30v yhteensopivat peli-DVD:t

Vieläkö täällä on hölmöjä jotka kuvittelee, että PC DVD-ROM peleillä olisi olevinaan joku standardi formaatti joka kestää 30v?

21

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhehheeh

      Kyllä se formaatti niillä DVD Rom-levyillä kestää, ei se mihinkään muutu.
      Se on sitten toinen kysymys tukeeko joku uudempi humputus sitä.

      • Siis sellaista formaattia ei edes ole.

        Ohjelma tehdään jollekin rajapinnalle ja pelin tiedoissa lukee sitten mitä rajapintaa on tai mikä käyttöjärjestelmä versio josta se rajapinta löytyy tai johon lisätään palikkaa millä se rajapinta saadaan toimimaan.

        Näin ollen samaan aikaan voidaan julkaista useita "PC DVD-ROM" peliä jotka eivät ole millään tavalla samaa formaattia.

        Tilanne on eri jos kyseessä on vaikka PS2 peli joka kyllä on ihan oma formaattinsa.


      • eikiirru
        M-Kar kirjoitti:

        Siis sellaista formaattia ei edes ole.

        Ohjelma tehdään jollekin rajapinnalle ja pelin tiedoissa lukee sitten mitä rajapintaa on tai mikä käyttöjärjestelmä versio josta se rajapinta löytyy tai johon lisätään palikkaa millä se rajapinta saadaan toimimaan.

        Näin ollen samaan aikaan voidaan julkaista useita "PC DVD-ROM" peliä jotka eivät ole millään tavalla samaa formaattia.

        Tilanne on eri jos kyseessä on vaikka PS2 peli joka kyllä on ihan oma formaattinsa.

        Vielä toimii jopa C64 ja Amigankin formaatti.


      • eikiirru kirjoitti:

        Vielä toimii jopa C64 ja Amigankin formaatti.

        Amigan formaattia rikkoi aikonaan surkeat peliohjelmoijat jotka eivät noudattaneet rajapintaa. Sama päti C64:n formaattiin, sillä Amigallahan ajettiin C64 ohjelmia emulaattorilla mutta surkeat peliohjelmoijat rikkoivat niitäkin. Nykyään noita saa sitten emulaattoreilla ajettua koska laitealusta oli tosiaankin vakaa ja siellä emuloidaan joka nippeli. Tarpeettoman kuormittavaa toki mutta sillä tavalla on saatu myös paskasti tehdyt ohjelmat toimimaan.

        Sen sijaan PC CD-ROM ja PC DVD-ROM eivät ole oikeita formaatteja sillä se alusta ei ole mikään DVD-soitin siellä vaan käyttöjärjestelmän tarjoamat rajapinnat ja aikoinaan alustaan kuului myös laiterajapinnat kuten vaikka VGA, VESA BIOS Extensions ja jopa natiivit eri äänikorttien rajapinnat.

        Aikoinaan oli kyllä ajatusta standardoida alustaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Multimedia_PC

        Mutta, tässä epäonnistuttiin käytännössä täysin. Koko määritys oli "sinne päin", pelien todelliset vaatimukset olivat jotain ihan muuta ja lähinna, Dell, Gateway ja Fujitsu taisivat muutamaan koneeseen laittaa MPC logoa kun myivät CD-ROM asemalla varustettuna koneita.

        Tuossa artikkelissa sanotaankin, että ei ole edes teollisuusstandardia määrittämään mitä PC DVD-ROM on minäkin päivänä ja millä pelistudiolla. Se PC DVD-ROM tarkoittaa käytännössä vain sitä, että pelin tiedostot jaellaan DVD-levyillä mutta mitään formaattia itse pelillä ei ole.


      • eikiirru kirjoitti:

        Vielä toimii jopa C64 ja Amigankin formaatti.

        Ehkä tämä oli jotain jatkoa MPC:lle: https://en.wikipedia.org/wiki/PC_System_Design_Guide

        Tuossakaan ei käytännössä ole mitään specifikaatiota peleille ja tuohon aikaan oli sekaisin MS-DOS VBE 2.0, Glide, MiniGL, Mac OS 8, Mac OS 9, WinG, DirectX 1, 2, 3, 5, Windows 95, Windows 98 ja myös riippuvuuksia Windowsin media playerin versioon ja selaimeen. Ja toki se näytönohjainhärdelli kun oli Voodoot, Matrox Millennium, Diamond Edge, joku ATI:n viritys, Riva TNT

        Ja nuo pelit sattumoisin ovat useinkin rikki mitä tuolloin tehtiin ja niitä on sitten saatu takaisin henkiin lähinnä niin, että peliä on ylläpidetty tai vaikka on sorsat laitettu jakoon, että niitä on käännelty uusiksi tai löytynyt jostain. Eli, käännetty uusiksi nykyisille rajapinnoille.

        Harmillisesti pelikehittäjät ovat yleisesti ottaen olleet aina ihan paskoja määrittelemään selkeästi millä toimii. Toimivana pitäminen on myös asia missä epäonnistutaan usein.


      • M-Kar kirjoitti:

        Ehkä tämä oli jotain jatkoa MPC:lle: https://en.wikipedia.org/wiki/PC_System_Design_Guide

        Tuossakaan ei käytännössä ole mitään specifikaatiota peleille ja tuohon aikaan oli sekaisin MS-DOS VBE 2.0, Glide, MiniGL, Mac OS 8, Mac OS 9, WinG, DirectX 1, 2, 3, 5, Windows 95, Windows 98 ja myös riippuvuuksia Windowsin media playerin versioon ja selaimeen. Ja toki se näytönohjainhärdelli kun oli Voodoot, Matrox Millennium, Diamond Edge, joku ATI:n viritys, Riva TNT

        Ja nuo pelit sattumoisin ovat useinkin rikki mitä tuolloin tehtiin ja niitä on sitten saatu takaisin henkiin lähinnä niin, että peliä on ylläpidetty tai vaikka on sorsat laitettu jakoon, että niitä on käännelty uusiksi tai löytynyt jostain. Eli, käännetty uusiksi nykyisille rajapinnoille.

        Harmillisesti pelikehittäjät ovat yleisesti ottaen olleet aina ihan paskoja määrittelemään selkeästi millä toimii. Toimivana pitäminen on myös asia missä epäonnistutaan usein.

        Ehkä se oikea määritelmä on release management tässä mitä pelikehittäjät eivät osaa. Ihme paskaa tekevät.


      • kumma-juttu
        M-Kar kirjoitti:

        Ehkä se oikea määritelmä on release management tässä mitä pelikehittäjät eivät osaa. Ihme paskaa tekevät.

        On tosiaan kumma etteivät entiset pelientekijät osanneet mitään nykyistä.


      • kumma-juttu kirjoitti:

        On tosiaan kumma etteivät entiset pelientekijät osanneet mitään nykyistä.

        Ei ne oikein osaa nykyäänkään. Steam ja vastaavat nostaa kyllä vaatimustasoa, että nykyään on paremmin kuin ennen.


    • Linuks_pelitön

      Tarkoittaako tuo kaikki ylläoleva katkera vuodatus sitä, ettei oikeat pelit toimi linuksissa?
      Siinä tapauksessa ymmärrän M-Kar:n turhaantumisen hyvin......†

    • Missä joku on väittänyt sen olevan jonkinlainen standardi?

      Luulisin kumminkin, että 10 vuoden takainen PC-peli on keinolla tai toisella pelattavissa vielä 20 vuoden päästä valmistettavilla koneilla. Jatkossa toki kelvollisten peliemulaattorien tekeminen varmaan vaikeutuu, kun laitteiston suorituskyvyn kasvu hidastuu entisestään, eikä emulaattorin suorituskykyhävikkiä voidakaan korvata ns. raa'alla voimalla.

      • äläjokella

        Miksi M-Kar vaihtelet nimimerkkiä?


      • äläjokella kirjoitti:

        Miksi M-Kar vaihtelet nimimerkkiä?

        Jallulle täytyy varmaan taas määrätä "sähköisiä mielenterveyspalveluja" vainoharhoihin.


      • äläjokella
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

        Jallulle täytyy varmaan taas määrätä "sähköisiä mielenterveyspalveluja" vainoharhoihin.

        Ala puolinen kysymys on sinulle, tämä palsta ei osaa kohdistaa oikein aina.
        Kirjaimetkin tulee n. puoli sekuntia jälessä.


      • "Missä joku on väittänyt sen olevan jonkinlainen standardi?"

        Vastahan täällä joku möyhkäsi kuinka Skyrim tms. toimii siksi 30v kuluttua kun sen ostaa DVD:llä ja jos ostaa Steamista vaikka niin se on jotenkin epäluotettava tai kestää huoommin

        "Luulisin kumminkin, että 10 vuoden takainen PC-peli on keinolla tai toisella pelattavissa vielä 20 vuoden päästä valmistettavilla koneilla."

        Esim. hankkimalla uusintapainoksen jossa se on käännetty uusiksi.

        "Jatkossa toki kelvollisten peliemulaattorien tekeminen varmaan vaikeutuu, kun laitteiston suorituskyvyn kasvu hidastuu entisestään, eikä emulaattorin suorituskykyhävikkiä voidakaan korvata ns. raa'alla voimalla."

        Vielä isompi ongelma on se, että on turhan monimutkaista emuloitavaksi.

        Oikea ratkaisu on se mitä nyt tehdään, että Windowsissahan raahataan kaiken aikaa vanhojen Windowsien versioita komponenteista jotta vanhoja ohjelmia saa ajettua myös ja sitten Steamissa olevia pelejä ylläpidetään, niihin tulee myös päivityksiä ja peleistä tehdään uusinta painoksia. Aattelin itsekin käydä shoppailemassa BattleZonen uudelleenmasteroitua versiota.

        Niin ja kauan sitten DVD:llä oleva peli kestää toimivana? No, riippuu käyttöjärjestelmästä. Windowsiin niitä tehdään yleensä kääntämällä Visual C :lla ja tämän ajoympäristöille luvataan 10v pitää toimivana. Pelin tekeminen voi olla pitkäkin projekti, ja voi venähtää kolmeen vuoteen eikä kääntäjä muutu mihinkään. DVD:llä oleva peli voi myös homehtua hyllyssä ja varastossa vaikka suurin osa myydään 6kk aikana. Jos peliä ostaa vaikka 3v julkaisun jälkeen, eli nyt vaikka vuoden 2013 peliä ja 3v mennyt pelin kehittämiseen niin ei välttämättä kestä kuin 4v.

        DVD:llä olevan Windows pelin ikä on siis jotain 4-9v, tapauksesta riippuen. Ei 30v. Ja tosiasiassa Steamissa oleva peli kestää pidempään kun ei ole mitään vammaisia kopiosuojauksia mitkä tekee riippuvuutta joka ei kestä käyttöjärjestelmän päivittymistä ja peli saa myös suoraan päivitystä Steamin kautta.


      • äläjokella kirjoitti:

        Ala puolinen kysymys on sinulle, tämä palsta ei osaa kohdistaa oikein aina.
        Kirjaimetkin tulee n. puoli sekuntia jälessä.

        Sellaista se on, verkkosivut tulevat koko ajan raskaammiksi ja raskaammiksi, niin ne eivät välttämättä toimi Jallun roskiksesta dyykkaamalla koneella kovin hyvin.


      • Sinappihousu
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

        Sellaista se on, verkkosivut tulevat koko ajan raskaammiksi ja raskaammiksi, niin ne eivät välttämättä toimi Jallun roskiksesta dyykkaamalla koneella kovin hyvin.

        Hienoa yksinkeakustelua vaihteeksi.


    • äläjokella

      Et vastannut kysymykseen, miksi aina välttelet kaikki kysymykset?
      Olet jo paljastanut olevasi M-Kar omilla jokelluksillasi.

      • Missä Jallu, siellä vainoharha.


      • äläjokella
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

        Missä Jallu, siellä vainoharha.

        Sama jokellus jatkuu mutta vastausta ei saa, niin tuttua.


    • winukka

      Löysin 10 vuotta vanhan Direct3D 9 ympäristössä toimivan itse tekemäni 3D-grafiikkaohjelman, jossa pystyi kävelemään 3D-ympäristössä. Eipä toiminut enään Windows 10 käyttiksessä, vaikka kaikki dll-tiedostotkin oli mukana =D

      • Onhan tuo mahdollista.

        Visual C 2005 runtime on tuettu vielä johonkin joulukuuhun saakka, vanhemmille ei luvata mitään. .NET 1.0 ja 1.1 tuki on lopetettu. DirectX versioille luvataan varmaan se sama 10v ja kolme uusinta. Windows 10:n saa kyllä asennettua DirectX 9 kirjastoja joilla saa tukea DirectX 7, 8, 9 ja jopa DirectX 6:n DirectDraw että 2D puoli toimii ja osa vanhoista saattaa toimia.

        Mutta ei sen varaan voi laskea mitään ja noita siivoillaan vähitellen pois, että parasta olisi että ohjelma on vähintään .NET 2.0, Visual C 2008 , DirectX 10 tai uudempia. Noistakin alkaa luvattu tuki pudota 2018.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3202
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2738
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe