Yksityisyyden menettäminen???

nyt_totuus

Kenelle luovuttaisit kaiken yksityisyytesi mitä tietokoneellasi touhuat ja sen ulkopuolella?

1. Vain lähipiirille
2. Kavereille
3. Naapureille
4. Tuntemattomille
5. Käytän jotain turvallista Linux-jakelua ja siten varjelen yksityisyyttäni

P.S. Yksi vaihtoehdoista pätee windowsia käyttäville.

17

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä_meni_ulos

      Unohdit numero 6:sen. Tämähän se tärkein on, ottaessasi käyttöön minkä tahansa tietokoneen käyttöjärjestelmän luovut yksityisyydestä.
      Käyttöjärjestelmän tuottaja todella tietää halutessaan mitä teet tietokoneellasi.

      Päivityksiä puskiessaan järjestelmän tuottajan on tiedettävä mitä ohjelmia ja mitä versioita sinulla on käytössä. Ei näitä summanmutikassa pusketa vaan kyllä se päivityksiä vastaanottava kone "tutkitaan".

      Seuraappa sitä uloslähtevää dataliikennettä. Miksi ajottain esiintyy suurta dataliikenne määrää tietokoneesta ulospäin? Mihin tämä datatieto menee?
      Ja jos palomuurista katkaisee KAIKEN ulospäin menevän liikenteen ei se tietokone sitten aina edes toimi kunnolla kaikilla asennetuila ohjelmilla.

      Ja jos irroitat adslmodeemikaapelin tai estät langattoman Wifi- yhteyden ei kaikki asennetut ohjelmat edes toimi, jotkut ohjelmat vaativat aina yhteyttä Internettiin.
      En esitä tässä ohjelmalistaa ohjelmista jotka vaativat aina yhteyden Internettiin, jokainen selvittäköön tämän omalta koneeltaan.

      Usein ohjelmatuottajat eivät edes välitä kertoa tästä mitään. Eräissä ohjelmissa on todellakin outoa ulospäin menevää datalliikennettä mitä oudoimmissa tilanteissa. Aina ei ole edes tarvetta käynnistää sovellusta, se voi lähettä dataa ulospäin ilman käynnistystäkin. (tämä on tutkittua tietoa)

      Ulospäin menevää dataa kannattaa seurata ainakin tietyillä sovelluksilla tietyissä käyttöjärjestelmissä.

      • ggtrg

        jep, sellainen se Windows on.


      • ubuntuthebest

        Höpiset nyt ilmeisesti windowsista jolla menettää yksityisyyden, koska microsoft vakoilee kaiken. Ei sitä paremmilla käyttiksillä menetä, ei yhtään mitään.


      • No, esimerkiksi Debianilla voi varsin helposti tehdä niin, että hankkii itselleen koko pakettivaraston ja asentaa sitten paikallisesta kopiosta ohjelmat. Silloin edes FTP-palvelimen pitäjä ei pysty selvittämään, mitä ohjelmia käyttäjä käyttää, jos se huolestuttaa.

        Suljettujen ohjelmien, eritoten ilmaisten sellaisten, kanssa saa nykyään olla todella tarkkana. Tokihan myös avoimiin ohjelmiin voidaan lisätä kaikenlaista "hauskaa", mutta kiinnijäämisriski on silloin todella suuri.


      • Eipä_kestä

        Kiitos Mika, kun keroit nimimerkkisi......†


    • kaksityisyys
    • Ei_mitään_ulos

      @mikä_meni_ulos

      ”Ja jos irroitat adslmodeemikaapelin tai estät langattoman Wifi- yhteyden ei kaikki asennetut ohjelmat edes toimi, jotkut ohjelmat vaativat aina yhteyttä Internettiin.”

      Aika harva ohjelmisto vaatii pakosta vielä edes nykypäivänä toimiakseen internet yhteyttä, ellei sitten kyseessä ole nimenomaan joku verkko-ohjelmisto. Tietyt verkkoyhteyttä vaativat ohjelmisto osiot voi asettaa palomuurista toimimaan myös lähiverkossa (Ethernet/LAN), tämän asetuksen jälkeen useimmat verkkoyhteyttä vaativat ohjelmat toimivat myös offline tilassa.

      • portteja_avoinna

        En esittänyt listaa enkä aiokaan esittää. Jotkin sovellukset ovat sellaisia, että ne vaativat yhteyden Internettiin. Joidenkin ohjelmien asennusvaiheessa tarvitaan yhteys Internettiin, muuten niiden asennus ei onnistu täydellisesti.

        Jotkin ohjelmat jo asennusaikana hakee automaattisesti uusimmat päivitykset. Tämän edellytys on tietokoneen yksilöllinen "tunnistus" myös myöhempää tarvetta varten.

        Palomuurista suoritettu katkaisu ei aina katkaise kaikkia yhteyksiä, jotkin sovellukset käyttävät niin montaa porttia ettei niiden kaikkkien katkaisu edes onnistu muuten kuin kaikkien nettiyhteyksien katkaisulla.

        Tiedätkö edes mitä kaikkia porttiyhteyksiä käyttämäsi sovellus käyttää? Mistä edes näet kaikkien avoinna olevien porttien numerot? Teetkö nettikatkaisun sovelluskohtaisesti vain porttikohtaisesti jokaisen avoinna olevan portin kohdalla erikseen. Jotkut haittaohjelmat osaavat kaivautua palomuurin läpikin itsenäisesti vaikka portit olisi suljettu palomuurista.

        Takuuta kaikkien porttien kiinniolosta ei juuri ole kytketyssä tietokoneessa. Tähän auttaa vain verkkokaapelin irroitus ja Wifin poistaminen. Mutta tämä on jo se rajumpi keino.
        Jokaisessa hyvässä palomuurissa on myös "pikakomento" kaikkien yhteyksien katkaisusta pahimmassa uhkaavassa tilanteessa. (tietokoneesi on kaapattu bottiverkon osaksi)

        Dataliikenne on opittava ymmärtämään. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.


      • win_on_vakoiluun_luotu
        portteja_avoinna kirjoitti:

        En esittänyt listaa enkä aiokaan esittää. Jotkin sovellukset ovat sellaisia, että ne vaativat yhteyden Internettiin. Joidenkin ohjelmien asennusvaiheessa tarvitaan yhteys Internettiin, muuten niiden asennus ei onnistu täydellisesti.

        Jotkin ohjelmat jo asennusaikana hakee automaattisesti uusimmat päivitykset. Tämän edellytys on tietokoneen yksilöllinen "tunnistus" myös myöhempää tarvetta varten.

        Palomuurista suoritettu katkaisu ei aina katkaise kaikkia yhteyksiä, jotkin sovellukset käyttävät niin montaa porttia ettei niiden kaikkkien katkaisu edes onnistu muuten kuin kaikkien nettiyhteyksien katkaisulla.

        Tiedätkö edes mitä kaikkia porttiyhteyksiä käyttämäsi sovellus käyttää? Mistä edes näet kaikkien avoinna olevien porttien numerot? Teetkö nettikatkaisun sovelluskohtaisesti vain porttikohtaisesti jokaisen avoinna olevan portin kohdalla erikseen. Jotkut haittaohjelmat osaavat kaivautua palomuurin läpikin itsenäisesti vaikka portit olisi suljettu palomuurista.

        Takuuta kaikkien porttien kiinniolosta ei juuri ole kytketyssä tietokoneessa. Tähän auttaa vain verkkokaapelin irroitus ja Wifin poistaminen. Mutta tämä on jo se rajumpi keino.
        Jokaisessa hyvässä palomuurissa on myös "pikakomento" kaikkien yhteyksien katkaisusta pahimmassa uhkaavassa tilanteessa. (tietokoneesi on kaapattu bottiverkon osaksi)

        Dataliikenne on opittava ymmärtämään. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

        Windows 10 kiertää windowsin palomuurin, joten sillä et pärjää, vaan vaatii erillisen winkusta riippumattoman palomuurin.


      • näin_se_käy
        portteja_avoinna kirjoitti:

        En esittänyt listaa enkä aiokaan esittää. Jotkin sovellukset ovat sellaisia, että ne vaativat yhteyden Internettiin. Joidenkin ohjelmien asennusvaiheessa tarvitaan yhteys Internettiin, muuten niiden asennus ei onnistu täydellisesti.

        Jotkin ohjelmat jo asennusaikana hakee automaattisesti uusimmat päivitykset. Tämän edellytys on tietokoneen yksilöllinen "tunnistus" myös myöhempää tarvetta varten.

        Palomuurista suoritettu katkaisu ei aina katkaise kaikkia yhteyksiä, jotkin sovellukset käyttävät niin montaa porttia ettei niiden kaikkkien katkaisu edes onnistu muuten kuin kaikkien nettiyhteyksien katkaisulla.

        Tiedätkö edes mitä kaikkia porttiyhteyksiä käyttämäsi sovellus käyttää? Mistä edes näet kaikkien avoinna olevien porttien numerot? Teetkö nettikatkaisun sovelluskohtaisesti vain porttikohtaisesti jokaisen avoinna olevan portin kohdalla erikseen. Jotkut haittaohjelmat osaavat kaivautua palomuurin läpikin itsenäisesti vaikka portit olisi suljettu palomuurista.

        Takuuta kaikkien porttien kiinniolosta ei juuri ole kytketyssä tietokoneessa. Tähän auttaa vain verkkokaapelin irroitus ja Wifin poistaminen. Mutta tämä on jo se rajumpi keino.
        Jokaisessa hyvässä palomuurissa on myös "pikakomento" kaikkien yhteyksien katkaisusta pahimmassa uhkaavassa tilanteessa. (tietokoneesi on kaapattu bottiverkon osaksi)

        Dataliikenne on opittava ymmärtämään. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

        Windowsissa ei ole takaovia. Windowsissa on lukuisa määrä sivuovia, kattoluukkuja, lattialuukkuja ja ikkunoiden tuuletusluukkuja.

        Pääsääntöisesti näistä joku on aina avoinna hakkereita, krakkereita ja vakoiljoita varten.
        Aivan turha on pelätä olemattomia takaovia. Paras ja helpoin tie Windowsiin on se paraatiovi, pääovi. Koputa sitä nätisti niin sisään kyllä pääset kun käyttöjärjestelmän sisäinen "lupsakka hovimestari" päästää sinut sisään.


    • dataa_leviää

      Kyllä windowsiin pätee useampi vaihtoehto, jos kyseessä on wintoy 10.

    • reva_riitta

      Yksityisyydestä viis, mutta menetin neitsyyteni!

      • peräkammariin_tiedox

        Et sinä wintrolli Seppo neitsyyttä menetä, jos Kari rakastelee sinua peräsilmään.


      • backdoor_virginity
        peräkammariin_tiedox kirjoitti:

        Et sinä wintrolli Seppo neitsyyttä menetä, jos Kari rakastelee sinua peräsilmään.

        Menettää se peräsilmäneitsyyden.


      • Mikan_deputin_tuhoo

        Hyi sinua Mika. Tuommosia ei saa enää kirjoitella tänne - tulihan tämä nyt kerralla selväksi.......†


    • en_tunne_heitä

      4. Käytössä Windows.

    • osta_uusi_kone

      Windowsia käyttäessä ei menetä yksityisyyttä koska sitä yksityisyyttä ei ole koskaan ollutkaan.

      Sitä ei voi menettää mitä ei ole koskaan ollutkaan.

      Eihän Windowsin käyttäjällä ole edes omaa kukkaroa. Kaikki varasi ovat tarpeen vaatiessa M$ kuuluvaa varallisuutta. Tätä nyhtämistä sanotaan vain uuden version hankinnaksi. Tämä ei ole ilmaista puuhaa koska todennäköistä on ettei vanha koneesi edes kelpaa uudelle versiolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe