Liikenneprofessori peltipoliiseista HS:lle: "Järje

klo1305

Liikenneprofessori peltipoliiseista HS:lle: "Järjetön miinoitus"

Valtio tarvitsee lisää tuloja sakoista ja hallitus pohtii nyt uusien peltipoliisien määrän lisäämistä. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo arvostelee Helsingin Sanomien haastattelussa kameratolppien määrää.


http://www.iltalehti.fi/autot/2016080522004145_au.shtml


STT uutisoi perjantaiaamuna, että hallituksessa on ollut puhetta automaattisen nopeusvalvonnan lisäämisestä. Nopeusvalvonnan lisäämisen taustalla on se, että hallitusohjelman mukaan lisätuloja pitäisi tulla yli 50 miljoonaa euroa, mutta tavoitteeseen ei päästä, sillä viime syksynä sovitusta rikesakkojen korotuksesta kertyy vain 20 miljoonan potti, STT kertoo. Peltipoliisien määrän lisäämistä perustellaan myös liikenneturvallisuuden parantamisena. Asiaa käsitellään syyskuussa.

Professori Timo Tervo ei usko kameratolppien lisäävän turvallisuutta. Hän sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että liikenneturvallisuuden lisäämiseksi pitäisi pohtia muita keinoja. Lehden mukaan peltipoliiseja on yli 900, mutta vain osassa on kamera.

- Automaattivalvonta häiritsee jossain määrin peruskuljettajien ajotapahtumaa ja liikennevirtaa, kun on vahdittava kameroita. Tuolla teillä on ihan järjetön miinoitus, ja se on mennyt ihan tietokonepeliksi, että pääsetkö mökille ilman sakkoja, Tervo sanoo haastattelussa.

Hän toteaa Helsingin Sanomille, että ylinopeus sekä tilannenopeus ovat syinä onnettomuuksiin noin 40-44 prosentissa kuolonkolareista, mutta merkittävin syy on kuljettajan tila. Tervon mielestä kameravalvonta voi vaikuttaa myönteisesti autoilijoiden asenteisiin, mutta tilannenopeus, kuljettajan sairaus tai päihtymistila ovat niitä syitä, joilla on suurin vaikutus kuolonkolareihin.

- Kaahaaminen on toki vaarallista, mutta en usko, että on turvallisuuden kannalta hyötyä, että pienistä nopeuksista sakotetaan, hän sanoo lehdelle.

34

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klo1312

      Hallitus pohtii uusien peltipoliisien määrän lisäämistä

      Valtio tarvitsee lisää tuloja sakoista.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080522003850_uu.shtml

      Hallitus ei voi korottaa sakkomaksuja, joten valvonnan lisääminen tulee kyseeseen.
      Toistaiseksi "peltipoliisien" lisäämisestä ei ole päätetty.
      Lakivaliokunnan pj. Kari Tolvanen (kok.) suhtautuu ajatukseen myönteisesti.
      Hallituksen vaikeuksiin joutuneet sakkojen korotusaikeet saattavat tietää lisää peltipoliiseja teiden varsille.

      Eduskunnan lakivaliokunta ratkaisee syyskuussa, mitä se tekee hallituksen esitykselle sakkojen korottamisesta. Esityksessä rikesakkoja nostettaisiin 25 prosentilla ja päiväsakot kaksinkertaistettaisiin nykyisestä. Rikesakot tuplattiin kertaalleen jo viime vuoden syyskuussa, ja hallitus esitti sakkojen korottamista toistamiseen helmikuussa. Perustuslakivaliokunta linjasi omassa lausunnossaan lakivaliokunnalle, ettei valtiontalouden sopeutustoimia voida pitää hyväksyttävänä perusteena korottaa sakkoja.

      Rahaa valtion kassaan

      Hallituksen tavoitteena on ollut saada kerättyä sakkomaksujen korotuksilla noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Jo tänä vuonna lisätuloja pitäisi tulla hallitusohjelman mukaan yli 50 miljoonaa euroa. Tavoitteeseen ei päästä, sillä viime syksynä sovitusta rikesakkojen korotuksesta kertyy vain 20 miljoonan potti. Uudet korotukset eivät ehtisi vaikuttaa, vaikka eduskunta hyväksyisikin ne.

      Lisää peltipoliiseja - lisää sakkotuloja

      Lakivaliokunnan puheenjohtaja Kari Tolvanen (kok.) kertoo, että hallituksessa on ollut puhetta automaattisen nopeusvalvonnan lisäämisestä. Mitään ei ole vielä päätetty.

      Poliisitaustainen Tolvanen uskoo, että peltipoliisien lisääminen olisi helpommin perusteltavissa kuin sakkojen korotus, koska kiinnijäämisriskin kasvu parantaa tutkitusti liikenneturvallisuutta. Sen sijaan rangaistusten korottamisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen ei ole tutkimustietoa. Muun rikollisuuden osalta asiaa on tutkittu ja myönteinen vaikutus on havaittu lyhytaikaiseksi.

      - Valvonnan määrän lisääminen, oli kyse oikeista poliiseista tai peltipoliiseista, olisi fiksumpi tie parantaa liikenneturvallisuutta. Kun puhutaan peltipoliiseista, niin kyllähän se ehdottomasti tuo lisää tuloja valtiolle.

    • Res.kulj.au

      "ylinopeus sekä tilannenopeus..."
      Täysin kaksi eri asiaa!

      Ylinopeus aiheuttaa alle 2% onnettomuuksista.
      Liian suuri tilannenopeus on käytännössä aina, kun sattuu onnettomuus.
      Mutta poliisi ja liikenneturva yms. mielellään niputtavat nuo aina yhteen, jotta saadaan luotua mielikuva ylinopeuden vaarallisuudesta ja siten yleinen hyväksyntä sen kyttäämiselle ja järjettömän suurille rangaistuksille.

      • mistäsetulee

        Osaatko kertoa, miten tuohon kahteen prosenttiin on päädytty? Moni muukin hokee tuota mantraa, mutta perusteluja sille ei ole kukaan vielä osannut antaa.


      • Lue.tilastot
        mistäsetulee kirjoitti:

        Osaatko kertoa, miten tuohon kahteen prosenttiin on päädytty? Moni muukin hokee tuota mantraa, mutta perusteluja sille ei ole kukaan vielä osannut antaa.

        Hokee mantraa?
        Onko onnettomuustutkunnan tuloksen ilmoittaminen mantran hokemista?


      • ÄOlaskeekiihtyvästi

        Ylinopeus on ylinopeus vaikka vaikka kuinka itkisit! Sääntöjä ei tarvita jos elää vain yksin maailmassa...


      • mistäsetulee
        Lue.tilastot kirjoitti:

        Hokee mantraa?
        Onko onnettomuustutkunnan tuloksen ilmoittaminen mantran hokemista?

        No kerro, missä tuo tulos on nähtävänä. Kukaan ei ole sitä vielä tehnyt.


      • Lue.tilasto
        mistäsetulee kirjoitti:

        No kerro, missä tuo tulos on nähtävänä. Kukaan ei ole sitä vielä tehnyt.

        Lue tuolta. Liite, jossa tiedot oli talukkomuodossa on hävinnyt, mutta aiheesta kiinnostuneena osaat varmasti itsekin laskea prosenttiosuuden, viidelle ylinopeuden johdosta kuolleelle 302:n joukosta.

        https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://yle.fi/aihe/artikkeli/2001/01/29/kuolonkolarit-kielletty-voidaanko-liikenneturmat-lopettaa-kaskemalla&ved=0ahUKEwj4lePyrLHOAhXFlCwKHToXBUcQFggYMAA&usg=AFQjCNGMITXMMuzQSQ_2LaxZmP5bcFT4eQ&sig2=DJsAoM1jCuNsScTX5uiw8w


      • laki-määrää-tahdin

        Ylinopeus on kielletty joten sitä ei pidä ajaa. Jokainen on velvollinen ajamaan sopivalla tilannenopeudella. Laillista nopeutaa on syytä ajaa aina. Tilannenopeus on tällöin jotain lähes pysähdyksissä ja suurimman sallitun välitä.


      • Tilasto_tietää
        Lue.tilasto kirjoitti:

        Lue tuolta. Liite, jossa tiedot oli talukkomuodossa on hävinnyt, mutta aiheesta kiinnostuneena osaat varmasti itsekin laskea prosenttiosuuden, viidelle ylinopeuden johdosta kuolleelle 302:n joukosta.

        https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://yle.fi/aihe/artikkeli/2001/01/29/kuolonkolarit-kielletty-voidaanko-liikenneturmat-lopettaa-kaskemalla&ved=0ahUKEwj4lePyrLHOAhXFlCwKHToXBUcQFggYMAA&usg=AFQjCNGMITXMMuzQSQ_2LaxZmP5bcFT4eQ&sig2=DJsAoM1jCuNsScTX5uiw8w

        Nämä 2 % ovat ne kolarit, joissa liiallinen nopeus sellaisenaan ja yksin riitti aiheuttamaan onnettomuuden. Eli tyypillisesti ajettiin amisbemarilla toistasataa mutkaan, josta J-M Latvalakaan ei pääsisi yli 90 km/h suistumatta. Puolisen tusinaa tapausta vuodessa, lähinnä viikonloppuöinä.

        Muualla ylinopeus on sitten mukana aiheuttamassa riskejä ja pahentamassa seurauksia. Harvemmin kuulee kolarin jälkeen kenenkään valittavan, että tuli ajetuksi liian hitaasti. Paitsi peräänajetun.


      • mistäsetulee
        Lue.tilasto kirjoitti:

        Lue tuolta. Liite, jossa tiedot oli talukkomuodossa on hävinnyt, mutta aiheesta kiinnostuneena osaat varmasti itsekin laskea prosenttiosuuden, viidelle ylinopeuden johdosta kuolleelle 302:n joukosta.

        https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://yle.fi/aihe/artikkeli/2001/01/29/kuolonkolarit-kielletty-voidaanko-liikenneturmat-lopettaa-kaskemalla&ved=0ahUKEwj4lePyrLHOAhXFlCwKHToXBUcQFggYMAA&usg=AFQjCNGMITXMMuzQSQ_2LaxZmP5bcFT4eQ&sig2=DJsAoM1jCuNsScTX5uiw8w

        Minä pyysin mainitsemaasi "onnettomuustutkunnan tulosta". Onko sitä olemassa missään? Ja minun tietojeni mukaan tässä maassa on kuollut liikenteessä enemmän kuin 302 ihmistä. Fiksuna ihmisenä osannet päätellä, mitä ajan tällä takaa. Ja edelleen, jokaisessa onnettomuudessa ei onneksi kuole ketään. Fiksuna ihmisenä osannet päätellä tästäkin, mitä ajan takaa.


      • Lue.tilasto
        mistäsetulee kirjoitti:

        Minä pyysin mainitsemaasi "onnettomuustutkunnan tulosta". Onko sitä olemassa missään? Ja minun tietojeni mukaan tässä maassa on kuollut liikenteessä enemmän kuin 302 ihmistä. Fiksuna ihmisenä osannet päätellä, mitä ajan tällä takaa. Ja edelleen, jokaisessa onnettomuudessa ei onneksi kuole ketään. Fiksuna ihmisenä osannet päätellä tästäkin, mitä ajan takaa.

        Kun klikkaat antamaani linkkiä, se avautuu ja sieltä voit lukea kyselemäsi tiedot. Eikö tekniikka olekin ihmeellistä?
        Tosin tuossa on vain yhden vuoden tiedot, mutta tuskin tuo vuosi mitenkään poikkeuksellinen on ollut.

        Ehkä ongelmana on, ettei se sovi päähäsi vuosia iskostettuun mantraan; ylinopeus on vaarallista, ylinopeus tappaa, .....
        Olet hyvä esimerkki onnistuneen aivopesun tuloksesta.


      • mistäsetulee
        Lue.tilasto kirjoitti:

        Kun klikkaat antamaani linkkiä, se avautuu ja sieltä voit lukea kyselemäsi tiedot. Eikö tekniikka olekin ihmeellistä?
        Tosin tuossa on vain yhden vuoden tiedot, mutta tuskin tuo vuosi mitenkään poikkeuksellinen on ollut.

        Ehkä ongelmana on, ettei se sovi päähäsi vuosia iskostettuun mantraan; ylinopeus on vaarallista, ylinopeus tappaa, .....
        Olet hyvä esimerkki onnistuneen aivopesun tuloksesta.

        Öö, en voi. Siellä ei ole minkään onnettomuustutkinnan tuloksia. Et ilmeisesti tiedä, minkälaisia tulokset on ts. mistä ne tulokset koostuu? Fiksuna ihmisenä voisit ottaa kantaa kirjoitukseni loppuosaankin.


    • Myös näin sanoi tuo Tervo:
      Mutta on kameravalvonnassa hyvätkin puolensa, Tervo sanoo.
      ”Se vaikuttaa yleiseen asenteeseen, että tiet eivät ole mitään kilparatoja. Liikennesääntöjä pitää noudattaa, se on positiivista."

      • euroopan.omistaja.1

        Voi ei. Sanoiko se noin. Voi kauheata. Minä kun luulin että yleiset tiet ovat kilparatoja. Miten minä nyt voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojani ja ajaa sitä nopeutta jota itse haluan, anarkisti kun olen.


    • ammattitaidottomuutta

      Valtion johdossa on insinööri Pohjanmaalta ja vielä lestadiolainen, voiko mitään järkevää odottaa?

    • Kaasupoljin_hallinnassa

      Ilmeisesti minä sitten olen hyvä pelaamaan, kun yhtään sakkoa ei ole tullut. Kilometrejä on runsaasti takana ja lisää tulee. Mökilläkin olen toisinaan käynyt ja kameroita näkyy olevan tienvarressa, mutta eipä se häiritse.

      Ei se sääntöjen mukaan ajaminen ihan niin vaikeaa ole kuin sanotaan, professoritaholtakaan.

      • navettaansiitä

        Onkohan oma lehmä ojassa. Tahtoo ajaa yli nopeurajoitusten mutta nyt itektään ettei enää onnistu niin hyvin.


    • joopa,ei mikään papparainen sakkoja saa,kun ajaa 70km/h.ohi ei pääse ja töitäkin pitäs tehä.kyllä taas vituttaa.
      polttoainetta ja jarruja kuluu tolkuttomasti joka tolpan kohalla.
      siinä ei ehi muuta liikennettä seuratakkaa,kun kyttää tolppia.
      Esim.hyvinkää-hanko 25 tiellä tolppia tuhkatiheää ja nopeudet vaihtuu parin kilometrin välein,eikä ainakaan liikaa oo merkitty nopeuksia.

    • minäminäminäminä

      Miksi aina puhutaan että jonossa jarrutellaan tolppien kohdalla ja tästä syystä jonot tekevät "haitariliikettä"?
      Itse en ole missään tolpalla nähnyt stop-merkkiä vaan ajanut ihan sukkana vaan tiet läpi ???

      Tien varsille on kätevästi aseteltu nopeusmerkit ei ne ole tienumeromerkkejä vaan ihan oikeasti tieosuuden suurin sallittu nopeus-merkkejä! Kun asettelee autonsa kulkemaan niin lujaa niin ei tule sakkoja,kätevää! Kokeilkaapa ihan piruuttain!

      Jono syntyy pääsääntöisesti ylinopeutta ajavisen autojen syystä silloin kun kyse normaalista vapaasta tieosuudesta. Ruuhkat on eriasioita jotka johtuvat ihmisten samanaikaisesta liikehdinnästä.

      Kehätien tolpat eivät hidasta ajoa! Kehätiellä on edelleen sama nopeusrajoitus kuin ilman niitä tolppia!

      • Res.kulj.au

        Jonot ei synny ylinopeutta ajavista, vaan ohitustaidottomista, eri nopeutta ajavista.

        Siitä hyvänä esimerkkinä:
        100 km/h nopeusrajoitusalueella saavutin hiukan yli 10 auton jonon, joka eteni 60-70 km/h nopeudella.
        Ilta-aika, valoisaa, vähän liikennettä, pitkiä suoria, hyvä näkyväisyys.
        Mutta kukaan tuosta jonosta, ei lähtenyt ohittamaan.
        Itse ohitin jonon kahdella ohituksella, ajamatta yhtään ylinopeutta.


      • minäminäminäminä
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Jonot ei synny ylinopeutta ajavista, vaan ohitustaidottomista, eri nopeutta ajavista.

        Siitä hyvänä esimerkkinä:
        100 km/h nopeusrajoitusalueella saavutin hiukan yli 10 auton jonon, joka eteni 60-70 km/h nopeudella.
        Ilta-aika, valoisaa, vähän liikennettä, pitkiä suoria, hyvä näkyväisyys.
        Mutta kukaan tuosta jonosta, ei lähtenyt ohittamaan.
        Itse ohitin jonon kahdella ohituksella, ajamatta yhtään ylinopeutta.

        Koskaan en ole kokenut tilannetta että ihmiset ajaisivat 100 alueella 60-70 säännöllisesti! Tiellä ajellut kuitenkin ollut jo 70-luvulta alkaen!
        Mistä näitä juttuja kumpuaa että se olisi jokin tapa ajaa? Kyllä se tapa ajaa 100 alueella minimissään 110 tai enemmän???

        Ylinopudella ajavat ihmiset tekevät jonoja ja jopa ruuhkia itsekkäästi.

        Ruotsin nopeudet Suomeen eli nostetaan 60 alue 70 ja lasketaan suuremmista 100= 90 ja 120= 110


      • Res.kulj.au
        minäminäminäminä kirjoitti:

        Koskaan en ole kokenut tilannetta että ihmiset ajaisivat 100 alueella 60-70 säännöllisesti! Tiellä ajellut kuitenkin ollut jo 70-luvulta alkaen!
        Mistä näitä juttuja kumpuaa että se olisi jokin tapa ajaa? Kyllä se tapa ajaa 100 alueella minimissään 110 tai enemmän???

        Ylinopudella ajavat ihmiset tekevät jonoja ja jopa ruuhkia itsekkäästi.

        Ruotsin nopeudet Suomeen eli nostetaan 60 alue 70 ja lasketaan suuremmista 100= 90 ja 120= 110

        Onpa omituista, ellet noilla ajovuosilla ole kertaakaan kokenut kertomaani tilannetta.
        Itse olen ajanut vasta hiukan yli 30 vuotta ja n. 1,5 miljoonaa kilometriä ja olen tuollaisissa tilanteissa ollut kymmeniä kertoja.

        Joko me ajelemme aivan eri paikoissa, eri aikoihin tms.
        Niin ja itse selvitän myös aina ajoneuvojeni mittarivirheenkin.

        Ja jos mielestäsi 100 km/h rajoitusalueella yleensä ajetaan minimissään 110 km/h tai lujempaa, niin ajoneuvosi nopeusmittari todennäköisesti kaipaa korjausta.

        Tuollaista ei ole itselleni käynyt koskaan.


      • Res.kulj.au kirjoitti:

        Jonot ei synny ylinopeutta ajavista, vaan ohitustaidottomista, eri nopeutta ajavista.

        Siitä hyvänä esimerkkinä:
        100 km/h nopeusrajoitusalueella saavutin hiukan yli 10 auton jonon, joka eteni 60-70 km/h nopeudella.
        Ilta-aika, valoisaa, vähän liikennettä, pitkiä suoria, hyvä näkyväisyys.
        Mutta kukaan tuosta jonosta, ei lähtenyt ohittamaan.
        Itse ohitin jonon kahdella ohituksella, ajamatta yhtään ylinopeutta.

        missä muuten on olemassa 100 km/h nopeusrajoitusALUE?


      • Res.kulj.au
        1516 kirjoitti:

        missä muuten on olemassa 100 km/h nopeusrajoitusALUE?

        Kiitos kun korjaat virheeni, tarkoitin, nopeusrajoituksen alaisella tiellä.


      • näin-ne-syntyvät
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Jonot ei synny ylinopeutta ajavista, vaan ohitustaidottomista, eri nopeutta ajavista.

        Siitä hyvänä esimerkkinä:
        100 km/h nopeusrajoitusalueella saavutin hiukan yli 10 auton jonon, joka eteni 60-70 km/h nopeudella.
        Ilta-aika, valoisaa, vähän liikennettä, pitkiä suoria, hyvä näkyväisyys.
        Mutta kukaan tuosta jonosta, ei lähtenyt ohittamaan.
        Itse ohitin jonon kahdella ohituksella, ajamatta yhtään ylinopeutta.

        Jono syntyy kun ylinopeutta ajava saavuttaa suurinta sallittua ajavan peräpään.


    • rttrereerer

      Sitä kyllä ihmettelee että kuinka marginaalisten yksittäis tapausten takia kehä I laitetaan 100 kameratolppaa. Teille joka periaatteessa on melko turvallinen tyypiltään ja riskit mitä siellä on niin tuskin vähenee juurikaan sillä että koitetaan karsia ylinopeuksia pois.

      Nopeusvalvonta perseellään:
      Viime viikolla aamusella työmaalle ajellessa länsiväylällä kohti helsinkiä on siinä espoonlahden- ja suomenojan liittymien välillä tietyömaa rajoitukset, moni painoi ohi ilman huolta "pienistä" sakoista ja ajokiellosta. Vähän matkaan päässä matinkylän liittymän kohdalla oli sitten kamera-auto, no miksi se ei ole siellä tietyömaan kohdalla, saa ihmetellä..

      Keväällä pongasin kameravalvonta auton vihdin tiellä jossain malminkartanon ja myyrmäen välillä, poispäin keskustasta aamupäivällä, minä ja kamera-auto :) On siinäkin paikka valvoa nopeuksia, tyhjää tietä.

      • uho_loppui

        Kehä I länsipäässä oli vuosikymmenet rajoitus 70, mutta jos itse ajoin 75 todellista, olin siellä ihan pujottelukeppinä. Satku mittarissa (90 todellista) oli ihan vakiosuoritus. Sinänsä jännää, että kiire alkoi/loppui tasantarkkaan Turvesuontien valojen kohdalla. Idempänä oli jo ihan eri tyyli, Hämeenlinnanväylän kohdalla rajoitus 80, mutta normaali ajonopeus 70 mittarissa. No, onhan siihen niin jyrkkä nousu, että hlöautot siihen puutuu. Jopa ne, jotka aiemmin uskalsi ajaa 20 km/h ylinopeutta.

        Nyt kävin siellä ajamassa pitkästä aikaa ihan kehän länsipäässäkin ja ennen Euroonpan omistajan elkein suhanneet Volvot körötti pissi sukassa tasan 70 km/h.


      • Hieno--homma

        Sittenhän asiassa ollaan onnistuttu. Tien välityskyky paranee, mitä tasaisemmin ja samaa nopeutta ajetaan ja keskinopeus saadaan mahdollisimman lähelle toisiaan.


    • wopelius

      Tai jopa päättäjät ovat tyhmiä mutta valitettavasti joudumme heitä elättämään, eli miksi ollaan kusessa?

      27.5.2015 09:27 (27.5.2015 10:18)

      Vahvin keskisuomalainen ministeriehdokas Anne Kalmari on saanut 1008 euron sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kertoo Ilta-Sanomat. Kalmari jäi kiinni ylinopeudesta 13. maaliskuuta Laukaassa.

      Kalmari ajoi poliisin tutkaan 87 kilometriä tunnissa, kun sallittu nopeus oli 60 kilometriä tunnissa. Tutka oli asennettu Nelostien lähelle Vehniäntien varteen.

      Kansanedustaja oli ollut matkalla vaalikampaanjaansa kuuluvaan kaurahiutaleiden pussitustapahtumaan Laukaan Vatialle.

      Kalmari kommentoi asiaa blogissaan tiistaina. Hän kertoi, että ylinopeussakko oli hänen elämänsä ensimmäinen.

      – Harmittaa ja olen syvästi pahoillani. Ratsia oli minulle tuntemattoman tien varressa metsätaipaleella Laukaassa. En huomannut, että kuudenkympin rajoitus jatkui taajaman jälkeen, Kalmari kirjoitti. Tuntemattomat ovat..........

    • Tunkkapussi__

      Mitä sitten on edessä, mikäli autoilijat noudattavat nopeusrajoituksia ja sakkotulot romahtavat?

      Tuleeko sitten uusi vero, jolla katetaan valtion lisääntyneet menot?

    • rshsr

      Idioottihallituksen sakkojen nostohan tyssäsi siihen että oli perustuslain vastainen. Nyt nää keskusta-kokoomus idiootit yrittää taas rahastaa autoilijoita muilla keinoin jostain vaarattomista rikkeistä.

      Jätetään kaikki äänestämättä keskustaa ja kokoomust ensi vaaleissa niin saadaan jotain järkeä tähän touhuun.

    • - Automaattivalvonta häiritsee jossain määrin peruskuljettajien ajotapahtumaa ja liikennevirtaa, kun on vahdittava kameroita.

      Eipä äkkiä uskoisi rohveessoorimiehen suusta kuulevan noin typerää lausuntoa.
      Ajan nykyisin enää vain n. 150tkm. / v.
      Ei ole tarvinnut vahtia ainoatakaan " peltipolliisia " , hyvin rauhallisesti seisovat tien varressa, joka kerta samassa paikassa, eikä yksikään ole koskaan hypänny eteen.

      Mielestäni kannattaa ennemminkin seurata vallitsevaa nopeusrajoitusta ja nopeusmittaria ja ajella sen mukaan.

      • Spruiti.kaverilles

        Kamerat häiritsee autoilijoita, jotka ajavat autoilla joissa ei ole nopeudenrajoitinta.
        Tietenkään kamerat ei häiritse rattiapinaa nopeusrajoitetun rekan kopissa.

        Katsos kun kaikki ei saa rahaa siitä, että on tien tukkona, kuten sinä. Monien muiden pitää päästä perille ja vasta sitten alkaa palkka juoksemaan.
        Monet muut osaavat tehdä muutakin, kuin vain ajaa autoa.


      • Ei-sitten-ole-sovelias

        Ei tarvitse vahdata kameroita. Riittää että ajaa maksimissaan suurinta sallittua nopeutta ja tasaisesti. Jos ei onnistu, on syytä jättää se ajaminen muiden hommaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe