Läppärin kotelon aukaisu

45364364763

Itsellä on nyt yksinkertainen homma, jossa kuitenkin ilmaanutnut ongelma. Pitää asentaa läppäriin lisää keskusmuistia joten läppärin kotelo pitäisi avata, jotta muistia pääsisi asentamaan. Kotelon ruuvit eivät kuitenkaan suostu irtoamaan koneesta vaikka niitä löysälle ruuvaakin. Väkisin en uskalla alkaa niitä sieltä repimään välttääkseni vahinkoja.

Itselläni on pieni ruuvimeisseli joka sopii ruuvien löysäämiseen/kiristämiseen. Aikani ruuvailtuani kyllästyin yrittämiseen ja ruuvasin ruuvit takaisin kireälle - tämä onnistui ongelmitta.

Nyt kaivattaisiin vinkkejä siihen, kuinka ruuvit saisi kotelosta irti. Vaikka kuinka ruuvaisi löysemmälle, eivät suostu kotelosta irti lähtemään.

18

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaajaa-eijaa

      Jos vaikka niissä ruuveissa on joku lukkoprikka tai muu systeemi joka estää niitä katoamasta.

      Hae Youtubesta tuon tuntemattoman läppärin purkuohje tai
      huolto-ohje netistä.

    • 567utg

      Läppärin malli on Lenovo Thinkpad Edge e560

      • tubesta_löytyy

        ei kai niiden ruuvien tarvi kokonaan pois lähtäkkään, riittää, että ne tulevat pois sieltä rungossa olevilta kierteiltä ja rupeavat niinsanotusti pyörimään tyhjää. Youtubessa on tuonkin mallin purkuvideoita:
        https://www.youtube.com/watch?v=qDByvCx6wQI


      • varmuudenmaksimointia
        tubesta_löytyy kirjoitti:

        ei kai niiden ruuvien tarvi kokonaan pois lähtäkkään, riittää, että ne tulevat pois sieltä rungossa olevilta kierteiltä ja rupeavat niinsanotusti pyörimään tyhjää. Youtubessa on tuonkin mallin purkuvideoita:
        https://www.youtube.com/watch?v=qDByvCx6wQI

        Näppärästi käy. Itse laittaisin vielä sellaiset kertakäyttökumihanskat käteen räplätessä tuota muistikampaa. Mutta on ihme, jos ei avaajan koneesta irtoa tuo kansi. Youtubesta löytyy onneksi noita purkuohjeita, itsekin olisin särkenyt HP:n tulostimen muoveja, jos ei olisi sattunut eteen video, jossa näytettiin, mistä piti pikkumeisselillä vivuta.


      • varmuudenmaksimointia kirjoitti:

        Näppärästi käy. Itse laittaisin vielä sellaiset kertakäyttökumihanskat käteen räplätessä tuota muistikampaa. Mutta on ihme, jos ei avaajan koneesta irtoa tuo kansi. Youtubesta löytyy onneksi noita purkuohjeita, itsekin olisin särkenyt HP:n tulostimen muoveja, jos ei olisi sattunut eteen video, jossa näytettiin, mistä piti pikkumeisselillä vivuta.

        "Itse laittaisin vielä sellaiset kertakäyttökumihanskat käteen räplätessä tuota muistikampaa."

        Ööh, eikö siitä tule vain enemmän staattista sähköä? Maadoitusranneke on oikea tapa torjua staattisia purkauksia. Hätätapauksessa sen voi jossain määrin korvata kosketamalla välillä kotelon jotain metalliosaa.


    • vaikkaväkisin

      Videossa on neuvottu miten homma tehdään vasemmalla kädellä.
      Itse käytän molempia käsiä.

      Tuosta huomaakin että luukkujen kannet ovat toisinaan kiinni ruuvien lisäksi kansissa olevilla kielekkeillä. Siksi kansi pitää kammeta ja "repiä" irti. ...Varsinkin kuluttajatuotteissa.

    • 324r52345

      Uusiksi yritetty toimenpidettä. Tyssää samaan vaiheeseen. Ruuvit löystyvät ja kielekkeestä olen yrittänyt saada "revittyä" koteloa auki, ei vain onnistu. Uskaltaako tässä käyttää jotain apuvälineitä joilla tuota koteloa saisi irrotettua irti koneesta, käsivoimilla repiminen ei kuulosta kovin turvalliselta vaihtoehdolta varsinkin kun välillä meinaa irrota ote koneesta.

      • Yritettäväon

        Katsot ne purkuvideot YouTubesta vielä kerran, ja vänkää vaikka jollain isolla meisselillä.


    • eiPitäisiOllaOngelma

      Videolla näkyy että korjaaja ei ota ruuveja irti. Eli ne saattavat olla sellaiset etteivät häviä. Videolta voi katso mistä kulmasta kannattaa aloittaa.

      Voithan vääntää ja samalla pyörittää ruuvia, jos siinä on kierre jotenkin mennyt.
      Ota helpoiten avautuva kohta ja laita vaikka viivoitin välliin tai jokin mikä ei riko tai tai tee oikosulkua.

      • elleijokuliimannut

        Manuaalissakaan ei ole muuta kuin

        Voit vaihtaa muistimoduulin seuraavasti:
        1. Katkaise tietokoneesta virta. Irrota sitten verkkovirtalaite sekä kaikki tietokoneeseen liitetyt johdot ja kaapelit. Anna tietokoneen jäähtyä muutaman minuutin ajan.
        2. Paina nestekidenäyttö kiinni ja käännä tietokone ylösalaisin.
        3. Poista akku. Katso kohta ”Akun vaihto” sivulla 115.
        4. Irrota ruuvit ja irrota sitten kansi .


        Käyttöoppaan sivu 130
        https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles_pdf/e560_e565_ug_fi.pdf


      • vedä-ja-nosta
        elleijokuliimannut kirjoitti:

        Manuaalissakaan ei ole muuta kuin

        Voit vaihtaa muistimoduulin seuraavasti:
        1. Katkaise tietokoneesta virta. Irrota sitten verkkovirtalaite sekä kaikki tietokoneeseen liitetyt johdot ja kaapelit. Anna tietokoneen jäähtyä muutaman minuutin ajan.
        2. Paina nestekidenäyttö kiinni ja käännä tietokone ylösalaisin.
        3. Poista akku. Katso kohta ”Akun vaihto” sivulla 115.
        4. Irrota ruuvit ja irrota sitten kansi .


        Käyttöoppaan sivu 130
        https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles_pdf/e560_e565_ug_fi.pdf

        Pitäisiköhän sitä kantta samalla vetää sen nuolen suuntaan samalla kun nostaa.


    • Ratkaisu_ongelmaan

      Kiskaset läppärin kunnolla seinään, niin varmasti aukeaa ongelmitta.

    • lööberiä

      Hoh, kynsillä vaan kunnolla kiini ja sieltä se lähtöö. Ellei trollaa.

    • kaatopaikalle

      Heität kaatopaikalle mokoman rakkineen.

      • ei-saa-heittää

        Tietokoneita ei nykyään saa noin vaan heittää kaatopaikalle.


      • lflffl

        Tuletko sinä paikalle ja pistät juutuubiin videon?


      • tubetin

        Tietokonejemmaaja, tulisi uusi julkkis


    • mintlinux-mään

      Niissä ruuveissa on muistaakseni "prikka", joka pitää ruuvin siinä kansiosassa paikallaan, eikä sen ruuvin kuulu lähteäkään irti. Kunhan on kierteeltä irti, eli täysin auki kierretty. Kannessa itsessään on muoviset hakaset reunoilla, ne pitää vaan varovasti kammeta ylös aivan kuin videollakin tehdään. Kuvassakin näkyy sen kannen sivulla lovi, josta sen auki kampeamisen on tarkoitus aloittaa. Videon tekijähän aloittaa kampeamisen väärästä kohtaa, mutta silti saa sen kannen auki. Hakaset ovat joskus aika tiukat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe