Onko edunvalvoja viimeinen toivo, että vanhus saa rahaa tililtään. Kallis ja,pitkä prosessi. Rahat pysyvät ainakin tallessa, kun kukaan,ei edes vanhus itse niitä nostamaan. Kenelläkään ei ole tileille valtakirjaa eikä pankkikorttia, eikä mitään käyttöoikeutta.
edunvalvoja hoitaa
94
1291
Vastaukset
- outoleski
Miksei vanhus voi itse nostaa, tai tehdä valtakirjaa?
- lesken
Hän on afaatikko ja halvaantumisen myötä meni kirjoitustaito.
- bessie-
Etkö voisi joskus laittaa näihin tämän tyyppisiin avauksiisi pään ja hännän, tai ainakin pään. Eihän tällaisesta mitään järkevää keskustelua voi saada aikaan. Ehkä haluatkin tehdä avauksen, jossa pääset soutamaan ja huopaamaan ja väistelemään milloin oikealta milloin vasemmalta, vastauksien mukaan. Ja ränkyttämään.
Missä se ongelma nyt ihan oikeasti on? Luulisin pystyväni antamaan sinulle asiallisen ja Suomen lakeja noudattavaan menettelyyn perustuvan ohjeen ihan tästä vain lonkalta. Käden ulottuvilla on hyllyssä tai parin klikkauksen takana tiedostoissa on lisää ajantasaista täsmätietoa.
Kerropa nyt ihan alusta alkaen mikä on ongelma tällä kertaa?- miesleski
Lesken on tuollainen. Todella soutaa ja huopaa.
- lesjen
Ongelman kerroin. Kun vanhus on afaartikko ja kykenemätön kirjoittamaan pankkitiskillä nimeään, hän ei saa omalta tililtään rahaa. Ei auta avustaja, lääkärintodistus. Kenelläkään ei ole valtakirjaa nostaa rahaa. Suoramaksut on saatu pyörimään.
- miesleski
lesjen kirjoitti:
Ongelman kerroin. Kun vanhus on afaartikko ja kykenemätön kirjoittamaan pankkitiskillä nimeään, hän ei saa omalta tililtään rahaa. Ei auta avustaja, lääkärintodistus. Kenelläkään ei ole valtakirjaa nostaa rahaa. Suoramaksut on saatu pyörimään.
Miten helvetissä ne maksut sitten on saatu pyörimään?
- lesken
miesleski kirjoitti:
Lesken on tuollainen. Todella soutaa ja huopaa.
Miten niin olen tuollainen. Kysyn asiallisen kysymyksen ja heti ollaan vänkyttämässä jotain. Miesleskelle kaikki asiat ovat vissiin kristallinkirkkaita.
lesjen kirjoitti:
Miksi vanhukselle ylipätään on otettu edunvaolvoja raha-asioihin? Joku syy kai siihen on ollut eli hänen ei ole katsottu kykenevän itse niitä hoitamaan.
- lesken
miesleski kirjoitti:
Miten helvetissä ne maksut sitten on saatu pyörimään?
Vanhus pystyy kirjoittamaan tilisiirtoon jotain nimensä kaltaista. Sen pankki hyväksyi kun tehtiin suoraveloitussoppari hoivataloon ja apteekkiin. Mutta kun hän avustansa kanssa tiskillä halusi käteistä rahaa, se ei toiminut. Hänet on tunnettu 60 vuotta pankissa. Ei auttanut. Hommattiin uudet henkilöllisyyspaperit poliisilaitokselta. Ei auttanut. Pyydettiin automaattikorttia. Ei saatu, kun virkailija tiesi, että vanhus ei osaa/ymmärrä käyttää sitä.
- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Miksi vanhukselle ylipätään on otettu edunvaolvoja raha-asioihin? Joku syy kai siihen on ollut eli hänen ei ole katsottu kykenevän itse niitä hoitamaan.
Hänelle ei sitä vielä ole otettu. On harkinnassa kun muut keinot ovat loppuneet. Hän halvaantui helmi -16
lesken kirjoitti:
Hänelle ei sitä vielä ole otettu. On harkinnassa kun muut keinot ovat loppuneet. Hän halvaantui helmi -16
Miten rahaliikenne on hoidettu tämän puoli vuotta? Aika kauan on asia venynyt/venytetty jos tilanne on kuvaamasi kaltainen.
siilimuori4 kirjoitti:
Miten rahaliikenne on hoidettu tämän puoli vuotta? Aika kauan on asia venynyt/venytetty jos tilanne on kuvaamasi kaltainen.
Siis pankaa nyt hyvänen aika asia virelle ja mahdollisimman nopeasti.
- turvapuhelin
bessie
Ei ole asiallista arvostella lesken kirjoitusta, sillä asia josta hän kirjoittaa saattaa olla tärkeä monelle.
Inhimillisyyttä enemmän, pyydän.
Suomi24 tarjoaa palstoja suunsoittajille ja räksyttäjille, jonne toivoisin muutaman palstalaisen hakeutuvan. - Kokemusta_edunvalvojasta
lesken kirjoitti:
Omaisen kannalta (kunnallisen) edunvalvojan palkkaaminen tarkoittaa lähinnä sitä, että maksat itse vanhuksen tarvitsemat asiat ja saat niistä rahat tilillesi laskua vastaan. Muista kuitenkin pyytää lupa kaikkiin suurempiin hankintoihin. Valtuuksia ei ole välttämättä edes sitä vertaa kuin työkseen vanhuksista huolehtivilla hoitajilla.
Systeemi toimii kyllä oikein hyvin laitospotilaan kohdalla ainakin laitoksen kannalta: Suoraveloitusta edunvalvojakin käyttää kaikissa vakiintuneissa maksuissa ja esim. apteekin suuntaan. Lisäksi hän makselee henkilökunnan ilmoituksen mukaan esim. terveyskeskus-, hammashoitola- ja kyytimaksuja, parturimaksuja ja tarvittavia hankintoja.
Suuri helpotus tulee tietysti myös sitä kautta, että edunvalvoja hakee virkansa puolesta kaikki tuet ja korvaukset. Palkkio määräytyy sen mukaan, kuinka paljon vanhuksella on tuloja ja varallisuutta (n. puolitoista tuhatta euroa meni viime vuonna). Lisäksi tulee erillisiä maksuja mm. mahdollisesta omaisuuden myymisestä ja perunkirjoituksista.
Kannattaa varmaan harkita myös sellaista vaihtoehtoa, että joku omaisista nimettäisiin edunvalvojaksi ja hoitaisi tämän ruljanssin halvemmalla. - lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Kun vanhus halvaantui, hänellä oli kaikki maksut suoramaksuina. Hän oli sairaalassa ja intervallipaikalla ja nyt palvelu talossa.
Sairaskassa maksoi alkukuukausien sairaalamaksut. Mutta mihinkä hänellä olisi kulunut sairaalassa rahaa? Muutto tehtiin talkoovoimin. Hänellä on virkistysajoon taksi. Vain omavastuut maksaa itse. Meistä joku on ne kuitannut. Rahaa jää eläkkeestä 120€/kk- lääkkeet. Sairaskassa maksaa osan. Palvelutalossa on täysihoito. - soutajaaa
turvapuhelin kirjoitti:
bessie
Ei ole asiallista arvostella lesken kirjoitusta, sillä asia josta hän kirjoittaa saattaa olla tärkeä monelle.
Suomi24 tarjoaa palstoja suunsoittajille ja räksyttäjille, jonne toivoisin muutaman palstalaisen hakeutuvan.Bessie tarkoitti varmaankin sitä, että lesken olisi heti aloitusessa kertoa tuon kaiken, mikä häneltä on nyhdetty viesti viestiltä.
- lesken
Kokemusta_edunvalvojasta kirjoitti:
Omaisen kannalta (kunnallisen) edunvalvojan palkkaaminen tarkoittaa lähinnä sitä, että maksat itse vanhuksen tarvitsemat asiat ja saat niistä rahat tilillesi laskua vastaan. Muista kuitenkin pyytää lupa kaikkiin suurempiin hankintoihin. Valtuuksia ei ole välttämättä edes sitä vertaa kuin työkseen vanhuksista huolehtivilla hoitajilla.
Systeemi toimii kyllä oikein hyvin laitospotilaan kohdalla ainakin laitoksen kannalta: Suoraveloitusta edunvalvojakin käyttää kaikissa vakiintuneissa maksuissa ja esim. apteekin suuntaan. Lisäksi hän makselee henkilökunnan ilmoituksen mukaan esim. terveyskeskus-, hammashoitola- ja kyytimaksuja, parturimaksuja ja tarvittavia hankintoja.
Suuri helpotus tulee tietysti myös sitä kautta, että edunvalvoja hakee virkansa puolesta kaikki tuet ja korvaukset. Palkkio määräytyy sen mukaan, kuinka paljon vanhuksella on tuloja ja varallisuutta (n. puolitoista tuhatta euroa meni viime vuonna). Lisäksi tulee erillisiä maksuja mm. mahdollisesta omaisuuden myymisestä ja perunkirjoituksista.
Kannattaa varmaan harkita myös sellaista vaihtoehtoa, että joku omaisista nimettäisiin edunvalvojaksi ja hoitaisi tämän ruljanssin halvemmalla.Suoraveloitukset on saatu pyörimään. Sairaskassa maksaa hammashoidon, sekä geriatrikäynnin palvelukodissa. Samoin apteekkilaskut pyörii Vaipat tulee kunnalta ilmaiseksi.Virkistystaksimatkoja olen hakenut laskulle,vain omavastuun maksaa vanhus. Asumistukihakemukset olen hakenut samoin Kelan hoitotuen. Tässä mietinkin, että ainoa mihin sitä edunvalvojaa tarvitaan on rahan nosto pankista
- bessie-
turvapuhelin kirjoitti:
bessie
Suomi24 tarjoaa palstoja suunsoittajille ja räksyttäjille, jonne toivoisin muutaman palstalaisen hakeutuvan.Jos tosissaan täältä apua tuon luokan ongelmaan pyytää, niin eikö sinun mielestäsi pitäisi kertoa taustat ja faktat jo heti kättelyssä?
Valitettavasti en voi mitään hyvälle muistilleni. Tarjosin kuitenkin apua, ja saattaapa olla että tiedänkin jotain.
"Inhimillisyyttä enemmän, pyydän." Just just... Ainahan pyytää saa, muistutan kuitenkin vielä toisen kerran, että minulla on hyvä muisti. Miten olisi jos pyytäisit joltain muulta...
Olen minäkin huomannut, että tällä palstalla on aika paljon suunsoittajia ja räksyttäjiä. Mikäs siinä, kaikille on tilaa, ja jos joskus vähän ärsyttää niin paras antaa suoraa palautetta omalla nimimerkillään, vai...? - Kokemusta_edunvalvojasta
lesken kirjoitti:
Suoraveloitukset on saatu pyörimään. Sairaskassa maksaa hammashoidon, sekä geriatrikäynnin palvelukodissa. Samoin apteekkilaskut pyörii Vaipat tulee kunnalta ilmaiseksi.Virkistystaksimatkoja olen hakenut laskulle,vain omavastuun maksaa vanhus. Asumistukihakemukset olen hakenut samoin Kelan hoitotuen. Tässä mietinkin, että ainoa mihin sitä edunvalvojaa tarvitaan on rahan nosto pankista
Ymmärtääkseni sinä et pysty ilman valtakirjaa hoitamaan omaisesi asioita Kelassa? Kuinka siis on mahdollista, että hän ei samalla periaatteella suostu yhteistyöhön mitä tulee varojen nostamiseen pankista?
- lesken
Ymmärtääkseni sinä et pysty ilman valtakirjaa hoitamaan omaisesi asioita Kelassa? Kuinka siis on mahdollista, että hän ei samalla periaatteella suostu yhteistyöhön mitä tulee varojen nostamiseen pankista?
Minulla on valtakirja Kelaan. Hoidin äitini kodinhoitotukiasian 4 vuotta sitten. Äitini valtuutti minut sen hoitamaan. Mutta pankkiin ei ole Kenelläkään koskaan ollut valtakirjaa. Se taas on toinen meteli.
- Kokemusta_edunvalvojasta
lesken kirjoitti:
Minulla on valtakirja Kelaan. Hoidin äitini kodinhoitotukiasian 4 vuotta sitten. Äitini valtuutti minut sen hoitamaan. Mutta pankkiin ei ole Kenelläkään koskaan ollut valtakirjaa. Se taas on toinen meteli.
Äidilläsi on todennäköisesti tällä hetkellä oikeus korkeampaan hoitotukeen. Myös laitosasumiseen saa asumistukea. Mahtaako se olla ajantasainen? Näitä tukia voi joutua hakemaan melko tiheään olosuhteiden vaihtuessa. Entäs lääkemaksukatto? Lisäksi voi tulla myös sairaala- ja terveyskeskuspäiviä ja niihinkin maksuihin tarvitaan rahaa. Ja toisaalta niistä voi hakea vapautusta.
Sinä joko saat puhuttua äidillesi järkeä tai sitten toimit jatkossakin ilmaisena edunvalvojana ilman sen kummoisempia mahdollisuuksia saada toimintavapauksia varojen käytön suhteen. Maksat mahdollisesti omasta pussistasi jossain käänteessä. Voi tietysti olla, että yhteiskuntakin puuttuu tähän tilanteeseen. Tiedäthän: se ja se tuki on ensijainen toimeentulon lähde - seuraavaksi on haettava sitä jne ... tuttua juttua varmaan ainakin kaikille toimeentulotuesta jotain tietäville.
Täällä puhutaan siitä, kuka on luottamuksen arvoinen ja sopiva edunvalvojaksi. Tuttu lakimies, jonka äiti on muistisairas, kertoi olevansa oikein tyytyväinen, kun hänen maallikkosisarensa on ottanut homman hoitaakseen. Edellytyksiä olisi varmaan hänellä itselläänkin. Nämä eivät ole suosituimpia hommia lakimiespiireissä, joten kannattaa ehkäpä ottaa yhteiskunnalta edunvalvoja, etenkin jos sen saa kohtuulliseen hintaan. - lesken
Äidilläsi on todennäköisesti tällä hetkellä oikeus korkeampaan hoitotukeen. Myös laitosasumiseen saa asumistukea. Mahtaako se olla ajantasainen? Näitä tukia voi joutua hakemaan melko tiheään olosuhteiden vaihtuessa. Entäs lääkemaksukatto? Lisäksi voi tulla myös sairaala- ja terveyskeskuspäiviä ja niihinkin maksuihin tarvitaan rahaa. Ja toisaalta niistä voi hakea vapautusta.
Sinä joko saat puhuttua äidillesi järkeä tai sitten toimit jatkossakin ilmaisena edunvalvojana ilman sen kummoisempia mahdollisuuksia saada toimintavapauksia varojen käytön suhteen. Maksat mahdollisesti omasta pussistasi jossain käänteessä. Voi tietysti olla, että yhteiskuntakin puuttuu tähän tilanteeseen. Tiedäthän: se ja se tuki on ensijainen toimeentulon lähde - seuraavaksi on haettava sitä jne ... tuttua juttua varmaan ainakin kaikille toimeentulotuesta jotain tietäville.
Täällä puhutaan siitä, kuka on luottamuksen arvoinen ja sopiva edunvalvojaksi. Tuttu lakimies, jonka äiti on muistisairas, kertoi olevansa oikein tyytyväinen, kun hänen maallikkosisarensa on ottanut homman hoitaakseen. Edellytyksiä olisi varmaan hänellä itselläänkin. Nämä eivät ole suosituimpia hommia lakimiespiireissä, joten kannattaa ehkäpä ottaa yhteiskunnalta edunvalvoja, etenkin jos sen saa kohtuulliseen hintaan.Olen hakenut hänelle hoitotukea sekä asumistukea. Minulla on valtakirja Kelaan. Nämä ovat pakollisia hakuja tässä palvelukodissa. Perusturvan vaatimus. Rahat menee talolle. Äidilleni jätetään eläkkeistä 120€/kk. Lääkemaksut ovat 25€/kk,koska sairaskassa maksaa osan. Terveyskeskusmaksuja tuskin tulee,kun palvelukodissa käy tarvittaessa lääkäri, sairaanhoitaja, labra, joka ottaa näytteet asukkaan huoneessa. Ja hänellä on vihreä, vapaakortti. Sairaalamaksuja voi tänä vuonna tietty tulla. Ne tulee laskulla, Ensivuonna Sairaskassa maksaa pitkähkön ajan, jos niin käy.. Äitini jonkinlainen puumerkki kelpaa toistaiseksi maksupalveluun, tilisiirtolomakkeeseen. Äidilläni on rahaa tarpeeksi tilillään kaikkiin maksuihin. Kysymykseni alunperin koski käteisen rahan saamista pankista. Meitä on viisi aikuista lasta. En tule omasta kukkarostani maksamaan yhtään äitini menoja,enkä koskaan ala siihen koiranvirkaan.
lesken kirjoitti:
Olen hakenut hänelle hoitotukea sekä asumistukea. Minulla on valtakirja Kelaan. Nämä ovat pakollisia hakuja tässä palvelukodissa. Perusturvan vaatimus. Rahat menee talolle. Äidilleni jätetään eläkkeistä 120€/kk. Lääkemaksut ovat 25€/kk,koska sairaskassa maksaa osan. Terveyskeskusmaksuja tuskin tulee,kun palvelukodissa käy tarvittaessa lääkäri, sairaanhoitaja, labra, joka ottaa näytteet asukkaan huoneessa. Ja hänellä on vihreä, vapaakortti. Sairaalamaksuja voi tänä vuonna tietty tulla. Ne tulee laskulla, Ensivuonna Sairaskassa maksaa pitkähkön ajan, jos niin käy.. Äitini jonkinlainen puumerkki kelpaa toistaiseksi maksupalveluun, tilisiirtolomakkeeseen. Äidilläni on rahaa tarpeeksi tilillään kaikkiin maksuihin. Kysymykseni alunperin koski käteisen rahan saamista pankista. Meitä on viisi aikuista lasta. En tule omasta kukkarostani maksamaan yhtään äitini menoja,enkä koskaan ala siihen koiranvirkaan.
Eipä tule muuta ratkaisuani mieleeni kuin, että kysyt sieltä hoitokodista, kuinka he ratkaisisivat ongelman, jos heillä olisi joku asukas, jolla ei lainkaan olisi omaisia (sellaisiakin nimittäin on). Kuinka hänelle saataisiin omaan käyttöönsä tuo ns. tupakkiraha 120 € kuukaudessa? Sehän tarkoittaa rahaa, joka kaikille on jätettävä sen jälkeen, kun tuloista riippuen otetaan maksuina jokseenkin kaikki muu.
Oma äitini oli Alzheimerinsa vuoksi edunvalvonnassa vuosikausia eikä häneltä varmaan koskaan puuttunut mitään hoitokodissa ollessaan. Silti tupakkarahoista oli jäänyt vielä säästöönkin. Minä (ja aiemmin myös isäni) tosin jätin lähes kaikki pikkujutut karhuamatta edunvalvojalta. Olimme liian laiskoja viemään muutaman euron tai kympinkään laskuja (esim. vaatteista ja kemikaaleista) edunvalvojan toimistoon.
Kerroit tuolla aiemmin siitä, kuinka äitisi on tyytyväinen, kun ei tarvitse osallistua edes kukkien hankintaan puolison haudalle. Mielestäni tähänkin tarkoitukseen voisi käyttää rahoja sen sijaan, että makuuttaa niitä pankkitilillä nollakorolla. Minä hoitelin yksin isäni haudan kustannukset (pelkkä yksi kukka kesässä ei riitä) muutaman vuoden, mutta sitten edunvalvoja antoi minun tehdä pidempiaikaisen eli useiden satojen euron arvoisen sopimuksen lesken varoista maksettavaksi.
- Kuokkija54v
Tehtiin siipan kanssa pankissa paperi, jossa valtuutamme toisemme hoitamaan asioita aloituksen kaltaisessa tapauksessa. Ja varalla on lähinnä asuva lapsemme. Pankkiröökynät todistivat paperin. Lääkärintodistuksella voi kai hakea tuon paperin voimaan alioikeudessa laajemminkin. Omassa pankissa uskovat tuota paperia, luulen. On hyvä olemassa, jos vaikka autokolari sattuu ja molemmat ovat vihanneksia ja tulee pakkaset ja talo menee kylmäksi.. Sitten en tiedä, miten käy, jos tuo valtuutettu lapsemmekin on samassa autokolarissa!
Avoliittolaisten kannattaisi tehdä joku vastaava järjestely ja vaikka testamenttikin samalla reissulla.!
Yksin asuvan vanhuksen ja miksei nuoremmankin kannattaisi myös funtsia, kuka soveltuisi tuohon luottohommaan. Sattuu niitä infarkteja nuorillekin!
Eikö tule mieleen aplle soittaa ja kysyä vanhuksen pankista menettelyohjeita? Mahd. tarvitaan lääkärintodistusta ja valtakirjaa.Ehkäpä ap on ulkopuolinen jolle asia ei oikeasti kuulu lainkaan eik hän välttämättä tiedä asioiden oikeasta tilasta.
- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Ehkäpä ap on ulkopuolinen jolle asia ei oikeasti kuulu lainkaan eik hän välttämättä tiedä asioiden oikeasta tilasta.
Ap on tytär.
lesken kirjoitti:
Ap on tytär.
Tytär etkä ole tuon vertaa tietoinen toimintatavoista? Kuka sitä edunvalvojaa hälle on alunpitäen hakenut ja eikö silloin selitetty miten tämä rahaliikenne toimii?
- lesken
Yksin asuva vanhus halusi itsenäisesti hoitaa kaikki asiansa. Hän ei koskaan puhunut meille raha-asioistaan mitään. Hän ei suostunut edes ajattelemaan, että tällainen tilanne tulisi vastaan. Hän sanoi aina, että rahat on hyvässä turvassa korkoa kasvamassa pankissa. Niin nyt sitten ovatkin. Hän teki niin lujan sopimuksen, että ei saa itsekään centin centtiä ulos koko lafkasta.
siilimuori4 kirjoitti:
Tytär etkä ole tuon vertaa tietoinen toimintatavoista? Kuka sitä edunvalvojaa hälle on alunpitäen hakenut ja eikö silloin selitetty miten tämä rahaliikenne toimii?
Ai sori, siis hänellä ei ole ollenkaan vielä edunvalvojaa.
- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Olen kyllä tietoinen toiminnoista. Olen käynyt keskustelua pankkivirkailijan kanssa. Vanhus mukana. Kun virkailija ehdotti, että vanhuksen tililtä siirrettäisiin esim.100€/kk tililleni toistuvasti, vanhus nosti vastalauseen. Ei,ei ja ei suostunut kirjoittamaan huonollakaan käsialalla tilisiirtoa. Olisin vienyt sen hänelle käteisenä palvelutaloon, lokeroon talteen. Hän ei luonteeltaan ole koskaan ollut helppo, ja näköjään ei luonne ei muutu.
lesken kirjoitti:
Yksin asuva vanhus halusi itsenäisesti hoitaa kaikki asiansa. Hän ei koskaan puhunut meille raha-asioistaan mitään. Hän ei suostunut edes ajattelemaan, että tällainen tilanne tulisi vastaan. Hän sanoi aina, että rahat on hyvässä turvassa korkoa kasvamassa pankissa. Niin nyt sitten ovatkin. Hän teki niin lujan sopimuksen, että ei saa itsekään centin centtiä ulos koko lafkasta.
Hänellä oli siis vielä vanhanaikainen pankkikirja eikä pankkikorttia?
lesken kirjoitti:
Olen kyllä tietoinen toiminnoista. Olen käynyt keskustelua pankkivirkailijan kanssa. Vanhus mukana. Kun virkailija ehdotti, että vanhuksen tililtä siirrettäisiin esim.100€/kk tililleni toistuvasti, vanhus nosti vastalauseen. Ei,ei ja ei suostunut kirjoittamaan huonollakaan käsialalla tilisiirtoa. Olisin vienyt sen hänelle käteisenä palvelutaloon, lokeroon talteen. Hän ei luonteeltaan ole koskaan ollut helppo, ja näköjään ei luonne ei muutu.
Hän ei siis luottanut siihe settä rahaliikenne menisi sinun kauttasi. Miltäs se tyttärenä tuntui?
siilimuori4 kirjoitti:
Hän ei siis luottanut siihe settä rahaliikenne menisi sinun kauttasi. Miltäs se tyttärenä tuntui?
Itse asiassa en kyllä lainkaan usko että jos vanhusta ei ole katsottu ja todettu kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan hän olisi estynyt hoitamaan raha-asioitaan.
Muistisairaudet on erikseen mutta jos afasian jälkeenkin vanhus näyttää levan asiallinen, sen ei pitäisi olla syy ottaa häneltä pois hoitaa omia asioitaan, jonkun luotetun henkilön (ei välttämättä juuri tämä tytär) avustamana.- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Hän ei luottanut meidän viiden kakaran kohdalla kenenkään. Olen tuntenut hänet 62 vuotta, enkä ihmetellyt reaktiota.
lesken kirjoitti:
Hän ei luottanut meidän viiden kakaran kohdalla kenenkään. Olen tuntenut hänet 62 vuotta, enkä ihmetellyt reaktiota.
Mistähän epäluottamus on saanut alkunsa?
- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Itse asiassa en kyllä lainkaan usko että jos vanhusta ei ole katsottu ja todettu kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan hän olisi estynyt hoitamaan raha-asioitaan.
Muistisairaudet on erikseen mutta jos afasian jälkeenkin vanhus näyttää levan asiallinen, sen ei pitäisi olla syy ottaa häneltä pois hoitaa omia asioitaan, jonkun luotetun henkilön (ei välttämättä juuri tämä tytär) avustamana.Hän sai aivohalvauksen helmi-16. Vasemmassa aivolohkossa oli 8 cm pitkä tukos. Nopean sairaalapääsyn ja liotushoidon jälkeen hän häälyi elämän ja kuoleman rajamailla. Hän alkoi toipumaan. Puheterapeutti tuli aika pian kuvaan mukaan. Mutta puhekyky meni. Monien kuntouttavien ja geriatristen tutkimuksen jälkeen,lääkäri sanoi, että palvelukoti on ainoa paikka missä hän voi asua. Kotona ei tule enää koskaan selviämään. Laitoimme vireille palvelukotihakemuksen. Kolmen kuukauden päästä lausunnosta hän pääsi muuttamaan upouuteen palvelukotiin. Kun teimme muuttoa hänen vanhasta paikastaan, hän katseli sitä ihmeissään. Pudisti päätään, kun kysyttiin, missä hän on. Sairaus on tehnyt tehtävänsä. Häneltä ei ole otettu mitään pois. Kun annamme hänelle postia, vaikka Kelasta,pankista, hän ei suostu sitä edes avaamaan. Hän antaa postin pois ja viittaa kintaalla. Mitä tulee luotettavuuteeni, olen ainoa, kenellä on valtakirja Kelaan ja Sossuun. Äitini kirjoitti ne minulle joskus, kun oli tarvetta.
lesken kirjoitti:
Hän sai aivohalvauksen helmi-16. Vasemmassa aivolohkossa oli 8 cm pitkä tukos. Nopean sairaalapääsyn ja liotushoidon jälkeen hän häälyi elämän ja kuoleman rajamailla. Hän alkoi toipumaan. Puheterapeutti tuli aika pian kuvaan mukaan. Mutta puhekyky meni. Monien kuntouttavien ja geriatristen tutkimuksen jälkeen,lääkäri sanoi, että palvelukoti on ainoa paikka missä hän voi asua. Kotona ei tule enää koskaan selviämään. Laitoimme vireille palvelukotihakemuksen. Kolmen kuukauden päästä lausunnosta hän pääsi muuttamaan upouuteen palvelukotiin. Kun teimme muuttoa hänen vanhasta paikastaan, hän katseli sitä ihmeissään. Pudisti päätään, kun kysyttiin, missä hän on. Sairaus on tehnyt tehtävänsä. Häneltä ei ole otettu mitään pois. Kun annamme hänelle postia, vaikka Kelasta,pankista, hän ei suostu sitä edes avaamaan. Hän antaa postin pois ja viittaa kintaalla. Mitä tulee luotettavuuteeni, olen ainoa, kenellä on valtakirja Kelaan ja Sossuun. Äitini kirjoitti ne minulle joskus, kun oli tarvetta.
Mutta pankkikorttia hänellä ei ollut? Miten hän aiemmin nosti käteistä?
siilimuori4 kirjoitti:
Ja JOS tilanne on tuo, miksi ette ole hakeneet virallista edunvalvojaa. Anteeksi vain mutta kertomasi vaikuttaa kyllä keksityltä. Tai joku sellainen mättää mikä tässä ei ole tullut ilmi.
siilimuori4 kirjoitti:
Ja JOS tilanne on tuo, miksi ette ole hakeneet virallista edunvalvojaa. Anteeksi vain mutta kertomasi vaikuttaa kyllä keksityltä. Tai joku sellainen mättää mikä tässä ei ole tullut ilmi.
Vau uusavuttomuusko rehottaa :D.
- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Hän käveli pankin tiskille ja nosti rahaa.
lesken kirjoitti:
Hän käveli pankin tiskille ja nosti rahaa.
Millä? Pankkikirjaa ei ole enää ollut? Jos hänellä oli kortti, hän pystyy nostamaan rahaa automaatista. Eikö vaan. Sitä oikeuttahan häneltä ei ole pois viety.
- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Millä? Pankkikirjaa ei ole enää ollut? Jos hänellä oli kortti, hän pystyy nostamaan rahaa automaatista. Eikö vaan. Sitä oikeuttahan häneltä ei ole pois viety.
Pankkikirja hänellä on aina ollut. Hän käveli tiskille, laittoi kuvallisen Kelakortin tiskiin ja sanoi summan minkä halusi. Ja flirttaili nuorten pankkipoikien kanssa. Hänellä ei ole koskaan ollut pankkikorttia.
Ja muuten, oletetaan että hänellä se olisi ollut. Mitenkähän olisi käynyt pin-koodin muistamisen ja käytön kanssa? lesken kirjoitti:
Pankkikirja hänellä on aina ollut. Hän käveli tiskille, laittoi kuvallisen Kelakortin tiskiin ja sanoi summan minkä halusi. Ja flirttaili nuorten pankkipoikien kanssa. Hänellä ei ole koskaan ollut pankkikorttia.
Ja muuten, oletetaan että hänellä se olisi ollut. Mitenkähän olisi käynyt pin-koodin muistamisen ja käytön kanssa?Eikös pankkikirjojen käyttö yleisesti lakkautettu jo vuosia sitten?
- Kuokkija54v
siilimuori4 kirjoitti:
Eikös pankkikirjojen käyttö yleisesti lakkautettu jo vuosia sitten?
Mun siipalla on edelleen pankkikirja! Pitääkin kysyä, miten hän nostaa rahaa, varmaan ajokortti henkilötodistuksena. On pankissa yritetty häntä nykyaikaisemmille tavoille vaan vanha jäärä ei uusia tapoja ota käyttöön!
Siis lapset maksaa milloin mitäkin muorin puolesta ja muori on siihen tyytyväinen?! Voihan ne maksukuitit ym. laskuttaa sitten joskus kuolinpesältä, jos viitsii. Vaan muori elää kiusallaan varmaan niin, että osa kersoista haudataan ennempää! Jutut mutkistuvat sitten edelleen.
Onni yksillä, kesä kaikilla!
Sitten toi "terassille meno" ! Te, 90v muori ja 60v lapset käytte terassilla! Luulin, että terassilla käynti on mua nuorempien juttu. Hahhaa, nauran kippurassa, vaikka taidattekin juoda vain kahvit ja syödä jäätelöt? Kuokkija54v kirjoitti:
Mun siipalla on edelleen pankkikirja! Pitääkin kysyä, miten hän nostaa rahaa, varmaan ajokortti henkilötodistuksena. On pankissa yritetty häntä nykyaikaisemmille tavoille vaan vanha jäärä ei uusia tapoja ota käyttöön!
Siis lapset maksaa milloin mitäkin muorin puolesta ja muori on siihen tyytyväinen?! Voihan ne maksukuitit ym. laskuttaa sitten joskus kuolinpesältä, jos viitsii. Vaan muori elää kiusallaan varmaan niin, että osa kersoista haudataan ennempää! Jutut mutkistuvat sitten edelleen.
Sitten toi "terassille meno" ! Te, 90v muori ja 60v lapset käytte terassilla! Luulin, että terassilla käynti on mua nuorempien juttu. Hahhaa, nauran kippurassa, vaikka taidattekin juoda vain kahvit ja syödä jäätelöt?Aijaa. Mikä pankki käyttää vielä pankkikorttia.
- leaken
Kuokkija54v kirjoitti:
Sitten toi "terassille meno" ! Te, 90v muori ja 60v lapset käytte terassilla! Luulin, että terassilla käynti on mua nuorempien juttu. Hahhaa, nauran kippurassa, vaikka taidattekin juoda vain kahvit ja syödä jäätelöt?Ei siinä pankkikirjaa tarvita kun nostaa käteistä. Henkkarit riittää. Äidillämme on hallintaoikeus perikunnan mökkiin. Eli hän maksaa suoramaksuna kaikki mökkiin liittyvät kulut. Kiinteistöveron, nuohouksen, sähkön, tiemaksun,jätemaksun. Me voimme käyttää mökkiä koska tahansa. Onhan se nyt kohtuullista, että tarjoamme mökin terassilla pullakahveet äidillemme. Virkistysajona menee ja invataksi tuo ja vie, omavastuu n. 15€. Mittarissa pyörii vähän eri lukemia. Senhän kuittaa kunta.
leaken kirjoitti:
Ei siinä pankkikirjaa tarvita kun nostaa käteistä. Henkkarit riittää. Äidillämme on hallintaoikeus perikunnan mökkiin. Eli hän maksaa suoramaksuna kaikki mökkiin liittyvät kulut. Kiinteistöveron, nuohouksen, sähkön, tiemaksun,jätemaksun. Me voimme käyttää mökkiä koska tahansa. Onhan se nyt kohtuullista, että tarjoamme mökin terassilla pullakahveet äidillemme. Virkistysajona menee ja invataksi tuo ja vie, omavastuu n. 15€. Mittarissa pyörii vähän eri lukemia. Senhän kuittaa kunta.
No nyt ymmärrän, miksi ette haluaisi edunvalvojaa: Mökkihän laitettaisiin lihoiksi. Ja monen mielestä aivan aiheellisesti.
Ylipäätään tässä jutussa on paljonkin omituista. Yleensä vanhukset ihmettelevät laitospaikan saatuaan, että kuka tämän kaiken maksaa. Kokemusta_edunvalvojasta kirjoitti:
No nyt ymmärrän, miksi ette haluaisi edunvalvojaa: Mökkihän laitettaisiin lihoiksi. Ja monen mielestä aivan aiheellisesti.
Ylipäätään tässä jutussa on paljonkin omituista. Yleensä vanhukset ihmettelevät laitospaikan saatuaan, että kuka tämän kaiken maksaa."Kokemusta_edunvalvojasta"
Tämä aloitushan on "Koti-opettajattaren romaani", ei todellista elämää.
H.- Kokemusta_edunvalvojasta
hunksz kirjoitti:
"Kokemusta_edunvalvojasta"
Tämä aloitushan on "Koti-opettajattaren romaani", ei todellista elämää.
H.Todellisesta elämästä voisin kertoa eräästä vaatimattomista oloista hoitokotiin päässeestä miehestä, joka selitti minulle ja äidilleni, että nyt ollaan sellaisessa paikassa, että hän voi tarjota teillekin lounaan. Ilmeisesti hoitajat olivat antaneet hänelle taskuun nipun lautasliinoja, joita hän sitten käytti "maksamiseen" ruokalinjastolla.
Todellisesta elämästä voisin kertoa eräästä vaatimattomista oloista hoitokotiin päässeestä miehestä, joka selitti minulle ja äidilleni, että nyt ollaan sellaisessa paikassa, että hän voi tarjota teillekin lounaan. Ilmeisesti hoitajat olivat antaneet hänelle taskuun nipun lautasliinoja, joita hän sitten käytti "maksamiseen" ruokalinjastolla.
Miksi katsot tarpeelliseksi kertoa yksityis-kohtia sellaisten ihmisten elämistä, jotka eivät voi enää mitään?
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
H.hunksz kirjoitti:
Miksi katsot tarpeelliseksi kertoa yksityis-kohtia sellaisten ihmisten elämistä, jotka eivät voi enää mitään?
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
H.Tunnetko halua kirjoittaa "Himmlerin päivä-kirjat oma-kohtaisesti?
H.- lesken
Ylipäätään tässä jutussa on paljonkin omituista. Yleensä vanhukset ihmettelevät laitospaikan saatuaan, että kuka tämän kaiken maksaa.Minkä ihmeen takia mökki laitettaisiin lihoiksi? En tajua. Mitä ihmettelemistä on laitospaikassa. Eläkkeet menevät palvelukotiin. Asukkaalle jää 120€/kk, mistä maksetaan lääkkeet. Säästöihin ei kosketa.
hunksz kirjoitti:
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
H.Meillä päin ollaan ylpeitä siitä, että kaikista on pystytty huolehtimaan riippumatta heidän taustastaan. Varmasti noissa hoitokodeissa on ollut niin hyvätuloisilla kuin vähävaraisillakin sopeutumisvaikeuksia. Mielestäni henkilökunta on käyttänyt kekseliäisyyttään - vanhukset ovat aivan oikeasti ihmeissään siitä, että kuka sen laitospaikan maksaa.
Tiedätkö muuten, paljonko todelliset kustannukset ovat? Kokemusta_edunvalvojasta kirjoitti:
Meillä päin ollaan ylpeitä siitä, että kaikista on pystytty huolehtimaan riippumatta heidän taustastaan. Varmasti noissa hoitokodeissa on ollut niin hyvätuloisilla kuin vähävaraisillakin sopeutumisvaikeuksia. Mielestäni henkilökunta on käyttänyt kekseliäisyyttään - vanhukset ovat aivan oikeasti ihmeissään siitä, että kuka sen laitospaikan maksaa.
Tiedätkö muuten, paljonko todelliset kustannukset ovat?"Kokemusta_edunvalvojasta"
Kommenttini koski ihmisen luonnetta ja sielua.
-
Vanhenpani kuolivat saappaat jalassa.
Omien rahojeni aika ei ole vielä koittanut.
End Of Chat
H.- lesken
siilimuori4 kirjoitti:
Aijaa. Mikä pankki käyttää vielä pankkikorttia.
Kaikista pankeista saa pankkikortin.
lesken kirjoitti:
Minkä ihmeen takia mökki laitettaisiin lihoiksi? En tajua. Mitä ihmettelemistä on laitospaikassa. Eläkkeet menevät palvelukotiin. Asukkaalle jää 120€/kk, mistä maksetaan lääkkeet. Säästöihin ei kosketa.
Nimimerkkini mukaisesti minulla on kokemusta tästä asiasta.
Edunvalvojan tehtävänä on turvata valvottavansa hoiva ja hoito olettaen, että hän voi elää esimerkiksi satavuotiaaksi. Mistä kukaan voi tietää, että mitä palvelut tulevaisuudessa maksavat? Silloin ei esimerkiksi ylläpidetä tyhjillään olevaa asuntoa, johon ei ole enää palaamista ja josta on pelkkiä kustannuksia.
Todelliset kustannuksethan vanhusten laitoshoitopaikassa ovat tällä hetkellä yli 4000 € kuukaudessa. Jos nyt joku vanhus maksaa hoidostaan vaikkapa 2000 €, jää yhteiskunnalle vielä toinen mokoma maksettavaksi. Mahdollisesti kaikkiakin ihmisiä voidaan jatkossa edellyttää järjestämään asiansa niin, että pystyisivät asumaan tarkoituksenmukaisissa kodeissaan mahdollisimman pitkään tai vastaavasti maksamaan laitospaikoistaan reilummin.
Minustakin on jossain vaiheessa ollut järjen vastaista, että rahaa pitää olla niin paljon varattuna hoitoihin. Kuitenkin vaatimuksena on ollut, että olen vienyt vanhuksen halvimpaan mahdolliseen esim. yhteiskunnan ylläpitämään hammashoitolaan saadakseni edunvalvojalta rahaa tähän tarkoitukseen. Toki omasta pussista olisi saanut maksaa mitä vaan.
Näin se vaan on. Yleinen käytäntö. - lesken
Edunvalvojan tehtävänä on turvata valvottavansa hoiva ja hoito olettaen, että hän voi elää esimerkiksi satavuotiaaksi. Mistä kukaan voi tietää, että mitä palvelut tulevaisuudessa maksavat? Silloin ei esimerkiksi ylläpidetä tyhjillään olevaa asuntoa, johon ei ole enää palaamista ja josta on pelkkiä kustannuksia.
Todelliset kustannuksethan vanhusten laitoshoitopaikassa ovat tällä hetkellä yli 4000 € kuukaudessa. Jos nyt joku vanhus maksaa hoidostaan vaikkapa 2000 €, jää yhteiskunnalle vielä toinen mokoma maksettavaksi. Mahdollisesti kaikkiakin ihmisiä voidaan jatkossa edellyttää järjestämään asiansa niin, että pystyisivät asumaan tarkoituksenmukaisissa kodeissaan mahdollisimman pitkään tai vastaavasti maksamaan laitospaikoistaan reilummin.
Minustakin on jossain vaiheessa ollut järjen vastaista, että rahaa pitää olla niin paljon varattuna hoitoihin. Kuitenkin vaatimuksena on ollut, että olen vienyt vanhuksen halvimpaan mahdolliseen esim. yhteiskunnan ylläpitämään hammashoitolaan saadakseni edunvalvojalta rahaa tähän tarkoitukseen. Toki omasta pussista olisi saanut maksaa mitä vaan.
Näin se vaan on. Yleinen käytäntö.Äitini asui vuokralla, joka irtisanottiin. Hän kuuluu sairaskassaan, joten hammashoitoon saa käyttää yksityisellä 250€/vuosi. Mitä mökkiin tulee, se on perikunnan ja jakamaton.
lesken kirjoitti:
Äitini asui vuokralla, joka irtisanottiin. Hän kuuluu sairaskassaan, joten hammashoitoon saa käyttää yksityisellä 250€/vuosi. Mitä mökkiin tulee, se on perikunnan ja jakamaton.
"lesken"
"Miksi katsot tarpeelliseksi kertoa yksityis-kohtia sellaisten ihmisten elämistä, jotka eivät voi enää mitään?
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
-
Tunnetko halua kirjoittaa "Himmlerin päivä-kirjat oma-kohtaisesti?"
H.- lesken
Ylipäätään tässä jutussa on paljonkin omituista. Yleensä vanhukset ihmettelevät laitospaikan saatuaan, että kuka tämän kaiken maksaa.Afaatikon on mahdotonta sanallisesti ihmetellä yhtään mitään.
siilimuori4 kirjoitti:
Aijaa. Mikä pankki käyttää vielä pankkikorttia.
Sori ei pankkikorttia vaan pankkikirjaa. Muuten en usko tähän tapaukseen kaikilta osin enkä jaksa tätä feikkitapausta vääntää.
- lesken
Näin se vaan on. Yleinen käytäntö.Kokemusta edunvalvonnasta:lle Minulle näytettiin äitini laskelma. Se oli 2000€ paketti/kk. Hän on palvelukodissa, kävelevä, itse syövä, helpohko asukas. Kirjoitat,4000€/kk maksavavasta laitoshoitopaketista. Asukas on jo huomattavasti huonokuntoisempi ja vaativampi hoitojen suhteen. Siksi näitä asukkaita, paketteja, rahoja on vaikea verrata.
Todellisesta elämästä voisin kertoa eräästä vaatimattomista oloista hoitokotiin päässeestä miehestä, joka selitti minulle ja äidilleni, että nyt ollaan sellaisessa paikassa, että hän voi tarjota teillekin lounaan. Ilmeisesti hoitajat olivat antaneet hänelle taskuun nipun lautasliinoja, joita hän sitten käytti "maksamiseen" ruokalinjastolla.
Ja lisäänpähän tähän vaan, että tämäkin Paavo, kuka minulle lounaan tarjosi, pääsee taivaaseen, vaikka te mitä väittäisitte. Olin ikään kuin oikeutetumpi itsekin tähän laitospaikkaan, kun Paavoa kuulin.
Miksi väistät vastuutasi? Sinuna en lähtisi kehuskelemaan, kuinka äitisi maksaa teidän perillisten puolesta kaikki kulut koskien mökkiänne. Ja kuitenkin kunta maksaa äitisi asumisesta.
Saa äänestää ketä tahansa, mihin on varaa!
https://www.youtube.com/watch?v=TvrLV2Glvwo - Kokemusta_edunvalvojasta
Ja lisäänpähän tähän vaan, että tämäkin Paavo, kuka minulle lounaan tarjosi, pääsee taivaaseen, vaikka te mitä väittäisitte. Olin ikään kuin oikeutetumpi itsekin tähän laitospaikkaan, kun Paavoa kuulin.
Miksi väistät vastuutasi? Sinuna en lähtisi kehuskelemaan, kuinka äitisi maksaa teidän perillisten puolesta kaikki kulut koskien mökkiänne. Ja kuitenkin kunta maksaa äitisi asumisesta.
Saa äänestää ketä tahansa, mihin on varaa!
https://www.youtube.com/watch?v=TvrLV2GlvwoJa mie tietysti ... surkea reppana, mikä en mittään mahtanu ... saan hävetä silimät päästä, ko mie raukka maksan perintöveroa!
Oonpahan ainakin hyvä kommunisti! Ja ylypiä siitä!
https://www.youtube.com/watch?v=TvrLV2Glvwo - Kokemusta_edunvalvojasta
Ja mie tietysti ... surkea reppana, mikä en mittään mahtanu ... saan hävetä silimät päästä, ko mie raukka maksan perintöveroa!
Oonpahan ainakin hyvä kommunisti! Ja ylypiä siitä!
https://www.youtube.com/watch?v=TvrLV2GlvwoJoo ja vielä ku seleviätte esmes pakkoruottista, niin harashoo!
https://www.youtube.com/watch?v=Rt5BQMxgZ8o
- leskimiestä
Ei se tolkuttoman kallista ole, ja asia etenee nopeammin, jos lesken alkaa edunvalvojaksi.
- lesken
Minä en missään tapauksessa ala edunvalvojaksi. Meitä on viisi sisarta eikä kukaan ala siihen koiranvirkaan.
- mimmimum-..mi
lesken kirjoitti:
Minä en missään tapauksessa ala edunvalvojaksi. Meitä on viisi sisarta eikä kukaan ala siihen koiranvirkaan.
Pankissa tehty edunvalvontavaltuutus ei sido sellaiseen kun maistraatin vahvistama edunvalvonta.....se on todella helppo tehdä ....jos sen antaja ( äitisi ) luottaa sinun pysyvän siinä nostorajassa kun sovitaan....kysyppä pankista...
lesken kirjoitti:
No ette kuitenkaan ole hakenut virallista edunvalvojaakaan. S
Siihen tarvitaan lääkärintodistus, kuten varmaan tiedätkin.siilimuori4 kirjoitti:
No ette kuitenkaan ole hakenut virallista edunvalvojaakaan. S
Siihen tarvitaan lääkärintodistus, kuten varmaan tiedätkin.Hänellä ei siis ennen halvaantmistaan ollut pankkikorttia?
- lesken
mimmimum-..mi kirjoitti:
Pankissa tehty edunvalvontavaltuutus ei sido sellaiseen kun maistraatin vahvistama edunvalvonta.....se on todella helppo tehdä ....jos sen antaja ( äitisi ) luottaa sinun pysyvän siinä nostorajassa kun sovitaan....kysyppä pankista...
Ei onnistu. Äitimme ei suostu mihinkään yhteistyöhön kenenkään omaisten kanssa. Hänellä on siihen omat painavat syynsä, luulisin, 70 vuoden takaa. Hän huomaa, että hän ei välttämättä tarvitse rahaa mihinkään. Kun käymme taksilla mökillämme, omavastuun meistä joku maksaa. Se ei ole paljon. Lasku menee sossuun. Kampaajat olemme ostaneet äitienpäivä ja synttärilahjaa. Vaatteita hänellä on mielettömästi, samoin liinavaatteita. Kun menemne terassille, ollaan viety pyörätuolilla tai jonkun kyydissä. Kahvit, jätskit kakarat kuittaa. Hautausmaalle mentäessä joku ostaa kukat isämme haudalle. Äiti tuntuu selvästi nauttivan, kun ei tarvitse mistään holipompelista maksaa mitään.
- kummaaaaa
lesken kirjoitti:
Ei onnistu. Äitimme ei suostu mihinkään yhteistyöhön kenenkään omaisten kanssa. Hänellä on siihen omat painavat syynsä, luulisin, 70 vuoden takaa. Hän huomaa, että hän ei välttämättä tarvitse rahaa mihinkään. Kun käymme taksilla mökillämme, omavastuun meistä joku maksaa. Se ei ole paljon. Lasku menee sossuun. Kampaajat olemme ostaneet äitienpäivä ja synttärilahjaa. Vaatteita hänellä on mielettömästi, samoin liinavaatteita. Kun menemne terassille, ollaan viety pyörätuolilla tai jonkun kyydissä. Kahvit, jätskit kakarat kuittaa. Hautausmaalle mentäessä joku ostaa kukat isämme haudalle. Äiti tuntuu selvästi nauttivan, kun ei tarvitse mistään holipompelista maksaa mitään.
No mihin hän sitten rahaa tarvitsee, jos lapset kerran maksavat.
- lesken
kummaaaaa kirjoitti:
No mihin hän sitten rahaa tarvitsee, jos lapset kerran maksavat.
Oikeastaan ei mihinkään. On vain niin, että hänen ikäluokkansa 88 v.,ovat tottuneet, että lompakossa täytyy olla rahaa. Heidän täytyy nähdä se. He eivät ole korttisukupolvea niinkuin me.
- Virsut
Voit hakea läheisesi edunvalvontaan (käsittääkseni maistraatissa) ja mikäli olet sopiva, voit olla itse henkilön edunvalvoja. Edunvalvojana voit hoitaa läheisesi rahasioitakin itsenäisesti tai maistraatin tuella. Tästä toiminnasta teet sitten vuosittaisen raportin, valvontatilin, jonka perusteella sitten maistraatti valvoo ja
päättää, oletko toiminut lain edellyttämissä rajoissa. Tästä työstä olet myös oikeutettu kohtuullisia saamaan kulukorvauksia ja edunvalvontapalkkion päämiehesi omaisuuden ja tulojen perusteella. Varmaan aika ongelmallinen tilanne.
Aikanaan isänsota-eläkkeet meni Postipankkiin.
Kun ei itse pystynyt enää nostamaan (kirjoitustaito meni) , niin pankissa sanoivat, että jos tuettuna saa kirjoitettua valtakirjan.
En siihen ryhtynyt, kun muut eläkkeet meni toiseen rahalaitokseen, Siellä ei kyselty valtakirjoja.
Helpoin kai, jos valtakirjan jotenkin sais . On niitä menoja, lääkkeet ja mitä muita.
Näiltä palstoilta tuollaista vähän turha kysellä, Täältä saa niin viimeisen päälle lainmukaisia ohjeita, että vanhus on jo haudassa, ennen kun ensimmäistä euroa pankista ulos saa.- lesken
Tuosta käsialasta vielä. Pankkivirkailija (Danskbank) sanoi, että suurempi ongelma on se afaasia. Ei riitä, että avustaja vieressä sanoo vaikka 500€ nosto. Tilinomistajan on itse osattava tuoda julki se, mitä hän haluaa. Vaikka viittomakielellä. He eivät voi antaa rahaa, vaikka kuinka tuntevat asiakkaan. Joo tästä palstasta. Tämä nyt tällaista sadepäivän ajankulua. En odotakaan täältä mitään juristin neuvoja. Ajattelin, että jos jollain sattuis vahingossa olemaan sama tilanne. Mutta eipä juuri ole.
lesken kirjoitti:
Tuosta käsialasta vielä. Pankkivirkailija (Danskbank) sanoi, että suurempi ongelma on se afaasia. Ei riitä, että avustaja vieressä sanoo vaikka 500€ nosto. Tilinomistajan on itse osattava tuoda julki se, mitä hän haluaa. Vaikka viittomakielellä. He eivät voi antaa rahaa, vaikka kuinka tuntevat asiakkaan. Joo tästä palstasta. Tämä nyt tällaista sadepäivän ajankulua. En odotakaan täältä mitään juristin neuvoja. Ajattelin, että jos jollain sattuis vahingossa olemaan sama tilanne. Mutta eipä juuri ole.
Jos vanhusta ei ole katsottu holhouksenalaiseksi ts häneltä ei ole otettu pois oikeuksia käyttää omia varojaan, hän saa nostettua rahaa omalta tililtään varsinkin jos siinä on omainen mukana todistamassa. Ei pankillä ole oikeutta pimittää vanhuksen rahoja.
- bessie-
"Helpoin kai, jos valtakirjan jotenkin sais. On niitä menoja, lääkkeitä ja mitä muita. Näillä palstoilla tuollaista vähän turha kysellä, Täältä saa niin viimeisen päälle lainmukaisia ohjeita, että vanhus on jo haudassa, ennen kun ensimmäistä euroa pankista ulos saa."
Ainoastaan toimimalla juridisesti oikein (pankki)asioita pystyy hoitamaan viivytyksettä ja sujuvasti. Ei pankista pelkästään puhumalla rahaa saa. Edunvalvontavaltuuksien antaminen ei tarkoita omien valtuuksien pois antamista, vaan se tarkoittaa sitä, että molemmat voivat hoitaa asioita, pystymisensä mukaan.
Myös tulevaisuutta ajatellen ("vanhus on jo haudassa") kannattaa ehdottomasti toimia alusta alkaen ja todistettavasti oikein. bessie- kirjoitti:
"Helpoin kai, jos valtakirjan jotenkin sais. On niitä menoja, lääkkeitä ja mitä muita. Näillä palstoilla tuollaista vähän turha kysellä, Täältä saa niin viimeisen päälle lainmukaisia ohjeita, että vanhus on jo haudassa, ennen kun ensimmäistä euroa pankista ulos saa."
Ainoastaan toimimalla juridisesti oikein (pankki)asioita pystyy hoitamaan viivytyksettä ja sujuvasti. Ei pankista pelkästään puhumalla rahaa saa. Edunvalvontavaltuuksien antaminen ei tarkoita omien valtuuksien pois antamista, vaan se tarkoittaa sitä, että molemmat voivat hoitaa asioita, pystymisensä mukaan.
Myös tulevaisuutta ajatellen ("vanhus on jo haudassa") kannattaa ehdottomasti toimia alusta alkaen ja todistettavasti oikein.Minä olen näitä asioita joutunu hoitamaan. jopa niin hyvin, että minua kysyttiin yhdelle vanhuudenhöperölle luottomieheksi.
Siitä kunniasta kieltäydyin. Sanoin, että tässä omassa savotasssa on ollut jo tarpeeksi./tarkoitan omien vanhempien tilannetta).
En ole lukenut ketjua, mutta luulen, että siellä hölpätetään edunvalvojasta, jne.
Silloin menee homma vaikeaksi. Se on kyllä viimeinen keino.
Sen, mitä olen kuullut, niin en kyllä alkaisi kenenkään edunvalvojaksi.
Ruotsissa ovat nämä edunvalvojat tyhjäntäneet rahat omiin tarpeisiin niin suuret kuin pienet summatkin ja rahat ovat pois.
- edunvalvontakuntoon
faktaa tietoa pankkialan ihmiseltä. jos asiakas ei pysty puhumaan ja kirjoittamaan,siis ilmaisemaan omaa tahtoaan, pankista ei rahaa anneta.vaikka olisi koko suku mukana. edunvalvonta ainoa mahdollisuus ja sitä voi hakea lapsista joku,jolla ei ulosottoja ja raha-asiat muutenkin ok. sinähän voit rikkaana leskenä rahoitta äitisi menoja väliaikaisesti.jos äidilläsi on omaisuutta ,myös sen hoitamiseen tarvitaan edunvalvojaa. ei saa antaa liikaa valtaa äidilles,vaan toimikaa ja hakekaa edunvalvoja,
- lesken
edunvalvontakuntoon kirjoitti:
faktaa tietoa pankkialan ihmiseltä. jos asiakas ei pysty puhumaan ja kirjoittamaan,siis ilmaisemaan omaa tahtoaan, pankista ei rahaa anneta.vaikka olisi koko suku mukana. edunvalvonta ainoa mahdollisuus ja sitä voi hakea lapsista joku,jolla ei ulosottoja ja raha-asiat muutenkin ok. sinähän voit rikkaana leskenä rahoitta äitisi menoja väliaikaisesti.jos äidilläsi on omaisuutta ,myös sen hoitamiseen tarvitaan edunvalvojaa. ei saa antaa liikaa valtaa äidilles,vaan toimikaa ja hakekaa edunvalvoja,
Mistä kuvittelet että en olisi ulosotossa ja olisin rikas leski. En tule koskaan rahoittamaan äitini menoja, enkä hae edunvalvontaa. Äitini rahat pysyköön pankissa vaikka maailman tappiin asti. Ovatpa korkoa kasvamassa. Kiitos kirjoituksista Ap
- lesken
Kokemusta edunvalvonnasta: lle
En ymmärtänyt kirjoituksestasi mitään. Yksinkertaistan. Vanhukselle hommataan laitospaikka, palvelukoti jne. Jos hän ei kykene huolehtimaan itsestään yksin kotioloissa. Nyt riippuu paljon vanhuksen kunnosta. Esim. äitini pystyy syömään itse, hoitamaan hygieninsa itse ja kävelemään rollilla. Hänelle löytyi kolmen kuukauden odottelun jälkeen paikka vastavalmistuneessa palvelukodissa. Laitoimme hakemukseen toivomukset ja äitiä ja meitä onnisti. Jokainen asukas on varallisuudeltaan erilainen. Jonkun eläke voi olla 3000€. Hän maksaa palveluistaan enemmän kuin vähemmän eläkettä saava. Hänelle käteen jäävä osuus on kuitenkin 200€/kk luokkaa. Kaikilla asukkailla on samanlainen perushoito. Lisäpalveluita voi ostaa omilla säästöillään. Jotkut saavat siis oman eläkkeen, lesken eläkkeen, asumistuen, hoitotuen. Tästä käteen jää se 120€/ kk miinus lääkkeet. Jos on omaisuutta tai säästöjä, ne eivät kuulu tähän keissiin. - hytinäx1
lesken kirjoitti:
En ymmärtänyt kirjoituksestasi mitään. Yksinkertaistan. Vanhukselle hommataan laitospaikka, palvelukoti jne. Jos hän ei kykene huolehtimaan itsestään yksin kotioloissa. Nyt riippuu paljon vanhuksen kunnosta. Esim. äitini pystyy syömään itse, hoitamaan hygieninsa itse ja kävelemään rollilla. Hänelle löytyi kolmen kuukauden odottelun jälkeen paikka vastavalmistuneessa palvelukodissa. Laitoimme hakemukseen toivomukset ja äitiä ja meitä onnisti. Jokainen asukas on varallisuudeltaan erilainen. Jonkun eläke voi olla 3000€. Hän maksaa palveluistaan enemmän kuin vähemmän eläkettä saava. Hänelle käteen jäävä osuus on kuitenkin 200€/kk luokkaa. Kaikilla asukkailla on samanlainen perushoito. Lisäpalveluita voi ostaa omilla säästöillään. Jotkut saavat siis oman eläkkeen, lesken eläkkeen, asumistuen, hoitotuen. Tästä käteen jää se 120€/ kk miinus lääkkeet. Jos on omaisuutta tai säästöjä, ne eivät kuulu tähän keissiin.No jos ketään teistä sisaruksista ei ole valtuutettu edunvalvojaksi niin hakekaa ulkopuolinen edunvalvoja sieltä maistraatin kautta. Edunvalvojahan sitten hoitaa virallisesti kaikki asiat.
Jos äitinne haluaa sinne palvelutaloon kukkaroonsa käteistä, niin voittehan te, viisi lasta, antaa hänelle nimi-synttäri-joululahjaksi kukin vaikka 5 euroa. Vuodessahan sinne kukkaroon sitten kertyy 75 Euroa. Kait sillä jonkun tukanleikkuun voi järjestää tai jotain muuta mukavaa. - lesken
hytinäx1 kirjoitti:
No jos ketään teistä sisaruksista ei ole valtuutettu edunvalvojaksi niin hakekaa ulkopuolinen edunvalvoja sieltä maistraatin kautta. Edunvalvojahan sitten hoitaa virallisesti kaikki asiat.
Jos äitinne haluaa sinne palvelutaloon kukkaroonsa käteistä, niin voittehan te, viisi lasta, antaa hänelle nimi-synttäri-joululahjaksi kukin vaikka 5 euroa. Vuodessahan sinne kukkaroon sitten kertyy 75 Euroa. Kait sillä jonkun tukanleikkuun voi järjestää tai jotain muuta mukavaa.En anna äidilleni centtiäkään mihinkään kukkaroon. Jos kerran edunvalvoja täytyy hommata, hän nostakoon rahaa äitini tililtä. Ratkaisu on löytynyt.
lesken kirjoitti:
En anna äidilleni centtiäkään mihinkään kukkaroon. Jos kerran edunvalvoja täytyy hommata, hän nostakoon rahaa äitini tililtä. Ratkaisu on löytynyt.
"Miksi katsot tarpeelliseksi kertoa yksityis-kohtia sellaisten ihmisten elämistä, jotka eivät voi enää mitään?
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
-
H.- Kokemusta_edunvalvojasta
lesken kirjoitti:
En ymmärtänyt kirjoituksestasi mitään. Yksinkertaistan. Vanhukselle hommataan laitospaikka, palvelukoti jne. Jos hän ei kykene huolehtimaan itsestään yksin kotioloissa. Nyt riippuu paljon vanhuksen kunnosta. Esim. äitini pystyy syömään itse, hoitamaan hygieninsa itse ja kävelemään rollilla. Hänelle löytyi kolmen kuukauden odottelun jälkeen paikka vastavalmistuneessa palvelukodissa. Laitoimme hakemukseen toivomukset ja äitiä ja meitä onnisti. Jokainen asukas on varallisuudeltaan erilainen. Jonkun eläke voi olla 3000€. Hän maksaa palveluistaan enemmän kuin vähemmän eläkettä saava. Hänelle käteen jäävä osuus on kuitenkin 200€/kk luokkaa. Kaikilla asukkailla on samanlainen perushoito. Lisäpalveluita voi ostaa omilla säästöillään. Jotkut saavat siis oman eläkkeen, lesken eläkkeen, asumistuen, hoitotuen. Tästä käteen jää se 120€/ kk miinus lääkkeet. Jos on omaisuutta tai säästöjä, ne eivät kuulu tähän keissiin."En ymmärtänyt kirjoituksestasi mitään."
Näköjään on mahdollista yrittää kiitää vapaamatkustajana vakaumuslaisten siivellä. No, mut sellaista sattuu. - Kokemusta_edunvalvojasta
"En ymmärtänyt kirjoituksestasi mitään."
Näköjään on mahdollista yrittää kiitää vapaamatkustajana vakaumuslaisten siivellä. No, mut sellaista sattuu.Minua lohduttaa edesmenneitten osalta Davidin psalmi (psalmi 23) ja mm. tämä hengellinen musiikki.
Tästä vaan, kaikki on ilmaista ja ehdotonta!
https://www.youtube.com/watch?v=CCG0EorHorw
- Kuokkija54v
Muorilla on hyvä eläke ja varaa maksaa hoitokotiin ja perikunnan mökin kulut. Hyviä tyttäriä olette, kun viette muorin joskus mökkeilemään ym. Kohtuullista, että maksatte kukkia haudalle ja kahvit ym. Sekin olisi kohtuullista, että mökin käyttäjä veisi karkkirahaa muorin lompakkoon, josta hän saa rahojaan ihailla. Tai sitten veisi karkit t. tupakat valmiiksi muorille "mökinvuokraa". Ei varmaan käy sekään?
Juttu viime vuosituhannelta: vanhus t. muuten höppänä oli osastolla ja hänellä oli kaksi kukkaroa. Hän näytti aina tyhjää lompakkoa ja valitti, ettei hänellä ole yhtään rahaa. Huolehtija toi rahaa ja höppänä siirsi ne aina siihen toiseen lompakkoon ja taas näytti tyhjää lompakkoa..
Kesänjatkoa!Mihin nimmariin vaihdat?
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
-
H.- jataasjataasjataas
hunksz kirjoitti:
Mihin nimmariin vaihdat?
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
-
H.Muistatteko vielä nämä Bodom-järven hirvittävät surmat...
- lesken
hunksz kirjoitti:
Mihin nimmariin vaihdat?
Onko julmuutesi rajaton?
Nautintosi sairasta?
-
H.Kuokkija 54:lle. Varmasti kaikki omaiset vievät vanhuksensa palvelukodista kyläilemään, milloin mihinkin. Näin ainakin uskon. Vähin mitä voimme tehdä pitääksemme hänen mielialaansa korkealla. Mitään säästöpossuja emme kuitenkaan täytä. Hänellä on omat hyvät hampaat, ei tekareita, ei ole pilannut niitä karkeilla eikä tupakalla. Tuskinpa me nyt mitään mökinvuokraa maksamme, kun puolet kuuluu meille. Harvoinpa sitä omasta maastaan vuokraa maksetaan.
- omavastuullinen
Olen sisareni edunvalvoja. Yritän huolehtia siitä, että hänen on hyvä olla. Esim. hänelle voi ostaa elämää helpottavia hoitoja, kun hän ei vaikeasti vammaisena pysty monestakaan asiasta nauttimaan. Kerran vuodessa edunvalvojan on tehtävä tilitys maistraattiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain767636Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1293049- 1531894
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha711718Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1291557Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1721492- 1321212
- 79887
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko50834- 53784