yösyötöistä

poika6kk

Meillä poika syö pari kolme kertaa yössä...
Ei minua haittaa,aijon pitää syötöt niin kauan kuin pojalla on nälkä.. Entiedä sitten onko tämä hyvä vai paha..mutta kyllä se on itse alkanut vähentämään syöttöjä..poika syö silloinkun on nälkä,ei se turhia heräile.. en aijo pitää toista nälässä,vain sentakia että itse en saisi nukkua.. menen aikaisemmin nukkumaan sitten seuraavana piävänä..
Eikä meillä ole muutenkaan mitään rytmiä...
Me herätään 8-10 maissa,laitetaan aamupalaa, ja keksitään mitä tänään tehtäis.. poika menee nukkumaan kun huomaan sen olevan väsynyt...
yöllä mennään nukkumaan 23-01 aikoihin... jos mennään aikaisemmin nukkumaan herätään myös aikaisemmin...
mullehan on helppoa kun oon ottanut vuoden äitiyslomaa...kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta..
saa nähä onko tämä minun tapa sitten "väärä"...
voin ilmotella tulevaisuudessa miten menee..
sujuuko rytmitön,huoleton elämä,ja mitä takapakkia se heittää tielleen...

Onko kukaan koskaan kasvattanut lasta näin?
olisi kiva kuulla mikä on "loppu tulos"

18

1331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain...

yhtä oikeaa tapaa.kukin tekee tavallaan.jos se teillä toimii,ok.meillä se ei toimisi koska itse olen iltauninen, joten tyttö menee ajoissa yöunille ja nukkuu 12-13 tuntia ja sitten herätään.tyttö 9kk.päikkäreitä kahdet puolen tunnin mittaiset.et sillee.tsemppiä teille.

• 3:n äiti

Tuo toimii niin kauan, kun ei tarvitse olla riippuvainen muun yhteiskunnan rytmistä. Sitten kun menet töihin ja lapsesi hoitoon, pitää lapsen nukkumaanmeno rytmi säätää siten, että hän saa riittävästi unta ennen aamuista hoitoon lähtöä. Ei edes viikonloppuina kestä heittäytyä "rytmittömäksi", koska lapsella menee rytmiin pääsemiseen pari viikkoa. Eli jos viikonloppuisin eletään ilman rytmiä, ei lapsi pääse koskaan hyvään rytmiin. Ei ainakaan meillä ollut aikuisille mitenkään helppoa sopeutua tarkkaan rytmiin.

Mutta nauti siitä rytmittömyyden vapaudesta niin kauan kuin se on mahdollista.

• Nuori äiti

muotoutuu ensimmäisten elinvuosien aikana.Jokapäiväiset rutiinit,nukkumiset,syömiset,leikit luovat turvaa lapsen arkeen.

Lapsen ehdoille tietty kannattaa mennä,mutta sinuna ehkä miettisin tulevaisuutta.Koska aiot opettaa lapsellesi,että tämän vuorokuden puolella mennään nukkumaan,aamulla herätään,joskus aikaisinkin,mutta sitten otetaan päikkärit?

Minunkin poikani syö (pullosta) 2-3 kertaa yössä,pian alan vähentämään kun alkaa olla pian 8kk...

Sinun äitinä kannattaisi "luoda" teidän perheellenne sopiva rytmi,itse en ihan ymmärrä,että nukkumaan mennään 23-01 välillä tai sitten kunlapsi näyttää väsyneeltä. Puolen vuoden ikäinen vauva jaksaa olla hereillä 2-4 tuntiin(noin) kunnes tarvii taas unta.

Ei kannata alkaa marttyyriksi.Sinun on otettava ohjat,koska vauvasi on vielä niin pieni,ettei se osaa sanoa,että nyt on äiti nukkumaanmenoaika...

Lapsen ehdoilla,taisi olla piilevä pointti viestissäsi,mutta jälleen kerran järki kehiin ja luento vauvan kasvatuksesta.

• aamen
        Nuori äiti kirjoitti:

muotoutuu ensimmäisten elinvuosien aikana.Jokapäiväiset rutiinit,nukkumiset,syömiset,leikit luovat turvaa lapsen arkeen.

Lapsen ehdoille tietty kannattaa mennä,mutta sinuna ehkä miettisin tulevaisuutta.Koska aiot opettaa lapsellesi,että tämän vuorokuden puolella mennään nukkumaan,aamulla herätään,joskus aikaisinkin,mutta sitten otetaan päikkärit?

Minunkin poikani syö (pullosta) 2-3 kertaa yössä,pian alan vähentämään kun alkaa olla pian 8kk...

Sinun äitinä kannattaisi "luoda" teidän perheellenne sopiva rytmi,itse en ihan ymmärrä,että nukkumaan mennään 23-01 välillä tai sitten kunlapsi näyttää väsyneeltä. Puolen vuoden ikäinen vauva jaksaa olla hereillä 2-4 tuntiin(noin) kunnes tarvii taas unta.

Ei kannata alkaa marttyyriksi.Sinun on otettava ohjat,koska vauvasi on vielä niin pieni,ettei se osaa sanoa,että nyt on äiti nukkumaanmenoaika...

Lapsen ehdoilla,taisi olla piilevä pointti viestissäsi,mutta jälleen kerran järki kehiin ja luento vauvan kasvatuksesta.

Olipas siinä todella fiksua tekstiä nuorelta äidiltä.Itse olen neljän lapsen bio-äiti ja kolmen sijoitetun, joten ehkä jo jotain minäkin lapsista ymmärrän. Turvallisuus syntyy nimen omaan toistuvista rutiineista pienillä vauvoilla. Viestin aloittaja on mielestäni hyvin kypsymätön äidin rooliin, Tai ehkäpä hän pelaa vaikka play stationia yö myöhät kun lapsi istuu baby sitterissä, ja saa itse sitten aamulla nukkua myöhään kun lapsikin nukkuu.Näitäkin tapauksia tiedän monia.

• tarja

kannatan jonkinlaista rytmiä päivään vaikka kotona olenkin lapseni hoitanut.
      On paljon helpompaa suunnitella (paitsi jos ei tarvitse eikä halua suunnitella mitään etukäteen)
      kyläilyt,kauppareissut,kampaajat ja ulkoilut yms. kun tietää milloin lapsi nukkuu ja syö ja on virkeä jne.
      Ei ole kivaa viedä lasta hoitoon vaikkapa mummille jos hän on hyvin kiukkuinen....
      Tai lähteä ostoksille jos lapsi ei ole tottunut siihen aikaan olemaan vaunuissa tms.
      Ei minunkaan päivärytmiä yösyötöt ole häirinnyt...
      Vuosi on loppujen lopuksi aika lyhyt aika ja jos sinun täytyy sen jälkeen alkaa säännölliseen elämääm niin kannattaa alkaa jo ajoissa siihen totuttautua.
      Vastasyntyneen kanssa on ihan eriasia ei silloin tosiaan välttämättä heti jaksa mitään rytmejä miettiäkkään eikä se vauva niitä ymmärtäisikään,mutta isomman kanssa minusta on kotipäivätkin olleet helpompia "rytmittäen".
      Ei minuuttipeliä eikä välttämättä tuntitarkkuudellakaan joka päivä mutta noin suurinpiirtein....

• Äippä

Mä oon kanssa samoilla linjoilla kaikkien kirjoittajien kanssa, että lapsi tarvii rytmiä elämään.Mulla 6kk tyttö jolla on tietyt ruoka-ajat ja nukkuu päivässä kahdet päikkärit.Aamulla yheksän aikoihin tunti ja sitten ruuan jälkeen 11.30-13.30 ja yöunille menee seitsemältä ja nukkuu 12tuntia ja oikeen on tyytyväinen tyllerö ollut.Yöllä meillä ei ole syöty enää kahteen kuukauteen.

• ompas

hauska seurata, miten kaikki tietävät mikä on hyväksi ihmisille joita eivät edes tunne.

Järki käteen! Itselläni on kaksi lasta ja olen aina pitänyt rytmin sellaisena kuin itse haluan ja mikä minulle ja lapsilleni sopii.
      Kyllä meillä mennään nukkumaan 23-01 ja herätään noin 10-12 päivällä. Lapset nukkuu 1-2 tunnin päiväunet. Nuorimmainen (tyttö) on kohta vuoden ja heräilee välillä yöllä, ei kuitenkaan syö. Olen kokeillut näitä "kirjan" ohjeita, mutta lopputuloksena en itse saa nukuttua koko yönä joten meillä tehdään siten miltä tuntuu. Poika on 3:n ja nukkuu yöt omassa sängyssä, omassa huoneessa. Pojalle on tehty vauvasta aivan samalla tavalla ja hän on nukkunut yönsä jo 5kk ikäisestä asti heräämättä. =)
      Itse olen aamu-uninen ja valvon myöhään.
      Nuo hoitoon viemiset määräytyy sen mukaan miten ja milloin lapsia hoitoon viedään. Meillä lapset eivät kyllä pahemmin hoidossa ole olleet. Jos tarvitsee herätä hirmu aikaisin (lue 7-8 aikaan) lapset nukkuu autossa lisää, eivät kiukuttele tai itke kun puetaan päälle.

Ei ole mitään järkeä mennä jokaiselle tuputtamaan noita "kello kädessä" tapoja, kun ne eivät kaikille sovi. Jopa neuvolassa on sanottu, että jos kerran tällainen rytmi sopii teille sitä on ihan turha mennä muuttamaan. Pääasia että äiti ja lapset voi hyvin ja jaksaa koko päivän.

Jokainen ihminen on erilainen ja jokainen vauva/lapsi on erilainen. Meillä eletään lapsten ehdoilla, nukahtavat itse ja heräävät itse. Johan sitä odotus aikana sanotaan, että lapsi oppii perheen rytmin jo odotusaikana.

Löysätkää ihmeessä sitä pipoa. Jokainen taaplaa tyylillään. =)

• Nuori äiti

Olen kokeillut näitä "kirjan" ohjeita, mutta lopputuloksena en itse saa nukuttua koko yönä joten meillä tehdään siten miltä tuntuu.

Lainasin tuota lausettasi,ja jäinkin miettimään että mistä "kirjasta" mahdat puhua ja tuo viestisihän kertoo,että SINULLA on univaikeuksia,ei lapsillasi.

Joten onko tämä teidän ns."rytmittömyys" sinun itsekkyyttäsi kun et saa nukutuksi jos menet aikaisin nukkumaan ja siksi teet siten miltä sattuu tuntumaan?

En käy tässä moralisoimaan tapojasi,voi ihan hyvin toimia teidän perheessä.Miten aiot myöhemmin opettaa lapsillesi nukkumaanmenoajat kun he menevät hoitoon tai kouluun?

Annatko heidän silloinkin nukahtaa itse ja herätä itse?(tietty vauvaa ei tarvi herätellä)

Niin ja kommentoisin vielä tuota hirmu aikaisin-herätystä...suurimmalle osalle se on ihan normaali aika herätä arkisin,hyvä jos teillä ei ole niin.

Lasten ehdoilla,niinpä niin.

• Nuori äiti kirjoitti:

Olen kokeillut näitä "kirjan" ohjeita, mutta lopputuloksena en itse saa nukuttua koko yönä joten meillä tehdään siten miltä tuntuu.

Lainasin tuota lausettasi,ja jäinkin miettimään että mistä "kirjasta" mahdat puhua ja tuo viestisihän kertoo,että SINULLA on univaikeuksia,ei lapsillasi.

Joten onko tämä teidän ns."rytmittömyys" sinun itsekkyyttäsi kun et saa nukutuksi jos menet aikaisin nukkumaan ja siksi teet siten miltä sattuu tuntumaan?

En käy tässä moralisoimaan tapojasi,voi ihan hyvin toimia teidän perheessä.Miten aiot myöhemmin opettaa lapsillesi nukkumaanmenoajat kun he menevät hoitoon tai kouluun?

Annatko heidän silloinkin nukahtaa itse ja herätä itse?(tietty vauvaa ei tarvi herätellä)

Niin ja kommentoisin vielä tuota hirmu aikaisin-herätystä...suurimmalle osalle se on ihan normaali aika herätä arkisin,hyvä jos teillä ei ole niin.

Hahaa.. Munkin poika joka nyt on reilu 8kk menee nukkumaan vasta klo:23-01 yleensä klo:24!!
        Olen kotona pojan kanssa 08/06 asti joten eiköhän me keretä elämäämme rytmittämään muiden pillien mukaan ihan tarpeeksi! Poikaa ei kannata laittaa juuri aikaisemmin sänkyyn, sillä huomasin sen olevan turhaa, sillä hän vai höpöttää, kitisee, pöriskelee, kiljahtelee ja välillä itkeeki siellä ja ihan turhaan kuin kerran uni ei tule, enkä mä jaksa tuntia-kahta hänen vieressään istua ja odottaa että nukahtaa, (tai siis en vaan istu, vaan laulan tai soitan soittorasiaa, silitän selkää jne.) mielummin vien sänkyyn kun hieroo silmiään ja haukottelee, laitan maito pullon suuhun ja siitä n.10-15min nukahtaa ja yleensä ihan vaivatta. Aamulla heräillään 9-11 väli, syö lihasoseen tunti-kaks siitä niin menee päikkäreille partsille maitopullon kanssa nukkuun.1,5-3 tuntia, herää, leikitään, syödään hedelmä sosetta, ollaan yhdessä, ulkoillaan, syö iltapuuron klo:21 aikoihin ja sit vaan ollaan, nukkumaan menee taas 23-01 välissä, yöllä syö kaksi maitopullollista n. klo:03 ja 07. Meillä on kyllä jonkinlainen rytmi, joka koostuu ruoka-ajoista ja päikkäreistä. Noh kohta pitäs siirtää poika omaan huoneeseen saa nähdä miten meidän rytmin käy!!

• hohoijaa
        Nuori äiti kirjoitti:

"kirjan" ohjeilla tarkoitan siis sitä, että monet luulevat että on pakko opettaa lapsi tekemään asioita juuri kellon mukaan (neuvolasta saadut lehtiset yms.)
        Tarkoitin, että jos en itse saa nukuttua koko yönä, se ei todellakaan ole lapsilleni hyväksi jos äiti sitten kesken päivän nukahtaa pystyyn. Eli lasten hyväksi. Ei siis tuota minulle vaikeuksia valvoa lasten takia koko yötä, mutta lapsille voisi olla rankkaa jos en pystyisi niille sitten päivällä kaikkeani antamaan.

On totta, että meidän 3 vuotias menee nykyään nukkumaan 22-24 kun hänelle opetetaan juuri tuota nukkumaan menoa aikaisemmin. Hänet laitetaan omaan sänkyyn ja sinne hän myös nuklahtaa.

Tiedän kyllä, että monet heräävät juuri tuohon 7-8 aikaan, mutta oli siis minun mielipiteeni että se on "hirmu" aikaista.

Tulikohan tuo nyt selväksi?

• tarja

jos kaikki ystävänne ja muut käyvät yhteen teidän "rytminne" kanssa.
        Eli jos me heräisimme kello 12 meiltä olisi puistokaverit ja lähteneet ajatsitten koteihinsa syömään ja nukkumaan,perhekerhot yms sellaiset olisivat jo loppuneet jne.
        Mutta jos ei kaipaa päivään mitään muuta kuin kotia ja oman lapsen kanssa touhuamista niin sopiihan se sitten.
        Ja ei varmaan ihan ongelmitta sitten suju jos yhtenä,kahtena päivänä yrittäisi ehtiä johonkin,meinaan lähinnä aikuista.
        Ainakin minä suosittelen päivän rytmittämistä mutta kuten on jo mainittu niin ei kotiäidin tarvitse sitä minuuttipeliksi tehdä.

• ....
        Nuori äiti kirjoitti:

Tuliko Nuorella äidillä mieleen että ehkä ei lapsi nuku kun tehdään "kirjan" ohjeitten mukaan!?

Se taas johtaa siihen ettei lapsi nuku eikä äitikään voi nukkua kun lapsi valvoo. Siinä väsyy molemmat. Eikä se ole hyvä.

Eikö ole pääasia että lapsi nukkuu?

• hohoijaa
        tarja kirjoitti:

jos kaikki ystävänne ja muut käyvät yhteen teidän "rytminne" kanssa.
        Eli jos me heräisimme kello 12 meiltä olisi puistokaverit ja lähteneet ajatsitten koteihinsa syömään ja nukkumaan,perhekerhot yms sellaiset olisivat jo loppuneet jne.
        Mutta jos ei kaipaa päivään mitään muuta kuin kotia ja oman lapsen kanssa touhuamista niin sopiihan se sitten.
        Ja ei varmaan ihan ongelmitta sitten suju jos yhtenä,kahtena päivänä yrittäisi ehtiä johonkin,meinaan lähinnä aikuista.
        Ainakin minä suosittelen päivän rytmittämistä mutta kuten on jo mainittu niin ei kotiäidin tarvitse sitä minuuttipeliksi tehdä.

Valitettavasti kuulun niihin jotka ovat kotona 24h vuorokaudessa, lähellä ei ole puistoja, eikä ystäviä. Kerhoihin ei päästä, kun mies on töissä eikä minulla ole ajokorttia.
        Vietämme lasten kanssa päivät ulkoillen, leikkien, leipoen yms...
        Ei sillä, en vaihtaisi tätä mihinkään... =)

• hohoijaa
        .... kirjoitti:

Tuliko Nuorella äidillä mieleen että ehkä ei lapsi nuku kun tehdään "kirjan" ohjeitten mukaan!?

Se taas johtaa siihen ettei lapsi nuku eikä äitikään voi nukkua kun lapsi valvoo. Siinä väsyy molemmat. Eikä se ole hyvä.

Täsmälleen tätä juuri tarkoitin. =)

• poika6kk
        hohoijaa kirjoitti:

Valitettavasti kuulun niihin jotka ovat kotona 24h vuorokaudessa, lähellä ei ole puistoja, eikä ystäviä. Kerhoihin ei päästä, kun mies on töissä eikä minulla ole ajokorttia.
        Vietämme lasten kanssa päivät ulkoillen, leikkien, leipoen yms...
        Ei sillä, en vaihtaisi tätä mihinkään... =)

meillä sama...
        lähimpään kauppaan on tuollane 4kilsaa,mikä ei oo pitkä ja sinne suuntaammekin koirien kanssa,kun puuttuu jotain..joskus jos karkkiakin tekee mieli niin lähdemme kauppaan...

Täällä ei ystäviä kaikki asuvat kaupungissa ja kellän ei ole korttia,ja jos joku tulee käymään he tulevat sitten niin että saapuvat yhen aikoihin ja lähtevät viimeisellä bussilla..

mieheni on töissä n.12tuntia päivässä,ja hän työskentelee erissä kaupungissa..

joten on vain minä poika ja koirat...

ja joka päivä on hauskaa!!

• hohoijaa
        poika6kk kirjoitti:

meillä sama...
        lähimpään kauppaan on tuollane 4kilsaa,mikä ei oo pitkä ja sinne suuntaammekin koirien kanssa,kun puuttuu jotain..joskus jos karkkiakin tekee mieli niin lähdemme kauppaan...

Täällä ei ystäviä kaikki asuvat kaupungissa ja kellän ei ole korttia,ja jos joku tulee käymään he tulevat sitten niin että saapuvat yhen aikoihin ja lähtevät viimeisellä bussilla..

mieheni on töissä n.12tuntia päivässä,ja hän työskentelee erissä kaupungissa..

joten on vain minä poika ja koirat...

ja joka päivä on hauskaa!!

kiva tietää että on muitakin jotka asustelevat samoin. Meillä on kauppaan yli 10 kilsaa eli ei paljo kävellä sinne. Mies käy kaupassa kun tulee töistä. Ei onneksi tee kuin kahta vuoroa tuossa 15km päässä. =)
        Meillä myös kaksi koiraa, joiden kanssa tulee sentään jotaki harrastettua. Lapset on mukavaa seuraa, eihän sitä jaksaisi yksin kotona kykkiä. Kolmas lapsi on suunnitelmissa, tod.näk. kesällä aletaan odotella... =)

• Nuori äiti
        .... kirjoitti:

että teen "kirjan" ohjeiden mukaan,vaan se oli suora kopia aiemmasta viestistä.Siksi siis kysyin,että mikähän se sellanen kirja on.

Toki on hyvä,että lapsi nukkuu,mutta puolen vuoden iästä olisi hyvä alkaa opettaa lapselle päivärytmi.Sen opettaminen ei ole kovinkaan vaikeaa.

Äitinä olemme lapsillemme aiktoriteetteja,emmekä voi kaikessa mennä lasten ehdoilla.

Vai miten on,lapsi valvoo koko yön,mutta ei sen väliä,kyllä se nukkuu kun on väsynyt.Vanhempana lapselle on luotava rajat,ja varhaislapsuudessa luodut nukkumaan menoajat ovat osa rajoja.Enkä puhu mistään minuuttipelistä,vaan suurinpiirtein.

Hohhoijaa,kun sinulla ei kirjoitustesi mukaan ole kauheasti sosiaalista elämää,niin ehkä sen vuoksi et koe tärkeäksi,että lapsi menee ajoissa nukkumaan.

Ja tiesittekö,että tutkittuatietoa nukkumisesta: Tämän vuorokauden puolella nukutut tunnit(illalla esim.21 eteenpäin) ovat laadukasta unta,mutta jos menee nukkumaan vasta 24 jälkeenkin,unen laatu heikkenee.

Vaikka olenkin nuori äiti,osaan käyttää järkeäni ja olla lapsen ehdoilla,kuitenkin vain tiettyyn pisteeseen asti.

• poika6kk

luulit varmaan että kirjoitin sen hohhoijaa jutun... mutta se oli joku toinen ihminen.. itse olen ilmoittanut että minulla on 6kk, ja hohhoijaa kertoi että hänellä on parikin lasta,ja hän ei maininnut rytmittömästä elämästä mitää..
      Ja taisit ottaa minunkin kirjoituksen,niinkuin moni muu aivan kirjaimellisesti...

Poikani menee nukkumaan 2-3 tunnin välein... nyt tosin on vpäivällä välit väähän pidentynyt,mutta lähinnä tarkoitin sitä että en seuraa kello kädessä aikoija ja merkitse johonkin pöytäkirjaan.. I just go with the flow!!
      Ja on toiminut vallan mainiosti!
      Jos aamulla pitää herätä aikasemmin,aloitan pari päivää aikaisemmin nukkumaan aikaisemmin...yksinkertaista! Ei lapsen kasvatukseen tarvita mitään kirjoja ja kursseja, maalaisjärki on parasta!
      Ja tuskin teen mitään "väärin" kun lapseni on iloinen,utelias,höpöttelevä, ja kaikin mokomin terve ja kaunis lapsi,ja jos pitää jotain käyriä kahtoa niin neuvolassa ainavaan ihmetellään kun poika kasvaa vähä käyrien yläpäässä tasaisesti,ja lääkäri totesi 2kk että poika on 4kk tasolla...

Joten,en kuvittele että jotain kamalaa teen lapsen kasvatuksessa..ja tuskin myöhemmin elämässä pojalla on mitään sen kummempia "häiriöitä" kuin muillakaan...
      ja on se hyvä että jossain vaiheessa ihmisen elämää voi olla vaa eikä koko ajan olla "..kiirekiirekiirekiirekiirekiire.."- aikatauluissa kiinni,hyvä että syntyessään saa edes hengähtää ja tutustua maailmaan ihan rauhassa ja toimia niinkuin tykkää...
      saa pissiä,kakkia silloin kun huvittaa... mikäs sen mukavampaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3159
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2505
    3. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2146
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2055
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1962
    6. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1263
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1093
    Aihe