tupakoinnin ja ryyppäämisen syyt

alaikäisenä

Jos alaikäinen ryyppää ja polttaa tupakkaa niin kai siihen on joku syy, mikä?

10

694

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the danny

      haluu näyttää tyhmille kavereille kuinka kova (=tyhmä) on.
      angstiset teinit tupakoi ja ryyppää ja kostaa siten vanhemmillensa ettei saa tarpeeks viikkorahaa ym.
      karu totuus.

      • 16w.

        Ei se välttämättä ainakaan kaikkien kohdalla tarkoita sitä, että jos juo/polttaa, niin yrittää jotenkin kovistella kavereilleen. Itse poltan tupakkaa ja juon alkoholia kohtuudella silloin tällöin, eikä siinä todellakaan ole kysymys mistään kavereille kovistelusta. Mielestäni on rentouttavaa esim. sytyttää sikari/tupakka silloin tällöin rankan koeviikon jälkeen tai nautiskella muutama olut/lasi punaviiniä hyvien ystävien seurassa. Näin tekevät myös useimmat ystäväni... ehkä jotku säälittävät esiteinit juovat esittääkseen muille, mutta eivät kaikki.. ei se automaattisesti tarkoita, että jos juo alaikäisenä niin yrittää jotenkin kovistella. Muissa maissa (paitsi Suomi/Ruotsi ja Norja) tupakan ja alkoholin ikärajat ovat yleensä 16 (Tanskassa ja Sveitsissä jopa 15!).
        Näissä maissa alkoholin käyttöön suhtaudutaan normaalilla tavailla, eikä maissa ole samanlaista alkoholiongelmaa kuin Suomessa. Eikä myöskään tupakka ole "koukuttanut" minua samalla tavalla kuin valistuksissa väitetään... En mitenkään puolusta tupakointia tai kehoita ketään tupakoimaan, mutta mielestäni tupakointi on jokaisen oma asia.


      • öötki
        16w. kirjoitti:

        Ei se välttämättä ainakaan kaikkien kohdalla tarkoita sitä, että jos juo/polttaa, niin yrittää jotenkin kovistella kavereilleen. Itse poltan tupakkaa ja juon alkoholia kohtuudella silloin tällöin, eikä siinä todellakaan ole kysymys mistään kavereille kovistelusta. Mielestäni on rentouttavaa esim. sytyttää sikari/tupakka silloin tällöin rankan koeviikon jälkeen tai nautiskella muutama olut/lasi punaviiniä hyvien ystävien seurassa. Näin tekevät myös useimmat ystäväni... ehkä jotku säälittävät esiteinit juovat esittääkseen muille, mutta eivät kaikki.. ei se automaattisesti tarkoita, että jos juo alaikäisenä niin yrittää jotenkin kovistella. Muissa maissa (paitsi Suomi/Ruotsi ja Norja) tupakan ja alkoholin ikärajat ovat yleensä 16 (Tanskassa ja Sveitsissä jopa 15!).
        Näissä maissa alkoholin käyttöön suhtaudutaan normaalilla tavailla, eikä maissa ole samanlaista alkoholiongelmaa kuin Suomessa. Eikä myöskään tupakka ole "koukuttanut" minua samalla tavalla kuin valistuksissa väitetään... En mitenkään puolusta tupakointia tai kehoita ketään tupakoimaan, mutta mielestäni tupakointi on jokaisen oma asia.

        tupakointi on niin kauan oma asia kunnes paikalla on sen verran porukkaa että siitä saa kärsiä joku ulkopuolinen. jos polttelee rauhassa kotonaan/jollain vapaalla alueella ilman että toinen ihminen joutuu savuista kärsimään nii se on oma asia. kuitenkin jos bussipysäkillä on kymmenen ihmistä sinun lisäksi ja olet läskiperse, joka ei jaksa kävellä 30 metrin päähän sauhutteleen se ei ole oma asia, silloin haittaat muita ihmisiä savuillasi. harmiksi tupakoijat ovat yleensä sen verran itsekkäitä että he päästelevät savuja missä niitä itse huvittaa. onneksi poikkeuksiakin löytyy.


      • 16w.
        öötki kirjoitti:

        tupakointi on niin kauan oma asia kunnes paikalla on sen verran porukkaa että siitä saa kärsiä joku ulkopuolinen. jos polttelee rauhassa kotonaan/jollain vapaalla alueella ilman että toinen ihminen joutuu savuista kärsimään nii se on oma asia. kuitenkin jos bussipysäkillä on kymmenen ihmistä sinun lisäksi ja olet läskiperse, joka ei jaksa kävellä 30 metrin päähän sauhutteleen se ei ole oma asia, silloin haittaat muita ihmisiä savuillasi. harmiksi tupakoijat ovat yleensä sen verran itsekkäitä että he päästelevät savuja missä niitä itse huvittaa. onneksi poikkeuksiakin löytyy.

        Lähes kaikki bussipysäkit sijaitsevat taajama-alueella. Täällä paljon suurempi ongelma ovat ilmansaasteet (häkä, pöly, rikki), jotka tulevat autojen pakokaasuista ja energiantuotannonsta tulevista päästöistä kuin hassu, vähäinen altistuminen tupakansavulle bussipysäkillä.
        Suurimpien kaupunkien (Oulu/Tampere/Helsinki/Turku ym..) ilman laatu on lähes joka päivä tyydyttävä, joten kannattaa muuttaa maaseudulle ym. pohjoisnavalle, jos haluat pitää keuhkosi terveenä. (Kaupunki-ilma sisältää haitallisia ainesosia monin verroin enemmän kuin joskus tapahtuva tupakansavun passiivinen hengittely) Ja vielä itsekkyydestä... eikö ole itsekästä hypätä bussin kyytiin ja samalla tukea ilmansaastepäästöjen vapautumista ilmakehään (Euroopassa kuolee kymmeniä tuhansia ihmisiä ilmansaasteisiin vuosittain)ja kun voisit yhtä hyvin esim. pyöräillä?


      • 16w. kirjoitti:

        Lähes kaikki bussipysäkit sijaitsevat taajama-alueella. Täällä paljon suurempi ongelma ovat ilmansaasteet (häkä, pöly, rikki), jotka tulevat autojen pakokaasuista ja energiantuotannonsta tulevista päästöistä kuin hassu, vähäinen altistuminen tupakansavulle bussipysäkillä.
        Suurimpien kaupunkien (Oulu/Tampere/Helsinki/Turku ym..) ilman laatu on lähes joka päivä tyydyttävä, joten kannattaa muuttaa maaseudulle ym. pohjoisnavalle, jos haluat pitää keuhkosi terveenä. (Kaupunki-ilma sisältää haitallisia ainesosia monin verroin enemmän kuin joskus tapahtuva tupakansavun passiivinen hengittely) Ja vielä itsekkyydestä... eikö ole itsekästä hypätä bussin kyytiin ja samalla tukea ilmansaastepäästöjen vapautumista ilmakehään (Euroopassa kuolee kymmeniä tuhansia ihmisiä ilmansaasteisiin vuosittain)ja kun voisit yhtä hyvin esim. pyöräillä?

        parempi busseihin on mennä ku se että kaikki ajais omilla autoilla, siitä vasta saasteita tulis. Ja miten ajattelit 100km ajaa polkupyörällä tunnissa jos on vaikka kiire johonkin?????


    • Anneli90

      Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Kai se on kuitenkin vaan niin, et halutaan näyttää et on mukamas kypsempi ku muut ikäisensä (mikä ei sit kuitenkaan oo totta).. Myös jotkut näkee sen niin et sit tulee suosituks ja saa kavereita. Se on säälittävää mun mielestä. Mä oon itekki vasta 14 ja useat mun kavereista ryyppää ja tupakoi, mä en..

      • Shadow

        Jokainen on kummiskin kerran elämässä nuori/alaikäinen, koskaan et pysty palaamaan takaisin enään. Ehkä siksi me nuoret haluamme juoda/polttaa ja sekoille/nolailla et muistaa sitten aikuisena, kuin hauskaa oli nuorempana ja siinähän se kaikki hauskanpitokin tapahtuu, kun nuorena juo jne.. kerran, kun juo niin paljon et joutuu vatsahuuhteluun tjn niin ehkä sitten myös tajuu sen ettei kannata juoda enää niin paljon. Tupakointikin no miksi pitää olla raja et 18v saisivat ostaa tupakkaa ja polttaa, koska kummiskin todella moni nuori saa täysikäiseltä tupakkaa ja juomista niin miksi tos on sit järkee edes olla 18v raja miksei sitten 20 raja, koska monenkin kaverit voivat olla sen 18, mutta eivät vanhempia tai miksei raja voisi olla sitten vielä korkeampi.


    • nameless

      polttamalla pääsee ainakin joskus pois täältä....

    • Sammakko.

      Eiköhän siinä samat syyt ole kuin täysi-ikäisenäkin.

      Viina = kivaa
      Tupakka = nikotiini

    • öeögö

      ryyppääminenhän on yksinkertaisesti mukavaa. minä ainakin rentoudun ja otan iisimmin kun on viinaa päässä. toki jotkut rupeavat räyhäämään mutta he eivät hallitsekkaan itseään. tupakanpolttoa minä en kyllä tajua. olen kokeillut ja ne eka tupakat olivat ihan perseestä, miksi siis jotkut jäävät koukkuun?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4710
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      276
      2824
    3. 134
      1727
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      207
      1410
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1166
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1099
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe