Paljon metallialalla tienaa?

Metallimake

Mitä metallialalla tienaa? Kiinnostas paljon lähtä opiskelemaan metallialaa erityisestk hitsaaminen kiinnostaa. Mutta myös koneistaminen yms kiinnostaa niin kiinnostas kuulla yleesäkkin paljon tienaa. Paljon on minimipalkka ja paljon esim pajalla vois tienata? Kiitos vastauksista etukäteen.

6

536

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metallimies123

      Semmoinen 1600-1800ekk käteen.on fakta.

    • töitä_on

      Hitsaamisesta en koneistajana osaa sanoa, mutta koneistaminen uran alussa on aina sitä, että kyttäät koneen äärellä ja vaihdat kappaletta ja teräpalaa. Tämä vaihe kestää yleensä vuoden ja liksa liikkuu 7-12 euron välillä paikasta riippuen. Monen "koneistajan" ura jää tähän vaiheeseen ja palkasta valittajat ovat usein juuri näitä. Kuitenkaan ei pidä olla liian kärsimätön, eli vaikka työ tuntuisi aluksi "paskalta" niin se kannattaa sietää pelkästään työkokemuksen takia. Alle vuoden työkokemuksella ei kukaan pääse ns. parempiin hommiin.

      Koneistajan tutkinnon suorittamalla tai työn kautta oppimalla pääsee tekemään asetuksia työstökoneille, eli mittaamaan teriä, muuttelemaan ohjelmia, tekemään kiinnityksiä jne. Myös käsin tai keskustelevalla ohjauksella ohjelmien teko sujuu. Liksa nousee 12-15 euroon. Tästä eteenpäin tietoteknisesti kykenevät henkilöt siirtyvät tekemään monimutkaisempia työstöratoja CAM-ohjelmalla, joka sisältää 3D-muotoja sekä moniakselisia jyrsintöjä. Työstökoneena monitoimisorvi tai 5-akselinen koneistuskeskus. 15 euroa pienemmällä palkalla ei tähän työhön pidä suostua kuin äärimmäisessä nälänhädässä.

      Palkka nousee erikoistumalla esimerkiksi isojen hammaspyörien tai monimutkaisten muottien valmistukseen. Tällöin myös kipinätyöstökoneet, lankasahat ja hiomakoneet kannattaa hallita. Mitä enemmän koneita osaa käyttää, sen enemmän palkkaa on mahdollista pyytää. Nohevimmat koneistajat myös mallintavat itse kaiken tarvittavan tietokoneella ilman insinöörien apua, elleivät sitten itse ole insinöörejä :)

      Taivas on rajana, mutta nyrkkisääntö on, älä jumitu yhteen paikkaan, äläkä missään tapauksessa kappaleenvaihtaja-automaatin rooliin.

      • Faktoja_koneistajista

        Suomessa on 7.8.2016 4222 työtöntä koneistajaa. Työttömien koneistajien määrä on edelleen lisääntynyt tuhannella viimeisen vuoden aikana. Jokaista avointa koneistajan työpaikkaa kohti on parikymmentä työtöntä koneistajaa ja myös nämä työssäolevat kappaleenvaihtajat hakevat mielekkäämpiä työtehtäviä. Tässä onnettomassa työmarkkinatilanteessa työnantaja sanelee palkkatason, ei työnhakija. Alan työpaikat tulevat jatkossakin vähenemään globalisaation ja automaation lisääntymisen vuoksi.


      • jopas.jo
        Faktoja_koneistajista kirjoitti:

        Suomessa on 7.8.2016 4222 työtöntä koneistajaa. Työttömien koneistajien määrä on edelleen lisääntynyt tuhannella viimeisen vuoden aikana. Jokaista avointa koneistajan työpaikkaa kohti on parikymmentä työtöntä koneistajaa ja myös nämä työssäolevat kappaleenvaihtajat hakevat mielekkäämpiä työtehtäviä. Tässä onnettomassa työmarkkinatilanteessa työnantaja sanelee palkkatason, ei työnhakija. Alan työpaikat tulevat jatkossakin vähenemään globalisaation ja automaation lisääntymisen vuoksi.

        "Suomessa on 7.8.2016 4222 työtöntä koneistajaa"

        Aika tarkka luku. Mistä tuon näkee?


      • jopas.jo kirjoitti:

        "Suomessa on 7.8.2016 4222 työtöntä koneistajaa"

        Aika tarkka luku. Mistä tuon näkee?

        Sitähän minäkin... Osa noista työttömistä koneistajista pääsee virkavelialueelle (hitsaus) töihin tai vaihtaa alaa, ei tuo silloin enää päde...

        Mutta taitaa olla pian korkeampi...

        Anyway kivaa hommaahan tuo olisi tuokin, olisi sillee et ainakin opiskelemansa alan työssä niin olisi paljon... Mutta kun ei niin ei... Ja sitte ihmetellää et miks vituttaa...


    • Kckgktkt

      Varastamalla tienaa paremmin. Ei kannata rehellinen työ.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe