Kiusattu keinuu.

koti-kiusattu

Aina kehutaan kun villit kukat on kauniita ja kasvaa omituisis paikois .
Olen ny törmänny sellaseen vapaaseen ruusuun ja en tierä mikä on kukan nimi.
Tuol se rehottaa keskellä kompostia ja orottelen kukkia ,veikkaan keltaruusua (persia).
Toinen vaikeus lajittelus on se kun pitäs valita onko hanipupu vai mörrimöykky elämäntoverina .
Kolmantena kysyisin kokeneimmilta kumpi parempi perunajauho vai talkki ja sen paremman annostelukin askarruttaa .
Pitäskö pölläyttää vai ripotella ja paikka ja asentokin kiinnostais ,on tää vaikeeta .
https://www.youtube.com/watch?v=YmxnRAGUxfM

121

1261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisit odottanut vielä vähän.
      Korppis lupasi aamulla aloittaa oman puutarha-bloginsa.
      Sen entinenkin venyi ihan liian pitkäksi.
      Yli sata!
      Aatteles sitä.
      Jospa sillä on Kurttu-Ruusukin?
      -
      "Stadi pupunen hyppeli piha-nurmikolla
      pupu raukalla säteillyt ei polla.

      Hiiri-Haukka oli miettinyt kauan jo
      liian laihat on lapset ja puoliso"
      -
      Puutarha-unelmia

      https://www.youtube.com/watch?v=XPvd-Mwf6M8

      H.

    • Hättäsenä luonteena en oo tottunu paljon lupia kyselemään ,paitti ny tietenkin vaimolta.
      Talkki vai perunajauho?

      • mihin

        Riippuu käyttötarkoituksesta. Keitätkö kiisseliä? ;-) Perunajauhokin käy joskus talkin korvikkeena esm. hiertymiin.


      • mihin kirjoitti:

        Riippuu käyttötarkoituksesta. Keitätkö kiisseliä? ;-) Perunajauhokin käy joskus talkin korvikkeena esm. hiertymiin.

        En kokkaa kun vihaan kaikkee sellasta ,tosin olen kiitollinen ruokavieras kun syön mitä vaan lämmintä ja paljon.
        Keppikiisseliä saatiin pentuina .
        Nyt olis tollanen terveyren päälle käyvä pulma kun on ,etten sanoisi kivuliaskin hietymä pikku kankkusessa .


      • mihin
        koti-kiusattu kirjoitti:

        En kokkaa kun vihaan kaikkee sellasta ,tosin olen kiitollinen ruokavieras kun syön mitä vaan lämmintä ja paljon.
        Keppikiisseliä saatiin pentuina .
        Nyt olis tollanen terveyren päälle käyvä pulma kun on ,etten sanoisi kivuliaskin hietymä pikku kankkusessa .

        Arvasimpas.. ;-)
        Hien kanssa voi tullakin kiisseliä. ;-)


      • mihin kirjoitti:

        Arvasimpas.. ;-)
        Hien kanssa voi tullakin kiisseliä. ;-)

        Olisinko sitten se paljonpuhuttu vellihousu?
        Ihan mielenkiinost niin miten talkki käyttäytyy?


      • "koti-kiusattu"

        Palloja pelaillessani ja armeijassa, vaativat lihaksikkaat reiteni vedetöntä
        vaseliinia.
        Ans kattoo ny, mitä sitten kun ne kutistuvat.
        -
        Tässä taika-sana:
        Linola


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Palloja pelaillessani ja armeijassa, vaativat lihaksikkaat reiteni vedetöntä
        vaseliinia.
        Ans kattoo ny, mitä sitten kun ne kutistuvat.
        -
        Tässä taika-sana:
        Linola


        H.

        Et sä ainakaan maalivahti voinut olla rasvattuine koipines ,pallo menis länkistä sisään .
        Meil ei ollu tummelia intis .


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Et sä ainakaan maalivahti voinut olla rasvattuine koipines ,pallo menis länkistä sisään .
        Meil ei ollu tummelia intis .

        "koti-kiusattu"

        Vastaus menisi ihan liian intiimeihin paikkoihin.
        -
        J-Pallo - Oikea hyökkääjä
        J-Kieakko - Vasen Pakki
        L-Pallo - mitä sattui, olin paras kai nostajana.
        Kyykyssä, jalat levällään.
        -
        Armeija-rasvan nimeä en tiedä.
        Varmaan samaa, kuin muihinkin piippuihin.
        Niinkus tiedät, rasva on paha pakkasella.

        H.


      • nivuset-vaivana
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Olisinko sitten se paljonpuhuttu vellihousu?
        Ihan mielenkiinost niin miten talkki käyttäytyy?

        Ihan mielenkiinost niin miten talkki käyttäytyy?

        Talkki ja perunajauho kokkaroituu, mutta minä käytän Hyväsalvaa, tai vaihtoehtona on Bebanten, siis nykyisin itseeni.

        Lapsenlapsia hoitaessa oli nuo kaikki vaihtoehdot käytössä, vaikka vaippoja vaihdettiin tuhkatiheään, kun taas omia laspsiani hoitaessa olin kai laiska tai saita, sillä vaippaihottuma oli usein.


      • ent.siivoojaparka
        nivuset-vaivana kirjoitti:

        Ihan mielenkiinost niin miten talkki käyttäytyy?

        Talkki ja perunajauho kokkaroituu, mutta minä käytän Hyväsalvaa, tai vaihtoehtona on Bebanten, siis nykyisin itseeni.

        Lapsenlapsia hoitaessa oli nuo kaikki vaihtoehdot käytössä, vaikka vaippoja vaihdettiin tuhkatiheään, kun taas omia laspsiani hoitaessa olin kai laiska tai saita, sillä vaippaihottuma oli usein.

        Minä laittaisin sinkkipastaa, jos olisin kiusattu, mutta omapahan on persiinsä, eikä minua ole kiusattukaan.


    • Talvi oli ruusuille ankara, kuolleita oksia runsaasti.
      Hanipupu on parempi ja pehmoisempi kuin mörrimöykky, kannattaa valita oikein, niin hyvin menee.
      Minä käytän perunajauhoja, sitäkin vain kiisseliin ja soppaan. Nesteeseen sekoitettuna.

      https://youtu.be/pYv3dM81Ia4

      • Olen neljä vuotta takaperin heittäny siihen kontaan kuolleen keltaruusun ja olisko tuo niin kauan huilannut ?
        On muuten tosi terhakkaan näkönen alku.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Olen neljä vuotta takaperin heittäny siihen kontaan kuolleen keltaruusun ja olisko tuo niin kauan huilannut ?
        On muuten tosi terhakkaan näkönen alku.

        Voi hyvinkin olla huilinut ja kasvaa vielä komeaksi ruusuksi.
        Talkki on muuten ihan hyvä hankaumiin, vauvoillekin sitä laitetaan.


      • Ancelina kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla huilinut ja kasvaa vielä komeaksi ruusuksi.
        Talkki on muuten ihan hyvä hankaumiin, vauvoillekin sitä laitetaan.

        Niin määkin aprikoin ,mul on tallis hiekkapuhallus vehkeet muistona ruostevaurio hommista.
        Laitetaan talkki siihen ja pölläytetään housunkauluksest pikku tujaus ain fillaroimaan lähties.
        meen ku valkohäntäpeura maantiellä.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Niin määkin aprikoin ,mul on tallis hiekkapuhallus vehkeet muistona ruostevaurio hommista.
        Laitetaan talkki siihen ja pölläytetään housunkauluksest pikku tujaus ain fillaroimaan lähties.
        meen ku valkohäntäpeura maantiellä.

        Just noin, niin mikäs on polkiessa.


    • henrjii

      Kirvoille mää topsauttaisin täystuhoa, niitä kun on ihan hirveesti, ja se märkä mikä on asvaltilla puun alla on niiden ulostetta

    • kesi.vä

      Kaunis se on puolukankin kukka,
      niitä vain katselin mä mummorukka.
      Imelältä kuulostaa hanipupu,
      mörrimöykky on joku parka rupu.
      Ehkä aivan uuden nimen keksit,
      katsellen häntä päässäsi pinkit pleksit.
      Alaspäin katsova koira joogassa,
      asento parempi jos luukku on toogassa.
      Kankkujen väliin vaimo talkkia ripottaa,
      tasoituksen suhteen ei saa nipottaa.
      Jospa se nupuksi ja kukaksi vielä aukeaa:
      https://www.youtube.com/watch?v=t3Kv_-n_Dkc

      • henrjii

        täystuoha en housuihin heittäis
        vaikka siitinpöly sepaluksen peittäis
        siinä hommas kaikki kissaa pienemmät ötökät
        henkensä heittäis



    • mimmimum-..mi

      Siellä teidän kulmilla olin lauantaina....lakkiaisissa....kaunista maisemaa.... melkein näin sinut pyöräilemässä siellä....molemmin puolin tietä valkoisenaan ja keltaisena luonnonkukkia.... mitä pidemmälle mentiin....maalaismaisemaksi muuttui ja rantaan ajettiin....

      • Piikkiö on vehmasta maisemaa , miksei olis ku vanhaa merenpohjaa on.
        Tähän vuodenaikaan ku lähtee aikaisin lenkille ja näkee usvaisella nousevan aurinkon valaisemalla niityllä hirven tai peuran ,on onnellinen .


      • mimmimum-..mi

        Ai se on vanhaa merenpohjaa....ilmankos oli niin reheväkasvusta....ja oli myös vaihtelevaa maastoa ...ainakin silläkohdin minne mentiin....


    • entinenmiäs

      Ei se varmaan rentunruusu ole?

      Siitä elämäntoveriasiasta kannattaisi ehkä kysyä vaimoltasi.

      Kyllä perunajauho vauvan pyllyyn käy talkin sijasta, niin miksei yhden kiusatun ukonköriläänkin. Mutta toisin päin ei, ruuanlaitossa ja leivonnassa käyttäisin mieluummin perunajauhoja kuin talkkia.

      https://www.youtube.com/watch?v=58amTnpzOIg

      • Itteasias olen jo kysynyt rakkaalta vaimoltani kumpi se on ,tänään kuulemma känkkäränkkä ja aamulla se laittaa just leivotut sämpylät pöytään .
        Ei tuu elämä ykstoikkoseksi .


    • Sadetta odotellessa, ihaillaan juhannusruusujen kukintaa, juhannukseen on vielä aikaa yli kaksi viikkoa, ehtivät lakastua ennen sitä.

      https://youtu.be/44yFLEYOE7k

      Olisiko sulla vinkkiä hyvästä, kohtuuhintaisesta lämminvesivaraajasta?

      • Kattelehan postias .


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Kattelehan postias .

        Kiitos, miepä kattelen, tuo ukkosen hajottama on Thermia.


    • "Olen outo ja kaikki kattoo mua
      suri kukkanen kivien loukossa.

      Miksi vieraaksi tuntevat tollee noin
      olenhan yksi kukkien joukossa.

      Onhan Susi, Kettu, Koira ja Naali
      minä kasveista Hullu- ja Villikaali."
      -
      https://www.youtube.com/watch?v=6rpAN8VQcr0

      H.

      • Mitä tota nyt ihmettelee ,parimetrinen rasvattu jalkanen leijonan harja ,kyllä se katseita kerää ja moni haluais työntää sormensa sinne harjaan ja pörröttää.
        Voi sinua onnettaren ottopoika.


    • kesi.vä

      Eilen kun saunapolkua astelin,
      rauhassa ympäristöä katselin.
      Oli alppiruusu kukkiaan avannut,
      terälehdilleen kastepisaroita varannut.

      https://www.youtube.com/watch?v=VdhGgKAuFaE

    • hytinäx1

      Taputtelitko sinä sitä perunajauhoa arkaan paikkaan.? Se on kyllä monikäyttöinen aine tuo perunajauho ja hajuton. Jopa tuulettimen hihnan vigunnankin saa loppumaan kun ripottelee hihnalle perunajauhoja.
      Voi hitsi, tämän kaupungin ison torin suuret, auringolta varjostavat puut oli jokaikinen sahattu poikki. On tämä kummaa kun just eilen oli uutisissa maininta ihosyövän räjähdysmäisestä lisääntymisestä. Puut muka kärsivät kun niillä ei ollut tarpeeksi multaa! Kyllä on nyt kolkko tori, siellä on vain yksi patsas auringonpaahteessa ja päivisin kaikenmaailman torikauppiaiden kojut. Eivät jaksa keskustan vanhukset enää päiväsaikaan istua ja katsella torielämää ja ihmisiä polttavassa auringonpaisteessa. Meni heiltä rassukoilta sekin ilo.
      Paikallislehdessämme oli artikkeli mansikoiden aikaisesta kypsymisestä. Jo viikonlopuksi mansikkaviljelijät aloittavat itsepoiminta mahdollisuuden. En muista että koskaan aiemmin olisi mansikan itsepoiminta aloitettu kahtaviikkoa ennen juhannusta.

      • "hytinäx1"

        Mitäpä jos käyttäisit vielä sitä lempi-sanaasi, sitä veetä?
        Huohottelisit sitten meille.

        H.


      • Voi hytinäks jos tietäsit kärsimysten määrän , eikun oikeesti mähän oon rasvanahkanen tyämiäs ,ei nahka helpolla ala pykimään.
        Koko onkelman ratkasu oli ajoasento ,kävin linjalaaserin kanssa sen läpitte .
        Jalkojen asento polkimilla 1,5cm taaksepäin ja satulaa 4cm eteenpäin ja lopuks vatupassilla satula suoraan.
        Tuntuu naurettavalle mut kun siinä hinkkaa takamustaan 5h märissä housuis niin pikku asiakin ratkasee.
        Elikkä en tarvinnut talkkia ,olin kyllä varautunut siihen et puuteroin kankkuset .
        Kaikille fillaroijille sanoisin et ,panostakaa ajoasentoon netis on 11 kohdan sääntö juttu siit selvii asiat.


      • hunksz kirjoitti:

        "hytinäx1"

        Mitäpä jos käyttäisit vielä sitä lempi-sanaasi, sitä veetä?
        Huohottelisit sitten meille.

        H.

        Älä nyt liukastele rasvattuine koipines ,anna toisen kysellä ,mul on nyt aikaa vastailla.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Älä nyt liukastele rasvattuine koipines ,anna toisen kysellä ,mul on nyt aikaa vastailla.

        "koti-kiusattu"

        Minä yritän johdattaa sinua pois typeräksienkin poluilta.
        Voi Vittu sentään.
        Tai miten tuo nyt lausutaan.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Minä yritän johdattaa sinua pois typeräksienkin poluilta.
        Voi Vittu sentään.
        Tai miten tuo nyt lausutaan.

        H.

        Hoitele sää toi älykkö ja kulttuuri puoli ,mä hoitelen nää iltamat pikkasen runoo ja sit tunti tanssia .


      • voiveesentää

        Hällä on noi älyköt ketjusaan vähissä ku ei oo yhtään.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Voi hytinäks jos tietäsit kärsimysten määrän , eikun oikeesti mähän oon rasvanahkanen tyämiäs ,ei nahka helpolla ala pykimään.
        Koko onkelman ratkasu oli ajoasento ,kävin linjalaaserin kanssa sen läpitte .
        Jalkojen asento polkimilla 1,5cm taaksepäin ja satulaa 4cm eteenpäin ja lopuks vatupassilla satula suoraan.
        Tuntuu naurettavalle mut kun siinä hinkkaa takamustaan 5h märissä housuis niin pikku asiakin ratkasee.
        Elikkä en tarvinnut talkkia ,olin kyllä varautunut siihen et puuteroin kankkuset .
        Kaikille fillaroijille sanoisin et ,panostakaa ajoasentoon netis on 11 kohdan sääntö juttu siit selvii asiat.

        Viisi tuntia ? Sulla vaan lenkit pitenee, vai miten, koti-kiusattu ? Oma pyöräilyni taitaa jäädä vähäiseksi tänäkin kesänä. Asioilla käväisen toisinaan. 8 kilsaa taitaa olla pisin reissu tänä kesänä.
        Metsä houkuttaa nyt enemmän. Olettekos ihmetelleet sitä, mitä minä ihmettelen joka vuosi ? Kaikki kukat kukkivat samaan aikaan: valkovuokko, kielo,, sireeni ja mikä oudointa: puolukka. Se kukki jo viikko sitten. Ancelina mainitsi juhannusruusun, sekin on etuajassa ja eilen näin päivänkakkaroita tien varressa. Se on tyypillisesti kukkinut vasta heinäkuussa.

        P.s. Minäpä pukeuduin oikein juhla-asuun kun tähän ketjuun tulin..)) Sinisenä tässä.
        Ainakin vähän aikaa...


      • hytinäx1
        hunksz kirjoitti:

        "hytinäx1"

        Mitäpä jos käyttäisit vielä sitä lempi-sanaasi, sitä veetä?
        Huohottelisit sitten meille.

        H.

        No jopas nyt jotain, täytyypä tässä antaa kyytiä Veelle ja kastella ulkokukat. Ei tullut sadetta tänäkään päivänä. Kaupunki jo laittanut kehoituksen Veen säästämisestä.


    • Luin jostain määritelmän ,autistinen pyöräilijä ja se sopii minulle, on kuin hiljasuuren harjotus jossain hianos paikas ,mies ,maantie ja pyörä .
      hytinäksille jo kirjotinkin ajoasennon säädöstä ja pitkäkin lenkki on helppo kun voima kulkee oikeeseen suuntaan .
      huhtikuust alkaen 2513 km koossa .
      Olen otettu kun juhlavaatteis ilmestyit kirjottamaan ,paljon saan palautetta kun puolustan sinistä kirjoittajaa mut mieltäni en muuta.
      Tota kevään voimaa itekkin ihmettelin tänään kun vilja on koht 80cm pitust ja ei olla juhanukseska .

      • de-meter

        Jos minäkin saisin pyöräillä hiljakseen, ympärilleni katsellen, niin mikä ettei ?
        Täällä ruuhkasuomessa vain pakkaa olla monenlaista kulkijaa pyöräteilläkin. Näitä maratoonareita joiden vauhti on niin huimaa, että tuntee olevansa jaloissa. Sitten on pikkulapsia, joiden kanssa on sattunut pari vaaratilannetta: kerran nuoriherra tuli vauhdilla keskellä tietä minua vastaan kun tulin tunnelista. Onneksi olimme riittävän nopeita väistelijöitä. Toisen kerran koulutytöt kulkivat kolme rinnakkain ja yhtäkkiä yksi heistä kääntyi suoraan eteeni. En ehtinyt väistää ja kolarihan siinä tuli. Ehdin jarruttaa, mutta en tavoittanut enää tasapainoa ja kaaduin. Ei siinäkään onneksi huonosti käynyt, kypärä kesti ja luut...

        P.s. Olin jonkin aikaa pois koneelta ja taas on sininen nimmarini hävinnyt. Niin käy aina. No. Olenhan minä kuitenkin tunnistettava tällä änkyttävälläkin nimmarilla...))


      • huomannut
        de-meter kirjoitti:

        Jos minäkin saisin pyöräillä hiljakseen, ympärilleni katsellen, niin mikä ettei ?
        Täällä ruuhkasuomessa vain pakkaa olla monenlaista kulkijaa pyöräteilläkin. Näitä maratoonareita joiden vauhti on niin huimaa, että tuntee olevansa jaloissa. Sitten on pikkulapsia, joiden kanssa on sattunut pari vaaratilannetta: kerran nuoriherra tuli vauhdilla keskellä tietä minua vastaan kun tulin tunnelista. Onneksi olimme riittävän nopeita väistelijöitä. Toisen kerran koulutytöt kulkivat kolme rinnakkain ja yhtäkkiä yksi heistä kääntyi suoraan eteeni. En ehtinyt väistää ja kolarihan siinä tuli. Ehdin jarruttaa, mutta en tavoittanut enää tasapainoa ja kaaduin. Ei siinäkään onneksi huonosti käynyt, kypärä kesti ja luut...

        P.s. Olin jonkin aikaa pois koneelta ja taas on sininen nimmarini hävinnyt. Niin käy aina. No. Olenhan minä kuitenkin tunnistettava tällä änkyttävälläkin nimmarilla...))

        Sininen nimmari häviää n. puolen tunnin päästä kirjautumisesta. Näin minulle on käynyt. Kerran satuin näkemään klikatessa että luki "automaattinen uloskirjautuminen". Eipä siinä auttanut muu kuin kirjautua uudelleen.


      • kokeile.vaikka
        huomannut kirjoitti:

        Sininen nimmari häviää n. puolen tunnin päästä kirjautumisesta. Näin minulle on käynyt. Kerran satuin näkemään klikatessa että luki "automaattinen uloskirjautuminen". Eipä siinä auttanut muu kuin kirjautua uudelleen.

        Ei häviä minnekään kun ruksaat sen pikku ruudun siinä alapuolella, missä lukee Muista kirjautuminen.


      • kylmätotuus

        Autismiapa hyvinkin.

        Hiljaisuutta ja vapaudentunnetta kaipaavat useimmat ihmiset.
        Joku tavoittaa ne pyöräilemällä, joku toinen taas vaikka lentämällä mielikuvitussiivin.

        Käytän edelleenkin mustaa pukuani. Sininen väri ei pue minua laisinkaan.
        Valintani sopinee sinullekin ja jos ei sovi, nii ei maha mittää.

        Sadetta odottelen edelleen kieli pitkällä. Saapa nähdä, joko tänä yönä toiveeni toteutuu?!

        https://www.youtube.com/watch?v=_njMFaGZMBw


      • de.meter
        huomannut kirjoitti:

        Sininen nimmari häviää n. puolen tunnin päästä kirjautumisesta. Näin minulle on käynyt. Kerran satuin näkemään klikatessa että luki "automaattinen uloskirjautuminen". Eipä siinä auttanut muu kuin kirjautua uudelleen.

        Olen epäillyt automatiikkaa, "huomannut" ja siksi en ole juuri viitsinyt kirjautua.
        Mutta jos pulma poistuu "kokeile vaikka" neuvolla niin ei muuta kuin siinisiin..))
        Kiitos että kerroit...


    • Kylmälle totuurelle
      Vaikka kretliininä.

      • kylmätotuus

        Ae, että rekliiniä mulle koetat tyrkyttöö. Ej kää päesä! Pinkkijä pittää olla, jos värijän vaehtoo aejon. Tokkopa kuitenkaa vaehan.

        Tännekin sateet tulivat lopultakin, mutta ei lisä pahitteeksi olisi.

        Musiikiksi valitsin toisen Anna Kokkosen kauniin kappaleen.
        https://www.youtube.com/watch?v=RsSbHlq-vvo


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Ae, että rekliiniä mulle koetat tyrkyttöö. Ej kää päesä! Pinkkijä pittää olla, jos värijän vaehtoo aejon. Tokkopa kuitenkaa vaehan.

        Tännekin sateet tulivat lopultakin, mutta ei lisä pahitteeksi olisi.

        Musiikiksi valitsin toisen Anna Kokkosen kauniin kappaleen.
        https://www.youtube.com/watch?v=RsSbHlq-vvo

        Kaikel kunnioituksel ja respektil sanottun nii en millää ossa sinu vaaleenpunasen kuvitel , mene enemä sinne teräspetoni kappaleese , taivas lyä valkkiaa


      • kylmätotuus

        Pittää myöntee, että oekeessa out.
        Eihä tämmöne inkkarsoturj voe pinkkijä hepenijä piälleesä pistee. Pittää vua eilleennii pukkeutuva mustii vuatteisii.

        Millähä iliveellä tuo Jarkko kykenöö laalamaa nii kovvoo ja korkeelta?
        Minnäe ossoon laaloo iänekkäästi, vua iän sortuu, jos nui korkeelle yritän piästä. Taejanpa jättee siksee koko homman.

        Antaa poekii laaloo, ku kerra ossoovat.
        https://www.youtube.com/watch?v=9K0wJEcte-8


      • kylmätotuus

        Tulipa noista inkkareista mieleeni eräs vanha lastenlaulu.
        Alkuperäistä esitystä en löytänyt, mutta Pellen esitys saa luvan kelvata.

        Inkkarit ovat sotaisaa porukkaa, eikä heitä vastaan kannata vehkeillä tai he lähtevät sotapolulle aseineen. Näinhän meille on ainakin opetettu.

        https://www.youtube.com/watch?v=3WbaraL_em8


    • kesi.vä

      Illalla en tohtinut ketjuusi tulla,
      tanssiaiset oli täällä sulla.
      Demeterkin tanssipukuun pukeutunut,
      illan kuningittareksi kuoriutunut.
      Minulla oli kumpparit ja sadeviitta,
      olin kuin vanha karjakkomme Riitta.
      Istuin ongella ja katselin merta,
      sen monimuotoisuus yllättää joka kerta.
      Siinä istui kalliolla mummo autistinen,
      kalaton, mutta ah, niin onnellinen.

      • de-meter

        Heh, kiitos kesi.vä, että otit riimiisi mukaan..)) Ja ennenkaikkea: kiitos taas hienosta riimistä. Sinulta niitä irtoaa. Ilo lukea.


      • Olet kesivä toinen joka otti ton autistisen esille ,ettei nyt vaan olis mennyt vertaukseni metsään.
        Ketään loukkaamatta tai arvostelematta halusin käyttää omaa tilaani mielestäni hyvin kuvaavaa sanaa ,ilmeisesti ei ollut hyvä valinta .


      • kesi.vä
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Olet kesivä toinen joka otti ton autistisen esille ,ettei nyt vaan olis mennyt vertaukseni metsään.
        Ketään loukkaamatta tai arvostelematta halusin käyttää omaa tilaani mielestäni hyvin kuvaavaa sanaa ,ilmeisesti ei ollut hyvä valinta .

        Hei, minä ymmärsin sen autistisen omaan maailmaan siirtymisellä. Niin minulla on tapana, vetäytyä, kun olen omissa oloissani. En usko, että kukaan siitä pahastui, kuvaava vertaushan se on.


      • kesi.vä
        de-meter kirjoitti:

        Heh, kiitos kesi.vä, että otit riimiisi mukaan..)) Ja ennenkaikkea: kiitos taas hienosta riimistä. Sinulta niitä irtoaa. Ilo lukea.

        Sinulla oli eilen niin kaunis sininen leninki. Katselin lautataapelin takaa tanssikansaa ;)


    • Leikkasimme pensasaitaa tai siis lutunen leikkasi ja minä ihailin tietokoneen äärestä kun aidan takaa paljastui naapurin piha. Uusi maisema ja siellä kukkii puu jossa on ruusumaiset kukat.
      Naapurin asukki vietiin poliisiautolla pois pari kuukautta sitten, vastoin tahtoaan, mutta kaiketi omaiset olivat päättäneet että mummo ei enää pärjää yksin ja kunta katsoi että dementoituneen ja skitson vanhuksen hoitaminen laitoksessa tulee edullisemmaksi.
      Minä istun ja katselen naapurin ruusupuuta kun se kukkii eikä kukaan käy leikkaamassa ruohoa eikä haravoimassa pihaa...

      • kesi.vä

        Kauniin surullinen näkymä, Paloma.


    • Perhonen elää vain keväästä syksyyn,
      tai joutuu lähtemään silloin, kun kesä on vasta alussa ja kauneimmillaan.

      Pienille perhosille.

      https://youtu.be/uaa-x-SZ60Q

      • kesi.vä

      • Tänäänkin oli päivä niin tuulinen
        ajaessa luulin olevani halkihuulinen
        viiman mennessä luihin ja ytimiin
        teki mieli turvautua pässin pökkimiin
        Tänään oli päivä surunen
        mieleen nousi edesmennyt murunen
        Aina ei jaksa pahaa mieltä niellä
        vaik järki sanoo ,ole mies ,tuntees kiellä.
        Aina ne aaveet perässä kulkee
        toisinaan aurinkonkin mielestä sulkee


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Tänäänkin oli päivä niin tuulinen
        ajaessa luulin olevani halkihuulinen
        viiman mennessä luihin ja ytimiin
        teki mieli turvautua pässin pökkimiin
        Tänään oli päivä surunen
        mieleen nousi edesmennyt murunen
        Aina ei jaksa pahaa mieltä niellä
        vaik järki sanoo ,ole mies ,tuntees kiellä.
        Aina ne aaveet perässä kulkee
        toisinaan aurinkonkin mielestä sulkee

        https://www.youtube.com/watch?v=IQQS7WoWWIQ
        Unohtu


      • Kesivä; kyllä ei tarkene pihakeinussa istua, eilen iltapäivällä lämpötila oli alimmillaan 4.4C, eikä minulla ole koskaan kiire. Hyvin ehtii ja kerkiää, vaikka laiska olenkin.

        Koti-kiusattu; muistin kyllä mikä oli eilen päivä, tiesin sulla mielessä on surun häivä.

        https://youtu.be/bUbyzCmInOo


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Tänäänkin oli päivä niin tuulinen
        ajaessa luulin olevani halkihuulinen
        viiman mennessä luihin ja ytimiin
        teki mieli turvautua pässin pökkimiin
        Tänään oli päivä surunen
        mieleen nousi edesmennyt murunen
        Aina ei jaksa pahaa mieltä niellä
        vaik järki sanoo ,ole mies ,tuntees kiellä.
        Aina ne aaveet perässä kulkee
        toisinaan aurinkonkin mielestä sulkee

        "koti-kiusattu"

        Haluatko että kirjoitan sinulle jotain tosi-rakkaudesta räytyvää kyynel-virtaa?
        Ihan niillä inhoamillasi riimeillä.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Haluatko että kirjoitan sinulle jotain tosi-rakkaudesta räytyvää kyynel-virtaa?
        Ihan niillä inhoamillasi riimeillä.

        H.

        En halua hunksi ,en oikeestaan mitään siltä suunnalta ,anna mun olla ja jatka matkaasi .
        Mennessäs voisit miettii sitä asiaa et kumpaan käteen se perhonen mieluimmin laskeutuu ,nyrkissä olevaan vai avonaiselle kämmenelle.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        En halua hunksi ,en oikeestaan mitään siltä suunnalta ,anna mun olla ja jatka matkaasi .
        Mennessäs voisit miettii sitä asiaa et kumpaan käteen se perhonen mieluimmin laskeutuu ,nyrkissä olevaan vai avonaiselle kämmenelle.

        Eiköhän me pärjätä ilman vetoapua, näitä yritelmiä sepustaessamme.
        Ne on toiset, kun räytyy ja riutuu, kyynelvirroissa polskiessaan. Sinne voi mennä riimien muodossa pelastusrenkaita heittelemään.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        En halua hunksi ,en oikeestaan mitään siltä suunnalta ,anna mun olla ja jatka matkaasi .
        Mennessäs voisit miettii sitä asiaa et kumpaan käteen se perhonen mieluimmin laskeutuu ,nyrkissä olevaan vai avonaiselle kämmenelle.

        "koti-kiusattu"

        Keskustellaan toveri, keskustellaan.

        Ilmeisesti tahdot kuvata nyrkillä jotain?
        Katsonko sen olevan koholla?
        Minä en pystyisi tuohon noin vain.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "koti-kiusattu"

        Keskustellaan toveri, keskustellaan.

        Ilmeisesti tahdot kuvata nyrkillä jotain?
        Katsonko sen olevan koholla?
        Minä en pystyisi tuohon noin vain.

        H.

        Vertaukseni kädestä joka on nyrkissä ei sitten auennut tai halusit olla ymmärtämättä .
        Selitetty juttu on aina pilalla,olkoot .


      • musta.palstalainen
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Vertaukseni kädestä joka on nyrkissä ei sitten auennut tai halusit olla ymmärtämättä .
        Selitetty juttu on aina pilalla,olkoot .

        Mä aattelin ettei ymmärtäny mitä sä tarkotit.


    • Onpas kinkkisiä kysymyksiä
      Joku metsäruusu, hento ja heiveröinen, sua siellä kompostissa ilahduttaa, epäilen...
      Tietysti paljon enemmin mörrimöykyn kainalossa siellä kärpässienen alla istuu, eiks ne pupuhanit ole niitä pikkurill...
      Tuota peunajauhoo käyttäisin vain talkin puutteessa, perunajauho on vähän suttahommaa kun annostelu saa olla kuiteskin reilu, että jotain tehoa olisi...
      perunajauho on parempaa monessa muussa käytössä esmerkiksi just kiisselissä ja tanssiparketilla...
      https://youtu.be/YIxEmItHLl8

      • Olen melko varma että persian keltaruusu on herännyt ruususen unestaan ja haluaa ilahduttaa loistollaan minua.
        Tosin kun vaimo aikansa kuunteli jahkailujani käski vetää kynttilää kannikkaan ,omituisen lyhyt pinnainen toisinaan .


      • jospahan
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Olen melko varma että persian keltaruusu on herännyt ruususen unestaan ja haluaa ilahduttaa loistollaan minua.
        Tosin kun vaimo aikansa kuunteli jahkailujani käski vetää kynttilää kannikkaan ,omituisen lyhyt pinnainen toisinaan .

        Jospa se on maksaruusu. ;-)

        Eikös ole sanonta että "jollei viina, sauna ja terva auta, tauti on kuolemaksi". Kokeiles ensin noita kaikkia aineita yksitellen.
        Älä sure, kyllä vaimosi varmaan tykkää puhdistaa tervasta kannikkaasi. Tai laittaa siihen höyheniä pehmikkeeksi. ;-)


    • Vastaus tähän talkki-jauhopulmaan on kookosrasva. Se suojaa mutta hengittää, vähentää tulehdusta ja toimii vaikka hikoilisi. Jauhot vaan kuivattaa.

      Ooksä jo kokeillut pyöräilijän housuja? Kun joskus kauan aikaa sitten poljin, mun duunikaverit naureskeli mulle kun hankin sellaiset, että joojoo, tietty on tärkein näyttää hyvältä. Mutta ei se sitä ollut, hyvät vaatteet on aika tarpeelliset jos meinaa vähän enemmän jotain harrastaa.

      Meillä on viileetä, eilen lämpötila kipusi 11 asteeseen saakka, tänään on luvattu peräti 4 astetta yöksi. Ei pakkasia sentään.

      Rag'N'Bone Man - Healed
      https://www.youtube.com/watch?v=B3UxXoMDRuI

      • On mulla kaikkenlaisia toppahousuja ,siirtynyt satula oli kaiken pahan alku ja juuri.
        Syyttelin syytä suotta kalsarien saumaa .


      • ei.hätää
        koti-kiusattu kirjoitti:

        On mulla kaikkenlaisia toppahousuja ,siirtynyt satula oli kaiken pahan alku ja juuri.
        Syyttelin syytä suotta kalsarien saumaa .

        Kalsarit voi laittaa jalkaan nurin päin, jolloin sauma tulee ulkopuolelle.


      • ei.hätää kirjoitti:

        Kalsarit voi laittaa jalkaan nurin päin, jolloin sauma tulee ulkopuolelle.

        Ei käy ,näkyy jarruraita .


    • kesi.vä

      Mä eilen reteenä mummona pakkasin eväät reppuun ja virvelin olalle. Taisinpa vihellelläkin saapastellessani merenrannalle. Kaislikon reunaan, tuulettomampaan paikkaan leiriydyin.
      Ensimmäinen heitto virvelillä lähes kuin oppikirjasta, toinenkin jees. Mutta kolmas heitto, viehe lässähti nenäni eteen ja siima alkoi purkautua kelalta. Yritin kammeta siimaa takaisin, kiristelin ruuveja, otin siimakelan poiskin ja laitoin takaisin. Ei, kun ei, ei onnistunut. Rullasin käsin purkautuneen siiman. Tökkäsin virverin kivien koloon ja otin eväät esille. Mietin siinä kahvia hörppiessä ja eväitä syödessäni, että oliskohan mummon nokka ollut vähän liian nokka kohti taivasta rannalle tullessani.
      Nyt 12.

    • kesi.vä

      Olispa kiva nähdä mitä noissa poistetuissa kirjoituksissa on ollut. Niitä on alkanut ilmestyä vähän tiuhaan.

      • ei.huolta

        Ne on niitä massapostituksia joissa tarjotaan pelejä ja nyt viimeksi puhelimia.


      • kesi.vä
        ei.huolta kirjoitti:

        Ne on niitä massapostituksia joissa tarjotaan pelejä ja nyt viimeksi puhelimia.

        Ok, kiitos tiedosta. Luulin jo, että ärsytän.


      • ent.siivoojaparka
        kesi.vä kirjoitti:

        Ok, kiitos tiedosta. Luulin jo, että ärsytän.

        Yhtenä yönä poistatin niitä joutessani lähes jotain 30 sitä mukaa kun niitä tuli.
        Saisi olla ilmoitus niinkuin ennenvanhaan, että ilmoitus on jo tehty, ettei turhasti monet vaivaudu ilmoittamaan, sillä nehän poistuvat vasta sitten, kun ylläpito herää.

        Onhan siinä tietty unipäissään voinut poistattaa muutakin.


      • kesi.vä
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Yhtenä yönä poistatin niitä joutessani lähes jotain 30 sitä mukaa kun niitä tuli.
        Saisi olla ilmoitus niinkuin ennenvanhaan, että ilmoitus on jo tehty, ettei turhasti monet vaivaudu ilmoittamaan, sillä nehän poistuvat vasta sitten, kun ylläpito herää.

        Onhan siinä tietty unipäissään voinut poistattaa muutakin.

        Heh, kiitos! Eikä se ainakaan mua haittaa jos mun höpötyksiä poistelee vahingossa. Kunhan saan tiedon siitä milloin jollain se höpötysten vastaanottokiintiö täyttyy :)


      • ent.siivoojaparka
        kesi.vä kirjoitti:

        Heh, kiitos! Eikä se ainakaan mua haittaa jos mun höpötyksiä poistelee vahingossa. Kunhan saan tiedon siitä milloin jollain se höpötysten vastaanottokiintiö täyttyy :)

        Ei ne taida kaikkia höpötyksiä poistaa vaikka ne ilmiantaisikin. Hyvät perustelut pitää olla sääntöjen vastaisuudesta. Eikä säännöissä ole kielletty höpöttämistä.


    • eppu2

      Mistäs Sinun kompostiisi keltaruusu olisi hypännyt, ettei vaan olisi koiranruusu.
      Eikös se niin mene, että itse kukin on välillä hanipupu ja taas välillä mörrimöykky.
      Mitä perunajauhoon tulee, itse käytän sitä joskus keittiöhommissa, mutta ennen kait, kun ajat olivat niukemmat sitä huiskaistiin ihan vauvankin pyllyyn.

      • ent.siivoojaparka

        Alushameita sillä tärkättiin 60-luvulla. En edes tiennyt silloin, että sitä myös keittiöhommissa käytetään tai että sitä joku aikuinen mies persiiseensä tupsuttelisi.


      • ent.siivoojaparka

        Tunkiokukilla olisi hyvä kasvualusta, ellei niitä peitä kaikenlaisella synteettisellä moskalla.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Alushameita sillä tärkättiin 60-luvulla. En edes tiennyt silloin, että sitä myös keittiöhommissa käytetään tai että sitä joku aikuinen mies persiiseensä tupsuttelisi.

        Minä muistan tärkänneeni nuorena alushameita sokerivedellä.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Minä muistan tärkänneeni nuorena alushameita sokerivedellä.

        Mites päin sinä ne sitten laitoit kuivumaan, ettei ne menneet tönköksi suoraan alaspäin?
        Perunajauhon kanssa kun ne silitti, niin sai hyvästi pönköttämään. Itse en niin ollut innostunut sellaiseen kuin joskus, mutta toisten touhuja seuratessa ...


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mites päin sinä ne sitten laitoit kuivumaan, ettei ne menneet tönköksi suoraan alaspäin?
        Perunajauhon kanssa kun ne silitti, niin sai hyvästi pönköttämään. Itse en niin ollut innostunut sellaiseen kuin joskus, mutta toisten touhuja seuratessa ...

        Muistelisin, että jonkun rätin kanssa niitä siliteltiin.
        Äite siinä oli päällepäsmärinä.


      • Epulle
        Kauan sitten oli komee keltaruusu minkä kukat joku örkki tuhos ,ne ikään kuin mätäni kokoon ja koko kasvi kuihtui.
        Nakkasin sen kompostiin ja nyt se nousee tuhkasta ku muinainen lintu


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Alushameita sillä tärkättiin 60-luvulla. En edes tiennyt silloin, että sitä myös keittiöhommissa käytetään tai että sitä joku aikuinen mies persiiseensä tupsuttelisi.

        Siivooja ei tieräkkään mun kaikkia salasuuksia ,sillai isolla puuterisutilla varovasti penslaten se sujuu .
        Mä valvon peilin kautta ja vaimo on suorittavas portaas.


      • ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Siivooja ei tieräkkään mun kaikkia salasuuksia ,sillai isolla puuterisutilla varovasti penslaten se sujuu .
        Mä valvon peilin kautta ja vaimo on suorittavas portaas.

        Et sitten luota ilman peiliä vaimoosi sen vertaa, ettei hän sivele sinne jotain muuta kuin perunajauhoa.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Et sitten luota ilman peiliä vaimoosi sen vertaa, ettei hän sivele sinne jotain muuta kuin perunajauhoa.

        Nauraa virnottaa kumminkin tai ainakin tekee naamoja.


      • kesi.vä
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Nauraa virnottaa kumminkin tai ainakin tekee naamoja.

        Naurus on täälläkin pitelemistä. Ensteks vaimo tussauttelee perunajauhoja kannikoiden väliin (mikähän lie levitysväline vai pelkkä kiila), sitten kiusatulla on pönkkö alushame päällä ja vaimo penssaloi sokerivettä hameen takaosaan. Ja kiusatulla on jalat sievästi kuin ballerinalla :)


      • kesi.vä kirjoitti:

        Naurus on täälläkin pitelemistä. Ensteks vaimo tussauttelee perunajauhoja kannikoiden väliin (mikähän lie levitysväline vai pelkkä kiila), sitten kiusatulla on pönkkö alushame päällä ja vaimo penssaloi sokerivettä hameen takaosaan. Ja kiusatulla on jalat sievästi kuin ballerinalla :)

        No mikä ettei ,joskushan on se tyttömäinen puolikin päästettävä pintaan.
        Ain ku tekis pikku hypyn niin vieno valkoinen pöllährys kruunais suorituksen.
        Tosin pelkään et mun puhelintolpan paksuset koivet ei oikein sulokkaaseen hyppelyyn taivu.


      • kylmätotuus
        koti-kiusattu kirjoitti:

        No mikä ettei ,joskushan on se tyttömäinen puolikin päästettävä pintaan.
        Ain ku tekis pikku hypyn niin vieno valkoinen pöllährys kruunais suorituksen.
        Tosin pelkään et mun puhelintolpan paksuset koivet ei oikein sulokkaaseen hyppelyyn taivu.

        Älähän nyt aliarvioi taitojasi balettitanssijana!

        Ota oppia seuraavasta videosta ja treenaa, treenaa ja treenaa!

        Uskon,että lopulta onnistut hypyissä ja sirossa liikehdinnässä hurmaten koko jengin.
        Tarpeeksi tiheäkankainen vaatetus estää pöllähdyksiä näkymästä.

        Yritä edes, äläkä heti luovuta!

        https://www.youtube.com/watch?v=wmIc0psH6bk


    • Niittyvillat kukkivat lammen rannoilla,
      samoin mesimarjat sammaleen pinnoilla,
      suopursutkin varmaan pian,
      valkoisin kukkasin ihan,
      luonnossa ihana, raikas tuoksu,
      metsäpolkuja pitkin askelteni juoksu,
      solisevaa iloista linnunlaulua,
      katselin maisemaa kuin kauneinta taulua.

      https://youtu.be/ofXHdC9UmEs

      • ent.siivoojaparka

        Kesä tuoksuu kaikkein parhaimmalle just auringonnousun aikaan 3-4 aikaan, kun maassa on vielä aamukastetta ja veden pinnalla usvaa.


      • Juuri siksi olen ihan päkätissä aikaisiin lähtöihin kesällä .


      • kesi.vä

        Kuulemma suopursut kukkivat jo Länsi-Suomessa, tytär soitteli. Itse sain vesiryöpyn niskaani. Minulla taitaa olla tähtikuviot vinksallaan, kun noita pieniä harmeja joka päivälle.


      • expimot
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kesä tuoksuu kaikkein parhaimmalle just auringonnousun aikaan 3-4 aikaan, kun maassa on vielä aamukastetta ja veden pinnalla usvaa.

        Pystyykö tupruttelijatkin aistimaan sen?


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Juuri siksi olen ihan päkätissä aikaisiin lähtöihin kesällä .

        Minulla on muisto kesäöistä, kun viimeiset heinäpaalit on ajettu pellolta latoon, juuri ennen kuin ensimmäiset vesipisarat satavat.
        Silloin kun kävelee kolmen aikaan aamuyöstä kotiin, niin parempaa oloa ei voi ollakaan.
        Sateli se tänäänkin, kuuroja kuuron perään.


      • Ancelina kirjoitti:

        Minulla on muisto kesäöistä, kun viimeiset heinäpaalit on ajettu pellolta latoon, juuri ennen kuin ensimmäiset vesipisarat satavat.
        Silloin kun kävelee kolmen aikaan aamuyöstä kotiin, niin parempaa oloa ei voi ollakaan.
        Sateli se tänäänkin, kuuroja kuuron perään.

        Kuten niin monesti on todettu ,niin paljon on aihetta lauluun.
        Olen vartavasten ittelleni terottanu mieleen miten pikku asioista voi olla kiitollinen ja nauttii niistä.
        Tänään haistelin tuoretta sekapuu klapikasaa.


      • eppu2
        Ancelina kirjoitti:

        Minulla on muisto kesäöistä, kun viimeiset heinäpaalit on ajettu pellolta latoon, juuri ennen kuin ensimmäiset vesipisarat satavat.
        Silloin kun kävelee kolmen aikaan aamuyöstä kotiin, niin parempaa oloa ei voi ollakaan.
        Sateli se tänäänkin, kuuroja kuuron perään.

        Täälläpäin on ollut aika hyvä sääpäivä. Enimmäkseen paistellut.
        Muutama tippa tuli auton lasiin, kun ajelin mökiltä kotio.
        Mökissä väkeä ja vierasmökissä väkeä ja uuden mökin takka valmistui viikolla.
        Kestää 2 viikkoa vähintään kuivua, ennenkuin voi ruveta pikkuhiljaa lämmitteleen.
        Niimpä otin kissan kainalooni ja aattelin, että lähdenpä kotio pyykille.


      • Ancelina kirjoitti:

        Minulla on muisto kesäöistä, kun viimeiset heinäpaalit on ajettu pellolta latoon, juuri ennen kuin ensimmäiset vesipisarat satavat.
        Silloin kun kävelee kolmen aikaan aamuyöstä kotiin, niin parempaa oloa ei voi ollakaan.
        Sateli se tänäänkin, kuuroja kuuron perään.

        Minullakin on yksi muisto juuri tuollaisesta kesäyöstä. Lapset olivat pieniä ja nukkuivat teltassa pihassa sillä aikaa. Isäntä haki pellolta heinäpaalikuorman, ne oli silloin sellaisia pieniä , yhden nosteltavia paaleja, ja minä latasin ne sitten latoon järjestykseen ja nukuin aina pienen hetken odotellessani uutta kuormaa, pellot oli silloin pitkin poikin siellä täällä. Itikat meinasivat syödä elävältä. Jossain vaiheessa muistan sen auringon kajon harvojen lautojen raoista. Huiviin peitin pääni aina ettei naama ihan paukamilla olisi ollut. Aamulla neljän aikaan saatiin kaikki latoon ja mentiin nukkumaan ja kun herättiin satoi kaatamalla. Silloin kyllä olo tuntui tosi onnelliselta ja huojentuneelta. Kuiva heinä tuoksuu tosi kivalta, vieläkin jos ajelee kuivan heinän tekoaikaan saattaa pelloilta tulla tuo tuttu nostalginen tuoksu, vai hajuko se olisi, niin tuttu kumminkin.


      • eppu2
        rosaliiin kirjoitti:

        Minullakin on yksi muisto juuri tuollaisesta kesäyöstä. Lapset olivat pieniä ja nukkuivat teltassa pihassa sillä aikaa. Isäntä haki pellolta heinäpaalikuorman, ne oli silloin sellaisia pieniä , yhden nosteltavia paaleja, ja minä latasin ne sitten latoon järjestykseen ja nukuin aina pienen hetken odotellessani uutta kuormaa, pellot oli silloin pitkin poikin siellä täällä. Itikat meinasivat syödä elävältä. Jossain vaiheessa muistan sen auringon kajon harvojen lautojen raoista. Huiviin peitin pääni aina ettei naama ihan paukamilla olisi ollut. Aamulla neljän aikaan saatiin kaikki latoon ja mentiin nukkumaan ja kun herättiin satoi kaatamalla. Silloin kyllä olo tuntui tosi onnelliselta ja huojentuneelta. Kuiva heinä tuoksuu tosi kivalta, vieläkin jos ajelee kuivan heinän tekoaikaan saattaa pelloilta tulla tuo tuttu nostalginen tuoksu, vai hajuko se olisi, niin tuttu kumminkin.

        Meillä ei ollut paaleja, oli seipäillä, josta kerättiin kärryyn.
        Lapset haravoi ´´perät´´ ja tallasivat ladossa tiiviimmäksi. Pöly lensi, onneksi ei oltu allergisia. Olisiko sitä edes silloin ymmärretty.
        Piimää ja vaarinkaljaa juotiin pellolla.


      • eppu2 kirjoitti:

        Meillä ei ollut paaleja, oli seipäillä, josta kerättiin kärryyn.
        Lapset haravoi ´´perät´´ ja tallasivat ladossa tiiviimmäksi. Pöly lensi, onneksi ei oltu allergisia. Olisiko sitä edes silloin ymmärretty.
        Piimää ja vaarinkaljaa juotiin pellolla.

        Omasta lapsuudestani mummolan heinähommista muistan kuinka milloin mitäkin juuttisäkkiä vedettiin perässä ja hoidettiin lapselle omaa työtä tärkeänä tappien laittajana reikiin.
        Heinäladoissa oli pärekatot ja niiden naulat tökkäsivät aina heinäntallojien päähän, kun heinäkasat kasvoivat tarpeeksi korkeiksi. Päässä oli reikiä nauloista ja muuten iho oli rikki terävistä kuivista heinistä, saunaan meno oli aina vähän tuskaisen kirvelevää heinän tekopäivinä.
        Eikös sinne heinien sekaan ladossa heitelty karkeaa suolaakin.


      • eppu2
        rosaliiin kirjoitti:

        Omasta lapsuudestani mummolan heinähommista muistan kuinka milloin mitäkin juuttisäkkiä vedettiin perässä ja hoidettiin lapselle omaa työtä tärkeänä tappien laittajana reikiin.
        Heinäladoissa oli pärekatot ja niiden naulat tökkäsivät aina heinäntallojien päähän, kun heinäkasat kasvoivat tarpeeksi korkeiksi. Päässä oli reikiä nauloista ja muuten iho oli rikki terävistä kuivista heinistä, saunaan meno oli aina vähän tuskaisen kirvelevää heinän tekopäivinä.
        Eikös sinne heinien sekaan ladossa heitelty karkeaa suolaakin.

        Kyllä muistan tuon suolan heiton.
        Noita tappeja kanssa muistan laittaneeni.
        Sitten jäi mieleeni sellainen tapaus, kun meillä oli vuokrapeltoa lisämaana ja siellä oli lato.
        Sen ladon vierellä oli suuria ihania metsämansikoita, melkein kun puutarhasellaisia. Vieläkin voi kuvitella sen miltä ne silloin maistui.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kyllä muistan tuon suolan heiton.
        Noita tappeja kanssa muistan laittaneeni.
        Sitten jäi mieleeni sellainen tapaus, kun meillä oli vuokrapeltoa lisämaana ja siellä oli lato.
        Sen ladon vierellä oli suuria ihania metsämansikoita, melkein kun puutarhasellaisia. Vieläkin voi kuvitella sen miltä ne silloin maistui.

        Aah, metsämansikoissa on oikea ihana, melkein voi sanoa, että erityinen arominsa.


    • Hangolla seipäälle heinää,
      ruskettuneet käsivarret haravoimassa,
      kuivan heinän pölyävä tuoksu,
      ladon hämärässä hersyvä nauru,
      uimarantaan pikainen juoksu,
      muistoja ovat kaikki nuo elää,
      se aika meni jo, eikä palaa enää.

      https://youtu.be/9hw9tu3YPtM

      • henrjii

    • koti-kiusattu ihmeellinen nimimerkki,ovatko vanhemmat kuisanneet tehneet väkivaltaa mikset ilmoittanut poliisille, voit kai tehdä tänään- ehkä kuolleet koska on 60 .

      Monet täällä heillä on samanlainen sairaus.....

      • tollimolli


      • Omituinen on miljonääri lentokone mekaanikon nikkikin ,


      • Koti-kiesattu- tarkoitaa sinua on kiusattu kotona. En ole miljonääri--- vaan elän hyvää elämää toista kuin olisi Suomessa, tässä ei vain raha ja rikkaus vaan koko elämä. (kirjoitus virheitä).

        Monet sairaat ovat hyvin viisaita--- luulen.

        Med vänlig hälsning.


    • kylmätotuus

      Huomenna heiluu puutarhahara. Vettä on tullut siinämäärin, että uskallan vihdoinkin käydä kukkapenkkieni kimppuun ilman pelkoa siitä, että jotain dramaattista muutosta tapahtuisi suurella vaivalla hoivaamilleni istutuksille.

      Draamasta laulaa nyt Eini. Hän on kehittynyt huimasti laulajana vuosien myötä.

      https://www.youtube.com/watch?v=i6V4X_anKn4

      Tuolla aiemmin kirjoiteltiin metsämansikoista.
      Meillä oli lapsina tapana pujottaa niitä ja mustikoita timoteihin. Ihania "vartaita" olivatkin.
      Oi niitä aikoja!

      • eppu2

        Sanopa muuta, oi niitä aikoja, muistan tuon heiniin pujottelun.
        Vesisateetkin ovat kovin kuurottaisia.
        Skandinaaviassaakin saattaa jossain tulla hirveästi ja jossain olla kuivaa pitkään.
        Maailman säät ovat järkyttäviä vai johtuuko mielikuva siitä, että tieto leviää nopeasti.


    • Vettä ei ole tullut aurinko vain paistaa sitten toukokuun.

      Kysyn vain totuuksia aloituksissa, en ole valehtelia.

    • Olisiko uuden alun aika,
      ei toimi mulla vastaamisen taika,
      tämä myöskin henrjiille,
      heinätöiden muistoksi,
      vain heinäallergia jäi,
      kun nykyaikaan siirryin pystypäin.

      https://youtu.be/Vry7LfVKgXY

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1595
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1302
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      877
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      805
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      701
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      674
    Aihe