3-vaihe sähkömoottorin kytkentä

Timburi

Kysymys:
Sähkömoottorin kilvesä jännite arvot 230/380 V.
Voidaanko kytkeä kolmioon vai pelkästään tähteen?

98

15455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äxxä-sähkäri

      Tähteen kytketään Suomessa.

    • dfghjk.lkjhgf

      Riippuu käyttöjännitteestä. Jos syöttö tulee 230 V taajuusmuuttajalta, niin kytketään kolmioon.
      Jos syöttö tulee 400 V verkosta, niin kytketään tähteen.

    • sähköasentajaIP44

      No miten se kytketään sitten tähteen?

    • noinsemenee

      poistetaan sillat, ja kytketää vaiheet erikseen22, kuten kuuluu, sekä nolla, ja suojamaa.. suunnanvaihto vaihetta vaihtamalla..

    • IP65

      Suosittelen lukemistoksi ensin "Koivu ja tähti"

    • Laivasähkömies

      Jännite arvoilla 230/(380)400V se kytketään tähteen.

      Jos jännite arvot on (380)400/(660)690V kytketään kolmioon, mutta voidaan kytkeä myös tähteen. Ja moottorin tehosta riippuen käytetään tähti-kolmio kytkentää, eli moottoria käynnistäessä kytketään ensin tähteen ja kun moottorin kierrokset on tasaantunut kytketään kolmioon.
      Tähti-Kolmio kytkentä tehdään joko käsikytkimellä tai kontaktoreilla ja painonapeilla.

      • o9i786u7

        Lisätäänpäs tähän että ko. verkossa kolmioon kytkettävissä oleva moottori antaa nimellistehonsa kolmiossa, tähteen kytkettynä teho jää ... ööh olikohan se niin että vain kolmannekseen.


      • sähköviisas

        "moottoria käynnistäessä kytketään ensin tähteen ja kun moottorin kierrokset on tasaantunut kytketään kolmioon"
        Oliskin noin helppoa, raskaasti kuormitettuja moottoreita käynnistettäessä noin ei onnistu. On hyvin tarkkaa kuinka pitkään voi pitää tähdessä ennen kolmioon kytkemistä, voi nimittäin laukaista lämpöreleen. Aikaikkuna sulakkeen ja lämpöreleen laukeamisen välillä on varsin pieni.


      • tähtikolmio
        sähköviisas kirjoitti:

        "moottoria käynnistäessä kytketään ensin tähteen ja kun moottorin kierrokset on tasaantunut kytketään kolmioon"
        Oliskin noin helppoa, raskaasti kuormitettuja moottoreita käynnistettäessä noin ei onnistu. On hyvin tarkkaa kuinka pitkään voi pitää tähdessä ennen kolmioon kytkemistä, voi nimittäin laukaista lämpöreleen. Aikaikkuna sulakkeen ja lämpöreleen laukeamisen välillä on varsin pieni.

        Jos lämpörele laukeaa tähdessä niin voi tehdä tähtikolmio käynnistimen missä lämpörele on asennettu pääkontaktorin sijaan kolmio kontaktoriin niin silloin se ei pysty laukeamaan ennen kuin moottori on kolmiossa. Tai tähti kontaktorilla voi olla oma lämpörele mikä on asetettu suuremmalle virralle.

        Miksi muuten tähtikolmio käynnistimeen tarvitaan edes pääkontaktoria eihän se moottori pyöri jos kumpikaan tähti tai kolmiokontaktoreista ei ole vetäneenä kun käämien toiset päät ei ole kytketty mihinkään!


      • sähköviisas
        tähtikolmio kirjoitti:

        Jos lämpörele laukeaa tähdessä niin voi tehdä tähtikolmio käynnistimen missä lämpörele on asennettu pääkontaktorin sijaan kolmio kontaktoriin niin silloin se ei pysty laukeamaan ennen kuin moottori on kolmiossa. Tai tähti kontaktorilla voi olla oma lämpörele mikä on asetettu suuremmalle virralle.

        Miksi muuten tähtikolmio käynnistimeen tarvitaan edes pääkontaktoria eihän se moottori pyöri jos kumpikaan tähti tai kolmiokontaktoreista ei ole vetäneenä kun käämien toiset päät ei ole kytketty mihinkään!

        Sekin vaikuttaa onko lämpörele päävirrassa vaiko vaihevirrassa, mutta ottaa tietoisen riskin että häiriötilanteessa saattaa moottori palaa.
        Jos jättää pääkotaktorin pois, niin pysähdyksissä olevan moottorin navoilla makaa täysi sähkö, se ei ole mukavaa...


      • käry
        tähtikolmio kirjoitti:

        Jos lämpörele laukeaa tähdessä niin voi tehdä tähtikolmio käynnistimen missä lämpörele on asennettu pääkontaktorin sijaan kolmio kontaktoriin niin silloin se ei pysty laukeamaan ennen kuin moottori on kolmiossa. Tai tähti kontaktorilla voi olla oma lämpörele mikä on asetettu suuremmalle virralle.

        Miksi muuten tähtikolmio käynnistimeen tarvitaan edes pääkontaktoria eihän se moottori pyöri jos kumpikaan tähti tai kolmiokontaktoreista ei ole vetäneenä kun käämien toiset päät ei ole kytketty mihinkään!

        Mitä järkeä on kirjoitella tänne neuvoja joissa ei ole mitään järkeä?

        Se lämpörele on siinä moottorin edessä sen vuoksi että se suojaa moottorin käämejä ja estää ylikuumenemisen. Jos tarkoitus on estää lämpöreleen toiminta, niin helpommalla pääsee kun ottaa sen suosiolla kokonaan pois ja nauttii käryävän käämieristeen hajusta, kuin että kikkailee siirtelemällä sitä lämpörelettä kytkentäpiiristä toiseen ja ruuvailemalla virta-arvoja isommiksi. Voi jessus mitä touhua.


      • IP22
        käry kirjoitti:

        Mitä järkeä on kirjoitella tänne neuvoja joissa ei ole mitään järkeä?

        Se lämpörele on siinä moottorin edessä sen vuoksi että se suojaa moottorin käämejä ja estää ylikuumenemisen. Jos tarkoitus on estää lämpöreleen toiminta, niin helpommalla pääsee kun ottaa sen suosiolla kokonaan pois ja nauttii käryävän käämieristeen hajusta, kuin että kikkailee siirtelemällä sitä lämpörelettä kytkentäpiiristä toiseen ja ruuvailemalla virta-arvoja isommiksi. Voi jessus mitä touhua.

        Herra on tainnut nauttia tänään jo tarpeeksi käryävän käämieristeen hajusta?


      • käry
        IP22 kirjoitti:

        Herra on tainnut nauttia tänään jo tarpeeksi käryävän käämieristeen hajusta?

        Trololoo vain itsellesi


      • tähtikolmio
        käry kirjoitti:

        Mitä järkeä on kirjoitella tänne neuvoja joissa ei ole mitään järkeä?

        Se lämpörele on siinä moottorin edessä sen vuoksi että se suojaa moottorin käämejä ja estää ylikuumenemisen. Jos tarkoitus on estää lämpöreleen toiminta, niin helpommalla pääsee kun ottaa sen suosiolla kokonaan pois ja nauttii käryävän käämieristeen hajusta, kuin että kikkailee siirtelemällä sitä lämpörelettä kytkentäpiiristä toiseen ja ruuvailemalla virta-arvoja isommiksi. Voi jessus mitä touhua.

        Jos lämpörele on kolmio kontaktorissa niin se suojaa normaalin toiminnan aikana jos ongelma on lämpöreleen laukeaminen käynnistys vaiheessa tähdessä. Ihan ei ole sama kuin kokonaan ilman lämpörelettä.

        Ja mitä väliä sillä on että pysäyttetyn moottorin navoilla on jännite ei sinne pitäisi mennä kuin sähkömies sörkkimään jonka luulisi toteavan jännitteettömyyden. Ja jos moottorissa on turva kytkin niin kääntämällä nollille ei ole jännitettä.


      • Kielentarkkailija

        Turvakytkin on yhdyssana.


      • käry
        tähtikolmio kirjoitti:

        Jos lämpörele on kolmio kontaktorissa niin se suojaa normaalin toiminnan aikana jos ongelma on lämpöreleen laukeaminen käynnistys vaiheessa tähdessä. Ihan ei ole sama kuin kokonaan ilman lämpörelettä.

        Ja mitä väliä sillä on että pysäyttetyn moottorin navoilla on jännite ei sinne pitäisi mennä kuin sähkömies sörkkimään jonka luulisi toteavan jännitteettömyyden. Ja jos moottorissa on turva kytkin niin kääntämällä nollille ei ole jännitettä.

        "Ihan ei ole sama kuin kokonaan ilman lämpörelettä."

        Mutta kova hinku on silti yrittää ohittaa se lämpöreleen toiminta? Silleen "jos sulake laukeaa, laitetaan rautanaula tilalle"?

        "Ja mitä väliä sillä on että pysäyttetyn moottorin navoilla on jännite ei sinne pitäisi mennä kuin sähkömies sörkkimään"

        Kovasti tässä ketjussa näyttää olevan tunkua sinne kytkentäkoteloon sorkkimaan muillakin kuin sähkömiehillä...


      • Anonyymi
        sähköviisas kirjoitti:

        "moottoria käynnistäessä kytketään ensin tähteen ja kun moottorin kierrokset on tasaantunut kytketään kolmioon"
        Oliskin noin helppoa, raskaasti kuormitettuja moottoreita käynnistettäessä noin ei onnistu. On hyvin tarkkaa kuinka pitkään voi pitää tähdessä ennen kolmioon kytkemistä, voi nimittäin laukaista lämpöreleen. Aikaikkuna sulakkeen ja lämpöreleen laukeamisen välillä on varsin pieni.

        No siihen kytkentä ei vaikuta. Moottorihan käy silloin 630V ja verkkojännite on 400V
        Jos saman tekee 400V mooottorille niin käyttöjännite pitää silloin olla 230V .
        Jos taas käyttöjännite on 1X 230V tulee puuttuva vaihe korvata kondensaattorilla joka tekee vaiheen siirron puutuvalle vaihteelle..
        ei ole vaikeaa mutta sähköoppi kannattaa lukea selkäytimeen.
        Kokeilua ei pidä tehdä sähköllä sillä tuloksena ruumiita ja palaneita koteja.


      • Anonyymi
        tähtikolmio kirjoitti:

        Jos lämpörele laukeaa tähdessä niin voi tehdä tähtikolmio käynnistimen missä lämpörele on asennettu pääkontaktorin sijaan kolmio kontaktoriin niin silloin se ei pysty laukeamaan ennen kuin moottori on kolmiossa. Tai tähti kontaktorilla voi olla oma lämpörele mikä on asetettu suuremmalle virralle.

        Miksi muuten tähtikolmio käynnistimeen tarvitaan edes pääkontaktoria eihän se moottori pyöri jos kumpikaan tähti tai kolmiokontaktoreista ei ole vetäneenä kun käämien toiset päät ei ole kytketty mihinkään!

        Ala missään nimessä tee sähkötöitä.
        Ryhdy kissan silittäjäksi. Kissasta syntyy sinulle turvallinen määrä sähköä kun jalat eivät ole kytketty mihinkään.
        Vie moottori sähkömiehelle , jokaisen sähkömiehen tutkintoon kuuluu eri moottorikytkennät.


      • Anonyymi
        käry kirjoitti:

        Mitä järkeä on kirjoitella tänne neuvoja joissa ei ole mitään järkeä?

        Se lämpörele on siinä moottorin edessä sen vuoksi että se suojaa moottorin käämejä ja estää ylikuumenemisen. Jos tarkoitus on estää lämpöreleen toiminta, niin helpommalla pääsee kun ottaa sen suosiolla kokonaan pois ja nauttii käryävän käämieristeen hajusta, kuin että kikkailee siirtelemällä sitä lämpörelettä kytkentäpiiristä toiseen ja ruuvailemalla virta-arvoja isommiksi. Voi jessus mitä touhua.

        Menkää molemmat suolle hillaan.
        Oikea moottori oikeassa paikassa oikeilla sulakkeilla ei tarvitse lämpörelettä.
        Ne lämpöreleet ovat kuitenkin väärin säädettyjä ja eikä suojaa silloin moottoria.
        Virta suoja toimii paremmin jos välttämättä pitää leikkiä hienoa. Eli kun virta moottorille kasvaa liinan isoksi kärjet aukeaa. Lämpöreleen on lämmittävä ennen kuin virta katkeaa .
        Talvella 30 asteen pakkasessa ei lämpiä ja moottori palaa, kesällä katkoo kaiken aikaa ja silloin väännetään relettä jäykemmäksi, ja kun on jäykkä niin talvella menee moottoreita.
        Oikeat laitteet oikeaan paikkaan , helppoa ja siistiä ja säästää aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menkää molemmat suolle hillaan.
        Oikea moottori oikeassa paikassa oikeilla sulakkeilla ei tarvitse lämpörelettä.
        Ne lämpöreleet ovat kuitenkin väärin säädettyjä ja eikä suojaa silloin moottoria.
        Virta suoja toimii paremmin jos välttämättä pitää leikkiä hienoa. Eli kun virta moottorille kasvaa liinan isoksi kärjet aukeaa. Lämpöreleen on lämmittävä ennen kuin virta katkeaa .
        Talvella 30 asteen pakkasessa ei lämpiä ja moottori palaa, kesällä katkoo kaiken aikaa ja silloin väännetään relettä jäykemmäksi, ja kun on jäykkä niin talvella menee moottoreita.
        Oikeat laitteet oikeaan paikkaan , helppoa ja siistiä ja säästää aikaa.

        Hullu idea laittaa vvsk tuohon. Hulluja väitteitä muutenkin.


      • Anonyymi
        Kielentarkkailija kirjoitti:

        Turvakytkin on yhdyssana.

        Maailma on täynnä virheitä, myös kirjoitusvirheitä. Ole sinä tyytyväinen itseesi kun olet niin virheetön. Asia tuli kyllä selväksi vaikka virhe löytyikin.
        Mutta asiastahan vastaajalla ei hajuakaan.

        Kiitos kuitenkin avusta suureti

        Nämä ihmiset pelastaa maailaman tärkeillä komenteillaan hyödyllisellä tiedolla

        Suomi nousuun ilman sipilää.


        Vanhat jätkät sano, että olivat kerran nähneet oikean asiallisen vastauksen johonki kysymykseen tässä ryhmässä. Epäilen että puhuvat paskaa.


        Maailma on täynnä virheitä, myös kirjoitusvirheitä. Ole sinä tyytyväinen itseesi kun olet niin virheetön. Asia tuli kyllä selväksi vaikka virhe löytyikin.

        Mutta asiastahan vastaajalla ei hajuakaan.

        Kiitos kuitenkin avusta suureti

        Nämä ihmiset pelastaa maailaman tärkeillä komenteillaan hyödyllisellä tiedolla

        Suomi nousuun ilman sipilää.



        Oi että löytyi se kielioppinatsikin. Oma itsetunto pysyy ylhäällä kun pääsee muille pätemään. Oliko ihan "a" kun piti olla vieresen napin "s"? Taitaa olla tälläinen päteminen ainoa keino millä vielä stondiksen ylipäänsä saa.


        Kirjoitellaan asiallisesti niin kaikilla on mukavaa. Täällä käy myös nuoria.


        Mielenkiintoisia kommentteja kertoo aika paljon kirjoittajan älykkyys ja tieto taitoidoista
        Niin kuin kokonaisvaltaisesti

        Asiantuntija


    • selkeämmäski

      Nämä moottori merkinnät pitäisi olla selkeämpiä kun 230 on kuitenkin vaihejännite ja 400 pääjännite ja moottorissa lukee 230/400 niin siinä sitä alkaa arpomaan kumminka päin se nyt pitikään kytkeä.

      Miksei voi olla että olisi esim. merkintä 230/400 kolmioon ja xxx/690 tähteen niin olisi helpompi. Varmasti monta moottoria palanut väärän kytkennän takia suomessakin.

      • jumankekkateidänkanssa

        Vai vielä selkeämmäksi?.. Kuinkä hlvetin tyhmä täytyy nk. "sähköalan AMMATTILAISEN" olla, ettei osaa kytkeä 230/400V käämittyä kolmivaiheoikosulkumoottoria oikein?


      • Romppalainen
        jumankekkateidänkanssa kirjoitti:

        Vai vielä selkeämmäksi?.. Kuinkä hlvetin tyhmä täytyy nk. "sähköalan AMMATTILAISEN" olla, ettei osaa kytkeä 230/400V käämittyä kolmivaiheoikosulkumoottoria oikein?

        Nähdäkseni jokainen tässä ketjussa tähän mennessä annettu ohje on joko väärin tai vain osittain oikein. Siihen on syynsä miksi oikosulkumoottorin kytkentä on tarkoitettu sähköalan ammattilaisen tehtäväksi. Ja kun ne tehdään ammattilaisen toimesta, niitä ei "varmasti pala suomessakin väärän kytkennän vuoksi".

        Oikosulkumoottorin kytkemisessä on liian monta huomioitavaa asiaa jotta niitä voisi turvallisesti lähteä neuvomaan suomi24:llä, tästä syystä on neuvoni kääntyä ammattilaisen puoleen vaikka se tee-se-itse-henkeä vastaan sotiikin.


      • moottorille_jännite

        Merkintä tosiaan voisi olla selkeämpi.

        Jos nyt oikein ymmärsin, niin:

        Kun moottorin tyyppikilvessä lukee 230V / 400V,

        niin se tarkoittaa:

        Käämijännite: 230V (tuon 400V voi siis jättää huomiotta).

        Eli suomalaisessa 3-vaiheverkossahan jännitteet ovat:

        Vaihejännite: 230 V (eli vaiheen ja nollan välinen jännite)

        Pääjännite: 400 V (eli vaiheen1 ja vaiheen2 välinen jännite)

        Näinollen, jos moottori tarvitsee käämijännitteeksi 230V, niin se kytketään tähteen, eli käämin 2 eri päätä toinen nollaan, toinen vaiheeseen.

        Jos tuon menee kytkemään kolmioon, niin käämille tulisi silloin pääjännite, eli 400V, jolloin käämi ylikuumenee, ja sen lakkaeriste vaurioituu.

        Tuon merkinnän 230V/400V loppuosa "400V" kannattaa jättää huomiotta, eli käämille tarkoitettu jännite (AC, rms) on 230V.

        Eli nyrkkisääntö:

        kun moottorin tyyppikielvessä on 2 eri volttilukua, näistä alempi on käämijännite, korkeampi on pelkkää hämäystä!


      • varoittava.esimerkki

        Tuo on kyllä silkkaa paksua paskaa. Jos moottoriin on merkitty 230 V, niin sitten sen käyttöjännite on 230 V. Jos moottoriin on merkitty 400 V, niin sitten sen voi kytkeä 400 V verkkoon.


      • Romppalainen
        moottorille_jännite kirjoitti:

        Merkintä tosiaan voisi olla selkeämpi.

        Jos nyt oikein ymmärsin, niin:

        Kun moottorin tyyppikilvessä lukee 230V / 400V,

        niin se tarkoittaa:

        Käämijännite: 230V (tuon 400V voi siis jättää huomiotta).

        Eli suomalaisessa 3-vaiheverkossahan jännitteet ovat:

        Vaihejännite: 230 V (eli vaiheen ja nollan välinen jännite)

        Pääjännite: 400 V (eli vaiheen1 ja vaiheen2 välinen jännite)

        Näinollen, jos moottori tarvitsee käämijännitteeksi 230V, niin se kytketään tähteen, eli käämin 2 eri päätä toinen nollaan, toinen vaiheeseen.

        Jos tuon menee kytkemään kolmioon, niin käämille tulisi silloin pääjännite, eli 400V, jolloin käämi ylikuumenee, ja sen lakkaeriste vaurioituu.

        Tuon merkinnän 230V/400V loppuosa "400V" kannattaa jättää huomiotta, eli käämille tarkoitettu jännite (AC, rms) on 230V.

        Eli nyrkkisääntö:

        kun moottorin tyyppikielvessä on 2 eri volttilukua, näistä alempi on käämijännite, korkeampi on pelkkää hämäystä!

        "Merkintä tosin voisi olla selkeämpi"

        Ei tarvitse, ammattilaiselle sähkömoottorin merkinnät ovat täysin selviä ja tarjoavat tarvittavan informaation moottorin kytkemiseksi oikein. Loppuosa tuosta viestistä onkin sitten ilmeisesti tahallaan kirjoitettua puutaheinää. Jotkut saavat kiksinsä sellaisestakin.


      • Anonyymi

        No niinhän siellä kerrotaan. Lisäksi Amppeerit kummallekkin.
        Et voi käyttää 230V moottoria 400 voltilla , kai sen ymmärrät.
        400V moottorissa ei ole tehoja jos käytät sitä 3X 230V , moottori ylikuormittunut kun ei pysy tahdissa lämpiää ja palaa.
        Oikosulkumoottorissa on tärkeää että moottori pysyy tahdissa , jos moottorissa ei ole yhtään kuormaa moottori kuumenee ja palaa. Moottori pyrkii menemään tahdin edelle ja pökkää seuraavaan tahtiin jolloin syntyy ylikuorma tilanne.
        Yleensä moottorin jäähdyssiivikkö ja laakereiden voiteluaine riittää kuormittamaan moottoria riitävästi ilman kuormaa ja näin sietää käyttämistä ilman pyöritettävää laitetta.


      • Anonyymi
        moottorille_jännite kirjoitti:

        Merkintä tosiaan voisi olla selkeämpi.

        Jos nyt oikein ymmärsin, niin:

        Kun moottorin tyyppikilvessä lukee 230V / 400V,

        niin se tarkoittaa:

        Käämijännite: 230V (tuon 400V voi siis jättää huomiotta).

        Eli suomalaisessa 3-vaiheverkossahan jännitteet ovat:

        Vaihejännite: 230 V (eli vaiheen ja nollan välinen jännite)

        Pääjännite: 400 V (eli vaiheen1 ja vaiheen2 välinen jännite)

        Näinollen, jos moottori tarvitsee käämijännitteeksi 230V, niin se kytketään tähteen, eli käämin 2 eri päätä toinen nollaan, toinen vaiheeseen.

        Jos tuon menee kytkemään kolmioon, niin käämille tulisi silloin pääjännite, eli 400V, jolloin käämi ylikuumenee, ja sen lakkaeriste vaurioituu.

        Tuon merkinnän 230V/400V loppuosa "400V" kannattaa jättää huomiotta, eli käämille tarkoitettu jännite (AC, rms) on 230V.

        Eli nyrkkisääntö:

        kun moottorin tyyppikielvessä on 2 eri volttilukua, näistä alempi on käämijännite, korkeampi on pelkkää hämäystä!

        Kyllä merkintä on aivan selkeä niille joille on myönnetty lupa asentaa sähkölaitteita.
        Merkinnöissä ei ole vikaa , täsmälliset ja oikeat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinhän siellä kerrotaan. Lisäksi Amppeerit kummallekkin.
        Et voi käyttää 230V moottoria 400 voltilla , kai sen ymmärrät.
        400V moottorissa ei ole tehoja jos käytät sitä 3X 230V , moottori ylikuormittunut kun ei pysy tahdissa lämpiää ja palaa.
        Oikosulkumoottorissa on tärkeää että moottori pysyy tahdissa , jos moottorissa ei ole yhtään kuormaa moottori kuumenee ja palaa. Moottori pyrkii menemään tahdin edelle ja pökkää seuraavaan tahtiin jolloin syntyy ylikuorma tilanne.
        Yleensä moottorin jäähdyssiivikkö ja laakereiden voiteluaine riittää kuormittamaan moottoria riitävästi ilman kuormaa ja näin sietää käyttämistä ilman pyöritettävää laitetta.

        Vai epätahtikone tahtiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai epätahtikone tahtiin...

        Niinpä oikosulkumoottorin koko toiminta perustuu siihen että se ei käy tahdissa.


    • Tekunope

      Parasta jättää kytkentä sähkömiehelle. Moottorin kytkentä ei kuulu jokapojan tehtäviin. Suurin osa neuvojista ei itse tiedä asiasta mitään.
      Jos haluat sen välttämättä itse kytkeä otat turhan riskin

    • deltastar

      Täällä on taas "ammattilaiset" vauhdissa. Miten helvetissä tavallisen 3-vaihe moottorin kytkennästä saa kymmenien viestien pituisen ketjun?

    • dr_höpöolo

      Kysymys oli aivan selvä kuten olisi myös se oikea vastauskin!!
      Suurin osa näistä "ohjeista" tuntuisi olevan psykiatriselta päiväosastolla kyhättyjä!

      • dr_höpöolo

        Ja koska selvään kysymykseen löytyy selvä vastaus valmiiksi jo tuhansilta sivuilta netistä niin taitaa olla niin että myös kysymys on lähtöisin psykiatriselta päiväosastolta!


    • Käämijännite

      Kytket tähteen, jos normaali 230/400V syöttö.
      Eli liuskat toiselle puolelle kuin tulevat vaihejohdot ja siten että ne kaikki liuskat kytketään yhteen (3 kytkentäruuvia yhteen).

      • nimimerkki.kolmas

        Jos laitat liuskat toiselle puolelle, niin sitten sähkö on väärinpäin.


      • Anonyymi

        Ei mitään tähtikolmio kytkentöjä tarvita jos virta verkossa on riittävä.
        7,5 KW moottori kannattaa kytkeä tähtikolmioon jos on vain16A sulakkeet tai moottori kiertää raskasta laitetta.
        Kaikki pienemmät lähtee suoralla käynnistykellä.
        100 kW moottori lähtee suoralla käynnistyksellä mutta sulakkeet pitää olla vähin 160 A .
        Käynnistystä voidaan helpottaa säätövasyuksella jota ovat upotettuna muuntaja öljyn joka on nykyään kielletty aine ja ympäristö myrkky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään tähtikolmio kytkentöjä tarvita jos virta verkossa on riittävä.
        7,5 KW moottori kannattaa kytkeä tähtikolmioon jos on vain16A sulakkeet tai moottori kiertää raskasta laitetta.
        Kaikki pienemmät lähtee suoralla käynnistykellä.
        100 kW moottori lähtee suoralla käynnistyksellä mutta sulakkeet pitää olla vähin 160 A .
        Käynnistystä voidaan helpottaa säätövasyuksella jota ovat upotettuna muuntaja öljyn joka on nykyään kielletty aine ja ympäristö myrkky.

        Vai on muuntajaöljy kiellettyä -just ja joo taas näitä juttuja.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään tähtikolmio kytkentöjä tarvita jos virta verkossa on riittävä.
        7,5 KW moottori kannattaa kytkeä tähtikolmioon jos on vain16A sulakkeet tai moottori kiertää raskasta laitetta.
        Kaikki pienemmät lähtee suoralla käynnistykellä.
        100 kW moottori lähtee suoralla käynnistyksellä mutta sulakkeet pitää olla vähin 160 A .
        Käynnistystä voidaan helpottaa säätövasyuksella jota ovat upotettuna muuntaja öljyn joka on nykyään kielletty aine ja ympäristö myrkky.

        Vain luoja muistaa kauanko näiden tilalla on käytetty pehmokäynnistimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain luoja muistaa kauanko näiden tilalla on käytetty pehmokäynnistimiä.

        Vain luoja muistaa kauanko pehmokäynnistimien tilalla on käytetty taajuusmuuttajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain luoja muistaa kauanko näiden tilalla on käytetty pehmokäynnistimiä.

        Ainoa kunnolla toimiva 'pehmokäynnistin' on ylipitkä jatkoroikka.


    • Laivasähkömies

      Sen verta vielä noista lämpö releistä et raskaissa isoissa moottorikäytöissä saatetaan lämpörele ohittaa käynnistyksen ajaksi ohitus kontaktorilla. Käyttäen apuna aikarelettä joka kytkee ohituskontaktorin vetäneeksi käynnistyksen ajaksi ettei lämpörele laukea. Käytetään suorissa käynnistyksissä.

      Ja sen verran vielä et ei se tähtiaika ole niin tarkka sen lämpöreleen laukeamisen kannalta kun asetus arvo on laskettu ja asetettu oikein lämpöreleeseen. Tähti-kolmio kytkennässä se 0.58X nimellisvirta.

      • sähköviisas

        Raskaassa käynnistyksessä jättämä kasvaa niin suureksi, että tähtivirta helposti kasvaa nimellisvirtaa ruuremmaksi. Siispä ei kannata konetta makuuttaa tarpeettomasti tähdessä, että muka kierrokset vielä nousisi. On käytännössä opittu.


      • deltastar

        "Sen verta vielä noista lämpö releistä et raskaissa isoissa moottorikäytöissä saatetaan lämpörele ohittaa käynnistyksen ajaksi ohitus kontaktorilla."

        Olen työkseni tekemisissä yli megawatin tehoisten sähkömoottoreiden kanssa, enkä ole vielä törmännyt "lämpöreleen ohituskontaktoriin". Mihin helvettiin sellaista edes tarvitsee? Jos lämpörele on mitoitettu ja parametroitu oikein, niin se ei käynnistyksen aikana ehdi laueta.


      • varmuuttapeliin
        deltastar kirjoitti:

        "Sen verta vielä noista lämpö releistä et raskaissa isoissa moottorikäytöissä saatetaan lämpörele ohittaa käynnistyksen ajaksi ohitus kontaktorilla."

        Olen työkseni tekemisissä yli megawatin tehoisten sähkömoottoreiden kanssa, enkä ole vielä törmännyt "lämpöreleen ohituskontaktoriin". Mihin helvettiin sellaista edes tarvitsee? Jos lämpörele on mitoitettu ja parametroitu oikein, niin se ei käynnistyksen aikana ehdi laueta.

        Jos käynnistetään ja pysäytetään heti kun on käynnistynyt ja sitten käynnistetään uudelleen niin saattaa se jossain vaiheessa kuitenkin laueta.

        Jos on vaikka joku pumppu tms joka vähän väliä pitää käynnistää niin noin voi käydä.


      • varmuuttapeliin
        varmuuttapeliin kirjoitti:

        Jos käynnistetään ja pysäytetään heti kun on käynnistynyt ja sitten käynnistetään uudelleen niin saattaa se jossain vaiheessa kuitenkin laueta.

        Jos on vaikka joku pumppu tms joka vähän väliä pitää käynnistää niin noin voi käydä.

        Niin minä tiedän tapauksen kun porakaivon painesäiliö oli rikki ja painekytkin hakkasi vettä käytettäessä ihan koko ajan käynnistellen pumppua vain sekunnin-parin ajaksi (suora käynnistys) niin moottorinsuoja kytkin lopulta laukesi.

        Jos tässä olisi ollut lämpörele ja sen ohitus kontaktori käynnistyksen ajaksi niin vikaa ei olisi tullut.


      • mgomorjgf

        Eikös juuri päinvastoin?


      • Epäluuloinen
        varmuuttapeliin kirjoitti:

        Niin minä tiedän tapauksen kun porakaivon painesäiliö oli rikki ja painekytkin hakkasi vettä käytettäessä ihan koko ajan käynnistellen pumppua vain sekunnin-parin ajaksi (suora käynnistys) niin moottorinsuoja kytkin lopulta laukesi.

        Jos tässä olisi ollut lämpörele ja sen ohitus kontaktori käynnistyksen ajaksi niin vikaa ei olisi tullut.

        Ei tullut mieleesi että moottorisuojakytkin tuossa tilanteessa teki juuri sitä mitä sen tulikin - suojasi moottoria? Suorakäynnistyksissä moottori ottaa hetken ajan suuren käynnistysvirran, ja toistuvasti käynnisteltäessä voi helposti tulla tilanne jossa osassa moottorin staattorikäämiä lämpötila on pitkälle toistasataa astetta vaikka moottorin pinta on vielä aivan viileä. Tässä tilanteessa moottorisuojakytkin tai lämpörele puhaltaa pelin poikki ennenkuin eristeet käryävät.

        Sitten tulee näitä "osaajia" ehdottamaan että on hyvä idea ohittaa lämpörele, tai kertomaan jotain satuja ohituskontaktoreista.

        Ajattelit tosiaan että "isoissa moottorikäytöissä" riskeerataan kymmenien tuhansien eurojen moottori ja prosessin keskeytyminen viikoiksi jollain "ohituskontaktorilla" sensijaan että käytettäisiin oikeita menetelmiä moottorin käynnistämiseen?

        Tiedoksesi että ohituskontaktorit liittyvät pehmokäynnistimiin, ja niillä ei ole mitään tekemistä moottorisuojan ohittamisen kanssa.


      • deltastar
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Ei tullut mieleesi että moottorisuojakytkin tuossa tilanteessa teki juuri sitä mitä sen tulikin - suojasi moottoria? Suorakäynnistyksissä moottori ottaa hetken ajan suuren käynnistysvirran, ja toistuvasti käynnisteltäessä voi helposti tulla tilanne jossa osassa moottorin staattorikäämiä lämpötila on pitkälle toistasataa astetta vaikka moottorin pinta on vielä aivan viileä. Tässä tilanteessa moottorisuojakytkin tai lämpörele puhaltaa pelin poikki ennenkuin eristeet käryävät.

        Sitten tulee näitä "osaajia" ehdottamaan että on hyvä idea ohittaa lämpörele, tai kertomaan jotain satuja ohituskontaktoreista.

        Ajattelit tosiaan että "isoissa moottorikäytöissä" riskeerataan kymmenien tuhansien eurojen moottori ja prosessin keskeytyminen viikoiksi jollain "ohituskontaktorilla" sensijaan että käytettäisiin oikeita menetelmiä moottorin käynnistämiseen?

        Tiedoksesi että ohituskontaktorit liittyvät pehmokäynnistimiin, ja niillä ei ole mitään tekemistä moottorisuojan ohittamisen kanssa.

        Puhut täyttä asiaa...Hyvä että täällä sentään joku on asioista perillä.


      • lämpöreleenohitus
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Ei tullut mieleesi että moottorisuojakytkin tuossa tilanteessa teki juuri sitä mitä sen tulikin - suojasi moottoria? Suorakäynnistyksissä moottori ottaa hetken ajan suuren käynnistysvirran, ja toistuvasti käynnisteltäessä voi helposti tulla tilanne jossa osassa moottorin staattorikäämiä lämpötila on pitkälle toistasataa astetta vaikka moottorin pinta on vielä aivan viileä. Tässä tilanteessa moottorisuojakytkin tai lämpörele puhaltaa pelin poikki ennenkuin eristeet käryävät.

        Sitten tulee näitä "osaajia" ehdottamaan että on hyvä idea ohittaa lämpörele, tai kertomaan jotain satuja ohituskontaktoreista.

        Ajattelit tosiaan että "isoissa moottorikäytöissä" riskeerataan kymmenien tuhansien eurojen moottori ja prosessin keskeytyminen viikoiksi jollain "ohituskontaktorilla" sensijaan että käytettäisiin oikeita menetelmiä moottorin käynnistämiseen?

        Tiedoksesi että ohituskontaktorit liittyvät pehmokäynnistimiin, ja niillä ei ole mitään tekemistä moottorisuojan ohittamisen kanssa.

        Ohituskontaktorin voi kytkeä siten että otetaan yksi kappale vetohidastettu aikarele vähintään yhdellä vaihtokärjeltä.

        Pääkontaktorin ohjauksesta otetaan ohjaus tälle aikareleelle ja sen kärjelle C napaan. Aikareleen NC nastasta kytketään ohituskontaktorin ohjaukseen ja määritetään aikareleeseen moottorin käynnistymiseen tarvittava aika. Ohituskontaktorin kärjet tietysti kytketään pääkontaktorin/ lämpöreleen yli.

        Nyt kun pääkontaktori vetää niin samalla vetää ohituskontaktori ja aikareleen ajan kuluttua loppuun se vetää jolloin ohituskontaktori päästää ja kaikki virta kulkee lämpöreleen kautta.

        Lämpöreleen virta ei kuitenkaan ole nolla käynnistysvaiheessa johtimien ja ohituskontaktorin resistanssien takia. Jos näin haluttaisiin niin pääkontaktorin ohjaus tulisi kytkeä aikareleen vaihtokärjen NO nastasta jolloin pääkontaktori vetäisi vasta kun ohituskontaktori päästää.

        Lisäksi voi kytkeä ohituskontaktorin ohjauksen myös lämpöreleen lauetessa sulkeutuvalta koskettimelta jolloin moottori jatkaa pyörimistä vaikka lämpörele laukeaa.

        Tietysti tällöin lämpöreleessä pitää olla useampi kosketin että hälytys saadaan tai on käytettävä apurelettä joka kytkee ohituskontaktorin ja antaa hälytyksen.

        Jos on sellainen moottorikäyttö että se ei saa pysähtyä niin silloin tällaisia kytkentöjä voidaan käyttää. Tai jos esimerkiksi on vakuutus joka korvaa palaneet moottorit, en tiedä onko sellaisia olemassa.


      • lämpöreleenohitus
        lämpöreleenohitus kirjoitti:

        Ohituskontaktorin voi kytkeä siten että otetaan yksi kappale vetohidastettu aikarele vähintään yhdellä vaihtokärjeltä.

        Pääkontaktorin ohjauksesta otetaan ohjaus tälle aikareleelle ja sen kärjelle C napaan. Aikareleen NC nastasta kytketään ohituskontaktorin ohjaukseen ja määritetään aikareleeseen moottorin käynnistymiseen tarvittava aika. Ohituskontaktorin kärjet tietysti kytketään pääkontaktorin/ lämpöreleen yli.

        Nyt kun pääkontaktori vetää niin samalla vetää ohituskontaktori ja aikareleen ajan kuluttua loppuun se vetää jolloin ohituskontaktori päästää ja kaikki virta kulkee lämpöreleen kautta.

        Lämpöreleen virta ei kuitenkaan ole nolla käynnistysvaiheessa johtimien ja ohituskontaktorin resistanssien takia. Jos näin haluttaisiin niin pääkontaktorin ohjaus tulisi kytkeä aikareleen vaihtokärjen NO nastasta jolloin pääkontaktori vetäisi vasta kun ohituskontaktori päästää.

        Lisäksi voi kytkeä ohituskontaktorin ohjauksen myös lämpöreleen lauetessa sulkeutuvalta koskettimelta jolloin moottori jatkaa pyörimistä vaikka lämpörele laukeaa.

        Tietysti tällöin lämpöreleessä pitää olla useampi kosketin että hälytys saadaan tai on käytettävä apurelettä joka kytkee ohituskontaktorin ja antaa hälytyksen.

        Jos on sellainen moottorikäyttö että se ei saa pysähtyä niin silloin tällaisia kytkentöjä voidaan käyttää. Tai jos esimerkiksi on vakuutus joka korvaa palaneet moottorit, en tiedä onko sellaisia olemassa.

        Ajattelin tarkemmin ja siis eihän tuossa tarvitse kytkeä ohituskontaktoria lämpöreleeltä jos halutaan vain hälytys eikä moottorin pysähtyminen. Siihenhän riittää että ei kytketä pääkontaktorin ohjausta lämpöreleen kautta vaan pelkkä hälytys.


      • deltastar
        lämpöreleenohitus kirjoitti:

        Ohituskontaktorin voi kytkeä siten että otetaan yksi kappale vetohidastettu aikarele vähintään yhdellä vaihtokärjeltä.

        Pääkontaktorin ohjauksesta otetaan ohjaus tälle aikareleelle ja sen kärjelle C napaan. Aikareleen NC nastasta kytketään ohituskontaktorin ohjaukseen ja määritetään aikareleeseen moottorin käynnistymiseen tarvittava aika. Ohituskontaktorin kärjet tietysti kytketään pääkontaktorin/ lämpöreleen yli.

        Nyt kun pääkontaktori vetää niin samalla vetää ohituskontaktori ja aikareleen ajan kuluttua loppuun se vetää jolloin ohituskontaktori päästää ja kaikki virta kulkee lämpöreleen kautta.

        Lämpöreleen virta ei kuitenkaan ole nolla käynnistysvaiheessa johtimien ja ohituskontaktorin resistanssien takia. Jos näin haluttaisiin niin pääkontaktorin ohjaus tulisi kytkeä aikareleen vaihtokärjen NO nastasta jolloin pääkontaktori vetäisi vasta kun ohituskontaktori päästää.

        Lisäksi voi kytkeä ohituskontaktorin ohjauksen myös lämpöreleen lauetessa sulkeutuvalta koskettimelta jolloin moottori jatkaa pyörimistä vaikka lämpörele laukeaa.

        Tietysti tällöin lämpöreleessä pitää olla useampi kosketin että hälytys saadaan tai on käytettävä apurelettä joka kytkee ohituskontaktorin ja antaa hälytyksen.

        Jos on sellainen moottorikäyttö että se ei saa pysähtyä niin silloin tällaisia kytkentöjä voidaan käyttää. Tai jos esimerkiksi on vakuutus joka korvaa palaneet moottorit, en tiedä onko sellaisia olemassa.

        Lopeta nyt hyvä mies jo tuo höpinä lämpöreleen ohituskontaktorista. Eihän tuossa ole järjen hiventäkään.

        Jos moottorikäyttö ei saa pysähtyä, niin parempi jättää lämpörele kytkemättä ohjaukseen, niin kuin edellä jo sanottiin. Toki tässä kannattaa kuitenkin muistaa, että jos se lämpörele kovin usein ylivirrasta hälyttelee, niin tuo "ei saa pysähtyä" moottori pysähtyy viimeistään, kun käämit palaa, joten parempi vaan pitää ne lämpöreleet oikeasti kytkettynä ja mitoittaa moottori niin, ettei lämpörele "turhaan" laukea.

        Ja tuollaista "ei saa pysähtyä" moottorikäyttöä on mahdoton tehdä, koska moottori voi vikaantua koska vain monesta eri syystä, eikä siinä silloin lämpöreleen ohitukset auta. Aika usein käy nimittäin niin, että moottori menee oikosulkuun yllättäen kesken tasaisen kuorman ja lähdöstä palaa sulakkeet, mutta lämpörele ei ehdi laueta.

        Jos moottori "ei saa pysähtyä" täytyy käyttö varustaa toisella (vara)moottorilla, joka jatkaa automaattisesti toisen vikaannuutua. Tällainen on hyvin yleistä esim. palo- ja jäähdytysvesipumppauksissa.


      • deltastar
        varmuuttapeliin kirjoitti:

        Niin minä tiedän tapauksen kun porakaivon painesäiliö oli rikki ja painekytkin hakkasi vettä käytettäessä ihan koko ajan käynnistellen pumppua vain sekunnin-parin ajaksi (suora käynnistys) niin moottorinsuoja kytkin lopulta laukesi.

        Jos tässä olisi ollut lämpörele ja sen ohitus kontaktori käynnistyksen ajaksi niin vikaa ei olisi tullut.

        Niin joo...se rikkinäinen painesäiliö korjaantuu lämpöreleen ohituksella? Tuossa tilanteesse ei mene, kuin hetki niin sulla on siinä myös rikkinäinen moottori. Millä se sitten ohitetaan?


      • Laivasähkömies
        lämpöreleenohitus kirjoitti:

        Ohituskontaktorin voi kytkeä siten että otetaan yksi kappale vetohidastettu aikarele vähintään yhdellä vaihtokärjeltä.

        Pääkontaktorin ohjauksesta otetaan ohjaus tälle aikareleelle ja sen kärjelle C napaan. Aikareleen NC nastasta kytketään ohituskontaktorin ohjaukseen ja määritetään aikareleeseen moottorin käynnistymiseen tarvittava aika. Ohituskontaktorin kärjet tietysti kytketään pääkontaktorin/ lämpöreleen yli.

        Nyt kun pääkontaktori vetää niin samalla vetää ohituskontaktori ja aikareleen ajan kuluttua loppuun se vetää jolloin ohituskontaktori päästää ja kaikki virta kulkee lämpöreleen kautta.

        Lämpöreleen virta ei kuitenkaan ole nolla käynnistysvaiheessa johtimien ja ohituskontaktorin resistanssien takia. Jos näin haluttaisiin niin pääkontaktorin ohjaus tulisi kytkeä aikareleen vaihtokärjen NO nastasta jolloin pääkontaktori vetäisi vasta kun ohituskontaktori päästää.

        Lisäksi voi kytkeä ohituskontaktorin ohjauksen myös lämpöreleen lauetessa sulkeutuvalta koskettimelta jolloin moottori jatkaa pyörimistä vaikka lämpörele laukeaa.

        Tietysti tällöin lämpöreleessä pitää olla useampi kosketin että hälytys saadaan tai on käytettävä apurelettä joka kytkee ohituskontaktorin ja antaa hälytyksen.

        Jos on sellainen moottorikäyttö että se ei saa pysähtyä niin silloin tällaisia kytkentöjä voidaan käyttää. Tai jos esimerkiksi on vakuutus joka korvaa palaneet moottorit, en tiedä onko sellaisia olemassa.

        Juurikin näin se kytkentä menee.


      • Laivasähkömies
        varmuuttapeliin kirjoitti:

        Niin minä tiedän tapauksen kun porakaivon painesäiliö oli rikki ja painekytkin hakkasi vettä käytettäessä ihan koko ajan käynnistellen pumppua vain sekunnin-parin ajaksi (suora käynnistys) niin moottorinsuoja kytkin lopulta laukesi.

        Jos tässä olisi ollut lämpörele ja sen ohitus kontaktori käynnistyksen ajaksi niin vikaa ei olisi tullut.

        Siinä tapauksessa ei saa missään nimessä tehdä mitään ohituksia.
        Tossa tapauksessa lämpöreleen kuulukin toimia.


      • Laivasähkömies
        Epäluuloinen kirjoitti:

        Ei tullut mieleesi että moottorisuojakytkin tuossa tilanteessa teki juuri sitä mitä sen tulikin - suojasi moottoria? Suorakäynnistyksissä moottori ottaa hetken ajan suuren käynnistysvirran, ja toistuvasti käynnisteltäessä voi helposti tulla tilanne jossa osassa moottorin staattorikäämiä lämpötila on pitkälle toistasataa astetta vaikka moottorin pinta on vielä aivan viileä. Tässä tilanteessa moottorisuojakytkin tai lämpörele puhaltaa pelin poikki ennenkuin eristeet käryävät.

        Sitten tulee näitä "osaajia" ehdottamaan että on hyvä idea ohittaa lämpörele, tai kertomaan jotain satuja ohituskontaktoreista.

        Ajattelit tosiaan että "isoissa moottorikäytöissä" riskeerataan kymmenien tuhansien eurojen moottori ja prosessin keskeytyminen viikoiksi jollain "ohituskontaktorilla" sensijaan että käytettäisiin oikeita menetelmiä moottorin käynnistämiseen?

        Tiedoksesi että ohituskontaktorit liittyvät pehmokäynnistimiin, ja niillä ei ole mitään tekemistä moottorisuojan ohittamisen kanssa.

        Sitä ohitusta käytetäänkin vain moottorin käynnistyksen aikana! Ei moottorin normaalin käynnin aikana!


      • deltastar
        Laivasähkömies kirjoitti:

        Sitä ohitusta käytetäänkin vain moottorin käynnistyksen aikana! Ei moottorin normaalin käynnin aikana!

        Miksi se lämpörele pitää ohittaa käynnistyksen ajaksi? Oikein mitoitettuna lämpörele kestää moottorin normaalin käynnistysvirran laukeamatta. Jos ei kestä, niin silloin vika pitää poistaa muulla keinolla, kuin lämpörele ohittamalla.


      • deltastar
        Laivasähkömies kirjoitti:

        Juurikin näin se kytkentä menee.

        Voi sen noinkin kytkeä, mutta ei tuossa mitään järkeä ole.

        Miksi lämpörele ylipäätään pitää kytkeä ohjauspiiriin, kun se kerran ohituskontaktorilla kuitenkin ohitetaan? Eikö ole paljon helpompi ja halvempi tapa jättää lämpörele pois ohjauksesta ja ottaa sen kautta vain hälytys.

        Ja toiseksi, kunnossa oleva ja oikein parametroitu lämpörele ei laukea turhaan vaan tekee työtään, eli suojaa moottoria.

        Missä tällaisia ohituskontaktoreita on edes käytössä? Mihin tuollaista tarvitaan? siis aikuisten oikeasti.


      • Anonyymi
        varmuuttapeliin kirjoitti:

        Niin minä tiedän tapauksen kun porakaivon painesäiliö oli rikki ja painekytkin hakkasi vettä käytettäessä ihan koko ajan käynnistellen pumppua vain sekunnin-parin ajaksi (suora käynnistys) niin moottorinsuoja kytkin lopulta laukesi.

        Jos tässä olisi ollut lämpörele ja sen ohitus kontaktori käynnistyksen ajaksi niin vikaa ei olisi tullut.

        Painesäiliöstä oli ilma poissa , siitä ongelma johtui .


      • Anonyymi
        deltastar kirjoitti:

        Miksi se lämpörele pitää ohittaa käynnistyksen ajaksi? Oikein mitoitettuna lämpörele kestää moottorin normaalin käynnistysvirran laukeamatta. Jos ei kestä, niin silloin vika pitää poistaa muulla keinolla, kuin lämpörele ohittamalla.

        Palsta pitää poistaa turvallisuuden vedoten .


    • Timburi

      No niin..
      Että semmosta....

    • Selvä-pyy

      Vanha moottori 220/380v , uudet moottorit 230/400v ,suora käynnistys ja kytketään verkkoon 230/400v, moottori kytketään tähteen. Näillä kilpiarvoilla ei tähtikolmiokäynnistystä voi edes käyttää.

    • jokuvaan_1

      No ei ole sullakaan paljoo asiasta tietoa. Tottakai voi kytkeä molemmilla tavoilla jos käytässä kolme vaihetta. Voi myös käyttää yksi-vaiheisesti mutta sitten tarvitaan käyntikondensaattori. Mutta siitä ei ollut nyt kyse.
      Hyvä vitsi noi uudet/kautta "vanhat" jännitteet.

      • deltastar

        "No ei ole sullakaan paljoo asiasta tietoa. Tottakai voi kytkeä molemmilla tavoilla jos käytässä kolme vaihetta."

        Niin toki voidaan kytkeä, mutta mitä luulet, kauanko tuo 230/400 kilpiarvoilla oleva kone kestää komiossa 400V jännitteellä?

        Jos haluaa, tähtikolmio käynnistyksen tai muuten vaan kytkeä kolmioon 400V verkossa, niin kilpiarvojen pitää silloin olla 400/690.

        Joo ja kyllä toki voidaan käyttää 1-vaijeisenakin, mutta moottorin teho ja vääntö kärsii, joten tuskin enään toimii siinä paikassa mihin se on suunniteltu 3-vaiheisena nimellistehollaan toimivan.

        "Hyvä vitsi noi uudet/kautta "vanhat" jännitteet."

        1988 Suomen verkkojännite päätettiin nostaa 220/380V---> 230/400V. Siirtymäaika loppui vuonna 1995, joten tuota vanhemmat koneet voivat olla ns. "vanhoilla jännitteillä" merkattuja.


      • kjhgfd.mnb

        Kyllä ihan uuden moottorin kilvessä voi olla leimattuna vaikka 70 V tai 180 V tai 440 V. Ei mitenkään tavatonta Suomessa.


      • deltastar

        Toki moottori valmistetaan ja" leimataan" aina tarkoituksenmukaislle jännitteelle. Ei kai täällä muuta ole väitetty?


      • lasketaanyhteen
        deltastar kirjoitti:

        Toki moottori valmistetaan ja" leimataan" aina tarkoituksenmukaislle jännitteelle. Ei kai täällä muuta ole väitetty?

        Onhan tämä ketju täynnä näitä "Suomessa moottorit kytketään tähteen"-tyylisiä viisauksia...


      • deltastar
        lasketaanyhteen kirjoitti:

        Onhan tämä ketju täynnä näitä "Suomessa moottorit kytketään tähteen"-tyylisiä viisauksia...

        Sellaista se on, kun on "ammattilaiset" neuvomassa...


      • koivu_jatähti

        Venäjällä moottorit varmaankin kytketään punatähteen


    • Reppu.ja.reissumies
      • ky--päjooseppi

        Mistä päättelit että täällä pyörisi viherhiippareita?


    • Energian_säästö_vinkki

      Jos kytket vain yhden vaiheen niin säästät energiaa 2/3 osaa.

      • hhuuijhtg

        Ja taas meni väärin.


    • Timburi

      Juu kytkeköön sähkäri sen.
      kiitos vastauksista.

    • moottoriTähteen

      Kun merkintä on 230/400 V, oikosulkumoottorin kullekin käämille tulee kytkeä noista kahdesta alempi jännite eli 230 V AC.Suomessa aina tähteen, Filippiineillä (ja ainakin joissakin osissa Norjaa) kolmioon.

      Jos menet Suomessa kytkemään virheellisesti kolmioon, tulee käämille 400V, jolloin käämi saa liikaa virtaa, lakkaeriste ylikuumenee ja vaurioituu.

      Mahdolliset taajuusmuuttajakytkennät voivat olla poikkeus: lue tarkasti ohjeet ja tarkista mittarilla jännitteet ennen kytkentää.

      • Anonyymi

        230/400V tarkoittaa tähteen 230V ja kolmioon 400V.


    • Anonyymi

      Jos työnnät moottoriin 400 V, kytkentä on tähti.

      • Anonyymi

        Moottori on ilmeisemmin 400V:n (380V) pääjännitteellä tähtikone, vaihejännite on tällöin 230V (220V). Siis meikäläinen normaalijännite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori on ilmeisemmin 400V:n (380V) pääjännitteellä tähtikone, vaihejännite on tällöin 230V (220V). Siis meikäläinen normaalijännite.

        Mikä on normaalijännite? Jotain syötävää ehkä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on normaalijännite? Jotain syötävää ehkä?

        Suomessa vaiheen verkkojännite on 230 volttia ja taajuus 50 hertsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa vaiheen verkkojännite on 230 volttia ja taajuus 50 hertsiä.

        Normaalijännitettä kysyttiin eikä vaiheen verkkojännitettä.


    • Anonyymi

      Tarkoitaa että kytketään tähteen kun 220v ja kolmioon kun on 380 v jännite

      • Anonyymi

        Olisko päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko päinvastoin.

        Voi olis vaan muutama voltti liian vähän😂 Tietysti vanhaliiton jäärille juuri ainoat oikeat jännät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olis vaan muutama voltti liian vähän😂 Tietysti vanhaliiton jäärille juuri ainoat oikeat jännät.

        Yksinkertaisesti:
        Moottorille voi kytkeä sellaiset jännitteet kuin moottorin kilvessä on. Merkitsevä tekijä on käämiin kohdistuva VIRTA.

        Esim:
        ^/Y 400V / 690V tarkoittaa, että kolmiossa maxjännite 400V ja tähdessä 690V. Tämä johtuu siitä, että kolmiossa virta muodostuu 3^0,5 suuremmaksi kuin tähdessä. Kolmiokytkentä on kuitenkin se mikä pääsääntöisesti aina halutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko päinvastoin.

        Tai sitte tähti on 230V kytkentåä ja kolmio 400V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaisesti:
        Moottorille voi kytkeä sellaiset jännitteet kuin moottorin kilvessä on. Merkitsevä tekijä on käämiin kohdistuva VIRTA.

        Esim:
        ^/Y 400V / 690V tarkoittaa, että kolmiossa maxjännite 400V ja tähdessä 690V. Tämä johtuu siitä, että kolmiossa virta muodostuu 3^0,5 suuremmaksi kuin tähdessä. Kolmiokytkentä on kuitenkin se mikä pääsääntöisesti aina halutaan.

        Semmonen tuli vielä mieleen, että moottoria voi kyllä ajaa pienemmillä jännitteillä kuin kilvessä on. Esim Y 690V toimii kyllä ihan OK 230V, mitä kotitaloussähköllä saatavilla. Käämin paksuus ja pituus (impedanssi) on vain suunniteltu tietylle virralla johon päästään kilven jännitteillä. Hyötysuhde yms hiukan huonommat, mutta ei mitään maatamullistavaa, jos tarkotus käyttää vaikka klapisirkeliä 20h vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmonen tuli vielä mieleen, että moottoria voi kyllä ajaa pienemmillä jännitteillä kuin kilvessä on. Esim Y 690V toimii kyllä ihan OK 230V, mitä kotitaloussähköllä saatavilla. Käämin paksuus ja pituus (impedanssi) on vain suunniteltu tietylle virralla johon päästään kilven jännitteillä. Hyötysuhde yms hiukan huonommat, mutta ei mitään maatamullistavaa, jos tarkotus käyttää vaikka klapisirkeliä 20h vuodessa.

        Mites teholle käy??? Tippuuko samassa suhteessa kuin jännite? Eli jos moottorin tyyppikilvessä on 690V ja 3kW ja käytät sitä 230V niin tippuuko teho 1kW?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites teholle käy??? Tippuuko samassa suhteessa kuin jännite? Eli jos moottorin tyyppikilvessä on 690V ja 3kW ja käytät sitä 230V niin tippuuko teho 1kW?

        Kolmivaihekoneen teho on se mitä akselilta otetaan. Siihen ei jännite vaikuta.
        Se, kestääkö kone virran, on sitten toinen juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmivaihekoneen teho on se mitä akselilta otetaan. Siihen ei jännite vaikuta.
        Se, kestääkö kone virran, on sitten toinen juttu.

        Tätä voidaan myös ajatella niin, että virta määrää rajat joissa moottori voi toimia. Moottorin suoja laukeaa tietyllä virralla.
        Kuten tiedämme, niin P=U*I, niin kyllä tästä voidaan vetää johtopäätös, että tiputtamalla jännite 1/3 osaan, niin joudutaan myös ulosotettava tehokin tiputtamaan 1/3 tai saadaan aikaan sininen savu.
        Toisinsanottuna moottori on taipuvainen ottamaan ylivirtaa ja ottamalta akselilta enemmän tehoa kuin sen käämit kestää virtaa, aiheuttaa toivottavasti moottorisuojan laukeamisen. Eli kyse on enemmänkin moottorin mitoittamisesta kyseiseen käyttötarkoitukseen. Y 690V 3kW konetta voit käyttää klapisirkelissä, jonka tehontarve on pienempi kuin 1kW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä voidaan myös ajatella niin, että virta määrää rajat joissa moottori voi toimia. Moottorin suoja laukeaa tietyllä virralla.
        Kuten tiedämme, niin P=U*I, niin kyllä tästä voidaan vetää johtopäätös, että tiputtamalla jännite 1/3 osaan, niin joudutaan myös ulosotettava tehokin tiputtamaan 1/3 tai saadaan aikaan sininen savu.
        Toisinsanottuna moottori on taipuvainen ottamaan ylivirtaa ja ottamalta akselilta enemmän tehoa kuin sen käämit kestää virtaa, aiheuttaa toivottavasti moottorisuojan laukeamisen. Eli kyse on enemmänkin moottorin mitoittamisesta kyseiseen käyttötarkoitukseen. Y 690V 3kW konetta voit käyttää klapisirkelissä, jonka tehontarve on pienempi kuin 1kW.

        Perusteet hukassa, arvokilpeen merkittyä jännitettä ja taajuutta ei muutella, vaan kuormaa on pienennettävä, jos ylikuumenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusteet hukassa, arvokilpeen merkittyä jännitettä ja taajuutta ei muutella, vaan kuormaa on pienennettävä, jos ylikuumenee.

        Taajuusmuuttajalla muuttuu näppärästi sekä jännite että taajuus.
        Kysy reippaasti lisää jos sinulla on enemmänkin perusteita hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taajuusmuuttajalla muuttuu näppärästi sekä jännite että taajuus.
        Kysy reippaasti lisää jos sinulla on enemmänkin perusteita hukassa.

        Eipä se taajuusmuuttajakaan tyhjästä lisää jännitettä tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se taajuusmuuttajakaan tyhjästä lisää jännitettä tee.

        Ei tee. Kyllä se vaatii sähköverkon josta se tehon ottaa.


    • Anonyymi

      Tukes

    • Anonyymi

      Minulla on 3kW kone suoraan kolmiokytkennässä, toimii hienosti mutta ei toimi vikavirtasuojan takana.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe