mitä dremillä uskaltaa porata

131313

poranterät on pieniä muutaman millin mutta alumiiniin ei pystynyt. kierrokset noin puoles välis. puuko ainoa mihin noilla uskaltaaa?

kone 8-10v vanha m300

15

503

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • drilldrill

      onko poranterätkin 10 vuotta vanhat ja tylsät ? Ja ei kai vain puuterä ? Uusi metalliterä tilalle ja jotain leikkuunestettä peliin mukaan. Oliko kuinka paksusta alumiinista kyse ?

    • öääh

      Dremelin suurilla kierroksilla terä voi kuumentua liikaa ja tylsyä ja tukkeentuakin alumiinia porattaessa. Tai terä oli jo valmiiksi tylsä. Uusi terävä pora, kierroksia alemmaksi ja vähän leikkunestettä, jos paksumpi alumiini. Alumiinille on omat leikkunesteensä, kuin mitä raudalle.

      Muuten jos porailee lasikuitupohjaista painokytkentälevyä, niin terä tylsyy nopeasti.

      • Lasikuitupohjaista painokytkentälevyjä varten on saatavilla tungsten teriä jotka kyllä kestää mutta katkeaa helposti, ja eivätkä ole erikoisen halpojakaan.


    • 40v_kokemusta

      Alumiinia kun poraa niin tavallinen Sinooli (eli tenu) on hyvä leikkuuneste.

    • rosteriako

      Ettei vaan olisi ollut alumiinin väristä ruostumatonta terästä. Siihen ei tylsä pora oikein uppoa. Koviin aineisiin suositeltavat on esim. titanium-päällysteiset poranterät.

    • xx_xx_yy

      Mulle myyjä möi erikoisia alumiini-poranteriä 4mm halkaisijaltaan, kun valitin, että tavalliset on katkennu poratessa. Sellainen terä, jossa on molemmissa päissä terä ja melko lyhyt teräosuus. Ainakin bilteman versio laitteesta tuntuu kestävän melko hyvin, kun valitsee kierrokset oikein eikä anna koneen pysähtyä/virrat heti pois.

      • njyhtg

        Pop-niitti teriä?


      • Jdkdjfk

        Niitähän ne. Toki ne voi myydä tuplahinnalla erikoisterinä alumiinille:)


    • 40vkokemusta

      Alumiinia kun poraa niise tahtoo sulaa. Sulannut alumiini tukkii poraterän. Sulamisongelmaan auttaa Sinooli. Sinooli jäähdyttää sopivasti alumiinin. Minulla on litran pullo mihin korkkiin olen porannut 1mm reiän. Siitä on helppo ruikkia porareikään tenua. Toimii hyvin.

      • Tenttu on myöskin oiva aine jos pitää tehdä jengat alumiiniin.
        Toinen hyvä temppu on teroittaa kovametallipora teräväksi, silloin sillä voi porata reikiä myöskin vaikkapa karkaistuun viilaan. Tosin pitää olla varovainen ettei terä kuumene liikaa jolloin se voi sulattaa messinkijuotoksen kovametalli palasta.


    • zxsdcx

      Kantsii ostaa poranterät merkinnällä "Ruostumattomalle teräkselle" ja voi porata kaikkea eikä terät helpolla tylsisty.

    • Amis_tietoa

      Rapsahtiko terät? Eikä AMK:ssa opeteta mitään käytännön taitoja, joita ammattikoulussakin opetettiin. Koita porata excelillä tai power-pointilla?

      Alumiini on pehmeä, mutta hankala porattava. ;)

    • amish_tietoa

      Onneksi luin täältä ohjeet. Power-pointilla tuli reikä mihin tahansa(sori hannu). Palomuuriinkin. Hienoa!

      Onhan se vaan niin, että jos ei jäähdyttämällä uppoa. '
      Niin ei uppoa. Ja kuka v'''u on hannu?

    • kokeillut

      Juu, ei se ole ollenkaan uskalluksesta kiinni. Kaikkea voi porailla, jos vaan terät ovat kunnossa. Voi myös leikata niillä pikku kiekoilla mitä ikinä huvittaa. Suojalasejakin voi käyttää, ettei kappaleet lennä silmille, jos laikka leviää.

    • re3478

      http://aijaa.com/Cis5mN
      katsokaapa aloittaja on saanu mukaan tommosia teriä.oliko liian kovaa metallia että meni kärki. tekeekö noilla enää mitään? kierr. oli vain 10-15000
      voe ei

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      615
      4383
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3520
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      67
      3171
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2961
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2324
    6. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2257
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2241
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2040
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2005
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      1973
    Aihe