Opiskelen toista vuotta sairaanhoitajaks ja ikävä kyllä on alkanu tuntua ettei tää oo mun juttu. Haaveena olisi päästä luokanopettaja koulutukseen ja olen sinne jo pariin otteeseen hakenutkin. Aina on ollut pääsy hyvin pienestä kiinni. Eli nyt mietin ja tahtoisin kuulla kokemuksia olisiko kannattavaa hakeutua "varmuuden vuoksi" sosionomi koulutukseen ellei paikka okl:ään avaudu ensi syksynäkään, sillä sosionomi olisi lähempänä "omaa haave alaa"? Tiedän että olisi järkevää käydä tämä loppuun, mutta tuntuu jotenkin ahdistavalta. Ja onko haku vaiheessa tämän hetkisestä koulutuksesta hyötyä jos hakeudun samaan oppilaitokseen kuin missä nyt opiskelen?
sairaanhoitajasta sosionomiks?
43
8149
Vastaukset
- Miuku
Jos tosiaan samassa oppilaitoksessa missä nyt opiskelet voi opiskella sosionomiksi, ano siirtoa suoraan koulun sisällä. Ei tarvitse mennä yhteishakujen kautta.Voit kysyä samalla niistä hyvityksistä.Varmasti nyt amk:n yhteiset opinnot hyvitetään.
- vaihtanut
Minä vaihdoin viime vuonna sairaanhoitajasta sosionomikoulutukseen. Piti mennä yhteishaun kautta vaikka olikin sama koulu, koska on eri ala (Laurea). Hyväksilukuja sairaanhoitajakoulusta sain noin vuoden (kaikki perusopinnot, vapaastivalittavat ja jotain muuta ja harjotteluista 4 ov). Kävin sairaanhoitajakoulua kanssa 2 vuotta ja oon tosi tyytyväinen että vaihdoin. Tämä ala on ainakin mulle se oikea!
- Markus
Missään tapauksessa jätä opintojasi kesken. Valmistut kuiteskin 2 vuoden kuluessa ja voin kertoa kokemuksesta että sairaanhoitajille on töitä paljon varmemmin kuin sosionomeille. Lisäksi sairaanhoitajan pääseet moniin sellaisiin työpaikkoihin, joihin et sosionomina pääse. Pohjakoulutukseltani olen lähihoitaja, tällä hetkellä opiskelen sairaanhoitajaksi(sekä omaan paikan terveystieteissä yliopistossa), ja teen samalla keikkaa erinäisissä sos-ja terveysalan paikoissa. Oikeastaan ainoat paikat joihin sosionomit pääsevät, mihin sairaanhoitajia ei oteta, on juuri tuo päiväkoti ja esiopetuspuoli, mutta jos sinua OKL kiinostaa niin voin senkin kokemuksesta kertoa ettei kannata silloin päiväkotiin ts. lastentarhan opettajaksi haikailla. Se on ihan yhtä kaukana lopullisesta tavoitteestasi kun työ sairaanhoitajana. Nyt olen keikkatöissä mm. kehitysvammaisten palvelukodissa. Siellä työskentelee sekä sosionomeja että sairaanhoitajia, olen ollut a-klinikalla, siellä on sairaanhoitajilla parempi kysyntä kuin sosionomeilla. Myös avopuolen mielenterveys puolella olen tavannut enemmän sairaanhoitajia kuin sosionomeja...yritän siis sanoa sitä, että opiskele ihmeessä sairaanhoitajaksi, jos tavoitteesi on OKL niin ei kannata tyytyä myöskään sosionomi opintoihin, koska se ei kuitenkaan ole tavoitteesi. Mutta sairaanhoitaja on parempi vaihtoehto noista kahdesta, se antaa laajemmat työmahdollisuudet.Tai luetelkaa mulle sellaisia työpaikkoja, joihin sosionomi pääsee, mutta jossa ei sairaanhoitaja voi työskennellä...
- Markus
Minulla ei ole mitään sosionoeja vastaan. Työpaikoilla olen kuitnekin jutellut monien sosionomien ja sairaanhoitajien kanssa, yhdenkään sairaanhoitajan en ole kullut haluan sosionomiksi, mutta useat sosionomit ovat harmitelleet kun eivät opiskelleet sairaanhoitajiksi. Syyksi monet ovat sanoneet hajanaisen koulutuksen ja juuri sen mitä yritin sanoa, että sairaanhoitajana heillä olisi paljon paremmat työllistymismahdollisuudet moniin sellaisiinkin paikkoihin, joihin sosionomina eivät pääse...sekin piti lisätä, että tietysti sosionomina voit työskennellä sosiaalityöntekijän sijaisena eli sitä kautta pääset sellaisiin töihin, joihin ei sairaanhoitajia oteta. Mutta se on edelleen aika kaukana OKL:stä.
- vaihtanut
Markus kirjoitti:
Minulla ei ole mitään sosionoeja vastaan. Työpaikoilla olen kuitnekin jutellut monien sosionomien ja sairaanhoitajien kanssa, yhdenkään sairaanhoitajan en ole kullut haluan sosionomiksi, mutta useat sosionomit ovat harmitelleet kun eivät opiskelleet sairaanhoitajiksi. Syyksi monet ovat sanoneet hajanaisen koulutuksen ja juuri sen mitä yritin sanoa, että sairaanhoitajana heillä olisi paljon paremmat työllistymismahdollisuudet moniin sellaisiinkin paikkoihin, joihin sosionomina eivät pääse...sekin piti lisätä, että tietysti sosionomina voit työskennellä sosiaalityöntekijän sijaisena eli sitä kautta pääset sellaisiin töihin, joihin ei sairaanhoitajia oteta. Mutta se on edelleen aika kaukana OKL:stä.
Jos ala ei oikeasti kiinnosta. itse luin sairaanhoitajaksi lähes kaksi vuotta, mutta viime keväänä juuti ennen harjoitttelua lopetin. En olisi kestänyt niitä hoitotyön ko:n harjotteluja päivääkään. hyvähän täällä on sellaisen sairaanhoitajan joka työstään tykkää kehottaa lukemaan kun nin hyvät työllisyysmahdollisuudetkin, mutta jos ei oikeesti kiinnosta niin turhaa sitä kituuttaa sellaisella alalla mikä ei kiinnosta. Alkuperäisellä kuitenkin vielä kaksi vuotta jäljellä ja loppujen lopukisi se on pitkä aika opiskella sellaista mikä ei kiinnosta.
- Markus
vaihtanut kirjoitti:
Jos ala ei oikeasti kiinnosta. itse luin sairaanhoitajaksi lähes kaksi vuotta, mutta viime keväänä juuti ennen harjoitttelua lopetin. En olisi kestänyt niitä hoitotyön ko:n harjotteluja päivääkään. hyvähän täällä on sellaisen sairaanhoitajan joka työstään tykkää kehottaa lukemaan kun nin hyvät työllisyysmahdollisuudetkin, mutta jos ei oikeesti kiinnosta niin turhaa sitä kituuttaa sellaisella alalla mikä ei kiinnosta. Alkuperäisellä kuitenkin vielä kaksi vuotta jäljellä ja loppujen lopukisi se on pitkä aika opiskella sellaista mikä ei kiinnosta.
kommentoi joku joka ei viitsi tai ei osaa lukea. Yritin painottaa sitä(kin) ettei kannata jättää sairaanhoitajaopintoja kesken ja vaihtaa sosionomiksi jos sekään ei ole se mitä oikeasti haluaa. Minä ainakin ymmärrän, että alkuperäinen viestin aloittaja haluaa OKL:n ja yritän sanoa sitä, että sosionomi on aika kaukana siitä.Tietysti siellä tarhassa voi olla "opettaja", mutta ei se sosionomin työ monestikaan kovin läheltä luokanopettajan hommia ole:)Ja minusta sekä sairaanhoitajaksi että sosionomiksi haluavan on oltava aika samantyyppisiä ihmisiä...sama pääsykoe jne. Minusta on väärälla alalla(sos ja terveysala) kokonaan jos ei pysty hoitotyön harjoitteluita tekemään edes sitä aikaa kun opiskelee. Tietysti sosionomina voi päästä esim. johonkin asumisyksikköön töihin, mutta monta kertaa olen jutellut sosionomin kanssa, jonka kuvitelmat ja todellisuus työstä ovat olleet kaukana toisistaan.Pointtini oli myös se, että sairaanhoitaja voi olla työssä monissa samoissa paikoissa kuin sosionomi, mutta toisin päin taas aika harvassa.Tämän sanon noin 13 eri laitos ja avopuolen työpaikkaa kolunneena
- Markus
vaihtanut kirjoitti:
Voisin lyödä omaisuudestani vetoa, että jossakin vaiheessa elämääsi kadut sitä kun jätit sairaanhoitajan paperit ottamatta. Muista silloin Markusta, joka suomi24:n sivuilla sinua asiasta muistutti...
- piitu
Markus kirjoitti:
Voisin lyödä omaisuudestani vetoa, että jossakin vaiheessa elämääsi kadut sitä kun jätit sairaanhoitajan paperit ottamatta. Muista silloin Markusta, joka suomi24:n sivuilla sinua asiasta muistutti...
viitti pitää omia tuntemuksiasi ainoina oikeina ja muillekkín sopivina. Olen itse keskeyttänyt kolmen vuoden jälkeen sh-opinnot ja nyt sosionomiopiskelija ja päivääkään en ole katunut. Eipä tarvi sosionomina piikitellä toisia tai tehdä muitakaan hoitotoimenpiteitä (toisten eritteet kun ei innosta) kun vain valikoi paikat joissa ei pyllyjä tarvi pyyhkiä yms. Miksi ihmeessä sh.t edes haluisi ohjaajiksi tms. eihän se ole sitä mihin koulutetaan eikä ainakaan missään mun yksiköissä ole edes otettu sh.jia projekteja vetämään tms. Ei ole koulutusta siihen.
- vaihtaja
piitu kirjoitti:
viitti pitää omia tuntemuksiasi ainoina oikeina ja muillekkín sopivina. Olen itse keskeyttänyt kolmen vuoden jälkeen sh-opinnot ja nyt sosionomiopiskelija ja päivääkään en ole katunut. Eipä tarvi sosionomina piikitellä toisia tai tehdä muitakaan hoitotoimenpiteitä (toisten eritteet kun ei innosta) kun vain valikoi paikat joissa ei pyllyjä tarvi pyyhkiä yms. Miksi ihmeessä sh.t edes haluisi ohjaajiksi tms. eihän se ole sitä mihin koulutetaan eikä ainakaan missään mun yksiköissä ole edes otettu sh.jia projekteja vetämään tms. Ei ole koulutusta siihen.
Kiitos piitu kannustuksesta. Mua ottaa kovasti pannuun tollaset markuksen kaltaset, jotka luulee,että omat mielipiteet ovat ainoita oikeita. Mua ei kanssa noi hoitotoimenpiteet kiinnostanut ollenkaan ja siksi vaihdoin sosiaalipuolelle.
- Markus
piitu kirjoitti:
Edelleenkin. Tuo alkuperäinen ihminen haluaa OKL:n. Tällöin myös sosionomi-opinnot voisivat loppujen lopuksi osoittautua vääräksi valinnaksi.Vai voitteko väittää että ne jotenkin sivuavat luokanopettajan koulutusta. Myönnetään. Voihan olla jotakin samaakin.Ja aina voi tietysti jeesustella ja sanoa että eihän sitä tiedä jos ei kokeile. Miksi siis vaihtaa toisesta huonosta vaihdoehdosta toiseen?Eri asia jos tuon alkuperäisen kirjoittajan UNELMA olisi työskennellä sosionomina!!
Toisekseen minua huvittaa juuri tuo projekti yms hallintotyöskentely, jota sosionomit tuntuvat painottavan. Ikävä tosiasia vaan on se, että noita hommia ei riitä kaikille. Suurin osa joutuu ottamaan vastaan työtä, johon kuuluu hoitotyötä. Tämän hetkisellä työpaikallani on neljä sosionomia. Kenenkään ei pitänyt päätyä kehitysvammaisten hoitajaksi, mutta eipä ole projektihommia yms. pahemmin tarjolla. Olen sen nähnyt.Ja kuka on sanonut että sairaanhoitaja tekee noita pesuhommia?Se on osa työtä lähinnä huonokuntoisten vanhusten kanssa työskentelevillä ja sairaalan operatiivisilla osastoilla työskenteleville. Sairaanhoitaja voi ihan samalla tavalla suunnata muualle kuin perushoitoon. Yliopiston puolelle siirtyminen on vaivatonta. Sieltä saa sekä opettajan oikeudet että mahdollisuuden tehdä osastonhoitajan tehtäviä yms. muita hallinnon tehtäviä. Nämä nyt ei taas kiinostane alkuperäistä kyselijää, mutta pakko on saada sanottua. Menee vissiin kotna mulla huonosti vai mikä lie:)
Miksi ette muuten halua opiskella yliopistossa sosiaalityötä?Sieltä pääsisi oikeisiin hallinnon hommiin sekä tekemään sitä projektityötä. - markus
piitu kirjoitti:
kertoa minkälaisia kursseja ole käynyt, jotta osaat vetää projekteja?:)
- vaihtaja
Markus kirjoitti:
Edelleenkin. Tuo alkuperäinen ihminen haluaa OKL:n. Tällöin myös sosionomi-opinnot voisivat loppujen lopuksi osoittautua vääräksi valinnaksi.Vai voitteko väittää että ne jotenkin sivuavat luokanopettajan koulutusta. Myönnetään. Voihan olla jotakin samaakin.Ja aina voi tietysti jeesustella ja sanoa että eihän sitä tiedä jos ei kokeile. Miksi siis vaihtaa toisesta huonosta vaihdoehdosta toiseen?Eri asia jos tuon alkuperäisen kirjoittajan UNELMA olisi työskennellä sosionomina!!
Toisekseen minua huvittaa juuri tuo projekti yms hallintotyöskentely, jota sosionomit tuntuvat painottavan. Ikävä tosiasia vaan on se, että noita hommia ei riitä kaikille. Suurin osa joutuu ottamaan vastaan työtä, johon kuuluu hoitotyötä. Tämän hetkisellä työpaikallani on neljä sosionomia. Kenenkään ei pitänyt päätyä kehitysvammaisten hoitajaksi, mutta eipä ole projektihommia yms. pahemmin tarjolla. Olen sen nähnyt.Ja kuka on sanonut että sairaanhoitaja tekee noita pesuhommia?Se on osa työtä lähinnä huonokuntoisten vanhusten kanssa työskentelevillä ja sairaalan operatiivisilla osastoilla työskenteleville. Sairaanhoitaja voi ihan samalla tavalla suunnata muualle kuin perushoitoon. Yliopiston puolelle siirtyminen on vaivatonta. Sieltä saa sekä opettajan oikeudet että mahdollisuuden tehdä osastonhoitajan tehtäviä yms. muita hallinnon tehtäviä. Nämä nyt ei taas kiinostane alkuperäistä kyselijää, mutta pakko on saada sanottua. Menee vissiin kotna mulla huonosti vai mikä lie:)
Miksi ette muuten halua opiskella yliopistossa sosiaalityötä?Sieltä pääsisi oikeisiin hallinnon hommiin sekä tekemään sitä projektityötä.Mä en ole kuule sanallakaan maininnu mistään hallinnollisista töistä. en ole myöskään väittänyt etteikö sairaanhoitaja voisi suuntautua muuallekin kuin perushoitoon! Hoitsukoulussa joutui kuitenkin väkisin käymään harjoitteluja joista en pitänyt, joten miksi käydä sellaista koulua. Vaikka tulisin joskus tulevaisuudessa työskentelemään ja tekemään samoja töitä kuin sh esim.kehareiden hoitaja niin eipähän ole tarvinnut pätevyyttä hankkia sellaisessa koulussa missä ei viihtynyt!!!!
- *_****
markus kirjoitti:
ihme urputtaja olet. Taidat olla se sama (mutta eri nikillä) joka aiemmin aina saarnas sosionomeja vastaan...luulempa että et vain itse ole päässyt opiskelemaan sosionomiksi vaan sair.hoitajaksi ja tämä kismitää niin vietävästi. Ei muuten ole samanlaiset pääsykokeet täydellisesti, paljon on samaa mutta kyllä meillä ainakin sosiaalipuolella haastattelu oli tiukka ja tentattiin sos.alan asioita (piti jotain edes tietää muustakin kuin miltä itsestä tuntuu kuten sh-puolella)...tuttuja molemmat siis mullekkin. Sh.sta sosionomiksi, ärsyttääkö???? Ja näköjään tuttuja myös sulle, kyllä sh.ksi pääsee paaaaljon alhasemmilla pisteillä ja taatusti tuollasella pöljällä ne pisteet ei sosionomiksi riittäny, sh.ksi nyt pääsee kuka vaan.
- Markus
*_**** kirjoitti:
ihme urputtaja olet. Taidat olla se sama (mutta eri nikillä) joka aiemmin aina saarnas sosionomeja vastaan...luulempa että et vain itse ole päässyt opiskelemaan sosionomiksi vaan sair.hoitajaksi ja tämä kismitää niin vietävästi. Ei muuten ole samanlaiset pääsykokeet täydellisesti, paljon on samaa mutta kyllä meillä ainakin sosiaalipuolella haastattelu oli tiukka ja tentattiin sos.alan asioita (piti jotain edes tietää muustakin kuin miltä itsestä tuntuu kuten sh-puolella)...tuttuja molemmat siis mullekkin. Sh.sta sosionomiksi, ärsyttääkö???? Ja näköjään tuttuja myös sulle, kyllä sh.ksi pääsee paaaaljon alhasemmilla pisteillä ja taatusti tuollasella pöljällä ne pisteet ei sosionomiksi riittäny, sh.ksi nyt pääsee kuka vaan.
täällä saada jo asiallisia kommentteja!
- vaihtaja
markus kirjoitti:
Mulla on projektityöskentelyä 5 ov vasta ens vuonna. :) Mutta kiitos kuitenkin kysymästä!
- sivustaseur.
Markus kirjoitti:
itse siis olen ajtellut tuota sosionomin alaa... itseäni kuitenkin kiinnostaa enemmän lasten kanssa työskenteleminen ja varhaiskasvatus... eikö siis ole totta, että minun kannattaa ennemmin hakea sosionomi puolelle, koska sairaanhoitaja ei anna sille edellytyksiä???
- sivustaseur.
Markus kirjoitti:
kommentoi joku joka ei viitsi tai ei osaa lukea. Yritin painottaa sitä(kin) ettei kannata jättää sairaanhoitajaopintoja kesken ja vaihtaa sosionomiksi jos sekään ei ole se mitä oikeasti haluaa. Minä ainakin ymmärrän, että alkuperäinen viestin aloittaja haluaa OKL:n ja yritän sanoa sitä, että sosionomi on aika kaukana siitä.Tietysti siellä tarhassa voi olla "opettaja", mutta ei se sosionomin työ monestikaan kovin läheltä luokanopettajan hommia ole:)Ja minusta sekä sairaanhoitajaksi että sosionomiksi haluavan on oltava aika samantyyppisiä ihmisiä...sama pääsykoe jne. Minusta on väärälla alalla(sos ja terveysala) kokonaan jos ei pysty hoitotyön harjoitteluita tekemään edes sitä aikaa kun opiskelee. Tietysti sosionomina voi päästä esim. johonkin asumisyksikköön töihin, mutta monta kertaa olen jutellut sosionomin kanssa, jonka kuvitelmat ja todellisuus työstä ovat olleet kaukana toisistaan.Pointtini oli myös se, että sairaanhoitaja voi olla työssä monissa samoissa paikoissa kuin sosionomi, mutta toisin päin taas aika harvassa.Tämän sanon noin 13 eri laitos ja avopuolen työpaikkaa kolunneena
en täysin usko sanaasi nyt tässä asiassa...
Mielestäni sairaanhoitajan ja sosionomin työ eroaa todella paljon toisistaan... itse kun haluan sosionomiksi, mitä järkee minun olisi opiskella sairaanhoitajaksi... Vain senkö takia että se saa olla myös samoissa paikoissa töissä kuin sosionomi???
sairaanhoidossa luetaan ihmisen anatomiaa... kertoohan nimikin jo sen, että opetellaan perin juurin sydämen yms. sisäelkinten toimintaa...
miksi sosionomiksi haluava siis "pitäisi" sinne mennä mikäli se tuntuu ns. ei oikealta. mutta onhan se totta, että yhtäläisyyksiä opinnoilla varmasti on... mutta tuskin niitä oltaisiin kahtia jaettu mikäli ne HYVIn samanlaisia olisivat. - sivustaseur.
Markus kirjoitti:
Miksi ette muuten halua opiskella yliopistossa sosiaalityötä?Sieltä pääsisi oikeisiin hallinnon hommiin sekä tekemään sitä projektityötä.väitätkö muka että sairaanhoitajat eivät sitten joudu sellaisiin hommiin joihin ei olisi halunnut???
minulla ainakin on sellainen käsitys että sairaaloissa juuri hoidetaan potilaita ja useimmin he ovat vuodepotilaita... eivät pääse itse vessaan yms.. eikä näin ollen pysty itse pesemään. Lääkkeidenjako on varmasti tuttua..
on totta, että sosionomeilla on mahdollisuus olla mukana erilaisissa projekteissa... tosin läh4skään kaikki eivät niissä halua olla... itse ainakin painota juuri tuota lasten kanssa oloa, varhaiskasvatusta yms. JOTA valmiutta ei ole sairaanhoitajilla.!
ja tiedän, että alkuper. henkilö haluaisi OKL:ään mieluiten, mutta tiedätkö että sinnekkin on hyvin vaikea päästä... Miksi opiskella vasten tahtoaan sairaanhoitajaksi jos sosionomi kiinnostaisi enemmän? Sitäpaitsi ei sitä alusta tarvitse aloittaa...tiedätkö kuinka paljon siitä saa suoritusmerkkejä kun on jo opiskellut samantyyppisellä alalla!
KUKIN TAVALLAAN! - Markus
vaihtaja kirjoitti:
Mulla on projektityöskentelyä 5 ov vasta ens vuonna. :) Mutta kiitos kuitenkin kysymästä!
minä tiedänkin miksi sosionomit sopivat niin hyvin projektijohtajiksi!!!
- malkus
Markus kirjoitti:
minä tiedänkin miksi sosionomit sopivat niin hyvin projektijohtajiksi!!!
pentu kasvamaan.
- Markus
sivustaseur. kirjoitti:
itse siis olen ajtellut tuota sosionomin alaa... itseäni kuitenkin kiinnostaa enemmän lasten kanssa työskenteleminen ja varhaiskasvatus... eikö siis ole totta, että minun kannattaa ennemmin hakea sosionomi puolelle, koska sairaanhoitaja ei anna sille edellytyksiä???
Sinun tapauksessa sosionomi on parampi vaihtoehto...työssä olen tavannut sosionomeja ja sen pohjalta täällä kommentoin. Jos varhaiskasvatus itseäni kiinostaisi(ja työ päiväkodissa) niin hakeutuisin lastentarhan opettajaksi opiskelemaan. En oikein ymmärrä miten ne sosionomit saavat tiedon ja taidon toimia mm. lastentarhanopettajana kun muutama vuosi sitten ei amk:n edeltäjänä toimineessa opistoasteen koulutuksessa moisesta puhuttu, tämä asia pistää epäilemään...sinun kannattaa kysellä voiko koulussa, johon haet painottaa sosionomin opintoja lapsiin ja nuoriin. Kaikissa paikoissa sitä mahdollisuutta ei ole.
- Ex-sosionomi
vaihtaja kirjoitti:
Heih vaan kaikki!
Itse jätin puolestaan sonomi opinnot kesken. Ei motivoineet. Tässä pieni veikkaus mitä tuo 5ov tulee sisältämään. Kurssin alussa saatte jakaannutaan ryhmiin. Jokaisen ryhmän täytyy suunitella ja toteuttaa oma projekti. Jotkut tekevät sen vanhuksien, jotkut lasten jne. kanssa. Välillä pidetään pari kertaa jolloin kerrotaan muille ryhmille omasta työstä. Lisäksi opettaja antaa ohjausaikoja. Sitten toteutatte projektin ja teette siitä kirjallisen selostuksen. 5ov napsahtaa. Sitten voittekin tituulerata itseänne projektin vetäjiksi!!Tuohonhan ei kukaan pysty ellei ole käynyt tuota kurssia eikä ole sonomi. - Markus
sivustaseur. kirjoitti:
en täysin usko sanaasi nyt tässä asiassa...
Mielestäni sairaanhoitajan ja sosionomin työ eroaa todella paljon toisistaan... itse kun haluan sosionomiksi, mitä järkee minun olisi opiskella sairaanhoitajaksi... Vain senkö takia että se saa olla myös samoissa paikoissa töissä kuin sosionomi???
sairaanhoidossa luetaan ihmisen anatomiaa... kertoohan nimikin jo sen, että opetellaan perin juurin sydämen yms. sisäelkinten toimintaa...
miksi sosionomiksi haluava siis "pitäisi" sinne mennä mikäli se tuntuu ns. ei oikealta. mutta onhan se totta, että yhtäläisyyksiä opinnoilla varmasti on... mutta tuskin niitä oltaisiin kahtia jaettu mikäli ne HYVIn samanlaisia olisivat.Edelleenkin pyydän lukemaan koko keskustelun ennen kuin tekee minun sanomisista johtopäätöksiä. Se, miksi vertailin sosionomin ja sairaanhoitajan ammatteja, johtui tämän ketjun alkuperäisen kysymyksen asettajan tilanteesta. Hän haluaa OKL:n, opiskelee nyt sairaanhoitajaksi ja miettii kannattaisiko hakea sosiomiksi. Yritin vaan hänelle kertoa miksi kannattaisi jatkaa sairaanhoitajan opintoja. Ei tietenkään kenenkään kannata opiskella sairaanhoitajaksi sen takia että voi olla samoissa paikoissa töissä kuin sosionomi. Mutta alkuperäisen kysyjän tilanteessa myöskään sosionomin opinnot ja ammatti eivät olisi lähelläkään hänen tavoitetta eli luokanopettajan ammattia.Toivottavasti osasin ilmaista itseäni nyt niin että ymmärsit.Täällä taitaa jotkut sosionomit vetää herneet nenäänsä kovinkin helposti.
- Markus
sivustaseur. kirjoitti:
väitätkö muka että sairaanhoitajat eivät sitten joudu sellaisiin hommiin joihin ei olisi halunnut???
minulla ainakin on sellainen käsitys että sairaaloissa juuri hoidetaan potilaita ja useimmin he ovat vuodepotilaita... eivät pääse itse vessaan yms.. eikä näin ollen pysty itse pesemään. Lääkkeidenjako on varmasti tuttua..
on totta, että sosionomeilla on mahdollisuus olla mukana erilaisissa projekteissa... tosin läh4skään kaikki eivät niissä halua olla... itse ainakin painota juuri tuota lasten kanssa oloa, varhaiskasvatusta yms. JOTA valmiutta ei ole sairaanhoitajilla.!
ja tiedän, että alkuper. henkilö haluaisi OKL:ään mieluiten, mutta tiedätkö että sinnekkin on hyvin vaikea päästä... Miksi opiskella vasten tahtoaan sairaanhoitajaksi jos sosionomi kiinnostaisi enemmän? Sitäpaitsi ei sitä alusta tarvitse aloittaa...tiedätkö kuinka paljon siitä saa suoritusmerkkejä kun on jo opiskellut samantyyppisellä alalla!
KUKIN TAVALLAAN!ööö..nyt minä alan tippua jo kärryiltä...varmasti joka ammattiryhmässä on ihmisiä jotka huomaavat etteivät ole oikealla alalla. Väitinkö minä jossakin kohden, että vain sosionomit huomaisivat olevansa väärällä alalla?On eri asia jos jollakin on ennen kouluun menemiostä epärealistisia oletuksia tulevast ammtistaan(eli luullaan että saa niitä projektihommia, eikä tarvitse sitten pestä pyllyjä tai että pääsee lastentarhan opettajaksi tai sosiaalityöntekijäksi)Uskallan väittää että sairaanhoitajaksi hakeutuvilla on parempi kuva siitä, mitä heidän tuleva työnsä on kuin sosionomeilla. Tämä johtuu osaksi siitäkin että sosionomin koulutus on aika uusi juttu kun taas sairaanhoitajia on koulutettu vuosikymmeniä.Ainoastaan koulun nimike muuttui.
- Tea
Markus kirjoitti:
Sinun tapauksessa sosionomi on parampi vaihtoehto...työssä olen tavannut sosionomeja ja sen pohjalta täällä kommentoin. Jos varhaiskasvatus itseäni kiinostaisi(ja työ päiväkodissa) niin hakeutuisin lastentarhan opettajaksi opiskelemaan. En oikein ymmärrä miten ne sosionomit saavat tiedon ja taidon toimia mm. lastentarhanopettajana kun muutama vuosi sitten ei amk:n edeltäjänä toimineessa opistoasteen koulutuksessa moisesta puhuttu, tämä asia pistää epäilemään...sinun kannattaa kysellä voiko koulussa, johon haet painottaa sosionomin opintoja lapsiin ja nuoriin. Kaikissa paikoissa sitä mahdollisuutta ei ole.
Kiitos teille kaikille avusta ja olipa hienoa kuinka sain lukea erilaisia mielipiteitä. totta on että kohta alkaisi olla suuntautumis vaihtoehdon valinta ( lasten- ja nuorten hoitotyö!) joten viisainta olisi käydä tämä loppuun ja hakeutua sitten jälleen kerran okl:n. Sinne on kyllä vaikea päästä mutta en luovuta! Kajaanissa olen ollu pääsykokeissa ja kirjallisesta on ottanut kiinni vaikka luulisi jo kutakuinkin tietävän mistä on kyse. Muualla en nimittäin ole törmännyt ongelmaan jossa en olisi osannut vastata soveltaviin kysymyksiin. Ja mielestäni ihan hyvin on mennyt okl.n päyskäreissäkin, mutta tiukat on pisterajat. Välillä vaan iskee tosi ahdistus tämän hetkisellä alalla, ei niinkään teoria osuuksissa kuin harjoitteluissa. Kai tässäkin vaikuttaa opiskelu paikkakunta ja harjoittelupaikka. Yritän silti suhtautua positiivisin mielin tuleviin koitoksiin. Saa nähdä minne elämä kuljettaa, onhan tässä kokonainen ihmis elämä aikaa, mutta kun luonne on sellainen että tahtoisi päästä mahdollisimman nopeasti mukaan vakituiseen työelämään enkä vielä ole saanut ahaa elämystä muuta kuin luokanopettajan työstä (vuoden kokemuksella). Mutta kiitokset silti teille vilkkaasta keskustelusta!
- aloittava opiskelija
Ex-sosionomi kirjoitti:
Heih vaan kaikki!
Itse jätin puolestaan sonomi opinnot kesken. Ei motivoineet. Tässä pieni veikkaus mitä tuo 5ov tulee sisältämään. Kurssin alussa saatte jakaannutaan ryhmiin. Jokaisen ryhmän täytyy suunitella ja toteuttaa oma projekti. Jotkut tekevät sen vanhuksien, jotkut lasten jne. kanssa. Välillä pidetään pari kertaa jolloin kerrotaan muille ryhmille omasta työstä. Lisäksi opettaja antaa ohjausaikoja. Sitten toteutatte projektin ja teette siitä kirjallisen selostuksen. 5ov napsahtaa. Sitten voittekin tituulerata itseänne projektin vetäjiksi!!Tuohonhan ei kukaan pysty ellei ole käynyt tuota kurssia eikä ole sonomi.Jaa että sonomi? Ja että lopetit kesken, viimeisenä vuotenako (jos se kerran kuuluu ihan loppuopintoihin tuo projektin vetäminen)?
Ehkä oli hyvä kun lopetit kun et kerran osaa ammattinimikettäkään kirjoittaa oikein ;)) vai onko tää "markus-pojun" harhautusyritelmä? - Jaa
aloittava opiskelija kirjoitti:
Jaa että sonomi? Ja että lopetit kesken, viimeisenä vuotenako (jos se kerran kuuluu ihan loppuopintoihin tuo projektin vetäminen)?
Ehkä oli hyvä kun lopetit kun et kerran osaa ammattinimikettäkään kirjoittaa oikein ;)) vai onko tää "markus-pojun" harhautusyritelmä?En tiedä Markus-pojusta, mutta ei tuo sinullakaan ole äidinkieli hallussa. Itse olen lisäksi kuullut käytettävän sosionomista sonomi-nimitystä.Mutta otetaanpa pieni luetunymmärtämisen oppitunti. Tässä ex-sosionomin teksti:
Heih vaan kaikki!
Itse jätin puolestaan sonomi opinnot kesken. Ei motivoineet. Tässä pieni veikkaus mitä tuo 5ov tulee sisältämään. Kurssin alussa saatte jakaannutaan ryhmiin. Jokaisen ryhmän täytyy suunitella ja toteuttaa oma projekti. Jotkut tekevät sen vanhuksien, jotkut lasten jne. kanssa. Välillä pidetään pari kertaa jolloin kerrotaan muille ryhmille omasta työstä. Lisäksi opettaja antaa ohjausaikoja. Sitten toteutatte projektin ja teette siitä kirjallisen selostuksen. 5ov napsahtaa. Sitten voittekin tituulerata itseänne projektin vetäjiksi!!Tuohonhan ei kukaan pysty ellei ole käynyt tuota kurssia eikä ole sonomi.
Miten saat tuon ex-sosionomin tekstistä tulkittua sen, että hän olisi opiskellut kaksi vuotta?Varmaan sen projektikurssin voi valita vaikka ensimmäisenä vuonna on aikataulu antaa periksi. Toisekseen hän käyttää sanaa veikkaus. Eli hän omien kokemusten pohjalta luulee kurssin sisältävän kyseisiä asioita. En minä ainakaan osaa tuosta tekstistä tulkita niin että hän olisi käynyt edes kyseistä kurssia. Hän arvioi kurssia ehkä sen pohjalta mitä on kuullut tai mitä amk-opetus yleisesti on. - hubaa
Jaa kirjoitti:
En tiedä Markus-pojusta, mutta ei tuo sinullakaan ole äidinkieli hallussa. Itse olen lisäksi kuullut käytettävän sosionomista sonomi-nimitystä.Mutta otetaanpa pieni luetunymmärtämisen oppitunti. Tässä ex-sosionomin teksti:
Heih vaan kaikki!
Itse jätin puolestaan sonomi opinnot kesken. Ei motivoineet. Tässä pieni veikkaus mitä tuo 5ov tulee sisältämään. Kurssin alussa saatte jakaannutaan ryhmiin. Jokaisen ryhmän täytyy suunitella ja toteuttaa oma projekti. Jotkut tekevät sen vanhuksien, jotkut lasten jne. kanssa. Välillä pidetään pari kertaa jolloin kerrotaan muille ryhmille omasta työstä. Lisäksi opettaja antaa ohjausaikoja. Sitten toteutatte projektin ja teette siitä kirjallisen selostuksen. 5ov napsahtaa. Sitten voittekin tituulerata itseänne projektin vetäjiksi!!Tuohonhan ei kukaan pysty ellei ole käynyt tuota kurssia eikä ole sonomi.
Miten saat tuon ex-sosionomin tekstistä tulkittua sen, että hän olisi opiskellut kaksi vuotta?Varmaan sen projektikurssin voi valita vaikka ensimmäisenä vuonna on aikataulu antaa periksi. Toisekseen hän käyttää sanaa veikkaus. Eli hän omien kokemusten pohjalta luulee kurssin sisältävän kyseisiä asioita. En minä ainakaan osaa tuosta tekstistä tulkita niin että hän olisi käynyt edes kyseistä kurssia. Hän arvioi kurssia ehkä sen pohjalta mitä on kuullut tai mitä amk-opetus yleisesti on.Ja mistä sinä saat tulkittua niin että aloittava opiskelija tarkoittaa KAHTA vuotta, hänhän kirjoitti että "viimeisenä vuotenako?"...vai luulekko että ne opinnot kestää KAKSI vuotta.
Joten eipä ole sullakaan äippäkieli hallussa vai luetun ymmärtäminen, hehee :))) - hubaa
hubaa kirjoitti:
Ja mistä sinä saat tulkittua niin että aloittava opiskelija tarkoittaa KAHTA vuotta, hänhän kirjoitti että "viimeisenä vuotenako?"...vai luulekko että ne opinnot kestää KAKSI vuotta.
Joten eipä ole sullakaan äippäkieli hallussa vai luetun ymmärtäminen, hehee :)))kaikki kai tietää ettei luulo (veikkaus) ole tietoa, so....
- Jukka
hubaa kirjoitti:
Ja mistä sinä saat tulkittua niin että aloittava opiskelija tarkoittaa KAHTA vuotta, hänhän kirjoitti että "viimeisenä vuotenako?"...vai luulekko että ne opinnot kestää KAKSI vuotta.
Joten eipä ole sullakaan äippäkieli hallussa vai luetun ymmärtäminen, hehee :)))Mistä kohtaa minun tekstiä sinä oikein saat sen käsityksen että aloittava opiskelija tarkoittaa kahta vuotta?En tajua sinua nyt ollenkaan.Minä en löydä mistään kohtaan tekstiäni sellaista kohtaa, jossa totean että aloittava opiskelija tarkoittaa kahta vuotta.Voitko laittaa tähän lainauksen siitä kohdasta?
- Jukka
hubaa kirjoitti:
kaikki kai tietää ettei luulo (veikkaus) ole tietoa, so....
tuota asiaa pitänyt korostaa?Kaikkihan sen tajuaa...
- hubaa
Jukka kirjoitti:
Mistä kohtaa minun tekstiä sinä oikein saat sen käsityksen että aloittava opiskelija tarkoittaa kahta vuotta?En tajua sinua nyt ollenkaan.Minä en löydä mistään kohtaan tekstiäni sellaista kohtaa, jossa totean että aloittava opiskelija tarkoittaa kahta vuotta.Voitko laittaa tähän lainauksen siitä kohdasta?
Kun Markus = Jukka, taisit olla edellisillä kerroilla muuten Juke/Juki (se joka mollaa sosionomeja kuten muutkin muistaa) ei tajua omia kirjotuksiaan enää... no tässä sulle omaa kirjotustas
"Miten saat tuon ex-sosionomin tekstistä tulkittua sen, että hän olisi opiskellut kaksi vuotta?"
ja vastaat noin aloittevalle opiskelijalle.
Niin, mitä sä markusjukkajukejuki et nyt tajua?
Sinähän tässä tuon KAKSI vuotta jostain vetäsit, ei kukaan muu... - Juke
hubaa kirjoitti:
Kun Markus = Jukka, taisit olla edellisillä kerroilla muuten Juke/Juki (se joka mollaa sosionomeja kuten muutkin muistaa) ei tajua omia kirjotuksiaan enää... no tässä sulle omaa kirjotustas
"Miten saat tuon ex-sosionomin tekstistä tulkittua sen, että hän olisi opiskellut kaksi vuotta?"
ja vastaat noin aloittevalle opiskelijalle.
Niin, mitä sä markusjukkajukejuki et nyt tajua?
Sinähän tässä tuon KAKSI vuotta jostain vetäsit, ei kukaan muu...En kai minä nyt sentään ole ainoa, jolla on jotakin sosionomeja vastaan. Kyllä minä uskallan ihan suoraan sanoa mielipiteeni omalla nimellä. Mikähän surkea sosionomin alku siellä pahaaoloaan purkaa?
- sivustaseur.
Markus kirjoitti:
sosiaalipedagogiikka erikoistuu lapsiin ja nuoriin sekä varhaiskasvetukseen. sosionomi voi valita ensimäisen vuoden jälkeen kolmesta vaihtoehdosa alan joka eniten kiinnostaa.
- hubaa
Juke kirjoitti:
En kai minä nyt sentään ole ainoa, jolla on jotakin sosionomeja vastaan. Kyllä minä uskallan ihan suoraan sanoa mielipiteeni omalla nimellä. Mikähän surkea sosionomin alku siellä pahaaoloaan purkaa?
No, äläs vaihda puheenaihetta, mistä sä ääliö sen kaksi vuotta repäsit??
- tiinuliinu!
Markus kirjoitti:
Mun mielestä ja tää on ihan vaan mun mielipide sosionomin koulutus on aika kaukana opettajan koulutuksesta ,mutta voi sosionomin koultuksesta olla jotain hyötyäkin. Olin itse harjoittelemassa tunnehäiriöisten lasten luokalla ja opetin heitä siellä.
Olen kuullut että moni sosionomi on saannut työtä jo koulussa ollessaan.
Työskentelevätkö sairaanhoitajat paljon kuulo tai näkövammaisten kanssa, entä just tollasten tunnehäiriöisten lasten kanssa esim. koulussa?
Olen itse ollut sijaisena viisi vuotta kehitysvammaisten asuntolassa. Sinne haki joskus kesätöihin sairaanhoitajaopiskelija,häntä ei otettu sinne.
sairaanhoitaja ja sosionomi ammatit ovat mielestäni molemmat todella tärkeitä ammatteja. Molemmat tukevat ihmisiä omalla tavallaan. - luonnollista karsintaa
Markus kirjoitti:
Miksi ette muuten halua opiskella yliopistossa sosiaalityötä?Sieltä pääsisi oikeisiin hallinnon hommiin sekä tekemään sitä projektityötä.Yliopistoon on ihan oikeat pääsykokeet ;)
- olet oikeassa
Markus kirjoitti:
Edelleenkin pyydän lukemaan koko keskustelun ennen kuin tekee minun sanomisista johtopäätöksiä. Se, miksi vertailin sosionomin ja sairaanhoitajan ammatteja, johtui tämän ketjun alkuperäisen kysymyksen asettajan tilanteesta. Hän haluaa OKL:n, opiskelee nyt sairaanhoitajaksi ja miettii kannattaisiko hakea sosiomiksi. Yritin vaan hänelle kertoa miksi kannattaisi jatkaa sairaanhoitajan opintoja. Ei tietenkään kenenkään kannata opiskella sairaanhoitajaksi sen takia että voi olla samoissa paikoissa töissä kuin sosionomi. Mutta alkuperäisen kysyjän tilanteessa myöskään sosionomin opinnot ja ammatti eivät olisi lähelläkään hänen tavoitetta eli luokanopettajan ammattia.Toivottavasti osasin ilmaista itseäni nyt niin että ymmärsit.Täällä taitaa jotkut sosionomit vetää herneet nenäänsä kovinkin helposti.
Olen sosionomi ja kaikki mitä sanot voin allekirjoittaa 98%:ti.
Sairaanhoitajat jyrää meitin, teillä on paljon parempi työllisyys. Monet sosionomiksi opiskelevat kaverini eivät halua kuulla yhtään mitään negatiivista alastaan. He haluavat ummistaa silmänsä todellisuudelta, koska koulussa heille syötetään sellaista propagandaa että oksat pois:)
En ymmärrä miksi useimmat sosionomit ovat koulutuksestaan niin herkkänahkaisia. Nyt varmaan joku älypää alkaa sättimään etten mä ole sosionomi olleskaa, kun tällasta kirjoittelen.Tuttua niin kovin tuttua.
Olen sosionomi vuosimallia 2001 ja tiedän mistä puhun. Ei tule olemaan aivan sitä mitä odotitte, kouluaika oli kivaa ja mielenkiintoista, työelämä saattaa lyödä vasten kasvoja kuin märkä rätti.
- harkita
Jos tuntuu että sairaala ei kiinnosta, niin ehdottomasti kannatta miettiä!
Sosionomin koulutuksellahan voi jo sinänsä mennä koulumaailmaan töihin, kuraattoriksi tms..
Itse opiskelen ko. ammattiin, ja mahdollisuudet ovat kyllä aivan loistavat suuntautumisen mukaan.
Suosittelen :)- vanha hoitaja
Vaikka on nuorten palsta , pistän lusikkani soppaan;
jos tuntuu, että hoitajan hommat ei kiinnosta, vaihda ihmeessä . Sairaanhoitajana teet raskasta kolmivuorotyötä , peset ja syötät ja siinä ohessa pistät piikit ja tipat ja teet vielä siivoojan ja lääkärinkin työt- ja mikään ei riitä, aina joku naputtaa jostakin.
Kokemusta vuodesta-76 , olitteko edes syntyneet : ))
Olen itse nykyään päivätyössä, niitä paikkoja on edelleen vähän , ja jos olisin nuorempi hankkiutuisin sosionomin tutkintoon tai sen suuntaiseen aivan varmasti .
Sosionomi on tulevaisuuden ammatti , sitä varjostaa palkkauksesta nariseminen, mutta on monta muutakin pienehköpalkkaista alaa , tässä työn sisältö ja nopeasti sujuvat erilaiset päivät ovat osa sitä "palkkaa". Katson vierestä työssäni sosionomin työtä , sitä arvostan ja ihailen.
Rohkeutta päätökseesi.
- Monica
Älä ole hullu, sosionomi on ihan turha ammatti ja kohta sen kaikki tajuu...eiköhän se koulutuskin kohta lopu. Se on oikeesti niin feikki homma :) Sairaanhoitajana voi tehä monenlaisia hommia eikä pelkästään sairaalassa...jatkat sit johonkin muuhun, mut sulla on enää 1,5 vuotta jälellä niin älä nyt enää lopeta!
- vaihtaja
niin kaikkienhan maailmassa pitäis olla hoitsuja..voi voi tota teidän ajatusmaailmaa. Käyppä kuule työkkärin sivuilla kattoo niin siellä on paljon työpaikkoja sosionomeille joihin ei hoitsuja huolita! Mulle 2 vuotta hoitsuopintoja riitti!
- mie...!
Miksi sun mielestä sosionomi on turha ammatti?
Mahdatko tietää mitä sosionomi tekee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan412981Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272844- 1202298
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111256
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792