Maalintujen rauhoitus

SITÄMIELTÄ

No niin... uusi kesä on tulossa, mutta maalintuja erittäin vähän soratiestöllä. Eli, jos ja kun taas tulee kolmas kylmä kesä-heinäkuun niin kyllä nyt on aika jo metsästäjillä ja Metsähallituksen luvan myyjillä lyödä jäitä hattuun. Se, että lintujen kannan vaihtelu EI voi olla muualta kotoisin, kuin kylmistä säistä, metsästyksen salliminen ja ojitukset, jotka verottavat ennestään pientä kantaa. Lisäksi kanahaukat vähemmäksi! Pohjois-Ruotsissakin huonot kannat kylmien kesien vuoksi. Ajelin viiko sitten Kiirunasta ouluun aamuyöllä ja 1 koppelo oli syömässä kiviä Muonion alapuolella. Eli nyt alkaa olla jo tosi kysymyksessä, mikäli lintukantaa halutaa nostaa tulevaisuudessa! Kokeillaan rauhoituksella pari vuotta ja jos ihme tapahtuu, myös reppuun voi saada kannettavaa kotia asti muutakin kuin vetistynyttä HK:n sinistä....

7

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Useamman vuoden rauhoitus olisi paikallaan sillä linnut moninpaikoin tyystin kateissa. Mutta tuskin toteutuu kun metsähallituksen on saatava lupansa myytyä. Tosiaan jos tämäkin kesä on taas kylmä ja sateinen poikue aikaan katoaa ainakin pohjois-hämeen kanalinnut yhettömiin.

    • Salametsästäjät

      Työttömiltä ja eläkeläisiltä pitäisi takavarikoida autot. Kiertelevät sorateitä ja ampuvat linnut tielle.

    • ONniitä

      Ajelin töihin maanantaina aamulla 9.5. 2016 . Matkaa tulee n. 140km yleisiä asfaltoituja maanteitä pitkin, osa asumatonta seutua ja osa asuttua. Paikka on eteläisessä lapissa. Laskin, että välillä näkyi teiden reunoilla ainakin 12 koppeloa ja 9 naarasteertä. Minusta se on ihan normaali määrä, mitä yleensä tuohon aikaan näkyy. Niitä näkyy yleensä runsaammin juuri ennen hautomisajan aloittamista. Normaalisti etelälapin alueella äitienpäivän tietämissä.
      23.5. maanantaiaamuna ei enää näkynyt ensimmäistäkään, koska linnut ovat aloittaneet pesinnät.

      • Itse ajelen ammattini puolesta hämeessä, pirkanmaalla ja keski-suomessa satoja kilometrejä metsäautoteitä kuukaudessa. Tämän vuoden havainnot yksi ainoa soiva metsokukko. Koko viime vuonna havainnot tiellä sorastavista työmatkoilla oli yhden käden sormilla laskettavissa että varmaan kertoo aika hyvin tämän alueen kannan. Mennään kymmenkunta vuotta takaperin niin sorastavat maalinnut oli yleinen näky täälläkin. Totta että lapissa kannat ilmeisesti kasvussa. Niin ainakin muutama tuttu sodankylän korkeudelta on kehuneet ja näki sen viime syksynä siellä jahdissakin kun koppeloita oli paikoin kiitettävästi.


    • SITÄMIELTÄ

      Näppäsi pakkasta jopa 5 astetta maan rajassa Jyväskylän tienoilla ja ensi yöstä tulossa myös kylmä....osa poikueista jo kuoriutunut tai kuoriutumassa. Lentävät hyönteiset vähenee ja poikaset kuolee tai munat paleltuu. Kyllä nyt pitää viimeistään seuroilla lyödä liinat kiinni lintujen ampumisen kannalta! Eli täysrauhoitus niille alueille, mihin pystytään. Valtion lupien myyjät kun eivät välitä hevon vittua siitä, ammutaanko se VIIMEINEN munan tekijä kunhan vain rahaa tulee. Kyllä jämpti on näin....

      • maotsee

        No meilläpä täällä pohjoissatakunnassa on teeriä ja munakoneita pellot täynnä,että silleen.


      • Epätietoinenpohjoisesta

        Alkaako Jyväskylän seudulla metsäkanlinnut hautomaan jo huhtikuun puolella?? Eikös kanlinnuilla haudonta-aika ole 40 vrk:n paikkeilla?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe