Autolla liikennevirrassa

ajurina

Kun mää lähden kotipihasta autolla liikkeelle niin ajelen ns. omaa ajoa. Nopeutta vähän alle sallitun nopeuden ettei vaan tule ylinopeus sakkoja ainakaan mulle. Tietty taakse kertyy joskus jonoja, mut ei kuulu mulle, menkööt ohi ettei tartte piipitellä et oon muka tien tukkona. Moottoritiellä tulevat rampeista melkein päälle kun en vaihda kaistaa vaikka tilaa olis sillä viereisellä kaistalla, autokoulussa opettivat että mulla on oikeus ajaa tätä kaistaa koska olen jo moottoritiellä eikä mun tartte väistää muita ajoneuvoja. Maaseudulla on kiva katsella peltojaan ja ajella aivan rauhassa silti alkaa jono kertyä mun taakse, - en tiedä miks ? Kun sit päätän kääntyä sivutielle niin toki melkein pysähdyn ennen kääntymistä ettei mene käännös pitkäksi vilkun laitan tietysti sitten kun käännyn. Sitä vaan ihmettelen vaikka teen kaiken oikein ja sääntöjen mukaan niin miksi mulle tööttäillään ja näytetään keskisormea ??

50

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NarisijaTässäTerve

Jaaa-a... trollaatko?

Aina melkein pysähdyt? On tarpeeton - vaatii lisäharjoittelua.
      Vilkku vasta kääntyessä? Se pitäisi maantiellä tikittää jo 10 sekuntia ennen käännöstä.

• expimot

"Moottoritiellä tulevat rampeista melkein päälle kun en vaihda kaistaa vaikka tilaa olis sillä viereisellä kaistalla..."

Rampilta tulijan väistäminen ohituskaistalle siirtymällä ei ole tieliikennemääräysten mukaan hyväksyttyä, joten opettele vain itse sitä oikeaoppista rampilla ajoa.

Ei myöskään ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta, joten syö pölyä tai paikan tullen ohita.

• Sarkasmiako

Kuulunet myös niihin jotka kääntyessään oikealle koukkaavat vasemman kaistan kautta. Tuollaisella tajunnan virralla kehoitan aloittajaa ja laisiaan pysymään poissa liikenteestä.

• kylmätotuus

Kohtalaisen hyvin sinulla tuntuu olevan hallinnassa oma ajotyylisi.

Erityisesti vilkun käyttö herätti ihastustani. Sehän on selkeästi yhteydessä auton rattiin.
      Jalankulkijallakin täytyy olla ennustajan taito ymmärtääkseen, mihin suuntaan peltilehmä on menossa. Jos ei tuota taitoa ole, niin siinähän töllistelet, milloin liikennevalottoman tien uskaltaa ylittää.

Hyvä on myös opetella roikkumaan edellä ajavan auton takapuskurissa kiinni-varsinkin perävaunullisen rekan. Se luo liikennenneturvallisuutta, jos mikä.

Rampeilta tulevat odottakoot kiltisti sopivaa rakoa päästäkseen mukaan liikennevirtaan.

Kyllä Suomessa liikenne sujuu loistavasti. Turhaan ulkomaalaiset meitä arvostelevat ja ihmettelevät liikennekulttuuriamme. He ovat vain kateellisia.

• siilimuori3

Rampilta tullessa pitä sopeuttaa nopeutensa jo rampilla moottoritien nopeuteen ja sitten kun nopeus on sama mu muilla mut rakoa ei läydy, ala siinä sitten jarrutteleen ja ehtimään sitä koloa.

• Aamun_ratoksi

Juurikin tuollaisia vänkä törttöjä on liikenteessä liian paljon. Ainoa ja oikea tapa hallita liikennekulttuuria on ottaa ajokortti pois kaikilta, kyllä, kaikilta, jotka tulevat eläke ikään. Mitä eläkeläinen kortilla tekee? Sillä on aikaa mennä Onnibussillakin ja paikallisilla. Paras eläkeläinen on ojaankiilattu eläkeläinen, sielläpä pyörittelee rattiaan ja päätään :DDD

• siilimuori3

Ootko matkustanut Onnibussilla satoja kilometrejä. Hyvää ja halapaa vai ?

• yxniskanen

Ei pyöri pää, niskat on tosi jäykät!

• Tällainen-huomio
        siilimuori3 kirjoitti:

Ootko matkustanut Onnibussilla satoja kilometrejä. Hyvää ja halapaa vai ?

Eräässä yhteydessä näin onnibussin tarjouksia esimerkiksi Helsinki - Joensuu 9 euroa kipale. Välimatka lie 500 kilometrin luokkaa. Että jos joku matkustaa niin halvalla pääsee. Ja pitkin ja poikien suomea se punainen bussi on tunnetustikin halpa. Itse en ole matkustellut.

• siilimuori3
        Tällainen-huomio kirjoitti:

Eräässä yhteydessä näin onnibussin tarjouksia esimerkiksi Helsinki - Joensuu 9 euroa kipale. Välimatka lie 500 kilometrin luokkaa. Että jos joku matkustaa niin halvalla pääsee. Ja pitkin ja poikien suomea se punainen bussi on tunnetustikin halpa. Itse en ole matkustellut.

Minä kokeilin kerran, yöbussi 600km 20 €. Halapa oli mut ehkä kuitenki juna on miellyttävämpi.

• Sulla on oikeet otteet ,pirä vaan tiukasti kiinni oikeuksistas ja muista kouluttaa niit puskuris roikkuvia rekkakuskeja ,aina ison mäen alla hiljennä vauhtia.

• Etkä varmaan ole koskaan tarkistuttanut että kuinka pieleen sun auton vauhtimittari näyttää pieleen? Useimmilla autoilla tuntuu olevan 5-10 km/h liikaa näytössä, joka tarkoittaa että 80 alueella sä ajelet sitten jotain 65 kilsaa tunnissa parhaimmillas.

• hmp.f

Kuinka pieleen menee kommentti kun menee pieleen?

• expimot

"..80 alueella sä ajelet sitten jotain 65 kilsaa tunnissa.."

Ei näitä paljon ole, suurin osa ajaa vähintään mittarivirheen verran "ylinopeutta".
        Sen hitaamman voi ohittaa ja matka, kuten elämäkin, jatkuu taas.

• expimot kirjoitti:

"..80 alueella sä ajelet sitten jotain 65 kilsaa tunnissa.."

Ei näitä paljon ole, suurin osa ajaa vähintään mittarivirheen verran "ylinopeutta".
        Sen hitaamman voi ohittaa ja matka, kuten elämäkin, jatkuu taas.

Mutta yksihän riittää, jos se tulee mun eteen.
        Ja sitten seuraavassa autossa tämän hidastelijan jälkeen istuu joku (expimot?) joka on tyytynyt tilanteeseen eikä halua ohittaa. Niin edeltäjänsä puskurissa kiinni, että joutuu ohittamaan kahta autoa, jos haluaa ajaa rajoitusten mukaisesti.
        Siksihän ne tiet on merkitty nopeusrajoituksilla, että on katsottu vauhdin olevan sille tielle kohtalaisen turvallinen. Ohittamistilanteet on paljon vaarallisemmat kuin rajoitusten seuraaminen.
        Kuuluuko sellainen liikenteeseen joka pelkää ajaa 80 km/h? Tai jonka kaasujalka ei pysy siinä vauhdissa?

• expimot

"Siksihän ne tiet on merkitty nopeusrajoituksilla..."

Se nopeusrajoitus on nimen omaan suurin sallittu nopeus, ei minimivauhti.
        Liikenteeseen "kuuluvat" kaikki joilla on voimassa oleva ajo-lupa, myös aloittelijat tai muuten vähemmän taitavat kuljettajat.

• expimot kirjoitti:

"Siksihän ne tiet on merkitty nopeusrajoituksilla..."

Se nopeusrajoitus on nimen omaan suurin sallittu nopeus, ei minimivauhti.
        Liikenteeseen "kuuluvat" kaikki joilla on voimassa oleva ajo-lupa, myös aloittelijat tai muuten vähemmän taitavat kuljettajat.

Otetaampa rauhallisesti , kuten expimot yrittää sanoa ,kuljettajan on ajettava sitä nopeutta missä hän pystyy ajoneuvonsa hallitsemaan ,sanoo laki.
        Ei siin oteta huomioon koheltajien toiveita , eikä rajotus oo minimi nopeus.
        Rampilta tuleva väistää aina ilman selityksiä tiellä jo ajavia , päätiel menevän velvollisuus ei oo tehrä tilaa kaistaa vaihtamalla ,eikä vähentämällä omaa vauhtia.
        Se tulo ramppi on nimeltään kiihdytyskaista siksi et siin annetaan hanaa eikä kuikuilla takavasemmalta tulevia.
        VAuhdis on helppo pujahtaa jonon väliin.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Otetaampa rauhallisesti , kuten expimot yrittää sanoa ,kuljettajan on ajettava sitä nopeutta missä hän pystyy ajoneuvonsa hallitsemaan ,sanoo laki.
        Rampilta tuleva väistää aina ilman selityksiä tiellä jo ajavia , päätiel menevän velvollisuus ei oo tehrä tilaa kaistaa vaihtamalla ,eikä vähentämällä omaa vauhtia.
        Se tulo ramppi on nimeltään kiihdytyskaista siksi et siin annetaan hanaa eikä kuikuilla takavasemmalta tulevia.

"koti-kiusattu"

"Mikä ei ole oikein, ei ole lakikaan"
        Alta pois!
        Sanon minäkin.
        -
        (Kumma että aina tulee kommentteja muualle, kun musa-aloitukseni on ekana :))

H.

"päätiel menevän velvollisuus ei oo tehrä tilaa kaistaa vaihtamalla ,eikä vähentämällä omaa vauhtia." (k-k)
        Ei vai? Lutunen sanoo että väistämispakkoa ei ehkä ole mutta päätiellä ajavan tulee avittaa kiihdytyskaistalta tulijan pääsyä tielle sovittamalla vauhtinsa liikenteeseen siten että rampilta tulija pääsee mukaan vaarantamatta omaa tai muiden turvallisuutta. Ja rampilta tulija kiihdyttää kunnolla ettei tule poukkoilemaan nopeampaan liikenteeseen tien tulpaksi. Elikkä rampilta tulija on velvollinen sovittamaan vauhtinsa moottoritien liikenteeseen ja päätiellä ajavan velvollisuus on huomioida rampilta tulija ja sovitettava vauhtia tarpeen mukaan.
        Sakot tulee että rapsahtaa jos pakottaa rampilta tulijan pientareelle. Tai ajaa rampilta tulijan päälle.
        (Näin meillä täällä Ruotsissa voi olla että Suomessa eri säännöt)

Mutta setä, ei kukaan läpäise ajokoetta jos ajaa 65 km/h kasikympin alueella. Lisäksi teistä kumpikaan ei kommentoinut mitään ohitusvaaraan. Kun joskus on kahta vaaraa, ja joutuu valitsemaan sen pienemmän vaaran.
        Hidasteleva liikenne kehittää vain punapäisiä ukkeleita, raadeltuja hermoja ja tiukkoja tilanteita.
        Tähän aloitukseen noin yleensä - liikenteessäkin saisi olla kohtelias muille, muistaa että ei siellä yksin liiku. Pysyy sitten poissa jos ei uskalla siellä olla.

• Paloma.se.co kirjoitti:

"päätiel menevän velvollisuus ei oo tehrä tilaa kaistaa vaihtamalla ,eikä vähentämällä omaa vauhtia." (k-k)
        Ei vai? Lutunen sanoo että väistämispakkoa ei ehkä ole mutta päätiellä ajavan tulee avittaa kiihdytyskaistalta tulijan pääsyä tielle sovittamalla vauhtinsa liikenteeseen siten että rampilta tulija pääsee mukaan vaarantamatta omaa tai muiden turvallisuutta. Ja rampilta tulija kiihdyttää kunnolla ettei tule poukkoilemaan nopeampaan liikenteeseen tien tulpaksi. Elikkä rampilta tulija on velvollinen sovittamaan vauhtinsa moottoritien liikenteeseen ja päätiellä ajavan velvollisuus on huomioida rampilta tulija ja sovitettava vauhtia tarpeen mukaan.
        Sakot tulee että rapsahtaa jos pakottaa rampilta tulijan pientareelle. Tai ajaa rampilta tulijan päälle.

Täällä on joku säännös keksitty, että ei saa väistää kakkoskaistalle kiihdytyskaistalta tulevaa. Rampilla ajavalla on väistämisvelvollisuus, siis kolmio.
        Minusta niin typerä sääntö. Laitetaan joku arkajalka lyhyttä ramppia ajamaan, niin se tukkii koko liikenteen.

• expimot
        hmp.f kirjoitti:

Mutta setä, ei kukaan läpäise ajokoetta jos ajaa 65 km/h kasikympin alueella. Lisäksi teistä kumpikaan ei kommentoinut mitään ohitusvaaraan. Kun joskus on kahta vaaraa, ja joutuu valitsemaan sen pienemmän vaaran.
        Hidasteleva liikenne kehittää vain punapäisiä ukkeleita, raadeltuja hermoja ja tiukkoja tilanteita.
        Tähän aloitukseen noin yleensä - liikenteessäkin saisi olla kohtelias muille, muistaa että ei siellä yksin liiku. Pysyy sitten poissa jos ei uskalla siellä olla.

"Hidasteleva liikenne kehittää vain punapäisiä ukkeleita, raadeltuja hermoja ja tiukkoja tilanteita."

Hidastelijoita ja muita töppäilijöitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Sille ei mitään voi, mutta omaa suhtautumistaan voi muuttaa. Pääsee itse paljon helpommalla, kun lopettaa hyödyttömän kiristelyn ja raivoamisen.

• hmp.f kirjoitti:

No mutta nuori neiti ,jos kaikki kiihdyttäis sillä liittymälläei olisi tarvetta rikkoa lakia.
        Nyt ontullut tavaksi ettärampilta tullaan max 80 km/h ja kylmästi luotetaan päätienkäyttäjien hyvään luonteeseen sitä vaan tullaan sen vilkun turvin eteen.
        Kun joku tulee vasenta kaistaa lujaa niin soppa on valmis kun hätäpäissään väistää sitä rampilta tulevaa.
        Kortti pois ellei uskalla ajaa liittymästä tai sitten moottoritien käyttökielto , rajoitus ajolupaan esim.

• expimot kirjoitti:

"Hidasteleva liikenne kehittää vain punapäisiä ukkeleita, raadeltuja hermoja ja tiukkoja tilanteita."

Hidastelijoita ja muita töppäilijöitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Sille ei mitään voi, mutta omaa suhtautumistaan voi muuttaa. Pääsee itse paljon helpommalla, kun lopettaa hyödyttömän kiristelyn ja raivoamisen.

No niinniin, mutta kannattaako teidän ruveta vielä yllyttämään näitä maleksijoita? Aattele nyt jos mulle tulee vaikka vessahätä. Sorit Hunkszille, mutta hätä ei lue lakia, ehheh. Olen valmis vaikka mihin lapsellisuuksiin jotta olisin oikeassa.

No mutta nuori neiti ,jos kaikki kiihdyttäis sillä liittymälläei olisi tarvetta rikkoa lakia.
        Nyt ontullut tavaksi ettärampilta tullaan max 80 km/h ja kylmästi luotetaan päätienkäyttäjien hyvään luonteeseen sitä vaan tullaan sen vilkun turvin eteen.
        Kun joku tulee vasenta kaistaa lujaa niin soppa on valmis kun hätäpäissään väistää sitä rampilta tulevaa.
        Kortti pois ellei uskalla ajaa liittymästä tai sitten moottoritien käyttökielto , rajoitus ajolupaan esim.

Tuo on kyllä totta. Varovaisuus ja taloudellinen ajo on kaiken a ja o. Ei tilanteiden ja auton hallinta.

• Ajelen melko reippaasti, olen huomannut että tyynessä immeisessä on piileviä kykyjä. Olen omastamielestäni hyvä ja taitava kuski, minulla on hirveän nopea reaktiokyky :) Ollut tilanteita jossa nopea reaktiokyky on pelastanut minut ja muut. Pari kertaa kauhea tilanne, sisar kyydissä molemmilla kerroilla, sisar sanoi että reagoin oikein ja salamannopeasti, hän tajusi sen vasta kun kaikki oli ohi. Hän oli etupenkillä. Muistellaan aina joskus kun selvittiin varmalta kuolemalta. Vaikka itse ajat oikein toinen voi ajaa väärin, sehän tiedetään.
        Ällöä on muistella tätä :(

• näinsevaantoimii
        Paloma.se.co kirjoitti:

Moottoritiellä ajavien tulee ajaa tasaista nopeutta kiihdyttämättä tai hiljentämättä jotta rampilta tuleva voi sopeuttaa oman nopeutensa moottoritiellä ajavien nopeuteen, kukaan rampilta tulija nyt mikään ennustaja ole sen suhteen kuka hidastaa tai kiihdyttää.

• näinsevaantoimii kirjoitti:

Moottoritiellä ajavien tulee ajaa tasaista nopeutta kiihdyttämättä tai hiljentämättä jotta rampilta tuleva voi sopeuttaa oman nopeutensa moottoritiellä ajavien nopeuteen, kukaan rampilta tulija nyt mikään ennustaja ole sen suhteen kuka hidastaa tai kiihdyttää.

Niin se menee kun ei ole kovaa liikennettä. Lähellä suurempia kaupunkeja tollanen sääntö lähes pakottaisi rampilta ajavat pysähtymään ja odottamaan sopivaa aukkoa mihin tunkeutua, jos moottoritiellä ajavat eivät ottaisi huomioon myös rampilta tulijoita. Mutta sarvikuonojen maassa se ehkä toimii silleen että kaistalle ei ole tunkeutumista koska siellä jo ajavilla on etuajo-oikeus ja siitä ei s.....na väistytä vaikka henki menisi.

• Reeta3 kirjoitti:

Ajelen melko reippaasti, olen huomannut että tyynessä immeisessä on piileviä kykyjä. Olen omastamielestäni hyvä ja taitava kuski, minulla on hirveän nopea reaktiokyky :) Ollut tilanteita jossa nopea reaktiokyky on pelastanut minut ja muut. Pari kertaa kauhea tilanne, sisar kyydissä molemmilla kerroilla, sisar sanoi että reagoin oikein ja salamannopeasti, hän tajusi sen vasta kun kaikki oli ohi. Hän oli etupenkillä. Muistellaan aina joskus kun selvittiin varmalta kuolemalta. Vaikka itse ajat oikein toinen voi ajaa väärin, sehän tiedetään.

Reeta3 kirjoitti: mielestäni hyvä ja taitava kuski, minulla on hirveän nopea reaktiokyky :) Ollut tilanteita jossa nopea reaktiokyky on pelastanut minut ja muut.

Kerran on kohdalleni sattunut hirveä tilanne, mutta oliko kohtalolla osuutensa, että pystyin väistämään nopeasti. Olin ajellut jo 400 km ja olin jo koti-tilani pikkutiellä, kun metsätieltä tuli traktori suoraan eteeni. Onneksi oli vieressä tyhjänä puutavaran lastaus paikka, jonne äkkiä kurvasin. Illalla traktorikuski tuli pyytämään anteeksi, että ei osannut varoa toisia tiellä liikkujia, mutta olihan se ymmärrettävää, että "eihän sieltä ollut koskaan tullut ketään"? Ei hän niin sanonut, mutta niin hän varmaankin ajatteli silloin?

Aloittajalle olen miettinyt samanlaista huumorinpläjäystä tuosta ajotavasta, mutta, mutta, vielä minä keksin sen. Mikäli mies on kirjoittaja ja näin aliarvioi naisten ajotaitoa, niin pahasti on pielessä. Kyllä me naisetkin osataan ajaa ja joskus ei aivan sääntöjen mukaan.

• Valpas-aina-olla-saa

Landella tuo liian suppeaksi kutistunut ajattelukyky on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kuinkahan paljon vakaviakin onnettomuuksia on sattunut, kun niihin kotiympyröihin fakkiutunut ajattelee "eihän sieltä eilenkään tullut autoa, junaa, hevosta, polkupyörää" ja mennään vaan silmät soikeina...

• Reeta3 kirjoitti:

Ajelen melko reippaasti, olen huomannut että tyynessä immeisessä on piileviä kykyjä. Olen omastamielestäni hyvä ja taitava kuski, minulla on hirveän nopea reaktiokyky :) Ollut tilanteita jossa nopea reaktiokyky on pelastanut minut ja muut. Pari kertaa kauhea tilanne, sisar kyydissä molemmilla kerroilla, sisar sanoi että reagoin oikein ja salamannopeasti, hän tajusi sen vasta kun kaikki oli ohi. Hän oli etupenkillä. Muistellaan aina joskus kun selvittiin varmalta kuolemalta. Vaikka itse ajat oikein toinen voi ajaa väärin, sehän tiedetään.

Ihminen pystyy toimimaan aika refleksinomaisesti tarpeen tullen. Jos on kohtalainen ajokokemus niin pärjää hyvin.
        Itse olen huomannut että pahin reaktio saattaa tulla jälkeenpäin. Mulle ainakin tulee. Kerran yksi Volvo pamahti mun autoni kylkeen, arvaas mitä ekana tarkistin? Auton perää. Huhheijaa.

• Kattokerholainen

Olen 'kääntänyt' yhren kerran auto-nimisen kulkupelin katon kautta ympäri, onneksi se palasi lopuksi renkaat maata, lumihankea, kohden. Sammutin virtalukosta, keräsin tavarani, kahlasin hangesta tielle ja menin soittamaan naapurin ovikelloa, jotta sain siipan puhelimella kiinni (silloin ei ollut vielä kännyä ainakaan meikällä).

Vasta kotona polvet menivät velliksi, vistasivat niin maan perusteellisesti ettei parhainkaan twist & shout ole tainnut saada niitä sellaiseen vauhtiin.

• Kattokerholainen kirjoitti:

Olen 'kääntänyt' yhren kerran auto-nimisen kulkupelin katon kautta ympäri, onneksi se palasi lopuksi renkaat maata, lumihankea, kohden. Sammutin virtalukosta, keräsin tavarani, kahlasin hangesta tielle ja menin soittamaan naapurin ovikelloa, jotta sain siipan puhelimella kiinni (silloin ei ollut vielä kännyä ainakaan meikällä).

Vasta kotona polvet menivät velliksi, vistasivat niin maan perusteellisesti ettei parhainkaan twist & shout ole tainnut saada niitä sellaiseen vauhtiin.

Sillä on varmaan jotain tekemistä adrenaalinin kanssa, niin kauan kuin sitä virtaa menee hyvin.

• Suorituskykyaine

Woi olla. Hyvä että on hormonit olemassa.

• sopu_tilaa_antaa

Ei kai rampeilta suoraan ajokaistalle tulla. Rampilta tullaa ensin kiihdytys- / nopeuden sopeuttamiskaistalle.

• siilimuori3

Joo mut se kiihdytyskaista on aika lyhyt ja jos on ruuhkaa on ihan moottoritiellä ajelevien hyväntahtoisuudesta kii päästävätkö puikahtamaan jossain väliin. Niitäkin löytyy jotka ei päästä, missään nmimessä kun mie ensin.

• Eilen oli tiluksia katseleva isäntä, ehdin jo ihmetellä mikä kuskia vaivaa, kunnes muistin että on taas aika ihailla miltä jälki näyttää. Hyvin oli suorat eikä reunukset liian leveät, on se niin komea tuo iso pelto, on, on :-)

• ent.siivoojaparka

Joka paikassa ei ole sitä kiihdytyskaistaa.
        Meillä on kaupunkiin mennessä yksi sellainen pullonkaulasilta, mikä on oikein rakennettu kolareille. Kaikki paikalliset sen tietävät ja varautuvat vasemmalle kaistalle jo ajoissa, että rampilta tulevat mahtuvat sillalle sekaan. Turistit ja taksit sitten on asia erikseen, niitä nyt saa pelätä muutenkin.

• siilimuori3

Minusta on niin kiva kun rekkakuski pysyttelee rekallaan nokkka kii mun pikuriikkisen hyötyajoneuvon peräpuskurissa. Tekis joskus mieli tehä pikkanen äkijarrutus, mutta siinä vois itelle käydä köpelösti.

• Pistä vapaalle, anna heidän tuupata. Säästät muutaman litran bensaa :)

• siilimuori3
        hmp.f kirjoitti:

Pistä vapaalle, anna heidän tuupata. Säästät muutaman litran bensaa :)

Niden pitää vaan isotella pienenmpiensä edessä.

• setoinenräikkönen

Vinkeää. Moottoriteillä ajetaan kuin aika-ajoissa. Mut sitä mä ihmettelen jos sulla on menohaluja ja haluat paalu ajan niin miks sun täytyy ohittaa joka auto erikseen ? Sadekeleillä se v..uttaa kun sä ohitat suoraan mun eteen vaikka edessä on tilaa silmänkantamattomiin eikä ketään näy missään. Ihan hyvin voisit ajaa urku auki sillä ohituskaistalla eihän sua kukaan kiinni saa sit kun himmailet niin palaa vasta sit tälle tavisten kaistalle. Joo joo tieliikenne laki sanoo myös ettei ohituskaistalla saa tarpeettomasti ajella, - show what, eihän se ole tarpeetonta ajoa jos painaa niin ettei ehdi olla siellä muun liikenteen virrassa sillä reunakaistalla.
      Pitäsköhän mun mennä aina noitten ylinopeutta ajavien eteen jarrutteleen ja opettaan niille liikennesääntöjä ?

• kävellen-olen-kingi

Joo joo joo mut jos ja kun painat ohituskaistaa urku auki niin eikö perkele joku tavis siitä etana kaistalta päätä lähteä kiireelle ja tuppaa eteen äkkipikaa. Kolarihan siitä seuraa.

• - Onko jollakulla täällä peruutustutka autossaan?

- Jos, niin oletko siihen tyytyväinen?

Pidän sitä hiukan ylireagoivana.

Aina kun peruuttelen ahtaisiin taskuparkkeihin, alkaa sellainen hälytys ensin
      yhdeltä suunnalta ja sitten toiselta, - aivan liian nopeasti ja kiivaasti se reagoi minusta.
      .
      Toisaalta, poikani hyväntahtoisuudessaan sen tähän autoon ostovaiheessa tilasi,
      joten en kehtaa valittaa hänelle.
      .
      Hyvä asia sen sijaan oli akku, jota voi ladata sisätilalämmittimem yhteydessä, sillä lyhyitä matkoja pakkastalvina ajellessani voisin muuten joutua jäämään autohalliin kaikkineni
      päivinen ja sitten lähtemään kauppareissulle 'apostolin kyydillä'.

• Onhan tossa kaikenmailman viheltävät ja vinkuvat ittejarruttavat systeemit.
        Peilien kautta silti tykkään peruttaa ,ainoostaan silloin ku sattuu tolppa keskelle ruurun viivaa se kamera on kätevä.
        Paras juttu on jarrusysteemi mitä voi täysillä painaa ja silti ohjata autoa.

• Ennenoliparee

Haikailen aikoja, jolloin ei maanteillä juurikaan ollut mitään nopeusrajoituksia. Sai ajaa nilkka suorana, kun liikennettäkään ei ollut kuin nimeksi. Autoa ostettaessa tärkein kriteeri oli se miten lujaa sillä pääsee, eikä kukaan surrut bensan hintaa.

• Itsellesopivavauhti

Tämä kommentti kuulostaa vähän samalta kuin sen muusikon mieli, joka sanoi että hän elää väärällä vuosikymmenellä. Musamakunsa oli 'jämähtänyt' 60-luvulle. Tosin meikällekin sopisi vähemmät nopeusrajoitukset paljon paremmin, jotta mitä sanomista ...

• repsikkana

Mun auto on sellainen vanha pommi, joka vuosi täytyy iltarukouksessa ottaa katsastus insinööri huomioon et voin taas sen seuraavan vuoden ajella rauhassa. Kuitenkin mua ottaa pattiin sellainen pikku asia kun mä haen parkkipaikan ison ostosmarketin lentokenttää muistuttavalta parkkipaikalta sieltä taka nurkasta aivan varmasti kauimmasta ruudusta sen marketin pääovesta ja jossa paikassa arvostan sitä että saan reteesti potkaista oven auki ja nousta autosta sillain et tilaa on myös mun egolle ja repsikalle kans, -ok. Sit kun mä tuun takaisin kaupasta kasseineni niin eikös joku toinen autoilija olekin parkkeerannut autonsa aivan siihen mun auton viereiseen ruutuun vaikka tilaa ja valinnanvaraa olisi millä mitalla tahansa kauempanakin vaikka jättäs yhden ruudun vapaaksikin jos siihen viereen pitää ängetä. Mistä tällainen järjestelmällinen ajatuksen kulku kumpuaa et pitää parkkiruudutkin täyttää järjestyksessä ??

• Järjestysonhyväjuttu

Hällä väliä, vähän sinne päin -tyyppejä on niin paljon, että onneksi vastapainona on myös heitä, jotka tykkäävät edes jonkin sortin järjestyksestä. Muuten olisi muoaliman kirjat vielä pahemmin sekaisin.

• Nyt-on-tilaa

kauppakeskuksessa, sillä onneksi alkaa parkkihallin valtava laajennus Isossa Ompussa olla valmis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat

En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?
      Maailman menoa
      69
      2499
    2. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      84
      2384
    3. Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?

Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut
      Maailman menoa
      17
      2120
    4. Purralla luistaa hihna isolla pyörällä

Näki taas eilisillan tv-tentissä kuinka paniikissa oli kannatusromahduksen takia. Ei saanut kuin tiuskittua yksittäisiä
      Maailman menoa
      42
      1774
    5. Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan

kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai
      Maailman menoa
      85
      1731
    6. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      117
      1687
    7. Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?

Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä
      Sinkut
      258
      1575
    8. Mitä koululla tapahtui?

Onks kellää mitää vinkkilöit miks helikopteria tarvittii vuoksenniskan koulul https://www.is.fi/kotimaa/art-200001193287
      Imatra
      25
      1037
    9. Persuilla kannatusromahdus - enää 13,5%.

Ylen tuorein puolueiden kannatusmittaus kertoo, että persujen kannatus on enää 13,5 prosenttiyksikköä. Kepu on mennyt he
      Perussuomalaiset
      322
      984
    10. Unelmia Italiassa: Totuus Ralph-pojan kanssa pitkästä ajomatkasta Italiaan

Viime kesän kynnyksellä Kikotin-matkailuauto lähti tien päälle ja matka halki Euroopan kohti Italiaa starttasi. Tämä oli
      Tv-sarjat
      4
      850
    Aihe