7-vuotiaiden brittilasten laskutehtävä

expimot

Junassa on jonkin verran ihmisiä. Ensimmäisellä pysäkillä 19 ihmistä jää pois ja 17 nousee kyytiin. Nyt kyydissä on 63 henkilöä. Montako ihmistä junassa oli ennen pysähdystä?

Onko tehtävä mielestäsi helppo vai vaikea 7-vuotiaalle?
Olisitko itse osannut laskea siinä iässä?
Osaatko nyt?

42

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja unohti jotain.
      Perinteisesti.

H.

• Ai niin.

61

H.

• hunksz kirjoitti:

Ai niin.

61

H.

Niin.
        Teevee ei tiennyt vastausta.
        Vieläkään.

H.

• expimot
        hunksz kirjoitti:

Ai niin.

61

H.

"61"

???
        Olisitko osannut lapsena?

• expimot kirjoitti:

"61"

???
        Olisitko osannut lapsena?

"61"

Tietenkin.
        Olen ikäni ollut tieto-nörtti.
        Koneillakin.

• expimot
        hunksz kirjoitti:

"61"

Tietenkin.
        Koneillakin.

Missä vaiheessa matikasta tuli liian vaikeaa?
        Mitäs jos kokeilisit uudestaan ilman koneita, vaikka sormin?

• kyllä-hunkszin-kelpaa
        expimot kirjoitti:

Missä vaiheessa matikasta tuli liian vaikeaa?
        Mitäs jos kokeilisit uudestaan ilman koneita, vaikka sormin?

vaikka sormin?

Kerrankin suoraa puhetta/kirjoitusta. Voiko enää tarkemmin ilmoittaa kiintymyksensä.

• expimot
        hunksz kirjoitti:

"61"

Tietenkin.
        Koneillakin.

No hunksz, haluatko lukita vastauksen 61?

• ent.siivoojaparka
        expimot kirjoitti:

No hunksz, haluatko lukita vastauksen 61?

Vastaushan on oikea, mutta kysymys oli väärin.

• Heikunkeikku
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Vastaushan on oikea, mutta kysymys oli väärin.

Ai siis, että 61 on oikea vastaus?
        Ei ole. Ei voi olla.
        Jos alkuperäisestä ihmismäärästä lähtee lätkimään joku määrä (tässä tapauksessa 2), niin eihän vastaus voi olla pienempi, kuin se määrä mikä jäi lätkimisen jälkeen jäljelle.
        No heh, kylläpä selitin sekavasti :)
        Mut kuitenkin tuola aikasemmassa vastauksessani vastasin oikein.

• expimot
        Heikunkeikku kirjoitti:

Ei ole. Ei voi olla.
        Jos alkuperäisestä ihmismäärästä lähtee lätkimään joku määrä (tässä tapauksessa 2), niin eihän vastaus voi olla pienempi, kuin se määrä mikä jäi lätkimisen jälkeen jäljelle.

Vastasit aivan oikein aiemmin, 65.
        Siistimishommissa ei tarvita pitkää matikkaa. ; )

• ent.siivoojaparka
        Heikunkeikku kirjoitti:

Ei ole. Ei voi olla.

Olisit lukenut kommenttini loppuun. Höpsö!
        Se on tosi, ettei siivooja tarvitse pitkää matikkaa. Silti minulla oli ihan tarpeettomasti ja ehkä aiheettomastikin 9 matikasta läpi kouluajan. Yksi lempiaineitani kuvaamataidon jälkeen.
        En edes alkaisi numeroilla laskemaan kuinka monta on kyydissä, jos niitä on alunperin ollut kahta enemmän ja nyt on 63.
        Luulen, että hunksz veti teitä nenästä ja sai kaikki ynnäämään ihan verisen totisesti ja inttämään vastaan.
        Menitte helppoon.

• voi.teittii

Se on tosi, ettei siivooja tarvitse pitkää matikkaa. Silti minulla oli ihan tarpeettomasti ja ehkä aiheettomastikin 9 matikasta läpi kouluajan. Yksi lempiaineitani kuvaamataidon jälkeen.
        En edes alkaisi numeroilla laskemaan kuinka monta on kyydissä, jos niitä on alunperin ollut kahta enemmän ja nyt on 63.
        Luulen, että hunksz veti teitä nenästä ja sai kaikki ynnäämään ihan verisen totisesti ja inttämään vastaan.
        Menitte helppoon.

Niiii eihä hunksi sun mielest erehdy koskaan ;)))) etkä sä ittekkään ;))))

• ent.siivoojaparka
        voi.teittii kirjoitti:

Niiii eihä hunksi sun mielest erehdy koskaan ;)))) etkä sä ittekkään ;))))

En minä ainakaan ...

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Menitte helppoon.

"ent.siivoojaparka"

Kiitoksia, molemmat vastauksesi olivat ihan oikein.
        Eihän minun olisi ollut järkevää vastata heti oikein.
        Keskustelu olisi tyrehtynyt siihen paikkaan.
        Eikä aloittaja olisi ollenkaan päässyt irvistelemään. :)

H.

• nolottaako
        hunksz kirjoitti:

"ent.siivoojaparka"

H.

Typerää selitellä kun moka on käyny ;))))))

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

"ent.siivoojaparka"

H.

"hunksz"
        En usko.
        Laskit väärin.
        Joko laskit väärin, koska laskit väärin,
        tai olit huolimaton. Hyvin huolimaton.
        Onhan toi aika noloo toi tommonen :)
        Kohta kukaan ei enää muista sitä, että ollos huoleti.

• sekö.huvittaa
        Heikunkeikku kirjoitti:

"hunksz"
        En usko.
        Laskit väärin.
        Joko laskit väärin, koska laskit väärin,
        tai olit huolimaton. Hyvin huolimaton.
        Onhan toi aika noloo toi tommonen :)
        Kohta kukaan ei enää muista sitä, että ollos huoleti.

Enämpi nolottavaa kun siivooja yrittää pelastaa hunksun ;)))))

• Heikunkeikku

Mun lapsenlapsi on ekalla luokalla koulussa. Hän on hyvä matematiikassa. Usein oon joko tarkistanut hänen matikkaläksynsä tai istunut vieressä, kun niitä tehtäviä on tehnyt. Aloituksen kaltaisia tehtäviä ei ole ollut. Minusta tehtävä on tuon ikäiselle vaikea. Mutta pitääpä kokeilla kysyä pojalta, josko osaisi päätellä tuon tehtävän. Menen heillä käymään illalla.
      Junassa oli alkujaan 65 ihmistä.

• expimot

"Minusta tehtävä on tuon ikäiselle vaikea."

Minulla on sama tunne, tarvinnee olla matemaattisesti lahjakas osatakseen tuossa iässä.

• Heikunkeikku
        expimot kirjoitti:

"Minusta tehtävä on tuon ikäiselle vaikea."

Minulla on sama tunne, tarvinnee olla matemaattisesti lahjakas osatakseen tuossa iässä.

Joo, palan halusta testata illalla lapsenlapsen laskutaitoa.

• mimmimum-..mi

Kummallista miten joillakin on niin hyvä matikkapää....tyttären tytöllä on ihan huikea.....aina kymppejä todistuksessa matikassa....joskus opettajankin kanssa väitellyt jonkun laskutehtävän oikeellisuudesta....ja ollut oikeassa....Minä sanoinkin joskus tyttärelle....että melkein pelottavan täydellistä jos aina vaan tulee kymppi...
      Oppikirjastakin löysi virheellisen tiedon....opettajakin myönsi ...

• eppu2

Voi olla väärinkin mutta tälläi sain. 63 17=80-19=61

• kesi.vä

19 - 17 = 2 63 = 65

• ent.siivoojaparka

Ottakaa huomioon, että Englannissa 7v käy jo kolmosluokkaa.
      Ei tuo mielestäni kolmasluokkalaiselle voi vaikea olla.

• expimot

"Ottakaa huomioon, että Englannissa 7v käy jo kolmosluokkaa."

Kyseessä oli tokaluokkalaisten tehtävä. Muistelin että briteissä koulu alkaa 5-vuotiaana, joten "suomensin" jutun muotoon 7-vuotias. Osa lienee 7 ja osa jotain muuta.

• ent.siivoojaparka
        expimot kirjoitti:

"Ottakaa huomioon, että Englannissa 7v käy jo kolmosluokkaa."

Kyseessä oli tokaluokkalaisten tehtävä. Muistelin että briteissä koulu alkaa 5-vuotiaana, joten "suomensin" jutun muotoon 7-vuotias. Osa lienee 7 ja osa jotain muuta.

Miten on oman matikkapääsi laita?
        Kun lapsi menee kouluun 5-vuotiaana (niinkuin Englanniossa tehdään), niin monettako luokkaa hän käy 7-vuotiaana? Oik.vast: Kolmatta.

• expimot

Miten on oman matikkapääsi laita?
        Kun lapsi menee kouluun 5-vuotiaana (niinkuin Englanniossa tehdään), niin monettako luokkaa hän käy 7-vuotiaana? Oik.vast: Kolmatta.

Riippunee siitä mihin aikaan vuodesta lapsi on syntynyt, ihan niin kuin meilläkin.

Haluatko lukita vastauksen "kolmatta"?

• ent.siivoojaparka
        expimot kirjoitti:

Riippunee siitä mihin aikaan vuodesta lapsi on syntynyt, ihan niin kuin meilläkin.

Haluatko lukita vastauksen "kolmatta"?

Niillä on kolme termiiniä vuodessa ja lapset menevät sille termiinille, jolloin he täyttävät 5v.
        Lukitsen.

• expimot

Niillä on kolme termiiniä vuodessa ja lapset menevät sille termiinille, jolloin he täyttävät 5v.
        Lukitsen.

Lapset ovat syntyneet eri kuukausina joten aina joku on jo täyttänyt seuraavan vuosimäärän ja joku ei, ymmärrätkö?

Tiedän että jaksat jankuttaa epäolennaisuuksista loputtomiin, mutta yritä päästä tästä yli, jooko?

• ent.siivoojaparka
        expimot kirjoitti:

Lapset ovat syntyneet eri kuukausina joten aina joku on jo täyttänyt seuraavan vuosimäärän ja joku ei, ymmärrätkö?

Tiedän että jaksat jankuttaa epäolennaisuuksista loputtomiin, mutta yritä päästä tästä yli, jooko?

Mistä sinä sen muuten "käänsit"?
        Se sama oli eilen Iltalehdessä ihan suomen kielellä, eikä siinä mitään mainittu briteistä.
        Sinähän olet yhtä hauska jututettava kuin siilimuori.
        Olinkin tässä jo vähän vaisuna, kun hän kirjoitti jotain lomamatkalle lähdöstään, että ketäs tässä nyt sit jututtaa.

• Aloitus oli mielenkiintoinen laskutehtävä ja minä sain tietenkin ensin sen 61, mutta, mutta, tarkemmin ajateltuna (oli junassa ennen pysähdystä?) niin 65 sen täytyy olla, koska porukka väheni kahdella. Kertokaa nyt se o i k e v a s t a u s!

ent.siivooja tiesi, että Englannissa on kolme termiiniä vuodessa ja lapset menevät sille termiinille, jolloin he täyttävät 5v. Hyvä tietää.

Suomessakin oli "poikkeustila" sodan jälkeen, koska itse menin 5-v, koska ko.luokalle oli tulossa vain yksi oppilas lisäkseni ja minä osasin lukea, josta kiitos siskolleni, joka "tankeroi" läksynsä aina ääneen isän kehoituksesta.

Jotain muutakin mielenkiintoista olen kuullut PUHE-radiosta yöllä ja mikäli muistan oikein, niin Ahvenanmaalla tulee suomenkieli vasta 5-luokka, mutta englanti jo kolmannella lka. Omalla lapsen lapsellani on myös enkku ekana(3) ja sitten tulee vasta ruotsi(5). Nyt en muista varmasti, mutta heille tulee helppoa kun äitinsä on käynyt ruotsinkielisen koulun ja puhuu myös englantia sujuvasti.

Nyt herää mielenkiintoinen kysymys? Mistä näitä matikka neroja sikiää, kun minunkin lapsenlapseni on "hirviö" minuun verrattuna, johon ei tietenkään paljon tarvita minun-4 arvosanoilla;), mutta että ja silleen yllättävät jopa omat vanhempansa?

Varppina on joku tietsikka peli, jossa täytyy laskea pisteet äkkiä, mutta prosenttilasku onkin sitten utopiaa!:DD

Toinen ylläri oli PUHE-radiossa kuultuna, että Brasilia on tupla suurempi, kuin Eurooppa (näin on) ja maissia(soija) heillä viljellään Suomen suuruisella alueella! Kiina oli innostunut sian ruokinnasta.

Ai, niin, se laskutehtävä. Onko ratkaisu jo selitetty "rautalangasta" kaikille?

• Kristiina23 kirjoitti:

Aloitus oli mielenkiintoinen laskutehtävä ja minä sain tietenkin ensin sen 61, mutta, mutta, tarkemmin ajateltuna (oli junassa ennen pysähdystä?) niin 65 sen täytyy olla, koska porukka väheni kahdella. Kertokaa nyt se o i k e v a s t a u s!

ent.siivooja tiesi, että Englannissa on kolme termiiniä vuodessa ja lapset menevät sille termiinille, jolloin he täyttävät 5v. Hyvä tietää.

Suomessakin oli "poikkeustila" sodan jälkeen, koska itse menin 5-v, koska ko.luokalle oli tulossa vain yksi oppilas lisäkseni ja minä osasin lukea, josta kiitos siskolleni, joka "tankeroi" läksynsä aina ääneen isän kehoituksesta.

Jotain muutakin mielenkiintoista olen kuullut PUHE-radiosta yöllä ja mikäli muistan oikein, niin Ahvenanmaalla tulee suomenkieli vasta 5-luokka, mutta englanti jo kolmannella lka. Omalla lapsen lapsellani on myös enkku ekana(3) ja sitten tulee vasta ruotsi(5). Nyt en muista varmasti, mutta heille tulee helppoa kun äitinsä on käynyt ruotsinkielisen koulun ja puhuu myös englantia sujuvasti.

Nyt herää mielenkiintoinen kysymys? Mistä näitä matikka neroja sikiää, kun minunkin lapsenlapseni on "hirviö" minuun verrattuna, johon ei tietenkään paljon tarvita minun-4 arvosanoilla;), mutta että ja silleen yllättävät jopa omat vanhempansa?

Varppina on joku tietsikka peli, jossa täytyy laskea pisteet äkkiä, mutta prosenttilasku onkin sitten utopiaa!:DD

Toinen ylläri oli PUHE-radiossa kuultuna, että Brasilia on tupla suurempi, kuin Eurooppa (näin on) ja maissia(soija) heillä viljellään Suomen suuruisella alueella! Kiina oli innostunut sian ruokinnasta.

Ai, niin, se laskutehtävä. Onko ratkaisu jo selitetty "rautalangasta" kaikille?

Prosenttilasku ei vaadi muuta kuin tuntea pari latinankielistä sanaa, sillä sana prosentti tulee latinankielisistä sanoista per centum = sataa kohti. Siis suomeksi prosentti on yksi sadasosa. Siitä voi sitten johtaa kaikki muut prosenttilaskun suureet. Tietenkin pitää osata johtaa kaavoja. No sen opettelemiseen menee aikaa noin 1 minuutti ja 37 sekunttia keskimäärin. Tietenkin nykyihmisellä on aina niin kiire, ettei ehdi edes tuota aikaa uhrata matematiikalle.

• PitäisiköVai

Miksi pitäisikään, kun laiskimpia on joka paikassa?

• PÖÖÖÖÖÖööH
        PitäisiköVai kirjoitti:

Miksi pitäisikään, kun laiskimpia on joka paikassa?

Kerpeleen kone. Teki laskimistani laiskimpia.

• isoäiti-

65 on oikea vastaus.

• UntoMonottaa

Mielestäni tehtävä on enemmänkin simppeliä loogista ajattelua kuin sinänsä matematiikkaa. Tällä palstalla logiikka usein muutenkin loistaa poissaolollaan.
      65

• luonnonlapsi-oon

Logiikka on usein sama kuin maalaisjärki ja joillakin se on heikosti kehittynyt.

• Ei toi nyt ole noin yksioikoista! Riippuu niin paljon siitä miten sanaa "ihmistä" määritellään. Eli näin ollen, kuka laskee. Jos on joku rasisti laskemassa niin tietäähän sen miten käy.
      Tai jos laskija on konduktööri. Hänelle kaikki jotka ei maksanut lippunsa on vapaamatkustaja, vaikka olisi lapsikin, ja kuulu perongin puolelle.
      Olisin mä 7-veenä osannut. Nyt on jo liikaa faktaa päässä. Ei mahdu enempää.

• expimot

Tuota ongelmaa ei ole kohderyhmällä, 7-vuotiaissa harvemmin on rasisteja ja konduktöörejä.

• Ei se nyt ihan yksinkertaista ole, sillä Englannissa on eri mittayksiköt käytössä kuin Suomessa. Siellä on tuumat käytössä ja tällä taas sentit. Ja sata senttiä on yksi euro. Englannissa taas 12 tuumaa on yksi jalka ja tavallisesti ihmisillä on kaksi jalkaa, siis kuinka pitkä on ihminen? Jos on menettänyt yhden jalan, niin onko vain puoli ihmistä?
      Vielä pitää ottaa huomioon, että millä asemalla juna pysähtyy ja nouseeko junaan pummeja. Myös terroristivaara on otettava huomioon ja se, että ajaako juna kaarteeseen liian lujaa, jolloin koko juna jää pois, ainakin liikenteestä. Sitä sitten puidaan oikeudessa, jossa omaiset haluaa korvauksia (viranomaiset mukaan lukien). Koska vaunut voivat mennä tuusan nuuskaksi, niin kestää tovin saada selville, että kuinka monta matkustajaa junassa oli ja kuka oli vain katsomassa junan ohikulkua.
      Viimeistään tässä kohdin sitten astuvat tuumat kuvaan mukaan, sillä asianajajat, tuomarit joutuvat tuumaamaan ihan tosissaan.
      Tietenkin vielä on tuon 7 vuotiaankin tuumattava, jonkin aikaa. Kauanko siinä menee aikaa eli kuinka pitkä on tuumaustauko. Vinkkinä vain, että tuuma on 25,4 mm. Mutta eihän Englantilainen tiedä, että kuinka pitkä on mm, kun on vain tuumat opetettu. Siis ei voida määritellä sitä, että kuinka pitkään tuumaustauko kestää, joten oikeaa vastausta saa pitkään odottaa, varsinkin kun oikeuskäsittely on vielä kesken. Ja voihan joku vielä valittaa ylempään oikeusasteeseen. Siis aivan liian vaikea pala setsenvuotiaalle, sillä kun kaikki oikeusastteet on läpikäyty, niin koululainen on varmaan jo eläkkeellä.
      Näyttää mahdottomalta ratkaista. Eli ei ole ollenkaan hyvä tuuma antaa tuollaisia tehtäviä niin pienille koululaisille. Kun ei edes sitä selitetä, että onko hyvä tuuma yhtä pitkä kuin huono tuuma.

• VaihdaNikki_OnPilattu

Voi herranjumala tätä sönkkäämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos

Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks
      Maailman menoa
      6
      3777
    2. Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat

En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?
      Maailman menoa
      87
      2726
    3. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      107
      2561
    4. Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?

Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut
      Maailman menoa
      24
      2245
    5. Demareissa jo paniikki päällä

Talouspoliittinen kykenemättömyys repii puolueen kahtia.
      Maailman menoa
      52
      2033
    6. Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan

kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai
      Maailman menoa
      106
      1935
    7. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      125
      1799
    8. Haluat nainen torjua minut

Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si
      Ikävä
      11
      1528
    9. Mitä koululla tapahtui?

Onks kellää mitää vinkkilöit miks helikopteria tarvittii vuoksenniskan koulul https://www.is.fi/kotimaa/art-200001193287
      Imatra
      34
      1204
    10. Persuilla kannatusromahdus - enää 13,5%.

Ylen tuorein puolueiden kannatusmittaus kertoo, että persujen kannatus on enää 13,5 prosenttiyksikköä. Kepu on mennyt he
      Perussuomalaiset
      346
      1129
    Aihe