Pitäis lähettää eräs lomake ja mulla on vain Open office-ohjelma koneella. (Muuhun ei köyhällä opiskelijalla ole varaa).
Osaako MS office word avata .odt-tiedoston?
12
1376
Vastaukset
Kyllä, mutta ulkoasu saattaa muuttua. On varmempaa lähettää tiedostot muualle PDF muodossa niin ne näkyy samanlaisena missä ne on kirjoitettu. Tämä pätee ohjelmasta riippumatta.
- r7ur7u6
Älä sotke, trolli
- winuser
r7ur7u6 kirjoitti:
Älä sotke, trolli
Kuka tässä sotkee ja mitä? Se nyt vaan on täsmälleen kuten M-Kar kirjoitti. Siitä käy ilmi että .odt-tiedosto kyllä avautuu mutta saattaa olla erilainen layoutiltaan. Pdf- muodossa dokumentti säilyy samanlaisena.
winuser kirjoitti:
Kuka tässä sotkee ja mitä? Se nyt vaan on täsmälleen kuten M-Kar kirjoitti. Siitä käy ilmi että .odt-tiedosto kyllä avautuu mutta saattaa olla erilainen layoutiltaan. Pdf- muodossa dokumentti säilyy samanlaisena.
Tänne palstoille on pesiytynyt joku vähäjärkinen huoranpenikka joka kirjoittaa viestieni perään "Älä sotke, trolli."
- M-Kar_trollille
M-Kar kirjoitti:
Tänne palstoille on pesiytynyt joku vähäjärkinen huoranpenikka joka kirjoittaa viestieni perään "Älä sotke, trolli."
Kysyttiin selkeästi ja yksiselitteisesti että osaako MS office word avata .odt-tiedoston, ei todellakaan kysytty mitään PDF tiedostosta. Etkö osaa lukea vai eikö ymmärryksesi riitä edes noin yksinkertaisen ja selkeän kysymyksen ymmärtämiseen ?
M-Kar_trollille kirjoitti:
Kysyttiin selkeästi ja yksiselitteisesti että osaako MS office word avata .odt-tiedoston, ei todellakaan kysytty mitään PDF tiedostosta. Etkö osaa lukea vai eikö ymmärryksesi riitä edes noin yksinkertaisen ja selkeän kysymyksen ymmärtämiseen ?
"Kysyttiin selkeästi ja yksiselitteisesti että osaako MS office word avata .odt-tiedoston"
Voihan sitä sanoa, että osaa kyllä mutta voi näyttää erilaiselta tai jopa rikkinäiseltä.
Olet liian typerä nähtävästi ymmärtämään, että kysyjä varmaan haluaisi että vastaanottaja näkee sen tiedoston sellaisena kuin se on omalla koneella.- Typerykselle_ajateltavaa
M-Kar kirjoitti:
"Kysyttiin selkeästi ja yksiselitteisesti että osaako MS office word avata .odt-tiedoston"
Voihan sitä sanoa, että osaa kyllä mutta voi näyttää erilaiselta tai jopa rikkinäiseltä.
Olet liian typerä nähtävästi ymmärtämään, että kysyjä varmaan haluaisi että vastaanottaja näkee sen tiedoston sellaisena kuin se on omalla koneella."Olet liian typerä nähtävästi ymmärtämään, että kysyjä varmaan haluaisi että vastaanottaja näkee sen tiedoston sellaisena kuin se on omalla koneella"
Oletko varma tuosta ? Lomakkeissa ei marginaalisilla ulkonäkömuutoksilla usein ole mitään merkitystä, jos joku tabulaattori näkyy aavistuksen eri kokoisena tai jotain vastaavaa se ei haittaa mitään ja merkittäviä ulkoasumuutoksia harvoin lomakkeissa tulee vaikka niitä siirrellään ohjelmasta tai tiedostomuodosta toiseen. Suurempi ongelma usein on se että harvalla on ohjelmaa jolla voi tarvittaessa käsitellä sitä PDF-muotoista lomaketta edelleen. Monessa tapauksessa ei siksi kelpuuteta PDF-tiedostoja vaan vaaditaan nimenomaan tekstimuotoisena (DOC, DOCX, ODT tms.). Myös esim. tietojen ohjelmallinen poimiminen tekstidokumentista on helppoa mutta PDF-dokumetista hankalaa, tuo on usein syy miksi hyväksytään vain tekstidokumentit lomakkeiden kohdalla.
Jos olisit edes jollainlailla älykäs olisit vastannut kysymykseen ensin, esim. seuraavalla tavalla:
1. MS-Office osaa avata ODT-tiedostot kohtuullisen hyvin.
2. Parempi tallentaa ne Open Officella MS Officen tiedostomuotoon, silloin vastaanottaja ei turhaan ihmettele mahdollisesti oudolta vaikuttavaa tiedostomuotoa (jos vastaanottaja ei tunne OpenOfficea ja sen tiedostomuotoja).
3. Jos vastaanottaja hyväksyy PDF-tiedoston niin voit käyttää myös sitä, silloin ulkonäkö säilyy varmasti mutta mahdollinen jatkokäsittely voi olla vastaanottajalle hankalampaa. Typerykselle_ajateltavaa kirjoitti:
"Olet liian typerä nähtävästi ymmärtämään, että kysyjä varmaan haluaisi että vastaanottaja näkee sen tiedoston sellaisena kuin se on omalla koneella"
Oletko varma tuosta ? Lomakkeissa ei marginaalisilla ulkonäkömuutoksilla usein ole mitään merkitystä, jos joku tabulaattori näkyy aavistuksen eri kokoisena tai jotain vastaavaa se ei haittaa mitään ja merkittäviä ulkoasumuutoksia harvoin lomakkeissa tulee vaikka niitä siirrellään ohjelmasta tai tiedostomuodosta toiseen. Suurempi ongelma usein on se että harvalla on ohjelmaa jolla voi tarvittaessa käsitellä sitä PDF-muotoista lomaketta edelleen. Monessa tapauksessa ei siksi kelpuuteta PDF-tiedostoja vaan vaaditaan nimenomaan tekstimuotoisena (DOC, DOCX, ODT tms.). Myös esim. tietojen ohjelmallinen poimiminen tekstidokumentista on helppoa mutta PDF-dokumetista hankalaa, tuo on usein syy miksi hyväksytään vain tekstidokumentit lomakkeiden kohdalla.
Jos olisit edes jollainlailla älykäs olisit vastannut kysymykseen ensin, esim. seuraavalla tavalla:
1. MS-Office osaa avata ODT-tiedostot kohtuullisen hyvin.
2. Parempi tallentaa ne Open Officella MS Officen tiedostomuotoon, silloin vastaanottaja ei turhaan ihmettele mahdollisesti oudolta vaikuttavaa tiedostomuotoa (jos vastaanottaja ei tunne OpenOfficea ja sen tiedostomuotoja).
3. Jos vastaanottaja hyväksyy PDF-tiedoston niin voit käyttää myös sitä, silloin ulkonäkö säilyy varmasti mutta mahdollinen jatkokäsittely voi olla vastaanottajalle hankalampaa."Oletko varma tuosta ? Lomakkeissa ei marginaalisilla ulkonäkömuutoksilla usein ole mitään merkitystä, jos joku tabulaattori näkyy aavistuksen eri kokoisena tai jotain vastaavaa se ei haittaa mitään ja merkittäviä ulkoasumuutoksia harvoin lomakkeissa tulee vaikka niitä siirrellään ohjelmasta tai tiedostomuodosta toiseen."
Riippuu tilanteesta.
"Suurempi ongelma usein on se että harvalla on ohjelmaa jolla voi tarvittaessa käsitellä sitä PDF-muotoista lomaketta edelleen. "
Missään ei kerrottu, että lomaketta tarvitsisi muokata millään tavalla. Piti vaan lähettää lomake.
"1. MS-Office osaa avata ODT-tiedostot kohtuullisen hyvin."
Toki. Mutta se pätee yleisesti aina kaikilla officetiedostoilla, että ulkoasutieto ei välttämättä pysy samanlaisena mikäli ohjelman merkki, versio tai vaikka käyttöjärjestelmä muuttuu. Johtuu siitä, kun ne tiedostomuodot eivät tallenna ulkoasutietoa tarkasti.
Normaalisti kun on tarkoitus käsitellä samaa tietoa ja tehdään hommia niin vakioidaan ne ohjelmat samoiksi. Sillä ei ole väliä mikä se ohjelma on kunhan se on sama. Tietysti jotkut valehtelevat täälläkin välillä ja selittää, että esim. OpenOfficessa olisi mukamas jotain vikaa jos jokin tiedosto on eri näköinen eri merkkinen ohjelma.
"2. Parempi tallentaa ne Open Officella MS Officen tiedostomuotoon, silloin vastaanottaja ei turhaan ihmettele mahdollisesti oudolta vaikuttavaa tiedostomuotoa (jos vastaanottaja ei tunne OpenOfficea ja sen tiedostomuotoja)."
.odt on ihan tavallinen tiedostomuoto. Riskit ongelmille helposti vaan kasvaa jos muuttelee vielä formaattia.
- jklkg
Open office osaa tallentaa ainakin vanhassa doc-muodossa. Jos pdf ei käy, niin tämä lienee parempi vaihtoehto kuin odt - senkin takia, ettei joku avoimia ohjelmistoja tuntematon vastaanottaja ihmettele saapuvan tiedoston ihmeellistä tunnistetta.
- epätietoinen22
kiitoksia vastauksista ja hauskaa viikonloppua!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091185
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171004- 125906
- 94761
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten286713Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504