Eroaminen EU:sta

Lex_Luritus

Pipipäät vaativat kansanäänestystä EU:sta eroamiseksi. Eroa ei kuitenkaan voi tehdä persujen toriteltasssa tai vastaavassa, sillä EU-jäsenyys on on kirjattu perustuslakiin:

"1 §

Valtiosääntö

Suomi on täysivaltainen tasavalta.

Suomen valtiosääntö on vahvistettu tässä perustuslaissa. Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.

Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi. Suomi on Euroopan unionin jäsen. (4.11.2011/1112)." [Finnlex]

Tämä hallitus ei kansanäänestystä järjestä. Jos (!) seuraava järjestää, hallitus voi ottaa asian käsittelyyn tuloksen perusteella tai sitten ei. Tehdään huikea oletus, että asia etenee eron suuntaan. Tällöin vaaditaan perustuslain muutos, mikä ei käy ihan hetkessä:

"Suomessa perustuslakia voidaan muuttaa kahdella eri menettelytavalla: joko
eduskunta hyväksyy muutosesityksen jätettäväksi lepäämään, minkä jälkeen se seuraavien vaalien jälkeen valitussa eduskunnassa hyväksytään vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä, tai
eduskunta julistaa ehdotuksen kiireelliseksi päätöksellä, jota kannattaa vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä, minkä jälkeen itse ehdotus hyväksytään vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä." [Wikipedia].

Eroprossin käynnistäminen on mahdollista ensi vaalikaudella, jos 5/6 eduskunnasta niin haluaa ja 3/4 niin päättää. Tähän ei usko kukaan!

Jos perustuslain muutos äänestetään lepäämään yli vaalien, seuraava eduskunta voi hyväksyä muutoksen 2/3-osan enemmistöllä. Ja vaikka perustuslaista poistettaisiin Suomen EU:hun kuuluminen, ei se vielä mitenkään edellytä, että siitä pitäisi erota.

Jos kaikkien kiemuroiden jälkeen päätetään erota, käynnistetään eroamisprossi neuvotteluineen EU:n kanssa. Iso-Britanian kohdalla tämän arveltu vievän vähintään 7 vuotta.

Jos siis vakaasti pyrkii EU:sta eroon, kannattaa odottelua varten istuttaa kuusitaimikko: monta joulukuusta kannetaan sisään, ennen kuin erosta tulee totta. Todennäköisempää on, että loput istutuksesta voi myydä tukkeina, ennen kuin ero toteutuu.

47

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jää.sä.eulamaan.hönöttää

      hohhoijaa . .2 vuotta korkeintaan ja thats it, prosessi eu erosta nopeutuu, kun briteillä alkaa talous kohentumaan yms.

      • Ei_mitään_kiirettä

        Heh-heh, mikähän oli matikan numerosi koulussa? Suomen perustuslain muutos normaalijärjestyksessä vie tästä päivästä vähintaan 7-8 vuotta, kuten aloittaja yllä kertoi! Siis jos kansanäänestys järjestetään, ja jos siinä eroa vaativat voittavat, ja jos hallitus ryhtyy sen perusteella toimenpiteisiin, ja jos, ..., ja jos ... Siinä ei auta brittien taloustilanne yhtään mitään!


    • Constitutional

      Asiallinen tietoisku! Harva tiennee, että ero EU:sta vaatii perustuslain muuttamisen.

    • fixityes

      parempi myöhään , kuin ei milloinkaan.

      • eu-eu-eu

        Mistäs luulet EU-eron kannattajia löytyvän tarpeeksi edes kansanäänestyksen aikaansaamiseksi? Nyt kerätään hörhöiltä adressia eurosta eroamiseksi, mikä on paljon helpompaa, mutta sekin jää honkkeleiden puuhasteluksi.


      • junkkerikipaskohousuihi

        pitiväthän eu hönöt varmana, ettei brititkään eroa eu:sta,


      • Lex_Luritus

        Iso-Britannia on yksi niistä harvoista maista, jolla ei ole perustuslakia ollenkaan (muita on ainakin Israel). Sikäli hassua, että peruslain esikuvana pidetään oikeushistoriassa Englannin Magna Chartaa vuodelta 1215.

        Samanlainen ruljanssi perustuslain vuoksi ei siis siellä ole tarpeen kuin Suomessa. Sitä paitsi Iso-Britannia ei ole toistaiseksi eronnut EU:sta, nyt on olemassa vain yksi kansanäänestystulos. Luultavasti sen perusteella pyritään eroon, mutta tilanne voi muodostua hyvin sekavaksi: esim. Skotlanti voi hyvinkin erota UK:sta ja pysyä EU:ssa.

        Sellainenkin malli jo on, että vain osa valtiosta on EU:ssa: Grönlanti nimittäin erosi ja muu Tanska pysyi. Jos Skotlanti haluaa vielä ottaa euron käyttöön, tilanne on entistä kimurantimpi.

        Pyrin avauksessa tarkastelemaan asiaa vain Suomen perustuslain kannalta. Keskeinen sanoma oli, ettei Suomen ero EU:sta suinkaan ole niin helppo kuin kaiken maailman propagandistit antavat tyhmyyttään ja huijausmielessä ymmärtää.

        P.S. Joku oikeustieteen proffa voisi muuten teettää esim harjoitustyön siitä, miten EU-jäsenyys sijoittuu eri jäsenmaiden lakihierarkiaan, Suomessa se siis on perustuslaissa, ja ero EU:sta on mahdollisimman vaikea.


    • Itsenäisyys

      Suomn perustulaki on luotu valtio säännökseksi. Lakien ja kansalais oikeuksien perustaksi. Periaatteltaan se on kanssllisen oikeuksien turvaamiseksi luotu ,itsenäisyyden turvaamiseksi.Mikäli siihen on koskettu ulkoisien oikeuksien ottamiseksi on sitä loukattu.Tällöin voidaan tarkastella sitä ,sen loukkaamisen kannalta ,sekä vastuullisuuden puitteissa.

      Perustuslaki on luotu autonomian perusteeksi ,kuten kansalaisten suojaksi.Ei käytettäväksi sitä vastoin.Kysymykseen tuolta osin tulee enneminkin parustuslain muuttaminen kansallisen autonomian murtamiseksi ja vallan siirtämiseksi kuin suojamaan sitä.Näiltä osin vaikka tuota olisi muutettu se ei suojaa käsityksiä muuttaa valtion suvereniteettista itsemääräämisoikeutta ,vaan näyttää enneminkin toteen sen luovuittmisen ulkoisille tahoille ja mahdollisesti todentaa pyrkimysen siihen,jota lakiemme mukaisesti pidetään valtiopetoksena .Näin ajateltuna kaikki joka on muutoksena tuohon suuntaan tehtynä on mitätöntä. Eu ei ole valtiomme perusta tai sen autonomian perusta.

      • Lex_Luritus

        Siis yritätkö sanoa, että nykyinen perustuslaki (ml. EU:hun kuuluminen) on lainvastainen ja valtiopetosrikollinen? Hoh-hoijaa ..., mikäs tuomioistuin sen toteaisi? EU-tuomioistuin vissiin :-).

        Alempien lakien tulee olla ristiriidattomia perustuslain kanssa, ei päinvastoin (esim. valtiopetoksen osalta). Yksittäiset mielipiteet, vaikkapa valtiopetosta koskien, eivät tietenkään edes ole alempien lakien tasoisia, ja niitähän totisesti riittää. Perustuslaissa sanotaan sanatarkasti "Suomi on Euroopan unionin jäsen", eikä se ole pelkkä toteamus, vaan laki.

        Tietysti perustuslakia voidaan muuttaa, jos riittävä yksimielisyys siihen löytyy, mutta aikaa se vie, vaikka löytyisikin. Epäilen suuresti, ettei riittävää yksimielisyyttä löydy perustuslain muuttamiseksi EU-jäsenyyden takia.


      • Tuohan on ristiriitainen koko pykälä. Suomi on täysivaltainen tasavalta, jota se ei enää selvästikään ole, EU;n kuljettua kohti liittovaltiota. Suomi on EU;n jäsen, toki, mutta voi siitä erota, varsinkin kun se on ristiriidassa perustuslain kanssa, ja mikäli Suomi siitä eroaa, se ei kuulu Euroopan unioniin.


      • JurLIc

        Ei 1. pykälässä ole ole mitään ristiriitaa, koska EU ei ole liittovaltio. Sellaisen perustaminen olisi valtava manööveri, eikä nykytilanteen valossa onnistu lähimpään sataan vuoteen, tuskin sittenkään.

        Integraatio on erään määritelmän mukaan prosessi, jossa jäsenet vapaaehtoisesti luovuttavat päätäntävaltaa pois itseltään. Tämä oli varmasti selvää EU:hun liityttäessä. Harmonisointipyrkimykset eivät kuitenkaan ole lähelläkään liitovaltiota tai edes liittovaltiokehitystä. Tosin ne ovat välttämätön ehto liittovaltiolle, jos sellaiseen pyrittäisiin.

        Jos riittävä määrä kansanedustajia haluaa muuttaa perustuslakia - normaalitapauksessa kahdella vaalikaudella ja tiukennetuin enenemmistövaatimuksin - esim. sen ristiriitaisuuden perusteella, ei siihen ole mitään estettä. Nyt mennään ja on mentävä sillä, mitä on. Ja onhan perustuslain nopetettuun muuttamiseen vanha keino: aseellinen kapina ja vallankaappaus, kenraali Tynkkysen johdolla sitten kai.


      • hhklkjkjlök
        Lex_Luritus kirjoitti:

        Siis yritätkö sanoa, että nykyinen perustuslaki (ml. EU:hun kuuluminen) on lainvastainen ja valtiopetosrikollinen? Hoh-hoijaa ..., mikäs tuomioistuin sen toteaisi? EU-tuomioistuin vissiin :-).

        Alempien lakien tulee olla ristiriidattomia perustuslain kanssa, ei päinvastoin (esim. valtiopetoksen osalta). Yksittäiset mielipiteet, vaikkapa valtiopetosta koskien, eivät tietenkään edes ole alempien lakien tasoisia, ja niitähän totisesti riittää. Perustuslaissa sanotaan sanatarkasti "Suomi on Euroopan unionin jäsen", eikä se ole pelkkä toteamus, vaan laki.

        Tietysti perustuslakia voidaan muuttaa, jos riittävä yksimielisyys siihen löytyy, mutta aikaa se vie, vaikka löytyisikin. Epäilen suuresti, ettei riittävää yksimielisyyttä löydy perustuslain muuttamiseksi EU-jäsenyyden takia.

        Perustuslakia tuskin on petoksellisessa hengessä muutettu,mutta sitä on muutettu ja kuten totesit,tuolloin varsin yksimielisessä hengessä ,muutoin muutos ei olisi ollut mahdollinen.Näin ollen mikään ei estä muuttamasta sitä siten että se on valtion edunmukainen,mikäli tilanne niin vaatii. Tällöin vain saatta noust kokoasia uudesta näkökulmasta esiin ,kuten myös tuon aieman muutoksen seuraukset.Tuolloin käsittääkseni on ollut kyse talousunioniin osallistumisesta ja tuolta pohjalta luoda se mahdolliseksi.


    • Hallaahon.äänestäjä7

      PAPERI ON PAPERI JA TERRORI ON TERRORI, kyllä Suomi ja muut EU:sta lähtevät kun terrorismi koko ajan lisääntyy

      RANSKALAISET OVAT OLLEET JAKAMASSA OTTOMAANIEN VALTIOTA ENGLANTILAISTEN KANSSA JA OTTANEET MAAHANSA MUSLIMIMASSOJA. KOSKA HALUAVAT MYÖS, ETTÄ MAHDOLLISIMMAN MONI MAAILMASSA PUHUU RANSKAA

      Ranskan juhlat 'Liberte, egalite, fraternite' loppuivat nyt tällä kertaa

      Tunisialainen ajoi muuttoauton näköisen valkoisen kuorma-auton lapsijoukkoon jossa myös aikuisia kuoli,

      Ranskan poliisin virheiden rakia auto pääsi liikkumaan pari kilometriä poliisien ampuessa etulasin läpi

      ja

      moottoripyöräpoliisin roikkuessa ajajan ovessa

      Nizzan promenaadeja ei oltu suljettu, video

      https://www.youtube.com/watch?v=YEgNEfKm6do

      • Euro-Esko

        Tähänpä mielisin vielä lisätä: tilu-lilu-lii, tilu-lilu-lii.


    • Hallaahon.äänestäjä7
      • Allah-aho

        Voi vittu, mikä hörhötrolli!


    • 838383

      Mitenkäs aikoinaan saatiin perustuslakiin tuo pykälä että Suomi on EU:n jäsen. Menikö se lain mukaan oikein vai keppostelivatko poliitikot omiaan siinäkin.

      • eu-eu-eu

        Viimeisintä perustuslakiuudistusta väännettiin useampi vaalikausi, kunnes teksti kelpasi kaikille. Kyllä perustuslain teksti on pilkun tarkasti hiottu ja jokaisen eduskuntapuolueen ja istuneen kansanedustan vastuulla. Laki hyväksyttiin v. 1999 ja tuli voimaan 1.3.2000. Laki muuten jaettiin potissa jokaiseen talouteen, mutta moniko lienee lukenut.

        Itse kyllä pidän muutoksia edelliseen lakiin verrattuna osin hölmöinä. Lakiin on kirjattu liikaa yksityskohtasia elementtejä, jotka eivät ole perustuslain tasoisia. Ja ennen kaikkea siinä on sementoitu poliittisten puolueiden valta ja vallankäyttö.


      • eu-eu-eu

        Noin siinä kävi ja näillä mennään, kuten joku yllä totesi. Ärhäkimmällä EU-vastaisella puolueella, Perussuomalaisilla, oli tuolloin edeskunnassa yksi kansanedustaja (Raimo Vistbacka), joka muiden mukana hyväksyi lain.


    • PäätösvaltaSuomessa

      Suomen perustuslakia on pidetty paperina ,kirjatessa tuo EU jäsenyys peruustuslakiin ja siihen nähden tuo on purettavissa kansanäänestyksen perusteell mitättömänä,samalla nuijan pamauksella ,kun päätös irtautua Eu:sta. Tarkoitushakuiseti kiinnipitäminen paperilla ei mene kansanvaltaisessa demokratiassa läpi.Kansa päättää loppupeleissä .Kansa jolle valta kuuluu kansanvaltaisessa demokratiassa loppupelissä,jolloin paperit on vain paperia. Tuolla paperilla voi tosin tuossa vaiheessa olla käyttö vallansiirtämisen osoituksena todistusaineistona. Muuta virkaa sille tuskin löytyy tuolloin, jos niin käy että kansanäänestys osoittaa että irtauduttva on.

      • JurLic

        Et taida olla ihan eturivin juridiikan asiantuntijoita! Ei perustuslakia suinkaan voi muuttaa saati purkaa kansanäänestyksellä! Kansanäänestys on niin heikko väline, ettei hallituksen välttämättä tarvitse ottaa tulosta edes huomioon, se on vain neuvoa antava. Sellaista tämä meidän demokratiamme on!
        Ja ensin tietysti pitäisi järjestää se kansanäänestys, jos eduskunta katsoo sen tarpeelliseksi hallituksen, yksittäisen kansanedustan tai kansalaisaloitteen pohjalta.


      • Korpraali_Möttönen

        Tottahan tuo on, tykkäsi tai ei. Jos seuraava hallitus päättää järjestää kansanäänestyksen, ja jos se ja kaikki muut vaiheet toteutuvat eron suuntaan, ero ei ole mahdollinen alle 10 vuodessa tästä hetkestä.
        Jos nopeutusta halutaan, jää vaihtoehdoksi jonkun ketjussa vilauttama aseellinen kapina kenraali Tynkkysen tai muun etevän strategin johdolla. Siitä vaan jynssäämään rasvat pois torrakkojen piipuista.


      • P.Alkio

        Totta .Ensin pitää järjstää kansanäänestys. Siihen on tie kansalasialoite joka menee eduskunnan käsittelyyn. Poliittinen tilanne ja ilmapiirin henki joka huokuu jo nyt ,vaikuttaa asian läpimenemiseen.

        Kansanvaltaisuudessa kun valta toimii siten,että kansa luovuittaa vallan antamalla kannatuksen äänsetyksen kautta ,yhdelle kaudelle kerrallaan ,edustajistolle käyttöön .Tuota edustajistoa, jolle luottamus ja valta annetaan kutsutaan eduskunnaksi. Kulloinkin valitaan hallitus enemmistökannatuksen saaneiden piiristä joka vetää polittiset linjaukset ja tuo eduskunnalle esitettäväksi ja päätettäväksi asioita. Kansanaloitteen periaate on ,että tuo aloitteellisuus on annettu kansalle ja esitettäväksi eduskunnalle.

        Eduskunnassa päätöksiä ei viedä pelkästään opposition voimin eteenpäin. Eli käytännössä jonkun tai joidenkin tuki on saatava hallituspuolueiden taholta.

        On kuitenkin niin että asia on kansanaloitteesta käsiteltävä ja tuo käsittely myöskin antaa kongreettisen tiedon mitkä tahot /puolueet seisovat asian takana ja ketkä vastustavat. Poliittisesti tuola on suurimerkitys ,esim. ajatelen asiaa siltä kannalta,että eduskuntavaalit tulevat jatkossa ,jolloin kansalaiset voivat asian huomioida.Tosin se ei ole sanottua ,että koko aloitteen käsittely tapahtuisi tällä kaudella ,silla asia voi viipyä lausuntokierroksilla.

        Niintai näin kansalasialoite ei ole merkityksetön,eikä mikä tahansa lappu jolla anotaan käsittelyä.Se on suora demokraattinen tapa vaikuttaa jolla on jo sinänsä merkityksensä, oli lopputulema mikä tahansa.

        Spekuloiden sillä,että äänstyssuoritettaisiin sillä olisi jo sinänsä kansan äänivaltainen painoarvo ja sitä voi kukin vapaasti punnita siltä kantilta,että kummalla on enemän painoarvoa .Sillä taholla jolla valta on vai sillä taholla jolle on annettu oikeus käyttää ja toteuttaa sitä määräajaksi.

        Niin ja kyllä,en ole juritiikan asian tuntija siinämielessä tämä nyt on tällaista joka koulupojan yleistietoa ,jonka oletan jokaisen jos sinänsä omaavan yleisen kansalaiskeskustelun puitteissa jota ei käydä sujetuin ovin vaan yleisillä foorumeilla.


    • Eräs_mutka_matkassa

      Katsoin Wikipediaa hakusanalla "kansalaisaloite", ja siellä sanotaa sanatarkasti näin:

      " Merkittävimpiä aloiteoikeuden ulkopuolelle jääviä asiaryhmiä ovat kansainvälisten velvoitteiden hyväksyminen ja niiden irtisanomisen hyväksyminen sekä valtion talousarvioasiat."
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaisaloite

      En osaa sanoa, miten "kansainvälisten velvoitteiden hyväksyminen ja niiden irtisanomisen hyväksyminen " voidaan/halutaan tulkita, kun ennakkotapaustakaan ei ole. Yksi tulkintamahdollisuus on, ettei kansanäänestystä EU-erosta voitaisi ollenkaan käsitellä kansalaisaloitteen perusteella. Aloitteella olisi siis suunnilleen karvalakkilähetystön mielenilmaisun painoarvo.

      P.S. Suomen lait eivät ole minun vikani, vaikka joku laki ei kaikkia mielyttäisikään, ei aina minuakaan.

      • Eurosapiens

        Turkki tulee ottaa Britannian tilalle EU:hun.


      • P.Alkio

        No tuskin Suomen autonomiaa voidaan laskea ulkomaisten velvoitteiden alla olevaksi .Tuo kuullostaisi perin kummalliselta tukinnalta,kas kun periaatteessa tai oikeammin käytännössä tuo äänestys tarkoittasi myös ns. mandaatia jatkaa Eu:ssa ja liitovaltio kehityksessä,jolloin kyseeseen tulee myös seikkana vaallna luovuitus ainakin osain ulkoiselle taholle. Tosin osin Eu:ssa on kyse sopimuksista ja niiden tuomista ulkoisista velvoitteista.Britanian Brexit antaa nykyisellään osviittaa sopimuksien uudellen muokkamisesta ja ero vaikutuksista. Totta ennekkotapauta ei ole ,mutta tuossa on jokseenkin sellainen tulossa,mutta kongreetisesti sekään ei anna suoranaista toimintamallia,sen näyttäisi vain käytäntö. Kansainvälisten velvitteiden hyväksyminen tuossa merkityksessä pistää lähinnä hymyilyttämään, sillä se se sitten antaisi viimekädessä oikeuden asian hoitoon ja päätöstenvientiin viimeisen sanan aivan jollekin muulle taholle kuin Suomen hallitukselle.


      • Eräs_mu_ma

        Ei tässä nyt nähdäkseni ole kysymys (koko ketjussa) muusta kuin siitä, miten ja missä tahdissa Suomi voi erota EU:sta _omien lakiensa_ mukaisesti!!! Liittovaltiokehitykset, brexitit, sun muut eivät liity asiaan mitenkään. Yllä on kai jo tullut selväksi, että ero vaatii perustuslain muutoksen, mikä vie aikaa.

        Nostin esiin tuon kansalaisaloitteoikeuden, koska se on ensi silmäyksellä tulkinnanvarainen, eikä ennakkotapauksia ole. Yllätyin itsekin, että kansalaisaloitteelle on laissa tuollaisia rajauksia.

        Voi tietysti, kysyä, että jos EU-sopimus ei ole _kansainväisesti velvoittava_, kuten kansalaisaloitelaissa sanotaan, niin miksi sitten EU:sta tavitsee ollenkaan erota? Sen kun porskutellaan omia teitämme muusta EU:sta välittämättä. Eikös erovaatimus nimenomaan perustu keskeisesti siihen, että EU tuo kansainvälisiä velvoitteita, joita ei haluttaisi?

        P.S. Ketju on muuten pysynyt harvinaisen asiallisena. Joku hallaahon.äänestäjä-hörhö tietysti tunkeutuu mölisemään idioottimaisuuksiiaan joka poltiikkapalstalle.


      • P.Alkio

        Aikaa vie kyllä. Eri mieltä siitä etteikö liittovaltio kehityksellä olisi juuri tuo merkittävä ja keskeinen merkitys asiassa.

        Mikäli Eu palaa pikeminkin talousunionilinjoille keskustelu Eu hajoamisesta tulee hälvenemään. Taakanjaot ja talousvelvoitteet rasittavat kansantalouksia . Budjetit luodaan kansallisesti ja tuollaiset velvoitteet laskevat budjettejen kestokykyä.Jatkossa mahdollisesti asettuu kyseeseen niiden luominen Eu taholta,mikäli liittovaltio suuntainen kehitys ottaa vallan.Asialla on siis melkoinen merkitys. Samasta asiasta puhutaan. Uskon että olet tietoinen siitä,että oli Eu nyt rakenteeltaan minkälainen tahansa tai pyrkimyksiltään, jäsen ei voi määrätä omia linjojaan tai olla omantien kulkija. Syy myös miksi Britania otti takapakkia on selkeästi autonomian turvaamisesta lähtöisin .Tapahtumat eivät ole sikäli toisistaan eriäviä tarkasteltaessa yleisesti Suoen tilannetta ja velvoitteiden alle asettumista Eu:n taholta.

        http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/119648-angela-merkel-tuli-ulos-suunnitelmana-eun-liittovaltio


      • Lex_Luritus
        Eräs_mu_ma kirjoitti:

        Ei tässä nyt nähdäkseni ole kysymys (koko ketjussa) muusta kuin siitä, miten ja missä tahdissa Suomi voi erota EU:sta _omien lakiensa_ mukaisesti!!! Liittovaltiokehitykset, brexitit, sun muut eivät liity asiaan mitenkään. Yllä on kai jo tullut selväksi, että ero vaatii perustuslain muutoksen, mikä vie aikaa.

        Nostin esiin tuon kansalaisaloitteoikeuden, koska se on ensi silmäyksellä tulkinnanvarainen, eikä ennakkotapauksia ole. Yllätyin itsekin, että kansalaisaloitteelle on laissa tuollaisia rajauksia.

        Voi tietysti, kysyä, että jos EU-sopimus ei ole _kansainväisesti velvoittava_, kuten kansalaisaloitelaissa sanotaan, niin miksi sitten EU:sta tavitsee ollenkaan erota? Sen kun porskutellaan omia teitämme muusta EU:sta välittämättä. Eikös erovaatimus nimenomaan perustu keskeisesti siihen, että EU tuo kansainvälisiä velvoitteita, joita ei haluttaisi?

        P.S. Ketju on muuten pysynyt harvinaisen asiallisena. Joku hallaahon.äänestäjä-hörhö tietysti tunkeutuu mölisemään idioottimaisuuksiiaan joka poltiikkapalstalle.

        Kansalaisaloite ei koske suoraan eroa EU:sta, vaan kansanäänestyksen järjestämistä eroamisesta, joten se on OK.


      • Eräs_mu_ma
        Lex_Luritus kirjoitti:

        Kansalaisaloite ei koske suoraan eroa EU:sta, vaan kansanäänestyksen järjestämistä eroamisesta, joten se on OK.

        Niinhän se onkin. Myönnän sekoilleeni, meni kansalaisaloite ja kansanäänestys sekaisin.
        Mutta kyllä hommassa vielä mietittävää riittää. Istuva hallitus on etukäteen ilmoittanut, ettei kansanäänestystä sen aikana järjestetä, kaipa se käytännössä tarkoittaa koko vaalikautta. Vanheneeko aloite, kun eduskunta vaihtuu, eli onko edessä uusi nimien keräys? Entä jos seuraavakin hallitus ilmoittaa jo etukäteen, ettei kansanäänestystä sen aikana tule?


    • Se_on_siinä

      Jo vuodesta 1994 olen natsiliittoa vastaan ollut, jolloin jo äänestin liittymistä vastaan, tuosta paskasta natsiliitosta ei ole ollut mitään muuta kuin haittaa harmia ja kustannuksia, ja se äänestys tulee kyllä, se on varmaa. Enemmistö joka tapauksessa on natsiliittoa vastaan, ja minäkään en tunne ketään, joka natsiliittoa millään tavoin kannattaa, ja aikalailla sakkia tunnen, joilla minun lisäksi omakohtaisia kokemuksia kaikista niistä haitoista, mitä natsiliitto on mukanaan tuonut käytännön arkeenkin. Onhan se niinkin, että se on selkeä todiste siitä, ettei Suomessa ole olemassakaan demokratiaa (tämänhän jo kaikki muutenkin tietää), jos ei sitovaa äänestystä kansan vaatimuksesta pidetä.

      Ketään ei teitä natsikiimasia persläpiä estä muuttamasta täältä sinne natsihuora merkelin persettä imemään lopullisesti, ja eiköhän ne maan sisäiset puhdistukset muutoinkin pidetä eron jälkeen, että kaikista hölmöistä päästään lopullisesti eroon.

    • niin_käy_lopulta

      Jo 5 muussakin maassa ollaan järjestämässä natsiunionista ero äänestystä, tuo paska natsiunioni tulee pian päätökseensä, ja pyyhekumi tai korjaustussi riittää natsi säädösten poistooon perustuslaista, tai sitten sisällissota, joho Suomi on todellakin menossa, ja sillon natsikiimaset ja muu eliitti paska ajetaan itämereen, eikä se sota kestä kuin päivän, niin vähän teitä on, eikä mikään teitä pelasta. Kas armeijathan kaappaamme aseineen ensin haltuumme. Enkä muutoinkaan pidä silloista kansanäänestystä Suomen liittämisestä natsiliittoon millään tavoin rehellisenä, saati sitovana, sillä kansaa peloteltiin ja johdateltiin kuukausia äänestämään kuten eduskunnan 200 silloista kusipäätä halusi, ja se kun ei ole demokratiaa se.

      • klkjklöjöjljklö

        Täytyy sano kyllä, että tuolloin perusteet olivat hintojen alenenminen ,matkustamisen helpottuminen .Moni sai sen käsityksen,että autoverot tippuu ja saadaa halpoja autoja ostella ja elämisen kustannukset putoaa. Toisin kävi. Joten kyllä nykymyodoin asiansuhteen jäi paljon varjoon.Ei ollut puhetta sotuilaallisetsa liittoumasta ,mahdollisista velka vastuista tahi hallinnon osittaisesta tai kokonaan siirtämisestä ulkoiselle taholle,vaan pelkästään talousunioniin menemisestä. Suomen perustuslaki kun on määrittänyt Suomen itsenäiseksi valtioksi ja sen valuutaksi markan ,ei tuo olisi onnistunutkaan ja osin uskoisin tuon perustuslain muutoksen johtunee syystä että edes tuulloin ei perustuslaki olisi nykyiseen liittoon valuutan suhteen asiaa sallinut joten se on vaatinut perustuslain uudelleen muovaamista.

        Nykymuodoin kun Eu on muuttanut muotoaan törmätään tuohon perustuslakin yhä suuremassa määrin. Lakimme oikeastaan vaativat kansanäänestyksen järjestämistä ,sillä kun tiedetään tuo liittovaltiokehitys ja vallan siirto sen myötä ,jatkaminen olisi tarkoituksellista ja tiedostettua vallan siirtoa ulkoiselle taholle ,jolloin ylitetään tietoisesti raja ,jonka jälkeen synytyy lainkirjaimen edessä vastuu ,joka ei poistu lakeja kirjaamalla tai muuttamalla.Tästä syytä Eu:ssa jatkamiseksi olisi jo järjestettävä kansanäänestys ,joka kautta nähdään onko kansanmandaattia ylipäätänsä jatkaa Eu:ssa ja mandaattia luovuittaa valtaa ulkoiselle taholle,sillä sitä ei voi tehdä mikään muut taho laillisesti kuin se taho jolle valta kuluu.Tuossa suhteessa kansan äänestys on joko Eu:hun sitoutumisen tie tai sitten irtautumisen tie.

        http://www.heikniemi.fi/rikoslaki/rl12.html

        http://www.minilex.fi/a/törkeä-maanpetos-uhkaa-suomea-valtiona

        aksan osalta voidaan todeta,että nykyinen kehitys selkeästi mielyttää .Merkelin nimi kuullaan milloin taakanjakojen yhteydessä ja milloin pankkisaatavien,joiden kautta saksa on taloudelliseti hyötynyt saataviensa kautta, jota olisivat muutoin todennäköisesti jääneet pystyyn. Saksa seisoo vahvasti kaikien päätösten takana ,sotillallisista liittoumispyrkinyksistä lähtien,joten pakostakin tulee mieleen,että Eu on saksalle suurvalta pyrkimys yritys ,jossa se pyrkii ottamaan valtaa .


      • kättäjalkaan

        Onkohan tuossa henkilöiden liikkumisvapaudessa mitään järkeä siinä mielessä, että se samalla vapauttaa rikollisuuden liikkeelle? Kyllä on nykyihmisestä vähätöinen tullut, kun passistakin on liikaa vaivaa, Se silti hieman hillitsi rikollisten liikkeitä ja rajoilla oli helpompaa seurata niiden liikkeitä. Nythän se sysätään poliisin riesaksi juosta rikollisten perässä, kun kerran kansan olohuoneeseen asti ovat päässeet. Ja samaa reittiä livahtavat etelänaapuriin takaisin ja siinä sitä sitten ollaan sormi nokassa.


    • Question_Mark

      Rikoslain 12. luku (mm. maanpetos) ei millään tavalla liity EU-jäsenyyteen tai EU:sta eroamiseen. Esim. mikä on se vieras valtio, jonka hyväksi petoksellinen toiminta on tapahtunut? Kuka on tehnyt maanpetoksen; presidentti, hallitus, eduskunta?

      • klkjklöjöjljklö

        Noita asioita tuskin tuomaroidaan täällä .Ennen kuin tuomioidaan asiat tutkitaan miten asiat ovat ajautuneet siihen pisteeseen että niin on käynyt että valta on päästetty ajautumaan ulkoisiin käsiin, jota väistämättä pidetään nykylakien mukaan maanpetoksena. Jos osoittautuu että näin on tarkoituksellisesti toimittu ,luonnollisestii tällöin varmastikin selvitetään myös osalliset toimiin.Näillä palstoilla ei myöskään noita tuomioita lueta .Ne luetaan muilla tahoilla jos aiheelliseksi katsotaan tuomita. Tuomiot jakaa sellaiset tahot jotka ovat siihen oikeutettuja.

        Spekulatiivisesti tällainen tilane on mahdollista kehittyä kun asiat menevät riittävästi Eu kanssa solmuun, mikä ei näiillä näkymin ole mitenkään epätodennäköistä. Valat vaihtuu ajat vaihtuvat ,päättäjät vaihtuvat .Jossainvaiheessa on mahdollista että asia nousee olosuhteiden pakosta tai syytä että asia nähdään toisessa valossa kuin Eu:n lähtökohdista, jolloin on mahdollista että ruvetaan kyselemään miten tähän tultiin jaketkä on vastuussa, kuten pitääkin jos liittovaltion alle ajaudumme. Eu on tämän kehityksen eteenpäinviejä ja liittyyy hyvinolennaisesti asiaan.

        Oma näkemykseni on että maanpetoksen voidaan katsoa tapahtuneen hallinnolliselta taholta silloin kun valtaa on siirretty ulkoiselle taholle .Tuo tapahtuu oman katsomukseni mukaisesti silloin , kun veronkanto tai lainsääädäntö tai siihen oikeus puuttua annetaan ulkoiselle taholle tai kun maan hallitus ottaa suoranaisia käskyjä vastaan toteuttaen ulkoisen tahon määräysvaltaa. Sillä ei ole väliä tapahtuuko tuo vapaehtoisesti tai panostuksen alla. Katson myös että liittovaltioon kuulumien asettaa valtion kuin valtion tuollaiseen asemaan ja pidän pitkälti tuota kynnyskysymyksenä ,jolloin tulisi järjestää kansanäänestys ,joka on katsantokantani mukaiseti ainut laillinen tapa siirtää valtaa missään tapauksessa ulkoiselle taholle, sillä sitä ei voi tehdä kuin sellainen taho jolle valta kuuluu. Eli kansa. Vain tuolloin on saatavilla mandaatti ja vastuuvapautus vallansiirrolle kunkinhetkiselle päättävälle elimelle. Toivottavasti kantani asiaan selkeni mahdollisennan tyhjentävästi.


      • Q_Mark

        Ihan lyhyesti. Luepa uudelleen rikoslain 12. luvun momentit 1-4. MIssä kohtaa ne ovat ristiriidassa valtiosäännön lausekkeen "Suomi kuuluu Euroopan unioniin" kanssa?
        Kuka tomiii syyttäjänä ja mikä on tuomioistuin, jos EU:n kanssa on toimittu maanpetoksellisesti? (Ei se kyllä ole Suomi24:n palstat, kuten oikein sanot).
        Budjettivalta Suomessa kuuluu Suomen eduskunnalle, ei EU:lle.
        EU ei ole liittovaltio, eikä mikään muukaan valtio.
        Niitä EU:n päätöksiä, jotka Suomi ottaa käyttöön, on Suomi ollut itse hyväksymässä EU:ssa. Suomen kaikki mepit eivät olleet yksimielisiä kaikissa asioissa, mutta eivät ole kansanedustajat eduskunnassakaan.


      • klkjklöjöjljklö

        Lue uudellen ja ajatuksella.Tuossa on kyse tulevasta kehityksestä sekä nykytilanteesta . Kansan äänestyksetä ,sekä sen tarpeesta asian suhteen . Mahdollisesta tulevasta kehityksestä ja sen vaikutuksesta kansanäänestyksen tarpeeseen , puntaroituna Eu:ssa jatkamiseksi tai joko siitä irtautumiseksi.Tuolta pohjalta pohdittuna kansanäänenpainon vaikutusta ,niin jäämisen kannalta, että irtautumisen kannalta Eu:sta, käsitellen vallankäytön ja itsenäisyyden näkökulmat. Ajatuksella kun lukee kyllä se sieltä selviää .Eiköhän tämä ollut nyt tässä näiltäosin.


      • Q_mark

        Olkoon minunkin puolestani. Kuten joku summeerasi välillä, aloituksen ja ketjun ydin oli, millä keinoin ja kuinka nopeasti Suomi voi erota EU:sta omien lakiensa perusteella. Nämä ketjut kun aina haarautuvat sinne sun tänne, usein täysin ohi pääasian.

        Olen vakuuttunut, ettei eroa voi tapahtua teoriassakaan ainakaan alle 10 vuoden. Ja sekin vain, jos eroaminen etenee eron kannalta mahdollisimman positiivisesti. EU-jäsenyyden kannatus on ainakin tällä hetkellä huomattavasti suurempi kuin eron kannatus, joten eroaikeet voivat tyssätä heti siihen, jos kansanäänestys ensi vaalikaudella ylipäätään järjestetään. En usko, että ensi vaalien jälkeen voitaisiin muodostaa sellainen hallitus, joka oma-aloitteisesti esittäisi eroa. Vaikka mistäpä senkään tietää.


    • savijaloilla

      10 vuoden sisällä tämä pöhöttyneen EU eliitin unelma on hajonnut. Sanoo perustuslaki mitä tahansa. Englanti ampui lähtölaukauksen, eikä kyseessä ole maraton. Maali tulee paljon aikaisemmin.

      • Sven_Dufva

        No no, perustuslain yli ei sentään kävellä muulla kuin kenraalli Tynkkysen johtamalla verisellä aseellisella kapinalla. Minäkin valmistaudun siihen, kun tämä demokratia toimii niin hitaasti. Leikkasin puhjenneesta fillarinkumista ritsaan uuden voimantuottovälineen. Kyllä sillä sentäs silinterin saa pöhöttyneen eurokeikarin päästä ammuttua, hyvä jos osus alemmaks.


    • Finexit

      Juuri näin. Siksi Suomen olisi tärkeää päästä ajoissa irti EU:sta sillä siinä vaiheessa kun tuo koko höskä hajoaa on täysi kaaos päällä. Suomi olisi jo ehtinyt järjestää talous-, puolustus- ja muut asiat kuntoon.

    • Niinkun kaikki ei halua syytään rahojaan Saksan ja Ranskan pankeille eikä halua että brysselissä päätetään paljonko Suomeen otetaan pakolaisia.

    • P-jauhajiin_yrpiintynyt

      Eipä niin asiallista ketjua, etteikö kohta mukaan tunge pässinpäisiä meuhkaajia jankuttamaan omia pakkomielteitään, edes ilman mikäänlaista asiatietoa. Laskekaapa tästäkin ketjusta, moniko pysyi asiassa (kauanko kestää ero EU:sta toimittaessa Suomen lakien mukaan)?

    • kättäjalkaan2

      Aloittajalla asenne kohdillaan? Täytyisi muistaa, ettei mikään ihmisen luoma tekele ole iäisyyksiin kestänyt. EU:n perisynniksi on muodostunut äärimmilleen syventyvään integraatioon ohjastaminen. EU:n päättäjiä on jo useaan otteeseen varoiteltu siitä, etteivät he kuuntele jäsenmaidensa kansalaisten näkemyksiä siitä, mikä unionissa olisi oleellista ja millaisen unionin kansalaiset haluavat. Nykyinen komissiokin tuntuu puusilmäisesti pitävän kiinni omasta poliittisesta näkemyksestään silläkin riskillä, että jäsenmaissa tyytymättömyys entisestään kasvaa. Samanaikaisesti kotimaan poliitikot noituvat EU:n päätöksenteon ja toimeenpanon toimimattomuutta. No, onko tuo joku ihme, kun ajatellaan, että 28 erilaista maata ja erilaista kulttuuria yrittävät päättää yhteisestä asiasta? Aina on joku poikkiteloin. EU:n on säilyäkseen pakko muuttua tai sitten se uppoaa kuin Titanic, jos nykyinen poliittinen eliitti saa häärätä johtotehtävissä vailla mitään HUOM! todellista vastuuta. Nykyinen EU:n polku ei palvele jäsenmaitaan tasapuolisesti. Ja liekö se edes komission ja parlamentin intresseissä? Eikö se jo kerro paljon EU:n politiikan hengestä, että esim. Angela Merkel toistuvasti huomauttaa (Brexit-äänestyksen jälkeen), että täytyy pitää huoli ettei yksikään muu valtio lähde unionista? Paniikki päällä?

      EU:n loppu tuskin olisi maailmanloppu. Rahaliitosta on tullut ainakin Suomelle se järven pohjaan uponnut myllynkivi.

      • aapeesee

        Rahaliitto toimi moitteettomasti kymmenen vuota, kunnes Lehmanin konkurssi seuranneine ketjureaktioneen sotki pasmat ympäri maailmaa. USA reagoi nopeasti mm. alentamalla ohjauskoron olemattomiin, ja samoin tehtiin euroalueella ja Euroopassa sen ulkopuolellakin, esim. Ruotsissa. Euroalue toimi hitaahkosti, koska asiaa koskevaa lainsäädäntöä ei ollut olemassa; se luotiinkin pikavauhtia.

        Eihän tilanne nytkään ole hyvä, mutta aihakin tuhoisa deflaatio on saatu estettyä. Tuntuu, että jotkut laskevat akkansa nalkutuksenkin EU:n ja euron syyksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2128
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2068
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1176
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1143
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      172
      858
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe