suoraan Porkkalan kautta kotiin, mutta peilityyni jatkui ja jatkui. Jouduin lopulta köröttämään koneella Hankoon saakka. Sinne asti polttoaine sentään riitti hyvin. Ehkä olisi riittänyt stadiin saakka. Onneksi pa-tankkini ei ole minikokoa!Onko se muka niin kamalaa että joutuu syömään purkkiruokaa, söisin vaikka kuukauden purkkiruokaa ja riisiä odotellen tuulta ja saisin sähköä paneeleista sen mitä tarvitsen.
- kyydissäollutjavinssiäki
Siitä Balticista: 38DB kulkee jo kolmosgenualla, eikä siinä ole hirvittävästi vinssattavaa. On eri sailplan kuin vanhemmilla Balticeilla.
- tankkikoko
Joakim1 kirjoitti:
Cornellin tankkikoot tulevat varmaankin ARC:stä. 2014 ARC:n keskimääräinen venekoko oli reilut 48 jalkaa ja vain 15% oli alle 40-jalkaisia: http://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/arc-survey-2014-64060
Ei siis kovinkaan relevantti tilasto 35-38 jalkaiselle. Tyynessä 6 solmua ajaen tuollainen kuluttaa n. 2 l/h, joten 750 mpk pääsee 250 litralla. En kyllä usko, että puolessakaan ARC-fleetin veneistä on polttoainetta 750 mpk ajoon. Toki 50-jalkainen voi mennä vielä aika pienellä kulutuksella, jos malttaa ajaa hyvin hiljaa (vaikkapa tuota 6 solmua) eikä lähellekään runkonopeutta.
Ko. tilaston mukaan pakastin, vedentekokone ja ilmastointi olivat varsin tyypillisiä varusteita, joten polttoainetta tarvittanee hyvin paljon sähkön tuottamiseen.Erehdyit Joakim! En siteerannut Cornellin ARC-tilastoja, vaan J. Cornellin tilastoa pallonkiertoveneistä. Ne ovat olleet keskimäärin pienempiä ja niissä on pienempi miehistö kuin ARCiin osallistuvissa veneissä. Voit itsekin lukea faktaa veneistä sekä eri kippareiden käsityksiä optimaalisista valtameriveneistä J. Cornellin kirjoista "World Cruising Survey" ja "A Passion for the Sea, Reflections on three circumnavigations".
Edellä "VähemmälläkinPärjää" tiesi 40-jalkaisen suomalaisvenen, jonka tankit oli yht 230 litraa. Itsekin tunnen useita eri kokoisia pallonkiertoveneitä ja niiden tankkitilavuuksia.
Itse kiersin pallon vähän yli 40-jalkaisella, jonka alkuperäinen polttoainetankki oli 150 l. Ennen lähtöä teetin punkan alle toisen diesel-tankin, jonka tilavuus oli 100 l. Pienillä kierroksilla 5 kn vauhdilla tyvenenessä kulutus oli 1.5-1.7 l/h.
Varalla oli 4 x 20 litran jerrykannuja, jotka ostin matkan varrelta. Niitä tarvittiin siksikin, että Panama Cityn jälkeen seuraava paikka, jossa voi bunkrata dieseliä suoraan tankkiin oli Tahitilla ja sen jälkeen seuraava Uudessa-Seelannissa. Reitistä riippuen polttoaineen myyntipaikat voivat olla viikkojen tai kuukausien päässä.
Jos tankkikoko on pieni eikä halua isoa patteristoa jerrykannuja, reitti pitää suunnitella polttoaineen saatavuuden mukaan.
Eräs Warrior 40:llä purjehtinut brittipariskunta kärsi polttoainepulasta Tongan ja NZ välisellä etapilla. Trooppisessa myrskyssä se menetti puominsa iso isopurjeensa ja sai keulaan reiän, kun ankkurin kansikiinnitys petti (ankkuri hakkasi keulakanteen). Se hakeutui Minerva Reefin suojaan, mutta oli vaikeuksissa siellä. Ehkä joku tuntee paikan. Rullagenua oli mennyt riekaleiksi. Tuli pitkä ja hidas kryssi pelkällä myrskyfokalla (seurattiin Russel Radiosta SSB:llä). Moottorista ei ollut apua, koska polttoainetta ei enää ollut.
Tuulikin yltyi uudelleen. Toinen brittipariskunta kokosi pelastusmiehistön ja lähti S&S Swan 46:lla viemään haveristille polttoainetta. Jerrykannujen uittaminen korkeassa aallokossa haveristeille ei ollut helppo juttu, mutta tarina päättyi onnellisesti. Samassa myrskyssä upposi useita veneitä. - purkeilla
kauheaa kirjoitti:
Onko se muka niin kamalaa että joutuu syömään purkkiruokaa, söisin vaikka kuukauden purkkiruokaa ja riisiä odotellen tuulta ja saisin sähköä paneeleista sen mitä tarvitsen.
Toista kuukautta on tosiaan syöty pelkkää purkkiruokaa täällä ihan kotivesilläkin. Voisin kevyesti syödä purkkiruokaa maailman ympäri. Tarvinneeko jääkaappiakaan edes pallonkierrossa.
- ja_aihe_oli
tankkikoko kirjoitti:
Tartuin tuohon tankkikoon arveluusi, jos "suuntana suuremmat vedet". 150 l on varmaankin riittävä Itämerelle ja Euroopan rannikoille, jossa satamia on tiheässä ja välimatkat lyhyitä.
Pitemmille reissuille tankkikoon jonkinlaisena nyrkkisääntönä on pidetty, että yhdellä tankillisella pitäisi voida ajaa vähintään 500 mpk. Valtamerillä sekin voi olla liian vähän.
Valtameripursien keskimääräinen tankkitilavuus oli Jimmy Cornellin tekemän tilaston mukaan 450 litraa. Yleinen suositus veneen koosta riippumatta oli, että tyynellä kelillä ja puolikaasulla yhdellä tankillisella voisi ajaa 750 mpk. Ajatus lienee lähtenyt siitä, että mastohaverista huolimatta todennäköisesti pystyisi ajelemaan lähimpään satamaan. Valtameren ylitykseen 750 mpk kapasiteetti ei tietenkään riitä.
Vesitankkien tilavuuden voi arvioida henkilöluvun mukaan. Jokainen kuluttaa keskimäärin 5 l makeaa vettä vrk:ssa, vaikka tulisikin hätätilassa toimeen parilla litralla vrk:ssa. Valtamerten ylityksille pitäisi varata vettä arvioimalla ylityksen kesto (esim. 3 tai 4 viikkoa) viikko ylimääräistä. Watermaker on monen matkapurjehtijan ratkaisu, jolloin isoista vesivarastoista voi tinkiä. Massatuotantoveneiden tankkikoot eivät yleensä ole riittäviä "edes" ARC:iin. Tavallista on, että veneeseen kannetaan iso lasti vesipulloja ja jerrykannuissa dieseliä.
Itse arvostan tukevaa toppirikiä enkä pidä isoa genuaa matkapurjehduksissa ongelmana, pikemmin etuna (varsinkin pasaatituulissa).Mikäs tämän ketjun otsikko olikaan ?
- Ssppss
ja_aihe_oli kirjoitti:
Mikäs tämän ketjun otsikko olikaan ?
Otsikko oli Itämerelle sopiva vene mutta aiheet pyörii pallon toisella puolella tarvittavassa dieseltankin koossa. Mopo on karkuteillä. Itämeressä riittää 150 litraa mainiosti.
- Maredia
Ssppss kirjoitti:
Otsikko oli Itämerelle sopiva vene mutta aiheet pyörii pallon toisella puolella tarvittavassa dieseltankin koossa. Mopo on karkuteillä. Itämeressä riittää 150 litraa mainiosti.
Niinhän näissä keskusteluissa näyttää usein käyvän, mutta toisaalta voisi kysyä, olisiko se hyväksi jos näitä postauksia alettaisiin valvomaan aiheessa pysymisessä?
Kuten monissa muissakin arkielämää koskettavissa asioissa, ei näissäkään voida eikä pidä yritää padota vapaata ajatuksen virtaa.
Kyllä tässä on jo tullut paljon hyviä näkemyksiä myös itämerellekin sopivaan veneeseen ja jos joku vielä kaipaa asiasta lisää ajatuksia hän voi aivan hyvin aloittaa uuden ketjun. - Baltic_sea
Maredia kirjoitti:
Niinhän näissä keskusteluissa näyttää usein käyvän, mutta toisaalta voisi kysyä, olisiko se hyväksi jos näitä postauksia alettaisiin valvomaan aiheessa pysymisessä?
Kuten monissa muissakin arkielämää koskettavissa asioissa, ei näissäkään voida eikä pidä yritää padota vapaata ajatuksen virtaa.
Kyllä tässä on jo tullut paljon hyviä näkemyksiä myös itämerellekin sopivaan veneeseen ja jos joku vielä kaipaa asiasta lisää ajatuksia hän voi aivan hyvin aloittaa uuden ketjun.Monesti nämä sivupoluille johtavat postaukset johtuvat siitä että katsotaan asiaa kapeasta näkökulmasta tuoden samalla oma kokemus aivan toisesta tarpeesta.
Mutta asiaan. 150 l riittää hyvin Itämerelle. - Joakim1
Baltic_sea kirjoitti:
Monesti nämä sivupoluille johtavat postaukset johtuvat siitä että katsotaan asiaa kapeasta näkökulmasta tuoden samalla oma kokemus aivan toisesta tarpeesta.
Mutta asiaan. 150 l riittää hyvin Itämerelle.Itämerelle riittää paljon vähemmänkin. Omassa veneessä on 90 l 18 l varakannu ja se on riittänyt enemmän kuin hyvin. Tuolla ajaa vaikkapa Helsinki Visby välin kokonaan, mutta käytännössä tankataan 2-3 kertaa kaudessa.
Edellisessä oli 20 l 10 l varakannu ja sekin riitti hyvin Itämerellä, tosin vene oli pienempi ja moottori 10 hv. - tankkikoko
Joakim1 kirjoitti:
Itämerelle riittää paljon vähemmänkin. Omassa veneessä on 90 l 18 l varakannu ja se on riittänyt enemmän kuin hyvin. Tuolla ajaa vaikkapa Helsinki Visby välin kokonaan, mutta käytännössä tankataan 2-3 kertaa kaudessa.
Edellisessä oli 20 l 10 l varakannu ja sekin riitti hyvin Itämerellä, tosin vene oli pienempi ja moottori 10 hv.Tästä olen aivan samaa mieltä. Purjehdin aikanaan 12 v ajan S&S 6,6:lla Itämeren ylityksiä käyden monena kesänä Pohjanmeren puolella. Polttoainetakki oli 30 litraa. Pohjanmeren ja Norjan retkien aikana varalla oli 20 litraa varakannuissa. Niillä pärjäsi mainiosti.
Jos veneen hankinnassa on mukana haaveita pitemmistä reissuista "sitten joskus", tankkien kokoon kannataa kuitenkin suhtautua vakavasti. Kaikkiin veneisiin ei ole helppo mahduttaa jälkiasennuksina kaukopurjehduksissa tarvittavia tankkeja.
- Entiedähäntä
Miten olisi Moody 37, ainoastaan hinta jää alle noista ominaisuuksista.
- analjaana
Miksi ihmeessä meillä tuntematon ?
- MattiSnoopy
Voisi myös lukea Itämeren purjehduksista kertovia kirjoja, jolloin saa tuntumaa siihen mihin siellä pitää varautua, keli ym. Se auttaa hahmottamaan tarvittavaa, itselle sopivaa venettä.
- 123a
Olisko jotain suosituksia kirjoista.
- Navigarenecce
123a kirjoitti:
Olisko jotain suosituksia kirjoista.
Tässä tulee yhden pisteen vinkki: kirjoita nettiin sana yksinäinen purjehtija, niin voit päästä eteenpäin.
Matti on tässä vuosien kuluessa tullut araksi mainostamaan kirjojaan liian suoraan kun joku aina otti siitä herneen nenäänsä.
Minä olen Matin suuri fanittaja ja odotan täällä näkeväni hänen asiantuntevia kommenttejaan.
Toivotan Matille hyvää kevään jatkoa ja utelen joko Snoopy valmistautuu uusiin seikkailuihin? - 123a
Kiitti vinkistä, nuo täytyy hankkia.
- Kuhha
Navigarenecce kirjoitti:
Tässä tulee yhden pisteen vinkki: kirjoita nettiin sana yksinäinen purjehtija, niin voit päästä eteenpäin.
Matti on tässä vuosien kuluessa tullut araksi mainostamaan kirjojaan liian suoraan kun joku aina otti siitä herneen nenäänsä.
Minä olen Matin suuri fanittaja ja odotan täällä näkeväni hänen asiantuntevia kommenttejaan.
Toivotan Matille hyvää kevään jatkoa ja utelen joko Snoopy valmistautuu uusiin seikkailuihin?Viime kesän tiedon mukaan snoopy majailee loviisassa ja lähtee nyt keväällä isommille vesille seilaamaan.
- MattiSnoopy
Joo, Snoopy meni oikeisiin käsiin. Nuori menestynyt yrittäjä-insinööri sen osti ja niitä taitoja tarvitaan. Rahaakin on hyvä olla, niin matkanteko on mukavampaa. Sitä tuli yrityksen osakkeiden myynnistä, että pääsee heti kiertelemään mualimoo. Minä lupasin, että saa soitta satelliittipuhelimella 24/7, jos tulee ongelmia. Snoopy pitää periaatteessa huolta itsestään, mutta kun painaa oikeaa nappia on helpompaa. Pilssin levyn paksuudet mitattiin ja tuli samat lukemat kuin Trinillä 2004 ja Uudessa-Seelannissa 2009. Itse asiassa vene on nyt paremmassa kunnossa kuin 1994, kun sen ostin. - Kirjoja löytyy jo 5 kpl, noin 350.000 sanaa täyttä asiaa huumorilla höystettynä. Työn alla oleva kirja vie meidät Galapagos-saarille ja Ranskan Polynesiaan 21:lle saarelle.
- 123a
Kaikki viisi tilattu, odotellaan mielenkiinnolla.
Nehän näytti olevan vielä tarjouksessakin, muut paitsi uusin.
Tarvitsetteko jäseniä miehistöön?
- Kansa
Nimien kerääminen kansalaisaloitteeseen kansanäänestyksen järjestämiseksi metsähallituslain kumoamisesta on alkanut.
Käykää allekirjoittamassa!
Aloitteen voi allekirjoittaa oikeusministeriön ylläpitämässä palvelussa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1986
Uusi metsähallituslaki yhtiöittämisineen ja kolmansine taseineen on ilmeinen uhka Suomen luonnolle. Perustuslain 20 §:n mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta kuuluu kaikille.
Suomen kansalaisina tunnustamme tämän vastuun ja vaadimme, että meitä kuullaan yhteistä ympäristöämme koskevassa päätöksenteossa.
Kansalaisaloite on lakiehdotus kansanäänestyksen järjestämiseksi uudesta metsähallituslaista. Äänestyksessä esitettäisiin seuraava kysymys: ”Kannatatko uuden metsähallituslain kumoamista?” Äänestäjän tulisi vastata kysymykseen joko "KYLLÄ" tai "EI".
Kansalaisaloite koskee nimenomaan kansanäänestyksen järjestämistä, koska ei ole mitään syytä uskoa, että nykyeduskunta kumoaisi uuden metsähallituslain uudessa käsittelyssä. Perusteluthan kaikuivat nytkin kuuroille korville.
Sen sijaan poliittisten päättäjien olisi lähes mahdoton olla kunnioittamatta kansanäänestyksen tulosta. Äänestys kertoisi yksiselitteisesti, hyväksyvätkö suomalaiset uuden metsähallituslain.
Lisäksi kansanäänestys on ainoa tapa punnita lain legitimiteetti tilanteessa, jossa lainsäädäntöprosessi ei vastannut avoimen demokratian vaatimuksia. Esimerkiksi yhtiöittämisen välttämättömyyttä korostavat perustelut eivät pitäneet paikkaansa.
Edustuksellinen demokratia ei tarkoita sitä, että vaalien jälkeen valtapuolueilla olisi neljä vuotta aikaa toteuttaa visioitaan muusta yhteiskunnasta piittaamatta. On äärimmäisen vaarallista, jos lainsäätäjät eivät välitä tosiasioista eivätkä kansalaisten, alueiden, asiantuntijoiden, järjestöjen ja asiantuntijaorganisaatioiden vastalauseista.
Jos me hyväksymme tämän nyt, kun vaakakupissa on kolmannes Suomen pinta-alasta, yhteinen kansallisaarteemme, mitä voimme odottaa tulevaisuudessa tapahtuvan?
Kansalaisaloitteen yksityiskohtaiset perustelut löytyvät allekirjoituspalvelusta sekä Minimahdin artikkelista. Levitä alussa olevaa allekirjoitus-linkkiä tai artikkelia nimikeräyksen alkamisesta: https://goo.gl/0IQuM0
Käydään siis töihin: allekirjoittakaa & jakakaa tietoa. Annetaan aloitteelle lentävä lähtö!
Kiitos kaikille & keväisiä päiviä!- Ssppss
Höpö höpö..Kansanäänestyksellä vaikeat asiat eivät ratkea yhtään vähemmän vaikeasti. Nykysuomen ongelma on kaiken muutoksen vastustaminen. Mitään ei saa muuttaa. Siitä tässäkin aloitteessa on kyse
Tämän piti olla purjehduspalsta. - seppomartti
Ssppss kirjoitti:
Höpö höpö..Kansanäänestyksellä vaikeat asiat eivät ratkea yhtään vähemmän vaikeasti. Nykysuomen ongelma on kaiken muutoksen vastustaminen. Mitään ei saa muuttaa. Siitä tässäkin aloitteessa on kyse
Tämän piti olla purjehduspalsta.Ruotsalaiset päättivät kansanäänetyksellä luopua ydinvoimasta vuoteen 2000 mennessä ja tanskaliset luopua EU:sta....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2793216Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2432077BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho52016- 671986
- 711674
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3391284MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/241048- 641006
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231006Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola165937