Vanha laturi ja AGM akku

R33BlueEyes

Veneessä on todennäköisesti 90-luvulta Dolphin automatic switch mode battery charger 10 A/12 V ja olen vaihtamassa hupiakkua AMG:ksi. Pitääkö/kannattaako maasähkölaturi vaihtaa samalla? Tarkoituksena asentaa myös 50 W 2x20 W aurinkopaneelit hyvällä lataussäätimellä. Ts. ne varmasti hoitaisivat lomakauden ulkopuolella akun täyteen latautumisesta, mutta pilaako tuo nykyinen laturi akun? Jotain vikaa nykyisessä järjestelmässä on ollut kun nykyinen akku (90 Ah) ei kovin vanha ole ja silti jännite romahtaa (12,7 v -> 12 V) yön aikana kompressorijääkaapin ja Safire 1800D:n käytöstä. Edellinen omistaja lataillut paljon koneella lyhyitä 0,5 h pätkiä.

38

1750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keulamies

      Veikkaisin, että akkukapasiteettisi on pienenlainen verrattuna tuohon yökulutukseen, sen kummemmin tietämättä jääkaappisi ja safiren kulutusta, jos seuraat hyvää tapaa purkaa akkuasi max 50% sen kapasiteetista lataussyklien välissä. Käytössäsihän on tuolloin vain 45 amppeeria esimerkiksi koko vuorokaudelle. Akkusi on tullut tästä syystä ennenaikaisesti tiensä päähän. Hankkisin akun/akut suuremmalla kapasiteetilla ja välttäisin yli 50% purkua. Lisää vielä akkumonitori systeemiisi, jolloin seuranta on helppoa. Akut eivät myöskään tykkää olla osalatautuneessa tilassa pitkään. Tulevilla aurinkopaneleilla pääset siitä ongelmasta. Koska panelit ovat eri tehoisia niin hanki samalla kaksi hyvälaatuista lataussäädintä, yksi 50W panelille ja yksi 20 20W paneleille, niin toimii. Edellisen omistajan useat puolen tunnin konelataukset, etenkin jos tyhjäkäynnillä, eivät paljoa ole auttaneet.

      • R33BlueEyes

        Akkukapasiteetti ehdottomasti alimittainen, koska veneessä myös systeemipilotti ja nyt myös iPadia imuttavia lapsia. Akkumonitoriksi olen ajatellut Victron Energyä ja uudeksi akuksi 136 Ah AMG (koteloon ei isompi mahdu). Ts. silloin vuorokaudessa olisi 80 Ah paneelit (25 - 30 Ah?) ilman latausta auringon paistaessa. Nyt lähinnä kysymys, osaako vanha laturi ladata riittävän korkealla jännitteellä uutta AMG-akkua.


    • MiesJaSähkö

      Akku pystyy luovuttamaan vaurioitumatta n. 40% kapasiteetistaan, kun se on täyteen ladattu. 12,7V on täyden akun jännite, 12V tarkoittaa, että akussa on jälljellä n.35% varausta eli liian vähän ja akku vaurioituu, kuten on ilmeisesti tapahtunutkin.

      HUOM! Jänniteet ovat lepojännitteitä eli akun on hyvä antaa olla ilman kuormaa muutaman minuutin ajan ennen mittaamista. Jos virtaa kulutetaan mittauksen aikana, luku ei kerro juuri mitään.

      Jos oleteaan, että luvut ovat lepojännitteitä, niin kulutus on n.50 Ah yön aikana eli suuruusluokkaa 6A jatkuvaa kulutusta. Jos Safire on ehjä, kulutuksen pitäisi olla 1A-luokkaa. Jääkaappi 80l voi ottaa 8A etenkin, jos se ei ole ihan uusi ja eristeet falskaa.

      Vaikuttaa siltä, että lukusi vastaavat laskettua eli normaali kulutus ylittää akkusi kapasiteetin ja akku vaurioituu. Sinun pitää vähentää kulutusta, lisätä akkukapasitettia tai lisätä virran tuotantoa.

      Suosittelisin nykyisellä käytöllä akkumäärän tuplaamista. Se vastaa nykyistä kulutustasi ja sisältää pienen turvamarginaalin. Samalla kannattaa asentaa automaattikatkaisija, joka lopettaa virransyötön, jos jännite tippuu liian alas. Se suojelee akkuja, muttei ruokia.

      Akkulaturissa ei ole vikaa, mutta se on aika pieni koska ladatessasi akkuja, jääkaappikin vie sähköä. Voi olla ettei akut ehdi latautua päivän aikana. Jos laturi lataa 10A ja jääkaappi vie 8A, niin yli jää vain 2A akkujen lataamiseen. 16 tunnin aikana akkujen varaus nousee vain 32Ah ja kulutus ylittää sen yön aikana.

      Vuorokaudessa kuluu virtaa (laskelma yläkanttiin) 8x24 8x1=200 Ah jos jääkaappi on aina päällä ja Safire päällä 8h yöllä. Jos lataat akkuja 16 tunnin ajan, niin laturin minimitehon tulee olla 12,5A eli nykyinen on liian pieni. Jos taas lataat 10 tunnin ajan, niin laturin tulee olla 20A.

      Näiden perusteella laturi kannattaisi vaihtaa 20A laturiksi ja akkujen määrä tuplata. Järjestelmä ei ole silloin mitenkään ylimitoitettu tarpeisiisi nähden. Nyt se on liian pieni eikä päivitettynäkään anna varaa tuhlailuun.

      • R33BlueEyes

        Jääkaapin koneisto on uusi ja siten kulutuksen pitäisi olla luokka 3,3 A, jos kävisi koko ajan. Mitä tuskin on nyt tehnyt kun kaapissa oli useita isoja kylmäpatruunoita ja kaappi on lisäksi arkkumallinen. Ts. 30 % käynnillä menisi hiukan yli 1 A tunnissa. Tilavuutta en ole laskenut. Safiren, joka sekin on lähes uusi kulutukseksi annetaan 0,3 - 0,8 A. Yhtenä vaihtoehtona on tupla-akut hupipuolelle, mutta se vaatisi toisen akun sijoittamisen kaulapunkan alle ja myös isomman laturin.


      • ei.noin.paljon

        Tuo jääkaapin kulutus on kyllä jonkun peltier-elementtisen boksin kulutus. Kompura ottaa 4 A ja käy kolmanneksen ajasta, huonosti eristetty helteellä ehkä hyvin puoletkin. Itse tulin monta vuotta toimeen 100 Ah kapasiteetilla, mutta olihan se jonkinlaista pelleilyä sähkön säästön kanssa. AGM-akut, siis tosiaan agm eikä amg, lisäävät käytettävissä olevia ampeeritunteja samallakain akkukapasiteetilla, kunhan ovat "deep cycle" -tyyppisiä. Vaihto avoimesta 90 Ah akusta 136 Ah deep cycle AGM:ään parantaa aloittaja tilannetta jo merkittävästi. 2x136 olisi tietysti tuplasti parempi.

        Ihan tyhmä 90-luvun Dolphin tuskin on. Vastaavanlaisella tulin hyvin toimeen kunnes rakentelin akkujärjestelmän uusiksi niin, että sain 2x135 Ah AGM:t mahtumaan ja silloin päivitin laturinkin älykkääseen 25 A laturiin. Vanha 10 A laturikin kyllä täytti yön aikana akut ja ymmärsi sen jälkeen jäädä ylläpitolaturiksi.


    • Joakim1

      Dolphin näyttää tulleen markkinoille -95 ja taitaa olla kohtuu edistyksellistä tekniikkaa. Jos on ehjä, tuskin uusi laturi on sen parempi. Tarkista latausjännitteet, myös ylläpito. Mikä on "ei kovin vanha"? Onko sinulla tarkka jännitemittari? Onko 12,00 V kompressorin käydessä vai (myös) välissä?

      • R33BlueEyes

        Edellinen omistaja piti venettä vain 2 vuotta ja oli uusinut akun. Kiinnitin jo koepurjehduksella huomiota että jännite tippui yllättävän nopeasti (karttapöydän mittarista katsottuna). Tarkistimme jännitemittarilla navoista ja samaa näytti. Jännitemittari löytyy myös itseltä, mutta joku halpisversio se on. Tuo 12 V oli aamulla, mutta en katsonut kävikö kompura. Safire oli päällä. Tuli kiire käynnistää kone. Akusta loppui virta jo siirtopurjehduksella Selkämerellä kun käytimme systeemipilottia. Keli tosin oli silloin pilotille haastava ja sen kulutuskin voi olla kuulemma mitä vaan 2 A:n ja 10 A:n välillä.


    • katso.myös

      Tuskin Victron Energyssä mitään vikaa on, mutta kannattaa tutustua myös Merlinin SmartGaugeen. Tekniikka on toinen ja omani toimintaan olen tyytyväinen. SmartGauge ei integroi ladattuja ja purettuja ampeeritunteja, vaan mittaa suoraan akun varaustilaa ja kertoo sen prosentteina. Lisätarvikkeena siihen saa älykkään erotusreleen.

    • seppomartti

      Poimin yo keskustelusta irrallisen lauseen syrjähdyksenä pähkäiltäväksi:" Koska panelit ovat eri tehoisia niin hanki samalla kaksi hyvälaatuista lataussäädintä, yksi 50W panelille ja yksi 20 20W paneleille, niin toimii."
      Onko tosiaan näin, että eri tehoisia aurinkopaneeleita ei voi kytkeä samaan mutta riittävän tehokkaaseen säätimeen. Jos on useampia paneeleita niin aina jokin niistä on varjossa.

      • yksi_riittää

        Eipä tule mieleen mitään syytä, miksi säätimiä tarvittaisiin kaksi. Panelit kytketään kuitenkin rinnan, eikä säädin tiedä mistään, mikä paneli on varjossa ja mikä tuottaa sähköä.


      • Keulamies

        En nyt juuri muista mistä tuon olen lukenut, mutta näin väitetään toimivan paremmin. Onhan siinä sekin hyöty, että toisen kenties hajotessa jää toinen vielä käyttöön. Joka tapauksessa jos käytössä on MPPT-säädin, PWM-säädintähän ei kannata käyttää koska MPPT antaa 10-15% enemmän virtaa, niin säätimeen kytkettyjen panelien tulisi olla jännitteiltään ja tehoiltaan samat jotta säädin toimii oikein.


      • noo.ja.jaa
        Keulamies kirjoitti:

        En nyt juuri muista mistä tuon olen lukenut, mutta näin väitetään toimivan paremmin. Onhan siinä sekin hyöty, että toisen kenties hajotessa jää toinen vielä käyttöön. Joka tapauksessa jos käytössä on MPPT-säädin, PWM-säädintähän ei kannata käyttää koska MPPT antaa 10-15% enemmän virtaa, niin säätimeen kytkettyjen panelien tulisi olla jännitteiltään ja tehoiltaan samat jotta säädin toimii oikein.

        Aurinkopanelin jännite nousee varsin korkealle kuorman laskiessa. Käytännössä ei aurinkopaneleita ole eri jännitteille ja sen korkean jännitteen takia ei aurinkopanelia pidäkään jättää lataamaan pitkäksi ajaksi ilman säädintä.

        Taitaa muuten olla enempi teoreettista ja markkinointia ne MPPT-säätimen lisäprosentit.


    • Joakim1

      Safire 1800 ja pieni kompurakaappi pitäisi hyvin tulla toimeen 90 Ah akulla. Edellisessä veneessä oli 75 Ah akku ja sillä pieni kompurakaappi Webasto 2,4 kW (~1 A osateholla, kävi harvoin jatkuvasti) toimivat OK 1-2 vrk. Akku kesti useita vuosia.

      Joko veneessäsi on joku sähkösyöppö, jota et tiedä, akku on sökö tai mittaat epätarkasti/väärin. Akun saa nopeasti pilalle, jos purkaa tyhjäksi eikä heti lataa.

      • R33BlueEyes

        Ainoat mitkä olivat yöllä kytkettynä lämmittimen ja jääkaapin lisäksi olivat ankkurivalo (led) ja makeavesipumppu. Ei kai pumppu kuluta, jos sitä ei käytetä?


      • Keulamies

        Jos varusteina on lämmitintä, jääkaappia, pädejä, plotteria, pilottia ym, niin kyllä ihmeen pienillä akkukapasiteeteilla leikitään. Ei jää pätkääkään marginaalia jos riittää edes alkuunsakaan. En ihmettele ollenkaan miksi täällä saa usein lukea tarinoita joissa ihmetellään akkujen kestävyyttä ym, juurihan sen ostin ja vuoden pari vain kesti!
        Kuten jo aikaisemmin totesin, taitaa akkusi olla tiensä päässä johtuen edellisen omistajan surkeasta lataustavasta ja varaustilan seurannasta. Voi olla, että akun yksi kenno on oikosulussa ja se tyhjentää akun tietyssä ajassa vaikka mitään muuta kuormaa ei olisi päällä. Lataa täyteen ja kokeile. Kytke akut irti latauksen jälkeen ettei joku kenties piilevä syöppö vaikuta.
        Hyvin monessa veneessä jääboksin eristys on alle kaiken arvostelun. Siinä menee pienikulutuksisen kompuran hyöty ikäänkuin pesuveden mukana. Kaiva oikeasti esille kompuran amppeerimäärä ja säädä kaappisi jollekin kylmyydelle, esim 6-7 astetta, ja kun boksi saavuttanut asetetun lämpötilan seuraa ajallisesti käynti/leposykli. Laske siitä vuorokauden kulutus. Jos käy enemmän kuin 1/3 ajasta ympäröivän lämpötilan ollessa 25 astetta niin kannattaa alkaa eristämään.
        Ikäväähän se on jollei akkulaatikossa ole tilaa useammalle tai isommalle akulle, mutta totuus on se, että sitä tilaa kannattaa tehdä ja vähintään tuplata kapasiteetti. Samalla tietysti tehokkaampi laturi jotta akut tulevat taatusti täyteen sieltä 50% varaustilasta yhden satamassa vietetyn yön aikana. Ja muista, että ne viimeisten 15-20% lataus kestää yhtä kauan kuin bulkkilataus.


      • Sähkövuotoko
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Ainoat mitkä olivat yöllä kytkettynä lämmittimen ja jääkaapin lisäksi olivat ankkurivalo (led) ja makeavesipumppu. Ei kai pumppu kuluta, jos sitä ei käytetä?

        Voisiko kyseessä olla sähkövuoto. Viallinen tai väärä asennus, johto tms. Joka vuotaa sähköä..?


      • Keulamies

        Voihan nuokin vaihtoehdot olla aivan mahdollisia. Vaikea tietää tai arvata. Eikös tuo ongelma alkaisi aukeamaan jos vaikka aloittaisit yllä olevalla ehdotuksella ja siitä etenet järjestelmällisesti eri vaihtoehtoja pois sulkien. Parempi tutkia ja selvittää ongelma ennen sen uuden akun ostoa ja asennusta. Hyvää onnea tutkimuksiin ja toivottavasti asia ratkeaa. Veneen vaihdossa tulee valitettavan usein näitä ylimääräisiä ongelmia selvitettäväksi. Kokemusta valitettavasti mullakin.
        Aurinkopaneleista ym voi lukea mm tuolta www.solarpanelsvenue.com


    • TaseEiToimi

      Ymmärrän, että moni haluaa äänensä kuuluviin ja siksi kirjoittaa mitä päähän satuu tulemaan ja antaa itsetään juuri sellaisen kuvan, mitä sitten satuu siihen päähän tulevan.

      Safiren kulutukseksi on laskettu 1A. Jos joku sitten haluaa korjata sen 0,8A, niin ei ainakaan ole koskaan lukenut matematiikkaa tai fysiikkaa. Tai ei ole ymmärtänyt lukemaansa.

      Oletuksena on yleensä, että aloittaja puhuu totta. Jos jääkaappi kuluttaa vain 3A, niin joku ei pidä paikkaansa. Joko akun kapasiteetti on eri, laturin koko on eri, virtransyöjiä on enemmän tai sitten jännitettä ei ole mitattu oikein.

      8A jääkaappeja on veneissä. Se, jos ei ole itsellä tai tutuill sellaista, ei vaikuta asiaan. Ennen kuin ehtii päästää aivopieruun, niin voi käydä vaikka katsomassa jääkaapikaupasta :D

      Näillä uusilla luvuilla eli 4A kulutuskella, akku on ja laturi on oikean kokoisia. Jos niin on, ongelma on kuviteltu. Nyt ei oikein tiedä, mitä uskoa ongelmaa vai lukuja. Jokainen voi valiat pulensa ja puhua täydellisen tietämättömyyden mukaansa tuomalla varmuudella peltier-elementeistä, joista on kuullut kavereiden puhuvan.

      Jos oletetaan, että on ongelma, niin se johtuu joko siitä, että virtaa kuluu enemmän kuin ehtii ladata tai sitten virtaa kuluu niin paljon yössä, että akun varaus tippuu alle 60% ja se on hajonnut. Molemmat ovat mahdollisia yhdessä tai erikseen.

      10A laturi on erittäin pieni. Se voi olla lisäksi sellaista mallia, joka lopettaa lataamisen, kun akku on täynnä eikä aloita sitä uudetaan itsestään. Vaihtaisin sen ilman muuta 25A laturiin koska se ei ole suuri kustannus. Ctekin on 300€. Vanhan laturin laittaisin moottoriakulle ylläpitolaturiksi, niitähän 10A vehkeet muutenkin ovat.

      Akkukapasiteetin lisääminen tutuisi järkevältä, vaikka se on kieltämättä joskus hankalaa tilanpuutteen takia. Jos virtaa kuitenkin kuluu niin paljon, että akku ei kestä, ei ole vaihtoehtoja. Aurinkopaneelia tai tuuligeneraattori voi hiukan auttaa, mutta jonain päivänä on sumuista ja tyyntä ja akku hajoaa laakista. Itse tuplaisin kapasiteetin.

      • eiannettavaa

        Aivopieruista puheen ollen tämä oli jo piereskelyä.


      • piere.lisää

        Pikku Safiren kulutus on 0,3 - 0,8 A. Fysiikkaa enemmän kuin lukion kurssit suorittaneena ja ymmärtäneenä se on vähemmän kuin 1 A. Kaikki tavalliset kompurat, joille käytännössä on vain yksi valmistaja, kulutukset ovat sitä 3 -4 A. Täytyy olla ainakin pakastin, jos kompura ottaa 8 A ja silloin venekin on isompi. Peltier-elementit kuluttavat kyllä helposti 8 -10 A, mutta nekin vasta suuremmalla jännitteellä, eli ladatessa. Normaaliin kulutukseen riittää 10 A laturi, mutta akkujen kasvaessa ainakin myyjät suosittelevat isompaa. Tämä siis isompien akkujen, ei isomman kulutuksen takia.

        Ei ole mitään syytä epäillä latauksen ja kulutuksen olleen epätasapainossa. Kapasiteettinsa menettänyt akku on erittäin järjellinen selitys. Ja siinähän voi olla yhtä hyvin valmistusviasta kuin edellisen omistajan käyttötavoista kyse. Ehkä oli vain muutaman kerran päästänyt akun aivan tyhjäksi saakka ja sulfatoitumaan.


      • luuletvaan
        piere.lisää kirjoitti:

        Pikku Safiren kulutus on 0,3 - 0,8 A. Fysiikkaa enemmän kuin lukion kurssit suorittaneena ja ymmärtäneenä se on vähemmän kuin 1 A. Kaikki tavalliset kompurat, joille käytännössä on vain yksi valmistaja, kulutukset ovat sitä 3 -4 A. Täytyy olla ainakin pakastin, jos kompura ottaa 8 A ja silloin venekin on isompi. Peltier-elementit kuluttavat kyllä helposti 8 -10 A, mutta nekin vasta suuremmalla jännitteellä, eli ladatessa. Normaaliin kulutukseen riittää 10 A laturi, mutta akkujen kasvaessa ainakin myyjät suosittelevat isompaa. Tämä siis isompien akkujen, ei isomman kulutuksen takia.

        Ei ole mitään syytä epäillä latauksen ja kulutuksen olleen epätasapainossa. Kapasiteettinsa menettänyt akku on erittäin järjellinen selitys. Ja siinähän voi olla yhtä hyvin valmistusviasta kuin edellisen omistajan käyttötavoista kyse. Ehkä oli vain muutaman kerran päästänyt akun aivan tyhjäksi saakka ja sulfatoitumaan.

        Olet siis sitä mieltä, että on todennäköisempää, että akku on päästetty tyhjäksi kuin että on isompi jääkaappi kuin sinulla? Tulet vielä yllättymään elämässäsi.

        Et sitten huomannut, että sama ongelma oli myös ennen akun vaihtoa? Sekin päästettiin tyhjäksi eikä silläkään ollut mitään tekemistä virrankulutuksen kanssa?
        Dream On

        0,8A ei ole vähemmän kuin 1A. Ei ole kursseista ollut apua.


      • Waeco

        Ilmoittaa sekä 48 että miltei parisataa litraisen kaappinsa kulutukseksi 40w ja pienemmän kuten mulla sähköntarpeen reilun amppeerin tunnissa ja iso kaappi vie vajaat kolme 25 asteen lämpötilassa ja kaapissa sisällä 5 astetta. Pakkaslokeron lämpötiloista ei puhuta, mutta ainakin pienessä sinne unohtunut kalja jäätyy:-)


      • Joakim1

        Sitä samaa kompuraakin voi ajaa eri kierrosluvuilla ja lisäksi vastapaine vaikuttaa kulutukseen. Edellissä veneessä vei pienellä kennolla käydessään juuri tuon 3,3 A. Nykyisessä on isompi kenno ja vie 5-6 A käydessään. Tässä kompuran datasheet, josta voi lukea kulutuksen olevan 1,5-6,5 A riippuen olosuhteista ja kierrosluvusta. http://www.nccvmtc.org/PDF2/2_083.pdf

        Kulutus ja käyntiaikasuhde on helppo mitata ja sen jälkeen vaan kertoo noi keskenään. Edellisessä veneessä tulo oli selvästi alle 1 A (0,4-0,8 A), nykyisessä lähes 2 A. Boksi on kasvanut samalla 22 litrasta ehkä 80 litraan, kompuran sijainti on huonompi (boksin alla) ja boksin eristys luultavasti huonompi. Pääosin tuon takia 180 Ah akku riittää suunnilleen samaan kuin ennen 75 Ah. Toki lämppärikin on isompi, mittaristo vie enemmän puhumattakaan autopilotista.


      • R33BlueEyes

        No ainakin sellainen ongelma tuon kompuran kanssa on, että sijaitsee allaskaapissa, jonne ei ole tehty ilmanvaihtoa omalla tuulettimella. Vanhassa veneessä kompuran tilaan oli lisätty tuuletin parantamaan sen hyötysuhdetta. Jääkaappikin oli siinä pieni ja riitti kun sen öisin jäähdytti maasähköllä kylmäksi ja laittoi pakastelokeroon isoja kylmäkalleja. Uudella veneellä tulee todennäköisesti purjehdittua pidempiä päiviä ja jäätyä ankkuriin useammin. Ts. tuotto kapasiteettipuoli pitää saada kuntoon.


      • Joakim1

        Kuten täällä jo ehdotettiin, mittaa käyntiaikasuhde. Siitä selviää onko asennus ja eristys hyvä vai ei. Edellisessä veneessä suhde oli 1/10-1/7 normaalisti, helteillä 1/5-1/4. Se oli erinomainen. Nykyisessä 1/5-1/3 eli selvästi huonompi, mutta vielä hyäksyttävissä.

        Jos käyntiaikasuhde ei ole OK, pitää selvittää miksi. Syitä voi olla useita. Helpoin on tarkastaa kompuran jäähdytys mittaamalla (tai käsin kokeilemalla) kompuran ympärillä olevan ilman lämpötila vs. veneen sisälämpötila. Oikein ideaalitapauksessa voi olla jopa kylmempi, ainakin silloin kun merivesi on viileää, mutta ei missään tapauksessa saa olla "kuuma". Seuraavana on sitten boksin eristys, joka on jo vaikeampi "mitata". Eristepaksuuden voi mitata, mutta eristemateriaali voi olla vaikeampi selvittää. Polyuerataanilla saa kelvollisen eristyksen jo 3 cm:llä ja 5 cm:llä erinomaisen. Styroksilla/Styrofoamilla vastaavaan vaaditaan 5 ja 8 cm. Sitten on vielä laitteista johtuvat kuten liian alhainen kylmäainen, termostaatin huono toiminta tai asetus turhan kylmälle jne.


      • Jääkarhukaappi
        Joakim1 kirjoitti:

        Kuten täällä jo ehdotettiin, mittaa käyntiaikasuhde. Siitä selviää onko asennus ja eristys hyvä vai ei. Edellisessä veneessä suhde oli 1/10-1/7 normaalisti, helteillä 1/5-1/4. Se oli erinomainen. Nykyisessä 1/5-1/3 eli selvästi huonompi, mutta vielä hyäksyttävissä.

        Jos käyntiaikasuhde ei ole OK, pitää selvittää miksi. Syitä voi olla useita. Helpoin on tarkastaa kompuran jäähdytys mittaamalla (tai käsin kokeilemalla) kompuran ympärillä olevan ilman lämpötila vs. veneen sisälämpötila. Oikein ideaalitapauksessa voi olla jopa kylmempi, ainakin silloin kun merivesi on viileää, mutta ei missään tapauksessa saa olla "kuuma". Seuraavana on sitten boksin eristys, joka on jo vaikeampi "mitata". Eristepaksuuden voi mitata, mutta eristemateriaali voi olla vaikeampi selvittää. Polyuerataanilla saa kelvollisen eristyksen jo 3 cm:llä ja 5 cm:llä erinomaisen. Styroksilla/Styrofoamilla vastaavaan vaaditaan 5 ja 8 cm. Sitten on vielä laitteista johtuvat kuten liian alhainen kylmäainen, termostaatin huono toiminta tai asetus turhan kylmälle jne.

        Jos jääkaappi on pieni, niin käyntisuhteeseen vaikuttaa kaikkein eniten uusien kaupasta kannettujen ruokien jäähdyttäminen. Teoriassa käyntisuhteen mittaaminen voi olla näppärää, mutta mittausten pitäisi olla toisiinsa verrattavia ruokamäärän, lämpötilan ja ovien avaamisen suhteen.

        Jääkaapin lämpötilan mittaaminen kertoo paljon enemmän. Jos se on lämmin, kompura käy ja jos ei ole, niin ei käy. Muutenkin syyn mittaamisesta on enemmän iloa kuin seurausten. On silti vaikea kuvitella, että mittaaminen toisi yllätyksiä. Virtaa kuluu ja siinä se.

        Kompuran tuuletus onnistuu yleensä hyvin myös vapaakierrolla tekemällä pari 5cm reikää tai isommat raot ylös ja alas. Jos nyt on tiedossa, ettei ole tarpeeksi reikiä, niin homma olisi pitänyt tehdä akuista riippumatta. eristysten lisäämisestä on hyötyä, mutta voi olla marginaalista, jos suurin teho menee sisäpuolella olevien ruokien tai juomien viilentämiseen.


      • R33BlueEyes

        Jääkaappi näköjään ollut ainakin osasyyllinen. 72 W/6 A koneisto, tilavuus n. 45 L. Termostaatti oli ollut väännetty täysille. Latasin sisään 1,3 kg kylmähköä proteiinia ja 2,8 L lämmintä nestettä. Ei kylmäpatruunoita tms. Veneen sisälämpötila 15 astetta. 2 h jälkeen aloin kellottamaan. Käyntisuhde termostaatti täysillä 41 % eli 2,46 A. Termostaatti puoleen väliin ja odotusta. Lopulta käyntisuhde asettui 24 %:iin eli 1,44 A.


      • Keulamies

        No näinhän ne ongelmat alkavat pikkuhiljaa selviämään ja saadaan korjattua askel kerrallaan. Mikä oli kaapin sisälämpötila tuolla puolikkaalla asetuksella ja 24% käyntisuhteella? Tilanne muuttuu tuosta ratkaisevasti huonompaan kun ympäröivä lämpötila on esim 22-25 astetta. Jos termostaatti oli täysille väännettynä niin lienee loppukesän helteiden jäljiltä edelliseltä omistajalta jäänyt. Näin ollen viittaa siihen, että kannattaa samalla tarkastaa eristykset. Kyllä boksin tulisi olla niin hyvin eristetty ettei Suomen helteillä tarvitse täysillä pitää. Tropiikkiin, eli noin 30 asteen lämpötiloihin, vesikin on siellä sen lämpöistä, suositellaan jääkaappiin 100mm ja pakastimeen 150mm uretaanieristystä. Sen lisäksi tietysti kompuralle hyvää koneellista tuuletusta.
        Oma veneeni, Bowman 40, on suunniteltu maailmankiertäjäksi, mutta siitä huolimatta boksissa (n 180 litraa) ei ole keskimäärin kuin 40mm styrokseriste. Lisäksi kompuran tuuletin puhaltaa yläilmoista pilssiin päin kompuran asennustilassa. Mitähän asentaja on ajatellut? Parannustöitä siis riittää.
        Yksi hyvä tapa sähkönkulutuksen hallinnassa on vääntää jääkaappi täysille aina kun ajaa koneella kunhan muistaa palauttaa normiasentoon sen jälkeen. Samalla tietysti kaikki puhelimien, ipadien ym lataukset.


      • vaihtoehtoeriste
        Keulamies kirjoitti:

        No näinhän ne ongelmat alkavat pikkuhiljaa selviämään ja saadaan korjattua askel kerrallaan. Mikä oli kaapin sisälämpötila tuolla puolikkaalla asetuksella ja 24% käyntisuhteella? Tilanne muuttuu tuosta ratkaisevasti huonompaan kun ympäröivä lämpötila on esim 22-25 astetta. Jos termostaatti oli täysille väännettynä niin lienee loppukesän helteiden jäljiltä edelliseltä omistajalta jäänyt. Näin ollen viittaa siihen, että kannattaa samalla tarkastaa eristykset. Kyllä boksin tulisi olla niin hyvin eristetty ettei Suomen helteillä tarvitse täysillä pitää. Tropiikkiin, eli noin 30 asteen lämpötiloihin, vesikin on siellä sen lämpöistä, suositellaan jääkaappiin 100mm ja pakastimeen 150mm uretaanieristystä. Sen lisäksi tietysti kompuralle hyvää koneellista tuuletusta.
        Oma veneeni, Bowman 40, on suunniteltu maailmankiertäjäksi, mutta siitä huolimatta boksissa (n 180 litraa) ei ole keskimäärin kuin 40mm styrokseriste. Lisäksi kompuran tuuletin puhaltaa yläilmoista pilssiin päin kompuran asennustilassa. Mitähän asentaja on ajatellut? Parannustöitä siis riittää.
        Yksi hyvä tapa sähkönkulutuksen hallinnassa on vääntää jääkaappi täysille aina kun ajaa koneella kunhan muistaa palauttaa normiasentoon sen jälkeen. Samalla tietysti kaikki puhelimien, ipadien ym lataukset.

        Helpoimman lisäeristyksen saa aerogelillä. Halpaa se ei ole, mutta eristeen lisäämisessä säästää, kun ei tarvitse suuria paksuuksia. 4cm aerogeeliä vastaa 10 cm polystyreeniä.


      • R33BlueEyes

        Mulla ei ollut lämpömittaria jääkaapissa, mutta mitä aamulla kävin kokeilemassa, niin aivan riittävältä tuo puolivälin asetus vaikutti. Täydellä teholla alkavat tavarat lauhduttimen läheltä jäätymään. Tarkoitus vuorata lauhdutin isolla kylmäpatruunalla, joten sen saa varaamaan kylmää (maasähkö/konekäyttö). Aamulla vein 1 L jäädytetyn pullon ja 3 isoa kylmäkallea. 1,45 A näillä keleillä on liikaa. Itse jääkaappi niin hyvin integroitu, että eristeitä ei pääse näkemään ilman purkutöitä. Luukku pitää ainakin tiivistää ja jos eristeitä lähden vaihtamaan niin teen tyhjiöeristeillä.

        http://tinyurl.com/jzwzg5n


      • Keulamies

        Aerogeeli onkin erinomainen eristevaihtoehto. Useinhan veneissä eristetilaa ei liiaksi ole, ainakaan jälkikäteen lisättäväksi. Uretaanivaihtoehtoni olikin lähinnä suuruusluokan esilletuomiseksi yleisesti tunnetulla aineella. Tässä aikaisemmin Joakim1 oli sitä mieltä, että jo 30mm uretaanilla saa varsin hyvän eristyksen. Olen siitä kuitenkin eri mieltä. Jo Suomen oloihin pitäisin 50mm uretaania miniminä.
        Onko boksisi pohjassa kondenssiveden poistoreikää? Jos on tulppaa se ehdottomasti. Pilssiä on turha jähdyttää.
        Onkohan tyhjiöeriste viisain ratkaisu? Elementtejä ei ehkä löydy oikean kokoisia, valmistetaanko omilla mitoilla, lienevät herkkiä rikkoutumaan.
        Vaihtoehtoeristäjän ehdottama aerogeeli saattaisi olla kokonaisratkaisuna paras.
        Jokainen tietenkin tekee kuten parhaimmaksi kokee.


      • R33BlueEyes

        Ei ole tulppaa pohjassa. Iloisesti kerääntyy vesi pohjalle sulatuksen yhteydessä. Aerogeeli vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta. Kiitos hyvästä vinkistä vaihtoehtoeristeelle. Akkukapasiteetin tuplaus alkaa tuntua myös oikealta vaihtoehdolta. Nyt pystyy lisäksi paremmin laskemaan tarpeen, jollei halua viettää aikaa koneajossa tai maasähkön päässä.


    • Navigarenecce

      Aluksi onnea uudelle veneelle. Asensin oman veneeni takatavaratilaan poistoilmapuhaltimeksi Vetus Fan nimisen flektin.
      Speksit sanoon sen virrankulutukseksi 0,15 Ah ja puoliteholla 17 W. Siinä on roottorinhalkaisija n. 75 mm, mutta minä asensin se 100mm putkeen ja ihmettelin sen puhallustehoa.
      Laita tuollainen jäähdyttämään sitä kompuraa, niin varmasti alkaa sen käyntiajat lyhenemään.

      • R33BlueEyes

      • MikäEro
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Kiitos. Luulen että pienemmälläkin tuulettimella saisi ilman vaihtumaan allaskaapissa (esim. alla linkki). Pitää mittailla miten lämpimäksi tila tulee kun vedet lämpenevät.

        http://www.ebmpapst.fi/fi/tuotteet/Laitetuulettimet/Aksiaalilaitetuulettimet.-DC/612NGLE

        Miten ehdottamasi tuuletin poikkeaa Vetuksesta?
        Molemmat ovat laitetuulettimia (tietokonetuulettimia). Vetus on vain nätimmässä paketissa.


      • Pientä korjausta."Speksit sanoon sen virrankulutukseksi 0,15 Ah ja puoliteholla 17 W".
        Tässä ilmeisesti tarkoitetaan virrankulutusta 0,15 A joten 0,15A x 12V= 1,8 w. Ja puoliteholla 17 W !!! Jotakin on pielessä.


      • R33BlueEyes
        MikäEro kirjoitti:

        Miten ehdottamasi tuuletin poikkeaa Vetuksesta?
        Molemmat ovat laitetuulettimia (tietokonetuulettimia). Vetus on vain nätimmässä paketissa.

        Tuon Ebm papstin tuulettimen virrankulutus on ihan mitätön ja äänitaso vain 16 dB. Kompurassahan on oma tuuletin. Tarkoitus vaan vaihtaa lämmin ilma allaskaapista pois. Allaskaappi tosin on varsin iso ja avoin pohjaan päin. Ts. näille keleillä sieltä pitäisi hehkua kylmää.


      • HelpoinOnParas
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Tuon Ebm papstin tuulettimen virrankulutus on ihan mitätön ja äänitaso vain 16 dB. Kompurassahan on oma tuuletin. Tarkoitus vaan vaihtaa lämmin ilma allaskaapista pois. Allaskaappi tosin on varsin iso ja avoin pohjaan päin. Ts. näille keleillä sieltä pitäisi hehkua kylmää.

        Vapaakierrolla pitäisi onnistua hyvin varsinkin, kun alla on iso tila merivettä vasten. Sitä voi tehostaa vaikka pienellä putkella, johon tulee luonnollinen imu.
        Jos kompuralla on oma jäähdytyspuhallus, niin lämpimän ilman voi johtaa sen puhaltimen avulla ulos kaapista eikä toista puhallinta tarvita. Siitä voi olla jopa haittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      127
      6828
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4234
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3406
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3014
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      286
      2001
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1683
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      16
      1532
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1513
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1441
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe