Oletko se sinä, joka olet

tiiättekuka

Oletko ollut oikeassa ammatissasi vai jäikö ´haave´ toteuttamatta.Ite hokasin tänä aamuna, että vielä ennättäisin lahjakkuuttani vastaavaa hommelia havitella, kun tärkeemmät omaa perhettä koskevat asiat alkavat olla reilassa. Aika monimutkainen elämä takana nyt, vihdoin olisi aikaa ihan itselle.

Lukion viimeisellä luokalla oli yleinen selviö, että teatterikouluun menen. No elämä tulevan mieheni tapaamaan kuljetti kuitenkin Baijerin kautta, piika ja renki olimme siellä. Ope olinkin sitten melkein koko työaikani.

Nyt eilen illalla välähti päähäni yhtä lahjakkuuttani läheinen asia, Chansonien laulaminen. Nyt otan selvää, pääsenkö tekemään ´levyn´ . Suomessa on hyvin vähän tasokkaita chanson-laulajia, ei juuri lainkaan. Portugaliakin oon aikoinaan alkeista lähtien opetellut.
Ans kattoo nyt.

26

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli vaikeuksia saada tuo tulemaan älyttömien kieltojen takia

    • Kat.leija
    • Joo, Katleija, tunnemme toisemme. Jotkut kammoavat ´läheistä´ tutustumista, minusta on kiva tuntea jotkut läheisimmeksi, ovathan he enemmän itteään kuin mitäänsanomaton keksitty nikki.

      Chanson on laajempi käsite, fado ei ole suomalaisen laulu eikä suomalainen pysty siihen, vaikka joitain yrittäjiä on.

    • Ramoona_

      Mikä tekee laulusta chansonin, ranskan kieleen se yleensä yhdistetään. Katselin vähän määritelmiä, mutta aika epämääräisiä ovat. Melodisuus ja balladinomaisuus kuuluu mielestäni chansoniin, tietty yksinkertaisuus ja tulkinnan herkkyys, kuulaus. Sanoitukset ovat tärkeitä, siksi niitä ei saa hukuttaa liikaan krumeluuriin säestyksissäkään tai esitystavassa . Palstan musiikki-ihmiset voisvat selventää asiaa. Olen kuullut radiossa Aino Vennan laulua, chansoneiksi kutsuttuina. Tuntuu ihan uudelta tuo Kesäyön tulkinta, ihania myös nuo Suzette ja Waltz to Paris.

      https://www.youtube.com/watch?v=_1MSvZPTURo

      Uskoisin Sinulla olevan luontaisia chanson-laulajattaren ominaisuuksia, joten anna palaa vain ! Joissakin kahviloissa saa esiintyä aloittelijatkin, jospa sellainen sieltä löytyisi kiiitollisine yleisöineen. Sukujuhlissa kaikki musiikki ja varsinkin yksinlaulu on tervetullutta ja tunnelmaa herkistävää.

      Itse haaveilin lapsena floristin ammatista , ja olenkin saanut kukkia mielin määrin kasvattaa, kimppuja sitoa omiin tarpeisiin. Valokuvaaminen tyydyttää myös ilmaisullista puoltani, kuorolaulu sopii myös. Ammatinvalitaani olen tyytyväinen - turvallinen muttei tylsä, aika paljon sain ideoitani toteuttaa ja tuntea itseni erittäin tarpeelliseksi. Ehkäpä ammatti valitsi minut... vosin minä sen vieläkin valita, jos siinä tienhaarassa olisin.

    • Ukkonooa-olikunnonmies

      Jaa, näin Wikipedia. Taitaa ollakkin aika hieno juttu tuo chanson.

      Chanson (ransk. laulu) tarkoittaa usein mitä tahansa laulua, jonka sanat ovat ranskaksi, mutta sillä voidaan tarkoittaa myös klassisia ranskalaisia melodisia lauluja tai polyfonisia ranskalaisia lauluja keskiajan ja renessanssin musiikissa. Vanhemmat chansonit olivat yleensä jossain formes fixesissä: balladessa, rondeaussa tai virelaissa vaikka myöhemmin muoto oli teoksissa vapaampi. Kuuluisimpia chansonsäveltäjiä olivat Guillaume Dufay, Johannes Ockeghem ja Josquin Desprez. Chanson-tyylisiä lauluja kuunneltiin useimmiten renessanssi aikana. Édith Piaf oli maailmankuulu chanson-laulaja.

    • Saapasrenki

      Oikea ammatti? Haave oikeasta ammatista? Mitä ne ovat?
      Minä en ole haaveillut mitään ammattia. Kansakoulun jälkeen luin Kansanvalistusseuran kirjeopistossa autoon liityviä kursseja, kun saman ikäinen serkkuni luki sellaista. Sitten äiti sanoi, että menisit vaikka ammattikouluun siitä. Niinpä menin. Ja sitten autokorjaamolle. Ja muutaman vuoden päästä tekulle, kun melkein kaikki muutkin ammattikoulukaverit sinne meni.
      Senpä jälkeen muutama lyhyempi tilapäistyösuhde ja tehtaalle aivan eri alalle töihin, kun en ole supliikkimiehiä, niin etten sovellu asiakaspalveluun. Siinä se työelämä hupeni tehtailla pääasiassa kolmivuorotyössä ihan eläkkeelle asti, vaikka vaikealta tuntui jaksaa jatkuvassa syrjinnässä, mutta lääkkeillä itseni turrutin niin että väkisin se meni loppuun asti. Nyt nukun pillerillä 3-5 tuntia ja aina välillä pitää ottaa uusi pilleri, että saa nukuttua pari tuntia lisää. Joskus siihen alkuunkin pitää ottaa 2-3 pilleriä ympäristön metelistä, stressistä ym riippuen. Väkisin elämistähän tämä on, mutta minkäs teet?

      • itsekritiittinen

        Kolmivuorotyöhön ei kuulemma totu ikinä, siitä varmaan nuo jaksottaiset nukkumisesi johtuu. Kivasti kuitenkin kirjoitat jotenkin niin positiivisesti. Hyvää kesän jatkoa sinulle!

        En muuten tietäisi tuosta, mutta siskon mies kertoi samaa, kun oli kolmivuorotyössä yömittareiden lukijana kemian tehtaalla koko työikänsä. Muuten ottaa rauhallisesti, tottunut on nukkumaan nyt eläkkeellä milloin vaan, ja pärjää muutenkin huumorinsa avulla.

        Itse olen ollut vaihtelevissa tehtävissä koko työikäni, ja viihtynyt ihmisten parissa. Omakohtainen "hobby" on työn lisäksi tuonut hohtoa elämään.

        Aloittajalle, saahan kuka tahansa omakustannuslevyn julkaista, samoin kuin kirjankin, joten jälkipolville voi halutessaan tallenteen teettää. Laajempaa menestystä varten on kovaa kilpailua, toisaalta VeeraTelenius aikanaan pääsi suosioon, venäläisellä sävellyksellä Miljoona--- jne. vaikka en ollutkaan ääneensä, enkä edes kappaleeseen järin ihastunut.


      • Saapasrenki

        Ei siihen totu. Ja kun se muutaman päivän vapaa- tai päivätyöjakso tulee, niin siitä ei opi pois. Koko ajan on tokkurainen ja aloitekyvytön olo. Mistään ei tule mitään. Ja sitten alkaa taas vuorotyö. Tätä kolme vuosikymmentä, niin mies alkaa olla kypsä vaikka mihin...
        Silti päivätyöläiset kadehtivat vuorolisiä. Kun kehotta tulemaan itsekin vuorotyöhön nauttimaan suurista vuorolisistä vaikkapa kello neljän ja viiden välille maanantain vastaisena yönä, niin kummasti vaihtavat puheenaihetta.


    • asbestimylläri

      Merimiehen ammatista nuorena miehenä haaveilin. Sekatöitä tehdessäni arvelin ettei minusta oli tuohon hommaan.
      Ei ollut naisuhteita vielä ollenkaan. Puuttui myös rankan laivaelämän tarvittavaa kovuutta.
      Yhtään hyvää työalaa ei työelämäaikaani osunut. Hankin kuitenkin katon päämme päälle - ja eukon myös.

      En kadu. Kaikkeni melkein annoin työhulluudessani.

    • Sellanen aika raju ihminen olen ollu, en haaveilija. Niin olen elänyt kuin luonteeni on ollut. Päin myrskyäkin tietysti mennyt.

      Kiirettä nyt pitäisi kuitenkin, jotta lauluni ennättäisin. Aina olen juhlimisissa itteni esille tyrkännyt, Les feuilles mortes ja Dominot laulanut. Mutta mielestäni olen elämäni oikein elänyt, en pelännyt mitään. Kuolemaakaan en pelkää, aikani on kun on.

      Laitan tähän ´runoni´ lapsilleni ja lastenlapsille-

      Sitten kun minua ei enää ole
      olen silti.
      Itämeren hiekalla istuessasi
      olen seurava aalto,
      joka hellästi
      varpaitasi suutelee.
      Meren luodon mäntynä,
      jonka ympärille voit kätesi kietoa
      minä sinua lohdutan.

      Kun metsässä kuljet,
      siinähän minä
      pehmeänä sammaleena,
      jonka syliin voit
      turvallisin mielin
      heittäytyä lepäämään.

      Viljapellossa olen.
      Ota tähkä ja paina se
      hellästi sydäntäsi vasten,
      siinäkin minä olen.

      Mutta nyt olen vielä tässä
      lämpimänä ja vahvana.
      Lapseni, minä annan
      Sinulle uskoa elämään.

      • joutavoinen

        Aloittaja ainakin on oikeastaan runoilija. Vähintäänkin.!


      • mukakalifi.kalle

        Nuorempana minuu kyrsi se eten osannut valkata itelleni toisenlaisia vanhempia.. Olivat aikansa ihmisiä.
        Halivat kakruilleen talviasuttavan talon, ruokaa ja turvallisuuttakin. Edelleen säällistä kampetta käydä kansa- ja rippikoulu. Sitten toivottavasti aikuistua ja hankkia itte elantonsa.

        Ahkera ja säntillinen nuori ihminen kyllä löytää jotain työtä, oli aina ajateltu.
        Niin se siinä kyrsi ettei kunnanhallituksen jäsentä saati ministeriä ei tulisi koskaan hyvänkään kansakoulutodistuksen näytöllä.

        Sitten isona oli kuullut että eräs presidenttimmekin aikuisopiskeli itselleen sivistystä ja oppiarvoja. Tuttavat Manuksi häntä sanoivat.

        Niistä laatu-ja järkimommista olisi lohjennut ehkä hyvempi eläke.
        Enää mitenkään kitkerä ole.
        Voi vaikka netissä pelata jackpottipeliä ja vetäistä 39 miljoonaa riihikuivattuja eurosetelinippuja.


      • Lähtöruno. Kaunis ja koskettava.
        Nyt kun tiedämme.
        Osanottoni joutavalle ja muille läheisille.


    • Ramoona_

      Miten kauniisti tuon ilmaiset, kallisarvoisia sanoja jälkeläisillesi. Luonnollista on palata luontoon, Eeva Kilvellä on hiukan samantapainen runo. Elämänusko on parasta perintöä jätettäväksi , omalla esimerkillä elettynä. Nykyisin puhutaan omannäköisestä elämästä.
      Vähintään runo, niin se on jj.

      Kun ihmisiltä kysyttiin eräässä tutkimuksessa kuolinvuoteella, mitä he eniten katuivat, yleisimmät vastaukset olivat : elämätöntä elämää, uskalluksen puutetta toteuttaa unelmiaan ja sitä, ettei ollut tarpeksi aikaa läheisille.

      Tuli mieleen Anneli Sarin tulkinta Kuolleista lehdistä. Laulelmaksi tässä kutsutaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=sGznWQ_5LDk

      • Tyhmyys.harmittaa

        Sehän se minuakin eniten harmittaa, kun pari vuotta minua vanhempi naapurin Kaisa ehdotti, että mennäänkö naimaan. Kun en tiennyt mitä se naiminen on, niin en mennyt. Sitten kun tiesin, niin ei ole kukaan ehdottanut. Kaisakin naimakaverinsa jo löytänyt. Tuskin elääkään enää.
        Tyhmästä päästä saa kärsiä koko ruumis. Ihan sitten joka paikka!


    • flegmaatti

      Eipä ollut haaveammattia vaan päällimmäisenä oli toimeentulo.
      Haalariaskareita oli eri aloilla ja eri tyyppisiä.
      Kun olin kasannut Scanian akselistoja useamman kukauden niin silloin tuli mieleeni epäilys josko minun täytyy tehdä sitä, tai jotain vastaavaa, eläkeikään saakka.

      Kouluttauduin ja vakiinnuin. Senkään jälkeen en hahmottanut unelma-ammattia vaan vaihdoin tehtäviä ja työpaikkoja osittain rahan, osittain pitkästymisen vuoksi.
      Onneksi vaimoni oli kotona levottomimmat vuodet joten paikkakuntien vaihdot olivat kivuttomia.
      Uudet työantajat järjestivät aina valmiiksi asunnon ja muuttoauton sekä muuttomiehet.
      Vain kaksi viimeistä "jäähdyttelypaikkaa" olivat sellaisia, että jouduin itse hoitamaan asumisen mutta silloin olinkin viikot yksin.

      Siis, ei ollut unelmia eikä tullut pettymyksiä.

    • Kurasaapas

      Olen ollut siinä ammatissa josta haaveilin jo kouluaikana, eräs sukulaiseni siitä ammatistaan kertoi.
      Hänellä oli aina istuvat vaatteet ja värit kohillaan, korujakin hillitysti sekä hänen olemus oli minulle myös ajatuksessa, niin minä pytin kouluun pääsin ja sen ammatin sain jo viikkoja ennen kuin opinnot loppui.
      Olen niin tyytyväinen että haaveeni toteutui, korut kampaukset tosin unohtuivat ja
      se oli vain hyväksi koska muotihan muuttuu.

    • Näin jälkeenpäin on vaan pa<ras kun on jotain työtä saanut tehdä . en ole koskaan ollut työttömänä. Joskus on ollut aika vaikeitalin työtehtäviä . Mutta ei valittamista - Kai minulle ei olisi mitään "hienoo ammattia " tällä koulutukswella tullutkaan .
      Loppujen lopuksi tunsin ainakin olevani hyvin tarpaeellinen . Koska työni hyväksyttii.
      Ehkä siitten se olen minä joka olen tyytyväinen myöskin --sitä työn iloakin olen saanut työstäni .

      Asiasta toiseen --- Kantri ,näin suomeksisanottuna on yksi suomalaisten laulutyyli . Missä esittäjä laulaa kansanomaisesti " melkein aina "omia sävellyksiäänin .
      Siinä in usein soittimina Kitara, Huuliharppu ja Pieno jos on jo pikkusen tynnetumpi ja konserttimainen esitys .
      Koskaan ei ole Sus liian myöhäistä.
      Niin Onhan sinun Masallasikin Tytär joka on tosi hyvä esiintymään ,jopa juutuupissakin
      U.M

    • Näin jälkeenpäin on vaan pa<ras kun on jotain työtä saanut tehdä . en ole koskaan ollut työttömänä. Joskus on ollut aika vaikeitalin työtehtäviä . Mutta ei valittamista - Kai minulle ei olisi mitään "hienoo ammattia " tällä koulutukswella tullutkaan .
      Loppujen lopuksi tunsin ainakin olevani hyvin tarpaeellinen . Koska työni hyväksyttii.
      Ehkä siitten se olen minä joka olen tyytyväinen myöskin --sitä työn iloakin olen saanut työstäni .

      Asiasta toiseen --- Kantri ,näin suomeksisanottuna on yksi suomalaisten laulutyyli . Missä esittäjä laulaa kansanomaisesti " melkein aina "omia sävellyksiäänin .
      Siinä in usein soittimina Kitara, Huuliharppu ja Pieno jos on jo pikkusen tynnetumpi ja konserttimainen esitys .
      Koskaan ei ole Sus liian myöhäistä.
      Niin Onhan sinun Masallasikin Tytär joka on tosi hyvä esiintymään ,jopa juutuupissakin
      U.M

    • Onneksisainedeskokeilla

      Työtä olen tehnyt niin paljon etten voi olla viisas jos sananlaskuun on uskominen; "hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä". Mutta kaikesta duunista huolimatta sitä en ole työkseni tehnyt koskaan mitä vain ja ainoastaan olisi pitänyt.

    • Kat.leija

      Susmorsian, tämä taisi olla viimeinen aloituksesi. Aavistitko lähtösi läheisyyden, kun nämä sanat kirjoitit. Tallennan nuo minulle osoittamasi sanat muistoksi ystävyydestämme. Siirrän tämän ylempänä olevan viestisi tähän loppuun.
      ssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss


      sus.morsian

      16.7.2016 12:40
      Sellanen aika raju ihminen olen ollu, en haaveilija. Niin olen elänyt kuin luonteeni on ollut. Päin myrskyäkin tietysti mennyt.

      Kiirettä nyt pitäisi kuitenkin, jotta lauluni ennättäisin. Aina olen juhlimisissa itteni esille tyrkännyt, Les feuilles mortes ja Dominot laulanut. Mutta mielestäni olen elämäni oikein elänyt, en pelännyt mitään. Kuolemaakaan en pelkää, aikani on kun on.

      Laitan tähän ´runoni´ lapsilleni ja lastenlapsille-

      Sitten kun minua ei enää ole
      olen silti.
      Itämeren hiekalla istuessasi
      olen seurava aalto,
      joka hellästi
      varpaitasi suutelee.
      Meren luodon mäntynä,
      jonka ympärille voit kätesi kietoa
      minä sinua lohdutan.

      Kun metsässä kuljet,
      siinähän minä
      pehmeänä sammaleena,
      jonka syliin voit
      turvallisin mielin
      heittäytyä lepäämään.

      Viljapellossa olen.
      Ota tähkä ja paina se
      hellästi sydäntäsi vasten,
      siinäkin minä olen.

      Mutta nyt olen vielä tässä
      lämpimänä ja vahvana.
      Lapseni, minä annan
      Sinulle uskoa elämään.

      • Olipa ihmeellinen runo,kun tietää,mitä on tapahtunut tämän jälkeen..Surullista.


      • ans-kattoo-nyt
        irkku-37 kirjoitti:

        Olipa ihmeellinen runo,kun tietää,mitä on tapahtunut tämän jälkeen..Surullista.

        Jaa-a.
        Ja mitäs sitten on tapahtunut?
        Aloituksessa kertoi haaveestaan teatterialalle ja totesi, ettei se ole vieläkään liian myöhäistä ja vihdoin olisi aikaa itselle.
        Teki ehkä vain loistavan teatraalisen ja ylidramatisoidun lähdön palstalta, ainakin omalla nikillään.
        Jossain istuu ja naureskelee kuinka häntä surraan ja kaipaillaan.


      • anskattoony-

        Näin varmaan eihä se Jjoutavakaan sanona kui jotta hää on poissa
        morsian on lähtenyt ja on kaikkialla kuin jumala
        ympärilä meressäi
        sinilevänä


    • Olisin nuorena tahtonut opettajaksi, kun minä olen rauhallinen ja pitkäpinnainen,olisin sopinut siihen,mutta elämä menee miten menee..No,vanhempana,olin sairaalassa työssä ja siinä sain tilaisuuden jakaa iloa ihmisille.. Se sopi minulle hyvin.Sain myös auttaa tätä sokeaa lapsenlastani kasvamaan aikuiseksi,se on ollut hyvä asia.Loppujen lopuksi ,on kaikki mennyt,juuri niin,kuin on ollut tarkoitus.

      • Hiekka.loppuu.tiimalasis

        Vituiksi on kaikki mennyt, mutta kai se niin olikin tarkoitus. Onneksi tätä ei enää kauaa kestä; vain yksi kymmenistä tuhansista sukulaisistani on elänyt satavuotiaaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      189
      3482
    2. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      311
      2986
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      138
      2380
    4. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      184
      2331
    5. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      104
      2021
    6. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      107
      1865
    7. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      14
      1797
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1562
    9. Voihan J-mies

      Olet ajatuksissani jatkuvasti, voisitko poistua sieltä kun en saa mitään tehdyksi. Seuraavaa kohtaamista odottaessa.. 🤭
      Ikävä
      97
      1505
    10. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      15
      1381
    Aihe