Olipa kova paikka.

Wiirivehka2

Nuorena -52 syntyneenä tuli koettua pientilallisen lapsena kaikkea.
Meitä oli kaksi poikaa ja sisko.
Isä oli tullut sodasta ja siinä yriteltiin parin kantturan ja hevosen kanssa tulla toimeen.
Koulumatkaa oli kuusi kilometriä ja se hilipastiin millon suksilla tai jalakasin.
Tuossa sitten alkoi vastoinkäymiset kun äiti sairastui epilepsiaan.
Äiti löydettiin milloin mistäkin, sontaloorista.
Kerrankin kun menin navettaan Hän katsoi kummasti ja meni nurkkaan Porinmainio padan taakse etten kai olisi nähnyt, ilmeisesti tiesi kohtauksen tulevan.
Arvasin, että nyt taas mennään
Isä oli milloin missäkin töissä hevosen kanssa.
Aina kun nuo kohtaukset alkoivat ne seurasivat toisiaan.
Asuttiin aika kaukana naapureista joista olisi saanut apua
Kerrankin sattui äidille kohtaus ja tiedettiin, että ne ei lopu ennen kuin pääsee lääkäriin.
Oli syksy yö ja isä taas missälie kokouksessa.
Äiti alkoi korista ja teki kouristuksia.
Läksin muutaman kilomertin päähän naapuriin hakemaan apua, että voisiko
naapuri viedä äitiä sairaalaan?
Kun juoksin sinne niin näin vaan taivaan, semmoisen kuusien reunustaman aukon
ja juosta hilikuttelin paljasjaloin kun uraa pitkin.
Löysinhän minä naapurin mutta he olivat asumassa uuden, tosin asumattoman navetan vintillä.
Sekin on oma episodinsa.

En ajatellut, että olisin voinut tulla sillä autollakin jolla naapuri tuli.
Olin kuitenkin kotona paljon aiemmin kun naapuri autollaan.
Minulla lapsi reppanalla oli hätä. Oli hätä äidistä.
Sisko ja veli oli hoitanut sillä aikaa äitiä joka oli taas aivan sekaisin.
Kerran kun isä oli kaukana ja polttopuut loppui lähiliiteristä
me pojat pistimme hevosen puikkoihin ja oijustimme siihen metsään missä tiesimme noita halkopinoja olevan. Poju hevonen ymmärsi, että nyt on vain poikaset asialla.
Luntakin oli aivan tarpeeksi, niin vain Poju osasi aivan ilman ohjastusta nuo lähimmät mottipinot.
Kolmenmotin parireet pantiin täyteen kun aikamiehet ikään.
Niin me tulimme iltapäivällä kotiin ja sahattiin pokasahalla hellapuut.
Pojukin riisuttiin ja tehtiin oikein hyvä ape silppurilla.
Voi, että hevonen voi olla hyvillään kun saa vettä ja terästettyä apetta.
Olimme silloin alle kymmenvuotiaita.
Jälkeenpäin tuo tuntuu aivan ihmeelliseltä?
Jos nykyinen saman ikäinen laitettaisiin samaan tilanteeseen
voisiko hän tehdä samoin?

Nuo luonnolliset lampaiden ja vasikoiden teurastukset oli aivan tavallista.
Veren vispaus ja semmoiset vaikka ne tehtiin rakkaille lampaillekin niin sitä edelsi
vanhempien ohjeistu, että näin se elämä kulkee.
Eläinten kiusaus oli kauhistus, jos vedit kissaa hännästä tai puristit pihdeillä pässiä hännästä , siitä seurasi aina rangaistus kuten kaalimatojen kivitys, kanojen lennätys aitan ylisiltä, kanojen säikäyttely josta johtui nahkamunat.
Paljosta jää nykyiset lapset paitsi.
No tämä oli sitä - 52 syntyneen muisteloa.

4

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

      Luin muistelosi. Koskettavaa. Varmasti samanlaisia pientilan asioita monikin on kokenut.
      Mutta kertomuksessasi oli erityisen koskettavaa se hätä, mikä lapsilla oli äidistä ja äidin terveydestä. Ja tuo hätä sai aikaan rohkeita tekoja.

      Samoin koskettavaa oli hevosen vaisto siitä, että nyt ovat lapset asialla. Aivan mieletön työ pieniltä pojilta.

      Millä mielin nyt muistelet tätä kaikkea? Opit varmasti paljon, mutta jäikö huoleton lapsuus elämättä?

      Hienoa, että olet jakanut muistosi
      Tervehtien Päivi-pappi

    • aseasvdawe

      Joo. Tuollaista se äitinikin kertoi lapsuudestaan kun vanhemmat eivät olleet kotona. Oli itse pitänyt laittaa hevosen perään kärryt ja lähteä ajelulle. Ihan 10-vuotiaana.

      Omassa lapsuudessa meillä oli jo auto, joten yleensäkin liikkuminen oli nopeaa eikä kotiin tarvinnut jäädä yksin. Silloin kun molemmat vanhemmista oli poissa, oli aina joku tullut vahtimaan meitä - ja autollaan tietysti.

      Nykyään kun on kännykät ja netti niin jotkut on "älynneet" laittaa videoneuvottelut pystyyn ja huolehtivat lastenhyvinnoinnista vaikka etänä. Sitten toiset pelottelee että ei noin saa kasvattaa, ja huonolla tuurilla tulee sosiaalitoimi ja ottaa lapset huostaan. On se kumma kun silloin muinoin sai tehdä heinätöitä ja lapsetkin selvisi yksin kotona, mutta nyt jos edes yrittää niin syytetään lapsityövoimasta tai sosiaalitoimi kyylää niskanpäällä. Pitäisi viranomaistenkin oppia jotain entisaikojen selviytymisistä eikä hyysäillä. Noh, ehkä nämä ovat vain median juttuja... Kunnes kolahtaa omaan nilkkaan.

      Tuohon punaiseen lankaan, jota yritin esittää, eli miten maailma kehittyy, lisäisin vain sen että ennen minua ja vanhempiani, oli läheisessä metsässä monttu ja hirsiä. Siellä ne naapurit silloin muinoin asui. Itse en ole nähnyt kuin ne pari hapanta hirttä ja montun, mutta uskottava se on. Ei ollut mikään sotakorsu. Ehkä sittenkin eläimille tarkoitettu, mutta nämä on vain juttuja joita toiset väittää.

      Jos halutaan kehittyä edelleen niin menneeseen ei kannata mennä. Meinaan että kun puhutaan tukien leikkaamisesta ja muusta... Miksi pitäisi palata siihen vanhaan aikaan ja asua montussa ja ken ei leipäänsä leivo niin sen ei kuulukaan elää??? Miksi pitäisi hankaloittaa liikkumista kieltämällä yksityisautoilua, tai nostaa veroja ja maksuja niin että köyhän on aina käytävä sossussa, luovuttava autosta... Miksi pitäisi luopua opintotuista? Mikä siinä on että ihmiset kaipaavat jotain "menneen ajan lumoa"? Luokkayhteiskuntaa?

      Meinaan, että kun ennenvanhaan oli tosissaan kysyttävä lupa naimisiin menoon, ja moneen muuhunkin, niin ei kyllä tulevaisuus näytä valoisalta jos siihen menoon palataan. Nääs... nykyinen tukiviidakko on yhtä lupien kyselyä. Olipa yrittäjä tai työtön. Mikähän siinä on että vallasta on vaikea luopua???

    • epäkarpaasimies

      Niitä kokouksia oli vähän. Kylän asioista teistä yms.
      Olin tädillä kesän 1952. Olin 14v. Sitä aikaisempina kesinä mummolassa paimenpoikana.
      Olin ahdistunut, pienikasvuiseksi jäävä poika pahainen. Minulla oli 7 sisarusta, vanhimmat aikuistumassa.
      Sitä kysyy; miten niin paljon hätää, ahdistusta ja pelkoja voikaan tarttua syrjäisen kylän pienviljelijäperheen pojan elämään.

      Vielä eilen ja toissapäivänäkin koin lievää ahdistusta. Tänään helpompaa. Ehkä huomenna taas ahistaa.

    • MurkinaMasa

      Menneet on menneitä. Ei niiden kannata enää antaa vaivata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe